ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2134 2135 2136 2137 2138 2139 2140 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:08

ERIC483 schreef:
Hmm wat mij betreft wordt er nu wel erg gedaan alsof alleen calvinisten er bepaalde leerstellingen op na houden. Volgens mij doen evangelische gelovigen dat net zo goed. Soms misschien wat minder dogmatisch uitgewerkt, maar daarom net zo goed leerstellig.
Bijvoorbeeld de uitspraak dat Jezus de zoon van God is. De 1 zal zeggen "dat staat gewoon in de Bijbel". Er zijn alleen helaas mensen die het daar niet mee eens zijn, dus is het ook een leerstellige uitspraak.

Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst.

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 30 maart 2011, 17:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:09

LEONARD480 schreef:
Begin nu wel een beetje een beeld te krijgen hannah ...zucht

Ja idd Visser is er niet ...hoe kon ik zo ..hé Geschokte, onthutste smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Beetje traag van begrip Leonard? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:21

[quote=MAUREEN217]Willemijn,
Hé Maureen. Ik ben het echt volkomen met jou eens op dit punt. Ik ben zelf getrouwd geweest met een partner die niets met het geloof had. Uiteindelijk kwam ik helemaal niet meer in de kerk. Dat is veranderd toen wij gingen scheiden, want juist toen ben ik dus wel weer naar de kerk gegaan, in eerste instantie omwille van de kids. Ik wilde ze toch nog iets meegeven. Na de scheiding heb ik tweemaal een relatie gehad van bijnna twee jaar, in beide gevallen met gelovige partners. De eerste ging wel naar de kerk, maar sprak nooit over het geloof. Met de tweede had ik juist hele goede gesprekken, waardoor ik enorm werd gestimuleerd in mijn geloofsgroei. Dat heeft geleid tot een enorme omslag in mijn denken, voelen, ervaren en beleven. Maar... hij ging niet mee naar de kerk. Al met al weet ik denk ik nu veel beter wat ik wel en niet wil. Voor mij geldt dat ik uitsluitend nog een relatie wil met iemand die op dezelfde golflengte zit, juist ook wat betreft de geloofsbeleving. Voor mij persoonlijk is dit zo belangrijk geworden dat ik ook juist dat wil kunnen delen in een relatie, in ieder opzicht, dus ook in het samen naar de kerk gaan. Dus een relatie met iemand die heel anders in het geloof staat, sluit ik op voorhand uit. Dat maakt het er misschien niet makkelijker op, maar ik weet dat ik me ook alleen kan redden en ik wil gewoon alles of niets.. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op zondag 3 april 2011, 21:41
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:28

LISA610 schreef:
Beetje traag van begrip Leonard? Clown smiley

HiHiHi of last van teveel fans Lisa Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:33

LISA610 schreef:
Volgens mij moet het kielhalen zijn.... Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Nou nou dames toch ....vanwaar deze uitspraken Clown smiley Huilende smiley, smiley in tranen Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:41

LISA610 schreef:
[/b]Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst.

Het is natuurlijk wel zo, dat de leerstellingen van Calvijn een tegenreactie hebben opgeroepen. De sfeer in de kerken en gemeenten, die star de dogma's van Calvijn aan hangen, kan heel erg koud en kil zijn.
Al in mijn tienertijd verbaasde ik me enorm over het feit dat passieve euthenasie geen optie was. Het leven van de ernstig zieke patient werd zo lang mogelijk gerekt en dit werd gezien als een proces van loutering van God. Voor zo een God kruip je toch weg? Laat staan blindelings vertrouwen en met je problemen bij Hem komen.
Er zijn, in de loop der jaren, veel christenen om o.a. die reden (de kille, emotieloze sfeer) overgestapt naar een evangelische gemeente. Soms zijn deze christenen daardoor in grote problemen gekomen met familie en vrienden.
Dan kunnen dingen uit balans raken. En er zijn m.i. idd ook wel uitwassen in evangelische gemeentes die niet goed zijn.
Nogmaals, jammer dat het een openbaar forum is, want ik zou hier graag dieper op willen doorgaan.

