ChristianMatch

Forum

Dagelijkse bemoediging.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5433 5434 5435 5436 5437 5438 5439 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 11:46

Maandag 29 april, Johannes 20: 19-23; Persoonlijk en samen.

Petrus mag dan een belangrijke rol spelen als getuige van Christus, hij is niet de enige. Ook aan heel de kring van volgelingen is Jezus enkele keren als de Opgestane verschenen. Paules haast zich na Petrus heel deze kring als getuige te noemen. Overigens: maakt Paules niet een klein foutjes met ‘de twaalf’? Tussen Pasen en Hemelvaart bestaat de kring toch uit maximaal elf? En soms zijn er zelfs nog minder. Bijvoorbeeld die keer dat Thomas was weggebleven. Dat klopt. Maar Paules gebruikt het woord ‘twaalf’ hier niet zozeer als getal, maar als de vaste naam van de kring die het meest vertrouwd is met Jezus. Zeg maar de kern van de gemeente. In zijn verschijningen volgt Jezus dus een bekende aanpak. Eerst worden mensen persoonlijk bij naam geroepen, daarna volgt de vorming van de twaalf als belofte van een nieuw volk van God. Daarna komt de schare in beeld om wie Jezus altijd zo bewogen was.
Nog altijd geldt zijn evangelie elke mens. Dichte deuren houden Hem nergens buiten. Deuren van angst of schaamte, kleingeloof of ongeloof, bitterheid of boosheid. En waar Jezus zich laat zien, is zijn eerst woord: vrede! Zo zendt Hij ook ons uit, de wereld in. Persoonlijk en als gemeente. Als Petrus en als de twaalf. Zoals de Vader Hem gezonden heeft, zo zendt Hij ook ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 11:49

THOMAS968 schreef:
Strikt genomen heb je een kerk ook niet nodig. Maar als je een geloofsgemeenschap kunt vinden waar je je thuis voelt, kan dat wel heel erg ondersteunen en helpen het geloof in stand te houden. Helaas is er heel veel aan te merken op de kerkelijke organisaties maar er is heel veel gevarieerd aanbod wat aan kan sluiten bij je geloofsbeleving. Ik zeg nadrukkelijk niet leer want hoewel het meespeelt, is denk ik het je thuis voelen in een gemeente het belangrijkste. Alleen geloven kan maar ondersteund worden is vaak beter, vooral als het wat inzakt.

Helaas loopt op de meeste plaatsen de kerkgang terug en dat merk je ook aan de sfeer en de motvatie van kerkmensen.

Thomas

Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?
Wat maakt dat mensen daar voor kiezen ipv een traditionele kerk?
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 11:58

WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?

ja klopt wat je zegt. Ik woon in de gemeente Barneveld en hier zijn 3 kerken die behoorlijk groeien. Dit zijn alledrie evangelische kerken, waarbij de Doorbrekers wel het hardste gaan. Maar ook de zeer traditionele gereformeerde gemeente kerken, daarvan hebben we 3 varianten hebben vorig jaar alledrie een grotere kerk gebouwd hier. Overigens geheel betaald door de gemeenteleden die daar ook vaak elke zaterdag aan het meebouwen waren. Waarom groeien deze kerken wel? En wat is de overeenkomst tussen deze 2 soorten kerken? Ik denk zelf de radicale leefwijze. Van al deze kansels word op gebied van relatie, gezin, sex en geld ongeveer hetzelfde gepredikt. Zou dat er iets mee te maken hebben?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:01

WILLEMIJN232 schreef:
Dit is natuurlijk wereldwijd een probleem, niet alleen bij christenen...het zijn net echte mensen, christenen.....Je zal het niet van ze verwachten dat is een ander verhaal....en aan de andere kant, als mensen die je lief zijn van iets verdacht worden geloof je het dan gelijk? Of kom je voor ze op?

Ja, idd.

Het maakte me verdrietig, met name deze zinnen
: ‘Normaal gesproken zouden we ze zelf gaan ophalen, maar we kunnen ons daar niet meer vertonen.’
Chris van den Berg vertelt waarom: ‘de vorige keer dat we daar waren bleek een achterwiel losgedraaid te zijn. Twee kilometer verder kwam onze auto met een klap tot stilstand.’ Het was niet de enige waarschuwing aan het adres van degenen die in mei dit jaar aan de bel trokken over de gang van zaken in het dorp. ‘Samuel, de jongen die nu zijn broers uit het dorp haalt, is een belangrijke getuige. Hij vond, nadat hij met ons gepraat had, een dode kat op zijn drempel, en zag een tijd lang driemaal daags dezelfde jongens rond zijn huis lopen. In dreigtelefoontjes kreeg hij te horen, dat zijn broers zouden boeten voor zijn openheid van zaken.’

