| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 14:49
|
|
|
|
| DANIEL777 schreef: | behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst Pieter dat moest jij toch wel weten als ondernemer  |
Zo iets noemen wij ondernemersrisico
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 15:02
|
|
|
|
|
Zwart-wit TV zonder afstandsbediening....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 16:13
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik denk zelf dat het meer een stukje kerk-cultuur is crossroad, van huis uit kom ik uit een reformatorische gemeente, die niet bij een kerkverband is aangesloten, zoals je weet; en de dominee leidde vijf avonden per week een dienst en was ook nog eens overdag de hele dag de hele dag druk met de gemeente, wat ten koste ging van zijn gezin en huwelijk. ik denk zelf, dat dit te maken heeft met verwachtingen van gemeenteleden, en het vermogen van een dominee/voorganger om grenzen te stellen en tijd vrij te maken voor zijn gezin/persoonlijk leven. natuurlijk heb je als dominee een ambt, en ik denk dat God ook wil dat hij daarin zijn verantwoordelijkheid neemt. maar ook een huwelijk en gezin zijn verantwoordelijkheden, en ik denk dat het de kunst is om daar een juiste balans in te vinden. |
Vroeger was het inderdaad zo als crossroad beschreef, tegenwoordig is het een baan waar je ook recht hebt op vrije tijd. En tegenwoordig hebben predikanten (man/vrouw) ook werkende partners waar ze ook weleens rekening mee moeten houden...... Ik denk zelf dat het ook heel goed is om er niet 24uur per dag mee bezig te zijn, een beetje afstand werkt vaak verfrissend en eigenlijk geldt dat voor elk beroep toch?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 16:56
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Zo iets noemen wij ondernemersrisico |
van dat ondernemersrisico ga ik vanavond eerst es n wekie met vrouw en kinderen naar oostenrijk... de groete en tot over n week
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 16:57
|
|
|
|
| BENNY340 schreef: | | ja griff hannah haar leeftijd moet er bij anders denke ze dat hannah nog maar net in de 60 is |
zeg-uhh, zo kan ie wel weer he benny!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 17:11
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | en het zou net zo makkelijk niet kunnen... waar hebben we het over??? |
Misschien zou je een paar goede eindtijdboeken kunnen lezen Pieter, dan weet je waar het over gaat. Goede boeken in deze zijn o.a. Daniël, Jesaja, Jeremia en niet te vergeten Openbaring
(vraag me af of het keukentrapje genoeg treden heeft om Pieter van de kast te krijgen)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 17:15
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Vroeger was het inderdaad zo als crossroad beschreef, tegenwoordig is het een baan waar je ook recht hebt op vrije tijd. En tegenwoordig hebben predikanten (man/vrouw) ook werkende partners waar ze ook weleens rekening mee moeten houden...... Ik denk zelf dat het ook heel goed is om er niet 24uur per dag mee bezig te zijn, een beetje afstand werkt vaak verfrissend en eigenlijk geldt dat voor elk beroep toch? |
Helemaal mee eens, maar vaak is het ook nog, zoals Hannah schreef, afhankelijk van de gemeenteleden. Het "normale" werk is te plannen, maar de "tussendoor" werkzaamheden, pastoraat, sterfgeval enz. enz. zijn niet in te plannen. Dus dan is het afhankelijk van de afspraken zoals die in de kerk of gemeente zijn gemaakt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 17:18
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | CHATULIEM619 schreef: Ik heb eerder aangegeven dat seksualiteit buiiten het huwelijk om nooit wordt goedgekeurd, natuurlijk komt het er wel voor..... En wat je dochter zegt, is natuurlijk grote onzin. Er komen wel verhalen van incest voor, maar niet in die mate als dat zij doet voorstellen.
Deze laatste zin slaat alles. Werkelijk waar....
Ongelofelijk.
Mijne excuses, ik heb het weer eens verkeerd begrepen. Het gaat hiero over de bijbel. Incest is natuurlijk héél iets anders als seksueel kindermishandeling hoe dat tegenwoordig voorkomt.
Ik had het even verkeerd begrepen, ik dacht dat het een reactie was op en andere posting. Ja, dat heb je met zoveel postings he  |
Vind je het niet erg lastig dat je op deze manier wel heel vaak je excuses moet aanbieden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE338
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 17:51
|
|
|
|
| LEPELTJE037 schreef: | Ok, je gelooft dat je bij je sterven, naar de hemel gaat.
Je gaat naar de hemel... en dan?
Wat stel je je in 'hemels naam' voor wat je daar gaat doen?
Ik ben benieuwd hoe en wat mensen hier er over denken...
Krijg je een harp in de handen gedrukt om alsmaar muziek te maken oid?  |
HET HIERNAMAALS
Ik kan alleen maar van de hemel dromen want'k weet niet hoe "t echt zal zijn. Als God mij roept en ik mag binnenkomen, genodigd tot het eeuwige festijn. Ik weet alleen"t is niet zoals op aarde, de hemel heeft een speciale sfeer. Die geeft haar zalen dan ook hemelswaarde, en daar vandaan kijkt God op mensen neer.
Want allerlei verhalen doen de ronde Maar "t is slechts beeldspraak mij verteld. Die opgeschreven is uit vele monden, en op papier voor ons op schrift gesteld. "Kan over d"hemel enkel fantaseren, dat het er goed is,is aan ons beloofd. Het is er licht met altijd blijde sferen, en God is van de engelenschaar het hoofd.
De hemel blijkt het Paradijs te wezen, waar God zit op Zijn gouden troon. Waar Hem de lof en eer steeds wordt bewezen, en de verlosten jubelen op hoge toon. Het blijkt een plaats met vele heerlijkheden, die mijn en ons verstand te boven gaan. Maar die ik wel eenmaal hoop te betreden, om met Gods engelen voor Zijn troon te staan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 17:55
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | zeg-uhh, zo kan ie wel weer he benny!!  |
't is maar wat je in iemands citaat wil zien, he...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:04
|
|
|
|
ik zou 'm nog één nachtje laten staan...je weet maar nooit, he
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:13
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Zwart-wit TV zonder afstandsbediening.... |
Ik had op mijn slaapkamer(jaja!)een tv mét 1 van de eerste afstandsbedieningen!Oke,er zat een kabel aan.....maar toch......ik kon dmv een schakelaartje vanuit mijn bed schwitzen tussen de 2 zenders die NL toen rijk was Mijn broers zaten alle 4 in de techniek,je wilt niet weten wat we in huis voor snufjes hadden (als ze toen geweten hadden dat de step met motor een hit zou worden........)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:14
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Vind je het niet erg lastig dat je op deze manier wel heel vaak je excuses moet aanbieden  |
Ga eens af Drent,je gaat offtopic Weten we jouw mening over seks voor het huwelijk al?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:20
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | | Helemaal mee eens, maar vaak is het ook nog, zoals Hannah schreef, afhankelijk van de gemeenteleden. Het "normale" werk is te plannen, maar de "tussendoor" werkzaamheden, pastoraat, sterfgeval enz. enz. zijn niet in te plannen. Dus dan is het afhankelijk van de afspraken zoals die in de kerk of gemeente zijn gemaakt. |
En wat denk je dan van werkers in de gezondheidszorg, mensen die 24uurs diensten draaien, mensen die bereikbare diensten draaien noem maar op..... Ik denk dat je het niet meer met vroeger kunt vergelijken......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIEN579
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:23
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Ja, ik heh zelf gezien en hij heeft ook een lapje voor zijn oog. |
beetje van het onderwerp afgedwaald hier lijkt mij zo
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:25
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | | Helemaal mee eens, maar vaak is het ook nog, zoals Hannah schreef, afhankelijk van de gemeenteleden. Het "normale" werk is te plannen, maar de "tussendoor" werkzaamheden, pastoraat, sterfgeval enz. enz. zijn niet in te plannen. Dus dan is het afhankelijk van de afspraken zoals die in de kerk of gemeente zijn gemaakt. |
neem daarbij nog een aantal gemeente leden met een geestelijke "aandacht-tekort-stoornis" en je week als dominee is meer dan gevuld!! want ja, een gemeentelid in nood wijs je niet de deur, he, dat is helemaal niet geestelijk. (als ze zich al laten wijzen!!)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:37
|
|
|
|
De kerkgemeenschap staat of valt met de leden,een dominee kan dat niet alleen doen. Voorbeeld(onze kerk):1700 leden,2 dominees(hervormd+gereformeerd),1 kerkelijk werker(evangelische richting),16 ouderlingen,13 diakenen,bijna 50 bezoekdames.......etc. eigenlijk doet elk kerklid wel iets.Ik moet zeggen dat het goed werkt,het netwerk is dusdanig opgezet dat de lijntjes erg kort zijn. De dominees doen uiteraard de diensten,zijn bij vergaderingen aanwezig en geven cathechesatie(ik vergeet vast de helft)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 18:50
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | neem daarbij nog een aantal gemeente leden met een geestelijke "aandacht-tekort-stoornis" en je week als dominee is meer dan gevuld!! want ja, een gemeentelid in nood wijs je niet de deur, he, dat is helemaal niet geestelijk. (als ze zich al laten wijzen!!) |
denk je dat dat binnen de gezondheidszorg anders is????? en bij zoveel andere takken?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 19:03
|
|
|
|
Waar komt het dominees- of voorgangersambt zoals wij dat kennen eigenlijk vandaan? In de bijbel zie ik alleen apostelen (=rondreizende predikers die gemeenten stichten) en verder ouderlingen en diakenen.
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 19:07
|
|
|
|
| MARTIEN579 schreef: | | beetje van het onderwerp afgedwaald hier lijkt mij zo |
Nederige excuses!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 19:10
|
|
|
|
|
Commodore 64. Ik had hem niet, maar iemand in de zesde klas van de lagere school had iemand hem als eerste.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 19:16
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | van dat ondernemersrisico ga ik vanavond eerst es n wekie met vrouw en kinderen naar oostenrijk... de groete en tot over n week |
Prettige vakantie Pieter en Annette
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 19:20
|
|
|
|
| MARTIEN579 schreef: | | beetje van het onderwerp afgedwaald hier lijkt mij zo |
Dat is hier normaal op het forum
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 19:25
|
|
|
|
Wie in Nederland bij een van de grotere gezindten het ambt van predikant wil uitoefenen, moet een volledige universitaire studie theologie volgen, hetzij van de protestantse signatuur waartoe hij of zij behoort of in wil werken, hetzij met een verbijzondering in die richting na het doctoraal examen in de theologische wetenschap.
Deze indeling is in de loop van de 19e eeuw tot stand gekomen, als gevolg van de scheiding tussen kerk en staat, aangebracht bij de invoering van een nieuwe onderwijswet in 1876. De overheid wilde zowel zorg dragen voor een onafhankelijke objectieve academische opleiding in de theologie, als - in overleg met kerkgenootschappen - ruimte geven aan de specifieke accenten die elk kerkgenootschap voor zichzelf van belang achtte bij de opleiding van hun voorgangers. Vandaar dat een tweeslag tot stand kwam: een academische theologische opleiding, voortgezet met een predikantsopleiding ten behoeve van het kerkgenootschap dat de betrokkene wilde dienen (duplex ordo).
Dat werd als volgt geregeld: na afronding van de academische studie theologie geniet de student nog minimaal twee jaar onderwijs van hoogleraren, aangesteld door het betreffende kerkgenootschap. Na het afleggen van het zogenaamde 'kerkelijk examen' kan de 'kandidaat' via de kerkelijke weg een aanvraag indienen om beroepbaar gesteld te worden. Deze laatste term heeft te maken met de zelfstandigheid van de kerkgenootschappen. Die stellen aan een predikant de eis, dat hij of zij een academische theologische opleiding heeft gevolgd, en beslissen dan zelf, of ze de zo opgeleide persoon als predikant beroepbaar willen stellen.
Wanneer een kandidaat beroepbaar gesteld is, kan deze een beroep van een plaatselijke gemeente in overweging nemen. Wanneer het beroep aangenomen wordt, zal de kandidaat in een kerkdienst bevestigd worden tot predikant, om daarna, meestal in dezelfde kerkdienst, intrede te doen in zijn of haar gemeente.
Tot 1922 bestond in Nederland nog een oud heerlijk recht, het Recht van collatie. Dat gaf het recht een dominee te benoemen
De belangrijkste functie van een predikant is verklaarbaar vanuit de archaïsche omschrijving "dienaar van het Woord" (Verbi divini minister). In brede zin is haar of zijn taak het opbouwen van geloof en christelijk leven van de gelovigen door middel van prediking vanuit de Bijbel en het geven van onderwijs (bijvoorbeeld in de vorm van kringenwerk). Daarnaast is pastoraat belangrijk (pastor is Latijn voor herder, vergelijk pastor in de Rooms-katholieke Kerk). Hierin wordt hij of zij bijgestaan door een team van ouderlingen en diakenen, de kerkenraad.
Andere traditionele predikantstaken zijn het geven van geloofsonderricht aan jongeren (catechisatie), het kerkelijk bevestigen en inzegenen van huwelijken, en kerkelijke ambten, het leiden van begrafenissen, het toedienen van de protestantse sacramenten doop en avondmaal, en in het algemeen het stimuleren en/of leiden van opbouwende activiteiten voor allerlei doelgroepen en doeleinden binnen de kerkelijke gemeente.
De predikant is vaak voorzitter van de kerkenraad. Vanouds was een predikant de spil van elke lokale kerk en werd er hoog tegen het ambt opgekeken. Later zijn in de meeste kerkgenootschappen de verhoudingen gewijzigd, maar soms wordt de dominee nog meer gezien als de 'primus' (eerste) dan de 'primus inter pares' (eerste onder gelijken).
Een speciale functie bekleedt de legerpredikant wiens gemeente bestaat uit een legeronderdeel. In essentie is de functieinvulling gelijk aan die van een predikant in de burgermaatschappij, met daaraan toegevoegd het verzorgen van lessen Geestelijke Verzorging, een variant op de zondagsschool.
Bron:Wikipedia
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:11
|
|
|
|
en, suus, na al die goedbedoelde reacties; knap je er al van op??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:27
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Ja, dat doe ik ook en daarnaast vast ik regelmatig. Ik denk toch dat onze opvattingen over wat vasten nu pcies inhoudt enigszins verschillen.
GrZ! |
De soberheid die ik in mijn leven hanteer als drijfveer is voor mij wel te vergelijken met de soberheid die mensen hanteren die werken met vastenperiodes. Vandaar dat ik de lijn direct doortrek. Overigens wel vanuit een eigen ontdekkingstocht wat betreft vasten: vanuit het bij momenten niet eten en beperkt drinken als specifieke bezigheid naar een bredere insteek. En ja, daarbij ga ik dus verder dan menig ander in de definiëring van 'vasten' Maar uiteindelijk zijn we allen aan het zoeken naar en werken aan een levenshouding waarin we God centraal willen stellen. Dat is wat ons hoe dan ook verbindt.
|
|
| Naar boven |
|
|