ChristianMatch

Forum

10 aspecten van Rechtvaardiging
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 19:57

Tien aspecten van Rechtvaardiging

http://www.middletownbiblechurch.org/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling en voetnoten door M.V.

1. De Noodzaak van Rechtvaardiging
Romeinen 3:10 - Het ontbreekt ons aan de nodige rechtvaardigheid.
Jesaja 64:6 - De rechtvaardigheid die wij menen te bezitten is niet goed.
1 Korinthiërs 6:9-10 - De onrechtvaardigen zullen Gods koninkrijk niet beërven.

2. De Betekenis van Rechtvaardiging
“Rechtvaardigen” - denk aan het woord “rechtvaardig”.
“Rechtvaardiging” - denk aan het woord “rechtvaardigheid”.
“Rechtvaardigen” betekent “rechtvaardig verklaren”. Het is een juridische term (zie Deut. 25:1).
“Rechtvaardigen” betekent niet “rechtvaardig maken” (zie Lukas 7:29: de mensen “maakten” God niet rechtvaardig, zij verklaarden Hem rechtvaardig).
Het tegenovergestelde van rechtvaardiging is veroordeling (Deut. 25:1; Rom. 5:16-19).

3. Het Probleem van Rechtvaardiging
Romeinen 3:26 - Hoe kan God rechtvaardig zijn en tegelijkertijd de zondaar rechtvaardigen? Hoe kan een rechtvaardige God een goddeloos en schuldig persoon rechtvaardigen (Rom. 4:5)? Los van het kruis van Golgotha kan er geen oplossing bestaan!

4. De Basis van Rechtvaardiging
“Gerechtvaardigd door Zijn bloed” (Romeinen 5:9).
De plaatsvervangende dood van Christus is de enige basis voor de rechtvaardiging van de zondige mens (1 Petrus 3:18; 2 Korinthiërs 5:21; Jesaja 53:6).
Alle eisen van goddelijke rechtvaardigheid en gerechtigheid werden volkomen voldaan door het volbrachte werk van Christus op het kruis. God oordeelde Zijn Zoon (Rom. 8:3; 2 Kor. 5:21) opdat Hij de gelovige zondaar kon rechtvaardigen (Rom. 4:5). Mijn Plaatsvervanger nam mijn zonde op Zich opdat ik Zijn rechtvaardigheid (of gerechtigheid) zou ontvangen! (Jesaja 53:6; 2 Kor. 5:21). De dood van Christus is de enige basis voor rechtvaardiging; anders zou de dood van onze Redder “tevergeefs” zijn geweest (Galaten 2:21).

5. De Bron van Rechtvaardiging
“Om niet gerechtvaardigd door Zijn genade” (Romeinen 3:24).
Het is allemaal uit God en allemaal uit genade! Wij verdienen Gods gave van rechtvaardigheid (of gerechtigheid) helemaal niet (vergelijk Rom. 5:15-16). De tollenaar verdiende ze niet (Lukas 18:13-14) en de “goddelozen” verdienen ze niet (Rom. 4:5)!
God in Zijn genade voorzag erin, en schenkt ze aan allen die geloven!

6. Het Kanaal van Rechtvaardiging
“Door het geloof gerechtvaardigd” (Rom. 3:28; 5:1).
Hoe kan een zondaar deze volmaakte rechtvaardigheid verkrijgen? Ze wordt ontvangen “door ge-loof”. De zondaar wordt gerechtvaardigd door de dood van Christus voor wat de grondslag betreft, en door geloof, voor wat de toeëigening ervan betreft. De vrije gave van Gods rechtvaardigheid (of gerechtigheid) moet persoonlijk “ontvangen” worden (Romans 5:17).

7. Het Voorbeeld van Rechtvaardiging
Abraham is het grootste voorbeeld, aangebracht door zowel Paulus als Jakobus (Genesis 15:6; Romeinen 4; Jakobus 2).

8. Het Resultaat van Rechtvaardiging
Gods volmaakte rechtvaardigheid wordt mij toegerekend (Rom. 4:3-5) en dus ben ik volmaakt rechtvaardig - niet in mijzelf (ik ben nog steeds een zondaar) maar “in Christus Jezus” (2 Kor. 5:21; 1 Kor. 1:30). God aanziet mij als net zo rechtvaardig als Jezus Christus (1 Joh. 3:7), net alsof ik nooit zondigde, net alsof ik altijd Gods heilige wet op volmaakte wijze hield! Gerechtvaardigd zijnd heb ik nu vrede met God (Rom. 5:1) en is er geen veroordeling (Rom. 8:1; Joh. 3:18; 5:24).

9. Het Bewijs van Rechtvaardiging
Jakobus zegt dat Abraham werd “gerechtvaardigd door werken” (Jak. 2:14-22). Dit is hoe wij “ons geloof tonen”, en dit is hoe wij uitwendig de realiteit tonen van onze rechtvaardiging! Zie ook
1 Joh. 2:29; 3:7; 3:10.

10. De Hoop (toekomst) van Rechtvaardiging
Romeinen 8:30: “en die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt”. In de geest van God is de verheerlijking (eeuwig leven) reeds een feit! Ze is gegarandeerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 19:59

GIBBY159 schreef:
Marylien...wil je dat ik onze mailwisseling berichten op het Forum zet? Ik hou van transparantie...eerlijkheid en openheid. Ik heb je wel degelijk berichten via CM mail verkeer toe gezonden als antwoord op jouw vragen! Laat even weten en zo ja dan staat het er binnen 1 minuut in deze thread. Lachende smiley

Tjonge wat ben jij hypocriet zeg?
een ander kan jou niet mailen prive en verwacht dan van ander dat die jou mail lezen of willen lezen?????
In dit opzicht sta ik achter Marylien. Eigenlijks hoor ik ervoor te staan.... Boze smiley ... Gefrustreerde smiley

(dit is wel heel bizar)
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:03

Mijn mooiste moment was zonet...
Toen men oudste van 13 vanuit de keuken riep...
Mama ik hou heeeeel veel van papa(Henk)
Dat doet je zo goed omdat te horen Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:09

Wereldvreemde christenen

Uit: ‘Wedergeboorte’, door John Charles Ryle [1816 - 1900]
Bron: Habakuk.nu, dd.17-11-2008

J.C. Ryle

Een wedergeboren mens maakt niet de opvattingen van de wereld tot zijn maatstaf van goed of fout. Het maakt hem niet uit dat hij tegen de stroom van de meningen en gewoonten van de wereld in moet gaan. ‘Wat zal men ervan zeggen?’ is niet langer beslissend voor hem. Hij overwint de liefde van de wereld. Hij vindt geen vermaak in de dingen die de meeste mensen om hem heen geluk noemen. Hij kan niet genieten van hun vermaak; ze vermoeien hem: hij beschouwt ze als ijdel, nutteloos, beneden het peil van een onsterfelijk schepsel. Hij overwint de vrees voor de wereld. Hij is graag bereid veel dingen te doen die de wereld om hem heen, op zijn zachtst gezegd, als onnodig beschouwt. Zij veroordelen zijn daden, maar het deert hem niet. Zij bespotten hem: maar hij gaat niet uit de weg. Hij houdt meer van de lof van God dan van de lof van de mensen . Hij is banger om God te beledigen dan om de mensen aanstoot te geven. Hij heeft de kosten berekend. Zijn positie staat vast. Het betekent voor hem weinig of hij wordt geprezen of bespot. Zijn oog is gericht op Hem, die onzichtbaar is. Hij is vastbesloten Hem te volgen, waar hij ook zal moeten gaan.

Mode
Vertel hem dat hij niet zo is als andere mensen, dat zijn opvattingen niet de algemene opvattingen van de gemeenschap zijn waarin hij leeft, en dat hij ervoor zorgt dat men hem vreemd en eigenaardig vindt. U kunt hem er niet mee schokken. Hij is niet langer een slaaf van mode of gewoonten. Het behagen van de wereld is voor hem een zeer ongeschikt punt van overweging. Zijn eerste doel is God te behagen.

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 27 januari 2011, 20:11
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:27

Vergelijkingstabel:

Maria - Martha

The Middletown Bible Church
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV)
Vertaald door M.V.

Lukas 10:38-42:
38 Het gebeurde, toen zij onderweg waren, dat Hij in een dorp kwam. En een vrouw die Martha heette, ontving Hem in haar huis.
39 En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde.
40 Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.
41 Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.
42 Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.

Martha was veel te druk bezig met haar dienstbaarheid voor de Heer. Zij liep maar rond, deed dit en dat en nog wat! Maria zat aan de voeten van Jezus, luisterend naar wat Hij vertelde. Zij bleef daar stil zitten om beter vertrouwd te raken met haar Gast. Ze bouwde een goede relatie en gemeenschap met Hem op. Martha, echter, had hiervoor geen tijd. Zou de Heer met al haar activiteiten wel zo gediend zijn als zij dacht? “Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen” (Lukas 10:41-42).

MARTHA
Lukas 10:38-42
Martha DIENDE
Martha MAAKTE ZICH ZORGEN
Martha SPOEDDE ZICH
Martha was bezig met het WERK
Martha was bezorgd over VEEL DINGEN
Martha trachtte te ONDERNEMEN
Martha hield zich bezig met het AARDSE
Martha ZWOEGDE
Martha was ENERGIEK
Martha was DRUK BEZIG

MARIA
Lukas 10:38-42
Maria ZAT
Maria AANBAD
Maria LUISTERDE
Maria had aandacht voor het WOORD
Maria was bezorgd over slechts ÉÉN DING
Maria trachtte te BEGRIJPEN
Maria hield zich bezig met CHRISTUS
Maria LEERDE en HAD LIEF
Maria GENOOT van de Heer
Maria werd GEZEGEND

Bent u een “Maria-achtige” discipel van de Heer Jezus? In een “Martha-wereld” (zo druk en hec-tisch!) moeten wij een “Maria-hart” hebben. Moge God ons een hart geven als dat van Maria om te adoreren, en Martha’s handen om te dienen.

In elke pertinente passage wordt Maria aan de voeten van haar Redder gevonden:
Lukas 10:39 - “En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde”.
Johannes 11:32 - “Zodra dan Maria kwam waar Jezus was, en Hem zag, viel zij aan Zijn voeten en zei tegen Hem: Heere, als U hier geweest was, zou mijn broer niet gestorven zijn”.
Johannes 12:3 - “Maria dan nam een pond zuivere, zeer kostbare nardusmirre, zalfde de voeten van Jezus en droogde Zijn voeten met haar haren af; en het huis werd vervuld met de geur van de olie”.

“Slechts één ding is nodig” (Lukas 10:42)!
Martha was in beslag genomen door “veel dingen” (Lukas 10:41).
Maria was in beslag genomen door “slechts één ding” (Lukas 10:42).
Bent u een “één ding” gelovige?
David was zo’n “één ding” gelovige:
“Eén ding heb ik van de HEERE verlangd, dát zal ik zoeken: dat ik wonen mag in het huis van de HEERE, al de dagen van mijn leven, om de liefelijkheid van de HEERE te aanschouwen en te onderzoeken in Zijn tempel” (Psalm 27:4).
Paulus was zo’n “één ding” gelovige:
“Broeders, ikzelf denk niet dat ik het gegrepen heb, maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus” (Filippenzen 3:13).
In het christelijke leven is de Heer Jezus Christus niet zomaar één ding onder de vele dingen. Hij is niet slechts een deel van ons leven, HIJ IS ONS LEVEN: Kolossenzen 3:3-4 ; Filippenzen 1:21 ; Galaten 2:20 ! Hij is het echte middelpunt, het centrum. In alle dingen moet Hij de eerste plaats krijgen: Kolossenzen 1:18 .
--George W. Zeller

Laat ik zelf anders zo verwoorden waar houden wij ons mee bezig hier op aarde?
Zijn we voor onzelf bezig door uren, dagen, weken, maanden achter onze computer te zitten waardoor we geen tijd meer maken voor andere dingen?
Of houden we ons meer bezig voor onze HEERE Jezus dat Hij meer centraal komt te staan in onze dagelijks leven? Dat we omkijk naar elkaar hebben in praktijk zoek eens wat meer elkaar op je vrienden, je familie, enz.
Lees meer je Bijbel en bidt elke dag zodat je groeien mag.
Want er is meer dan alleen het computer of laptop.
Geniet van de mooie natuur die God heeft gemaakt.
Leer weer te genieten zoals Maria genoot van HEERE Jezus.
What Wold Jesus Do ? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:28

was er wel een mail dan, mar???? Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:32

http://www.youtube.com/watch?v=z_umeMtV4QU
Naar boven

Auteur Bericht
CARIEN982

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:32

ROBBEDOES873 schreef:
Tnx zoals gewoonlijk wist ik het weer eens niet goed uit te leggen,Maar Chat heeft het prima verwoord Lachende smiley

Je bedoeling was goed hoor Doesie. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:40

CARIEN982 schreef:
Je bedoeling was goed hoor Doesie. Knipoog smiley
Tnx Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:43

HANNAH810 schreef:
was er wel een mail dan, mar???? Smiley met dichtgeplakte mond

Yep van mij....
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:46

HANNAH810 schreef:
ik heb cm net aan de telefoon gehad, mariska,
en ze gaan eens forum lezen...........

Dat wordt hoog tijd, maar fijn zeg! Wat goed trouwens, dat je een telefoonnummer hebt kunnen vinden! 'k Zou niet weten, hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen. 'k Ben benieuwd naar hun reactie.
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELIQUE327

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:58

Vanmiddag...geweldig!
Samen musiceren, samen zingen, opwekking bijna uit gezongen....(ben er nog schor van), samen God loven en danken voor deze heerlijke dag!
Glorie aan Hem!
Angy
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 21:36

EVA685 schreef:
Mooi erop gezet Marty Knipoog smiley vanavond hebben jij en Vandam de leiding Knipoog smiley
GODS Zegen!!!

Groetjes van Eva.

Helaas kon ik er, op het laatste moment, niet bij zijn. Hoop dat een gezegende gebedsroom geweest is!

Groet, José
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM591

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 21:42

Knipoog smiley

Laatst aangepast door
WILLEM591
op dinsdag 1 februari 2011, 21:41
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:19

MARYLIEN613 schreef:
Pieter en Annette, denk er nog eens over vooraleer je ons verlaat....!....?
hoe dan ook wens jullie veel succes,
maar was net aan jullie aan het wennen,
ja kan het ook begrijpen hoor.........
maar toch vind het jammer!

iedereen bedankt voor de afscheidsknuffels.

maar helaas... er is een tijd van komen en een tijd van gaan... de tijd van gaan is nu gekomen.
ik schat echter in dat we nog wel n keertje langskomen... ooit

doei
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:22

PIETER649 schreef:

doei

Zullen we het andere aftellen ook maar vast beginnen nu jij met het eerste aftellen begint? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:23

HENK710 schreef:
Zullen we het andere aftellen ook maar vast beginnen nu jij met het eerste aftellen begint? Clown smiley

wat zou 2011 nou zijn zonder bbq in Deutschland??? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:28

PIETER649 schreef:
wat zou 2011 nou zijn zonder bbq in Deutschland??? Knipoog smiley

Een geweldig Hollands jaar Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteektClown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:29

WILLEM591 schreef:
Voor de liefhebbers die het chatten ook nog willen bellen met Christian Match of voor een bakkie ff langs willen gaan. Veel succes

Postadres:
Postbus 2555
3800 GC Amersfoort

Bezoekadres:
Printerweg 10
3821 AD Amersfoort

U vindt ons op de 2e verdieping van kantoorgebouw "de Hoefse Poort".

* Routebeschrijving
* Locatie in Google Maps

T 033 - 4567607
F 033 - 4565843
E info@provident.nl

Als ze nog lang wachten met ingrijpen, zullen ze het druk krijgen. Knipoog smiley 'k Heb nu alle vertrouwen in de personen, die inmiddels contact hebben gehad met CM. Dus ik wacht rustig af.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:31

PIETER649 schreef:
iedereen bedankt voor de afscheidsknuffels.

maar helaas... er is een tijd van komen en een tijd van gaan... de tijd van gaan is nu gekomen.

doei

Pieter en Annette, 'k wens jullie ook alle goeds toe. 'k Zal jullie nuchtere kijk op dingen (af en toe een verademing Lachende smiley ), best een beetje missen.

Groetjes,
Marijan
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:32

ANGELIQUE327 schreef:
Vanmiddag...geweldig!
Samen musiceren, samen zingen, opwekking bijna uit gezongen....(ben er nog schor van), samen God loven en danken voor deze heerlijke dag!
Glorie aan Hem!
Angy

Oepsie Angy, dat zijn er wel heel veel hoor. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:43

Mooiste moment ?
optreden met popkoor... Knipoog smiley en m'n zussie die als toeschouwer erbij stond...
Naar boven

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:43

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 08:39
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:52

SUSANNAH475 schreef:
Mooiste moment ?
optreden met popkoor... Knipoog smiley en m'n zussie die als toeschouwer erbij stond...

Koor met poppen? hoe werkt dat dan? Smiley met dichtgeplakte mond Coole smiley met zonnebril Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 27 januari 2011, 22:53
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 22:59

Als dat geen Heintje Davids wordt, nou dan weet ik het niet meer! Als niet, veel geluk en je boek krijg je ook zeker trug! Kom van de zomer maar weer eens een ijsje eten bij Bernardo's! Haha!
Naar boven

Auteur Bericht
ANGELIQUE327

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 23:02

WILLEM591 schreef:
Voor de liefhebbers die het chatten ook nog willen bellen met Christian Match of voor een bakkie ff langs willen gaan. Veel succes

Postadres:
Postbus 2555
3800 GC Amersfoort

Bezoekadres:
Printerweg 10
3821 AD Amersfoort

U vindt ons op de 2e verdieping van kantoorgebouw "de Hoefse Poort".

* Routebeschrijving
* Locatie in Google Maps

T 033 - 4567607
F 033 - 4565843
E info@provident.nl

Bedankt voor de tip Willem! Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 23:02

CHATULIEM619 schreef:
Allereerst zou ik je vriendelijk willen vragen niet voortdurend als redactie te denken. Ten tweede beschouw ik dit topic als zijnde een statement. Does is gewoon zat van al dat gesneer, en wil dat hiermee aangeven. Daarin geef ik haar volledig gelijk...

Heb ik wat gemist? Wat voor "gesneer"?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 23:10

WILLEMIJN232 schreef:
Ben het helemaal met je eens, maar in dit speciale geval vond ik de film mooier dan het boek..........kan je de film echt aanraden....

Hoop dat ie hier nog draait, al wil ik eenzaamheid der priemgetallen ook gaan zien.
Soms zijn boeken zo mooi..

Ik heb het gevoel dat ik tijd tekort kom. Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 23:12

ANGELIQUE327 schreef:
piercings en tattoos.....
snorren en baarden....
gaten in spijkerbroeken....
3 dagen niet geschoren....
eh....kan nog wel effe doorgaan
Smiley met dichtgeplakte mond

Haha! Niet zo raar dat je nog geen relatie hebt! Te kieskeurig?
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 23:18

Tegenwoordig is er wettelijk toch geen verschil tussen trouwen en samenwonen? Ik ben getrouwd geweest, maar ik bedenk me wel 4 x voor ik weer dezelfde "fout" maak! Ennuh.....garantie heb je nooit hè? Niet bij trouwen en niet bij samenwonen!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 ... 6194 Volgende
Pagina 1860 van 6194