Die man kan die kinderen alles wijsmaken, mensen die voor de kinderen opkwamen werden vervloekt in kerkdiensten en als heksen gezien, ja, zo'n oudere man kan die kleine kinderen van alles wijsmaken.

Ik vind het zo verdrietig, het had zo'n mooie dorp kunnen worden, en nu durven mensen die tonnen geld van giften hebben geïnvesteerd, niet eens in de buurt te komen....
En dit vind ik schrijnend: 'Van der Steen, in die tijd zelf een rijzende ster in de evangelisch-charismatische wereld, betaalde uit de opbrengst van enkele grote collectes in Nederland Lubega’s schulden af en stelde hem in staat voor een snel groeiende groep kinderen te zorgen'.

Helemaal niet eerst checken, uitgebreid onderzoek doen, meteen denken dit is van God. Ja, en krijg die man daar nu maar eens weg....hij is er ook zo makkelijk ingekomen...
En een medewerkster: ‘Ik merkte al gauw dat er iets niet in de haak was in het dorp. Er heerste een angstige sfeer, waarin niets zonder de goedkeuring van Joseph mocht gebeuren. Het was mijn taak om de families op te zoeken van de kinderen, die zich bij ons gemeld hadden. Maar daar kwam nauwelijks iets van terecht. De boekhouding was nauwelijks op orde, en er was structureel te weinig geld beschikbaar om bijvoorbeeld eten te kopen. Ook het selectiebeleid deugde van geen kant: meisjes die dagenlang huilend aan de poort stonden stuurde hij harteloos weg, terwijl hij een oudere jongen die hij als ‘high potential’ aanduidde probleemloos binnenhaalde, terwijl die gewoon twee levende ouders had.’
Mathilde ondernam actie en maakte herhaaldelijk melding van hetgeen ze aantrof, maar werd daarbij structureel tegengewerkt door haar werkgever Trin, te Harderwijk. ‘Op een gegeven moment mailde ik over dit voorval naar Harderwijk. ‘Dit is toch een weeshuis, in plaats van een kostschool’, hield ik ze voor. De mailtjes werden stuk voor stuk vertaald door Trinmedewerkers in Harderwijk en direct naar Joseph opgestuurd. ´Die zat twee meter verder en gaf mij direct een uitbrander. ‘Dat heb je toch niet écht gezegd, hè?’

Dan ga je naar je betreffende organisatie mailen van dit klopt niet, dat niet, die gaan dat dan fijn vertalen, en naar degen sturen over wie het gaat....
Dan denk ik, zo ga je toch niet met je vrijwillige medewerksers om....

Iig, ja, je kan wel denken gebeurd overal, maar ja, dit had ik gevolgd, en ik wordt hier gewoon heel verdrietig van.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:08

WILLEMIJN232 schreef:

Het charisma van Bottenbley speelt een rol maar ik denk toch echt dat men in deze gemeenten God meer of intenser ervaart. De Bethelkerk in Drachten trekt de leden over het algemeen aan uit de traditionele kerken in de omgeving. Kerken zijn er veelal instellingen voor boven de vijftig en je ziet dat hier de meeste overstappers uitkomen. Echt veel nieuwbekeerden zijn er niet, wel een aantal. Overigens lopen vrijwel alle kerken en gemeenten terug en niet zo weinig ook. Ook de evangelische. Soms zijn er een aantal die groeien maar bij de evangelischen zowel als bij de meer traditionele kerken is vrij veel grensverkeer. Verkijk je niet op grote kerken, die doen het plaatselijk goed maar het kerkbezoek en ook de kerkelijke betrokkenheid neemt flink af. De Gergem houdt net stand maar zoals in hun verslag stond was het toch zorgelijk want de aanwas komt door het relatief grote kindertal en dus van de doopleden. De PKN verliest ongeveer 50000 leden per jaar en dat is echt niet alleen door sterfte. Dat zijn er elke week duizend. De RK Kerk is al gemarginaliseerd, daar was het al eerder aan de gang. De evangelische beweging loopt in zijn totaal ook terug, de overgang van traditioneel naar evangelisch kan dat lang niet meer opvangen. Het neemt niet weg dat een aantal kerken het wel goed doet. De vrije Baptisten van onder meer Bottenbley doen het met name in het Noorden prima. Een betrekkelijk traditionele prediking gekoppeld aan een meer bij de tijdse liturgie werkt kennelijk. De Gergem bouwden megakerken in Barneveld, Gouda en op de Betuwe. Maar de grote kerken zijn eerder een signaal dat het plaatselijk goed gaat dan landelijk. De landelijke cijfers zijn vrij dramatisch. Voor die kerken die nu vooral mensen van zestig jaar en ouder aantrekken, ziet het over twintig jaar heel somber uit. We zien overal dat de stenen van de kerken te duur worden en er meer geinvesteerd wordt in de kerk als levende organisatie. Levend brood is ook meer dan stenen.

