ChristianMatch

Forum

Tongentaal....bijbels of juist een dwaalleer...
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4397 4398 4399 4400 4401 4402 4403 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DJAB697

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:44

beste chatuliem, ik ben eht met je eens.
het kind word met het badwater weggegooid.
De leer dat de geestelijke gaven niet meer bestaan is Bijbels niet te bewijzen. de enige tekst waar ze mee komen, is in de context van 1 cor 15, dus de volmaaktheid van de hemel. niet overtuigend dus.
Maar er zijn zoveel excessen geweest, en zoveel occulte imitatie, dat ik een waakzame terughoudendheid heb.

Ik van een beetje tussen wal en schip, ik ben reformed (is anders dan het exteme nederlandse gereformeerde).
New calvinism is een grote stroming in amerika. Ik hoop dat het overwaait naar nederland, de perfecte balans tussen evangelisch en gereformeerd naar mijn mening.
Die wijzen de gaven ook niet af. zie de vijf punten an deze link:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Calvinism
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:44

ZWAAN995 schreef:

Tongentaal

Begin 1900 werd in de Bethel Bible school een nieuwe manier van spreken ontdekt door één van de studenten. Zij dacht dat ze in het Chinees en andere talen kon spreken. De andere studenten volgden al snel met hun eigen taal. De school verhuisde na enkele maanden naar Houston. William Seymour één van de studenten werd de bekendste naam in de Pinksterbeweging. Hij stichtte de Azuza Street Mission, waar ook de gelijknamige opwekking naar vernoemd is.

De mensen die in deze beweging deelnamen waren er van overtuigd dat ze door God een andere taal hadden ontvangen om zo de wereld over te trekken om de mensen in hun eigen taal aan te spreken. Zij dachten dat de taal die ze ontvangen hadden een aardse taal was, zoals in Handelingen ook gebeurde. Echter ze kwamen erachter dat het geen aardse talen waren. Hierna werden deze talen bestempeld als hemelse talen. Zo wordt dat tot op de dag van vandaag geleerd.

Wat waren tongen in de bijbel? Wat was het doel ervan en is het nog steeds voor nu? Tongen in de bijbel betekent talen. De gaven van tongentaal zoals de bijbel dat leert waren dan ook werkelijk bestaande talen. Dit lezen we in Handelingen bij de uitstorting van de Heilige Geest:
En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn. Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. Hand.2:4-6

In Handelingen 2 worden al de talen opgenoemd waarin men de discipelen hoorde spreken:

En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Cappadocië, Pontus en Asia, Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. Hand. 2:8-11

Hier vinden wij dan ook gelijk het bewijs dat de bijbelse gave van tongen echt bestaande talen waren. Er waren Joden bij elkaar uit alle landen. Zij hoorden de discipelen in hun eigen taal spreken, dit hoefde dus niet uitgelegd te worden. De boodschap was voor iedereen duidelijk.
De bijbel zegt dat de Joden een teken willen en de Grieken wijsheid zoeken, tekenen zijn dus voor de Joden. Tongentaal was dus een teken voor de ongelovige Joden. De Joden verlangen door de hele bijbel heen al tekenen van God. Ook deze tekenen van vreemde talen zijn voor de Joden om hen te overtuigen van het feit dat het koninkrijk van God op aarde is gekomen, in de gestalte van Jezus Zelf. Dit is wat Jezus Zelf daarover zegt:

Het verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken; maar hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. En Hij verliet hen en ging weg. Math:16.4
Paulus schrijft: Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, 1Kor.1:22-23

Het is duidelijk dat de bijbel leert wat tongentaal is en voor wie het bedoeld was. In de eerste gemeente, was de bijbel nog niet compleet geschreven, er was nog geen Nieuw testament, en daarom heeft God Zijn woord bevestigd met wonderen en tekenen. Eén daarvan was de gave van tongentaal. Dit tot opbouw van de gemeente. Wij nu hebben de complete schrift tot lering en onderwijs. Er zijn geen speciale uitingen meer nodig. God heeft ons Zijn woord gegeven.

