ChristianMatch

Forum

mooi, leuk of bijzonder lied
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2127 2128 2129 2130 2131 2132 2133 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 18:57

http://www.youtube.com/watch?v=xBcMKwbMEcQ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 18:59

http://www.youtube.com/watch?v=qsTk2xp0nvY
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:08

Geef mij maar een goeie studie van John Wesley... heb je veel meer aan
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:08

Goed voorbeeld Susannah.

Daar zie je Gods voorzienigheid, natuurlijk was dit zo voorbestemd te gebeuren. met de jaren die zouden komen waar er geen oogst was en zo voorzien kon worden. ALs je het met een partij schaken had vergeleken had je het zo kunnen zien, maakte niet uit wlke zetten die mensen maakte, links of rechts om had God zijn plan uitgevoerd.
Niet zo van; Owww nu even van deze onvoorziene mistanden het beste maken..

jes 46

9 Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk; 10 Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal al mijn welbehagen doen; 11 die uit het oosten een roofvogel roep, uit een ver land de man van mijn raadsbesluit; Ik heb gesproken, Ik doe het ook komen; Ik heb het ontworpen, Ik breng het ook tot uitvoering.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:14

ja idd ook een hele goede leraar.

De meest noemenswaardige controverses op theologische gebied ging over het Calvinisme. Wesley ontwikkelde tijdens zijn studie een afkeer van Calvijns' doctrines van uitverkiezing en voorbestemming. Net als zijn vader was hij Arminianist. Zijn vriend Whitefield hing wel Calvijns' gedachtegoed aan. In 1739 viel Wesley in een preek de leer van uitverkiezing aan. Whitefield vroeg hem deze niet te herhalen of te publiceren, want hij wilde geen twist. Maar Wesley publiceerde zijn preek toch en daarom braken beide mannen hun vriendschap in 1741. Toch was deze vriendschap snel daarna weer hersteld.

mooi citaat van deze held:

Of whatever opinion or denomination we are, we must serve either God or
the devil. If we serve God, our agreement is far greater than our difference.
Therefore, as far as may be, setting aside that difference, let us unite in
destroying the works of the devil, in bringing all we can from the power of
darkness into the kingdom of God’s dear Son. And let us assist each other
to value more and more the glorious grace whereby we stand, and daily to
grow in that grace and in the knowledge of our Lord Jesus Christ.

Laatst aangepast door
DAVID923
op maandag 28 maart 2011, 19:18
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:14

FRANKT627 schreef:
je bedoeld dat mannen pas wijzer worden met de jaren??? Tja, dat zijn van die algemen kromgetrokken vooroordelen die kant noch wal raken. Ik heb het grote ongenoegen gehad vandaag om enkele oudere dames te spreken. Ondanks hun geslacht en ouderdom kwamen ze zeker en vast niet wijs over... Woedende smiley

sorry hoor, was maar simpel als een grapje bedoeld.. no defense Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:21

XABIA794 schreef:
en pas wijzer Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Vrouwen lopen geestelijk toch ook twee jaar vooruit bij de mannen??? Lachende smiley met blinkend witte tanden
Volgens mij is dat wetenschappelijk bewezen.......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 28 maart 2011, 19:29
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:21

DAVID923 schreef:
Goed voorbeeld Susannah.

Daar zie je Gods voorzienigheid, natuurlijk was dit zo voorbestemd te gebeuren. met de jaren die zouden komen waar er geen oogst was en zo voorzien kon worden. ALs je het met een partij schaken had vergeleken had je het zo kunnen zien, maakte niet uit wlke zetten die mensen maakte, links of rechts om had God zijn plan uitgevoerd.
Niet zo van; Owww nu even van deze onvoorziene mistanden het beste maken..

jes 46

9 Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk; 10 Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal al mijn welbehagen doen; 11 die uit het oosten een roofvogel roep, uit een ver land de man van mijn raadsbesluit; Ik heb gesproken, Ik doe het ook komen; Ik heb het ontworpen, Ik breng het ook tot uitvoering.

Sorry hoor, volgens jou staat alles al vast... ?
Ik geloof daar niks van... nogmaals we zijn geen robotjes.... God heeft ons geschapen met een eigen wil...
Ik ben het zooo niet met jou eens !!

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 28 maart 2011, 19:24
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:25

THOMAS968 schreef:
Het Calvinisme lijkt zo belangrijk omdat de aanhang in Nederland erg groot is in verhouding. Calvinisten vind je met name in Nederland maar ook in delen van Schotland, Duitsland, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, denk aan de presbyterianen daar. Het Calvinisme is echter een relatief kleine stroming. Calvijn lijkt daardoor veel groter dan hij is. De overgrote meerderheid van de Christenen op Aarde herkent zich er niet in. De Tweede Hervorming zoals die nu plaatsvindt in Zuid-Amerika ten koste van de katholieken is ook geen calvinistische of lutheraanse hervorming maar een evangelische.

Dat het in Nederland groot is, kun je historisch eenvoudig verklaren met de synode van Dordt. Gomarus en Arminius stonden tegenover elkaar en Gomarus won die strijd. Het Calvinisme kunnen we ook beter het Gomarisme noemen want Gomarus week nog iets af van Calvijn. Het Calvinisme werd in de praktijk staatsgodsdienst, wat het succes mede verklaart.

Buiten Nederland en kleine delen van de genoemde landen is het Calvinisme echter een marginale stroming. De grote aandacht voor Calvijn in Nederland is daarmee wel verklaarbaar maar het was zeker niet de belangrijkste theoloog onder de 1800 miljoen Christenen op de wereld. Wereldwijd zijn de evangelische kerken veel belangrijker.

Thomas, het Calvinisme is een repeterende breuk.

Bedoel je nu te zeggen dat het Calvinisme eigenlijk een typische Nederlandse stroming is en dat het in andere landen ook gekomen is door de emigranten?

Eigenlijk wel logisch.......
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:26

ik doelde hier vooral op de uitspraak van sola scriptura...
Is inderdaad wel onze belangrijkste bron, maar geef toe als je je met theologie bezighoud je dan laat sturen door meerdere bronnen dan alleen maar de Schrift.
Wesley's quadrilateral gaf aan dat buiten de Schrift er nog andere aspecten meewerken. zoals beleving, traditie en rede...
ik wou gewoon even aanduiden dat er meer belangrijkere dingen zijn dan alleen maar dogma's.
Alles is al ooit gezegd en beredeneerd, laten we alles eens in praktijk brengen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:28

DAVID923 schreef:
Ik ga niet af op die secondaire bronnen, en kunnen we van een ieder iets in het leven zoeken wat fout is en dan suggereren dat alles wat hij zegt fout is. Zelfde als iemand jou op een fout of zwak moment betrapt chat, en dan zegt als je voor de gemeente staat, weg met jou zondaar!

@ thomas, dat was ook precies mijn punt in een eerdere reactie, veel dingen (predestinatie, soevereiniteit versus vrije wil) die calvijn leerde was al eerder besproken (augustinus/pelagius), niks nieuw onder de zon.

Simpel, toets alles en behoudt het goede. Ook met meneer calvijn., chat, thomas en ik. Sola scriptura!

Was het allemaal maar zo simpel David.........praktijk is toch wat weerbarstiger.......en dat weet jij volgens mij ook heel goed......
Verba Volante, scripta manent..........

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 28 maart 2011, 19:45
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:28

WILLEMIJN232 schreef:
Vrouwen lopen geestelijk toch ook twee jaar vooruit bij de mannen??? Lachende smiley met blinkend witte tanden
Volges mij is dat wetenschappelijk bewezen.......

wat dus inderdaad op "latere" leeftijd te verwaarlozen valt Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:30

FRANKT627 schreef:
je bedoeld dat mannen pas wijzer worden met de jaren??? Tja, dat zijn van die algemene kromgetrokken vooroordelen die kant noch wal raken. Ik heb het grote ongenoegen gehad vandaag om enkele oudere dames te spreken. Ondanks hun geslacht en ouderdom kwamen ze zeker en vast niet wijs over... Woedende smiley

Typisch, dat heb ik nu wel eens met mannen........ Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:33

WILLEMIJN232 schreef:

Tja, wat moet je daar nu nog op zeggen... Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:36

FRANKT627 schreef:
Tja, wat moet je daar nu nog op zeggen... Boze smiley

Smiley met dichtgeplakte mond Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:40

THOMAS968 schreef:
... Wereldwijd zijn de evangelische kerken veel belangrijker..

Verraste, verbaasde smiley ...is dat zo??? Een afscheuring van een afscheuring en daar een afscheuring van...hier en daar een beetje bijstellen, wat aanpassen...waar is het originele dan nog?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:44

WILLEMIJN232 schreef:

Tja, net zoals dat bewijs dat mannen meer liegen dan vrouwen...ik vraag me af wie de onderzoekers waren. Het zullen zeker geen mannen zijn geweest. Want die zijn objectief... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:47

CHATULIEM619 schreef:
Dus jij vindt het wel een goede zaak hoe hij met hekserij omging??? Je moet geen mensen verheerlijken en geen theologie verabsoluteren. Ik denk dat het laatste vooral gedaan is met Calvijn/Gomarus.

Dat verabsoluteren van deze theologie en vooral de wijze van omgaan met de Bijbel vormt het probleem. Dat is ook wat hier op CM veel irritatie wekt, maar vooral daarbuiten. Mijn generatie heeft de kerk om mede om deze reden massaal verlaten. Men gooide de deur niet achter zich dicht, maar het was, om met de theologe Stilma te spreken, een weggaan zonder groeten. Men zag ook hoe mensen ongelukkig werden van het geloof in deze vorm. Een leven vol angst is ook niet de bedoeling van God. In het gezin waar ik opgroeide, mijn vader was ouderling in de gereformeerde kerk, ging er meer tijd in de strijd met de vrijgemaakte kerken zitten dan in een positief geloof. Toen het wetticisme niet meer geaccepteerd werd door de jongeren die veel beter waren opgeleid dan hun ouders, was het snel over. Secularisatie is een veelomvattend probleem maar dit speelde zeker een rol. Het is ook niet erg sexy gereformeerd te zijn, mooie uitspraak van een CU-kamerlid. Je kunt het makkelijk fout opvatten maar de essentie is dat het Christendom door veel mensen gelijkgeschakeld wordt met het sombere calvinisme. De groei is er inmiddels ook uit, maar veel mensen uit calvinistische kerken vonden het een opluchting in de evangelische beweging een kerkbeleving te ervaren zonder het calvinisme. De angst werd blijheid. De PKN verliest gemiddeld 1000 mensen per week op dit moment. Maar de groei bij de evangelischen is er al lang uit en de bevindelijkheid is ongeveer constant, al suggereert men anders. Maar bekering tot het Calvinisme is een randverschijnsel.

Thomas, nog steeds PKN overigens.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 28 maart 2011, 19:53
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:48

CHATULIEM619 schreef:
Voor mij geen gekleurde vrouwen, wil geen problemen hebben met een andere cultuur..

Wacht maar eens tot je hotel de botel verliefd wordt Chatuliem, dan praat je vast anders........ Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:48

FRANKT627 schreef:
Tja, net zoals dat bewijs dat mannen meer liegen dan vrouwen...ik vraag me af wie de onderzoekers waren. Het zullen zeker geen mannen zijn geweest. Want die zijn objectief... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

waarom mannen liegen en vrouwen schoenen kopen Lachende smiley is een boek van.
logisch
vrouwen kopen steeds schoenen als mannen liegen Coole smiley met zonnebril
men koopgedrag van schoenen is drastisch gedaald na mijn scheiding Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:57

XABIA794 schreef:
waarom mannen liegen en vrouwen schoenen kopen Lachende smiley is een boek van.

Boek??? Dat hoort in een andere topic...

logisch
vrouwen kopen steeds schoenen als mannen liegen
Coole smiley met zonnebril

Je bedoelt zeker dat vrouwen liegen tegen hun man wanneer ze schoenen hebben gekocht.

men koopgedrag van schoenen is drastisch gedaald na mijn scheiding Verraste, verbaasde smiley

Dat komt omdat je vroeger misschien genoeg schoenen hebt gekocht...

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIA576

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:59

@David: Dank je wel! Leuk om te 'horen'...! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:59

FRANKT627 schreef:
Verraste, verbaasde smiley ...is dat zo??? Een afscheuring van een afscheuring en daar een afscheuring van...hier en daar een beetje bijstellen, wat aanpassen...waar is het originele dan nog?

Het is een constatering op basis van de cijfers. Calvinisten breken snel met elkaar op basis van verschil in inzicht. Bij evangelische christenen is de kerktrouw vaak wat minder, populair gezegd men gaat sneller shoppen bij groepen die meer bij de beleving aansluiten. Katholieken houden de eenheid wel in stand maar de organisatie in Rome vertoont scheuren. Gezien de uiterst autoritaire opstelling van dit instituut in het verleden, verdient men de huidige teruggang ook. Tegen kritisch denken is deze kerk niet bestand gebleken en katholieke gelovigen laten zich niet meer manipuleren, zoals vroeger.

Als ik naar mezelf kijk, hou ik soms van een degelijke preek, soms van een vrolijker liturgie en soms van de verstilling in de katholieke kerk. Geloof gaat in tegenstelling tot wat calvinisten denken niet altijd over leerstelligheden, die veroorzaken alleen maar hete hoofden en koude harten, maar over geloofservaring. Laten we dat nou maar gewoon van elkaar accepteren, binnen een mensenleven verschuift dit ook vaak.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 28 maart 2011, 21:14
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:04

WILLEMIJN232 schreef:
Wacht maar eens tot je hotel de botel verliefd wordt Chatuliem, dan praat je vast anders........ Engeltje smiley
moet dan wel over een hele grote aversie heen, ik denk niet dat dat gebeurt.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:07

Maandag 28 maart, 2 Sam. 12: 18-25; Het leven gaat door.

De dienaren van David begrijpen er niets van. Dagen lang was David niet te benaderen. Hij at niet. Hij dronk niet. Hij lag languit op de grond, nachten lang. Hij bad tot God. Hij smeekte om vergeving en om genezing voor zijn zieke kind.
Nu is het kind gestorven. En nu zal David wel helemaal niet te bereiken zijn… Wat zal hij gebukt gaan in zware rouw, getekend door het verdriet!
Tot hun stomme verbazing is van alles niets te bemerken. Het leven gaat gewoon door! David eet weer, David drinkt weer, het is allemaal net als vroeger.
Wat zit daar toch achter? Is David dan niet verdrietig? Vast en zeker! Heeft hij dan geen berouw over zijn zonde? Absoluut! Lees maar eens psalm 51; dan hoor je wel hoeveel berouw David over zijn zonde met Batseba had. Nee, daar zit het niet op vast. Het leven van David gaat weer gewoon verder omdat God weer opnieuw met David verder gaat! Dat weet David, dat gelooft hij, dwars door zijn eigen schuld heen. God gaat door, God gaat verder, ondanks onze zonden. En daarom mag het leven ook weer verder gaan. In het paleis wordt opnieuw een kind geboren: Salomo, de Vredevorst. De dood heeft niet het laatste woord. De zonde en de schuld ook niet. Gods barmhartigheid – die heeft het laatste woord! Pasen! De opstanding van Jezus uit de dood! De verzoening en de vrede, het Rijk dat is en komen zal! Het leven gaat door – dankzij de Vredevorst!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:11

Volgens mij ligt het hier nog veel dieper. Hoeveel heeft de achtergrond van je eigen leven te maken met je Godsbeeld. Soms lijkt het wel alsof men maar één aspect van God wil zien en door dat aspect het geloof laat bepalen.

Ik kan me goed vinden in de terminologie die Berkhof gebruikt. Waarschijnlijk een Arminiaan. Als hij het over Gods karakter heeft, gebruikt hij tegengestelde woorden. Deze paradoxale beschrijvingen komen volgens mij het dichtste bij de waarheid. God is de heilige Liefde..de weerloze overmacht en de veranderbare trouw....om maar drie termen te noemen. God is zowel Heilig als dat Hij in Zijn liefde bij ons wil wonen. Hij vertoont beide eigenschappen, is meer dan deze eigenschappen, overstijgt al onze beschrijvingen.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 28 maart 2011, 20:14
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:12

THOMAS968 schreef:
Dat verabsoluteren van deze theologie en vooral de wijze van omgaan met de Bijbel vormt het probleem. Dat is ook wat hier op CM veel irritatie wekt, maar vooral daarbuiten. Mijn generatie heeft de kerk om mede om deze reden massaal verlaten. Men gooide de deur niet achter zich dicht, maar het was, om met de theologe Stilma te spreken, een weggaan zonder groeten. Men zag ook hoe mensen ongelukkig werden van het geloof in deze vorm. Een leven vol angst is ook niet de bedoeling van God. In het gezin waar ik opgroeide, mijn vader was ouderling in de gereformeerde kerk, ging er meer tijd in de strijd met de vrijgemaakte kerken zitten dan in een positief geloof. Toen het wetticisme niet meer geaccepteerd werd door de jongeren die veel beter waren opgeleid dan hun ouders, was het snel over. Secularisatie is een veelomvattend probleem maar dit speelde zeker een rol. Het is ook niet erg sexy gereformeerd te zijn, mooie uitspraak van een CU-kamerlid. Je kunt het makkelijk fout opvatten maar de essentie is dat het Christendom door veel mensen gelijkgeschakeld wordt met het sombere calvinisme. De groei is er inmiddels ook uit, maar veel mensen uit calvinistische kerken vonden het een opluchting in de evangelische beweging een kerkbeleving te ervaren zonder het calvinisme. De angst werd blijheid. De PKN verliest gemiddeld 1000 mensen per week op dit moment. Maar de groei bij de evangelischen is er al lang uit en de bevindelijkheid is ongeveer constant, al suggereert men anders. Maar bekering tot het Calvinisme is een randverschijnsel.

Thomas, nog steeds PKN overigens.

Er zijn kerken die blijven hangen in oude structuren en die hebben of een vaste kern of een leegloop. Die kerken hebben nog niet zo van de term gehoord die bij mij in de kerk regelmatig gebruikt wordt: Oude woorden, nieuwe vormen,nieuwe wegen en inhouden voor mensen van nu en straks onderweg naar..........De oude kerk zal zijn bastion van het eigen gelijk moeten verlaten op echt op zoek gaan naar nieuwe manier van kerk zijn.....
Ook ik ben een PKNnner en God zij dank lid van een kerk die nieuwe wegen inslaat en waar je kan vertoeven als een oase in de woestijn. Toch kan ik een enkel keertje nog wel eens terug verlangen naar de kerk van vroeger, het was wel allemaal duidelijk....
En vergeet ook niet, geloven is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger.
tegenwoordig is het meer een op reis zijn, soms samen op weg, soms alleen en dan is er veel te beleven en te ervaren.......en dat kan voor een ieders weer heel anders zijn.
En het angstgeloof: dat is er en dat blijft er........en wie weet krijgen wij daar ook wel een beetje last van als het zo aan de orde komt in je leven........(hoop het niet uiteraard).

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 28 maart 2011, 20:16
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:21

uit ervaring kan ik melden dat mensen, niet afkomstig uit West-Europa, per definitie met een korrel zout moeten genomen worden als het op relaties aankomt. ze houden namelijk niet van jou, maar van je paspoort.

antisemiet en fijn heiden was ik al. ben ik nu ook racist? Clown smiley Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:22

Ik ben het boek: Paus Johanna aan het lezen.

Gaat over een vrouw die meer dan 1000 jaar geleden haar leven in mannenkleren leidde en vervolgens tot paus werd uitgeroepen en jaren later óntmaskert'werd als vrouw.....
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:27

CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij ligt het hier nog veel dieper. Hoeveel heeft de achtergrond van je eigen leven te maken met je Godsbeeld. Soms lijkt het wel alsof men maar één aspect van God wil zien en door dat aspect het geloof laat bepalen.

Ik kan me goed vinden in de terminologie die Berkhof gebruikt. Waarschijnlijk een Arminiaan. Als hij het over Gods karakter heeft, gebruikt hij tegengestelde woorden. Deze paradoxale beschrijvingen komen volgens mij het dichtste bij de waarheid. God is de heilige Liefde..de weerloze overmacht en de veranderbare trouw....om maar drie termen te noemen. God is zowel Heilig als dat Hij in Zijn liefde bij ons wil wonen. Hij vertoont beide eigenschappen, is meer dan deze eigenschappen, overstijgt al onze beschrijvingen.

Wat vreemd..
God is liefde en God is heilig, maar heilige liefde? dan is deze liefde apart gezet? En dat is niet juist want God deelt uit en geeft iedereen Zijn liefde..
Weerloze overmacht?
God is niet weerloos en Hij is de Almacht niet de Overmacht..overmacht is een juridische term, dan kun je je verplichtingen niet nakomen...Komt God Zijn verplichtingen niet na?
Veranderbare trouw..in Zijn trouw is God onveranderbaar...
Ik vind het vreemde gezegdes en ook niet echt Bijbels..
Of zie ik het verkeerd? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2127 2128 2129 2130 2131 2132 2133 ... 6194 Volgende
Pagina 2130 van 6194