Thomas, gaat gewoon naar de kerk.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 30 april 2013, 22:07
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:15

ROLF230 schreef:
Misschien ben ik hier wel de enige in, maar ik snap het verband tussen God en kerk uberhaupt niet. Was zelf zonder kerk tot geloof gekomen en na jaren kerkelijk geweest te zijn ben ik nu beter af zonder.

Fijne zondag.

Hai Rolf,

Ik herken wat je schrijft. Ik zelf vind ook, geloven heeft helemaal niets te maken of je wel of niet naar een kerk gaat.
Ja, er staat in de bijbel je mag geen samenkomsten verzaken.
Ja, ik woon hier in een omgeving waar 1 op de 3 gelovig is, dus ja, op me werk, dac, vrije tijd, etc, zie en spreek ik al christenen en over het geloof.

Dus ja, bij mij is het niet naar de kerk gaan, niet meteen dat ik dan nagenoeg geen christenen zie...juist wel.

Ja, en als ik door bepaalde mensen niet wist van de PKN hier, ja, dan had het voor mij ook niet gehoeven; ik herken dat je veel beter voelen, op het moment dat je stopt met naar de kerk te gaan.

Maar ja, dat PKN kerkje hier ja, dat is vriendelijk, gemoedelijk, respectvol, met bemoeit zich niet gelijk met je, je kan gewoon op de achterbank een beetje meedeinen op de bekende liturgie, en als je een traantje laat zijn er niet meteen allemaal mensen die zo nodig voor je willen/moeten bidden...

En ja, de dienst duurt ook maar hooguit een uur en een kwartier. Nou zijn niet alle PKN kerken gelijk. Ik heb denk ik mzzl.

En toch blijf ik het moeilijk vinden, omdat ik dus herinneringen heb, maar ja, in mijn geval kan het goed doen en toevoegen aan de structuur, omdat het dus een fijn kerkje is. Met een vrouwelijke voorganger, dat maakt me niets.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:16

THOMAS968 schreef:
Het charisma van Bottenbley speelt een rol maar ik denk toch echt dat men in deze gemeenten God meer of intenser ervaart. De Bethelkerk in Drachten trekt de leden over het algemeen aan uit de traditionele kerken in de omgeving. Kerken zijn er veelal instellingen voor boven de vijftig en je ziet dat hier de meeste overstappers uitkomen. Echt veel nieuwbekeerden zijn er niet, wel een aantal. Overigens lopen alle kerken en gemeenten terug en niet zo weinig ook. Ook de evangelische. Soms zijn er een aantal die groeien maar bij de evangelischen is vrij veel grensverkeer. Verkijk je niet op grote kerken, die doen het goed maar het kerkbezoek en ook de kerkelijke betrokkenheid neemt flink af. De gergem houdt net stand maar zoals in hun verslag stond was het toch zorgelijk want de aanwas komt door het relatief grote kindertal en dus van de doopleden. De PKN verliest ongeveer 50000 leden per jaar en dat is echt niet alleen door sterfte. Dat zijn er elke week duizend. De RK Kerk is gemarginaliseerd, daar was het al eerder aan de gang. De evangelische beweging loopt in zijn totaal ook terug, de overgang van traditioneel naar evangelisch kan dat lang niet meer opvangen. Het neemt niet weg dat een aantal kerken het wel goed doen. De vrije baptisten van onder meer Bottenbley doen het met name in het Noorden goed. De gergem in Barneveld, Gouda en op de Betuwe. Maar de grote kerken zijn eerder een signaal dat het plaatselijk goed gaat. De landelijke cijfers zijn vrij dramatisch. Voor di -kerken nu vooral mensen van zestig jaar en ouder aantrekken, ziet het over twintig jaar nog slechter uit. We zien overal dat de stenen van de kerken te duur worden en er meer geinvesteerd wordt in de kerk als levende organisatie. Levend brood is ook meer dan stenen.

Thomas, gaat gewoon naar de kerk

De stenen van de kerk zijn ook te duur en daaruit voortvloeiend gaan er kerken dicht en missen mensen hun basis.......en valt het niet mee om weer mee te doen aan nieuwe vormen van kerk zijn......en misschien komt daar dat terugtredende leden aantal ook wel....
Maar toch, wat Roelande zegt kan ook zo zijn, trekt de radicale Evangelische leefwijze ook niet mensen aan? En vooral ook jongeren? Tot mijn verbazing overigens hoor.....

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op maandag 8 juli 2013, 11:31
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:31

Menselijke factoren spelen wel degelijk een rol. Als je kerk wordt gesloten, veelal om financiele redenen, dan zie je wel dat mensen in een ander gebouw zich vaak minder thuis voelen en afhaken of bij voorbaat al helemaal niet meer gaan. De drie a vier kerken die in Leeuwarden gesloten zijn, versterkten dit effect. De kerk verliest ook nogal wat mensen door migratie - of verhuizingen zoals je wilt. Men sluit zich in de nieuwe woonplaats niet meer aan bij een kerk en blijft weg. Het is het beroemde weggaan zonder groeten, zoals Stilma in een boekje beschreef. De echte oorzaak is toch dat het geloof zoals het door de kerken nu wordt gebracht, bij velen niet meer aanspreekt. Kerken hebben in het verleden sociaal betrokken werknemers uit de kerk gezet, na de jaren vijftig veel intellect en grote delen van de jeugd de laatste twintig, dertig jaar. Het zijn wel groepen waar de kerk niet zonder kan.

Toch is het wel boeiend om te horen van plaatselijke gemeenten hoe het wel goed kan gaan. Die gemeenten zijn er zeker.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 29 april 2013, 18:31
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:02

WILLEMIJN232 schreef:

Dat is een interessant fenomeen, Willemijn, dat velen bezig houdt. Het is volgens mij een combinatie van factoren zoals alle succesformules.

In Den Haag floreert the City kerk; een moderne gemeente die alweer bijna uit hun collosale bakstenen reus groeit (opgekocht voor een appel en een ei). Ik was bij de opening van het gebouw. In een hoek een handvol grijsaards die hun gemeente voortaan in een buurtgebouwtje vorm zal geven. Langzaam binnenstromend, verbaasd om zich heen kijkend, jonge mensen, stellen met hun baby's op de arm, kleintjes aan de hand; honderden. Ook tieners; vrienden- en vriendinnenclubjes, ook vijftigplussers en grijze hoofden. Ik hield het niet droog van ontroering....de ark (want in die vorm is de kerk gebouwd) stroomt vol met nieuwe hoop....Het concept?
De nieuwste electronische apparatuur, grote schermen, een eigen band plus violen, een groot koor, een kinderclub, een tienerclub, een vrouwen- en een mannengroep, een ouderenclub. Een enthousiast pastoreskoppel; man en vrouw. Prachtige enthousiastmerende teksten die uit volle borst worden meegezongen. Er worden themadagen georganiseerd, er is een enorme sociale cohesie, iedereen is er voor iedereen. Er wordt gelachen, gehuild, gepraat en geluisterd, gefeest en getreurd. Men wordt niet in een keurslijf gedwongen maar voor ieder is plek zichzelf te zijn. De letter van de Bijbel wordt wel nauw gevolgd en ieder neemt zijn bijbeltje mee en leest mee met de tekst. Het is er nogal streng hoewel alle geloven, alle rassen van harte welkom zijn. Wat er overheerst is Liefde en alle ruimte voor de Heilige Geest. Ik vind het prachtig hoewel ik kerk in een nederlands hervormde gemeente, daar voel ik me thuis.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:25

Mieke, ik begrijp alles, een ding,

Quote:
Wat er overheerst is Liefde en alle ruimte voor de Heilige Geest. Ik vind het prachtig hoewel ik kerk in een nederlands hervormde gemeente, daar voel ik me thuis.

Wat bedoel je met ruimte voor de Heilige Geest.

Wat ik er zelf van heb gehoord en meegemaakt: dat mensen dingen over je kunnen zeggen die ze van God gehoord hebben, de zgnmde profetieën, dat je kan vallen, lachen in de geest, gek doen in de geest, masaal in tongen spreken en zingen...en dat noemen ze dat ze de heilige Geest de ruimte geven....

Ik bedoel, misschien bedoel je wat anders: wat is het verschil tussen ruimte voor de Heilige Geest, in bijvoorbeeld een traditioneel PKN kerkje, en zo'n grote kerk die jij beschrijft?

Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 29 april 2013, 13:28
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:25

THOMAS968 schreef:
Menselijke factoren spelen wel degelijk een rol. Als je kerk wordt gesloten, vaak om financiele redenen, dan zie je vaak dat mensen in een ander gebouw zich vaak minder thuis voelen en afhaken. De drie a vier kerken die in Leeuwarden gesloten zijn, versterkten dit effect. De kerk verliest ook nogal wat mensen door migratie - of verhuizingen zoals je wilt. Men sluit zich in de nieuwe woonplaats niet meer aan bij een kerk en blijft weg. Het is het beroemde weggaan zonder groeten, zoals Stilma in een boekje beschreef. De echte oorzaak is toch dat het geloof bij velen niet meer aanspreekt. Kerken hebben in het verleden sociaal betrokken werknemers uit de kerk gezet, na de jaren vijftig veel intellect en grote delen van de jeugd de laatste twintig, dertig jaar. Het zijn wel groepen waar de kerk niet zonder kan.

Toch is het wel boeiend om te horen van plaatselijke gemeenten hoe het wel goed kan gaan. Die gemeenten zijn er zeker.

Thomas

In onze gemeente had men het "briljante" idee om de slapende leden aan te schrijven met de vraag of ze nog wel lid wilden blijven...........binnen enkele weken begon de grote uitstroom.........
Mensen die geen bijdrage willen betalen of de kerk niet bezoeken doen dat met een reden,die hoor je persoonlijk te benaderen(vind ik)en niet met een meerkeuzevraag op een briefje en een acceptgiro,deze leden ben je voorgoed kwijt!De leden die simpelweg geen bijdrage konden betalen waren zo teleurgesteld dat ze niets meer met deze kerk te maken willen hebben,logisch,de excuses kwamen te laat en soms simpelweg niet.......

Gelukkig waren er kerkeraadsleden die alsnog deur aan deur in gesprek gingen maar Bottenbley heeft er veel nieuwe leden bij gekregen dankzij deze onhandige actie vanuit onze kerkgemeenschap.
De gevolgen zijn groot,er zijn kerkdiensten geschrapt en de begroting is niet meer kloppend te krijgen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:31

LEANNE226 schreef:
In onze gemeente had men het "briljante" idee om de slapende leden aan te schrijven met de vraag of ze nog wel lid wilden blijven...........binnen enkele weken begon de grote uitstroom.........
Mensen die geen bijdrage willen betalen of de kerk niet bezoeken doen dat met een reden,die hoor je persoonlijk te benaderen(vind ik)en niet met een meerkeuzevraag op een briefje en een acceptgiro,deze leden ben je voorgoed kwijt!De leden die simpelweg geen bijdrage konden betalen waren zo teleurgesteld dat ze niets meer met deze kerk te maken willen hebben,logisch,de excuses kwamen te laat en soms simpelweg niet.......

Gelukkig waren er kerkeraadsleden die alsnog deur aan deur in gesprek gingen maar Bottenbley heeft er veel nieuwe leden bij gekregen dankzij deze onhandige actie vanuit onze kerkgemeenschap.
De gevolgen zijn groot,er zijn kerkdiensten geschrapt en de begroting is niet meer kloppend te krijgen.

Bij ons in het PKN kerkje, hoeven mensen met een minima niets te betalen, ook al krijgen ze wel een acceptgiro. Maar ja, dan nog betreft het enkele tientjes, iig niet veel, en je kan ook gewoon komen zonder lid te zijn.
Dan wordt je gewoon geaccepteerd.
Naar boven

Auteur Bericht
MUZE309

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:34

vroeg in de morgen op mijn balkon
twee duiven een paartje kijkt mij aan
ze zitten op een handje aan de muur
het handje valt op de grond weg duifjes

Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
MUZE309
op maandag 29 april 2013, 13:36
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:36

In onze evangelie gemeente hoeft niemand iets te betalen. Het is geheel vrijwillig. Men heeft het er nooit over je wordt er ook niet op aan gesproken ofzo. Elk kwartaal wordt er financiele verantwoording afgelegd aan de leden. Dan kun je dus zien hoe het ervoor staat. De meeste mensen geven toch min 10% van hun inkomen, omdat ze geloven dat dat bijbels is. Ik doe dit zelf overigens niet
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:57

SHANITA130 schreef:
Mieke, ik begrijp alles, een ding,

Wat bedoel je met ruimte voor de Heilige Geest.

Wat ik er zelf van heb gehoord en meegemaakt: dat mensen dingen over je kunnen zeggen die ze van God gehoord hebben, de zgnmde profetieën, dat je kan vallen, lachen in de geest, gek doen in de geest, masaal in tongen spreken en zingen...en dat noemen ze dat ze de heilige Geest de ruimte geven....