Als de bijbelse gave van tongentaal niet meer voor onze tijd is dan zijn er dus velen die een ander soort taal spreken. Veelal zal deze waarschuwing van Petrus op onze tijd van toepassing zijn:
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf. En velen zullen hen, door wie de weg van de waarheid gelasterd zal worden, op hun verderfelijke wegen navolgen. 2 Petr.2:1-4

Tongentaal zoals deze geleerd wordt in de charismatische beweging, heeft niets te maken met de bijbelse talen, die worden genoemd in Handelingen of in de Korinthebrief. Er zijn volgens deze leer twee soorten tongen: In tongen spreken en een tong ontvangen.

In tongen spreken:

De brabbeltaal die elke wedergeboren christen volgens hen zou moeten hebben, en deze hoeft niet vertaald te worden. Je kan het gebruiken voor het bidden of om te zingen in tongen.

Je kunt een tong ontvangen:

Men leert dat als je een tong ontvangt je die dus hardop moet uitspreken en deze tong moet door diezelfde persoon of een ander vertaald worden. Gebaseerd op: Daarom, laat hij die in een andere taal spreekt, bidden dat hij het mag uitleggen.1 Kor.14:13

De uitleg vanuit de charismatische beweging dat de hemelse tongentaal de taal van engelen is wordt nergens door de bijbel bevestigd. Er zijn twee punten waarom het volgens mij ook niet zo is.

1. Waarom zou God Zijn engelen dan in een menselijke taal tot Zijn dienaren laten spreken? Als er engelen tot mensen spraken zoals bij Daniël, Lot en anderen dan spraken ze altijd tot mensen in een menselijke taal. God heeft tot mensen gesproken door een engel, zelfs door een ezel maar altijd waren het verstaanbare talen. Niet een onverstaanbaar gebrabbel. Degene waartoe gesproken werd verstond het gewoon.

2. Als mensen de taal van engelen kunnen verstaan dan zou Satan deze ook kunnen verstaan, hij is een gevallen engel, hierdoor kan de theorie dat we een geheime gebedstaal hebben niet kloppen.
Verder ziet men tongentaal als een bewijs van vervulling van de Heilige Geest. Spreek je niet in tongen, dan wordt er met je gebeden om zo vervuld met de Heilige Geest te worden en als bewijs hiervan zal je de tongentaal ontvangen. De bijbel zegt echter dat we de Heilige Geest ontvangen als we Jezus aannemen als onze Redder.

En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Hand.2:38
Er wordt nergens gesproken over een bewijs van het hebben van de Heilige Geest. Nee, Hij wordt ons geschonken en daar hebben we geen brabbeltaal voor nodig als bewijs. Het enige bewijs waar tongentaal voor dienst is een teken aan het volk van Israël.
Ja, met belachelijke klanken en in een andere taal zal Hij tot dit volk spreken, Jes.28:11

Volgens de voorstanders van tongentaal moet men tongentaal ontwikkelen. Als je in tongen wilt spreken moet je gewoon je mond openen en ‘God’ zal de woorden laten komen, elk geluidje dat in je opkomt moet je uitspreken. Het klinkt dan als een baby die brabbelt, dit is echter pas het begin. Door vaak te spreken in tongen ontwikkel je een eigen taal. Je begint met telkens een paar dezelfde woorden (brabbels) maar later ontwikkelt de taal zich en wordt de woordenschat (brabbelschat) steeds uitgebreider.

In tongen spreken is een gave van de Geest. Toen de discipelen deze gave ontvingen, spraken ze gelijk in tongen. Nergens staat dat ze maar een paar woordjes kenden en veel moesten oefenen om een uitgebreide woordenschat te vergaren. Nee, er staat dat de discipelen spraken tot de menigte in hun eigen taal, dus niet een paar woordjes.

En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Cappadocië, Pontus en Asia, Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. Hand. 2:8-11

Soms als deze charismatici in tongen bidden en verdrietig worden, angstig of juist vurig, zonder dat daar een duidelijke aanleiding toe is kan dit zelfs zo heftig worden dat men spreekt over barensweeën. Men zegt dan dat je bidt voor iemand anders, misschien wel aan de andere kant van de wereld, en dat je hiervoor een heftige strijd voert in gebed.

