ChristianMatch

Forum

Het Uwe en het mijne
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5797 5798 5799 5800 5801 5802 5803 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:02

JOL252 schreef:
Dus moet ik het zo zien: eerst neemt God weg en dan troost Hij je vervolgens?
Vrij wreed Godsbeeld.
Hoeveel mensen worden van dat beeld niet depressief?

Jol, heeft haar kinderen nooit iets ontnomen om daarna te troosten alsof ze van niks weet. Zou een valse manipulatieve "liefde" overbrengen, denk je ook niet?

Je hoort mij niet zeggen dat "God iets wegneemt".
Alle shit die een mens beleeft is het gevolg van de zondeval. Ja, ALLE shit.
Met God - en Zijn liefde, en Zijn genade, en Zijn kracht, en Zijn beloften, en Zijn troost, en Zijn vreugde, en Zijn leiding, en Zijn gaven, en Zijn toekomstvisie.... valt daar een stuk beter mee om te gaan dan zonder.

Remember: Het is niet Gods schuld dat Zijn schepping viel.

Maar misschien praten we een beetje langs elkaar heen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:08

God neemt niet bij ons weg c.q. vandaan, maar geeft de zekerheid dat als het ons ontvalt, Hij er voor zorg draagt en het dus voor ons in bewaring wil nemen.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:10

JOL252 schreef:
De dood stuwt je over naar warme Tederheid
Naar alles overstijgende Liefde en Heelheid
De weg erheen kan wreed en weerloos zijn
Mens ontluisterend.

Hij die je over de drempel, die dood heet, tilt
Zijn hand die alle ziekte, pijn en tranen stilt
Zijn hart dat je streelt met Zijn ogen
Mens, daar ben je…

................................even stil, maar zo waar
Naar boven

Auteur Bericht
MOTORMUIS997

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:21

[quote=MOTORMUIS997]Wokken

Datum: zaterdag 23 november
Tijd: 19.00
Plaats: Elst

http://www.easternplaza.nl/

Wie gaan mee:
motormuis997
anta961
harry929
anna415
britte417
johan209

Hoi!
ZES wokkers inmiddels!
Helaas lukt het niet om om 19.00 te komen. Het is óf tot 19.30 wokken óf vanaf 20.00. Ik heb voor de 2e tijd gekozen. Als we zaterdag iets later lunchen is het volgens mij wel uit te houden tot 20.00 Knipoog smiley
Voor degenen die het leuk vinden om al iets eerder te komen... We kunnen om 19.00 evt. een bakkie doen in 'De drie zussen' www.restaurant3zussen.nl Dit ligt ong. 5 minuten rijden vanaf de wok. Laat even weten of ik je daar al ga ontmoeten :)

Enne, mocht je je nog willen opgeven; welkom!!

Laatst aangepast door
MOTORMUIS997
op zondag 17 november 2013, 21:27
Naar boven

Auteur Bericht
JANE866

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:35

Vond het volgende stukje van Leo de Vos op Internet.

Inhoud
God spreekt over de dagen van ons leven dat ze zijn opgeschreven,
wilde God dan dat dodelijke ongeluk?
Deze vraag gaat ervan uit dat God zeer precies je sterfdag heeft bepaald. Laten we eens kijken wat de Bijbel erover zegt. Bij mijn weten is er in de Bijbel nergens terug te vinden dat God heeft bepaald dat Jantje exact 27.364 dagen zal leven (dat is bijna 75 jaar) en Pietje alleen maar 364 dagen, dus de dag voor zijn eerste verjaardag overlijdt. Als u een Bijbeltekst kunt vinden die iets dergelijks beweert, dan hoor ik dat heel graag van u. Maar zo’n tekst bestaat volgens mij niet. Ik kan in de bijbel maar twee teksten vinden die iets vertellen over de levensduur van de mens, en waarop de veronderstelling van de vraag gebaseerd zou kunnen zijn. De eerste tekst is:

Job 14:5 Als de dagen van de mens al vaststaan, als u het aantal maanden dat hij leeft bepaalt en de grens stelt die hij niet kan overschrijden, wend uw blik dan af en gun hem rust, zodat hij als een dagloner van zijn dag geniet.

Nou dat lijkt meteen raak. Het gaat erover dat ‘de dagen’ en ‘het aantal maanden’ van het mensenleven vaststaat. De schrijver gaat ervan uit dat dat een feit is en vraagt God om een tegemoetkoming, namelijk rust. Ja dat is zo. Alleen maken we een denkfout als we het zo uitleggen. Het gaat in de tekst namelijk om ‘de mens’, ofwel de mensheid. In het algemeen. Het Bijbelse denken kent ons individualisme niet. Wij zijn mensen van na Renaissance, Reformatie, humanisme en Verlichting die alle vier hebben gewerkt aan de vrijmaking van het individu en lezen bijna automatisch: ieder mens apart. Maar dat staat er niet. God stelt een limiet aan de duur van het mensenleven, die de mens dus niet kan overschrijden. Dat aantal dagen of maanden geeft dus niet een getal weer dat voor ieder mens weer anders is, maar beperkt het mensenleven als zodanig. Is het dan geen getal? Ja natuurlijk wel, maar het is een algemeen getal, dat in enkele gevallen ook wel eens met een paar jaren overschreden zou kunnen worden. Welk getal is dat dan? Dat staat in de tweede tekst die ik heb gevonden:

Gen.6:3 Maar de HEER zei: ‘Mijn levensgeest zal niet altijd bij de mens blijven, want hij is maar een nietig wezen; de duur van zijn leven zal honderdtwintig jaar bedragen.’

Daar heb je dan het getal: 120 jaar. Daar ligt zo’n beetje de grens van de levensduur van de mens. Een heel enkele keer wordt iemand een beetje ouder, maar dat is een grote zeldzaamheid.

U ziet, het feit dat God een levenslimiet heeft vastgesteld, heeft niets te maken met de wijze waarop iemand aan zijn eind komt. Het is een grens aan het mensenleven in het algemeen, niemand komt verder. Tot slot geef ik u graag nog twee Bijbelteksten mee die juist het tegenovergestelde laten zien van de veronderstelling dat je dagen letterlijk zijn geteld. Hier komen ze:

Pred.3:1 Mijn zoon, vergeet mijn lessen niet, houd in je hart mijn richtlijnen vast. Ze vermeerderen de dagen van je leven, geven je vele jaren van geluk.

Pred.9:11 Door mij, Wijsheid, vermeerderen de dagen van je leven, je levensjaren nemen toe door mij.

Deze teksten geven aan dat je sterfdag geen van tevoren vastgestelde datum is.

PIETER619 schreef:
God neemt niet bij ons weg c.q. vandaan, maar geeft de zekerheid dat als het ons ontvalt, Hij er voor zorg draagt en het dus voor ons in bewaring wil nemen.
Naar boven

Auteur Bericht
JANE866

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:49

Kippenvel... Wat mooi verwoord Jol.

JOL252 schreef:
De dood stuwt je over naar warme Tederheid
Naar alles overstijgende Liefde en Heelheid
De weg erheen kan wreed en weerloos zijn
Mens ontluisterend.

Hij die je over de drempel, die dood heet, tilt
Zijn hand die alle ziekte, pijn en tranen stilt
Zijn hart dat je streelt met Zijn ogen
Mens, daar ben je…
Naar boven

Auteur Bericht
JANE866

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:55

"In mij"

Je bent dood
al vele jaren.
Ik mis je steeds
nog elke dag.
Ik wilde je
nog zoveel vragen.
Ik mis je liefde,
je stem, je lach.
Toch leef je voort
in mijn gedachten.
Hoor ik je terug
in mijn eigen stem.
En elke keer
als ik moet lachen,
lach ik jouw lach,
herken ik hem.
Ik was dan laatst ook zo gelukkig,
toen iemand tegen mij zei,
dat er zoveel van jou in mij zit
in mij.

Han Bosma, 17-08-2011

JOL252 schreef:
Al weer een eeuwigheid
fladdert de tijd weg
met de tikkelende blaadjes
van de eikenboom
vlak bij jou.
Ik geef je een roos
waar eerst de bloemenzee
je plek bedolf...

Alweer eeuwigheden
is het geleden
en nog zo dichtbij...
je bent nog zo dichtbij.
Ik hou je vast maar laat je gaan,
een hartenklop
bij mij vandaan,
een eeuwigheid
...... verstreken.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 14:00

JANE866 schreef:
Vond het volgende stukje van Leo de Vos op Internet.

Inhoud
God spreekt over de dagen van ons leven dat ze zijn opgeschreven,
wilde God dan dat dodelijke ongeluk?
Deze vraag gaat ervan uit dat God zeer precies je sterfdag heeft bepaald. Laten we eens kijken wat de Bijbel erover zegt. Bij mijn weten is er in de Bijbel nergens terug te vinden dat God heeft bepaald dat Jantje exact 27.364 dagen zal leven (dat is bijna 75 jaar) en Pietje alleen maar 364 dagen, dus de dag voor zijn eerste verjaardag overlijdt. Als u een Bijbeltekst kunt vinden die iets dergelijks beweert, dan hoor ik dat heel graag van u. Maar zo’n tekst bestaat volgens mij niet. Ik kan in de bijbel maar twee teksten vinden die iets vertellen over de levensduur van de mens, en waarop de veronderstelling van de vraag gebaseerd zou kunnen zijn. De eerste tekst is:

Job 14:5 Als de dagen van de mens al vaststaan, als u het aantal maanden dat hij leeft bepaalt en de grens stelt die hij niet kan overschrijden, wend uw blik dan af en gun hem rust, zodat hij als een dagloner van zijn dag geniet.

Nou dat lijkt meteen raak. Het gaat erover dat ‘de dagen’ en ‘het aantal maanden’ van het mensenleven vaststaat. De schrijver gaat ervan uit dat dat een feit is en vraagt God om een tegemoetkoming, namelijk rust. Ja dat is zo. Alleen maken we een denkfout als we het zo uitleggen. Het gaat in de tekst namelijk om ‘de mens’, ofwel de mensheid. In het algemeen. Het Bijbelse denken kent ons individualisme niet. Wij zijn mensen van na Renaissance, Reformatie, humanisme en Verlichting die alle vier hebben gewerkt aan de vrijmaking van het individu en lezen bijna automatisch: ieder mens apart. Maar dat staat er niet. God stelt een limiet aan de duur van het mensenleven, die de mens dus niet kan overschrijden. Dat aantal dagen of maanden geeft dus niet een getal weer dat voor ieder mens weer anders is, maar beperkt het mensenleven als zodanig. Is het dan geen getal? Ja natuurlijk wel, maar het is een algemeen getal, dat in enkele gevallen ook wel eens met een paar jaren overschreden zou kunnen worden. Welk getal is dat dan? Dat staat in de tweede tekst die ik heb gevonden:

Gen.6:3 Maar de HEER zei: ‘Mijn levensgeest zal niet altijd bij de mens blijven, want hij is maar een nietig wezen; de duur van zijn leven zal honderdtwintig jaar bedragen.’

Daar heb je dan het getal: 120 jaar. Daar ligt zo’n beetje de grens van de levensduur van de mens. Een heel enkele keer wordt iemand een beetje ouder, maar dat is een grote zeldzaamheid.

U ziet, het feit dat God een levenslimiet heeft vastgesteld, heeft niets te maken met de wijze waarop iemand aan zijn eind komt. Het is een grens aan het mensenleven in het algemeen, niemand komt verder. Tot slot geef ik u graag nog twee Bijbelteksten mee die juist het tegenovergestelde laten zien van de veronderstelling dat je dagen letterlijk zijn geteld. Hier komen ze:

Pred.3:1 Mijn zoon, vergeet mijn lessen niet, houd in je hart mijn richtlijnen vast. Ze vermeerderen de dagen van je leven, geven je vele jaren van geluk.

Pred.9:11 Door mij, Wijsheid, vermeerderen de dagen van je leven, je levensjaren nemen toe door mij.

Deze teksten geven aan dat je sterfdag geen van tevoren vastgestelde datum is.