Een gastspreker in die gemeente had wel dat effect op sommige mensen in een bepaalde dienst. Ook dat is niet nieuw, daarover kan je in de bijbel lezen bijvoorbeeld over de uitstorting van de Heilige Geest in die tijd.
Het vallen in de geest heb ik opgevat als (voorzover ik daarover hoorde en op tv heb gezien) onmachtig worden na verkramptheid, frustatie en woede door de overweldigende warmte en liefde van de Heilige Geest.
Het lachen heb ik meegemaakt door een jonge vrouw uit een andere cultuur; ik vatte het op als een reactie op het wegvallen van angst en bezorgdheid door de overweldigende energie van Liefde en ontferming door de Heilige Geest. Gek doen in de Geest komt voort uit een overweldigend gevoel van bevrijding na niet gezien te zijn, niet gehoord te zijn.

Ik bedoel, misschien bedoel je wat anders: wat is het verschil tussen ruimte voor de Heilige Geest, in bijvoorbeeld een traditioneel PKN kerkje, en zo'n grote kerk die jij beschrijft?

[u] Ik bedoel wat anders, ja. Vóór de dienst wordt gebeden door de voorgangers, de bandleden en het koor, dus allen die invloed uitoefenen op de gemeente. Er wordt uit de bijbel gelezen en de teksten worden toegelicht. Ik kon er niets verkeerds in ontdekken. Er wordt vurig gebeden met de gemeenten. De teksten van de songs - veelal in het Engels - zijn vol van toewijding aan God, de Zoon en de Heilige Geest. Het als het ware reciteren van die teksten brengen de mensen enigszins in vervoering. Het is een oase van Liefde, vergevingsgezindheid en bemoediging. Hen wordt verteld dat ze mogen zijn wie ze zijn, allen kinderen van een liefdevolle Vader. Als je daar niet blij van wordt.

Het verschil is dat in de meeste PKN-gemeenten toch wel heel ernstig met het geloof wordt omgegaan. Er is minder aandacht voor het uiten van jezelf, emoties en gevoelens; daar heb je het niet over. Er heerst een wat beklemmende sfeer, je hebt minder het gevoel dat je mag zijn zoals je bent (natuurlijk binnen de geschreven en ongeschreven sociale omgangsvormen!) dan wel dat je wordt voorgeschreven hoe je je dient te gedragen.

In die zin bedoel ik dat er meer ruimte is om de Heilige Geest te ontvangen in de nieuwe gemeenten.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 29 april 2013, 14:46
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 14:01

WILLEMIJN232 schreef:
Jazeker heb ik die meegemaakt. Ik praat niet alleen van horen zeggen. En wat mij opviel was de commercie rond de persoon Jan Zijlstra......Je kan genezen worden maar......en ik denk als je die gave hebt om te genezen dat je dan niet zo commercieel te werk moet gaan. Zeker niet als ik van jou lees dat hij ook nog gewoon een salaris krijgt......Dan hoeven de machtigingen ook niet op de stoelen en hoeven die grote emmers ook niet rond voor de collecte.....
Een boodschapper van God hangt niet van die prijskaartjes aan zijn genezingen.....En zijn die genezingen spontaan of waren die mensen ook onder doktersbehandeling?
Het trieste is dat mensen die genezing zoeken alles wel willen geven om dat maar te krijgen en ik vind dat men daar handig gebruik van maakt......Maar dat is een persoonlijke mening.
Toch wat goeds over de goede man: ik vind het knap als ik hoor dat hij net zo lang door gaat met "genezen"in die diensten tot de laatste aan de beurt is geweest en ik begrijp dat dat wel eens tot één of twee uur 's nachts is......
Volgens mij is het iemand die zich "machtig' of zoals gezegd een Apostolisch Overziener voelt en daardoor enige zelfreflectie mist......en dat is jammer....

Mee eens, men moet ten alle tijde Jezus als voorbeeld houden. Wanneer men op de commerciële toer gaat of zich zelf boven anderen uitgaat staan ben je verkeerd bezig. Alleen Jezus mocht zich superieur voelen omdat Hij Gods zoon is, Hij gaf in Zijn zendingsopdracht duidelijk aan dat men moest gaan en er op vertrouwen dat God hen geven zou wat ze nodig hadden.

Helaas komt het verkeerde te vaak om de hoek kijken (gelijk ook met Benny Hinn en Tod Bentley), he zal goed begonnen zijn, maar oordelen cq veroordelen is aan God, het beste wat wij kunnen doen is hen opdragen in ons gebed en vragen of ze het juiste pad maar mogen gaan bewandelen.

