| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:12
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Wat zal Imre zeggen......  |
Imre zou vast hebben gezegd: Ga gerust door door met jullie gezellige bijdrages.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:17
|
|
|
|
Als ik al die reactie`s lees over de BBQ krijg ik er spontaan zin in! Klein detail.....ik moet dan werken maar ik ga kijken of er iemand is die met mij wil ruilen! Dus onder voorbehoud gaat er nog een vrouw mee
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:19
|
|
|
|
| CARIN303 schreef: | Als ik al die reactie`s lees over de BBQ krijg ik er spontaan zin in! Klein detail.....ik moet dan werken maar ik ga kijken of er iemand is die met mij wil ruilen! Dus onder voorbehoud gaat er nog een vrouw mee  |
Das heeeeelemaal geweldig...zou alleen wel je picknickmand meenemen, want wij laten de bbq thuis
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:20
|
|
|
|
| JONATHAN890 schreef: | God laat niet los...het werk waar Hij aan begonnen is !!! En jij mag dat zijn. |
Dank je, ik weet het ook wel hoor maar ohoh......die eigenwijze tr..die ik soms ben,selluf doen hè Ik moet vaak denken aan een regel uit een liedje dat ik vroeger op de kleuterschool leerde; Ik ben een kind door God bemind en tot geluk geschapen.
Als ik daaraan denk, houd ik direct mn mond!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:26
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Gelukkig hebben we Maris nog,als die het een beetje te boven is vult die de pagina's vast wel
Ondertussen mag jij zoeken naar MOOIE frieze liedjes.........dat zijn er weinig hoor  | http://www.youtube.com/watch?v=YDBmjC5DZrM
Forjit net wasto wiest in my...
Thomas, eerst luisteren wat ze echt zingt he, de tekst is echt geweldig en Nynke zingt met veel passie.
En totaal anders en folkloristisch:
http://www.youtube.com/watch?v=5dR_jk-nNLU&feature=related
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 1 juni 2010, 20:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:31
|
|
|
|
we willen dus op 3 juli nog eens gaan picknicken, weer verzamelen bij juffrouw tok om twaalf uur, en dan langs de schaapskooi naar hetzelfde plekje naast het zandpad. dat lijkt me t duidelijkst voor iedereen.
voor degenen die nog niet mee zijn geweest; meer info over route en locatie vind je op de allereerste pagina van dit topic...... ieder neemt weer eigen eten en drinken mee en we houden precies hetzelfde schema aan, alleen de datum is anders.....
willen degenen die meegaan misschien even een prikbord berichtje plaatsen op hun profiel? hoe meer mensen het weten, hoe meer kans dat zij ook mee willen!!
mocht je ook plannen hebben om mee te gaan, dan zou ik je reactie liever via t forum lezen dan via de mail (ik heb het te druk nl om iedereen keurig terug te mailen, en dan heb ik alle info bij elkaar, werkt een stuk handiger!!)
een tip; mocht je abonnement aflopen, dan schijnt het mogelijk te zijn, om het forum te volgen, zonder lid te zijn!!
voorlopig begrijp ik dat er al een aantal mensen mee willen;
marieke897 met twee kinderen hannah810 met twee kinderen zus van hannah met twee kinderen(als er niets tussen komt) buurvrouw van hannah met kind? mariska601 tessybear731 met TAXI en kind lielie met TAXI peacedove830 met haar drie kinderen grace585 susannah475 miekjes285 marieke913 met kinderen johanneke817 met kinderen roos166 met vijf !!!!! vriendinnen ysha217 marianne129 (onder voorbehoud) carin303 (onder voorbehoud)
martien579 dirkjan078 mydestiny349 gert856 dirkie395 met twee ballengooiers... eloy025 (als er niets tussenkomt) herman040 op klompen fred229 leo571 met kinderen (onder voorbehoud) hlcvb791 hans521 (onder voorbehoud) dreeke472 (onder voorbehoud) henduk927 juda209 (97 jaar, hihi) (onder voorbehoud) Code953 (onder voorbehoud) kennis van hannah (onder voorbehoud)
37 aanmeldingen dus; 22 dames en 15 heren en 4 mensen die (nog) niet op de lijst vermeld willen worden; t wordt alweer een lekker cluppie!! leuk hoor!!
