| Auteur |
Bericht |
|
HENDRIKA148
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 21:55
|
|
|
|
"Heb elkaar lief,"heeft Jezus gezegd "Zoals ik jullie steeds lief heb gehad Ik houd jullie in mijn handen gevat En heb voor allen het pleit beslecht".
Elkaar liefhebben is het grootste gebod Dat God aan een ieder heeft gegeven Als richtsnoer,om daar naar te streven Het is het allerbeste voor ons heilgenot.
God liefhebben en de medemensen Dat betekent niet,blijf maar passief Hij zegt:"Heb uzelf en uw naaste lief" Aan liefde geven zijn geen grenzen.
Zonder echte liefde kan niemand leven Gods liefde gaat alle begrip te boven Wij kunnen het bijna niet geloven Hij heeft ons Zijn enige Zoon gegeven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:08
|
|
|
|
Merkwaardige huishoudelijke vragen.
Thomas, die toch al niet veel met het huishouden heeft.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 26 oktober 2012, 22:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:08
|
|
|
|
Vrijdag 26 Oktober, Psalm 119: 113-120; Schuilplaats en schild.
Nu kom ik wel weer zo’n tekstbloempje plukken uit het psalmenpark en dat een keurig net plekje geven in een meditatief vaasje, maar ik denk niet dat daar iemand op zit te wachten. Hoewel… Daar wachten wij waarschijnlijk juist wél op! Dolgraag willen we altijd weer horen dat God een schuilplaats is en een schild. Toch is het niet mijn taak in het wilde weg tekstbloempjes te plukken. Ik moet minstens oog hebben voor de context, voor de hele border waarin het tekstbloempje staat. En wat ontdek ik dan? Dat het hier in de psalm gaat over dubbelhartigen. Het gaat over hen die God willen dienen, maar dan wel hinkend op twee gedachten. Zijn dat degenen die gedurig door geloofstwijfel worden overvallen? Nee, over zulke twijfelaars gaat het hier niet. Het gaat hier over mensen die van twee walletjes eten. Een beetje vroom én een beetje heidens. Een beetje christelijk én een beetje atheïtisch. Een beetje goed en een beetje slecht. De dichter van de psalm moet er niets van hebben. Hij heeft een bloedhekel aan zulke mensen. Maar wat wil je? zo protesteer ik zachtjes. Wie ziet kans om volmaakt in heiligheid te leven? Ik in elk geval niet. Ik wil het wel, maar het lukt me niet. Hoe doet de dichter dat dan? Of het hem volkomen lukt, staat nog te bezien, maar in elk geval geeft hij wel aan in welke richting hij het zoekt. Hij zoekt zijn schuilplaats en schild bij God! In Hem is er een kans om vrij te blijven van dat dubbelhartige, huichelachtige gedoe van hen die van twee walletjes eten. Telkens als ik weer word verleid, kruip ik in mijn schulp – en die schulp, die schelp, is Hij, de Allerhoogste: mijn schuilplaats en mijn schild.
Mijn lust is, slechts te willen wat Gij wilt. Ik haat die U met dubbel hart beminnen. Gij zijt voor mij een schuilplaats en een schild, want in uw woord doet Gij mij overwinnen. Bozen, laat af, dat ik in God verstild mij dag aan dag op zijn gebod bezinne.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:11
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Merkwaardige huishoudelijke vragen.
Thomas |
In het huis des Heren zijn vele woningen met heel veel huishoudelijke klusjes
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:13
|
|
|
|
Inderdaad bijzonder en het doet me wat denken aan het Miserere mei van Allegri, al is het heel wat anders. Mooi, ik kende het niet.
Thomas.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA412
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:14
|
|
|
|
wél een leuk foutje:)
Alleen..toen ik daar zo stond met mijn slaaphoofd, en mijn slaaphaar, in mijn relaxte modus moet ik er zélf kakatonisch uit gezien hebben haha Dus wie nu eigenlijk de vreemde vogel(lees: kakatoe) was?!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROLF230
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:18
|
|
|
|
|
hmmm, anderhalve maand geleden had ik me helemaal kunnen vinden in deze reactie, toen ging het er heftig aan toe. Dacht dat dat nu afgelopen was, maar ik lees lang niet alles meer, dus schijnbaar is er nog wat aan het handje. Iemand anders?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:46
|
|
|
|
| HENDRIKA148 schreef: | "Heb elkaar lief,"heeft Jezus gezegd "Zoals ik jullie steeds lief heb gehad Ik houd jullie in mijn handen gevat En heb voor allen het pleit beslecht".