Dit omdat Jezus graag iedereen bij Hem wil hebben en dat hij niet hoeft te zeggen "ik heb u niet gekend", omdat men wel in Zijn naam genezen heeft, want dat is wat er dan aan de hand kan zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 14:08

IFAN841 schreef:
Beste mensen,

Graag zou ik van jullie willen weten, moet er bij verliefde gevoelens en bij de aanvang van een relatie sprake zijn van onvoorwaardelijke liefde. Zo niet, wat zijn dan voor jou redelijke voorwaarden? En in het verlengde daarvan: op welke basis zou jij dan trouwen? Op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen? Benieuwd....

Groetjes,

iFan

Liefde moet groeien... maar het kan zomaar ook samen opgaan; tot over de top verliefd kun je denk ik ook weten dat je van iemand houdt en het de tijd geven, laten uitrijpen. Maar voorwaarden stellen aan degene van wie je houdt... dat klinkt gesloten naar de ander toe: als jij niet voldoet... als jij niet dit of dat hebt/bent... Van te voren ben je op zoek en heb je wel zo je uitfiltering, je gaat ook niet voor niets daten om te zien of iets klikt. Maar echt bij de aanvang van een relatie is het nodig dat je je zelf mag zijn. Vertrouwen is de basis en het weten dat je geaccepteerd bent.

En wat je deel B betreft is dat denk ik per situatie verschillend. Heeft iemand een bedrijf, hoe zit het met kinderen enzovoorts.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 16:29

Verdrietig rij ik naar huis...
Even is het me alles te veel....

De zon schijnt...daar ben ik in ieder geval WEL blij om...
Ik rij door de polders...en zoek een parkeerplaats met uitzicht op weilanden met daarin de lammetjes....

Wat is dit mooi...lief...
Echt heel klein...zijn ze lammetjes al niet meer...maar ze springen dat het een lieve lust is....
En DAAR...wordt ik nou blij van....en rustig...
De natuur...Gods schepping...
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 18:12

LEANNE226 schreef:
Mooi gezegd Joannie.Ik ben wel eens bitter maar dan krijg je weer wat toegeworpen,heb net met puber zitten praten(dus toch weer laat op bedKnipoog smiley),lastig mannetje maar hij heeft nu zijn draai gevonden op een stage adres.Hij wordt langzaamaan volwassen..........en ik geniet er van!

Op mijn werk merk ik de verharding,we krijgen steeds meer te maken met geweld.Sommige dagen kun je het naast je neerleggen,andere dagen ben je net iets te veel uitgescholden en dan leg je het niet zomaar naast je neer(de woorden die mensen gebruiken zijn echt ongelooflijk hard,de dreigingen met fysiek geweld zijn enorm beangstigend)
Ik wil niet verharden maar hoe houd je het tegen als de wereld om je heen steeds harder wordt?

Gebed doet wonderen, blijft ervoor bidden!
en zegen de mensen die verhard zijn, dat kan je allemaal in jezelf doen, zonder dat ze jou horen!
Geweld en dreiging ja ik ken het ook veel te goed!
Het heeft mij anders leren kijken het zijn mensen die zelf ontzettend bang zijn, banger dan jij!
Ik zegen hen, steeds weer!
Dat is mijn wapens, de wapens van God!
Ik weet het klinkt zo gemakkelijk en toch het is onze wapenuitrusting, die God ons geeft! Zorg dat jijzelf niet hard wordt, bid ervoor!
sterkte in de wijsheid!
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 18:19

JOANNIE702 schreef:
Gebed doet wonderen, blijft ervoor bidden!
en zegen de mensen die verhard zijn, dat kan je allemaal in jezelf doen, zonder dat ze jou horen!
Geweld en dreiging ja ik ken het ook veel te goed!
Het heeft mij anders leren kijken het zijn mensen die zelf ontzettend bang zijn, banger dan jij!
Ik zegen hen, steeds weer!
Dat is mijn wapens, de wapens van God!
Ik weet het klinkt zo gemakkelijk en toch het is onze wapenuitrusting, die God ons geeft! Zorg dat jijzelf niet hard wordt, bid ervoor!
sterkte in de wijsheid!

