ChristianMatch

Forum

strandwandeling voorjaar 2011
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2072 2073 2074 2075 2076 2077 2078 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Agenda
Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:09

MARIO216 schreef:
Waar woon je Clown smiley Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Dat is inderdaad een goei vraag. De Pieten hebben afgelopen jaar niet zomaar haar stadje als uitvalbasis uitgekozen...de mensen van het stadje mocht niet al te... laat ik maar Smiley met dichtgeplakte mond

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:09

Allereerst vind ik het bijzonder jammer als mensen zich gedwongen voelen om God te dienen omdat zij anders bang zijn om naar de hel te gaan. Dit is namelijk precies wat God nooit heeft bedoeld. God heeft de mensen geschapen naar zijn evenbeeld, met als doel om een relatie met hen aan te gaan. Zowel in het OT als in het NT kun je lezen dat God in de eerste plaats voor ons kiest. Hij dringt zich echter niet op. Hij wacht tot we zelf ons hart open stellen en Hem toelaten in ons leven. Als mensen het gevoel hebben dat zij gedwongen zijn om God te dienen, is er in feite geen sprake van een vrijwillige keuze. Alles wat onder dwang gebeurd is immers niet vrijwillig.

David gaf in één van zijn eerste posts aan dat mensen vaak naar de kerk worden gelokt op grond van een in zijn ogen verkeerd en incompleet Gods beeld. Wat vervolgens in mijn ogen veel te veel doorklinkt in zijn bijdragen is de toorn van God, het bang maken van mensen. En als je op grond van dat soort argumenten mensen probeert te bekeren, ben je volgens mij net zo fout bezig als wanneer je de indruk wekt dat je alles maar kunt doen en laten, omdat het toch wel wordt vergeven. In beide gevallen geef je mensen een compleet verkeerd beeld van God. En in beide gevallen is er sprake van een stuk psychologische manipulatie.

Persoonlijk vind ik dat wanneer je een beeld neerzet van een God waarin je wel moet geloven omdat je anders gedoemd bent om naar de hel te gaan, misschien nog wel een veel ergere vorm van manipulatie. Dat leidt er immers juist toe dat mensen zich gedwongen zullen voelen, terwijl juist dit niet Gods opzet is. Hij heeft ons niet voor niets gemaakt als mensen met een vrije wil en de mogelijkheid om te kiezen.

Liefde is vrijwillig. Zodra er sprake is van dwang in de liefde, dan gaat dit beklemmen en benauwen. Dan krijg je het gevoel dat de ander je probeert te claimen op een hele vervelende manier. En als je het gevoel krijgt dat de ander jou dwingt om bepaalde dingen te doen of laten, dan zal dat op de lange duur ook leiden tot of rebels gedrag of tot een slaafse houding. Dit zijn in mijn ogen geen dingen die God van ons verlangd.

Maar hoe zit het dan? Want God heeft ons wel de tien geboden gegeven. En Jezus zegt zelf het volgende in Marcus 12:
29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’

En in Johannes 13:
34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

We hebben dus wel degelijk een opdracht: namelijk om God lief te hebben met heel ons hart, met heel onze ziel en met heel ons verstand en met heel onze kracht. Daarnaast moeten we onze naaste liefhebben zoals onszelf, sterker nog we moeten elkaar lief hebben zoals Jezus ons heeft lief gehad.

Feit is dat wanneer je leeft conform die opdracht, dat je je dan automatisch houdt aan de tien geboden, want dan dien je alleen God, maak je geen afgodsbeelden, misbruik je de naam van de Heer niet, houd je de Sabbat (of in onze maatschappij de zondag) in ere als een rustdag die gewijd is aan God, toon je eerbied voor je vader en moeder, pleeg je geen moord, geen overspel, geen diefstal, leg je over een ander geen valse getuigenis af en zet je je zinnen niet op iets dat een ander toebehoort.

Als je dan kijkt naar de vier evangelies, waarin het leven van Jezus op aarde wordt beschreven, zie je dat Jezus het volmaakte voorbeeld heeft gegeven qua levenswijze. Jezus heeft nooit gezondigd, maar deed in alles Gods wil. Hij stond voortdurend in contact met God.

Nou zijn wij natuurlijk maar mensen en dus niet volmaakt zoals Jezus. Wij worden constant bloot gesteld aan allerlei verleidingen, verzoekingen en beproevingen. En ja, wij mensen maken allemaal ieder onze eigen fouten. Zolang je niet geloofd ben je je daar niet of nauwelijks van bewust. Maar als je eenmaal tot het geloof bent gekomen, Gods Woord gaat lezen, dan ontdek je wel dat bepaalde gedragingen niet conform Gods wil zijn. Overigens zijn dit overwegend gedragingen die uiteindelijk leiden tot pijn, verdriet, schaamte, angst of teleurstelling.

Ik denk dat God juist daarom aan ons zijn tien geboden heeft gegeven. Dat heeft hij niet gedaan om een stok te hebben om ons mee om de oren te slaan, in de wetenschap dat het voor ons heel moeilijk zou zijn om ons daar ten volle aan te houden. Hij heeft ons die tien geboden gegeven, juist omdat Hij het goed met ons voor heeft.