In de bijbel kunnen we geen aanwijzingen vinden die dit verklaren. Natuurlijk is het zo dat wanneer je bidt voor jezelf of anderen dat dit gepaard kan gaan met emotie. Dan ben je betrokken bij de persoon of situatie, dit is echter iets anders dan wat er in deze leer geleerd wordt. De zogenaamde barensweeën komen voort uit de “opwekking” van Pensecola waar John Killpatrick naast alle Toronto Blessing wonderen en tekenen ook leerde dat vrouwen in barenshouding hun gebed “baarden”.

De charismatici leren dat tongentaal een geheime gebedstaal is die satan niet verstaan kan. Deze (brabbel) tongentaal is zou een machtig wapen zijn voor het geestelijk oorlogvoeren en als je in tongen bidt, bid je altijd de wil van God. Deze leer komt voort uit de Kingdom Now beweging. Deze beweging leert dat we het koninkrijk van Jezus op deze aarde moeten veroveren zodat Hij Zijn plaats kan innemen. Hiervoor zou God dan ook deze speciale gebedstaal gegeven hebben zodat Satan Zijn plannen niet kan dwarsbomen. Men beweert bij deze leer dus dat God afhankelijk is van de mens om Zijn plannen uit te kunnen voeren.

Als we even terugkijken naar de opwekking in Asuza Street begin 20e eeuw dan wordt duidelijk waarom deze mensen in eerste instantie dachten dat ze naar andere landen konden gaan om te evangeliseren zonder de taal te hoeven leren. Dit is de gave van tongen zoals de bijbel dat beschrijft. Toen echter bleek dat dit bij hen niet het geval was werd er een andere draai aan gegeven en werd er gezegd dat ze een hemelse brabbeltaal hadden ontvangen. Dit wordt tot op de dag van vandaag geleerd.

En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. 2 Kor. 11:14

Geraadpleegde bronnen:

http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=83

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/pinksterbeweging.pdf

http://www.apologetique.org/nl/artikelen/mens/antropologie/RS_glossolalie_literatuurstudie.htm

http://www.backtothebible.nl/

http://www.statenvertaling.info/

http://www.gotquestions.org/Nederlands/vreemde-talen-spreken.html

http://middernachtsroep.nl/index.php (maart 2007/juni 2007)

Dato Steenhuis – Gaven en talenten, voor God of voor mensen?

http://www.groeieningeloof.com/Maranatha%2004-05.htm

http://nl.artofliving.eu/

Dank je Zwaan!
, dat stuk had ik ook gelezen Lachende smiley

Dank dat je de moeite hebt genomen het hierop te zetten!

En dank voor de linken, ik ga ze lezen vanavond!!!

Fijne Avond!

Lachende smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 24 augustus 2012, 19:56
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:47

De laatste 2 links heb ik verwijdert die horen niet in het rijtje thuis.
Heb dat net aangepast.

<><

Zwaan
Naar boven

Auteur Bericht
DJAB697

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:48

MANNA420 schreef:
Volgens mij bedoelt DJA hier dat het in bepaalde kringen voorkomt en niet in alle. Ken ook wel mensen die liever een openbaring van een profeet willen dan gewoon de Bijbel lezen en als je ook maar enigzins kritisch bent vinden ze dat je de Geest tegenwerkt.

Dit inderdaad.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:54

ZWAAN995 schreef:
De laatste 2 links heb ik verwijdert die horen niet in het rijtje thuis.
Heb dat net aangepast.

<><

Zwaan

Dank je!!!

Lachende smiley

Ik ben de eerste al aan het lezen!

Tot later!

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:55

CARMEN073 schreef:
Clown smiley

Thuis voor de zekerheid toch maar meteen onder de douche gestapt. Goed uitkoken...

