| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 20:45
|
|
|
|
| DJAB697 schreef: | | Maar niemand kan gered worden door de wet te houden, alleen via geloof in jezus , en door genade? |
Voor Christenen die Jezus aanvaarden klopt dit. Voor Joden die Jezus (nog) niet aanvaarden geld dat zij nog onder de wet leven, maar daarvoor ook genade kunnen ontvangen, net als wij dat kunnen door ons geloof in Jezus.
Laatst aangepast door
|
HARALD940
|
op dinsdag 14 augustus 2012, 20:58
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 20:59
|
|
|
|
Niet alleen ongelovigen zien het niet altijd zitten hoor, zijn genoeg gelovigen die soms in tweestrijd staan wel of geen eind maken aan je leven. Soms kun je door het leven zo kapot en beschadigd zijn dat een eind eraan maken de enige optie lijkt te zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:05
|
|
|
|
| CARMEN073 schreef: | | Ik vind jouw opvatting een stuk gruwelijker en helemaal niet bijbels. Ervanuit gaande dat we pas in de hemel erachter komen of we daadwerkelijk al die tijd echt van de Heer waren; zonder dat we daar nu iets aan kunnen doen of over te weten kunnen komen (we kunnen nu immers niet even een kijkje nemen in het boek des levens) klinkt in mijn oren nogal fatalistisch. |
Ja, het doet me denken aan het tot levenslang veroordeeld zijn tot dit geloof: "als dat je het maar mag hopen" en nooit zeker weten. En aan het eind van zo'n alsdatjehetmaarmaggelovenenhopen een verscheurend sterven...
Als je Hem kent ben je gekocht en betaald, verzegeld met Zijn Geest. Ik geloof wel dat voor een ieder geldt dat er na je leven wordt gekeken naar wat er gebouwd is op het fundament. Met goud en zilver bouwen of hetgeen dat door vuur wordt verbrandt. Maar dát vuur is iets anders als het oordeel buiten Gods aanwezigheid en laat dat dan maar gebeuren... de kroon is hoe dan ook voor Hem.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 14 augustus 2012, 21:07
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZWAAN995
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:12
|
|
|
|
Leek mij goed om hier een aantal planten te plaatsen uit de natuur van God. Er zijn zoveel dingen die wij als mensen niet weten maar puur natuur is. Soms nog veel beter is maar als je het niet weet neem je het ook niet. Zo mogen we dingen uitzoeken en past niet in je straatje dan loop je gerust verder in wat wel in je straatje past.
<><
Zwaan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KROX372
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:22
|
|
|
|
God is altijd anders en groter dan alles wat wij over hem kunnen zeggen. Wat voor beeld wij ook van God maken, het zal nooit volledig zijn en altijd tekort schieten. Maar God had de wereld (met al die mensen die allemaal proberen een beeld van God te maken) zo lief, dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Daar hoeven we niet aan te twijfelen, dat mogen we nu al zeker weten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:22
|
|
|
|
Idd Mamalou, ik heb ook geen verslavingen, ik heb hobby's
En koffie lust ik niet, maar ik heb wel mijn dagelijkse taks aan caffeïne nodig.... Dus maar lekker in koude vorm van genieten.
| Quote: | | Matt 15:10 Nadat hij de mensen bij zich geroepen had, zei hij tegen hen: ‘Luister en kom tot inzicht. 11 Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.’ |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZWAAN995
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:26
|
|
|
|
Rode Zonnehoed

Algemene beschrijving
Echinacea behoort tot de familie van de Compositae of Asteracea. Er bestaan een aantal soorten waarvan er drie uitvoerig werden beschreven: Echinacea purpurea (L.) Moench, Echinacea angustifolia D.C. en Echinacea pallida (Nutt). Echinacea komt van het Latijnse Echinus wat egel, zee egel betekend. Hierop lijkt de vruchtbodem met zijn hoog stekelige hart. De meest bekende soorten zijn Echinacea purpurea (L.) Moench, Echinacea angustifolia D.C. en Echinacea pallida (Nutt). Vooral Echinacea purpurea wordt gecultiveerd in Europa. Deze plant wordt circa 80 tot 120 cm hoog en bereikt vanuit een bladerkrans pas in het tweede jaar zijn volle grootte waarna de bloei volgt. De wortel bestaat uit een bundel sterk vertakte zijwortels die verwant lijken aan de Valeriaanwortel. De bloemen zijn purper van kleur. Echinacea bloeit in de maanden juli tot september.