Elkaar liefhebben is het grootste gebod Dat God aan een ieder heeft gegeven Als richtsnoer,om daar naar te streven Het is het allerbeste voor ons heilgenot.
God liefhebben en de medemensen Dat betekent niet,blijf maar passief Hij zegt:"Heb uzelf en uw naaste lief" Aan liefde geven zijn geen grenzen.
Zonder echte liefde kan niemand leven Gods liefde gaat alle begrip te boven Wij kunnen het bijna niet geloven Hij heeft ons Zijn enige Zoon gegeven. |
Mooi gedicht, kunnen velen misschien wat van leren nog,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:52
|
|
|
|
| CARMEN073 schreef: | Kan ik echt niet van wakker liggen. Van iemand die liever ziet dat mensen voor eeuwig verloren gaan dan dat ze tot geloof komen maar zich niet bij zijn kerk aansluiten verwacht ik überhaupt geen goeds.
En dat blijkt al weer uit het feit dat je liever het verleden oprakelt dan dat je de moeite neemt je mening op feiten te baseren.
GrZing! |
weggehaald.....
ik ben dr eigenlijk nog gek ook, dat ik op die hysterische onzin in ga
Laatst aangepast door
|
PIETER649
|
op vrijdag 26 oktober 2012, 23:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIEN943
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:54
|
|
|
|
Heb je zin om muzikaal in kerstsfeer te komen in Rotterdam of Schiedam?
Kamerkoor Rotterdam zingt op:
8 december: een concert met o.a. Ceremony of Carols van B. Britten met harp om 20.15 u in de Pelgrimvaderskerk te Rotterdam-Delfshaven. Kosten zijn ca.€15,- incl.drankje na afloop
17 december: Kaarsjesavond in Rotterdam Delfshaven. Begint buiten om 19.00u erg gezellig en romantisch. Delfshaven is een heel pittoresk, historisch stukje Rotterdam. Om 20.00 is er binnen warme chocolademelk. Om 20.30 geeft Kamerkoor Rotterdam een concert in de Pelgrimvaderskerk. Deze kerk is ook zeer de moeite waard om eens te kijken en van het prachtige monumentale Batz-Witte orgel te genieten. Toegang is dan vrij.
21 december: Festival of nine Lessons and Carols in de oude kerk van Rotterdam Charlois m.m.v. Klassiek op Zuid, om 20.15u.
22 december: a capella inloopconcert om 15.00u in de grote of st. Janskerk van Schiedam, toegang is vrij
Zie ook www.kamerkoorrotterdam.nl
Laatst aangepast door
|
WILLEMIEN943
|
op zaterdag 24 november 2012, 23:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOCHEBED148
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 22:56
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Diepe gedachte... vraag me alleen nog af waarom je niet rechtstreeks schrijft dat ik hoorntjes op mn hoofd heb en op bokkenpoten loop
Maar dat verleden loopt tot een paar minuten geleden hoor. De ene sneer na de andere richting personen waar jij problemen mee hebt. En ja inderdaad, 1 daarvan is Willemijn. Gewoonweg tenenkrommend hoe jij je draait en wend om haar maar te kunnen afzijken. En ja... dat is een FEIT
wat ik nou zo jammer vind is dat je het met een hoog-christelijk masker op doet, maar weet je... dat masker is allang afgevallen en het is duidelijk hoe je echt bent.
doe er wat aan !! |
Pietje, juist JIJ als kerkeraadsman mag niet oordelen over maskertjes en zo he.....zullen we dat maar aan de Heer overlaten?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 23:00
|
|
|
|
| JOCHEBED148 schreef: | Pietje, juist JIJ als kerkeraadsman mag niet oordelen over maskertjes en zo he.....zullen we dat maar aan de Heer overlaten?  |
Is een Kerkeraads lid een ander mens dan?? Dus iedereen mag oordelen over maskers maar een ouderling niet heeeeeeeeeeeeel apart 
Maar goed dit worden wel hele vreemde huishoudelijke vragen
Laatst aangepast door
|
ERIKA129
|
op vrijdag 26 oktober 2012, 23:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 23:03
|
|
|
|
| JOCHEBED148 schreef: | Pietje, juist JIJ als kerkeraadsman mag niet oordelen over maskertjes en zo he.....zullen we dat maar aan de Heer overlaten?  |
Daar had je het gisteren ook al over richting Pieter, waarom doe je dat? Mag je als kerkenraadslid geen mening hebben of zo? Ik zie de zin er niet zo van in waarom je dat steeds vermeldt????? Wat doe jij voor kerkenwerk in je vrije tijd? Kunnen we dat ook even vermelden als je iets schrijft.....
