| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:20
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Laat de bijbel spreken en zoeken naar hetgeen dat Here Jezus zelf zegt:
Joh 3:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. |
Uiteindelijk is dat inderdaad waar het om draait. Daarom heb ik ook altijd al aangegeven dat het weinig zin heeft om met elkaar te gaan debatteren over verbondsdoop en geloofsdoop. Het vergelijkt appels met peren en het gaat niet echt over een essentieel stukje.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:21
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Nut van het ritueel is het meegeven van een teken dat je bij God mag horen en aanspraak mag maken op Zijn liefde en genade. De doop is nog steeds niet de afwassing zelf. Dat geldt ook voor de geloofsdoop...net zoals dat ook voor je behoudenisargument geldt... | Bij de geloofsdoop is er daadwerkelijk sprake van een leven, wat je zelf aflegt. De wedergeboorte is het antwoord van God op de doop.
Dus, als ik het goed lees, stelt dat alles helemaal niet zoveel voor. Heb je dan niet de belofte dat God je helpt als je dat ritueel niet ondergaan hebt? Is het dan noodzakelijk dat ritueel te ondergaan om deze belofte en hoop te ontvangen. Volgens mij wil God ieder die Hem aanroept Zijn liefde geven en vraagt Hij niet van tevoren of hij/zij gedoopt is. De geloofsdoop is daadwerkelijk afwassen van zonde en bevrijding van de zondemacht. Het is het teken van verzoening tussen God en mens, het teken van een nieuw leven in Christus.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:23
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | De neiging wel, maar de straf niet. En met erfzonde gaat het met name om de straf, anders zou iedereen die gedoopt is ook vrij zijn van de neiging tot zondigen. En dat is helaas niet zo. Als het in dit ritueel zou gaan om de neiging te bestraffen, heeft het m.i. weinig effect. Het gaat in deze theologie dus echt om de straf die een baby met zich meedraagt,,,en daar houd ik mij verre van, vind ik heel onbijbels. |
ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt nu, chatuliem; de NEIGING TOT ZONDIGEN noem ik erfzonde (zonder n) en zonden (met n) zijn moedwillige ongehoorzaamheid. (anders gezegt; zonden zijn "strafbare feiten" en zonde is het niet beantwoorden aan het beeld van God/niet zijn zo Hij je heeft bedoeld, toen Hij je schiep)
de doop (in welke vorm dan ook) is een zichtbaar evangelie, niet meer en niet minder; dus niet verlossend, maar alleen een visuele vertolking van de verlossing door het bloed van de Heere Jezus. dit kan inderdaad samenvallen, wanneer een volwassene gedoopt wordt, maar wat ik om me heen hoor, is er eerst een overgave aan God, waarop na enige tijd de doop volgt.
wat erfzonde betreft; zelf ben ik er van overtuigd, dat pas op het moment dat een kind het verschil tussen de linker en rechter hand kent, het ook het verschil tussen goed en kwaad kent, en dus moedwillig ongehoorzaam kan zijn. (heeft met de hersen-ontwikkeling te maken, maar dat zou wat ver voeren om hier te beschrijven) deze manier van denken vind ik oa terug in het laatste hoofdstuk van jona, waar de HEERE God zegt;
En Ik zou die grote stad Nineve niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee?
deze mensen wisten het verschil niet tussen goed en kwaad en dit lijkt een soort spreekwoord te zijn uit die tijd.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 20 februari 2011, 21:27
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:32
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Spannend hoor. Allemaal weer kijken en genieten. |
We zijn weer helemaal bij
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:38
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt nu, chatuliem; de NEIGING TOT ZONDIGEN noem ik erfzonde (zonder n) en zonden (met n) zijn moedwillige ongehoorzaamheid. (anders gezegt; zonden zijn "strafbare feiten" en zonde is het niet beantwoorden aan het beeld van God/niet zijn zo Hij je heeft bedoeld, toen Hij je schiep)
de doop (in welke vorm dan ook) is een zichtbaar evangelie, niet meer en niet minder; dus niet verlossend, maar alleen een visuele vertolking van de verlossing door het bloed van de Heere Jezus. dit kan inderdaad samenvallen, wanneer een volwassene gedoopt wordt, maar wat ik om me heen hoor, is er eerst een overgave aan God, waarop na enige tijd de doop volgt.