Zelf Rode Zonnehoed kweken
De Echinacea purpurea, Echinacea angustifolia en Echinacea pallida zijn meerjarige planten die de voorkeur geven aan rijke, goeddoorlatende, kalkrijke grond en een zonnige standplaats. Vermeerderen kan door zaaien in het voorjaar, door wortelstek laat in de winter of door scheuren in de rustperioden.
De geschiedenis
Echinacea is inheems in de Verenigde Staten (Arkansas, Oklahoma, Mississippi, Zuid- Dakota en Texas) op hellingen, tussen kreupelhout, op open graslanden en in loofbossen. De prairie Indianen van Noord-Amerika noemde het kruid slangenbeet en gebruikte het vooral om infecties te bestrijden en bij beten van slagen. Ze kneusden de plant tussen stenen en legden het op wonden.
De zonnehoed werd in 1871 door een in Nebraska werkende arts als geneeskruid in de Westelijke geneeskunde geïntroduceerd en tegen tal van aandoeningen gebruikt (bloedreinigend middel, reuma, migraine, difterie, tumoren,. enz.). Van 1885 tot 1935 werd Echinacea hoofdzakelijk ter behandeling van infectieziekten gebruikt, voornamelijk in de USA. Het raakte daarna door de ontdekking van de moderne antibiotica (sulfonamiden) tijdelijk in de vergetelheid. Er werd veel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd op Echinacea maar dan vooral in Duitsland waar ze zeer populair is van in het begin van de twintigste eeuw. De zonnehoed werd voor het eerst aan een analyse onderworpen en getest voor homeopathische doeleinden in Duitsland en het medicinale gebruik ervan werd later onderzocht door Dr. Gerhard Madaus in 1938.
Toepassingen
Medicinaal
Ze verschijnen in letterlijk honderden preparaten op de markt, waarbij verschillende delen van de plant zijn gebruikt (bloemen, blad, steel of wortel). Ook de vorm waarin de preparaten verkrijgbaar zijn, varieert enorm. Echinacea is een natuurlijke infectiebestrijder die helpt bacteriën, virussen, schimmels te doden. De plant stimuleert cellen van het immuunstelsel die de belangrijkste wapens tegen infecties vormen. Het kruid versterkt bovendien de productie van interferon, een natuurlijke bestrijder van virussen. Omdat deze effecten niet duurzaam zijn, is het raadzaam om echinacea met regelmatige tussenpozen te gebruiken en bij een acute infectie zelfs elke paar uur.
Gebruikt plantendeel
- De wortel en wortelstok bij Echinacea angustifilia. De wortels worden geoogst in de late herfst. - De gehele plant bij de Echinacea purpurea . De oogst van de bovengrondse delen vindt plaats tijdens de bloeiperiode.
De werking
Het is infectie preventief (viraal) door een immuunstimulerende werking en verhoogt zo de lichaamsweerstand bij acute en chronische infecties. Echinacea stimuleert de lymfecirculatie en de fibroblasten (bindweefselcellen). Echinacea kan de twee bekendste vitale aandoeningen helpen voorkomen: verkoudheid en griep. Het werkt het beste als het direct bij de eerste tekenen wordt ingenomen. Mensen die vaak verkouden zijn, blijken minder snel te verkouden worden wanneer ze echinacea. Bovendien en neemt de frequentie af. Echinacea blijkt ook te werken wanneer u al ziek bent en alle kenmerkende griepverschijnselen vertoont. De klachten zijn dan minder hevig en verdwijnen eerder. Echinacea zou ook helpen bij terugkerende kwalen zoals schimmel- en urineweginfecties en middenoor- ontstekingen. Het wordt soms ook gebruikt bij de behandeling van streptokokken- en stafylokokkeninfecties, herpesinfecties (ook generale ternes, koortslip en waterpokken), bronchitis en bijholteontstekingen. Het wordt toegepast bij de behandeling van vaginale infecties veroorzaakt door Candida albicans.