Denk bijv. aan een kind bij een hete kachel. Je waarschuwt het kind dat zij daar niet te dicht bij moet komen, omdat ze het risico loopt dat ze zich anders brand. Je zegt dit dus niet omdat je het kind wilt plagen, maar juist omdat je niet wilt dat dit kind zich pijn doet. Blijkt dan toch dat ze zich brand, dan is het eerste wat je doet het kind oppakken en ermee naar de koude kraan rennen. Anders gezegd: je helpt het kind zo snel mogelijk weer van de pijn af. En over het algemeen bedenkt het kind zich vervolgens wel twee keer voordat het weer te dichtbij de kachel komt…

Als ik terug kijk op mijn persoonlijke leven weet ik dat er veel momenten zijn geweest waarop ik mijn vingers heb gebrand. Alleen daaruit al kan ik de conclusie trekken dat ik blijkbaar een hardleers mens ben. Ik weet echter ook dat God op tal van momenten met mij naar die koude kraan is gerend. En uiteindelijk heeft hij die kachel gewoon maar stuk geslagen..

Anyway, sinds ik de relatie die ik als kind met God had heb hervonden, is Zijn Heilige Geest op een geweldige manier in mij en door mij gaan werken. Ik dien God niet omdat dit moet, uit angst voor hel en verdoemenis.. Ik dien God omdat ik ongelofelijk veel van Hem houdt en omdat ik me uiteindelijk opnieuw ben gaan realiseren dat Hij veel beter weet wat goed voor mij is dan ikzelf. Bovendien weet ik dat Hij ook ongelofelijk veel van mij houdt en juist daarom voor mij het goede, volmaakte en volkomene voor mij op het oog heeft. Daar op te mogen vertrouwen geeft een enorme rust.

David vroeg: “Wat betreft de Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? De noodzaak van berouw en bekering? Termen als zonde, hel, kruis en het bloed?”

Ik denk dat als je daarover begint tegen iemand die God nog niet kent, dat het alleen aversie zal oproepen. Ik ben het eens met de opmerking dat het om het hele evangelie gaat, niet alleen om de passages over de liefde van God, maar juist ook over de passages waaruit blijkt dat God wel degelijk boos, verdrietig, teleurgesteld kan zijn in mensen. Dit neemt niet weg dat God wel genadig is. Hij heeft immers niet voor niets Zijn Zoon naar aarde gestuurd en Jezus is niet voor niets gestorven. Daarmee heeft Jezus onze zonden op zich genomen. En vanaf het moment waarop we Hem hebben leren kennen en aanvaarden als onze Verlosser en Zaligmaker, mogen wij ook weten dat onze zonden vergeven zijn en dat wij in vrijheid mogen leven, los van schuld, angst en schaamte, zonder de angst om veroordeeld te worden.

Dat betekent niet dat je er vervolgens maar op los kunt gaan leven onder het mom van “ach.. het maakt niet uit, want het wordt toch wel vergeven.” Maar God dwingt je nergens toe. Naarmate je groeit in het geloof, Hem beter leert kennen, ontdekt hoe ongelofelijk goed Hij is, zul je uit liefde voor Hem en je medemens ook hoe langer hoe meer willen leven conform het voorbeeld dat Jezus heeft gegeven.

Let wel: ik heb het hier bewust over groeien in het geloof. Vergelijk dit rustig met de ontwikkeling van een kind. Een pasgeboren baby moet alles nog leren: praten, zelf eten, leren lopen, contacten met anderen leggen en onderhouden, verantwoordelijkheid nemen en dragen voor de eigen daden. Als zo’n kindje verwaarloosd wordt, zijn er heel veel dingen die het kind niet mee krijgt. Als zo’n kindje voortdurend overal voor op zijn kop krijgt, wordt het een heel bang en onzekere of juist heel recalcitrante volwassene. Maar als zo’n kindje met heel veel liefde wordt opgevoed, ontstaat er een stabiele persoon.

Vergelijk iemand die net tot het geloof is gekomen daarom maar met zo’n jong kindje dat alles nog moet leren. Je verwacht van een pasgeboren baby niet dat hij mee gaat doen aan een marathon of een debat. Juist iemand die net tot het geloof is gekomen is erbij gebaat dat je hem met heel veel liefde probeert op te voeden in het geloof. Als je dan meteen gaat preken over hel en verdoemenis, dan loop je een grote kans dat je het uiteindelijke doel nooit wordt bereikt. Ditzelfde geldt ook op het moment dat je iemand die God helemaal nog niet kent probeert te bekeren door hem te vertellen dat hij veroordeeld wordt tot de hel als hij niet als de sodemieter in God gaat geloven en precies doet wat in de Bijbel staat.

Juist daarom is het zo ontzettend belangrijk dat wij mensen vertellen over Gods enorme liefde en genade. Dat we laten zien dat wij kinderen van God zijn, door onze manier van leven. Dat we ons niet verheven voelen boven andere mensen, maar hen juist in alle nederigheid willen laten kennis maken met de liefde van God. Niet door te overtuigen, maar door te getuigen. Niet door te dwingen of door te chanteren, maar juist door mensen te helpen bij het hen zelf te laten kiezen.