En dan in de vriezer gaan zitten. Limonade water ijsje Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:56

WEEKEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden Clown smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:59

ERIKA129 schreef:
JE mag best gewoon toegeven dat je geen zin meer hebt om te fietsen en dat dat ding weer op stal gaat voor een jaar Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

En die fiets maar niezen van het stof Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANN488

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:04

MARIO216 schreef:
Nog voor dat ik op vakantie ben geweest al een korte vakantie geboekt tussen de kerst en oud- en nieuw.
En waar is de reis dit keer naar toe?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:04

ROELANDE345 schreef:
Ja dat jij er niet tegen kan is natuurlijk HET bewijs dat het occult is.

Dat heb ík nergens gezegd....en dat weet ik zeker...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:07

CHATULIEM619 schreef:
De manier waarop je het nu omschrijft vind ik ook niet goed, maar bevestigend kan twee dingen betekenen. Zowel positief als negatief. Het kan bv. zijn dat je al maanden lang worstelt met iets wat je moet overgeven aan God. Dan kan een profetie, die dit ook vermeldt juist bevestigend werken voor datgene wat de Heer in je hart gelegd heeft. Maar dat is niet bepaald positief..

Verder wordt in mijn ogen met bevestigend ook iets anders bedoeld. Een profetie kan nooit iets heel nieuws zijn, iets waar God niet mee bezig geweest is. Vroeger dacht men wel eens dat een profetie alleen maatgevend was voor de richting die je zou moeten gaan. Nu is het slechts één van de onderdelen en werkt het bevestigend op datgene wat God met je leven van plan is.

Ik bedoelde met 'bevestigend' dat een profetie, 1 persoon, of de hele gemeente bevestigd in zijn/haar eigenwaarde. Ik heb jarenlang in zo'n gemeente gezeten. Het "alles komt goed" gevoel zonder hierin concreet te zijn.

Waar ik soms ook een beetje moeite mee heb dat is dat gastsprekers uit verre landen altijd een profetie hebben voor de gemeente waarin zij te gast zijn. Die profetie is doorgaans grotendeels hetzelfde: 'deze gemeente is heel bijzonder en speciaal. God gaat vooral door deze gemeente bijzondere dingen doen.' Let wel; ik heb het over gemeenten waar ik zelf lid van ben (geweest). Heel lang dacht ik dat ik bij een bijzondere gemeente was aangesloten, totdat ik ontdekte dat andere gemeenten precies dezelfde profetieen krijgen van hun gastsprekers.

Moeilijk om te toetsen; want het kan natuurlijk wel. Maar ik neem onderhand wel steeds meer met een korrel zout.
Naar boven

Auteur Bericht
JOB303

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:08

hoi lian.

ik was weer veel te breedsprakig, veel te uitvoerig en trad weer in een te grote hoeveelheid details. Twijfelende smiley
maar kwaardeer t wel dat je er ook uitvoerig op inging.
je herkent je zelf in de dingen die ik schreef. tis voor mij nog vrij nieuw.
toen ik er pas voor het eerst een boek over las vielen er heel veel puzzelstukjes op zn plek.

kvind t allemaal wel n beetje moeilijk hoor. het is een grote kunst zo te leven, zo met jezelf om te gaan en jezelf zodanig te accepteren, dat je kritiek, verwonderde blikken, tactloze woorden en daden van anderen op een zodanige manier kunt vertalen en voor jezelf uitleggen dat je er geen last van hebt, maar dat je er ten voordele van leert.
als er vroeger iemand boos keek, trok ik altijd automatisch de conclusie dat ie boos op mij was. onzin natuurlijk.
er valt nog zo veel te leren.

kga weer stoppen want ik moet vanavond om 9 uur werken dus mn tijd is om.'
bedankt voor je RE. en vr gr job
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:08

DIANA556 schreef:
nee, idd onder een pannendeksel bv past een pan, geen potje.

en onder een putdeksel zit een put. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:09

ANNA415 schreef:
En dan in de vriezer gaan zitten. Limonade water ijsje Clown smiley

Ga jij nou lekker van je wiekent genieten! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:12

ANNA415 schreef:
en onder een putdeksel zit een put. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

potten, pannen en putjuz... Wanneer komen jullie es uit de keuken?! Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:13

LEANNE226 schreef:
Hand in hand huppelen is saaier dan een flinke catfight Coole smiley met zonnebril