Auto-immuunziekten die op echinacea zouden reageren zijn onder meer lupus (zweren in het gelaat), multiple sclerose, reumatoïde artritis en soortgelijke aandoeningen, hoewel er natuurlijk geen wonderen te verwachten zijn. Er wordt nu ook onderzocht of echinacea het immuunstelsel kan versterken van kanker- patiënten die radiotherapie of chemotherapie ondergaan.
Omwille van zijn wondhelende, antiseptische en weerstandsverhogende eigenschappen wordt het in- en uitwendig aangewend. Echinacea kan op de huid worden aangebracht. Het sap bevordert de genezing van allerlei soorten wonden, abcessen, eczeem, brandwonden, aften, een koortslip of doorligwonden. Bij keelpijn of ontstoken amandelen kunt u de tinctuur verdunnen en als gorgeldrank gebruiken. De wortel stimuleert de speeksel- en zweetsecretie.
Immunostimulatoren
Verschillende onderzoekers zoals Dr. H. Selye (USA), Dr. I. Brehkman (Rusland) en Dr. R. Hänsel (Duitsland) stelden vast dat er twee soorten invloeden op ons immuunstelsel zijn: een specifieke (min of meer rechtstreekse) immunostimulatie door bepaalde producten zoals door bestanddelen van Echinacea, en een niet-specifieke of para- immunostimulatie door middel van uiteenlopende prikkels zoals zware fysieke training, grote koude of grote hitte, behandeling met adaptogenen. Sporters in topconditie zijn zeer kwetsbaar bij infecties. Men zou dit kunnen verklaren door het volgende: wegens een toestand van verhoogde spierenergetische omzet die een blijvend verhoogde bloedvoorziening ter hoogte van de spieren handhaaft, kan er eventueel een slechte spijsvertering (maldigestie) en een slechte opname van de nutriënten en voedingsstoffen (malabsorptie). Daardoor kan er een toestand ontstaan van verhoogde vatbaarheid voor infectie (cachexie) ondanks een topconditie van spieren. Ook een topsporter heeft er alleen maar baat bij dat hij gezond is en blijft. Een verkoudheid is immers al voldoende om de conditie te laten verminderen. Er zijn verschillende voedingsstoffen die immunostimulerend werken o.a. insuline, dat een hoogmoleculair polysaccharide is. Inuline vindt men o.a. terug in asperges, look, prei, witlof en afsjokken. Er zijn ook vitaminen en mineralen die de weerstand verhogen: de vitaminen van het B-complex, vitamine C, vitamine E, vitamine A, essentiële meervoudige-onverzadigde vetzuren en de mineralen IJzer, Zink en Selenium.Door de voeding hierop af te stellen verkrijgt men dus al meer weerstand. De plant bij uitstek voor zijn immunostimulerende eigenschappen is Echinacea purpurea (L.) Moench. De klinische literatuur bevestigt de werking bij behandeling van de symptomen van verkoudheden en infecties van de bovenste luchtwegen. Studies ondersteunen tot nu toe het preventieve gebruik bij infecties van de bovenste luchtwegen niet.
Toediening
Echinacea bevat een stof die in vloeibare vorm de lippen en tong doet tintelen. Als u dat voelt, weet u zeker dat u een hoogwaardig product hebt aangeschaft.
Echinacea is in veel vormen verkrijgbaar (als thee, tinctuur, tabletten) en daarom is het verstandig om op de juiste dosering te letten. Bij griep en verkoudheid zijn hoge dosering noodzakelijk. Gebleken is dat grieppatiënten die bijvoorbeeld 900 mg echinacea per dag kregen eerder genazen dan degenen die 450 mg echinacea of een placebo kregen. Onderhoudsdosering ter versterking van het immuunstelsel: vooral personen die infectiegevoelig zijn, hebben veel baat bij echinacea wanneer het kruid elke drie weken wordt afgewisseld met andere kruiden die het immuunstelsel versterken, zoals Canadese geelwortel, astralagus, pau d'arco en geneeskrachtige paddenstoelen (beta glucanen). Er bestaat ook echinaceathee die vaak met andere kruiden gemengd is.