Ik ben mij er goed van bewust dat juist ook in de vier evangelisch wordt gesproken over het oordeel en de hel. Ik denk dat het goed is om die stukken in de totale context te lezen. In veel van deze stukken richt Jezus zich op de wetgeleerden als de sadduceeën en de farizeeërs. Zij voelden zich verheven boven andere mensen, meenden hen te vertellen hoe zij leven moesten, terwijl zij zelf niet eens leefden op de manier waarop God het bedoelde. Juist daarom zegt Jezus erg vaak dat je niet moet oordelen opdat je niet geoordeeld wordt. Verder geeft Jezus aan dat het oordeel zal gelden voor mensen die niet willen luisteren naar het evangelie, die niet tot het geloof komen. Juist ook hier klinkt door dat het dus niet aan ons is om die mensen te veroordelen. Wat Jezus hierover zegt is het volgende (Mattheüs 10):
7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” 8 Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! 9 Neem in je beurs geen gouden, zilveren of koperen munten mee, 10 schaf je voor onderweg geen reistas aan, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want een arbeider is het waard dat er in zijn onderhoud wordt voorzien. 11 In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. 12 Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. 13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten. 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad.

Anders gezegd: Jezus vraag niet van ons om hel en verdoemenis te preken. Hij vraagt van ons om te vertellen dat het het Koninkrijk van de hemel nabij is en om het evangelie te verkondigen. Als mensen daar niet naar willen luisteren is de keus aan hen. Jezus zegt niet dat we dan hel en verdoemenis moeten spreken, maar juist dat we dan verder moeten gaan, naar andere mensen die wel willen luisteren.

Het is niet aan ons om over mensen te oordelen die niet tot het geloof komen. Dat doet God te Zijner tijd zelf wel. Wij hebben echter wel een hele duidelijke opdracht om anderen te vertellen over God, om te getuigen van Zijn enorme liefde en genade, om alle volken tot discipelen van Jezus te maken. Juist door Jezus hebben vele mensen de liefde van God leren kennen. Kijk daarom naar hoe Jezus sprak met mensen, met wie hij omging. Jezus veroordeelde niemand, hij genas en schonk vergeving. Hij vertelde over de liefde van Zijn Vader in de hemel. Hij vertelde hoe wij met God om moeten gaan en met elkaar. Laten we Zijn voorbeeld volgen bij het verkondigen van het evangelie, zodat mensen zich juist niet gedwongen of gechanteerd voelen, maar vrijwillig kiezen voor een leven met God.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:18

Goed verhaal, Lisa. Je raakt de kern.

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 16 maart 2011, 23:20
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:26

Susannah, dank voor je mooie bijdrage, kan er iets van opsteken!

Je verwoordt het goed, en ik geloof erin
ook al de praktijk niet altijd even eenvoudig.

Het moeilijkste is soms jezelf vergeven denk ik.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:34

MARIO216 schreef:
We gaan gelijk weer on-topic. Ik ga niet mee strandwandelen.

Bang voor natte voeten?
Vorig jaar had je vol genoten met de dames Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:35

Iemand (vrouw jonger dan ikzelf) kreeg enkele weken geleden te horen dat ze uitgezaaide kanker had,
nooit klachten gehad.........
niets meer aan te doen,
alleen palliatief, pijnbestrijden,
ze wou nog zoveel doen met en voor haar gezin,
nu hoort ze zeggen dat het vlug zal gaan.....

Ik wil hier graag gebed voor vragen,
ik zat daar te luisteren en zo machteloos naar haar te kijken.....

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op woensdag 16 maart 2011, 23:35
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:49

.....nog even genieten vlak voor de nacht, overbekend en dat is ook terecht, want wie vindt dit nou niet mooi?

http://www.youtube.com/watch?v=E2j-frfK-yg&feature=related

Bach, de eenvoud is het kenmerk van het ware....

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 16 maart 2011, 23:54
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 00:02

SUSANNAH475 schreef:
huh ? Ik vind de PABO wel een vak hoor... onderschat het niet !!

en PABO is........?

(een belgische vraag dus)
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 00:05

ADELAAR559 schreef:
Hallo allemaal .....

Even om polshoogte te nemen...... wie komt uit Groningen, is tussen de 20 en de 40 jaar oud en voelt iets voor een uitje hier in de buurt?

He dat is ook weer jammer ...iets boven de leeftijdsgrens Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 00:07

WILLEMIJN232 schreef:
ik las trouwens vandaag op MSN dat bewezen is dat mannen vaker liegen dan vrouwen?????? Daar was ik wel weer een beetje verbaasd over..... Verraste, verbaasde smiley

Waar halen ze die onzin weer vandaan Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 00:58

ADELAAR559 schreef:
Hallo allemaal .....

Even om polshoogte te nemen...... wie komt uit Groningen, is tussen de 20 en de 40 jaar oud en voelt iets voor een uitje hier in de buurt?

Nou leuk dan... wordt er weer eens iets in Noorden georganiseerd.. mogen we niet mee omdat we te oud zijn.. Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 01:05

Het Chantage

Het begrip chantage krijgt nu een andere dimensie en waarin de liefde van Christus jegens ons centraal staat.
Begrijp wel dat de liefde van Christus en dus God centraal staat in de beleving van veel Christenen, maar er word nu ook in wezen de essentie voorbij gestreefd van het ware geloof.

"Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden..." ROMEINEN 1:18

Je kunt het misschien met de mantel liefde alles bedekken maar de bovenstaande Bijbeltekst geeft toch duidelijk aan dat waar deze dingen zich afspelen er toch sprake is van een toornig God die jegens hem ongehoorzaam zijn.

