Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: zondag 15 november 2015, 18:36
|
|
|
Interessante invalshoek Anna.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STIJLVOL460
|
|
Geplaatst: zondag 15 november 2015, 19:43
|
|
|
WIEN775 schreef: | Hoe bereid je je voor?
Uhm... gewoon zo relaxed mogelijk blijven, het woord 'date' schrappen en het gewoon als een afspraak zien, een leuk tentje opzoeken voor een kop koffie, thee, chocomel whatever... en vooral geen hoge verwachtingen opgooien (wat heb je te verliezen?), onbevooroordeeld zijn! (ja, erg lastig soms), iets aan doen waarin je je lekker voelt, er niet bij gaan lopen als een opgedirkte dame in te chique kleding, maar wel altijd stijlvol! Je bent immers een dame ;) |
Hoi Wien, jammer dat ze op dit forum nog niet aan "like-jes" oid doen. Dan had je er in elk geval één van mij gescoord
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHAN886
|
|
Geplaatst: maandag 16 november 2015, 12:07
|
|
|
als ik kom, kan er best nog iemand meerijden. kan ze eerst naar Dordrecht cs?
Laatst aangepast door
|
JOHAN886
|
op maandag 16 november 2015, 12:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHAN886
|
|
Geplaatst: maandag 16 november 2015, 12:12
|
|
|
helaas Timon, andere keer misschien beter!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: maandag 16 november 2015, 21:59
|
|
|
[quote=NATASCHA498] Moeilijke vraag. In her Oude Testament wordt gesproken over het leviraats huwelijk, maar dat ging om weduwen. In het Nieuwe Testament spreekt Paulus over hertrouwen als je ongelovige partner jou verlaat, je bent dan vrij.
Ik denk dat we met name de hoererij teksten niet uit hun (historisch ) verband moeten trekken. In die tijd was losbandigheid orde van de dag (er is niets nieuws onder de zon). Ik zelf lees het meer dat God je wil behoeden voor de leegte dit zo'n bestaan met zich meebrengt. Ik denk zelf niet dat hij vind dat iedereen maar na een mislukte relatie alleen blijft. Hij gaf zelf Eva aan Adam omdat het niet goed was dat de mens alleen was.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WIEN775
|
|
Geplaatst: dinsdag 17 november 2015, 11:12
|
|
|
JOHAN886 schreef: | als ik kom, kan er best nog iemand meerijden. kan ze eerst naar Dordrecht cs? | Dankjewel Johan! Ik heb haar op de hoogte gesteld. Ze denkt er over na en neemt contact met je op als ze wil meerijden. :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SVRJANIN430
|
|
Geplaatst: dinsdag 17 november 2015, 12:42
|
|
|
Goed, waarop Anna -in mijn ogen terecht- wijst, is de definitie van huwelijk; onze definitie van iets hoeft niet automatisch met die van de Bijbel samen te vallen (ik denk trouwens dat dat vaak het geval is): zo valt de website van het RD vanaf zondag 00:00 niet te bekijken en krijg je een melding over het respecteren van de zondag rustdag. Nu weet ik vrij zeker dat de rustdag in de tijd dat die instelling gegeven werd, niet om 00:00 begon en vrijwel zeker evenmin op zondag was Ik vind Anna’s invalshoek ook erg sympathiek en het verkennen waard; het is geen pasklaar antwoord, waarnaar wij mensen soms verlangen, maar het spoort aan om schriftonderzoek te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SVRJANIN430
|
|
Geplaatst: dinsdag 17 november 2015, 13:14
|
|
|
Ik heb zelf ook diverse keren vrijwilligerswerk in IL gedaan, met groot plezier en vanuit ongeveer de overtuiging die met die van Tamar (en anderen) overeenkomt. Uitdrukkelijk was het mij verboden om evangelisatiepraktijken aldaar te ontplooien (wat ik niet eens overwoog) en heb dat zeker ook niet gedaan, want ik denk dat er tegenwoordig weinig is, waarmee gelovigen Joden tot ‘naijver opwekken’ kunnen.