Wanneer is het lijsttrekkerscatfight? Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:14

ANNA415 schreef:
Nog steeds geen idee Huilende smiley, smiley in tranen

Nee echt niet.... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:16

CARMEN073 schreef:
potten, pannen en putjuz... Wanneer komen jullie es uit de keuken?! Gefrustreerde smiley

Zit in de kamer, dus hoef niet meer uit de keuken te komen Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:17

CHATULIEM619 schreef:
Ja, je moet dat ook niet al te serieus nemen. Lees maar eens in de bijbel, dat is een veel belangrijker richtsnoer. Ik kan allerlei filmpjes opzoeken om iemand in een zwart daglicht te stellen, maar dat is dan alleen maar mijn waarheid.
Shanita is nu eenmaal ergens van overtuigd en zoekt daar bevestiging voor. Nog even en je kunt zelf via films bewijzen dat Jezus getrouwd was en David een homo, twee stellingen die bekend zijn in de chr. wereld.

De link die ik heb Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:43, in dit topic, is maar enkele jaren oud. en zo gaat het er vandaag de dag nog aan toe in nederlandse gemeentes, gesticht en oorspronkelijk komende uit amerika.

Daar zijn geen films van op You tube, iig ik kan ze niet vinden, dus een amerikaanse link, met dezelfde toestanden...of kijk even terug bij topic: godsdienstwaanzin bestaat helaas ook in Nederland...

Ik zoek hem wel even op, als ik tijd heb.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 24 augustus 2012, 20:17
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:17

CARMEN073 schreef:
Ga jij nou lekker van je wiekent genieten! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ja misschien dat ik zo nog een ijsje neem Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:21

Weekend! Inderdaad, daar was ik wel aan toe na een paar weken vakantie.

Thomas, het is een goede tijd om in het onderwijs te zitten! Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DIANA556

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:23

ANNA415 schreef:
Nee echt niet.... Gefrustreerde smiley

tja...onze wiskundeknobbel "Bart" is "grijs", hij kan dus het antwoord niet meer geven.
Naar boven

Auteur Bericht
BRITTE417

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:24

Ha ha Lachende smiley . Beter dan een punthoofd
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA412

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:27

Inmiddels hebben zich twee mensen opgegeven voor 15 september:

ANNET (oud CM lid) (42)
DEHERDER920 (34)

Wie maakt de lijst langer?
Je bent van harte welkom.

Laatst aangepast door
ANITA412
op vrijdag 24 augustus 2012, 21:15
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:28

THOMAS968 schreef:

In het geheel geen medelijden met je!!!!!

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:33

SHANITA130 schreef:
De link die ik heb Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:43, in dit topic, is maar enkele jaren oud. en zo gaat het er vandaag de dag nog aan toe in nederlandse gemeentes, gesticht en oorspronkelijk komende uit amerika.

Daar zijn geen films van op You tube, iig ik kan ze niet vinden, dus een amerikaanse link, met dezelfde toestanden...of kijk even terug bij topic: godsdienstwaanzin bestaat helaas ook in Nederland...

Ik zoek hem wel even op, als ik tijd heb.
ach die voorbeelden bedoel je, dat is een extreem zootje bij elkaar. Maar dat vormt niet het hart van de evangelische beweging.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:48

CARMEN073 schreef:
Zucht... mijn verkapte poging een harige man te vinden met een hart van goud die de kastanjes voor mij uit het vuur haalt is mislukt....

Huilende smiley, smiley in tranen
daten?????
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:51

THOMAS968 schreef:

Zit je nu IN het onderwijs op werk je OP een school???

Smurfinnetje smurft het niet meer

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:57

CARMEN073 schreef:

Je snapt het niet Carmen.......als wij het dekseltje zijn moeten we toch nodig de keuken in om ons potje of pannetje te zoeken Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:58

http://www.youtube.com/watch?v=rc6XewzY0Xk

Oh the deep, deep love of Jesus,
'Tis a heav'n of heav'ns to me
And it lifts me up to glory, for it lifts me up to Thee!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4397 4398 4399 4400 4401 4402 4403 ... 6194 Volgende
Pagina 4400 van 6194