Hij komt in heerlijkheid en kracht, "Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. Dewelken zullen tot straf lijden het EEUWIG VERDERF, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,..." 2 THESSALONICENSEN 1:8-9

In deze Bijbeltekst geeft God aan die God niet kennen een eeuwig verderf te wachten staat. Daarin zie toch het oordeel Gods.

"Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen? Ik zeg u: Neen zij; maar INDIEN GIJ U NIET BEKEERT, ZO ZULT GIJ ALLEN INSGELIJKS VERGAAN." LUKAS 13:4-5

Angst Hel en Verdoemenis wordt gemakshalve in de chantage verweven, maar in de bovenstaande tekst kunnen wij niet om heen.

"Want dit weet gij, dat geen hoereerder (of overspelige) of onreine of gierigaard, die een afgodendiener is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God. DAT U NIEMAND VERLEIDE met ijdele woorden; want OM DEZE DINGEN komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid." ÉFEZE 5:5-6

"Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam." 1 KORINTHE 6:18

Ook ons lichaam een evenbeeld van God is een tempel en zoals je ziet is er in de bovenstaande teksten komt duidelijk naar voren hoe wij met ons lichaam om moeten gaan, want anders zullen wij niet het Koninkrijk Gods kunnen in gaan.

De liefde en de relatie met de Hemelse Vader die Lisa zo mooi heeft verwoord is in grote lijnen waar maar de keerzijde is toch ook het oordeel Gods en de keuze tussen die in Hem geloven en waarachtig deelgenoot zijn van het Eeuwig Leven van de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde of anders het Eeuwig Verderf en dus de Hel

Laatst aangepast door
LEONARD480
op vrijdag 18 maart 2011, 13:38
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 01:17

Vergeving

U bent voor onze zonden aan het kruis gestorven.
U geeft ons een beter Huis,
Bij de Vader Thuis.
In de Hemel nodigt U ons uit.
Wij zijn Uw Bruid.

U moest lijden en strijden voor al onze zonden.
U heelt alle wonden.
Vergeving van je zonden heelt (geneest) al je wonden.
De Vader heeft U naar ons toegezonden.
En U haalt alles wat verkeerd is uit onze monden.

U vergeeft alles wat wij verkeerd hebben gedaan
En U kijkt niet meer tegen onze zonden aan.
Wij slaan onze ogen voor U neer,
“U bent zo geweldig goed, oh Heer!
Dank U wel dat U onze zonden vergeeft,
En dat de duivel voor U beeft.
Maar U heeft hem verslagen.
De duivel zal het steeds opnieuw wagen maar U,
U verlost ons van zijn plagen”

We moeten ook elkaar vergeven
als iemand ons iets heeft aangedaan.
We moeten er niet op los slaan,
maar naar de Vader gaan en Hem om vergeving vragen,
en niet over die ander gaan klagen.

Het leven is een strijdwagen
De zonden volgen ons dagen op dagen,
Maar vergeet niet om vergeving te vragen.
Hij geeft je de moed en de kracht en zet een wacht voor je lippen.
Zodat er geen verkeerde dingen uit kunnen glippen.

Ga toch met je zonden naar God,
en luister naar Zijn Gebod.
Dit was het slot van mijn gedicht
Ik hoop dat je je op de Heere richt met heel je leven en je hart.
Dan ben je rijk,
en kom je later in Zijn Koninkrijk!

http://www.gedichten-freaks.nl/349182/

Laatst aangepast door
LEONARD480
op donderdag 17 maart 2011, 01:20
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 01:27

FRANKT627 schreef:
Hoi Leonard en Cross,

De outlook doet het inderdaad weer. Op google probeerde ik de site van KPN te openen en dat lukte ook niet. Misschien was hun "computer-machien" wel defect zoals je zelf zegt.

Nu het probleem met de skype nog proberen op te lossen. Boze smiley

Frank

Fijn dat het weer werkt Frank...

En Skype ???iets met de geluidskaart ???
Naar boven

Auteur Bericht
EFRAIM054

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 01:33

Hallo Allemaal,
Op zaterdag 26 maart a.s willen we 's avonds gaan bowlen in Purmerend. Tot nu toe hebben we 5 geïnteresseerden. Leuk als er zich nog een paar mensen zich aanmelden. Zie www.bowlingcentrumpurmerend.nl
Wat gaan we doen? Voorafgaand aan het bowlen (tussen 17.00 en 19.00 uur) is er de gelegenheid om in het bowlingcentrum of in het centrum van Purmerend iets te gaan eten. Zo kunnen we in het bowlingcentrum gaan steengrillen of biefstuk met patat te nemen. Vlakbij heb je de 'Koemarkt', het uitgaanscentrum van Purmerend, waar er ook verschillende eetgelegenheden zijn o.a. een chinees. Daar komen we nog op terug.
Tussen 19.00 en 21.00 uur willen we graag de baan op om onze bowlingkunsten te vertonen. De kosten zijn Euro 21,50 per baan per uur. Natuurlijk delen we deze kosten onder elkaar.
Super als jij ook aanwezig kunt / wilt zijn!
Aanmelden bij René (Efraim)
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 01:39

LEONARD480 schreef:
Het Chantage

Het begrip chantage krijgt nu een andere dementie en waarin de liefde van Christus jegens ons centraal staat.
Begrijp wel dat de liefde van Christus en dus God centraal staat in de beleving van veel Christenen, maar er word nu ook in wezen de essentie voorbij gestreefd van het ware geloof.

"Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden..." ROMEINEN 1:18

Je kunt het misschien met de mantel liefde alles bedekken maar de bovenstaande Bijbeltekst geeft toch duidelijk aan dat waar deze dingen zich afspelen er toch sprake is van een toornig God die jegens hem ongehoorzaam zijn.

Hij komt in heerlijkheid en kracht, "Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. Dewelken zullen tot straf lijden het EEUWIG VERDERF, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,..." 2 THESSALONICENSEN 1:8-9

In deze Bijbeltekst geeft God aan die God niet kennen een eeuwig verderf te wachten staat. Daarin zie toch het oordeel Gods.

"Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen? Ik zeg u: Neen zij; maar INDIEN GIJ U NIET BEKEERT, ZO ZULT GIJ ALLEN INSGELIJKS VERGAAN." LUKAS 13:4-5

Angst Hel en Verdoemenis wordt gemakshalve in de chantage verweven, maar in de bovenstaande tekst kunnen wij niet om heen.

"Want dit weet gij, dat geen hoereerder (of overspelige) of onreine of gierigaard, die een afgodendiener is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God. DAT U NIEMAND VERLEIDE met ijdele woorden; want OM DEZE DINGEN komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid." ÉFEZE 5:5-6

"Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam." 1 KORINTHE 6:18

Ook ons lichaam een evenbeeld van God is een tempel en zoals je ziet is er in de bovenstaande teksten komt duidelijk naar voren hoe wij met ons lichaam om moeten gaan, want anders zullen wij niet het Koninkrijk Gods kunnen in gaan.

De liefde en de relatie met de Hemelse Vader die Lisa zo mooi heeft verwoord is in grote lijnen waar maar de keerzijde is toch ook het oordeel Gods en de keuze tussen die in Hem geloven en waarachtig deelgenoot zijn van het Eeuwig Leven van de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde of anders het Eeuwig Verderf en dus de Hel

Je kan het met David niet eens zijn maar er is wel een grote categorie mensen die wel zo gelooft! Ga de Bible Belt maar eens langs en je zult het tegen komen.......De Bijbel letterlijk nemen en de rest van de wereld is afdwalende, zondig enz..... Ik denk dan weleens: wie steeds omhoog kijkt vergeet de aarde........
Maar ook dat is een manier van geloven en soms niet te bevatten als je anders denkt.....
Geloven is voor mij niet bedoeld om mensen in angst en schuld gevangen te zetten en klein te houden, maar juist om gelukkig te zijn.
Maar dat is mijn beleving.....en wie ben ik om te oordelen als mensen dat anders beleven?
Is het ook niet zo dat we misschien ook dat 'heel'moeten laten?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 01:42

THOMAS968 schreef:
.....nog even genieten vlak voor de nacht, overbekend en dat is ook terecht, want wie vindt dit nou niet mooi?

Terwijl ik luister is het al nacht......en een mooie afsluiting van een lange dag.........blijft mooi.....
Naar boven

Auteur Bericht
TRIJNIE671

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 07:53

Heel jammer , maar er zitten hier meer 40 plus noordelingen , ik denk Adelaar dat je een uitje moet organiseren voor iedereen Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IRENE200

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 08:43

LEONARD480 schreef:
Hoezo Eggie?? In mijn ogen een heel belangrijk onderdeel van de relatie.

Ik denk als je die vraag vanuit het profiel bedoeld,het gaat om samen kinderen nog te willen.En niet bedoeld is om kinderen van je toekomstige partner te accepteren,uit een ander huwelijk.Er zitten hier ook veel jongere he
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 09:48

DINI968 schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik heb wel een auto tot mijn beschikking maar heb er een vreselijke hekel aan om ergens naar toe te rijden waar ik de weg niet ken...............daar ga ik met mijn zelfstandigheid en grote mond................
Dus als iemand mij ergens op een handige plek p kan pikken, heel graag.[/quote]

Weer daar de weg ook niet hoor ... maar de tomtom weet wel raad hoop ik ....avond daarvoor zit ik in Hasselt vlakbij Zwolle ...dus mocht het een probleem zijn, moeten we even naar een oplossing zoeken.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 10:15

LEONARD480 schreef:
Het Chantage

Het begrip chantage krijgt nu een andere dementie en waarin de liefde van Christus jegens ons centraal staat.Begrijp wel dat de liefde van Christus en dus God centraal staat in de beleving van veel Christenen, maar er word nu ook in wezen de essentie voorbij gestreefd van het ware geloof.

Het is duidelijk dat jij de essentie van mijn bijdrage niet hebt weten te pakken. In mijn bijdrage gaat het er in de allereerste plaats om dat mensen niet gedwongen of gechanteerd moeten worden om God lief te hebben en om zich te houden aan zijn geboden, uit angst voor hel en verdoemenis. Zodra er sprake is van dwang of chantage is er immers geen sprake van een vrijwillige keuze. Als mensen denken dat God alleen maar van hen houdt als ze maar volgens de wetten en regels proberen te leven, proberen ze op die manier Zijn liefde af te dwingen. Dat heeft geen zin, net zo min als het zin heeft om je in een relatie volledig aan te passen aan de ander, zodat hij of zij maar bij jou blijft. Dan ontstaat er een krampachtige vorm van houden van... voor zover je van houden van kunt spreken in zo'n geval.