Ja helemaal waar Joanne. en soms helemaal niet zo gemakkelijk vind ik. Maar wel een zinvolle iets. Het geeft mij altijd meteen nieuwe moed om door te gaan
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 18:32

Heerlijk weekend gehad, samen met mij dochter, wat heeft zij genoten en ik ook, alleen nu is moe ook echt moe!
Lekker haar verwend, lekker haar de aandacht gegeven, samen diepe gesprekken!
Wat hou ik van haar, ze heeft haar eigen steil, ze is gewoon een lieve meid met haar mooie eigenzinnige kijk op het leven, och ik ben er niet altijd ermee eens, toch is het haar eigen keuze...............dan denk ik even terug
zou mijn moeder ook zo gedacht hebben?
niet met mij eens zijn en toch respect voor mij net als ik bij mijn dochter?

Diep in hart weet ik, zo was mijn moeder ook ......en zie ik ook! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 19:18

leuk, dat je zo,n fijn weekend met haar hebt gehad Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:04

dubbel Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
JOANNIE702
op maandag 29 april 2013, 20:06
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:05

1 van de vragen , vroeg mijn dochter,

waarom zijn er zoveel verschillende christenen?
waarom zoveel verschillend in denken?
En welke geloof is wel goed?

ik vraag mij af, of ik het goed heb geantwoord?
Er is maar 1 God, het is net waar je thuis voelt
wat bij jou past...........
Ik vraag mij af
een buitenstaander die langs de zijlijn staat
wat zal die buiten staander van ons denken

als wij , als christenen ook al niet met elkaar eens zijn?
Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
JOANNIE702
op maandag 29 april 2013, 20:06
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:10

Een meisje komt thuis en haar geliefde omhels haar een kust haar. ik heb je gemist..................liefde wat mooi om te zien............tja

Ik zou best wel weer verliefd willen worden
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:26

Veel reacties via de privemail. Leuk mensen en bedankt allemaal voor de waardering!

mvrgr

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
HEIDE936

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:33

PETRA373 schreef:
geweldig Lachende smiley

Ja toch.. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:39

een artikel van goedgelovig over een man die:

sommigge geneest , sommigge niet
niet werkte, rond trok en waar leefde hij van?
een vriend had, die hem verraadde
chaos om hem heen, wilde everzwijnen die in een afgrond stortte
werd beschuldigd van dat hij genas door kracht van de duivel
op zondag mensen genas
wel noem maar op.....
Zou jezus nu leven, zou goedgelovig druk bezig zijn geweest met hele lappen tekst te schrijven over jezus.

iets om over na te denken

petra die dit soort topics voortaan negeert, maar effe dit toch nog wou zeggen.
Naar boven

Auteur Bericht
HEIDE936

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:44

JOANNIE702 schreef:
1 van de vragen , vroeg mijn dochter,

waarom zijn er zoveel verschillende christenen?
waarom zoveel verschillend in denken?
En welke geloof is wel goed?

ik vraag mij af, of ik het goed heb geantwoord?
Er is maar 1 God, het is net waar je thuis voelt
wat bij jou past...........
Ik vraag mij af
een buitenstaander die langs de zijlijn staat
wat zal die buiten staander van ons denken

als wij , als christenen ook al niet met elkaar eens zijn?
Smiley die vol vragen zit

In een dorp soms 18 kerken...
Hoe leg je zoiets uit?
Nu,kunnen niet alle mensen in 1 kerkgebouw zitten..
maar toch is het moeilijk,vooral voor een kind..of kinderen onderling
waarom de ene daar en de andere daar

Ik kan er meer over zeggen..maar laat het liever hierbij.

Laatst aangepast door
HEIDE936
op maandag 29 april 2013, 22:10
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 20:49

PETRA373 schreef:
een artikel van goedgelovig over een man die:

sommigge geneest , sommigge niet
niet werkte, rond trok en waar leefde hij van?
een vriend had, die hem verraadde
chaos om hem heen, wilde everzwijnen die in een afgrond stortte
werd beschuldigd van dat hij genas door kracht van de duivel
op zondag mensen genas
wel noem maar op.....
Zou jezus nu leven, zou goedgelovig druk bezig zijn geweest met hele lappen tekst te schrijven over jezus.

iets om over na te denken

petra die dit soort topics voortaan negeert, maar effe dit toch nog wou zeggen.

He Petra wat goedgelovig betreft heb je waarschijnlijk gelijk. Maar 1 ding wat je schrijft klopt niet. Jezus genas altijd iedereen die Hij wilde genezen. Het gebeurde nooit dat Hij moet zeggen helaas dit lukt niet. Hij vroeg er nooit 1 cent voor en maakt geen reclame voor zichzelf
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5433 5434 5435 5436 5437 5438 5439 ... 6194 Volgende
Pagina 5436 van 6194