Of is het steeds maar een huishoudelijke mededeling????
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 26 oktober 2012, 23:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 23:12
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | In het huis des Heren zijn vele woningen met heel veel huishoudelijke klusjes  |
Ik had me het huis des Heren toch aangenamer voorgesteld....
Thomas.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 23:13
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Is een Kerkeraads lid een ander mens dan?? Dus iedereen mag oordelen over maskers maar een ouderling niet heeeeeeeeeeeeel apart 
Maar goed dit worden wel hele vreemde huishoudelijke vragen  |
Ouderlingen mogen juist toch wel vermanen.......
Dus hij is juist goed bezig.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TJOKLAT313
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 oktober 2012, 23:49
|
|
|
|
| WILLEMIEN943 schreef: | Heb je zin om muzikaal in kerstsfeer te komen in Rotterdam of Schiedam?
Kamerkoor Rotterdam zingt op:
8 december: een concert met o.a. Ceremony of Carols van B. Britten met harp om 20.15 u in de Pelgrimvaderskerk te Rotterdam-Delfshaven. Kosten zijn ca.€15,- incl.drankje na afloop
17 december: kaarsjesavond in Rotterdam Delfshaven. Begint buiten om 19.00u erg gezellig en romantisch. Om 20.30 geeft Kamerkoor Rotterdam een concert in de Pelgrimvaderskerk. Toegang is dan vrij.
21 december: Festival of nine lessons and Carols in de oude kerk van Rotterdam Charlois m.m.v. Klassiek op Zuid, verdere informatie volgt.
22 december: a capella inloopconcert om 15.00u in de grote of st. Janskerk van Schiedam, toegang is vrij |
Leuk leuk leuk!! Ik schrijf het op, maar weet niet of ik tijd vrij kan maken. Dit jaar is mn afstudeerjaar, dus beredruk... Maar dank voor 't delen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SIMSIM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 00:35
|
|
|
|
| SIMSIM368 schreef: | SIMSIM368 schreef: wie gaat er mee strandwandelen op vrijdag 30 november. Tis leuk om elkaar weer eens te ontmoeten.
om 18:00 uur hopen we te verzamelen bij de brandweer kazerne van Oostkapelle. Vanaf 18:00 uur is er een mini buffetje met soep en broodjes.
de adresgegevens; (even noteren voor je in de auto stapt, voor alle zekerheid )
Brandweer Oostkapelle. Domburgseweg 68d 4356 NB Oostkapelle voor we gaan wandelen hopen we daar om 20:00 uur ook weer de laatkomers op te pikken die na het werk aan willen sluiten, voor we gaan wandelen.
Vanaf 18:00 uur kunnen we terecht in de acommodatie waar we eten slapen enz. We gaan s avonds een strandwandeling maken en hopen na afloop nog iets te drinken. Er is een mogelijkheid om te overnachten voor degenen die willen blijven tot de zaterdag. we hopen dan rond 9 uur gezellig te ontbijten, en om 13 uur te lunchen, waarna ieder weer richting huis gaat. (of kiest voor een nachtje bijboeken met kosten rond de 10 á 12 euro incl ontbijt)
We hebben een lokatie waarvan we gebruik mogen maken, van de één en twee persoonskamers en er zijn 2 familie kamers voor wie met de kinderen wil komen.De kosten E 25 per persoon all in,=mini buffet, logies en ontbijt koffie en thee. heb je interesse, wil je dan je naam invullen op onderstaand lijstje?
voorlopig hopen mee te gaan;
Barman007 Simsin368 Tjoklat313 |
Cornelis oud lid sabine oud lid
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 00:48
|
|
|
|
Was eigenlijk alweer gister: toen ik bericht kreeg van mijn zoon dat de baby geboren was en moeder en kind gezond. En later toen ik het in mn armen hield Elodie Hanah heet ze en ze is perfect
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 00:52
|
|
|
|
| ROELANDE345 schreef: | Was eigenlijk alweer gister: toen ik bericht kreeg van mijn zoon dat de baby geboren was en moeder en kind gezond. En later toen ik het in mn armen hield Elodie Hanah heet ze en ze is perfect |
O, wat heerlijk voor jou!
Gefeliciteerd met dit wonder!
Elodie Hanah , wat een prachtige naam!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 01:22
|
|
|
|
[quote=PIETER619]Als je soms ziet hoe men hier op het forum elkaar in de haren vliegt, komt deze vraag haast telkens weer bij mij op.
Idd. soms.
Men hoeft het beslist niet eens te worden in een topic, maar blijf elkaar met respect behandelen. Je ziet nu soms sacartisch en neerbuigende reactie naar elkaar toe. Wat voor vvoordeel levert zoiets op.
Hier zijn allerlei soorten mensen en ook gescheiden, dingen meegemaakt, moeilijke bevallingen, of nare kindetijd, of geliefde overleden, mensen die het nu best voormekaar hebben, en dan inene te horen kregen dat ze iets onder de leden hebben, mensen die ziek zijn, er zijn hier mensen die buiten hun wil om nog, of weer alleenstaand zijn, mensen die nu best gelukkig zijn, mensen die soms eenzaam zijn, mensen die al vanaf hun kindertijd gelovig zijn, mensen die pas gelovig zijn, verschillende uiteenlopende kerkgemeenschappen ook nog en ga zo maar door. De lijst van dingen die men mee kan maken is erg lang.
Ja, dan kan je wel denken van God wil dat we liefdevol met elkaar omgaan, maar ja iedereen heeft wel zijn eigen mening, zijn eigen gevoeligheden, ja, dan kan je niet als robot gaan denken van ja, nu reageren we alleen liefdevol.
Het is denk ik wel belangrijk dat de basis de wil is om lief te hebben, maar ja, wat als iemand nu ff boos wordt, of zich ergert, ja, inslikken en dan 'liefdevol' gaan doen is niet gezond hoor. Ik denk dat God wil dat we onzelf kunnen zijn. en zo kunnen groeien en leren van elkaar, en ja, er komen weleens botsingen.
Zolang die niet gepaart gaan met dingen zeggen die niet netjes zijn is dat mi oke.
Als men het negatieve van zich af wil schudden of wat dan ook, koop een boksbal, heb je een bozebui, ram even flink op die boksbal om totdat de zooi in je hoofd weer bedaard is en ga dan in Liefde (bevolen door Jezus) met elkaar om op het forum hier.
Als ik het woordje 'bevolen' hoor, denk ik aan de 2de wereldoorlog: "Das ist ein bevel ja!".
Als jij als vader je kinderen opvoed, dan ga je ook niet zeggen: jullie moeten elkaar liefhebben, dat is een bevel!!! Dan is er ook weleeens grote bonje hoor tussen broers en zussen.! Wat niet wil zeggen, dat in de kern, als het er echt opaankomt men er wel voor elkaar zou zijn, omdat men christelijk is.
O, ja, stel ik zou naar een sportschool gaan, ja, ik heb ze weleens gezien, ja, dan ga ik niet zeggen wat ik op me hart heb, maar ff tegen die boksbal, en daarna liefies doen.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 27 oktober 2012, 11:22
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 01:33
|
|
|
|
| ROELANDE345 schreef: | Was eigenlijk alweer gister: toen ik bericht kreeg van mijn zoon dat de baby geboren was en moeder en kind gezond. En later toen ik het in mn armen hield Elodie Hanah heet ze en ze is perfect |
Elk nieuw leven...weer een wonder... Ja elk kindje...weer zo bijzonder...
God die spaarde...God die geeft...
Wat een mooie naam...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 02:15
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Ik vind het een wekelijks terugkerend noodzakelijk karwei, die badkamer. En het ergste is dat je zo kort ziet dat je het gedaan hebt. Nu blinkt het er, vanaf 19 uur vanavond is hij weer volop in gebruik en morgenochtend om 9 uur zie je niet meer dat je het gedaan hebt. |
tja, maar het vuil dat je vandaag weghaalde is er morgen niet meer........ dat is toch een grote troost, of niet, annette?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 02:46
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Ik ben zelf ook een van diegene die niet graag de deur uitgaat zonder Iphone maar probeer er wel op te letten.... |
dat je je I-phone bij je hebt?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 05:13
|
|
|
|
Van harte gefeliciteerd Roelande....Ik weet uit ervaring hoe mooi en bijzonder het is om een kleinkind te krijgen....En hoe mooi het ook is om je eigen kind met zo'n ukje te zien..... Ik wens Elodie Hanah een gezegend leven !
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 05:20
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | weggehaald.....
ik ben dr eigenlijk nog gek ook, dat ik op die hysterische onzin in ga |
Pieter, ik doe met je mee.....je kan je tijd inderdaad beter besteden dan die 'hysterische onzin"te lezen, die tijd kan je voor leukere dingen besteden en zeker voor zinvollere dingen...... Je \zou je d'r nog aan gaan ergeren........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 05:24
|
|
|
|
Begin van een nieuwe dag en dan deze muziek.......
http://youtu.be/NlprozGcs80
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 27 oktober 2012, 05:26
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 06:48
|
|
|
|
| MARITIME853 schreef: | hahaha, met....
 |
Wat vind je woest aantrekkelijk aan een man....?
Z'n roze strikje
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 07:14
|
|
|
|
Bah m'n schoonmaakster had griep, nu moet ik vandaag zelf aan de bak.
PS1 is dit huishoudelijk genoeg? PS2 als ik met deze opmerking iemand geplaagd heb mijn excuses PS3 als iets van bovenstaand als een sneer mocht overkomen, ik heb het niet zo bedoeld, mijn excuses PS4 mocht er iemand problemen met me hebben, je mag me gerust mailen  PS5 (nee laat ik dat maar niet hardop schrijven)
Laatst aangepast door
|
ANNA415
|
op zaterdag 27 oktober 2012, 07:15
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 07:20
|
|
|
|
Zaterdag 27 Oktober, Psalm 119: 121-128; Wees Gij mijn borg.
Mijn borg en Zaligmaker – ik vond dat vroeger altijd maar een ouderwetse uitdrukking. Maar van lieverlee is die gedachte verdwenen. Dat stoffige woord ‘borg’ is goedbeschouwd een hypermoderne uitdrukking! Dan denk ik niet eens aan allerlei waarborgfondsen waarop je een beroep kunt doen in het geval gekochte producten niet aan de verwachting voldoen. Ik denk vooral aan de wereld van de techniek. Een borg is een onderdeel van een apparaat dat ervoor zorgt dat grote ongelukken uitblijven. ‘Er zit een borg op’, zeg je dan. ‘Kijk maar, het kan niet vastlopen, daar zorgt de borg voor.’ Zo’n Borg is onze God! Als de nood het hoogst is, komt zijn redding dichtbij. Daar staat Hij borg voor. Op die uitredding doet nu de dichter van de psalm een beroep. Erg makkelijk heeft hij het beslist niet. Er is sprake van onderdrukkers, van hoogmoedigen. Gods wet wordt geschonden. Er moet hoognodig ingegrepen worden! Wat de dichter precies bedoelt, blijft onduidelijk – maar je ziet zomaar de ellende van de ballingschap voor je: deportatie, minachting. Het is allemaal ten hemel schreiend, het is godgeklaagd! En daarom roept de dichter nu Gods hulp in. ‘Waarborg het geluk van uw dienaar, sta niet toe dat hoogmoedigen mij verdrukken.’ Hier klinkt de stem van Israël, die van de mensheid, de eeuwen door. Mijn borg. Daar zit ons woord bergen in: veiligstellen. Wie een borg heeft, is geborgen. In het uiterste geval is dat het enige dat een mens werkelijk nodig heeft: geborgenheid. En terecht zoekt de dichter die geborgenheid daar waar die exclusief te vinden: bij God alleen.
Gerechtigheid en recht heb ik gedaan, Geef mij niet over aan wie mij verdrukken. Zij klagen mij op valse gronden aan, Buigen het recht om mij te laten bukken. Wees Gij mijn borg en doe mij recht bestaan, Spreek Gij uw woord en breek hun trots aan stukken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 oktober 2012, 08:21
|
|
|
|
Gaaf, van harte!
|
|
| Naar boven |
|
|