Soms denk ik wel eens dat het jammer is, dat zoveel christenen overgestapt zijn.
Er zitten nog zoveel christenen 'gevangen' in een angstgeloof. Gewoon opgegroeid in calvinistische families...
Ik was erg blij met het openingsartikel van dit topic, een echte eye-opener. Het gaf me eindelijk het laatste puzzlestukje als oplossing op de vraag, hoe er toch zo een rigide denkwijze heeft kunnen ontstaan in zoveel gereformeerde kerken (uitgesloten de goede natuurlijk).
Alles is eigenlijk in een wet gevangen; scheiding, passieve euthenasie, de doop enz.enz.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 30 maart 2011, 20:32
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:47

ik zou christelijke dame met een andere kleur niet erg vinden, integendeel, een vrouw als beyonce zou niet mis zijn Coole smiley met zonnebril Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:48

INEZ910 schreef:
Goh.. wat heerlijk off topic allemaal..

Het gaat hier dus over boeken.. niet over buurmannen en groene containers!! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

On topic maar weer
Ik lees oa 'De liefdesladder', van Else-Marie van den Eerenbeemt
(over familie en nieuwe liefdes)

Die heb ik ook gelezen, idrukwekkend he?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:49

Goed, zijn cultuurverschillen echt te overbruggen. Wijs mij dan eens een Surinaamse vrouw aan, die de man aan het hoofd van het gezin ziet, en waarbij ik geen machtstrijd zou moeten uitvoeren. Dan ben ik bereid mijn eigen visie bij te stellen.
Veel Surinaamse mannen hebben diverse bijvrouwen, dat is een cultureel gegeven. Het gezin wordt dus meestal draaiende gehouden door de moeder...Als ik daar in huis zou moeten wonen, zou ik in eerste instantie moeten bewijzen dat ik wel monogaam wil leven en dan moet ik ook nog de ruimte krijgen om als man in het gezin te functioneren. En dat is een onoverbrugbare kloof tussen mijn karakter en deze cultuur...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 30 maart 2011, 17:54
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:29

HANNAH810 schreef:
zucht; nog een keer leonard;
VISSER KOMT NIET, WANT ZIJN ZOON KOMT DIE DAG TERUG UIT BANGLADESH............

en er zijn al mensen die graag delen van hun overvloed;
de poffert, tiramisú, bolussen en vlaaien zijn allemaal al langsgekomen;
so wait and take a look; just don't speak tó much..... Knipoog smiley

(als je al eerder mee was geweest had je dat al geweten.)

Je weet wel beter Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

FRANKT627 schreef:
Omdat ik niet wist wat een bolus is heb ik het maar opgezocht op het internet. De volgende verklaringen kwamen uit de bus. Hopelijk is het de tweeds verklaring... Kwijlende smiley

- Bolus (medicijn), de toediening van een geneesmiddel, bijvoorbeeld middels een injectie of, vooral gebruikt bij dieren, een strooppil of -brok

- Zeeuwse bolus, een Zeeuws broodje met stroop en kaneel
Boles, ook wel bolus genoemd, een joods soort gebak dat in Nederland wordt verkocht

- Bolus (grondsoort), een fijne, vettige kleiaarde

- Een drol wordt soms ook bolus genoemd, naar de gelijkenis in vorm

He He , daar hebben we onze Belg door de bocht.
Visser die zich al die tijd uit fatsoen heeft ingehouden..... en jawel hoor , onze Belg die niet eens wist wat een bolus was , zal het éven hier bekend maken. Lachende smiley

Laatst aangepast door
VISSER278
op woensdag 30 maart 2011, 18:32
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

LISA610 schreef:
Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Over wat voor weddenschap gaat dit eigenlijk en wat is de hoofdprijs Clown smiley

Zijn weddenschap met jou, wie het eerst 1000 posting zou hebben .... Knipoog smiley

Als Leonard gaat winnen (wat al bijna vaststaat) is een voetreis naar Rome of zwemmend naar Drachten ... Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:33

LEONARD480 schreef:
Begin nu wel een beetje een beeld te krijgen hannah ...zucht

Ja idd Visser is er niet ...hoe kon ik zo ..hé Geschokte, onthutste smiley Smiley met dichtgeplakte mond

LEZEN...LEZEN...LEZEN...LEZEN ...LEONARD Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:42

CROSSROAD317 schreef:
Zijn weddenschap met jou, wie het eerst 1000 posting zou hebben .... Knipoog smiley

Als Leonard gaat winnen (wat al bijna vaststaat) is een voetreis naar Rome of zwemmend naar Drachten ... Coole smiley met zonnebril

O. heeft hij een weddenschap met mij dan? Verraste, verbaasde smiley Wie heeft hem dat wijs gemaakt? Over het algemeen is het zo dat ik zelf ook op de hoogte ben als iemand een weddenschap met mij aan gaat. Hoewel.. ik houd niet eens van weddenschappen. Boze smiley Los daarvan ben ik niet geïnteresseerd…..Maar goed, ik houd hem niet tegen om een voetreis naar Rome te gaan maken hoor... Clown smiley En als hij besluit om naar Drachten te zwemmen hoop ik dat er iemand bereid is om hem bij het eindpunt op te wachten. Zijn daar nog gegadigden voor, want ik sta er niet. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Lisa heeft een beetje genoeg van insinuaties, misschien toch maar niet verlengen dan….

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 30 maart 2011, 18:59
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:43

VISSER278 schreef:
LEZEN...LEZEN...LEZEN...LEZEN ...LEONARD Smiley met dichtgeplakte mond

Beter nog Visser: lezen en vooral ook proberen te begrijpen wat je leest... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:43

LEONARD480 schreef:
HiHiHi of last van teveel fans Lisa Clown smiley

O echt joh? Niet te geloven zeg.. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:46

MARIJAN072 schreef:
Zo zo, de liefde tussen jullie is wel heel groot. Verraste, verbaasde smiley Lachende smiley Clown smiley

Tsja, dat familiewapen he...
"t is en blijft je gegeven. Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:46

CHATULIEM619 schreef:
Goed, zijn cultuurverschillen echt te overbruggen. Wijs mij dan eens een Surinaamse vrouw aan, die de man aan het hoofd van het gezin ziet, en waarbij ik geen machtstrijd zou moeten uitvoeren. Dan ben ik bereid mijn eigen visie bij te stellen.
Veel Surinaamse mannen hebben diverse bijvrouwen, dat is een cultureel gegeven. Het gezin wordt dus meestal draaiende gehouden door de moeder...Als ik daar in huis zou moeten wonen, zou ik in eerste instantie moeten bewijzen dat ik wel monogaam wil leven en dan moet ik ook nog de ruimte krijgen om als man in het gezin te functioneren. En dat is een onoverbrugbare kloof tussen mijn karakter en deze cultuur...

Tjonge Chat.. nu ben je wel heel erg aan het generaliseren hoor. Maar goed.. ik weet te weinig van de Surinaamse cultuur om hier een uitspraak over te kunnen doen. Ik ken overigens wel een surinaams stel wat absoluut niet past in het beeld wat jij schetst. En als je op 10/4 mee was gegaan, had ik je graag voorgesteld aan de man in kwestie.. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:47

LEONARD480 schreef:
Ja wat zal jij doen Visser met zo'n hoofdprijs Clown smiley

bij 999 mn abo per direct opzeggen. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:49

HANNAH810 schreef:
ach, inhalen of kielhalen, wat maakt het verschil, leonard?

Voor leo niks.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:49

DINI968 schreef:
Die heb ik ook gelezen, idrukwekkend he?

Ik las vandaag dat er een nieuw deel van de Aardkinderen van Jane Auel uitkomt, het vijfde deel. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat er maar drie delen van zijn/waren? Verraste, verbaasde smiley
Wi eweet daar wat meer van.....? Ik dacht, ik kan het vast wel even vragen in een boekentopic......
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:52

VISSER278 schreef:
He He , daar hebben we onze Belg door de bocht.
Visser die zich al die tijd uit fatsoen heeft ingehouden..... en jawel hoor , onze Belg die niet eens wist wat een bolus was , zal het éven hier bekend maken. Lachende smiley

Jullie hebben echt rare woorden. Op de Calvijntest kwam ik het woord 'bonnefooi' tegen. Moest ik ook weer opzoeken. Het is geen wonder dat jullie haast nooit winnen met het 'Groot Dictee'. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar ik ga wel naar de picknick...dat is even on-topic vooraleer we op ons donder krijgen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:52

VISSER278 schreef:
En groot voordeel: Kan hem elke dag in de gaten houden.
Even de link van de weblog aanklikken ( of hoe noem je dat) en hoppa, weet precies wat ie die dag heeft uitgespookt.
En via msn kan ik hem ook nog persoonlijk spreken ( en sinds kort Lachende smiley ) zien als ik wil.

Dat dachten de ouders van dat meisje van twaalf misschien ook wel, die beviel op haar schoolreis Knipoog smiley
Een tip Visser: het gaat er vaak om wat je niet ziet........
Maar de ene week lezen we van een moeder van 63 en nu weer een moeder van twaalf.......over uitersten gesproken......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:55

WILLEMIJN232 schreef:
Ik las vandaag dat er een nieuw deel van de Aardkinderen van Jane Auel uitkomt, het vijfde deel. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat er maar drie delen van zijn/waren? Verraste, verbaasde smiley
Wi eweet daar wat meer van.....? Ik dacht, ik kan het vast wel even vragen in een boekentopic......

Ik ken z niet, maar las dit zonet..
De Aardkinderen (Earth's Children) is een reeks historische romans geschreven door de Amerikaanse schrijfster Jean M. Auel. De serie bestaat momenteel uit 5 delen, het zesde en laatste deel verschijnt in 2011.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:55

WILLEMIJN232 schreef:
Dat dachten de ouders van dat meisje van twaalf misschien ook wel, die beviel op haar schoolreis Knipoog smiley
Een tip Visser: het gaat er vaak om wat je niet ziet........
Maar de ene week lezen we van een moeder van 63 en nu weer een moeder van twaalf.......over uitersten gesproken......

lees ik het goed,
twaalfjarige bevallen op schoolreis?
je zou je afvragen of ze wel wist dat ze zwanger was! Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:57

Omdat ik niet teveel off-topic wil gaan op de picknick-topic kom ik misschien hier te weten wat de zoon van Visser in Bangladesh deed. Niet dat ik nieuwsgierig ben hoor Verlegen lachende smiley maar ik vind het wel boeiend. Er zijn wel gevaarlijke slangen in Bangladesh. Cobra's... Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 18:57

LISA610 schreef:
Tjonge Chat.. nu ben je wel heel erg aan het generaliseren hoor. Maar goed.. ik weet te weinig van de Surinaamse cultuur om hier een uitspraak over te kunnen doen. Ik ken overigens wel een surinaams stel wat absoluut niet past in het beeld wat jij schetst. En als je op 10/4 mee was gegaan, had ik je graag voorgesteld aan de man in kwestie.. Knipoog smiley
Ach, Drachten is zo dichtbij, ik kom vast nog wel eens. Komt me beter uit dan drie afspraken in één weekend te hebben...En wat betreft generaliseren, natuurlijk ontkom je er niet aan met zo'n vraag. Het is al een hele algemene vraag.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 30 maart 2011, 18:58
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:01

MARYLIEN613 schreef:
lees ik het goed,
twaalfjarige bevallen op schoolreis?
je zou je afvragen of ze wel wist dat ze zwanger was! Smiley die vol vragen zit

Ik mag toch aannemen dat ze niet spontaan zwanger is geworden? Maar wie weet in het wel een intriest verhaal.......dat idee krijg ik een beetje uit de berichtgeving....
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:02

FRANKT627 schreef:
Jullie hebben echt rare woorden. Op de Calvijntest kwam ik het woord 'bonnefooi' tegen. Moest ik ook weer opzoeken. Het is geen wonder dat jullie haast nooit winnen met het 'Groot Dictee'. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar ik ga wel naar de picknick...dat is even on-topic vooraleer we op ons donder krijgen Knipoog smiley

Same here.. ook als ik zou besluiten niet te verlengen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:02

SUSANNAH475 schreef:
Misschien kan Bert168 nu mee ?
(Sorry, zal me er niet mee bemoeien... Engeltje smiley )

Je denkt mee, dat is toch wat anders dan bemoeien????? Engeltje smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2134 2135 2136 2137 2138 2139 2140 ... 6194 Volgende
Pagina 2137 van 6194