Voorbeelden van verkrijgbare druppels (tinctuur) van Echinacea zijn Echinaforce van A. Vogel of de Echinacea wortel extract tabletten van Solgar Vitamins. (bevat 300 mg poeder en 125 mg extract met 5 mg echinacoside)
<><
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:28
|
|
|
|
Nederlands moeilijk te leren? Men spreekt van één lot, en verschillende loten, Maar ’t meervoud van pot is natuurlijk geen poten. Zo zegt men ook altijd één vat en twee vaten, Maar zult u ook zeggen één kat en twee katen? Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik vloog. Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog, Want woog is nog altijd afkomstig van wegen, Maar is dan ‘ik voog’ een vervoeging van vegen? Wat hoort er bij ‘zoeken’? Jazeker, ik zocht, En zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht? Welnee beste mensen, want vlocht komt van vlechten. En toch is ik ‘hocht’ niet afkomstig van hechten. En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep. En evenmin zegt men bij slopen ‘ik sliep’. Want sliep moet u weten, dat komt weer van slapen. Maar fout is natuurlijk ‘ik riep’ bij het rapen. Want riep komt van roepen. Ik hoop dat u ’t weet En dat u die kronkels beslist niet vergeet. Dus kwam ik u roepen, dan zeg ik ‘ik riep’. Nu denkt u van snoepen, dat wordt dan ‘ik sniep’? Alweer mis m’n beste, maar u weet beslist, Dat ried komt van raden, ik denk dat u ’t wist. Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood. En toch volgt na wieden beslist niet ‘ik wood’. ‘Ik gaf’ hoort bij geven, maar ‘ik laf’ niet bij leven. Dat is bijna zo dom als ‘ik waf’ hoort bij weven. Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken. Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken. ’t Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist, maar hoort bij vergeten nou logisch vergist? Juist niet zult u zeggen, dat komt van vergissen. En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen: Hoort bij slaan nu ik sloeg, ik slig, of ik slond? Want bij gaan hoort ik ging, niet ik goeg of ik gond. En noemt u een mannetjesrat nu een rater? Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:32
|
|
|
|
|
Bruine bol met rucola, roomkaas, gerookte zalm en geroosterde pijnboompitten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:33
|
|
|
|
| JANS221 schreef: | | Bruine bol met rucola, roomkaas, gerookte zalm en geroosterde pijnboompitten. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:45
|
|
|
|
| DJAB697 schreef: | Als er staat God is liefde, moet dat in de context lezen. en welk woord in welke vorm er in de grondtekst word gebruikt.
|
En hoe zou die context van God's liefde volgens jou dan uitgelegd moeten worden? Kun je dat verder specificeren?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE338
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 21:47
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Xabia794 schreef:
Heb ik ook last van... maar ze kunnen toch ook zooo mooi zijn. zie het niet als verslaving, gewoon oog voor creaties
Gelukkig, ik krijg bijval, jij weet wat ik bedoel, oog voor creatie en detail kijk, net die mooie pump of laars of slippertje maken je kleding af Ik kan daar zo blij van worden Maar, ik kan me beheersen hoor, vanmiddag nog, stond heel gelukzalig met een echt beauty van een slippertje in de winkel, ik keek ernaar, aaide het slippertje en zag me er al helemaal op weglopen met een mooie strandjurk eronder, mooi lopen te flaneren over de boulevard De prijs viel reuzemee daar lag het niet aan, maar ik wilde mezelf eens testen of ik dit slippertje daar kon laten liggen, wachten op een andere voet die hem mag dragen..... En ik heb hem laten liggen! Maar oooo wat was dat slippertje mooi Met van die mooie strasssteentjes erop, jaaa nep natuurlijk maar dat maakt niet uit, is niet alles goud wat er blinkt. Neehoor, gekheid zo erg is het niet met me, maartoch, toch dat slippertje kon ik echt goed gebruiken onder veel dingen zag ik net in mijn kast, zucht......  |
Ja ik herken het.. Weet je wat ik altijd doe?