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 1 juni 2010, 20:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:36
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | hihi... volgens mij heb je ook een schrijverstalent Hannah...  |
sst suus, de gedichten die jij kent plaats ik niet.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:45
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Nee!  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:48
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | sst suus, de gedichten die jij kent plaats ik niet.......  |
zomaar spontaan zei je he'...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:52
|
|
|
|
Zoektocht naar jezelf
Een zoektocht naar jezelf Een zoektocht door dit leven Ben je wel de moeite waard? Het je iets weg te geven? Kun je iets betekenen Voor je medemens? Of heb je daar de kracht niet voor En lijd je zelf intens? Een minderwaardigheidsgevoel Gekrenkt of lamgeslagen Ziekte, pijn of ander leed Je hebt het maar te dragen! Je vindt jezelf niet goed genoeg Niet waardig of niet wijs Dan wordt het tijd om op te staan Ga op ontdekkingsreis! Ontdek dat jij jezelf mag zijn Met fouten en gebreken Vergelijk je niet met wie dan ook Je bent uniek gebleken! Want God heeft jou geschapen Geschapen naar zijn beeld Je kreeg van hem talenten En gaven toebedeeld Heb moed om er iets mee te doen Deel uit en je zult merken Hoe waardevol een mens kan zijn Een ander kan versterken! Een luisterend oor, een schouderklop ‘t Zijn kleine zonnestralen Waaruit God’s grote liefde blijkt Op mensen neer te dalen! Hij geeft je kracht om door te gaan Te werken op deez’ aard Voor Hem ben jij bijzonder Voor Hem ben jij “goud waard”!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:54
|
|
|
|
Leuk is dat... heb ik eindelijk "de" opwekkingsliederen... is de helft hetzelfde (dubbel) en ontbreekt er de helft... haha... verkeerd in elkaar gezet... pfff...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 20:58
|
|
|
|
| CARIN303 schreef: | Zoektocht naar jezelf
Een zoektocht naar jezelf Een zoektocht door dit leven Ben je wel de moeite waard? Het je iets weg te geven? Kun je iets betekenen Voor je medemens? Of heb je daar de kracht niet voor En lijd je zelf intens? Een minderwaardigheidsgevoel Gekrenkt of lamgeslagen Ziekte, pijn of ander leed Je hebt het maar te dragen! Je vindt jezelf niet goed genoeg Niet waardig of niet wijs Dan wordt het tijd om op te staan Ga op ontdekkingsreis! Ontdek dat jij jezelf mag zijn Met fouten en gebreken Vergelijk je niet met wie dan ook Je bent uniek gebleken! Want God heeft jou geschapen Geschapen naar zijn beeld Je kreeg van hem talenten En gaven toebedeeld Heb moed om er iets mee te doen Deel uit en je zult merken Hoe waardevol een mens kan zijn Een ander kan versterken! Een luisterend oor, een schouderklop ‘t Zijn kleine zonnestralen Waaruit God’s grote liefde blijkt Op mensen neer te dalen! Hij geeft je kracht om door te gaan Te werken op deez’ aard Voor Hem ben jij bijzonder Voor Hem ben jij “goud waard”! |
Mooi! had k even nodig, dank je
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:00
|
|
|
|
Ik lees altijd een boel boeken tegelijk (doe ik heel lang over), maar echt aanbevelen kan ik:
The Holiest of All - Andrew Murray (om meer zicht te krijgen op wat Jezus voor ons heeft gedaan)
Het christendom is zo gek nog niet - Dinesh D'Souza
L - van Levenstijl, ABC van rechtvaardig en duurzaam leven - Ruth Valerio (als je bewust en verantwoord wilt leven)
Make Love Make War - Brian Doerksen (overwinning door aanbidding)
De 2 Babylons - Alexander Hislop (eindtijd scenario's)
Bidden en Vasten - Derek Prince
GrZ
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:03
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Leuk is dat... heb ik eindelijk "de" opwekkingsliederen... is de helft hetzelfde (dubbel) en ontbreekt er de helft... haha... verkeerd in elkaar gezet... pfff...  |
Ha nee, Susannah; dat hoort zo. Dat is omdat je alles 2x moet zingen!
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:08
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Ha nee, Susannah; dat hoort zo. Dat is omdat je alles 2x moet zingen!
GrZing! |
haha... echt niet hoor... Na blz. 64 komt blz. 33 en na de 2e blz. 64 volgt blz. 97
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:13
|
|
|
|
| ARIENNEZ498 schreef: | Via deze weg nemen MAR907 en ik afscheid van jullie! Ja! We hebben elkaar hier op CM gevonden! Gevonden...om nooit meer kwijt te raken en daarom stoppen we ermee want we gaan ons richten op onze toekomst, samen met onze zes (!) kinderen! Een toekomst waarvan MAR en ik weten dat we geen ding in ons leven zélf kunnen of willen doen. Alles ligt in Zijn handen..en dat beseffen we heel erg goed. Wij ervaren het beide als heel bijzonder dat wij elkaar op deze wijze gevonden hebben..terwijl we beide toch al een 'heel leven' achter ons hebben liggen.. Bedankt! Voor de fijne contacten, bedankt voor hetgeen wij mochten leren van jullie en de groei die wij daardoor mochten doormaken.
God's zegen voor jullie allen, een warme groet van.. MAR 907 en ARIENNEZ498 |
Gaaf !!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:15
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | haha... echt niet hoor... Na blz. 64 komt blz. 33 en na de 2e blz. 64 volgt blz. 97  |
Nou, das toch gewoon heul logich?!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:16
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Nou, das toch gewoon heul logich?!  |
Ja hoor, heel logisch als een liedje ineens stopt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:18
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | haha... echt niet hoor... Na blz. 64 komt blz. 33 en na de 2e blz. 64 volgt blz. 97  |
Hoi Sus,
via onderstaande link kun je contact opnemen met st. Opwekking, daar kun je gewoon aangeven dat je een "foutdruk" hebt gekocht.
http://www.opwekking.nl/index.php?option=com_contact&Itemid=499
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:18
|
|
|
|
En Imre, hij kijkt stiekum buiten CM naar zijn off-topic topic.
Doei, doei Imre Het leven proberen we zo goed als het kwaad voort te zetten, ter ere van jouw.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:20
|
|
|
|
dank je Cross... , maar 'k ga wel een keer terug naar de Bron, ben benieuwd of daar nog meer van zulk soort exemplaren liggen. N.B. 'de Bron' is Evangelische Boekhandel in Ede.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:20
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Als mens uit een traditionele kerk wil ik wel reageren... Bij mij in de gemeente wordt idd alleen door de dominee gebeden. Ik mag er van uitgaan dat gemeenteleden dit gebed beamen, maar dat wordt niet hardop uitgesproken. Er is dus zeker wel sprake van een gezamenlijk gebed. Daarnaast zijn er gebedskringen die doordeweeks plaatsvinden; de eerlijkheid gebiedt om er wel bij te melden dat de animo hiervoor stabiel, maar laag is. |
Bij ons hetzelfde Liesbeth.[quote]
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:24
|
|
|
|
| BEERTJE618 schreef: | de laatste maanden heb ik de volgende boeken gelezen :
Vergeten kinderen - Ingrid van Driest.
Durf te dromen , wandel in je bestemming - Mattheus van der steen.
De cirkel van het leven - Elisabeth Kubler-Ross
En momenteel ben ik ook een heel mooi boek aan het lezen...
De vrouw met zelfvertrouwen, Begin nu vrijmoedig en zonder angst te leven!- Joyce Meyer
Alle boeken vind ik echt aan te raden |
Hee Beertje, da's een bekende voor mij... "De vrouw met zelfvertrouwen" vind ik zelf een heel mooi boek... echt een aanrader ! Leuk te lezen dat je die ook zo mooi vindt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:25
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Wat valt er te helpen...je komt toch wel weer terug. Is het niet meteen dan wel na een tijdje  |
heeeey henk ... naar de kapper geweest?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:28
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | ik ben ontroerd...  |
ik ook
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:29
|
|
|
|
|
Het ga jullie goed !!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:31
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | ik ben ontroerd...  |
Ben er wat over gaan twijfelen met dat van Imre, maar goed, Mariska schreef hier voor, een knuffel voor wie hem nodig heeft. Mariska bedankt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:44
|
|
|
|
| BEERTJE618 schreef: | haha dat is wel lang geleden, ik mis die feestjes wel!
Zullen we het ff aan hem vragen, wanneer het volgende feestje is...  |
24 jullie DAT WORD PAS EEN GROOT FEEST ...
jammer dat het voor een besloten club is
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 21:57
|
|
|
|
| WILMA729 schreef: | bbq is een lading vlees, al dan niet aan op stokjes geregen, geroosterd op een vuurtje van kolen, en dan maar hopen dat ze niet zwart worden. Deze manier van vlees nuttigen doet men meestal op warme zomerse avonden, buiten in de tuin. Of onder een grote partytent, om de hollandse regen en kou buiten te houden. Er zijn cm-ers die naast dat vlees ook salades, muziek,watergevechten, lekkere hapjes en zelfs slijmerige oesters aanbieden. Maarja, dat zijn wel de erg extreme, bbq-feestjes.  |
wilma wat geef je een mooie uitleg van wat barbeknoeien nu eigenlijk is ik lig dubbel ... en was bijna alweer vergeten hoe dat moest heb trouwens wel weer zin in een bbknoeitje hoor ... heb je al veel aanmeldingen? ... ik help je wel hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 22:02
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Ik ga ook eens een lap tekst plaatsen... , niet van mezelf, maar ik vind dit persoonlijk wel een goed stuk en ben benieuwd hoe jullie daar over denken...
(NB. Onderstaand artikel is deel 1 over vergeven, het artikel over "verzoenen" staat hier niet onder, dat is dan deel 2)
" Vergeven en vergeten?!
“Tot zevenmaal toe?” “Nee, niet tot zevenmaal toe, tot zeventig maal zeven maal.” Vergeven? Dat moet altijd. Hoe erg en hoe vaak je ook beschadigd bent. Wat jij moet vergeven is immers niets in vergelijking met wat God jou moet vergeven. Herkent u bovenstaande? Ik vrees dat in orthodox-christelijke kring regelmatig op een dergelijke – schadelijke – manier geredeneerd wordt. Terwijl men gelijktijdig het idee heeft daarmee datgene te doen wat God wil. In twee artikelen wil ik het hebben over wat in christelijk licht ‘vergeving’ en ‘verzoening’ inhouden en wat niet. Waarom? Omdat ik uit de praktijk weet hoe in naam van Jezus Christus soms bijna ondragelijke lasten worden opgelegd aan mensen die al slachtoffer waren van allerlei onrecht. En omdat zij daardoor de kans lopen opnieuw slachtoffer te worden. Onbedoeld, maar toch. In het eerste artikel wil ik het alleen hebben over ‘vergeving’. Of en wanneer dat kan en wat we daarin wel en niet van elkaar mogen en moeten vragen. Ik bespreek eerst veel voorkomende – beschadigende – misverstanden (dus: wat vergeving niet is), om vervolgens te zeggen wat vergeving wel is. Verder zal ik laten zien dat christelijke vergeving goed en heilzaam voor iedereen is. In het tweede artikel zal verzoening centraal staan, wat daar voor nodig is en wat daarin van ons gevraagd kan worden en ook gevraagd wordt door Christus.
Vooropmerking Ik heb het in deze artikelen over ‘slachtoffers’ en ‘daders’. Alsof je altijd zo helder tussen die twee zou kunnen onderscheiden. Dat de een alleen maar dader zou zijn en de ander alleen maar slachtoffer. Zo zit het natuurlijk lang niet altijd. Vaak is de situatie veel ingewikkelder en zijn er door beide partijen fouten/misdaden begaan tegenover elkaar. En nemen zij dus in een concrete situatie op verschillende momenten verschillende posities in. Waarin dus ook verschillende dingen van hen gevraagd worden. Als ik in deze artikelen spreek over ‘slachtoffers’ en ‘daders’, dan bedoel ik steeds mensen voor zover ze in een concrete situatie slachtoffer of dader zijn.
Misverstanden met betrekking tot vergeven Iedereen beseft dat vergeven niet makkelijk is. Nooit. En dat het moeilijker is naarmate het geleden onrecht en dus de opgelopen beschadigingen (lichamelijk en/of psychisch of zelfs geestelijk) groter zijn. En toch kan in het pastoraat een slachtoffer van bijvoorbeeld seksueel misbruik voorgehouden worden dat hij/zij de dader ‘nu toch maar eens’ moet vergeven en weer ‘normaal’ tegen hem/haar moet doen. Of die dader (m/v) zijn schuld nu reëel lijkt te beseffen of niet. Want dat is toch wat Christus van ons vraagt, nietwaar? Lees het maar na in Matteus 18: 21 – 35. Of dat nu mogelijk is voor het slachtoffer of niet. Of dat nu voor het slachtoffer voelt als een ‘vrijbrief’ geven aan de dader of niet. Of dat nu voelt als strijdig met de rechtsorde of niet. Dit is wat Christus van ons vraagt… is het grote misverstand. Ik ben er namelijk van overtuigd dat bovenstaande vaak helemaal niet waar is en daarom ook helemaal niet gevraagd wordt door Christus. Vergeving is nl. niet: 1. het goedkeuren van het gedrag van de dader. 2. het vergeten of ontkennen of geen aandacht meer schenken aan wat er gebeurd is. 3. het excuseren van de dader (alsof hij er niets aan doen kon). 4. de schuld doen verdwijnen. 5. verzoenen (zeggen:”ik wil wel weer vriendjes zijn”). 6. de gevolgen van de daad bagatelliseren (klein verklaren). 7. geloven of zeggen dat God het goed vond of niet zo erg. 8. zeggen dat je het slecht vindt dat je boos was of bent. 9. de dader nu wel weer vertrouwen. Deze dingen heeft God namelijk ook niet gedaan met en vanwege onze zonden. Het kruis op Golgotha betekent namelijk niet dat God onze zonden allemaal niet zo erg vindt of gevonden heeft. Het kruis op Golgotha is er juist het bewijs van hoe erg God al onze misdaden wel vindt en gevonden heeft. En hoe boos Hij daarom is *. En hoe Hij niet misdaden bagatelliseert en/of ontkent of excuseert. Zo is God niet met onze zonde schuld omgegaan. Zo vraagt Hij het ook niet van ons om met onderlinge schuld om te gaan. Zo mogen wij het ook niet van elkaar vragen. Want het zou uitgaan van een misverstand omtrent ‘vergeving’.
Wat vergeving is Vergeving is: dat je als slachtoffer – met erkenning van de schuld van de dader – afziet van eigen wraakactie tegen de dader. Niet meer en niet minder dan dit: het afzien van een eigen wraakactie. Het is niet de schuld van de dader uitpoetsen of ervoor zorgen dat de dader niet gestraft gaat worden. Dat is allemaal niet aan de orde. Het gaat er alleen om zelf af te zien van een wraakactie. Je zou kunnen zeggen: vergeven is zoiets als ‘loslaten’ of ‘je losmaken’. Je laat het los wat er met de dader gaat gebeuren. Je maakt je los van je gerichtheid op de dader en op wat er met hem gaat gebeuren. Of althans, dat probeer je. Niet meer dan dat dus. Maar ook niet minder. En laten we ons daarbij niet vergissen en denken dat dat niks is: dit is echt heel wat. Want een slachtoffer is vanuit zichzelf juist heel sterk op het wreken van de fouten/misdaden of het veranderen van de dader gericht en daardoor emotioneel heel erg gebonden aan/door de dader. Vergeven is er nu juist op gericht die band door te snijden. Zodat je als slachtoffer weer los komt (te staan) van de dader en zo weer op je eigen benen. Vergeven is de band tussen de schuld (van de dader) en jouw persoonlijke wraakgevoelens doorsnijden. Daarmee is vergeven niet het uitpoetsen of het ontkennen van de schuld van de dader. Nee, werkelijke vergeving blijft uitgaan van de schuld van de dader en houdt die ook overeind, maar geeft die over. Je geeft de dader (en zijn schuld) als het ware over aan God. Of eventueel aan juridische instanties (als dienaresse van God, zie Romeinen 13). Laten die maar bepalen wat er met de dader moet gebeuren. Het is jouw zaak niet (meer), vergelijk ook Romeinen 12: 19.
Het heilzame van vergeving En daarmee zijn we tegelijk het heilzame van vergeving voor het slachtoffer op het spoor. Ja, u leest het goed. Vergeven is heilzaam voor het slachtoffer. Natuurlijk niet als vergeving in zou houden: het goedpraten van … of het niet schuldig houden van …Dan zou het een geweldige wissel trekken op het slachtoffer. Maar vergeving is niet meer dan het afzien van eigen wraakactie en daarmee juist enorm heilzaam voor het slachtoffer. Want het slachtoffer komt eindelijk los van de dader, is niet meer gebonden. Kan weer zelf leven, kan weer vrij leven. Het slachtoffer komt vrij uit de greep die de dader eigenlijk steeds op haar/hem gehad heeft. Want zolang het slachtoffer nog (in zijn hoofd) bezig is met wat er met de dader zal gaan gebeuren is het slachtoffer nog in de greep van de dader. Vergeven is niet makkelijk, maar het is wel degelijk in het belang van het slachtoffer wanneer hij dit doet. Met dat hij vergeeft komt hij los uit ‘de gevangenis van de wrok’. Vragen of eisen vergeving te schenken is dus niet een nieuwe loden last op de schouders van het slachtoffer leggen, maar het toewerken naar de voorwaarden die nodig zijn. Zodat op termijn het slachtoffer ‘de gevangenis van de wrok’ kan verlaten. Als je het mij vraagt is het daarom ook datgene wat God van ons vraagt/eist. God vraagt namelijk geen dingen van ons die uiteindelijk beschadigend zijn.
Eenzijdigheid Gelet op hoe vergeving hierboven gedefinieerd is, kan vergeving dus ook eenzijdig plaatsvinden. En, hoe gek dat ook klinkt, dat is maar goed ook. Vergeving is een actie van de kant van het slachtoffer. Waar hij de dader NIET voor NODIG heeft. Het kan en zal vast makkelijker zijn om te vergeven wanneer de dader werkelijk en merkbaar berouw heeft, nodig is het – gelukkig – niet. Het slachtoffer is hierin gelukkig niet afhankelijk van de eventuele welwillendheid van de dader. Het slachtoffer kan en moet hierin zelfstandig beslissen.
Over verzoening hebben we het nu nog niet gehad. Niet omdat het niet belangrijk zou zijn, maar omdat het wel wat anders is dan vergeving. In het volgende artikel zal het over verzoening gaan.
ds. Arjen van der Scheer, Hoogezand-Sappemeer Zuid.
*is geweest (toevoeging van Susannah475) " |
Een heel waardevolle, helder uiteenzetting waar elk slachtoffer mee aan de slag kan.
|
|
| Naar boven |
|
|