ChristianMatch

Forum

Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5934 5935 5936 5937 5938 5939 5940 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Over ChristianMatch
Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 22:10

ERIKA732 schreef:
Stttttttttt stil maar *geeft pak tissues door*
Komt goed skatje Kussende smiley

*slaakt zucht van opluchting* Tot gauw dan maar weer! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 22:11

ERIKA732 schreef:
Als jij die wilt hebben dan krijg jij die wel van mij moet je alleen ff wachten tot ze mn abbo weer verlengt hebben Knipoog smiley

Oke, fijn! Wachten we daar ff op! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IRIZXX484

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 mei 2014, 23:18

ERIKA732 schreef:
Hum.... Pittige vraag en discussie.
Zelf ben ik opgevoed in de Ned. Herv. kerk op ger. grondslag wat nu is PKN gereformeerde bond of zo......

Bij ons is het idd nog geen vrouwen in het ambt het zij predikant het zij ouderling/diaken. Zelf heb ik daar totaal geen moeite mee en moet ik er ontzettend aan wennen als ik en vrouw in het ambt zie of als ik een keer elders kerk een vrouw op ed kansel..... Denk een stuk met mijn opvoeding te maken stuk traditie geen idee maar ik vind het goed zo...Zal het bij ons ooit veranderen geen idee dat is het fijne van meerdere geloofsstromingen ieder kan zich aansluiten waar hij of zij zich thuis bij voelt

Wel zeker hebben wij veel vrouwen in het vrijwilligers werk.... Ben er zelf ook 1 van en vrouwen hebben gewoon stemrecht en alles denk dat je dat zeer zware alleen nog tegen komt bij de Herstelde kerk en de gereformeerde gezindte (ger.gem) Ben ik er op tegen??? Tja dat vraag ik mezelf ook wel eens af.... En nee ben er niet tegen zou een ieder die een ambt beoefend of gaat beoefenen God's zegen toewensen.... Dus ben ik voor of tegen???? Euh midden weg mag dat ook Knipoog smiley

Met alle respect hoor, Erika, maar ik denk dat je wat meer buiten de vaste kaders van je opvoeding en kerkelijke omgeving moet kijken. Misschien is dit een gevalletje generatiekloof, maar volgens mij leven wij in een tijd dat vrouwen carrière kunnen maken en niet meer altijd maar afhankelijk moeten zijn van een man. Het zou je verbazen wat er in de geschiedenis allemaal aan is gedaan om bepaalde groepen mensen te onderdrukken, zeker ook vanuit de kerk. De onderdrukking van de vrouw kent een lange geschiedenis, maar vergeet niet dat de vrouw niet altijd in onderdrukking heeft geleefd, en nu eindelijk bezig is los te breken van de kettingen die ons vrouwen al eeuwenlang hebben gekneveld door de masculiene overheersing in Europa. Ze hebben ons als minderwaardig bestempeld, beticht van hekserij, en machtige, dissidente vrouwen op de brandstapel gegooid. En nu is eindelijk de tijd aangebroken dat wij weer onze waardigheid terug kunnen krijgen. Vrouwen in het kerkelijke ambt...ik snap niet waarom dat een probleem moet zijn!

De onderdrukking die ons vrouwen heeft getroffen is dezelfde onderdrukking die onze zwarte broeders nog steeds moeten doorstaan. Hoeveel zwarte broeders hebben zich al afgewend van het christendom door misbruik van het geloof voor de kwade bedoelingen van onderdrukkers. Wist jij bijvoorbeeld dat Jezus eigenlijk zwart was? Dat de blanke machthebbers dit hebben willen ombuigen ten behoeve van het creëren en behouden van het blanke superioriteitsgevoel is echt schokkend.

Ik bewandel het pad van de Heer, maar ik laat me niet gekmaken door de praatjes van machthebbers die in het verleden en in het heden het geloof hebben misbruikt en misbruiken om het volk te misleiden. Educate Yourself! Stand up for your rights en het allerbelangrijkste: DON'T BELIEVE THE HYPE!

Laatst aangepast door
IRIZXX484
op dinsdag 27 mei 2014, 23:25
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 00:06

Tsja, een veelbesproken onderwerp, de laatste tijd!
Vrouwen in het ambt, en alle voors en tegens. Een onderwerp wat ook veel emotie, gevoelens etc. teweeg brengt.

Die gevoelens respecteer ik, maar wil ik eigenlijk niet de boventoon laten voeren. Wat ik vind, wat deze tijd vind, de gevolgen van emancipatie etc. zijn voor mij niet heiligmakend. Belangrijker vind ik wat de Bijbel ervan zegt. En bijzonder genoeg heeft de Bijbel niet een uitgesproken mening erover, zoals dat op een aantal andere zaken wel het geval is.
Natuurlijk zijn er die veelbesproken zwijgteksten etc. Superduidelijk of onterechte dooddoeners?

Omdat de Bijbel er niet heel uitgesproken over is, in teksten welke je zo kunt toepassen in deze tijd, wil ik er zelf graag voorzichtig mee zijn.
En van daaruit kom ik simpelweg er niet uit.
Zaken als emancipatie, vrouwenrechten, leven in 2014, etc. etc. overtuigen niet. En ook mijn eigen gevoel niet: voel ik mij, als vrouw, benadeeld wanneer ik geen predikant of ouderling kan worden? Ehm....... nee! Elk gemeentelid heeft tenslotte een eigen ambt, of dat nu op het podium is of niet. En hoe belangrijk is dat eigen gevoel eigenlijk, wanneer ik wil leven naar Gods Woord?
Hij heeft wel vaker voorschriften welke tegen mijn gevoelens indruisen.....
Naar boven

Auteur Bericht
IRIZXX484

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 00:18

STEENTJE178 schreef:
Tsja, een veelbesproken onderwerp, de laatste tijd!
Vrouwen in het ambt, en alle voors en tegens. Een onderwerp wat ook veel emotie, gevoelens etc. teweeg brengt.

Die gevoelens respecteer ik, maar wil ik eigenlijk niet de boventoon laten voeren. Wat ik vind, wat deze tijd vind, de gevolgen van emancipatie etc. zijn voor mij niet heiligmakend. Belangrijker vind ik wat de Bijbel ervan zegt. En bijzonder genoeg heeft de Bijbel niet een uitgesproken mening erover, zoals dat op een aantal andere zaken wel het geval is.
Natuurlijk zijn er die veelbesproken zwijgteksten etc. Superduidelijk of onterechte dooddoeners?

Omdat de Bijbel er niet heel uitgesproken over is, in teksten welke je zo kunt toepassen in deze tijd, wil ik er zelf graag voorzichtig mee zijn.
En van daaruit kom ik simpelweg er niet uit.
Zaken als emancipatie, vrouwenrechten, leven in 2014, etc. etc. overtuigen niet. En ook mijn eigen gevoel niet: voel ik mij, als vrouw, benadeeld wanneer ik geen predikant of ouderling kan worden? Ehm....... nee! Elk gemeentelid heeft tenslotte een eigen ambt, of dat nu op het podium is of niet. En hoe belangrijk is dat eigen gevoel eigenlijk, wanneer ik wil leven naar Gods Woord?
Hij heeft wel vaker voorschriften welke tegen mijn gevoelens indruisen.....

Het gaat erom dat de masculiene machthebbers het woord van God misbruiken om de vrouw te onderdrukken. Zit ik er bijvoorbeeld mee als vrouwen worden geweigerd bij een korfbalclub? Nee, want ik houd meer van vechtsport. Maar toch vind ik het wel belangrijk dat andere vrouwen het gewoon moeten kunnen doen als zij daar zin in hebben! Stand up for your rights! Move on up!
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 00:28

IRIZXX484 schreef:
Het gaat erom dat de masculiene machthebbers het woord van God misbruiken om de vrouw te onderdrukken. Zit ik er bijvoorbeeld mee als vrouwen worden geweigerd bij een korfbalclub? Nee, want ik houd meer van vechtsport. Maar toch vind ik het wel belangrijk dat andere vrouwen het gewoon moeten kunnen doen als zij daar zin in hebben! Stand up for your rights! Move on up!

Ik begrijp je standpunt vanuit het gelijkwaardigheidsprincipe, maar wat ik essentiëler vindt is dat wat de Bijbel ervan vindt. En over dit onderwerp zijn de visies bepaald niet eenduidig....
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 06:58

IRIZXX484, Welkom op het forum. Je zet goede inhoudelijke bijdragen neer op de verschillende topics! De laatste maanden was dat niet meer zo aanwezig. Blijf vooral schrijven en hou de discussie gaande. Ik hou wel van de pittige manier van schrijven van je!
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 09:10

JANS221 schreef:
Wat versta je onder de gave van onderscheid van de Heilige Geest? Zoiets als gewoon logisch nadenken? En hoe weet je dan dat als je iets signaleert en er iets meedoet dat het geen kritiek leveren is, maar onderscheid maken? Stel je dat dan bij jezelf vast dat je die gave bezit? Lijkt me dat dat soms heel gevaarlijk kan zijn als mensen menen die gave te bezitten, terwijl dat ondertussen toch niet zo is. Misschien dachten sommige Farizeeërs ook wel van zichzelf dat ze die gave hadden.............
Kun je het wat uitleggen?

Interesante vraag, alhoewel het eigenlijk meer hoort bij een topic over de heilige geest,
zat er over na te denken toen ik je vraag las,
de heilige geest helpt mensen en laat mensen soms inzicht zien, maar inderdaad is het echt van de heilige geest of zijn het je eigen gedachten???
Voor me zelf ben ik daar altijd heel voorzichtig mee, zijn het me eigen gedachten of is het Gods Geest die me iets laat inzien, versta ik God echt goed?
Voor me zelf als ik denk Gods stem te verstaan, als het uitkomt zie ik dat als bevestiging dat ik het goed verstaan heb.
wat betreft onderscheid van de heilige geest denk ik dat God die mensen soms geeft zodat je voor die persoon kan bidden. Voor bevrijding of of mensen te waarschuwen voor misleiding, dwaalleraars.

En dan kom ik op de gedachte dat onze relatie moet groeien met God, en hoe meer je hem kent, hoe meer je zijn stem, zijn heilige geest verstaat, moeilijk uit te leggen voor mensen die nog niet zover zijn in dat groeiproces. mensen die profeteren zijn bv, zijn wel makkelijk te toetsen, komen d e profetieeen uit? verstaan ze Gods stem echt goed?
ik ken 1 profeet die ongelooflijk is, dat je denkt... oké dit kan je niet weten, dit weet alleen God van mij en vervolgens komen zijn profetieën altijd uit.
Hij bid voor mensen, soms laat God hem dingen inzien, zodat hij voor bevrijding kan bidden.
maar ik ken ook mensen die inderdaad menen Gods stem te verstaan en zeggen de heilige geest zegt: bla bla en dat ik denk, ehhh je denkt dat het van de Heilige Geest is, maar het is duidelijk je eigen inzicht en het klopt niet.

So wie so laat d heilige geest mensen nooit iets inzien om kritiek te geven op een negatieve manier, Gods woorden zijn altijd opbouwend, dus als het kritiek is, opbouwende kritiek op een zachtmoedigge manier.

zo denk ik e rover, nadenkend over je vraag, ook al was hij niet na mij gericht, ga ik er toch op in, want goeie vraag
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 09:27

STEENTJE178 schreef:
Ik begrijp je standpunt vanuit het gelijkwaardigheidsprincipe, maar wat ik essentiëler vindt is dat wat de Bijbel ervan vindt. En over dit onderwerp zijn de visies bepaald niet eenduidig....

Copieer effe een stuk wat ik ooit eerder heb geschreven toen ik zelf zat te denken over wat de bijbel over vrouwen zegt :wat betreft positie vrouwen, paulus schreef in een tijd dat vrouwen als tempelprostituees werden gebruikt bij afgoden .
Wat hij schreef was eigenlijk heel revolutionair, vrouwen mochten gewoon in de gemeente zijn net zoals mannen.
dat ze zich moesten laten leren, waaruit sommige soms halen dat vrouwen daarom niet mogen prediken enzo, schreef hij denk ik, om dat hij vond dat mannen de vrouwen ook moesten leren en niet die dingen alleen voor mannen hielden. En ze op dat moment nog niet konden prediken omdat ze eerst nog moesten leren.
Verder haal ik uit d e bijbel dat hij schrijft dat vrouwen ook gaan profeteren, houd in dus ook voorin de kerk staan en een profetie uitleggen, prediken enzo..
Maar in die tijd, moest paulus het eerst voor elkaar zien t e krijgen dat ze gelijkwaardig in d e gemeente konden zijn en onderwijs kregen...

wat betreft relaties... ben er ook mee bezig, de man kreeg leiding van God, die hij eigenlijk ook niet goed deed, had moeten zeggen tegen eva, eva, nee, we mogen niet eten van de verboden vrucht, maar zei: hap
later tegen god schoof hij d e verantwoordelijk op eva af, eva bla bla...ma ja, vervolgens zegt god dat het zaad van d e vrouw satan zal verslaan..
en daar begon het grote gevecht van satan om proberen de vrouw klein t e houden, onderdrukken ...
Want oh wee, als een man en vrouw samen sterk 1 zijn, wat een kracht,alleen al samen in gebed als eenheid, in strijd tegen de tegenstander... dat word een sterk team. Een man alleen en een vrouw alleen is niet zo sterk als samen met zijn tweeën.
Ze vullen elkaar aan met elkaars kwaliteiten , die verschillend zijn.

Wat me opviel is dat vrouwen de opdracht krijgen een man te eren en een man de opdracht zijn vrouw lief te hebben als broos vaatwerk etc...
moest er om glimlachen, natuurlijk kent god de man goed, heeft hij zelf geschapen... eer een man en hij slooft zich voor je uit, bv wat goed dat je dat gemaakt hebt, volgende keer doet hij trots weer iets voor je maken, krijg je minder gauw voor elkaar als je zegt, werd wel es tijd dat je dat ging maken...

maar veel gedachten van me doorelkaar, ben er mee bezig, hoe ziet goed de vrouw en man samen..hoe ziet god vrouwen????
so wie so, interessant, wie zorgde er het eerst voor jezus?? maria een vrouw, samen met jozef... maar toch zat jezus eerst 9 maanden in maria,s buik...
aan wie werd vertelt over het levend water??? de uitleg ging na een vrouw bij d e put, die vervolgens een heel dorp erover onderwijst(predikt, vertelt,) en het hele dorp kwam tot geloof. dus wat vrouwen niet prediken???

over het artikel, dat mannen in alles beter zijn dan vrouwen behalve kinderen.. onzin... en menig groot zakenman, heeft een vrouw achter hem die hem ondersteunt op vele gebieden.
Vrouwen niet werken??? alleen geschikt voor moederschap??? eh god gebruikt vrouwen ook voor andere dingen in de bijbel, was een vrouw die de verspieders de weg wees bv....

Ik denk wel dat een vrouw eigenschappen heeft gekregen als moeder waar een man niet tegen op kan, wij hebben meer geduld, kunnen ons op meerdere dingen tegelijk richten, makkelijk me t lading kinderen om je heen. Wij kunnen een baby borstvoeding geven, een man niet, maa r een man is net zo belangrijk in d opvoeding voor een kind. Ik zelf heb e r voor gekozen om de eerste 4 jaar thuis t e zijn altijd bij me kinderen, (kon dat gelukkig ook) eerste halfjaar, richt een baby zich ook vooral op een moeder, daarna pas meer op andere mensen, dus ja ik geloof dat het eerste half jaar heel belangrijk is, een moeder die veel bij d e opvoeding is. maar kan ook met werk gecombineerd worden en een vader die voor het kind zorgt. dus b*llsh*t het hele artikel.

Nog een gedachte die ik hier neerslinger:
warom zou de tegenstander zo zijn best doen om vrouwen over d e hele wereld proberen t e onderdrukken, niet de positie te geven die god eigenlijk bedoeld had? ( een gelijkwaardigge positie)
Ik denk om dat wij veel kwaliteiten hebben, als we samen met mannen in de geestelijke wereld ten strijde gaan, is hij niet blij mee
kijk es na corrie ten boom, als die had gepredikt? hoeveel vruchten heeft ze voortgebracht???

en de kwaliteiten van mannen en vrouwen zijn verschillend, die twee bij elkaar, samen heel sterk. Sommigge gebieden zijn mannen sterker, sommigge vrouwen sterker...
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:09

Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waar dit topic over gaat.
Ik heb een stukje teruggelezen en sommige reacties lijken uit de lucht gegrepen.
Waar moet de bliksem inslaan en waarom?
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:10

Stukjes forum gelezen.
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:13

2.5 weken niet naar het werk, dat is pas genieten!
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:16

PETRA373 schreef:
Nog een gedachte die ik hier neerslinger:
warom zou de tegenstander zo zijn best doen om vrouwen over d e hele wereld proberen t e onderdrukken

Dit zinnetje sprong er voor mij even uit.
De tegenstander probeert iedereen te onderdrukken, niet alleen vrouwen, maar ook mannen, kinderen, jongeren.

Ik meen dat de misleidende leugen is dat iemand gaat geloven dat er heil ligt in "macht". En dat komt voort uit de eerste leugen "je kunt als God zijn".

Verder ben ik het helemaal met je eens Petra dat God zowel man als vrouw met unieke eigenschappen heeft gemaakt waardoor ze elkaar nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Dat geldt zo in een huwelijk, en in welke gemeenschap dan ook.

Ik waag me niet teveel aan het topic "vrouwen in het ambt" maar om toch ontopic te blijven stel ik mezelf de vraag waarom God de man als hoofd van de vrouw heeft gekozen (in het gezin). En met "hoofd" bedoel ik dus absoluut niet "de baas", maar wel leidend, verantwoording nemend, voorgaand in liefde zoals Jezus dat doet bij Zijn gemeente.

En als de man als hoofd van een gezin behoort te dienen, zou die lijn niet doorgetrokken kunnen worden naar de kerkelijke gemeente, waar ik iemand met een ambt ook als "hoofd" zie van de gemeente?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:25

ROADY558 schreef:
Dit zinnetje sprong er voor mij even uit.
De tegenstander probeert iedereen te onderdrukken, niet alleen vrouwen, maar ook mannen, kinderen, jongeren.

Ik meen dat de misleidende leugen is dat iemand gaat geloven dat er heil ligt in "macht". En dat komt voort uit de eerste leugen "je kunt als God zijn".

Verder ben ik het helemaal met je eens Petra dat God zowel man als vrouw met unieke eigenschappen heeft gemaakt waardoor ze elkaar nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Dat geldt zo in een huwelijk, en in welke gemeenschap dan ook.

Ik waag me niet teveel aan het topic "vrouwen in het ambt" maar om toch ontopic te blijven stel ik mezelf de vraag waarom God de man als hoofd van de vrouw heeft gekozen (in het gezin). En met "hoofd" bedoel ik dus absoluut niet "de baas", maar wel leidend, verantwoording nemend, voorgaand in liefde zoals Jezus dat doet bij Zijn gemeente.

En als de man als hoofd van een gezin behoort te dienen, zou die lijn niet doorgetrokken kunnen worden naar de kerkelijke gemeente, waar ik iemand met een ambt ook als "hoofd" zie van de gemeente?

helemaal mee eens dat de tegenstander iedereen probeert te onderdrukken,
je geeft me wat te denken met de man als hoofd van de gemeente.... daar ben ik het wel mee eens, maar in die gemeente kunnen wel degelijk vrouwen ook bepaalde leidinggevende functies hebben, spreken etc....
iedereen in de gemeente met een leidinggevende functie, bespreekt weer dingen met de voorganger en eerlijk gezegd ben ik zelf wel blij ermee dat dat een man is, die hebben een bepaalde nuchterheid en meer eigenschappen die ik zeer waardeer in een man en nu niet alle vrouwen van cm boos op me worden... maar voor me zelf ben ik het er wel mee eens.
dat een man het hoofd van een kerk of gemeente is.(wel dus een man die plaats geeft aan vrouwen voor leidinggevende functies binnen in die gemeente)
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:27

IJSJE204 schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waar dit topic over gaat.
Ik heb een stukje teruggelezen en sommige reacties lijken uit de lucht gegrepen.
Waar moet de bliksem inslaan en waarom?

Moet je het eerste stukje lezen ijsje Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:27

IJSJE204 schreef:
Stukjes forum gelezen.

Ik ook, en nu maar es beginnen.....
Naar boven

Auteur Bericht
LAURA291

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:32

Herkenbaar…

http://www.youtube.com/watch?v=s2ut4kD__VY
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:37

weer eens inglogd op CM. Kreeg zo maar 7 dagen kado omdat ik een enquette heb ingevuld Lachende smiley
Dus hallo allemaal I am back Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LAURA291

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:47

ERIKA732 schreef:
Ik heb zoveel mogelijk alles gelezen wat er in dit topic is geschreven.. mooi topic overigens Knipoog smiley
Zelf ben ik onlangs opnieuw vanaf genesis gaan lezen ik ben opgevoed met de Statenvertaling en ondertussen is het de herziene staten vertaling geworden.... ik ben de laatste jaren pas echt heel bewust gaan lezen en toen ik begon met genesis viel me opeens op dat Adam en Eva kregen Kaïn en Abel en iedereen weet hoe dat verhaal loopt, maar opeens waren er meer gezinnen ik las ergens in een reactie dat niet alles beschreven is en dit viel me nu opeens echt op denk huh God moet nog een gezin gemaakt hebben om te kunnen huwen.. Of tot zich nemen zoals het in die tijden ging...Was mij nooit eerder zo opgevallen dat ik er echt over na ging denken.... Ben misschien een laatbloeier hierin maar dit is wat me gewoon opeens opviel..

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.youtube.com/watch?v=KInlGG2U8gA
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 11:59

Er is een nieuwe regel toegevoegd aan de forumregels:

Je bent vrij om jouw tekst te wijzigen, maar laat hem staan zodra jouw tekst gequoot is. Anders geeft het teveel onduidelijkheid binnen de discussies.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 12:07

Nav de opmerkingen die in dit topic naar voren kwamen over het wijzigen van de tekst hebben we een forumregel toegevoegd:

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=3742&lastPage=t#184327

En terug maar weer naar de blikseminslag Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 12:28

CHRISTIANMATCH schreef:

Je bent vrij om jouw tekst te wijzigen, maar laat hem staan zodra jouw tekst gequoot is. Anders geeft het teveel onduidelijkheid binnen de discussies.

Mooi! Dat bedoelde ik en dat geeft een hoop duidelijkheid!

Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 28 mei 2014, 12:30
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 12:51

CHRISTIANMATCH schreef:

Dankjewel!
Naar boven

Auteur Bericht
IRIZXX484

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 12:57

@Petra,

Ik ben het in grote lijnen met je eens wat deze kwestie betreft, maar zou je alsjeblieft een klein beetje meer aandacht willen besteden aan je interpunctie? De tekst is heel lastig leesbaar, terwijl de inhoud erg goed is! Dus excuses als je het persoonlijk opvat, maar ik vind dat je jezelf tekort doet wanneer je niet let op je interpunctie, omdat een deel van de inhoud hierdoor verloren gaat.

@Iedereen

Ik wil graag nog even kwijt dat ik denk dat de essentiële kwestie in dit topic niet zozeer 'vrouwen in het (kerkelijke) ambt' is, maar meer de onderliggende (dogmatische) fundamenten die de plaats van de vrouw in de maatschappij en lokale gemeenschappen bepaalt, maar ook zeker haar positie in de kerkelijke omgeving.

Ik ben er zelf van overtuigd dat Gods wegen zich niet laten vatten in een simpel dogma, en zij ook zeker niet in woord en geschrift te omschrijven zijn, omdat het persoon dat het woord noteert en verspreidt in de eerste plaats mens is. De kracht van de Heer ligt in de diepste krochten van je innerlijke bewustzijn verborgen, doch is deze vindbaar. Ik ben er zelf van overtuigd dat mensen, zelfs op het eerste oog ongelovigen, ergens wel de Heer in zich ervaren, zij het op de meest uiteenlopende wijzen. De manier waarop hen voorgeschreven wordt hiermee om te springen is sterk afhankelijk van bijvoorbeeld geografische en culturele variabelen. De geschiedenis heeft aangetoond dat religieus dogma temporair is; het is veranderlijk en van voorbijgaande aard en bovendien aan menselijke interpretaties en machtsspellen onderhevig. Wanneer een vrouw in zichzelf de kracht voelt om het geloof in de mensen aan te wakkeren en te sterken, dan moet zij dat doen. Zij moet zich niet laten beklemmen door sociaal stigma en begrenzingen in de vorm van de starre kaders die opgelegd zijn door hen die menen voor God te moeten spelen. Wij kunnen onze dochters niet opleggen om zich in een minderwaardige rol te schikken terwijl zij ook kwaliteiten bezitten die de maatschappij kunnen sterken, en dan heb ik het niet strikt over kookkunsten of zorgzaamheid. Ik heb christelijke kennissen waarbij de vrouw de kostwinner in het gezin is. De man werkt parttime en zorgt voor de kinderen. Wie zegt dat deze man daar niet toe in staat is, of dat de vrouw haar verantwoordelijkheden nalaat of haar kwaliteiten niet optimaal benut? Mijns inziens neemt deze vrouw juist haar absolute verantwoordelijkheid doordat zij zich op hoog niveau ontplooid heeft en nu haar gezin van alles wat zij nodig hebben kan voorzien. Mensen die aan de hand van Bijbelteksten mensen willen sturen moeten zich eens in de mensen verdiepen, en zonder te oordelen kijken naar het hart wat de mensen drijft. Temeer omdat Bijbelteksten aan menselijke interpretatie onderhevig zijn, terwijl het gevoel van verbondenheid met de Heer en de daaruit voortvloeiende liefde die de mensen sterkt om goed te doen niet te vatten is in een tekst, hoe eloquent of accuraat ook geschreven.

Ik zou iedere vrouw willen stimuleren om het juk af te werpen en zich te ontplooien naar eigen gevoel van Goddelijke verbondenheid. Zoek deze verbondenheid met de Heer, blijf deze zoeken en aanwakkeren, en put de kracht uit het hart wat zich hierdoor sterkt, en blijf altijd streven naar wat volgens jou je eigen persoon en je omgeving toekomt.

Laatst aangepast door
IRIZXX484
op woensdag 28 mei 2014, 21:23
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 13:02

PETRA373 schreef:
Moet je het eerste stukje lezen ijsje Knipoog smiley

Uit wat ik lees begrijp ik dat de bliksem moet inslaan op de persoon die een fout maakt???
Natuurlijk lees ik wel meer, maar omdat het vaag blijft wat er precies bedoeld wordt, blijven de reacties ietwat in de lucht hangen.
Elk mens maakt fouten, maakt keuzes, handelt vanuit zijn overtuiging, gevoel, vanuit reacties op een ander en noem maar op. Wat de één fout vindt, kan de ander juist waarderen.
Oordelen kan en wil ik niet, dit topic blijft wat in algemeenheden hangen en daarom is het bijna onmogelijk om een doordachte mening te geven.
Wat is fout? Wanneer ben je fout? In wiens ogen?
Naar boven

Auteur Bericht
MIR753

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 13:08

Hallo allemaal,

Was benieuwd of er nog mensen naar de singledag in Leersum gaan?

Groeten Mir
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 14:01

Als je op de onderstaande link klikt lees je het verhaal van een Soedanese christin, Meream.

Hoe moet deze vrouw zich toch voelen. Volgens berichtgeving in een dodencel bevallen.
Toen ik aan het bidden was kwam de naam Ikabod in mijn gedachten.
Een verhaal uit het OT waarin een vrouw haar kindje Ikabod noemt en daarna overlijdt.
Waarschijnlijk heeft deze vrouw tijdens de bevalling niet geweten, dat ze niet direct na de geboorte de zweepslagen zou krijgen en ter dood worden gebracht, dat was eerder het plan. Maar door de bekendwording van deze situatie zijn erg veel ambassadeurs ter verantwoording geroepen door verschillende regeringen, met als gevolg dit uitstel.
Maar nu is ze met het pasgeboren meisje en haar zoontje in een gevangenis in Soedan. Het is ook niet duidelijk of het meisje een kindje is van haar man of dat er nog meer erge dingen zijn gebeurd.
God dank is dit in het nieuws gekomen en gaat haar verhaal door het hele westen.
Teken alsjeblieft de petitie.
En laten we bidden dat God haar redt.
Toen Petrus vast zat, was de gemeente in gebed bijeen en God zond een engel.
Laten we bidden dat God Zichzelf verheerlijkt door dit lijden heen en dat hij haar zal uitredden op een manier waarvan iedereen Hem lof zal geven. Maar laten we bidden in geloof, dat God bij machte is meer te doen dan we bidden of beseffen.

https://www.amnesty.nl/actiecentrum/acties/zwangere-vrouw-krijgt-zweepslagen

Open Doors heeft ook een link, maar zij hebben nog niet gereageerd op deze verandering in de situatie.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 28 mei 2014, 14:02
Naar boven

Auteur Bericht
IRIZXX484

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 14:27

MIR753 schreef:
Hallo allemaal,

Was benieuwd of er nog mensen naar de singledag in Leersum gaan?

Groeten Mir

Ik was wel van plan om te gaan, maar ik moet nog even kijken of een auto kan lenen. Even mijn vader lief aankijken
Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA732

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 14:30

IRIZXX484 schreef:
Met alle respect hoor, Erika, maar ik denk dat je wat meer buiten de vaste kaders van je opvoeding en kerkelijke omgeving moet kijken. Misschien is dit een gevalletje generatiekloof, maar volgens mij leven wij in een tijd dat vrouwen carrière kunnen maken en niet meer altijd maar afhankelijk moeten zijn van een man. Het zou je verbazen wat er in de geschiedenis allemaal aan is gedaan om bepaalde groepen mensen te onderdrukken, zeker ook vanuit de kerk. De onderdrukking van de vrouw kent een lange geschiedenis, maar vergeet niet dat de vrouw niet altijd in onderdrukking heeft geleefd, en nu eindelijk bezig is los te breken van de kettingen die ons vrouwen al eeuwenlang hebben gekneveld door de masculiene overheersing in Europa. Ze hebben ons als minderwaardig bestempeld, beticht van hekserij, en machtige, dissidente vrouwen op de brandstapel gegooid. En nu is eindelijk de tijd aangebroken dat wij weer onze waardigheid terug kunnen krijgen. Vrouwen in het kerkelijke ambt...ik snap niet waarom dat een probleem moet zijn!

De onderdrukking die ons vrouwen heeft getroffen is dezelfde onderdrukking die onze zwarte broeders nog steeds moeten doorstaan. Hoeveel zwarte broeders hebben zich al afgewend van het christendom door misbruik van het geloof voor de kwade bedoelingen van onderdrukkers. Wist jij bijvoorbeeld dat Jezus eigenlijk zwart was? Dat de blanke machthebbers dit hebben willen ombuigen ten behoeve van het creëren en behouden van het blanke superioriteitsgevoel is echt schokkend.

Ik bewandel het pad van de Heer, maar ik laat me niet gekmaken door de praatjes van machthebbers die in het verleden en in het heden het geloof hebben misbruikt en misbruiken om het volk te misleiden. Educate Yourself! Stand up for your rights en het allerbelangrijkste: DON'T BELIEVE THE HYPE!

Jij hebt het over kaders en buiten mijn opvoeding kijken maar ik heb niet gezegd dat ik dat nooit heb gedaan he want dat heb ik wel zeker Knipoog smiley Ik ben bijna 40 jaar en heb in mijn leven het nodige meegemaakt in veranderingen in de gemeente en ben in diverse andere kerken geweest.. Maar ik voel me hier thuis en zie het niet als een punt emancipatie..

Nee voel me zeker niet aangevallen ga alleen in op wat je zegt.
Ik voel me dus totaal niet onderdrukt of wat dan ook en ik respecteer wat een ander voelt en denkt.. En ja ik bewandel ook het pad met onze Heer en ik laat me dus ook niet gek maken... Dit is wat ik voel en wat ik wil.. Als je de 40 nadert dan mag je hopelijk een hoop al ervaren en geleerd hebben hierin Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA732

BerichtGeplaatst: woensdag 28 mei 2014, 14:32

CHRISTIANMATCH schreef:

Top idd erg duidelijk zo!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Over ChristianMatch
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5934 5935 5936 5937 5938 5939 5940 ... 6194 Volgende
Pagina 5937 van 6194