wat erfzonde betreft; zelf ben ik er van overtuigd, dat pas op het moment dat een kind het verschil tussen de linker en rechter hand kent, het ook het verschil tussen goed en kwaad kent, en dus moedwillig ongehoorzaam kan zijn. (heeft met de hersen-ontwikkeling te maken, maar dat zou wat ver voeren om hier te beschrijven) deze manier van denken vind ik oa terug in het laatste hoofdstuk van jona, waar de HEERE God zegt;
En Ik zou die grote stad Nineve niet verschonen? waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn, die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand, en hun linkerhand; daartoe veel vee?
deze mensen wisten het verschil niet tussen goed en kwaad en dit lijkt een soort spreekwoord te zijn uit die tijd. |
zeg Hannah, heb je wel door dat we veel dichter bij elkaar staan dan misschien zou blijken uit deze bijdragen??? Als jij ook van mening bent, dat men pas schuldig bevonden wordt als men het onderscheid heeft, dan verdwijnt een prangende noodzaak tot het dopen van kinderen. Want dat is de belangrijkste reden geweest waarom het is ingevoerd, omdat men bang was dat een niet gedoopt kind niet behouden was. Toen verzon men maar de verbondstheologie, zodat de kinderen opgenomen konden worden in het verbond. Allemaal als doel en reden om het behoud van de kinderen te regelen. Het is een hele tijd gebruikelijk geweest, dat te vroeggeboren baby's die geen kans hadden om te overleven snel gedoopt moesten worden.
Dus als voor jou de noodzaak tot behoudenis niet in het ritueel met kinderen schuilt, wat blijft er dan over van de noodzaak of het nut van dit ritueel? Heeft het dan nog wel de waarde van een sacrament voor jou? Of is het alleen een belofte die uitgesproken wordt over het kind, waar het later aan vast mag houden?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 20 februari 2011, 21:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:45
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | De geloofsdoop is daadwerkelijk afwassen van zonde en bevrijding van de zondemacht. |
De geloofsdoop de afwassing zelf...dus niet Jezus' offer, maar de geloofsdoop
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:46
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het is het teken van verzoening tussen God en mens, het teken van een nieuw leven in Christus. |
Dat geldt dus zowel geloofs- als verbondsdoop!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:46
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | lekker rustig, he carien? (nee, geen leedvermaak hoor....... ) |
Sooooo......'k weet zekeer dat Griff z'n handen jeuken Hannah, om híer op te reageren. Of niet soms , Griff?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:51
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Dat geldt dus zowel geloofs- als verbondsdoop! | Het lijkt me heel moeilijk aan te geven dat er een nieuw leven nodig is, terwijl het oude leven nog niet eens begonnen is. Het is ook vreemd, dat dit buiten de wil van de betrokkene omgaat. Het wringt Henk, ik probeer echt serieus in te gaan op je argumenten, maar ik vind het eigenlijk alleen maar ongeloofwaardiger worden..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:55
|
|
|
|
| INEZ910 schreef: | We zijn weer helemaal bij  |
Hall Inez
Praat me even bij want ik zie het nooit is ook iets anders op tv. Sjaom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:59
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Boterzacht was nu niet de benaming die ik aan die zwarte lapjes in mijn pan zou geven..........  |
Hallo Wllemijn
Misschien kun je ze wel gebruiken voor als je zolen van je laarzen versleten zijn dan er gewoon overheen lijmen. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:03
|
|
|
|
| MARTIN695 schreef: | Hall Inez
Praat me even bij want ik zie het nooit is ook iets anders op tv. Sjaom. Martin |
Nou ff kort dan: een aantal is gelukkig samen en een aantal duidelijk niet .. begrijp je
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:04
|
|
|
|
| INEZ910 schreef: | Nou ff kort dan: een aantal is gelukkig samen en een aantal duidelijk niet .. begrijp je  |
Zielig he voor Marcel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:06
|
|
|
|
| MAR907 schreef: | Veeeeel te LAAT......  |
maar voor de koffie en de apfelstrudel of appelgebak wel weer RUIM op TIJD
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:08
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Toch erg dat satan een mens op zijn sterfbed nog blijft lastig vallen! Maar tegelijkertijd sprak de liefde voor jullie uit zijn vraag, uit zijn onrust of twijfel hé Martin, en zulke liefde heeft je vader alleen maar van God gekregen, heel zeker niet van satan! |
Hallo Marylien
Dat klopt dat hij heel veel van ons gehouden heeft maar hij was ook bang dat hij het voor GOD niet alles gedaan heeft terwijl het een bijzondere man was wat het geloof betrof want bij alles was het de HEER die boven al stond maar dan toch die angst of het wel goed gedaan was . En hij is nu bij onze HEEr en meer is eigelijk niet belangrijk voor mij. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:21
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | De geloofsdoop de afwassing zelf...dus niet Jezus' offer, maar de geloofsdoop  | Henk ik geloof ten diepste in het nut van sacramenten. Dat betekent voor mij, dat je geestelijke status daadwerkelijk verandert. Je kunt zeggen dat je voor het sacrament een andere status had dan daarna.
Drie voorbeelden: 1. De doop. Na deze doop ben je wedergeboren en heb je een nieuw leven ontvangen in Christus. Zoals Jezus zijn leven aflegde aan het kruis, zo leggen wij ons leven af in het water en staan wij op in het nieuwe leven in Christus. 2. Het huwelijk. De inzegening is veel meer dan alleen maar een gebed van de voorganger. Het maakt de mensen van twee tot een in de ogen van de Heer. Op dat moment is het niet meer jij alleen, maar julllie samen... 3. Inzegening pastors/oudsten. Vanaf het moment dat ze ingezegend zijn, heeft God hun die verantwoordelijkheid gegeven...
Twee van de drie sacramenten worden door de trad. kerken niet al sacrament gezien. In mijn ogen zijn ze dat wel. Ik vind het criterium van dat ze door Jezus moeten zijn ingesteld een zwak criterium...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:22
|
|
|
|
zeg Hannah, heb je wel door dat we veel dichter bij elkaar staan dan misschien zou blijken uit deze bijdragen???
dat wisten we na de uitgebreide discussie van vorig jaar toch al, chatuliem? we kwamen op ongeveer het zelfde punt uit.
misschien ga ik een andere keer in op je bericht, voor vanavond laat ik het hier even bij, ok?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:25
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Ik vind dit een hele mooie en wijze uitspraak van jou Chat : "ik ben bewogen met mensen naar welke kerk ze ook gaan!" Het belangrijkste is ons geloof in Jezus Christus, een kerk als instituut kan veel kwaad berokkenen. |
Hallo Marylien. Wat ik weet is dat we allemaal in de zelfde GOD geloven alleen heeft hij ons in verschillende dependance geplaatst maar HIJ houd van ons allemaal. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:28
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Het telefoontje dat ik "kreeg" vanmiddag met de mededeling "ik durf het toch niet aan .... "  |
Hallo Crossroud In iedergeval heel veel sterkte maar misschien wordt je volgende keer wel gebeld met een goed bericht. Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:30
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Voor deze mensen geldt wat Paulus schrijft, namelijk dat deze mensen laten zien dat Gods leefregels in het hart geschreven staan...al erken je God of Zijn leefregels niet, ze zijn er wel en je draagt ze met je mee, gewoon omdat je Zijn schepsel bent!
Hierin ligt denk ik ook het fenomeen verborgen dat ieder mens wel op zoek is naar een of andere vorm van spiritualiteit/godsbeleving, al komen ze niet allen altijd uit bij God zoals wij Hem als christenen mogen kennen! God werkt door in Zijn schepping om zo ieder mens te roepen...en dan blijft het aan ons om te antwoorden... |
Hallo Henk.
Dit klopt helemaal . Sjalom. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:32
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het lijkt me heel moeilijk aan te geven dat er een nieuw leven nodig is, terwijl het oude leven nog niet eens begonnen is. | Wat is er moeilijk aan om dat aan te geven? Het leven is besmet geraakt en daarom is er verschoning nodig, wat Jezus voor ons bewerkt heeft! En dat begint al vanaf het conceptiemoment, want Jezus is doelbewust daar al begonnen en niet direct als volwassen man op aarde gezet!
| CHATULIEM619 schreef: | | Het is ook vreemd, dat dit buiten de wil van de betrokkene omgaat. | God werkt als Starter inderdaad buiten de menselijke wil om. Hij klopt hoe dan ook aan, of we nu willen of niet! Dat is de boodschap van Zijn Woord!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:05
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Wat is er moeilijk aan om dat aan te geven? Het leven is besmet geraakt en daarom is er verschoning nodig, wat Jezus voor ons bewerkt heeft! En dat begint al vanaf het conceptiemoment, want Jezus is doelbewust daar al begonnen en niet direct als volwassen man op aarde gezet! | een leven besmet geraakt in de moeders schoot??? Dat beteken dus echt voor jou dat je gelooft dat een kind zondig is bij de geboorte en als het niet gedoopt is, het naar de hel gaat? Dan gaat het dus toch wel om behoudenis..Henk het is onzin wat je neerzet. Een kind wordt niet schuldig bevonden zolang het geen onderscheid kan maken. En wat betreft zondige natuur, die verandert niet door dat ritueel.
| HENK710 schreef: | | God werkt als Starter inderdaad buiten de menselijke wil om. Hij klopt hoe dan ook aan, of we nu willen of niet! Dat is de boodschap van Zijn Woord! | Vind ik knap gevonden, waarom denk je dat God de boom van kennis van goed en kwaad er neer gezet heeft? Laten we eens verder redeneren. Is het God die buiten de menselijke wil om werkt, of zijn het de ouders, die dit maar voor kinderen beslissen? Zij zijn degenen die zich de behoudenis van hun kinderen toeëigenen, zonder dat daar daadwerkelijke noodzaak toe is. God werkt naar de mens als persoon, Hij zoekt de mens persoonlijk op en vraagt hem persoonlijk voor Hem te kiezen. Idd ik geloof dat God daar initiatief inneemt, maar niet dat de ouders zich dat van tevoren toe moeten eigenen, want het is de zaak van de persoon zelf.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Ja dan was je echt op één km afstand .... angsthaas je durfde zeker niet ....  |
Nee ik ben bang voor mannen.......eg woar Was het daar ook zo druk?De koffie hebben we maar in Zuidlaren gehaald,was in het bospaviljoen geen doorkomen aan.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
|
|
|
|
ben je te aardig dan????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:11
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Zielig he voor Marcel  |
Ik denk(ahum,vrouwenlogica)dat Ksenia wel degelijk gevoelens voor hem heeft en daar een tikkie van geschrokken is.Door te besluiten het af te kappen kiest ze voor de veilige weg maar.......gevoelens verraden zich ooit
Die Adriaan he,koekje van eigen deeg kreeg Annemarie,"doe dit,loop hierheen,doe dat" pffffff,ja koel inderdaad,maar dan beide.
De andere stellen?Gewoon leuk.Richard zn antwoord op haar vraag of hij dinsdags naar haar toe kon komen......"ik MOET naar je toe",aandoenlijk 
ps.Femke hield zelf haar bestek verkeerd beet he
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:13
|
|
|
|
Hebben ze(wie zijn "ze" eigenlijk?) er een.........date???? van gemaakt?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:21
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | maar voor de koffie en de apfelstrudel of appelgebak wel weer RUIM op TIJD  |
Ha Cross het was ook het belangrijkste onderdeel toch en met leuke vrouwen op stap geweest
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:23
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Hebben ze(wie zijn "ze" eigenlijk?) er een.........date???? van gemaakt? |
yep
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:32
|
|
|
|
Klopt Jasmyn en ik waren veeeeeeel te laat, maar ja wij moesten dan ook helemaal uit Scheviningen komen enne.. eigenlijk zouden wij gewoon lekker een weekend met zijn tweeën weg, dus mochten wij ook best een uurtje later komen toch?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 23:35
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Jij zou toch gaan wandelen in Drenthe????Of zijn al die westerlingen helden op sokken?  |
Kan ik ook een Noordeling worden Leanne.......
|
|
| Naar boven |
|
|