In het algemeen geldt volgens mij dat je een authentieke en oprechte gelovige zijn moet: een mens, een vriend wezen vooraleer je ooit denkt aan een verborgen agenda van evangelisatie – als evangelisatie de reden tot vriendschap is, is je getuigenis gedoemd tot mislukken, denk ik.
Theologisch bezien zie ik het Israëlitische/Joodse volk als Gods eerste volk en beaam Paulus’ uitspraak dat Gods uitverkiezing onberouwelijk is. Hoewel dat geschreven staat, zijn er veel christenen in heden en verleden die menen dat God daarover anders denkt, wat volgens mij een grove zonde is.
Gods volk is een bijzonder volk en die status heeft het in de geschiedenis en in het heden ellende bezorgd die zijn weerga niet kent. Israël als huidige natie kan nooit iets goed doen en al zijn verrichtingen liggen onder een vergrootglas en zijn acties worden onnavolgbaar veroordeeld; antisemitisme is van alle tijden en heeft op ene hoger niveau naar mijn smaak verband met de uitverkiezing.
Het teleurstellendst vind ik overigens christelijk antisemitisme, omdat dit iets is waartegen Paulus immers waarschuwt; helaas is het verankerd in zaken als de Heidelbergse Catechismus en komt het nog steeds in verhulde vorm in preken over de christelijke gemeenten. De meeste theologie van de protestanten is een paar eeuwen geleden op schrift gesteld, maar de actualiteit heeft die ingehaald, waardoor er op het vlak van Israël weinig consistentie bestaat. Ik vind het daarom echt knap dat een man als Isaac Newton voorbij zijn tijd, met de Bijbel in zijn hoofd horizonnen heeft kunnen zien die in die tijd voor onmogelijk werden gehouden; dat je dus als gelovige niet richt naar de waan van de dag, maar Gods Woord als leidraad neemt, vind ik een voorbeeld dat het navolgen waard is, maar vast niet gemakkelijk is.
PS 122:6 ???????? ??????? ???????????? ?????????? ??????????.
Sja’aloe sjelom Jeroesjalajiem – jiesjlajoe ohavajiech Vraag om vrede van Jeruzalem – mogen wie jou liefhebben, rust ervaren!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: dinsdag 17 november 2015, 20:48
|
|
|
Joden / Gods volk en Israel zijn mijn inziens twee verschillende zaken.
Volgens mij is één van de regels die God ons gesteld heeft "Gij zult niet moorden". Hoe moet ik dit dan vertalen naar het militaire machtsvertoon dat Israel vertoond (en niet alleen Israel helaas, vele landen en culturen moorden er, ogenschijnlijk, op los).
Ik geloof niet dat dit is wat God bedoeld heeft.
Jezus Christus is mijn weg, daardoor ben ik persoonlijk van mening dat ik niet perse Israel op een voetstuk hoef te plaatsen (Iets met idolen).
Laatst aangepast door
|
GERARD072
|
op dinsdag 17 november 2015, 20:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SVRJANIN430
|
|
Geplaatst: dinsdag 17 november 2015, 22:57
|
|
|
Ik begrijp je reactie wel: inderdaad is het verbod om te moorden uitgevaardigd
Ooit is door iemand gezegd dat wie struikelt aan één bepaling van de Tora, schuldig is aan de hele Tora; m.a.w. iemand hoeft zich er niet op te beroemen minder zonden te hebben dan anderen of lichtere zonden te hebben begaan en dus beter te zijn.
Laat ik voorop stellen, dat er niemand is zonder zonden; Joden niet, David niet, Abraham niet.
Desondanks hield God van Abraham, van David en van Joden, om der vaderen wil: omwille van Abrahams geloof heeft God een bijzonder verbond gesloten met hem, dat loopt via Izak en Jacob en hun nakomelingen met als teken in hun vlees de besnijdenis.
Ik blijf erbij dat Gods verkiezing onberouwelijk is, wat niet inhoudt dat het volk Israël zondeloos was, is of zal zijn. Ik stel het volk Israël niet op een voetstuk, het is niet mijn idool, maar wat ik niet doe, is het volk Israël rechten ontnemen of ontzeggen, die God het wel toeschrijft.
