ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2112 2113 2114 2115 2116 2117 2118 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:26

sorry mensen ik zal het proberen te verklaren (al kunnen jullie met internet het zelf ook opzoeken, leer je nog eens wat Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt ):

Quote:
hyper-calvinisme -fatalistisch
-noodlot-leer
-ifra discussie
-supra discussie
-deterministen
-open theïsten
ridiculiseren

hyper calvinisme = een variant van het calvinisme die eenzijdig nadruk legt op de soevereine raad van God.speciaal op de dubbele predestinatie, het miskennen van de menselijke verantwoordelijkheidd.

Noodlot (leer)/fatalisme : Het fatalisme is de leer die aanneemt dat de mens geen enkele invloed heeft op zijn lot. De naam is afgeleid van het Latijnse woord fatum, wat lot betekent.

Vaak wordt fatalisme gezien als een van de kenmerken van belangrijke stromingen in de islam, maar ook binnen het calvinisme zijn bepaalde denkrichtingen aan te wijzen die de predestinatieleer vervormen tot religieus fatalisme. Fatalisme kan in de klassieke oudheid onderscheiden worden bij een aantal stoïcijnen.

determinisme= a. theologisch: Leer dat alles wat ooit gebeurd van eeuwigheid door God bepaald is; b: natuurwetenschappelijk: leer dat alle kosmische processen, specifiek; het menselijk gedrag, geheel natuurwetmatig bepaald zijn.

ridiculiseren= bespotten.

Open Theïsme= ook bekend als "openheid theologie" en de "openheid van God", is een poging om een verklaring te vinden voor de voorkennis van God in relatie tot de vrije wil van de mens. De redenering van het open theïsme is in essentie de volgende: (1) mensen zijn daadwerkelijk vrij, (2) als God de toekomst absoluut zou kennen, dan zouden mensen niet werkelijk vrij zijn, (3) daarom weet God niet absoluut alles over de toekomst. Het Open Theïsme stelt dat de toekomst niet bekend kan zijn. Daarom weet God alles wat er ook maar geweten kan worden – maar Hij weet niet hoe de toekomst er uit ziet.

infralapsarisme en supralapsarisme= De kwestie betreft: “de orde in het besluit aangaande den eeuwigen staat des mensen’’ (infra/supra)

(Besloot God een aantal mensen uit te verkiezen na de val of al voor de val en was de val dus ook gepland/vooruitgezien en toegelaten en/of voorbestemd door God?)

Het is een kwestie waarop de Schrift geen enkel rechtstreeks licht werpt, zodat wij hier op theologische speculatie zijn aan gewezen.
in het kort: infra= de opvatting dat de goddelijke predestinatie de zondeval veronderstelt, en supra ontkent dit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:26

MARIJAN072 schreef:
Kan ik die test ook maken? Ben eigenlijk wel heel benieuwd. Knipoog smiley

Dat was geloof ik twee jaar geleden een test in de Trouw om het gedenkjaar van Calvijn.......het onderwerp als je Trouwlezers tegenkwam......omdat de uitslag vaak anders was dan je dacht...... Verraste, verbaasde smiley
Volgens mij is die test er nu niet meer.....

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 25 maart 2011, 19:27
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:28

DAVID923 schreef:
sorry mensen ik zal het proberen te verklaren (al kunnen jullie met internet het zelf ook opzoeken, leer je nog eens wat Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt ):

hyper calvinisme = een variant van het calvinisme die eenzijdig nadruk legt op de soevereine raad van God.speciaal op de dubbele predestinatie, het miskennen van de menselijke verantwoordelijkheidd.

Noodlot (leer)/fatalisme : Het fatalisme is de leer die aanneemt dat de mens geen enkele invloed heeft op zijn lot. De naam is afgeleid van het Latijnse woord fatum, wat lot betekent.

Vaak wordt fatalisme gezien als een van de kenmerken van belangrijke stromingen in de islam, maar ook binnen het calvinisme zijn bepaalde denkrichtingen aan te wijzen die de predestinatieleer vervormen tot religieus fatalisme. Fatalisme kan in de klassieke oudheid onderscheiden worden bij een aantal stoïcijnen.

determinisme= a. theologisch: Leer dat alles wat ooit gebeurd van eeuwigheid door God bepaald is; b: natuurwetenschappelijk: leer dat alle kosmische processen, specifiek; het menselijk gedrag, geheel natuurwetmatig bepaald zijn.

ridiculiseren= bespotten.

Open Theïsme= ook bekend als "openheid theologie" en de "openheid van God", is een poging om een verklaring te vinden voor de voorkennis van God in relatie tot de vrije wil van de mens. De redenering van het open theïsme is in essentie de volgende: (1) mensen zijn daadwerkelijk vrij, (2) als God de toekomst absoluut zou kennen, dan zouden mensen niet werkelijk vrij zijn, (3) daarom weet God niet absoluut alles over de toekomst. Het Open Theïsme stelt dat de toekomst niet bekend kan zijn. Daarom weet God alles wat er ook maar geweten kan worden – maar Hij weet niet hoe de toekomst er uit ziet.

infralapsarisme en supralapsarisme= De kwestie betreft: “de orde in het besluit aangaande den eeuwigen staat des mensen’’ (infra/supra)

(Besloot God een aantal mensen uit te verkiezen na de val of al voor de val en was de val dus ook gepland/vooruitgezien en toegelaten en/of voorbestemd door God?)

Het is een kwestie waarop de Schrift geen enkel rechtstreeks licht werpt, zodat wij hier op theologische speculatie zijn aan gewezen.
in het kort: infra= de opvatting dat de goddelijke predestinatie de zondeval veronderstelt, en supra ontkent dit.

Ik ben gisteren naar de film Gooise Vrouwen geweest en als je die gezien hebt kan je dit niveau echt niet meer aan........ Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:30

willemijn en de rest die er zo overdenken , en ik zeg het met liefde, reageer dan AUB NIET in een serieuze sectie van het forum of het inmengen van een serieuze discussie. super irritant... Gefrustreerde smiley

genoeg ruimte bij andere forum sectie`s. Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 25 maart 2011, 19:38
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:33

IDD Susannah, als de 2de komst van Jezus er is, dan is het te laat voor velen, en is het 1 way ticket naar de hel.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:35

FRANKT627 schreef:
Het internet en de sites zijn nu eenmaal de middelen van deze tijd. Het wordt voor alles of toch voor veel gebruikt. Talrijke predikanten en geestelijke of gelovige instanties maken er ook gebruik van om mensen te bereiken en te beinvloeden. Daten via een datesites is zeker geen schennis van het geloof. Voila, ik heb gezegd. Knipoog smiley

Ben het helemaal met je eens Frank, kijk maar eens hoeveel kerkdiensten je op internet kan naluisteren en bekijken uit welke plaats dan ook.......Het is gewoon een medium waar niemand meer omheen kan.....
Ik sprak pas een buurvrouw van begin tachtig, zij vertelde mij dat ze zo druk was geweest die middag want ze had drie emails verzonden! Geweldig toch?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:37

DAVID923 schreef:
IDD Susannah, als de 2de komst van Jezus er is, dan is het te laat voor velen, en is het 1 way ticket naar de hel.

Daarom is het nu tijd om je te bekeren toch God en zijn Zoon Jezus Christus aan te nemen als je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker ... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:38

Herman van harte gefeliciteerd met je verjaardag
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:39

Ja genadetijd, prijs de Heer. Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:39

DAVID923 schreef:
willemijn en de rest die er zo overdenken , en ik zeg het met liefde, reageer dan AUB NIET in de Bijbelstudie sectie. super irritant... Gefrustreerde smiley

Ik zette het neer met een kwinkslag David, ik weet wel wat die termen betekenen maar ik denk niet dat dit forum geschikt is om met dit soort termen te gooien.......Hou het bij een uitleg die voor iedereen begrijpbaar is en niet alleen voor mensen die een theologiestudie hebben gevolgd..............Dat vind ik nu super irritant......
Maakt het een stuk prettiger voor iedereen om te lezen én te reageren denk ik......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 25 maart 2011, 19:41
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:47

@ susannah, dus God wil iemand wel redden maar Zijn handen zijn gebonden door hun wil? Hoe verklaar je dan Paulus bekering bij dasascus?

Verder zie ik graag meer Bijbelse onderbouwing dan dat jij het je niet in kan denken en God is zoals jij het je voorstelt, met jouw rechtvaardigheids model en jouw idee van ''eerlijk'' als maatstaaf.

Wat denk je in de context van je reactie over deze zaken?

Hand 16:14

“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”

Joh 6:44

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

Joh, 15;16

Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen.

1joh 4

10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.

19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:47

mijn mooiste moment van vandaag was een dagje uit met me dochter naar indoor brabant

prachtig mooie dressuur op muziek en ook het springparcourse was geweldig

zowel bij derssuur als springen de nederlanders op de 1e en 2 e plaats Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
GRACE585
op vrijdag 25 maart 2011, 19:50
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:49

Nou , ik pak m'n Bijbel wel ..........stuk eenvoudiger.

Onderzoek alle dingen , maar behoudt het goede.

Visser , die blij is met een voorganger die niet van die moeilijke termen gebruikt.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:51

Quote:
maar ik denk niet dat dit forum geschikt is om met dit soort termen te gooien.....

Maak je nu een grapje? wil je het hebben over de Bijbel en theologie of gooise hoeren? (waar het hart van vol is...)

bemoei je dan AUB niet met een gesprek, en post die onzin elders.
Genoeg onzin topics elders op dit forum.

Deze sectie en de van Bijbelstudie is niet de plek voor jou reacties, naar mijn mening. Zo gaat een serieus gesprek oftopic.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:56

MARIJAN072 schreef:
Dat is vervelend, Visser. Sterkte! Knipoog smiley Houd moed, want het komt er vast een keer aan.

Hmm.......mijn weekend is een uurtje korter, dat zal ik maandagmorgen merken zeg. Twijfelende smiley

Eén pluspunt voor Visser: Hij heeft tenminste nog een poosje om naar het weekend uit te zien. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:57

DAVID923 schreef:
Maak je nu een grapje? wil je het hebben over de Bijbel en theologie of gooise hoeren? (waar het hart van vol is...)

Deze sectie en de van Bijbelstudie is niet de plek voor jou reacties, naar mijn mening. Zo gaat een serieus gesprek oftopic.

De manier waarop jij soms reageert en hoe jij over mensen spreekt (Gooise hoeren), vind ik niet getuigen van een christelijke houding. En dan vraag je wel of wij je serieus willen nemen? Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:57

DAVID923 schreef:

Gelukkig bepaal ik dat nog altijd zelf en jij niet..... Engeltje smiley
En weet je? Ik ben gelukkig heel goed in staat een serieus gesprek te voeren, zelfs over theologie......Dus oordeel niet zo gauw David.......is niet erg christelijk.......En de film ging over Gooise vrouwen niet over Gooise hoeren of is dat jou manier van grappig zijn?????
En nee, mijn hart loopt daar niet van over, dat je dat al suggereert zegt al wat over jou....... Verraste, verbaasde smiley
Maar de film was na een ontzettend zware week een heerlijk ontspanning..........als het geen vrouwenfilm was zou ik hem je aanraden......... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:59

VISSER278 schreef:
Eén pluspunt voor Visser: Hij heeft tenminste nog een poosje om naar het weekend uit te zien. Knipoog smiley

Haha.....dat zijn de positief ingestelde mensen, dat zie ik graag. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:00

ontopic.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:03

DAVID923 schreef:
ontopic.

Dat is wel erg makkelijk David......als je het niet zint zeg je maar ontopic........ Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:11

DAVID923 schreef:
ontopic.

sprak hij zichzelf toe;

evenwichtige reactie op een enorm arrogante, botte, ongevoelige, lompe, onzinnige posting, willemijn!

david; doe even normaal, als je tijd hebt?

Laatst aangepast door
HANNAH810
op vrijdag 25 maart 2011, 20:20
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:11

Eerlijk gezegd heb ik moeite met de invloed van één theoloog..Bovendien vind ik Maarten Luther nog steeds de grootste reformator. Vooral omdat het voor hem een zaak van leven of dood was..Hemel of hel. Aanvaarding of vervloeking.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:45

David, je zet hier nu wel een hele reeks Bijbelteksten neer en je zal ook best veel Bijbelkennis hebben.......
Maar weet je.....Kennis zonder enige mate van inzicht is een beetje nutteloos want je kan het een niet van het ander los zien.........

En ik zie hier een hele reeks Bijbelteksten staan maar waar blijft je inzicht in hoe je dingen kan zien en beleven.......en daar bedoel ik niet mee dat je letterlijk citeert......
Die teksten kan een ieder heel verschillend lezen en invullen en dat kan een hele boeiende discussie geven........[b]
Jij probeert je gelijk te halen door met Bijbelteksten te strooien maar probeer eens wat meer naar de samenhang te kijken zou ik je willen adviseren........

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 25 maart 2011, 21:08
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:47

Wat is het toppunt van klungeligheid? Struikelen over draadloos internet.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:48

http://www.youtube.com/watch?v=tVgY7iVDxgU&feature=related
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:48

MARIJAN072 schreef:
Haha.....dat zijn de positief ingestelde mensen, dat zie ik graag. Lachende smiley

Uurtje uitslapen Marian. Voor mij is het Nieuwjaar op de zondag dat de zomertijd begint. Tot acht uur licht, heerlijk...

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 25 maart 2011, 21:04
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:02

THOMAS968 schreef:
Uurtje uitslapen Marian. Voor mij is het Nieuwjaar op de zondag dat de zomertijd begint. Tot acht uur licht heerlijk...

Thomas.

Hè, wat een prettig, positief geluid tussen al het gehakketak en egogekletter in de andere topics.

Hoewel het nog fris aanvoelt 's morgens en in de namiddag begint het toch echt lente te worden, hè. Vanmiddag zag ik de eerste koeien in de wei. Buiten eten en nog even een kop koffie in het avondzonnetje of achter glas. Een wandelingetje na het avondeten.....het kan straks allemaal weer.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:06

DAVID923 schreef:
@ susannah, dus God wil iemand wel redden maar Zijn handen zijn gebonden door hun wil? Hoe verklaar je dan Paulus bekering bij dasascus?

Verder zie ik graag meer Bijbelse onderbouwing dan dat jij het je niet in kan denken en God is zoals jij het je voorstelt, met jouw rechtvaardigheids model en jouw idee van ''eerlijk'' als maatstaaf.

Wat denk je in de context van je reactie over deze zaken?

Hand 16:14

“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”

Joh 6:44

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

Joh, 15;16

Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen.

1joh 4

10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.

19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

David, wat matig je je toch een ongelofelijk autoritaire houding aan ten aanzien van mensen die gewoon hun mening geven en hun bevindingen met jou delen. Het gejij en gejou, het respectloos afserveren omdat iemand niet reageert zoals jij het belieft. Het is werkelijk shockerend wat hier van jou wordt getolereerd.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:11

DAVID923 schreef:
willemijn en de rest die er zo overdenken , en ik zeg het met liefde, reageer dan AUB NIET in een serieuze sectie van het forum of het inmengen van een serieuze discussie. super irritant... Gefrustreerde smiley

David, er zijn mensen die jouw onhebbelijke en onfatsoenlijke benaderingen van medechristenen hier op cm super irritant vinden en het maar gedogen en accepteren.
Humor is niet verboden op deze site en een relativerende opmerking kan voor sommigen een verademing zijn als reactie op jouw overmatige woordenvloed die tenslotte kant noch wal raakt en slechts dient ter meerdere eer en glorie van jouw heilige ego.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:15

THOMAS968 schreef:
http://www.wildplaza.com/recept.php?rid=205Smulsmurf Kwijlende smiley

Wat een prachtig dier en als je dit adembenemende schepsel hebt geplukt, Thomas, wil ik wel in aanmerking komen voor de veertjes.....wat kan je daar mooie dingetjes van maken. Het recept lijkt me watertandend lekker, ja.

Af en toe een fazantje opsmikkelen voorkomt een overschot aan deze gevederde vriendjes, toch... Verlegen lachende smiley Engeltje smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2112 2113 2114 2115 2116 2117 2118 ... 6194 Volgende
Pagina 2115 van 6194