Dan zijn de gebeden om een vervroegde terugkomst van Jezuss ook niet meer nodig, alhoewel God ons er wel om vraagt. Dan kani kwel met d ehande3 ove relkaar op de autoweg gaan rijden, want ga ik slag over de kop de berm in was het mijn tijd dus.

Klinkt wel een beetje cinisch, maar denk toch dat een materie i swaar w eons geen zorgen over hoeven te maken en alleen op onze vaste zekerheden kunnen/moeten bouwen verkregen door Jezus offer.
Naar boven

Auteur Bericht
JANE866

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 14:08

en alleen op onze vaste zekerheden kunnen/moeten bouwen verkregen door Jezus offer.[/quote

Helemaal mee eens Pieter!

PIETER619 schreef:
Dan zijn de gebeden om een vervroegde terugkomst van Jezuss ook niet meer nodig, alhoewel God ons er wel om vraagt. Dan kani kwel met d ehande3 ove relkaar op de autoweg gaan rijden, want ga ik slag over de kop de berm in was het mijn tijd dus.

Klinkt wel een beetje cinisch, maar denk toch dat een materie i swaar w eons geen zorgen over hoeven te maken en alleen op onze vaste zekerheden kunnen/moeten bouwen verkregen door Jezus offer.
Naar boven

Auteur Bericht
JOHAN209

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 14:19

Hey schijf mij OOK maar in

Groetjes Johan Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 15:53

ROADY558 schreef:
Maar misschien praten we een beetje langs elkaar heen.

yep

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 november 2013, 23:12

En ik heb genoten...zonder een weglopend buffet!!
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 09:09

BERT168 schreef:
2 × leuk ..dus heeel leuk.

nog een paar leukerds erbij en we kunnen eten!

Lachende smiley Knipoog smiley
goh hoop voor je dat ze gauw komen anders verhonger je nog Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 14:02

Wachten op verwarmingsmonteur, zit hier te stoken voor een jaar tegelijk.
Boze smiley Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 14:15

JOL252 schreef:
Wachten op verwarmingsmonteur, zit hier te stoken voor een jaar tegelijk.
Boze smiley Gefrustreerde smiley

Oh, wat naar, het is best koud. Sterkte en hopelijk komen ze snel
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 14:25

JANE410 schreef:
Oh, wat naar, het is best koud. Sterkte en hopelijk komen ze snel

Nou het is hier dus om te puffen, snikheet omdat de verwarming blijkbaar kaduuk is en niet te regelen door uit te doen. Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 14:36

Blijft mooi.....

http://www.youtube.com/watch?v=q-XCmb6t6Zw

Bridge over Troubled Water - Simon & Garfunkel

Laatst aangepast door
JANS221
op zondag 17 november 2013, 14:37
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 14:41

JOL252 schreef:
Nou het is hier dus om te puffen, snikheet omdat de verwarming blijkbaar kaduuk is en niet te regelen door uit te doen. Huilende smiley, smiley in tranen

Haal de stekker van je ketel er 's uit?
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 16:02

JANS221 schreef:
Blijft mooi.....

Dat is inderdaad een toppertje :)

Net als deze

http://www.youtube.com/watch?v=DduflcyfuRo
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 16:33

Zondag 17 november, Hebreeën 13: 1-4; Nooit verlaten.

Duurt het nog lang? Hoe ver is het nog tot de stad van God? De apostel geeft praktische aanwijzingen voor onderweg. Hij is zich bewust dat het laatste traject moeizaam kan worden. De gemeente van Christus zal in de vuurlinie komen. Ook in Rome had men dat al uitvoerig gemerkt. Sommige christenen hadden moeten vluchten en waren aangewezen op de gastvrijheid van medechristenen. Anderen zaten in de gevangenis en werden mishandeld. Je proeft angstigheid, druk, intimidatie. Maar de apostel herinnert aan Gods belofte: nooit zal Ik je afvallen, nooit zal Ik je vergeten.
Onze Nederlandse situatie is gelukkig heel anders. Hoewel, staat de gemeente van Christus ook in onze samenleving niet toenemend onder druk? En liggen de broeders en zusters uit andere landen die met vervolging te maken hebben, niet als het ware bij ons op de stoep?
Daarom blijft belangrijk: houd de onderlinge liefde en gastvrijheid in ere. Wij hebben elkaar hard nodig. En laten er ons niet schamen voor Jezus Christus. Hij is ook vandaag en morgen dezelfde. In zijn trouw en bewogenheid. Hoe moeilijk het soms ook is, zijn belofte blijft gelden: ‘Nooit zal Ik u verlaten.’ Dat zei God indertijd tegen Mozes en tegen Jozua. Dat zegt Hij ook tegen ons. Laat zijn belofte genoeg zijn om met groot vertrouwen zijn komst tegemoet te gaan.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 17:37

JANS221 schreef:
Blijft mooi.....

Ja...mooi...blijft mooi!!
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 17:55

Nog eentje van Simon and Garfunkel...
Maar nu anders:

http://www.youtube.com/watch?v=YwWFA04sqEo
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 19:24

JOL252 schreef:
Nog eentje van Simon and Garfunkel...
Maar nu anders:

http://www.youtube.com/watch?v=YwWFA04sqEo

Geweldig deze brothers from Jeruzalem
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 19:35

PETRA373 schreef:
niks meer, nog effe en begint de drukte, maandag om half acht eh staan bob d e bouwers klaar voor steigers te bouwen en asbest team, volgens de aannemer word het een heel spectaculair iets... zei hij lachend.... ha ha dus eh??? ha ha om half acht mannetjes met witte pakken en gasmaskers op??? voor me deur??? mwhaa laat het maar allemaal op me af komen...
nog 1 mail beantwoorden, want zoals altijd als ik weg wil gaan van cm, gaan ineens veel mails komen...
en nee asbest is niet gevaarlijk, alleen als je het openmaakt verwijderd... er is 1 plaat op zolder van asbest, daar zijn ze een hele dag mee bezig Smiley die vol vragen zit
en spectaculair Smiley die vol vragen zit hmmm. laatste keer dat iemand me dat zei, was dat me kies heel vreemd openklapte, dat vond de tandarts zeer spectaculair Twijfelende smiley
petra die weer achter cm wil gaan hangen als me huis perfect weer is Lachende smiley

Nou sterkte met Bob de Bouwers in je huis Petra. Dus CM is voor jou een hangplek haha, voor vele misschien wel hier, best een gezellige hangplek.

Als het erg spectaculair wordt ga je er vast wel foto`s van plaatsen op je profiel.
Maar fijn dat het gaat gebeuren, dan is het waarschijnlijk voor de kerst wel klaar Smiley die vol vragen zit

Nou tot na de verbouwing Lachende smiley

Laatst aangepast door
JANE410
op zondag 17 november 2013, 22:03
Naar boven

Auteur Bericht
KLUS667

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 19:49

ROELANDE345 schreef:
De enige leuke man(voor mij dan) zit niet op CM Lachende smiley Kussende smiley Verliefde smiley

#Vindikleuk Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
KLUS667

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 19:49

ROELANDE345 schreef:
De enige leuke man(voor mij dan) zit niet op CM Lachende smiley Kussende smiley Verliefde smiley

Dubbel....

Bij deze dan ook meteen mijn hartelijke felicitaties Roelande

Laatst aangepast door
KLUS667
op zondag 17 november 2013, 19:51
Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 20:31

Jacqueline Elisabeth van der Waals werd geboren op 26 juni 1868, als dochter van de Nobelprijswinnaar natuurkunde Johannes Diederik van der Waals.
In 1921 kreeg ze maagkanker.
Toch bleef ze doorgaan met schrijven.
Een van haar gedichten is het bekende lied: "Wat de toekomst brengen moge".
Ze overleed een jaar later op 29 april 1922.

http://www.youtube.com/watch?v=woq5rZK5o2A

Wat de toekomst brengen moge

Wat de toekomst brengen moge,
Mij geleidt des Heeren hand;
moedig sla ik dus de oogen
naar het onbekende land.
Leer mij volgen zonder vragen;
Vader, wat Gij doet is goed!
Leer mij slechts het heden dragen
met een rustig kalmen moed!

Heer, ik wil Uw liefde loven,
al begrijpt mijn ziel U niet.
Zalig hij, die durft gelooven,
ook wanneer het oog niet ziet.
Schijnen mij Uw wegen duister,
zie, ik vraag U niet: waarom?
Eenmaal zie ik al Uw luister,
als ik in Uw hemel kom!

Laat mij niet mijn lot beslissen:
zoo ik mocht, ik durfde niet.
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet!
Wil mij als een kind behand'len,
dat alleen den weg niet vindt:
neem mijn hand in Uwe handen
en geleid mij als een kind.

Waar de weg mij brengen moge,
aan des Vaders trouwe hand
loop ik met gesloten oogen
naar het onbekende land.
Naar boven

Auteur Bericht
MOTORMUIS997

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 20:34

Met Johan209 en Arie491 zitten we inmiddels op 7 wokkers. Ik bel maandag naar de wok om de reservering hier op aan te passen. Arie heeft toch afgezegd, dus toen waren er nog... ZES Knipoog smiley
Weet je welkom om ook mee te gaan!

Groetjes!

Laatst aangepast door
MOTORMUIS997
op zondag 17 november 2013, 21:28
Naar boven

Auteur Bericht
DERUITERG096

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 23:35

Het nut van geslachtsregisters...!

Als je de Bijbel in z'n geheel wilt lezen en/of een bijbelleesrooster hebt, dan kom je ongetwijfeld al snel een geslachtsregister tegen.
Niet echt aantrekkelijk om te lezen, maar wel leerzaam! Wat is het nut van zulke lijsten met namen ed? Hieronder enkele gedachten:
1. Gen.5: een geslachtsregister is een en al verkondiging van GENADE! Toen Adam en Eva van de verboden vrucht gegeten hadden, namen ze de dood in. En dat werkt door in geslachten: als een vergiftigde rat wordt opgegeten, dan is dat dier ook weer vergiftigd etc. Het gif stroomt ook door onze aderen...
In Gen.5 staat constant het woord 'LEEFDE'. Het is dus LEEF-TIJD en GENADE-TIJD wat de mens krijgt!
De mens zelf voor de dood gekozen, de dood verdiend, maar hij krijgt LEVEN! Het Evangelie, de christelijke blijde boodschap in een notendop!
2. Regelmatig worden ook de woorden 'en hij stierf' genoemd. Eenmaal moet de mens sterven en daarna het oordeel. Ben je er klaar voor? Een geslachtsregister geeft dus ook een stukje 'bezinning'...!
3. In een geslachtsregister wordt je bij je naam genoemd! In het zakenleven kun je soms als een nummer behandeld worden en er zijn in de geschiedenis ook (erge) situaties geweest, dat mensen een nummer waren. Bij God mag je er zijn! Ben je Iemand! God kent je bij NAAM! Pedagogisch verantwoord dus ook zo'n geslachtsregister:)!
4. Mt.1 en (andere geslachtsregisters): Jezus heeft een voorgeslacht van 'heb ik jou daar'. Er worden namen genoemd als: Rachab de hoer. Jezus schaamt Zich niet om hun God genoemd te worden. Hij verbindt zich met een prostitutie-bedrijvend volk! Dat is in eerste instantie niet MENSELIJK. Bij zulke mensen zeggen wij al snel: mij niet gezien...
Een geslachtsregister leert ons (dus) dat God Zich in wil laten met zeer onaantrekkelijke mensen, met zondaars. En dat is de samenvatting van het Evangelie: Gods liefde voor zondaars...!
5. Een geslachtsregister leert ons dat God Zijn Woord, Zijn beloften uitvoert. Ook al gaan er jaren/eeuwen overheen...
God had aan Abraham beloofd dat uit hem de Messias zou voortkomen en dat zijn nageslacht ontelbaar zou zijn. Dit eerste valt met geslachtsregisters te controleren en het tweede...Dat zien we bijv. in Openbaring 7:9: Hierna zag ik en zie, een grote menigte, DIE NIEMAND TELLEN KON (Lees Gen.15:1-6), uit ALLE naties (Joden en heidenen).
Die grote menigte zijn dus het nageslacht van Abraham. Het zijn de mensen die in/met Jezus verbonden zijn door het geloof. Het zijn de mensen die gekocht zijn met Jezus bloed!
Tot zover!
Naar boven

Auteur Bericht
DERUITERG096

BerichtGeplaatst: zondag 17 november 2013, 23:39

Een eend of een arend...?

Allereerst: de uitspraken die gedaan worden, worden gedaan op grond van beperkte kennis over het leven van een eend en een arend, maar het voorbeeld kwam in mijn hoofd tijdens een bijbelstudie over Genesis 1, waar de schepping staat beschreven.

Samenvattend: Het viel mij op dat God wil dat er BEWEGING is. Er staan werkwoorden zoals 'wemelen, vliegen en krioelen' (20,21).

En ik vroeg me af:"Zijn wij/ ben ik een eend of een arend?" Deze vraag kwam in me op met in mijn hoofd iets visueels, iets zichtbaars.
Vlakbij mij, zie ik aan de linkerkant van de Garderense weg een eendenvijver. Daar zitten ze heerlijk te zwemmen en te kwaken.
Soms heb ik gezien dat de volwassen eenden met hun jongen achter hun aan de LEVENSGEVAARLIJKE GARDERENSE WEG OVERSTEKEN. Dat mag je, voor hun gevoel, rustig de GROTE OVERSTEEK noemen. En het is echt wat voor hun want ze zijn uit hun VEILIGE VIJVERTJE...
Trouwens de grote oversteek gaat niet altijd goed: het is wel eens gebeurd dat ik een eend zag die zo plat was als een platvis en dan denk ik: er klopt iets niet.

Maar nogmaals mijn vraag: Zijn wij, ben ik een eend of een arend?
Een arend wordt zijn veilige nest uitgestoten, hij staat doodsangsten uit, maar zo leert hij wel vliegen. Zo komt hij in beweging en gaat de wereld ontdekken.
Een eend die zit altijd in zijn veilige vijvertje. Een eend kan slecht vliegen, maar kwaken kan hij als de beste.

Een "volwassen" eend heeft, volgens mij, een nadeel: hij neemt zijn jongen mee in zijn leefwijze en gebied...Zo zijn er vele opvoeders...
Zelf denk ik dat deze 'soort opvoeders' vooral in reformatorische kringen te vinden zijn. Waarschijnlijk omdat ze de wereld teveel als bedreiging zien en dit ook op hun 'jongen' overbrengen.
Het zou goed zijn om het gesprek, ook als opvoeders, aan te gaan.
Ik geloof dat we veel van evangelischen en charismatische kunnen leren...

Verder: ik vraag me af: eenden...zijn die nog nuttig? Ik denk het van wel, want God schiep ook 'hun' (naar hun soort). Maar hier ben ik nog niet achter. Misschien dat DAT nog komt als ik me er iets meer in verdiep:)

Wel geloof ik dat in de beginfase een VEILIG VIJVERTJE niet verkeerd is. Iedere jongere, ieder kind heeft eigenlijk een veilige ARK nodig, een veilig gezin. Het gezin vind ik nog steeds de hoeksteen van de samenleving.
Uitvliegen zonder ooit een veilig nest ervaren te hebben gebeurd helaas wel, maar is niet gezond. In welke opzichten allemaal weet ik niet, maar het lijkt me een onrustig bestaan en je kunt nergens naar toe en/of op terugvallen. (Gen)

Het blijft echter ongezond als je nooit leert vliegen (nogmaals Gen.. Wanneer doen opvoeders nou het venster van de ark open? Wordt het voor hun niet tijd om hun jongen te leren vliegen en los te laten?
En wanneer sla ik, sla jij je vleugels uit? God wil beweging, leven en vruchtbaarheid! Leven is ook een keuze! Een eend of een arend? VEILIG OF VLIEGEN? Doe maar VEILIG VLIEGEN:) met het Woord van God als orientatiepunt...!

Tenslotte: ik ben bang (en soms vind ik het eerlijk gezegd ook wel een heerlijk gevoel...) dat ik nog teveel op een eend lijk...
En ik bid:
GEEF MIJ VLEUGELS ALS VAN EEN AREND!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Gedichten
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5797 5798 5799 5800 5801 5802 5803 ... 6194 Volgende
Pagina 5800 van 6194