Ik weet dat er christenen zijn, die dat niet zo fijn zijn om te horen, maar wie daarmee problemen heeft, zal dat met God opnemen moeten of dient teksten in dezen anders te interpreteren.
Helaas voor die christenen is een bepaling van het Abrahamitisch verbond dat het land aan Abrahams nakomelingen in de lijn van Izak (niet van Ismaël) toegezegd is; de profeten voorspellen een terugkeer van over zee en eerst een fysiek herstel, daarna een geestelijk herstel.
Het zou zomaar kunnen zijn dat in 1948 het fysieke herstel heel concreet geworden is; ik ga daar vooralsnog van uit en als dat zo is, dan is de oprichting van de staat Israël een heel concreet teken van Gods trouw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: woensdag 18 november 2015, 18:20
|
|
|
Als dat laatste zo is, dan zou dat inderdaad heel mooi zijn.
Naar mijn weten staat er in de bijbel aangegeven dat men wel op de aarde is, maar niet van de aarde. Israel is in mijn ogen een land dat volledig van de aarde is. Vandaar dat ik mij focus op God / Jezus Christus en niet op een specifieke plek op aarde.
Ik heb er verder geen oordeel over. Voor mij is Jezus Christus de weg en dat is overal te belijden wat mij betreft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PENITENT693
|
|
Geplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:50
|
|
|
PENITENT693 schreef: | Beste broeders en zusters, ik heb een vraag. Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God? Hoe kijken jullie hier tegenaan? |
Beste broeders en zusters, ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SVRJANIN430
|
|
Geplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:52
|
|
|
Dat is de kern en (uiteraard) iets wat je beter niet uit het oog verliezen moet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SVRJANIN430
|
|
Geplaatst: woensdag 18 november 2015, 21:57
|
|
|
PENITENT693 schreef: | Beste broeders en zusters, ik heb voorstanders en tegenstanders heb ik al gemerkt.ik persoonlijk neig meer naar het feit dat God het verbied in de bijbel. ,.maar ik weet nog niet zeker wat ik ga doen hopelijk weet ik het voordat ik een nieuw relatie strart |
Beste Penitent,
Als je toekomstige wederhelft evenzeer serieus zaken vanuit de Bijbel wil als jij, komt het vast goed!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: donderdag 19 november 2015, 06:46
|
|
|
Klopt, dat is de kern wat altijd weer naar voren lijkt te komen. Er zijn zoveel stromingen dat ik door de bomen het bos niet zie. Dus ik hou mij daar altijd maar aan vast, zeker in deze tijden.
Laatst aangepast door
|
GERARD072
|
op donderdag 19 november 2015, 06:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO661
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 november 2015, 23:26
|
|
|
Een hele herkenbare vraag. Ik denk zelf dat God soms dingen toe laat, en dat Hij al lang iemand voor je in gedachten heeft.
Zelf lukt het mji ook niet echt, om via een datingsite een nieuwe vrouw te vinden. Natuurlijk blijft het ook mijn wens en bede dat ik een weer lieve vrouw tegen mag komen. Na de echtscheiding ben ik zeer onzeker geworden. Zelf heb ik besloten om aan een Alphacursus mee te doen, om God beter te leren begrijpen.
Probeer het in gebed te brengen. God is een liefdevolle Vader, en als Hij wil dat je een partner vindt, dan zal Hij die ook zeker aan je geven. Dat kan Hij zelfs doen via een datingsite. Soms denk je, het lukt niet, maar je kan 10 keer het idee hebben van, dit is niet wat ik zoek, maar de 11e keer kan het raak zijn.
Heel veel succes.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PAULUS400
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 november 2015, 15:43
|
|
|
Beste CM leden,
kennen jullie het te downloaden programma E-Sword Hier staan vooral Engelse Bijbelvertaling in, maar kan via www.biblesupport.net ook andere Bijbelvertaling als de Petrus Canisius en de Statenvertaling downloaden. Het programma is Engelstaling, met ook alle Bijbelboeken namen in het Engels. Ik vind het een heel fijn programma om mee te werken.
Ik hoor graag jullie ervaringen met E-Sword.
Groeten, Paul
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PAULUS400
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 november 2015, 15:54
|
|
|
Beste CM leden,
ik vind het best wel moeilijk om een goede afweging te maken bij het volgende:
Ik vind het profiel van meerdere vrouwen leuk, maar gezien ze al langer op CM lid zijn en al veel mails beantwoord hebben, is mijn vraag: Is het al dan niet handig om met hen te mailen?
Groetjes, Paul
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: maandag 23 november 2015, 22:13
|
|
|
Als ze daar niet open voor zouden staan zouden ze, denk ik, A) geen lid meer zijn van CM of B) dit duidelijk op hun profiel zetten. En als laatste optie is er ook nog C) als je een mail hebt gestuurd en ze hun contacten niet willen uitbreiden, dan hebben ze een Hollandse tong gekregen om dit kenbaar te maken ;)
Laatst aangepast door
|
GERARD072
|
op maandag 23 november 2015, 22:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE030
|
|
Geplaatst: dinsdag 24 november 2015, 11:10
|
|
|
PAULUS400 schreef: | Beste CM leden,
ik vind het best wel moeilijk om een goede afweging te maken bij het volgende:
Ik vind het profiel van meerdere vrouwen leuk, maar gezien ze al langer op CM lid zijn en al veel mails beantwoord hebben, is mijn vraag: Is het al dan niet handig om met hen te mailen?
Groetjes, Paul |
ik snap serieus niet waarom je niet zo mailen.
over het algemeen willen vrouwen graag benaderd worden liever dan dat zelf mannen benaderen vooral als ik naar mijzelf kijk. Ik ben niet van jou leeftijd. Maar vrouwen van jou leeftijd zullen het vast leuk vinden om een mailtje te krijgen en als dat niet zo is dan merk je het vanzelf. Je hebt niet zoveel te verliezen toch? Maar een geintereseerd mailtje is altijd leuk vooral wanneer je op bepaalde dingen van hun profiel ingaat
en voor echt gemeende complimentjes hebben vrouwen altijd een zwak ;) Vooral wanneer je laat zien waar je het op baseert dan laat je zien dat je echt geintereseerd ben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CALLIE649
|
|
Geplaatst: woensdag 25 november 2015, 22:41
|
|
|
Dag Paul,
Mijn ervaring is, dat niet iedere ingeschreven dame hier even netjes de tijd neemt om een berichtje terug te beantwoorden. Ook al reageer je op iets uit haar profiel of zijn ze al langer lid.
Ik zou zeggen, wanneer jou meerdere dames interessant lijken, gewoon een persoonlijk berichtje sturen (geen knipoog! Echte mannen proberen een gesprekje aan te knopen! )
Er zal vast minstens 1 dame zijn die netjes terug reageert. Diegenen die niet terug reageren…ook niet na een paar weken…of na een herinneringsmailtje…niet je tijd aan verspillen! Die zijn of te druk of ze hebben geen interesse en zullen verder ook geen moeite nemen je daarover te informeren.
Als je al vaker met wat dames die hier langer lid zijn hebt gemaild, is het niet zo handig om heel lang te blijven door mailen. Gewoon de stoute schoenen aan trekken en ze uitnodigen voor een ontmoeting/kennismaking in reallife.
Het lijkt me dat wanneer je al heel veel mailt met een dame en het zijn leuke spontane gesprekken, dat een voorstel tot ontmoeten in het echt vanzelfsprekend is en niet als schokkend word ervaren door de dame in kwestie.
Of ze er mee instemt en zo ja met welke motivatie/intentie…dat is een ander verhaal. Daar kom je vanzelf achter en kun je je conclusies uit trekken.
Succes!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WIEN775
|
|
Geplaatst: vrijdag 27 november 2015, 11:38
|
|
|
Hoi allemaal,
Ondertussen heeft zich een klein groepje zich aangemeld en daar ban ik natuurlijk heel blij mee! Echt heel tof!
Helaas heb ik sinds gisteren een vervelend virus te pakken en ondanks dat ik nu wel weer een beetje opgeknapt ben, denk ik dat ik morgen lang niet fit genoeg ben om te komen. Ik moet het uitje cancellen.
Ik baal hier erg van en zit er over na te denken het uitje te verplaatsen naar een zat. avond half/eind jan. Ik had er echt veel zin in! Tenzij dat jullie zelf (zonder mij) willen gaan, dan zijn jullie daar natuurlijk vrij in. Nogmaals mijn excuus dit te moeten melden!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHAN886
|
|
Geplaatst: vrijdag 27 november 2015, 15:13
|
|
|
Hoi Wien,
Ik vroeg me net af of het door ging;) en toen zag ik je berichtje! Ik had waarschijnlijk wel gekomen. Wat vervelend! Wat voor virus heb je? Verkoudheid? Beterschap en dat je maar aan mag sterken! Andere keer beter.
Ik weet niet wie de anderen zijn ( alleen Gerard zie ik hier) en of die wel gaan, zoja lees ik het wel en kom ik misschien ook alsnog.
Groetjes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: vrijdag 27 november 2015, 18:13
|
|
|
Ik had mij ingesteld op een avondje bowlen, dus in dat opzicht heb ik nog steeds zin om te gaan.
Weet verder alleen nog dat Mariëlle gaat, de rest is mij ook onbekend. Dus weet niet of jullie nog interesse hebben?
En anders verschuiven we het inderdaad richting januari! Gezondheid eerst
Laatst aangepast door
|
GERARD072
|
op vrijdag 27 november 2015, 18:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WIEN775
|
|
Geplaatst: vrijdag 27 november 2015, 20:59
|
|
|
JOHAN886 schreef: | Hoi Wien,
Ik vroeg me net af of het door ging;) en toen zag ik je berichtje! Ik had waarschijnlijk wel gekomen. Wat vervelend! Wat voor virus heb je? Verkoudheid? Beterschap en dat je maar aan mag sterken! Andere keer beter.
Ik weet niet wie de anderen zijn ( alleen Gerard zie ik hier) en of die wel gaan, zoja lees ik het wel en kom ik misschien ook alsnog.
Groetjes | Dankje Johan! Geen idee wat voor virus dit is, maar vervelend is het wel: hoesten, snotteren, keelpijn, hoofdpijn, slapeloosheid en enorm moe zijn. Maar het gaat langzaam al weer de betere kant op. :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WIEN775
|
|
Geplaatst: vrijdag 27 november 2015, 21:01
|
|
|
Even alle deelnemers op een rij:
JOHAN886 (33) GERARD072 (33) ERWINHOEV967 (36) JEROMMEKE031 (38) MARIEL427 (34)
...en een vriendin van mij (niet ingeschreven hier).
Dus mochten jullie nog steeds zin hebben om te gaan, schroom dan niet om gewoon te gaan En anders doe ik een nieuwe poging op een za. avond half/eind jan. En dan hoop ik er wel bij te zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIEL427
|
|
Geplaatst: vrijdag 27 november 2015, 22:36
|
|
|
Echt heel vervelend voor je dat je ziek bent geworden, Wien.
Bij deze wil ik me ook afmelden voor zaterdag. Misschien lukt het in januari wel.
Voor degenen die wel gaan. Fijne avond!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARLA446
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 december 2015, 11:31
|
|
|
Hallo Siem,
Vanmorgen heb ik me ook aangemeld.Er was nog maar 1 plaats vrij dus ik had geluk. Het lijkt me heel gezellig worden. Nu nog de overtocht alvast boeken want dat kun je beter op tijd doen zei Judith.
groeten Carla
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KLEINE653
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 december 2015, 16:49
|
|
|
Het zou toch mooi zijn als de berichten en chatten gratis functies zouden worden,en dat jullie voor leden om lid te worden wat anders bedenken. zijn er meer mensen die er zo over denken? deel graag met jullie mening
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERARD072
|
|
Geplaatst: zondag 6 december 2015, 20:51