Je hoeft Gods liefde niet af te dwingen. God houdt namelijk al van je, hij neemt je zoals je bent en wil het beste voor je. En ja, God heeft leefregels ingesteld. Dat heeft hij niet gedaan omdat Hij ons wil beperken in ons doen en laten, maar juist omdat Hij ons tot volle bloei wil zien komen. Die leefregels zijn namelijk bedoeld voor ons welzijn, om te voorkomen dat wij beschadigen door pijn, verdriet, teleurstelling, angst en schaamtegevoelens. Er is geen mens die daar niet mee te maken krijgt, door wat hem overkomt of door wat hij zich laat overkomen. Juist daarom was het zo belangrijk dat Jezus als Verlosser naar de wereld is gekomen.

Ik weet niet of je hiermee doelt op mijn bijdrage, maar als dat zo is raadt ik jou aan om die nog een keer heel goed door te nemen. Ik zeg namelijk juist niet dat je alles met de mantel der liefde moet bedekken.... Wat ik zeg is dat je naarmate je groeit in het geloof en in een levende relatie met God, je ook zult inzien dat het bij geloven niet gaat om van alles moeten of juist niet mogen. Ouders hebben het beste met hun kind voor en zo heeft ook onze Vader in de hemel het beste met ons voor. Juist daarom heeft hij ons leefregels gegeven. Op het moment dat we daarvan afwijken, kan God wel degelijk verdrietig, boos of teleurgesteld worden. Dat betekent echter niet dat Hij het ons niet wil vergeven en ons niet wil helpen om weer uit de problemen te komen die dat veroorzaakt, opdat wij het een volgende keer anders aan kunnen pakken. Bovendien is de essentie van het ware geloof niet dat je je moet houden aan allerlei wetten en regels, maar juist dat je Jezus hebt leren kennen als jou Verlosser.

Wat betreft de Bijbeltekst die je noemt: lees die ook nog maar een keer over in haar totale context vanaf vers 16: Daaruit blijkt dat Gods reddende kracht is voor allen die geloven. De toorn van God geldt voor de goddelozen en onrechtvaardigheid. Let wel, ook hier geldt: God zal zelf wel over hen oordelen, dat hoeven wij niet te doen. Dat is niet de opdracht die wij hebben gekregen, toen Jezus zei "maak alle volken tot mijn discipelen.."

Ook hier gaat het weer om mensen die God niet kennen. Nogmaals: wij hebben de opdracht om mensen te vertellen over God, dat staat buiten kijf. De mensen die God niet willen kennen, zullen inderdaad veroordeeld worden, ook daar is geen discussie over mogelijk. Maar die worden veroordeeld door God zelf. Tegen ons zegt Jezus: als zij niet willen luisteren, schud dan het stof van je voeten en ga verder naar mensen die wel willen luisteren. Hij zegt in geen geval dat je dan maar hel en verdoemenis moet gaan preken om ervoor te zorgen dat mensen zich gedwongen voelen om maar te gaan geloven uit angst.

Lees ook deze bijbeltekst nog maar eens in haar totale contekst Leonard. In feite gaat het hier om mensen die bij Jezus komen omdat zij menen dat andere mensen grotere zondaars zijn dan andere mensen:
Er waren op dat moment ook enkele mensen aanwezig die hem vertelden over de Galileeërs van wie Pilatus het bloed vermengd had met hun offers. 2 Hij zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat ze dat ondergaan hebben?
Wat ook hier geldt is dat Jezus feitelijk zegt dat je niet moet oordelen over anderen. Als er een oordeel geveld moet gaan worden zal God dat wel doen.

Je rukt de tekst uit haar verband.

Wat betreft de teksten uit Korithe en Efeze: je doelt hiermee op de leefregels die door God zijn ingesteld. Ik denk dat ik ook hier heel duidelijk over ben geweest in mijn bijdrage: als je daadwerkelijk een levende relatie met God krijgt en tot de ontdekking komt dat alleen Hij weet wat goed voor jou is, ga je uit liefde voor hem het voorbeeld van Jezus volgen. Dat gaat met vallen en opstaan en is een kwestie van groeien in het geloof. Maar er komt een moment dat je inziet dat de leefregels die God ons heeft gegeven, juist bedoeld zijn omdat hij het beste voor ons wil. Lees het stuk in mijn bijdrage over het kind bij die kachel dus nog maar eens door.

De liefde en de relatie met de Hemelse Vader die Lisa zo mooi heeft verwoord is in grote lijnen waar maar de keerzijde is toch ook het oordeel Gods en de keuze tussen die in Hem geloven en waarachtig deelgenoot zijn van het Eeuwig Leven van de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde of anders het Eeuwig Verderf en dus de Hel[/i]

Heel simpel Leonard: het oordeel Gods geldt voor de mensen die niet geloven. Als je hen echter probeert te bereiken door hel en verdoemenis te preken, door hen op die manier te dwingen om in God te gaan geloven, zul je sowieso de plank mis slaan. Je creeërt dan angstgevoelens, in plaats van dat je mensen helpt om God te leren kennen als een God van liefde en genade. God wil niet dat wij hem dienen uit angst. God wil dat wij hem dienen uit liefde voor Hem, uit het diepe besef dat alleen Hij weet wat goed voor ons is en dat we ons juist daarom proberen te houden aan de leefregels die Hij heeft gesteld. En nee, daarmee bedek ik juist niet alles met de mantel der liefde...
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 10:28

WILLEMIJN232 schreef:
Je kan het met David niet eens zijn maar er is wel een grote categorie mensen die wel zo gelooft! Ga de Bible Belt maar eens langs en je zult het tegen komen.......De Bijbel letterlijk nemen en de rest van de wereld is afdwalende, zondig enz..... Ik denk dan weleens: wie steeds omhoog kijkt vergeet de aarde........
Maar ook dat is een manier van geloven en soms niet te bevatten als je anders denkt.....
Geloven is voor mij niet bedoeld om mensen in angst en schuld gevangen te zetten en klein te houden, maar juist om gelukkig te zijn.
Maar dat is mijn beleving.....en wie ben ik om te oordelen als mensen dat anders beleven?
Is het ook niet zo dat we misschien ook dat 'heel'moeten laten?

Ik heb heel lang gedacht dat je de Bijbel niet al te letterlijk moet nemen, maar moet interpreteren naar deze tijd. Tot ik tot het inzicht kwam dat de Bijbel juist heel goed toepaasbaar is in ons dagelijks leven en me ben gaan realiseren dat ik de Bijbel in haar gehaal, in de totale context juisst letterlijk moet nemen om de essentie van het totale evangelie te kunnen bevatten en te begrijpen. En juist door dat te doen, ben ik tot het inzicht gekomen dat wij niet in angst en schuld gevangen hoeven te zitten, maar juist vrij mogen zijn van angst, schuld en schaamte juist omdat Gods plan met ons volkomen anders is. Hij wil inderdaad dat wij gelukkig zijn, dat is precies waar het om gaat. Juist daarom heeft Hij ons leefregels gegeven die ons kunnen beschermen tegen het branden van onze vingers, juist daarom wil hij ons genezen, herstellen, vergeven. Juist daarom is Jezus naar aarde gekomen om ons te verlossen van de zonde. Hij heeft ons gewoon ongelofelijk lief en wil niets liever dan dat ook wij Hem liefhebben en anderen vertellen over Zijn liefde en genade. Want God houdt van alle mensen en wil graag dat iedereen gered wordt. De mensen die niet tot het geloof komen zullen buiten de boot vallen, daar is de Bijbel heel duidelijk over. Dat is niet omdat God dat zo wil, dat is omdat die mensen niet anders willen. God laat hen de keuze, maar vraagt wel van ons om ervoor te zorgen dat zij een keuze kunnen maken door hen te vertellen over Hem.
Naar boven

Auteur Bericht
AARTJE289

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 11:26

THOMAS968 schreef:

Het was een goede afsluiting van een hectische dag .
Naar boven

Auteur Bericht
MARIA576

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 11:43

LISA610 schreef:
Ik heb heel lang gedacht dat je de Bijbel niet al te letterlijk moet nemen, maar moet interpreteren naar deze tijd. Tot ik tot het inzicht kwam dat de Bijbel juist heel goed toepaasbaar is in ons dagelijks leven en me ben gaan realiseren dat ik de Bijbel in haar gehaal, in de totale context juisst letterlijk moet nemen om de essentie van het totale evangelie te kunnen bevatten en te begrijpen. En juist door dat te doen, ben ik tot het inzicht gekomen dat wij niet in angst en schuld gevangen hoeven te zitten, maar juist vrij mogen zijn van angst, schuld en schaamte juist omdat Gods plan met ons volkomen anders is. Hij wil inderdaad dat wij gelukkig zijn, dat is precies waar het om gaat. Juist daarom heeft Hij ons leefregels gegeven die ons kunnen beschermen tegen het branden van onze vingers, juist daarom wil hij ons genezen, herstellen, vergeven. Juist daarom is Jezus naar aarde gekomen om ons te verlossen van de zonde. Hij heeft ons gewoon ongelofelijk lief en wil niets liever dan dat ook wij Hem liefhebben en anderen vertellen over Zijn liefde en genade. Want God houdt van alle mensen en wil graag dat iedereen gered wordt. De mensen die niet tot het geloof komen zullen buiten de boot vallen, daar is de Bijbel heel duidelijk over. Dat is niet omdat God dat zo wil, dat is omdat die mensen niet anders willen. God laat hen de keuze, maar vraagt wel van ons om ervoor te zorgen dat zij een keuze kunnen maken door hen te vertellen over Hem.

Lisa, volgens mij heb je het in dit stuk én het vorige stuk bijzonder goed verwoordt. Duidelijker kan volgens mij niet.
Wat ik niet zo goed begrijp is de tweedeling die sommigen maken: Liefde versus Wraak/straf. Het één: de Liefde, is niet álleen maar 'onder de kin kietelen'...en het ánder: wraak/straf is nooit zonder de Liefde. Trouwens, ik gebruik zélf liever het woord: correctie.
Voor onszelf kunnen we heel goed begrijpen dat Liefde en correctie hand in hand gaan. Wij kunnen onze kinderen niet opvoeden, leiden naar volwassenheid en tegelijkertijd álles maar goed vinden wat ze doen of zeggen! (ik niet althans, soms moet ik ook beslissingen nemen die mijn kinderen helemaal NIETS vinden..en toch doe ik het voor hén, omdat ik zie dat als ik hen hun gang laat gaan, ze gewoon de verkeerde keuzes maken!) Een familielid van me zei ooit eens: 'jij mocht zowat niets van je ouders, maar ik mocht álles...ze vonden alles goed en dát heb ik ze héél erg kwalijk genomen! Hadden ze me maar meer regels gegeven want nu ben ik járen bezig geweest om de grenzen van mijn leven te zoeken en bepalen'
Ik zal nooit vergeten dat ze dit tegen me zei en het geeft volgens mij ook heel goed aan wat Liefde werkelijk is. Liefde is het állerbeste willen voor iemand. Zoals God het allerbeste voor ons wil, ja zelfs zóver is gegaan, dat Hij door de dood héén is gegaan, voor onze zonden.
Het heeft God altijd bedroeft, als de mensen zich van Hem afkeerden en zondigden. Toch wilde Hij steeds opnieuw beginnen met ons. Elke keer weer! Soms was er tucht en opvoeding voor nodig...maar wél met het doel om ons mensen te doen omkeren van het verkeerde pad en het énige waarachtige pad, het pad dat tot leven leidt, weer op te gaan.
Regels? Zijn dat beperkingen? Nee, eerder een kader waarbinnen je veilig mag leven, wetend dat het goed voor je is.
Regels brengen ook rust..(als het goed is) en duidelijkheid.
Als ik, als wij geloven..dat HIJ dé Weg en dé Waarheid is...mogen we er gerust vanuit gaan dat zijn Liefde en al wat HIJ van ons vraagt, bedoeld is om te léven, écht te leven en vrij te zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 11:45

Het is een veronderstelling dat hier op het forum een leer van de contraremonstranten verkondigd wordt, tegenover de remonstrantse leer.

Had het niet in het persoonlijke vlak beschreven Lisa, want aan jouw geloofsleven daar twijfel ik ook niet aan.
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 12:04

Mooi gedicht Leonard.
Vergeving blijft moeilijk denk ik. Het is moeilijk om oprecht vergeving te vragen want we falen liever niet............en het is soms vrijwel ondoenlijk om sommige mensen die je zo diep gekwetst hebben te vergeven en het dan ook nog eens te vergeten..........
Er zijn gewoon mensen die heel makkelijk sorry roepen en er niets van menen maar waarom blijf je dan met ze omgaan om iedere keer weer dezelfde pijn te voelen?
Misschien is er soms niets anders mogelijk dan radicaal te breken net als Paulus en Barnabas. En zijn daarom Paulus zijn woorden minder geloofwaardig? Is zijn inzet voor de gemeente minderwaardig geworden daardoor? Volgens mij niet. Maar met sommige mensen kun je voor je eigen gemoedsrust beter niet omgaan is mijn ervaring. Laf misschien?
Ik noem het liever zelfbescherming.............
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 12:09

Mijn mooiste moment was gisteravond toen ik na een zwaar gesprek met mijn middelste zoon van hem te horen kreeg dat hij zich geen betere moeder had kunnen wensen dan mij. Ik heb van blijdschap een heerlijk potje zitten janken........... Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 12:14

IRENE200 schreef:
Ik denk als je die vraag vanuit het profiel bedoeld,het gaat om samen kinderen nog te willen.En niet bedoeld is om kinderen van je toekomstige partner te accepteren,uit een ander huwelijk.Er zitten hier ook veel jongere he

Ik heb nee ingevuld en eerlijk gezegd vallen voor mij alle mannen af die ik weet niet hebben staan of nog erger ja als ze al de 50 gepasseerd hebben...............Wel heb ik bij wat wil je hier nog verder kwijt geschreven dat ik zelf geen kinderen meer kan en wil krijgen maar dat zijn kinderen van harte welkom zijn in mijn leven.
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 12:18

INEZ910 schreef:
De Daisy sisters van Henning Mankell, over drie generaties vrouwen, mooi!!

Momenteel zit ik Vera van Jan Siebelink te lezen.
Prachtig hoe hij de beklemming beschrijft van een kind dat opgroeit bij ouders die totaal liefdeloos en respectloos met elkaar omgaan.
Naar boven

Auteur Bericht
VANDAM845

BerichtGeplaatst: donderdag 17 maart 2011, 12:18

Huilende smiley, smiley in tranen marty is niet meer in ons midden,hij heeft cm verlaten,
we wensen hem het allerbeste toe,en wie weet tot later Huilende smiley, smiley in tranen Clown smiley
hoe nu verder????????????????? Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
zelf kan ik ook niet elke week,dus [quote]vinden jullie het bestaan van de gebedsroom van belang laat het ivb martha weten.zijn er mensen,om de kar met ons te trekken,laat het ons ook weten.
ik kijk uit naar jullie reaktie,vandam.

Laatst aangepast door
VANDAM845
op donderdag 17 maart 2011, 14:27
Naar boven

ChristianMatch forum index » Agenda
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2072 2073 2074 2075 2076 2077 2078 ... 6194 Volgende
Pagina 2075 van 6194