Als ik zoiets zie liggen, dan kan ik met pijn in mn hart zeggen.... NEE..WEG ERMEE.......NIET NODIG!!
Dan leg ik het geweldige schoentje of slipper of laarsje weg, en dan ga ik 3 weken later nogges kijken...... ligt 'het" er dan nog......dan issie voor mij gemaakt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:02
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Vanmorgen was het zonnetje lekker ja! Maar die is al een tijd weer ver te zoeken Gingen eerst alle buien dit stuk van het land voorbij nu moeten ze ons steeds hebben een ding scheelt de bui heeft wel de benauwde lucht weggenomen  |
Geen druppeltje gevallen hier! Ik heb vandaag maar lekker zelf in de tuin staan kliederen met water, alle grindtegels zijn weer schoon! nu nog steeds 22 graden buiten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANOUSKA714
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:09
|
|
|
|
|
leuk, ben benieuwd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAMALOE463
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:09
|
|
|
|
Ja Marianne dat is een idee, ik ga morgen eens kijken of dat slippertje er nog ligt  Istie ernog, dan istie voor mij
Of is dat een te korte test
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:10
|
|
|
|
|
Bart geeft het antwoord toch niet dus dan maar een nieuw raadsel........jij hebt het , maar een ander gebruikt het het meest.....??????????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT603
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:15
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | | Het ging niet om de breedte maar om de hoogte........tenminste,dat stond in zijn raadsel |
als kijkt op:
www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_8C4DNJ
als bij vraag 4 kijkt zie dat als het touw 1m langer wordt je +/-120m omhoog kan, dus bij 1km langer kun je volgens mij +/-120km omhoog
Laatst aangepast door
|
GERRIT603
|
op dinsdag 14 augustus 2012, 22:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:16
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ow zie dat mn menu was/is veranderd gebakken krieltje, verse sperziebonen met gebakken spekjes,champignons en uitje en kipkrokant schnitzel. Toetje verse aardbeien Het leven is zo slecht nog niet en dat allemaal door mezelf klaargemaakt  |
Hier was het ook een kleine , nee , noem maar gerust grote veandering. Het stoplicht menu ging dus niet op van de keer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SVEN797
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:17
|
|
|
|
| ZWAAN995 schreef: | Rode Zonnehoed

Algemene beschrijving
Echinacea behoort tot de familie van de Compositae of Asteracea. Er bestaan een aantal soorten waarvan er drie uitvoerig werden beschreven: Echinacea purpurea (L.) Moench, Echinacea angustifolia D.C. en Echinacea pallida (Nutt). Echinacea komt van het Latijnse Echinus wat egel, zee egel betekend. Hierop lijkt de vruchtbodem met zijn hoog stekelige hart. De meest bekende soorten zijn Echinacea purpurea (L.) Moench, Echinacea angustifolia D.C. en Echinacea pallida (Nutt). Vooral Echinacea purpurea wordt gecultiveerd in Europa. Deze plant wordt circa 80 tot 120 cm hoog en bereikt vanuit een bladerkrans pas in het tweede jaar zijn volle grootte waarna de bloei volgt. De wortel bestaat uit een bundel sterk vertakte zijwortels die verwant lijken aan de Valeriaanwortel. De bloemen zijn purper van kleur. Echinacea bloeit in de maanden juli tot september.
Zelf Rode Zonnehoed kweken
De Echinacea purpurea, Echinacea angustifolia en Echinacea pallida zijn meerjarige planten die de voorkeur geven aan rijke, goeddoorlatende, kalkrijke grond en een zonnige standplaats. Vermeerderen kan door zaaien in het voorjaar, door wortelstek laat in de winter of door scheuren in de rustperioden.
De geschiedenis
Echinacea is inheems in de Verenigde Staten (Arkansas, Oklahoma, Mississippi, Zuid- Dakota en Texas) op hellingen, tussen kreupelhout, op open graslanden en in loofbossen. De prairie Indianen van Noord-Amerika noemde het kruid slangenbeet en gebruikte het vooral om infecties te bestrijden en bij beten van slagen. Ze kneusden de plant tussen stenen en legden het op wonden.
De zonnehoed werd in 1871 door een in Nebraska werkende arts als geneeskruid in de Westelijke geneeskunde geïntroduceerd en tegen tal van aandoeningen gebruikt (bloedreinigend middel, reuma, migraine, difterie, tumoren,. enz.). Van 1885 tot 1935 werd Echinacea hoofdzakelijk ter behandeling van infectieziekten gebruikt, voornamelijk in de USA. Het raakte daarna door de ontdekking van de moderne antibiotica (sulfonamiden) tijdelijk in de vergetelheid. Er werd veel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd op Echinacea maar dan vooral in Duitsland waar ze zeer populair is van in het begin van de twintigste eeuw. De zonnehoed werd voor het eerst aan een analyse onderworpen en getest voor homeopathische doeleinden in Duitsland en het medicinale gebruik ervan werd later onderzocht door Dr. Gerhard Madaus in 1938.
Toepassingen
Medicinaal
Ze verschijnen in letterlijk honderden preparaten op de markt, waarbij verschillende delen van de plant zijn gebruikt (bloemen, blad, steel of wortel). Ook de vorm waarin de preparaten verkrijgbaar zijn, varieert enorm. Echinacea is een natuurlijke infectiebestrijder die helpt bacteriën, virussen, schimmels te doden. De plant stimuleert cellen van het immuunstelsel die de belangrijkste wapens tegen infecties vormen. Het kruid versterkt bovendien de productie van interferon, een natuurlijke bestrijder van virussen. Omdat deze effecten niet duurzaam zijn, is het raadzaam om echinacea met regelmatige tussenpozen te gebruiken en bij een acute infectie zelfs elke paar uur.
Gebruikt plantendeel
- De wortel en wortelstok bij Echinacea angustifilia. De wortels worden geoogst in de late herfst. - De gehele plant bij de Echinacea purpurea . De oogst van de bovengrondse delen vindt plaats tijdens de bloeiperiode.
De werking
Het is infectie preventief (viraal) door een immuunstimulerende werking en verhoogt zo de lichaamsweerstand bij acute en chronische infecties. Echinacea stimuleert de lymfecirculatie en de fibroblasten (bindweefselcellen). Echinacea kan de twee bekendste vitale aandoeningen helpen voorkomen: verkoudheid en griep. Het werkt het beste als het direct bij de eerste tekenen wordt ingenomen. Mensen die vaak verkouden zijn, blijken minder snel te verkouden worden wanneer ze echinacea. Bovendien en neemt de frequentie af. Echinacea blijkt ook te werken wanneer u al ziek bent en alle kenmerkende griepverschijnselen vertoont. De klachten zijn dan minder hevig en verdwijnen eerder. Echinacea zou ook helpen bij terugkerende kwalen zoals schimmel- en urineweginfecties en middenoor- ontstekingen. Het wordt soms ook gebruikt bij de behandeling van streptokokken- en stafylokokkeninfecties, herpesinfecties (ook generale ternes, koortslip en waterpokken), bronchitis en bijholteontstekingen. Het wordt toegepast bij de behandeling van vaginale infecties veroorzaakt door Candida albicans.
Auto-immuunziekten die op echinacea zouden reageren zijn onder meer lupus (zweren in het gelaat), multiple sclerose, reumatoïde artritis en soortgelijke aandoeningen, hoewel er natuurlijk geen wonderen te verwachten zijn. Er wordt nu ook onderzocht of echinacea het immuunstelsel kan versterken van kanker- patiënten die radiotherapie of chemotherapie ondergaan.
Omwille van zijn wondhelende, antiseptische en weerstandsverhogende eigenschappen wordt het in- en uitwendig aangewend. Echinacea kan op de huid worden aangebracht. Het sap bevordert de genezing van allerlei soorten wonden, abcessen, eczeem, brandwonden, aften, een koortslip of doorligwonden. Bij keelpijn of ontstoken amandelen kunt u de tinctuur verdunnen en als gorgeldrank gebruiken. De wortel stimuleert de speeksel- en zweetsecretie.
Immunostimulatoren
Verschillende onderzoekers zoals Dr. H. Selye (USA), Dr. I. Brehkman (Rusland) en Dr. R. Hänsel (Duitsland) stelden vast dat er twee soorten invloeden op ons immuunstelsel zijn: een specifieke (min of meer rechtstreekse) immunostimulatie door bepaalde producten zoals door bestanddelen van Echinacea, en een niet-specifieke of para- immunostimulatie door middel van uiteenlopende prikkels zoals zware fysieke training, grote koude of grote hitte, behandeling met adaptogenen. Sporters in topconditie zijn zeer kwetsbaar bij infecties. Men zou dit kunnen verklaren door het volgende: wegens een toestand van verhoogde spierenergetische omzet die een blijvend verhoogde bloedvoorziening ter hoogte van de spieren handhaaft, kan er eventueel een slechte spijsvertering (maldigestie) en een slechte opname van de nutriënten en voedingsstoffen (malabsorptie). Daardoor kan er een toestand ontstaan van verhoogde vatbaarheid voor infectie (cachexie) ondanks een topconditie van spieren. Ook een topsporter heeft er alleen maar baat bij dat hij gezond is en blijft. Een verkoudheid is immers al voldoende om de conditie te laten verminderen. Er zijn verschillende voedingsstoffen die immunostimulerend werken o.a. insuline, dat een hoogmoleculair polysaccharide is. Inuline vindt men o.a. terug in asperges, look, prei, witlof en afsjokken. Er zijn ook vitaminen en mineralen die de weerstand verhogen: de vitaminen van het B-complex, vitamine C, vitamine E, vitamine A, essentiële meervoudige-onverzadigde vetzuren en de mineralen IJzer, Zink en Selenium.Door de voeding hierop af te stellen verkrijgt men dus al meer weerstand. De plant bij uitstek voor zijn immunostimulerende eigenschappen is Echinacea purpurea (L.) Moench. De klinische literatuur bevestigt de werking bij behandeling van de symptomen van verkoudheden en infecties van de bovenste luchtwegen. Studies ondersteunen tot nu toe het preventieve gebruik bij infecties van de bovenste luchtwegen niet.
Toediening
Echinacea bevat een stof die in vloeibare vorm de lippen en tong doet tintelen. Als u dat voelt, weet u zeker dat u een hoogwaardig product hebt aangeschaft.
Echinacea is in veel vormen verkrijgbaar (als thee, tinctuur, tabletten) en daarom is het verstandig om op de juiste dosering te letten. Bij griep en verkoudheid zijn hoge dosering noodzakelijk. Gebleken is dat grieppatiënten die bijvoorbeeld 900 mg echinacea per dag kregen eerder genazen dan degenen die 450 mg echinacea of een placebo kregen. Onderhoudsdosering ter versterking van het immuunstelsel: vooral personen die infectiegevoelig zijn, hebben veel baat bij echinacea wanneer het kruid elke drie weken wordt afgewisseld met andere kruiden die het immuunstelsel versterken, zoals Canadese geelwortel, astralagus, pau d'arco en geneeskrachtige paddenstoelen (beta glucanen). Er bestaat ook echinaceathee die vaak met andere kruiden gemengd is.
Voorbeelden van verkrijgbare druppels (tinctuur) van Echinacea zijn Echinaforce van A. Vogel of de Echinacea wortel extract tabletten van Solgar Vitamins. (bevat 300 mg poeder en 125 mg extract met 5 mg echinacoside)
<>< |
zou zij ook in nederland kunnen groeien.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:20
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | Heel erg...maar waar...SOFTIJS... Alhoewel ik ook moet zeggen...dat heb ik niet in huis...ik ga er ook savonds niet om...maar als ik het zie...VERKOCHT... En ja...natuurlijk zijn waterijsjes beter...maar...(DIE VIND ZE NIET ZO LEKKER) |
dat word dan binnen nu en een maand ongeveer wéér afkicken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT603
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:24
|
|
|
|
Heb ik ook last van... maar ze kunnen toch ook zooo mooi zijn. zie het niet als verslaving, gewoon oog voor creaties
Gelukkig, ik krijg bijval, jij weet wat ik bedoel, oog voor creatie en detail kijk, net die mooie pump of laars of slippertje maken je kleding af Ik kan daar zo blij van worden Maar, ik kan me beheersen hoor, vanmiddag nog, stond heel gelukzalig met een echt beauty van een slippertje in de winkel, ik keek ernaar, aaide het slippertje en zag me er al helemaal op weglopen met een mooie strandjurk eronder, mooi lopen te flaneren over de boulevard De prijs viel reuzemee daar lag het niet aan, maar ik wilde mezelf eens testen of ik dit slippertje daar kon laten liggen, wachten op een andere voet die hem mag dragen..... En ik heb hem laten liggen! Maar oooo wat was dat slippertje mooi Met van die mooie strasssteentjes erop, jaaa nep natuurlijk maar dat maakt niet uit, is niet alles goud wat er blinkt. Neehoor, gekheid zo erg is het niet met me, maartoch, toch dat slippertje kon ik echt goed gebruiken onder veel dingen zag ik net in mijn kast, zucht......  |
nu sta jij morgenochtend waarschijnlijk om 9.00u daar te wachten tot die winkel open gaat om ze toch te kopen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT603
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:25
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Ja Marianne dat is een idee, ik ga morgen eens kijken of dat slippertje er nog ligt  Istie ernog, dan istie voor mij
Of is dat een te korte test  |
deze had ik nog niet gezien
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT603
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:31
|
|
|
|
bij mij komt de PVV op 1, SP op 2 en PVDA op 3 ??? klopt die stemwijzer niet of vul ik hem verkeerd in?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SVEN797
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:32
|
|
|
|
| ROELANDE345 schreef: | | iemand die hsp is (high sensetive person) diens zintuigen werken veel sterker. Ze horen alles, ik ken er een die zegt dat ie het gras hoort groeien, ze ruiken alles, dus al die luchtjes die mensen op hebben en die die je zo tegen komt, zien veel scherper en meer enz. Ze doen de hele tijd zoveel indrukken op daardoor en je afsluiten er voor is moeilijker als je zoveel indrukken te verwerken krijgt. Daarom moeten ze hun grenzen sterk bewaken en meer rust nemen dan anderen. Er zijn ook gradaties in hoor de ene is gevoeliger dan de ander | kan dat ook geestelijk zijn of beide?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:35
|
|
|
|
Slippertje , oftewel een andere naam voor sliptong... Boulevard...dé plek om die slippertjes te vangen ... Goud .... inderdaad hét goud uit de zee.
Dit is voor het eerst dat ik de vergelijking van vis en schoenen hoor.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SVEN797
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:36
|
|
|
|
|
[quote=SHANITA130] heb je HSP de hele dag door of zijn het momenten. kan jejezef daar ook voor afsluiten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:39
|
|
|
|
Hier ook niets gevallen...maar wel erg benauwd... Maar het is nog heerlijk buiten.... Zie wel erg op tegen morgen.... In de thuiszorg... Thuis zou je zeggen...ik laat alles liggen met dit warme weer... Helaas...dat zal niet gaan...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:51
|
|
|
|
| MAMALOE463 schreef: | Visser278 schreef: Mijn plannen komen tot nu toe aardig uit. Ben best wel nuttig bezig moet ik eerlijk bekennen.
Ja naar jou kunnen we niet kijken Visser, jij bent ook zo'n standvastig iemand he Wat je inpland dat doe je ook
Nouja je hebt werkpaarden en sierpaarden he, verschil moet er zijn  |
Haha , inderdaad ... ik hàd ingepland om in mn vakantie èlke dag een stuk te gaan fietsen . Maar dat ELKE is tot nu toe EEN geworden.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |