| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 21:58
|
|
|
|
| INEZ910 schreef: |
Mijn ervaring is dan toch anders... ik heb me erg schuldig en slecht gevoeld vanuit diezelfde GKV... het is persoonlijk, afhankelijk van opvoeding, kerkklimaat, karakter.. Ik herkende veel in het boek van Aleid Schilder, al eerder hier genoemd. Gelukkig geldt dit dus niet voor iedereen én gelukkig weet ik nu beter  Het is belangrijk om in de kerk de ruimte te voelen en ervaren dat je er mag zijn, als mens, door God geschapen!! | Ik denk dat er een verschil is tussen wat je geleerd wordt te denken en te voelen en wat je daadwerkelijk voelt. Op een gegeven moment landen die woorden niet meer in je binnenste.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 13 mei 2010, 22:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:00
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik denk dat er een verschil is tussen wat je geleerd wordt te denken en te voelen en wat je daadwerkelijk voelt. Op een gegeven moment landen die woorden niet meer in je binnenste. |
Dit zal misschien voor jou zo zijn, maar dat betekent niet dat dit meteen voor iedereen geldt, zoals hier op het forum ook wel blijkt! Ik geloof dat mijn binnenste en dat van bijvoorbeeld Harald en Hannah nog steeds veel landingsmogelijkheid laat aan Gods woorden!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 13 mei 2010, 22:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:05
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Eigenlijk is mijn stelling dan ook dat de scheiding die aangebracht wordt kunstmatig is. in ons denken blijven die emoties altijd een rol spelen. Je overweegt natuurlijk wel wat doorslaggevend is, maar vaak is dat een onbewust proces. |
Die scheiding wordt toch juist NIET aangebracht door de auteur. Hij merkt juist op dat een en ander met elkaar in verbinding staat...
In hoeverre het overigens gezond is om het denkproces met overwegingen enkel en alleen onbewust te houden, weet ik niet...Lijkt me niet! Het is toch juist de bedoeling om zo bewust mogelijk te leven, juist ook om meer te ontdekken van Gods wonderlijke schepping?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:09
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Toch geloof ik dat zonder de naam "van de vader en de zoon en de heilige Geest" Gedoopt kan worden door de Here Jezus. Hij zegt niet dat het een voorwaarde is om onder die noemer gedoopt te worden. In mijn ogen is die noemer een "katholisme" |
Het is toch een oproep van Jezus Zelf? Zie Mattheüs 28:19 Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest
Ben het wel met je eens dat het niet persé een voorwaarde is, maar denk wel dat het een rijk gevulde evangelieboodschap is die doopnaam
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:10
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Oké, Imre. Sorry dat ik je als buitenstaander heb bestempeld. Wel blijft het jouw ervaring met een beperkt deel van de totale kerkgemeenschap die je beoordeelt. En ja, dan is het geregeld wat gekleurd, zeker als je in een omgeving zit waar er een zekere cultuur binnen de leer is geslopen. Maar dit is ook niet enkel iets van de gereformeerden, maar kan binnen elke geloofsstroming voortkomen. |
ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....
Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:14
|
|
|
|
| JOS689 schreef: | ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....
Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ? |
Misschien komt dat door de passage in de Bijbel dat de dicipelen vragen aan Jezus waar en op welke plaats ze mogen zitten in de Hemel. Wie van hen is belangrijker??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
|
|
|
|
Ja klopt Susanna , God is rechtvaardig en wil dat alles perfect is en daarnaast heeft hij zoveel liefde voor ons. Dat is geen tegenstelling, dat is God
| SUSANNAH475 schreef: | Ik bedoel te zeggen dat er nog een verhaal is na het gebeurde dat God het berouwde dat Hij mensen gemaakt had; hoe weinig het er ook waren, Noach heeft Hij (tezamen met zijn familie) gespaard en dat mag ook onze hoop zijn, wij mogen hopen en geloven in Gods blijvende trouw en liefde en het levende bewijs daarvan is Jezus Christus... Als je in die "berouwde God" teveel blijft hangen, ga je voorbij aan de genade en de ongelooflijke liefde van God die ook heel duidelijk in de bijbel staat. Zoals ik al zei, de verhouding is soms ver te zoeken in de preken, en dat terwijl het toch zo duidelijk in de bijbel staat. Met name ook als het gaat om "de zondagen" merk ik dat dominees daar veel te veel 1 kant van het verhaal benoemen, de andere kant komt dan pas de week daarop, maar ja... dan ken je mij (gevoelige en nadenkende ik) nog niet... want zo wordt het voor mij een heel zware week...
Ik heb dat trouwens ook een keer meegemaakt op de Alpha cursus... Ze hadden het over Abraham die zijn zoon Isaak ging offeren... Maar ze gingen de hele geschiedenis langs en daarom vergaten ze het hele verhaal erbij te zeggen (te weinig tijd en vergeten dus)... ik heb de hele week toen zitten piekeren en gedacht... maar dat was toch het einde niet ? Had God niet zelf al voor een ander offer gezorgd ? Er zat ook nog een vakantieweek tussen volgens mij... pffff... En de eerst volgende keer toen we weer naar een spreker luisterden (na het gezamenlijk eten), ja hoor, kwam de spreker van de vorige keer erop terug... "'k was wat vergeten zei hij en dit was niet onbelangrijk"... en toen maakte hij het verhaal pas af... iets waar ik de hele tijd op had zitten wachten... |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
|
|
|
|
| JOS689 schreef: | ik snap niet zo waarom met name christenen elkaar oordelen of veroordelen .....
Kan iemand me uitleggen waar dat in de bijbel staat ? |
Ik denk dat reacties op andersdenkenden geregeld gevoed wordt vanuit een bepaalde angst voor het eigen ongelijk. Daardoor gaan mensen eerder in de aanval op de ander, om het eigen gedachtengoed maar niet ter discussie te hoeven stellen... Dit is een psychologisch mechanisme dat zich inderdaad ook bij christenen onderling kan voordoen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:23
|
|
|
|
Soms als je liefde of aandacht of steun van mede broeders nodig hebt straal je niet van blijdschap of vrolijkheid en dat stoot soms mensen af .... en het is de taak van medebroeders om toch die steun en liefde van christus te geven ....
| HANNAH810 schreef: | is dat niet in veel groepen zo, imre; dat er een vorm van groeps-code is?
(voldoende gemis om tot Christus te komen, volkomen verlossing, en dankbaarheid naarmate het besef er is van wat je ontvangen hebt.... )
. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:30
|
|
|
|
[quote=ZINGA672]
wellicht de vraag hoe jonathan de evangelieen leest .......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:36
|
|
|
|
vandaag mijn teckel weer getrimd
Laatst aangepast door
|
GRACE585
|
op donderdag 13 mei 2010, 22:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:41
|
|
|
|
Ja klopt Hannah, dat vind ik nou ook ...... God is rechtvaardig door zijn liefde anders zou hij dat echt niet doen als er geen grens zou zijn tussen liefde en haat was er ook geen rechtvaardigheid nodig
| HANNAH810 schreef: | grut, jos; wat kunnen mensen toch een verschillend godsbeeld hebben! ik heb een God die niet veroordelend is ingesteld, maar genade biedt. het enige dat Hij van ons als mensen vraagt, is om te vertrouwen op Zijn Woord. de voorwaardelijke liefde die je noemt, heeft God niet, want Hij had ons al lief toen wij nog vijanden van Hem waren..... de enige reden dat Hij mensen af moet wijzen, zodat zij verloren gaan, is wanneer zij Zijn liefde blijven vertrappen, jaar in jaar uit. Hij weet hoe ons lichaam werkt, en geeft daar ook aanwijzingen voor, zodat je de gaven die we als mensen van Hem ontvangen, ook op de juiste manier zou gebruiken, en daar gelukkiger van worden. ik hoop dat je onze God inmiddels ook anders hebt leren kennen!! ik kan drie keer niets met je bericht, als ik eerlijk ben. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:42
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Dit zal misschien voor jou zo zijn, maar dat betekent niet dat dit meteen voor iedereen geldt, zoals hier op het forum ook wel blijkt! Ik geloof dat mijn binnenste en dat van bijvoorbeeld Harald en Hannah nog steeds veel landingsmogelijkheid laat aan Gods woorden!  | Henk, allereerst heb ik dit topic niet gestart en concludeer ik gewoon uit de bijdragen die ik hier lees. Het probleem van schuldgevoel blijkt dus door mensen gevoeld worden. En mijn indruk is, dat je dat probeert weg te redeneren. Mogen de mensen dat niet voelen? Vind je het niet terecht dat ze dat voelen? Dat niet iedereen daar last van gehad heeft, wil dat dan zeggen dat de anderen zich dat inbeelden? Ik begrijp je bijdrage niet goed en ook niet waarom deze nu tegen mij gericht is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:42
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | vandaag mijn teckel weer getrimd
 |
[quote]Moet ik nu uitkijken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:46
|
|
|
|
Donderdag 13 mei:
VRIENDSCHAPPELIJKE OMGANG!
De weg, die de ziel moet gaan om geheel te veranderen, is de weg van vriendschappelijke omgang met GOD. Het gaat er niet zozeer om, dat je MIJ vraagt dit of dat van je te maken, maar dat je met MIJ leeft, aan MIJ denkt, met MIJ spreekt - zo ga je op MIJ lijken. Heb MIJ lief, rust in MIJ. Verblijd je in MIJ.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:47
|
|
|
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 22:56
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Henk, allereerst heb ik dit topic niet gestart en concludeer ik gewoon uit de bijdragen die ik hier lees. Het probleem van schuldgevoel blijkt dus door mensen gevoeld worden. En mijn indruk is, dat je dat probeert weg te redeneren. Mogen de mensen dat niet voelen? Vind je het niet terecht dat ze dat voelen? Dat niet iedereen daar last van gehad heeft, wil dat dan zeggen dat de anderen zich dat inbeelden? Ik begrijp je bijdrage niet goed en ook niet waarom deze nu tegen mij gericht is. |
Ik redeneer niets weg. Jammer dat je mijn bijdragen meteen weer met zo'n bril leest....
Ik geef enkel aan dat het verhaal van enkelingen niet het verhaal van een hele gemeenschap is, zoals ook anderen dat duidelijk proberen te maken...
Hiermee zeg ik dus niet dan anderen het zich inbeelden. Ik zeg enkel bezwaar te maken dat hele groeperingen op de ervaring van enkelingen beoordeeld worden.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 13 mei 2010, 22:57
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:18
|
|
|
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:21
|
|
|
|
|
Toch wel heel opvallend dat de recessie nu langer duurt dan men verwacht of gewild had...... khad zelf eigenlijk gedacht dat de diepe recessie wat af zou vlakken dit jaar..... tenslotte hebben mensen op den duur toch ook weer nieuwe spullen nodig.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:33
|
|
|
|
| INEZ910 schreef: | Mijn ervaring is dan toch anders... ik heb me erg schuldig en slecht gevoeld vanuit diezelfde GKV... het is persoonlijk, afhankelijk van opvoeding, kerkklimaat, karakter.. Ik herkende veel in het boek van Aleid Schilder, al eerder hier genoemd. Gelukkig geldt dit dus niet voor iedereen én gelukkig weet ik nu beter  |
Ik vind het jammer dat je een dergelijke ervaring hebt gehad binnen de GKV, maar ben blij dat je nu beter weet. Ook mijn ervaringen binnen de GKV zijn niet allemaal even prettig, ik heb ook een ervaring binnen een GKV kerk die niet goed was. Maar net als je zegt, het is persoonlijk, afhankelijk van opvoeding, kerkklimaat en karakter. mensenwerk.
| INEZ910 schreef: | | Het is belangrijk om in de kerk de ruimte te voelen en ervaren dat je er mag zijn, als mens, door God geschapen!! |
En door Jezus behouden!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:38
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Kun je je vraag misschien wat verhelderen, Mar? Het staat er nu een beetje warrig. Je begint met een opmerking over Hemelvaart, vraagt vervolgens waarom goede vrijdag de dag was dat Jezus gestorven is en vraagt dan ineens of dat op vrijdag was....ik ben het draadje even kwijt... 
Nog eens lezend begint er iets te dagen ivm de dagentelling, aangezien je bij de opmerking over Hemelvaartsdag noemt dat het 40 dagen vanaf Zijn opstanding is. Als je vanaf de zondag van Pasen gaat tellen, kom je met die 40e dag uit op de donderdag. Ik denk dat je bij jouw telling uitgegaan bent van de telling vanaf de eerste dag na Pasen...en ja, dan kom je niet helemaal goed uit...  |
die telsom had ik vanmiddag ook al gemaakt, maar vind t een punt waar ik mij niet druk om maak, geen waarde heeft dat voor mij. Ben niet van de details..maar van t gevoel en wat God voor mij en in mij betekent Ik zie zoveel dingen in de bijbel die mekaar tegenspreken, maar wat zegt dat dan??? niets voor mij....want Zijn liefde en aanwezigheid ervaar ik toch
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:48
|
|
|
|
| JONATHAN890 schreef: | die telsom had ik vanmiddag ook al gemaakt, maar vind t een punt waar ik mij niet druk om maak, geen waarde heeft dat voor mij. Ben niet van de details..maar van t gevoel en wat God voor mij en in mij betekent Ik zie zoveel dingen in de bijbel die mekaar tegenspreken, maar wat zegt dat dan??? niets voor mij....want Zijn liefde en aanwezigheid ervaar ik toch |
't Staat gewoon in de bijbel: Handelingen 1:3
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:50
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Graag jullie mening |
Nou, eigenlijk geen mening. 'k Vind het allemaal erg vaag....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:55
|
|
|
|
| ERLINE268 schreef: | Ik snap niet helemaal wat je met "Oldies" muziek bedoelt... Zou je dat even kunnen uitleggen, aub? Dan geef ik je graag antwoord op je vraag!
Groet, Erline |
In the USA hebben ze toch van die zenders die hele dagen lang oude hitparademuziek uitzenden of bekende nummers van lp's?
Dus, fifties ('Shake, rattle and hum'), sixties ('Let's go to San Fransico'), seventies ('Mama mia, here we go again') and eigthies music ('With or without you'), ws. vermengd met de nodige bluegrass, country and western en andere muzikale kweek van Amerikaanse bodem.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:56
|
|
|
|
| MARIANNE378 schreef: | | Dan moet je die tekst eens lezen denk ik. |
math 24: 14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen. 15 Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!) 16 Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen; 17 Die op het dak is, kome niet af, om iets uit zijn huis weg te nemen; 18 En die op den akker is, kere niet weder terug, om zijn klederen weg te nemen. 19 Maar wee den bevruchten, en den zogenden vrouwen in die dagen! 20 Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat. 21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal. 22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden. 23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Ziet, Ik heb het u voorzegd! 26 Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkameren; gelooft het niet. 27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen. 28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden. 29 En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden. 30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. 31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. 32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. 33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.[/b]
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:57
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | | Toch wel heel opvallend dat de recessie nu langer duurt dan men verwacht of gewild had...... khad zelf eigenlijk gedacht dat de diepe recessie wat af zou vlakken dit jaar..... tenslotte hebben mensen op den duur toch ook weer nieuwe spullen nodig. |
De meeste spullen kunnen nog altijd een jaartje langer mee. Eigenlijk heel veel spullen. Alleen brood en melk heb ik iedere week opnieuw nodig.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:58
|
|
|
|
[quote=GRACE585]vandaag mijn teckel weer getrimd
Vind-ti dat leuk?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 13 mei 2010, 23:59
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: |  |
Slaap zacht lief muisje...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 00:00
|
|
|
|
Toen kwam er een olifant met een lange snuit.... en blies deze dag weer uit....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 00:15
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Ik denk dat reacties op andersdenkenden geregeld gevoed wordt vanuit een bepaalde angst voor het eigen ongelijk. Daardoor gaan mensen eerder in de aanval op de ander, om het eigen gedachtengoed maar niet ter discussie te hoeven stellen... Dit is een psychologisch mechanisme dat zich inderdaad ook bij christenen onderling kan voordoen... | Dat noem ik dus invulling voor een ander Henk. Ik denk dat mensen hier gewoon met elkaar praten over datgene wat ze bezighoudt. En dat veel dingen geïnterpreteerd worden als ruzie of persoonlijke aanval, terwijl ze dat niet is. Mensen vertellen vanuit hun geloofsbeleving, voor de een is dat positief voor de ander negatiever. Waar zit dan de aanval? Waar zit het fenomeen van andersdenkenden? En in hoeverre is er geen ruimte voor andersdenkenden. En nog even wat zijn in jouw beleving andersdenkenden. Want dat zou in kunnen houden, dat er maar ruimte is voor één visie.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |