ChristianMatch

Forum

Het off-topic topic
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 00:37

BEHAPPY332 schreef:
sommige mensen moeten nog een hoop leren...
geef jij hem les?? !!

Dan komt het niet goed Be Happy......
Bij het onderwijs liggen mijn kwaliteiten niet......maar er zijn genoeg onderwijsmensen op CM gelukkig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 00:43

WILLEMIJN232 schreef:
Dan komt het niet goed Be Happy......
Bij het onderwijs liggen mijn kwaliteiten niet......maar er zijn genoeg onderwijsmensen op CM gelukkig!

en DAT snap ik nou niet... dr zit toch altijd wel n kindje met gescheiden ouders in de klas???
met n reuze toffe pappa of mamma???
beetje omslachtig hoor voor die schoolfrikken... kijk eerst es in je eigen klas rond
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 01:18

RENSKE067 schreef:
cool Coole smiley met zonnebril
helemaal mijn niveau Clown smiley

De lobby bleef leeg........hoe kan dat nou???? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 03:11

Mooiste moment van vandaag, hmm

Dat ik net thuis ben gekomen, en kan terugzien op een hele fijne avond met een aantal leuke CM'ers
Annette (+)
Pieter
Sandra
Brazz
Duck
Sus
Bert
Maris
Imke
Sweet
Angel
Zivaatje
Grace
Trijnie
Billy
Marianne
Johan
en natuurlijk gastvrouw Erika
Allemaal hartelijk dank voor jullie aanwezigheid en gezelligheid Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 05:52

Inderdaad Behappy, de kloosters zijn ergens toch nog omweven met mystiek en dat is zo slecht nog niet. Want het mystieke kan je ertoe aanzetten om op zoek te gaan naar die liefdevolle ontmoeitng met Hem, met Maria, met Jezus...

Toch sluiten deze (gebeds)huizen zich niet helemaal af van de wereld en daarmee bedoel ik dat ze openstaan voor mensen die zoekende zijn, effe rust nodig hebben, zich willen verdiepen, zich willen herbronnen...Ook sinds enkele jaren heeft de KRO prachtige series gemaakt over vele Belgische en Nederlandse kloosters. Deze series geven je een mooie kijk op het leven binnen deze muren. Een leven gewijd aan de Heer. Er komen verschillende ordes aan bod die vanuit hun spiritualiteit een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Een retraite kan bepaalde vormen hebben. Ze kan om verschillende redenen gehouden worden. Een retraite tijdens het paastridium zal helemaal anders zijn dan bijvoorbeeld een retraite die vooraf gaat aan een wijding of een kerkelijke aanstelling. Een retraite start eigenlijk ook niet op het moment dat je ergens samen komt met een groepje mensen. Wat ik bedoel is dat je stilletjes naar een retraite moet toeleven. Een beetje voorbereiden naar die enkele dagen van diepe bezinning. Tevens stopt een retraite ook niet aan het eind van de sessie. Ze moet nog een stukje kunnen verder leven, verder groeien, zich ontplooien.

Een retraite is een proces. Het is een proces dat soms zijn vruchten veel later afwerpt. Een retraite is op het moment zelf een bewustwording een aanvaarding. En inderdaad, zoals ik eerder las op het forum, kan dit heel confronterend zijn. Het kan je als het ware helemaal overhoop gooien. Emoties kunnen loskomen, je kan inzichten krijgen, zaken die je dacht vergeten te zijn komen plots opzetten. Een retraite kan louterend zijn. Het kan een vuur zijn dat ons omringd en dat vuur, dat louterende vuur, zou wel eens een gedeelte van onze onzuiverheden kunnen verwijderen. Net zoals een klomp uit een goud- of zilvermijn in een smeltkroes gaat daar verhit wordt ontdaan wordt van onbelangrijke zaken om uiteindelijk slechts een paar grammen van zijn kostbare metaal over te houden. Dat gedeelte waar het om gaat.

Een retraite, zoals ze hier gepland wordt, is een groepsgebeuren. Dat is goed of je ze nu doet onder begeleiding van iemand die buiten de groep staat of je doet ze op eigen krachten. Het is een groepsgebeuren maar ieder zal een individueel proces doormaken dat heel verschillend kan zijn. De retraite zal op mij een andere impact hebben dan bijvoorbeeld bij Hannah, Behappy of Willemijn. Ieder mens heeft zijn of haar beleving. Bij de ene komt het de eerste momenten en bij de andere slechts na enkele dagen. Een retraite kan ook als een studie beschouwd worden of ingekleed worden. Het hoeft niet noodzakelijk een rompslomp van emoties op te leveren. Inzichten verwerven kan op velerlei manieren.

Een retraite heeft het beste zijn ingaan in een goede setteling. Of je nu naar een abdij gaat of ergens op het stille platteland of aan ergens aan de kust waar de weidsheid van de zee op je inwerkt. Het ene is niet beter dan het andere. Zelf hou ik meer van een klooster omdat je dan ook de gebedsdiensten kan meemaken en waar je meegevoerd wordt in de hele omgeving. Bepaalde teksten van hymnen en psalmen én de manier waarop ze gezongen worden kunnen je een heel eind meevoeren in een bepaalde sfeer. Toch is dit een persoonlijke mening en die kan voor ieder anders zijn.

De KRO, heeft zoals ik eerder zei, mooie reportages gemaakt. Toen ik als monnik leefde waren ze ook bij ons enkele dagen te gast. Spijtig genoeg staat deze aflevering niet in hun website-archief. Ondanks de pijnlijke momenten die ik er heb gekend en die uiteindelijk mijn vertrek hebben bewerkstelligt hou ik mooie herinnering aan over. Een abdij beidt je ook een structuur. Alles heeft er zijn tijd, een tijd voor studie, voor gebed, voor maaltijden, voor persoonlijk dingetjes. Tevens is iedereen er welkom. Gelovigen, ongelovigen, anders denkende. De gast wordt als het ware ontvangen alsof het Christus zelf is.

Kijk eens op deze site. http://www.katholieknederland.nl/kruispunt/kloosterserie/2007/detail_objectID663255.html

Trek even wat tijd uit en ga op zoek om een beetje vertrouwd te raken met die mystieke en vooral mooie wereld. Behappy, deze series geeft niet alles weer maar ze kan je wel helpen enkele vragen te beantwoorden.

Frank
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 06:47

eeh...BBQ bij Erika, wellicht de 'boosdoener'?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 06:48

Behappy schreef dit:

Kloosters werken in stilte,

je hooooort ze er dus ook niet zo veel over...

Of eh... heeft iemand een aanvulling?
Inderdaad, hoe is het huidig leven in een klooster?
Hoe ga je om met de kloostergelofte ? e.d.

Verder, hoe lang kan het klooster nog bestaan, nu het celibaat steeds vaker onder druk komt te staan? Zou het vervangen gaan worden door leefgemeenschappen voor grotere gezinnen?

en hoe is het om nu de deur achter je dicht te doen en te eten in

A S B S O L U T E S T I L T E

------------

Een kloosterleven verschilt van abdij tot abdij, Behappy. Ooit leefde ik in een Norbertijnerklooster en nadien in een Trappistenklooster. Het leven is totaal anders in beide abdijen. In de eerste abdij heb ik vooral gestudeerd en daarnaast had ik verschillende taken. Dat was jongens en meisjes voorbereiden op hun plechtige communie, rondleidingen geven, onderhoudstaken (dweilen, schilderen...). Daarnaast hadden we dan ook nog de gebedsdiensten. In Tongerlo (de norbertijnen) waren er dat slechts 3. Bij de Trappisten stonden we 6 maal per dag in de kerk. Elke ochtend verliet ik om 0330u de warme bedstee om dan samen met de broeders een uur later de eerste gebedsdienst aan te vangen. Om 20u sloten we de dag af met de completen. Je kan enkele gebedsdiensten bekijken op deze site: http://www.katholieknederland.nl/zondagenzo/vieren/videobeelden/index.html

De trappisten kenmerken zich door hij sobere levenshouding. Ze verlaten nooit hun abdij, eten sober, geen vlees bijvoorbeeld, hebben 6 of 7 gebedsdiensten, voorzien in hun eigen levensonderhoud. Samen met een andere broeder was ik er boer. We hadden ongeveer tussen de 80 en 90 koeien en een stuk of 100 kippen. Het land moest bewerkt worden en sommige koeien bekommerde zich helemaal niet om onze levenswijze van gebed en studie en bevielen dan maar van hun kalfje op de meest onmogelijk uren. Liefst dan nog ’s nachts na uren van waken bij hen. Het was een dagtaak die eigenlijk nooit ophield. Andere broeders zorgde dan weer voor het bereiden van de maaltijden, bakten het brood, deden was en strijk…eigenlijk was het een uit te kluiten gewassen huishouden. Maar dat verschilt van abdij tot abdij. De abdij van Zundert heeft geen brouwerij zoals Westmalle, Orval, Westvleteren en enkele andere trappistenabdijen. Gebed, studie, arbeid. Dat zijn de kenmerken van de trappistenorde. In die volgorde.

Behappy mag ik naar aanleiding van je vraag over de kloostergelofte deze site geven:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030623_klooster02

Hier wordt erg kort weergegeven wat de kloostergelofte zijn. De opname gebeurde in de abdij van Tongerlo en je ziet of hoort pater Johan (ooit mijn novicemeester geweest).

De gelofte moeten elke dag herbeleeft worden. Je moet je er steeds aan herinneren. Net zoals zovele zaken in het leven loopt dit niet altijd makkelijk. Ieder heeft wel eens zijn dip en twijfels. Ieder van ons maakt wel eens een woestijnperiode mee. Bijna alle grote heiligen hebben dit fenomeen doorgemaakt. Uittocht, doortocht, intocht…niets is ons mensen vreemd.

Het celibaat. Een heikel punt waarover het laatste woord nog zeker niet is gezegd. Ik spreek nu over de katholieke christen die hun leven in dienst willen stellen van de Heer en die kiezen voor een levensvorm als priester, religieus, monnik of moniale. Deze groep van mensen kiezen ervoor om een bepaalde levenswijze te volgen. De ene in een parochie de andere dan weer in een abdij. Leven in navolging van Christus. Hij was gehoorzaam aan de Vader, leefde in armoe en was niet gehuwd. Die navolging betrachten ook de groep van mensen die ik opnoemde. Niemand verplicht je ertoe om deze weg in te slaan. In tegenstelling met wat vroeger wel gebeurde kan je niet iemand verplichten om in een abdij te gaan leven of priester te worden of als missionaris naar een jungle te trekken om daar mensen te gaan helpen. Het is een keuze die je maakt. Net zoals iemand die huwt en dan ook een keuze maakt om bij die ene partner te blijven en haar of hem trouw te blijven. Het is in elk geval die intentie die we als mensen hebben wanneer we een engagement aangaan. Is het een huwelijksverbintenis of is het een kloosterleven of welke andere vorm dan ook. Soms is iets afschaven veel moeilijker dan iets in het leven te roepen. Het celibaat zal nooit verdwijnen. Het zal altijd een keuze blijven en het zal altijd een moeilijk punt blijven.

Eten in stilte is zalig. Dat is mijn ervaring althans. Tijdens het eten wordt er door een broeder of zuster voorgelezen of er speelt muziek. Het is echt niet zo’n obstakel hoor. Er zijn kloosterordes die slechts alleen op zondagen of op feestdagen gezamenlijk eten. De “normale” dagen eten ze in hun cel waar uiteraard geen radio of tv te bespeuren is.

Zo, tot zover dit dan.

Frank
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 07:00

en? nog steeds aan het uitbuiken, daar in Ede?
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 09:08

GRIFFIN748 schreef:
eeh...BBQ bij Erika, wellicht de 'boosdoener'?

Euh........ik denk dat het was omdat iemand zich hardop afvroeg waarom de onbenullen nog in de lobby zaten.........
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKJES285

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 09:17

[quote=VISSER278]Nou, het zal vanavond weer zeer rustig zijn op CM denk ik.[/quote

het was inderdaad rustig op cm Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:08

LEANNE226 schreef:
Euh........ik denk dat het was omdat iemand zich hardop afvroeg waarom de onbenullen nog in de lobby zaten.........
een onbenullige vraag misschien? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:27

DANIEL777 schreef:
een onbenullige vraag misschien? Clown smiley

Een vraag van een onbenul misschien Smiley die vol vragen zit Clown smiley

Geen idee wie het zei hoor, hoef ik niet te weten ook! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:30

PIETER649 schreef:
en DAT snap ik nou niet... dr zit toch altijd wel n kindje met gescheiden ouders in de klas???
met n reuze toffe pappa of mamma???
beetje omslachtig hoor voor die schoolfrikken... kijk eerst es in je eigen klas rond

Je bent weer duidelijk, Pieter. Verraste, verbaasde smiley

Dan moet je bij mij op school heel goed zoeken hoor. Gelukkig maar! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:30

PIETER649 schreef:
tja... een volledige werkweek is tegenwoordig 32 uur in het onderwijs, roostervrije dagen bij de vleet, 13 weken schoolvacantie per jaar, regelmatig lesuitval wegens vergaderingen, ziekteverzuim tot en met...

jahoor, zware baan of toch stiekum n luizebaan?

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:37

MIEKE364 schreef:
Kritiek hebben op onze leerkrachten is makkelijk en wordt te vaak gebezigd. Een compliment en een dankwoord mag best wel eens vaker worden geuit. Knipoog smiley

Mieke, het doet me (stiekem Knipoog smiley ) wel heel goed hoor. Bedankt voor je woorden! Ik waardeer het in je, dat je ze uitsprak. Lachende smiley

Dit lijkt me trouwens een boeiend thema voor een nieuw topic. In veel beroepsgroepen en op vele andere plekken (bijv. in de kerk!), worden er veel te weinig complimenten en dankwoorden uitgesproken. De waardering voor elkaar uitspreken, doen we over 't algemeen veel te weinig. En het kan zoveel betekenen voor iemand. Hier schiet ik zelf ook vaak in tekort. Toch gebeurt het gelukkig wel, ook hier op CM. Over dit onderwerp is heel veel te zeggen.

Marijan, opent hier misschien wel een nieuw topic over.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:38

Zaterdag 21 augustus, Math. 27:45-56: Waarom...?

Als Jezus wordt geboren, laat de hemel weten: een stralende ster, groter, lichter dan alle andere sterren, verkondigt wereldwijd dat hét Licht is opgegaan. Als Jezus stérft, sterft ook het Licht. De zon wordt verduisterd. Het wordt nacht op klaarlichte dag. Op Golgotha heerst een Egyptische duisternis. Het lijkt er op alsof God niets meer met de aarde te maken wil hebben. Het lijkt er op dat God nu zelfs Zijn eigen Zoon verlaat.
Drie uur lang zwijgt Jezus over die duisternis. Maar dan, omstreeks het negende uur, om een uur of drie in de middag, dan kan Hij zich niet meer inhouden, Hij roept, Hij schreeuwt over de heuvel Golgatha: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?'
Waarom. Dat is een vraag voor veel mensen. Waarom is er zoveel ellende in de wereld? Waarom sterven kinderen? Waarom maken mensen oorlog? Waarom zijn er overstromingen, waarom is er hongersnood?
Nu zou je denken: als er één is die op al die vragen toch wel antwoord weet, dan is dat Jezus wel. Maar wie dat denkt, vergist zich. Jezus voelt zich op Golgatha alleen gelaten. Waarom is dat alles? Waarom die duisternis? Waarom is God zo ver weg, zo onbereikbaar ver weg? Dat Hij het Lam zou zijn, het offerlam, dat wist Jezus. Daartoe was Hij gekomen. Maar waarom deze verlatenheid? Waarom? Voor Jezus was het ook een vraag!
Niemand kan op die vraag een antwoord geven. Maar wij mogen in ieder geval weten: al ben ik nog zo alleen, er is er Eén die nog veel meer dan ik verlaten was, van God en mensen. En wie daaraan denkt, kan ook zonder antwoord verder...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:39

Niet te veel schrijven anders haal je me in Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
RENSKE067

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:44

LEANNE226 schreef:
De lobby bleef leeg........hoe kan dat nou???? Knipoog smiley

ik ben er geweest hoor
en was er niet alleen
maar ja jij was weer eens errug laat he
toen sliep ik al Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:50

MARIJAN072 schreef:
Ach, met 77% mag je best tevreden zijn! Knipoog smiley Niemand haalt 100% hoor. Maar je hebt wel gelijk, als iemand onder de 50% zit kan het wel iets zeggen. Weet je wat het percentage wel omhoog haalt? I.p.v. privé-chatten, een heleboel mailtjes over en weer sturen met iemand. Kan ook best leuk zijn. 't Is maar een tip!
Waarom zou dat iets over de persoon in kwestie wat zeggen als iemand met een mailrespons van minder dan 50 procent zit.
Dat is weer zo'n lekkere interpretatie terwijl er daar vaak geen bal van klopt.
Maar ja das natuurlijk weer mijn mening. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:52

RENSKE067 schreef:
ik ben er geweest hoor
en was er niet alleen
maar ja jij was weer eens errug laat he
toen sliep ik al Engeltje smiley
als je weet dat ze weer eens errug laat was sliep je dus niet Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 10:59

CROSSROAD317 schreef:

Dat ik net thuis ben gekomen, en kan terugzien op een hele fijne avond met een aantal leuke CM'ers
Annette (+)
Pieter
Sandra
Brazz
Duck
Sus
Bert
Maris
Imke
Sweet
Angel
Zivaatje
Grace
Trijnie
Billy
Marianne
Johan
Allemaal hartelijk dank voor jullie aanwezigheid en gezelligheid Lachende smiley

cross je bent er 2 vergeten...
dat rare muisje en die knuffelbeer.
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:02

CROSSROAD317 schreef:

Annette (+)
Pieter
Sandra
Brazz
Duck
Sus
Bert
Maris
Imke
Sweet
Angel
Zivaatje
Grace
Trijnie
Billy
Marianne
Johan

je bent de buurf vergeten
dat was ook een leuk mens
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:03

dat ik in het hotel "MUIS" ijs bij de koffie kreeg en na tig koffie eindelijk ontbijt Clown smiley
ontbijt = puddingbroodje bij de koffie Clown smiley

Laatst aangepast door
GRACE585
op zaterdag 21 augustus 2010, 11:05
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:08

MARIO216 schreef:
Niet te veel schrijven anders haal je me in Knipoog smiley

Waar blijft de top 5 van deze week?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:08

MIEKE364 schreef:
Mag best weleens gezegd toch? Onze leerkrachten mogen weleens wat vaker een dankwoord en een compliment ontvangen. Knipoog smiley

thanx.... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
RENSKE067

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:09

DANIEL777 schreef:
als je weet dat ze weer eens errug laat was sliep je dus niet Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

niet te bijdehand he daniel
toen ik naar bed ging was leanne er nog niet
dus was ze laat
trouwens leanne is tegenwoordig meestal laat Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:13

GRIFFIN748 schreef:
en? nog steeds aan het uitbuiken, daar in Ede?

uitbuiken???,ik kreeg niet eens ontbijt op bed,wel koffie met ijs.
pffffffffffff ik val nog af als ik niet uitkijk Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
RENSKE067

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:13

GRACE585 schreef:
dat ik in het hotel "MUIS" ijs bij de koffie kreeg en na tig koffie eindelijk ontbijt Clown smiley
ontbijt = puddingbroodje bij de koffie Clown smiley

is goed voor de lijn joh Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:14

[quote=MIEKJES285]

tuurlijk de gezellige mensen zaten bij erika.
oeps Smiley met dichtgeplakte mond uitzonderingen daargelaten natuurlijk Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 11:15

GRACE585 schreef:
uitbuiken???,ik kreeg niet eens ontbijt op bed,wel koffie met ijs.
pffffffffffff ik val nog af als ik niet uitkijk Clown smiley

mens niet seure voor de koffie...
wees blij dat de wekdienst werkte
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 ... 6194 Volgende
Pagina 1106 van 6194