ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2146 2147 2148 2149 2150 2151 2152 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 18:47

BASTIAAN161 schreef:
Tuurlijk :) .Maar ook kritische vragen zijn welkom. Ik hoop aanspreekbaar te zijn op Gods Woord; en met dat als basis mag je (voor wat mij betreft) zo kritisch tegen me zijn als je je maar kunt bedenken, omdat ik daarin het principe herken om Gods wil te zoeken en te doen, en om elkaar daarin op te bouwen en tot steun te zijn. Ik struikel vaak; we hebben allemaal elkaar nodig.

Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren;
En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt. Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.”
De kern, is hier ook dus weer, niet een magische zalving, nee: verwacht het van God!

......

Allereerst bedankt voor je reactie, één en ander vond ik wat moeilijk te volgen, maar wil je toch nog even wat voorleggen, reageren.
Er is m.i. niets magisch aan het zalven, heb het wel zien gebeuren...gewoon een flesje met olie, werd gebruikt tijdens het gelovig gebed, wat jij hier benoemd, geen genezingsdienst, gewoon onderdeel van het gebed. Ik zie niet in waarom een oudste of dominee, die dat gebruikt het niet zou verwachten van God Zelf....en dat is dan ook mijn vraag aan jou....
Waarom dan wel het avondmaal, waarom dan de doop...op zich allemaal niet zaligmakend, ook niets magisch aan....

Maar goed, betreft die jongen die in de afgrond viel. Ik geloof dat we mogen vasthouden aan de troost van onze Vader die ons voorhoudt in Zijn Woord dat Hij ons zal bewaren en dat zonder de wil van de Hemelse Vader geen haar van onze hoofd kan vallen, maar dat alle ding moet dienen tot onze zaligheid. (zie Matt 10:29-31).

Hier kan veel meer over gezegd worden, maar om dit voorbeeld te extrapoleren op grote groepen en daar conclusies uit te trekken, lijkt me niet juist.

Nee, lijkt me ook niet, was gewoon een illustratie...het kwam alleen liefdeloos, gevoelloos over.

Tsja, waarom is echtscheiden zo een ‘hot’ item, dat het en-masse wordt gedaan. Ik bedoel: als bijvoorbeeld puppies doodknuppelen populair wordt, vanzelfsprekend dat ook het geluid van “gij zult geen puppies doodslaan” luider doorkomt. Bovendien het zijn typische voorbeelden van wereldse gezindheid die ook de kerk niet onberoerd laat.

Het punt wat ik hiermee aan de orde wilde stellen is, dat er een regel tot wet verheven is...de rode draad in dit topic.
Je ontwijkt helaas mijn vraag over het leven van Calvijn....waaom mag hij, als groot voorloper van het calvinisme, wel mensen martelen en doden....
Het woord genade en barmhartigheid ben ik in je reactie niet tegen gekomen
Natuurlijk mag scheiden geen structurele gebeurtenis zijn/worden in de gemeente, maar om het als een rigide, koude wet te hanteren???

Maar bovenal, weet ik niet waarom we die discussie zouden moeten aangaan. Wat is de relevantie daarvan? Calvijn is geen partij:...... Een ware calvinist wordt zonder pardon Katholiek als dat in lijn ligt met de Bijbel. Sola Scriptura.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 3 april 2011, 04:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 18:58

Het is en blijft intriest dat mensen mensen volgen en niet de God van die mensen.
Denk je dat het Gods bedoeling is dat je navolgers wordt van deze of gene?
Ik lees dat nergens in de Bijbel, al is door het volgen van mensen al vaker groot lees en onmense pijn gedaan.

Even een grapje tussendoor...
In de kerk van mijn vriendin ( behoudende kerk in Barendrecht )was er een gastpredikant die preekte over het thema; "Vest op Prinsen geen betrouwen...."
In die hele grote gemeente zat een man die Prinsen heette en een eigen zaak had........
Het gegniffel is de hele dienst door aanwezig geweest. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 19:01

De steen heeft geen hoop iets anders te zijn dan steen.
Maar door samen te werken verzamelt hij zich en wordt tempel..
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 19:32

KATHY142 schreef:
Mieke, begrijp ik je goed dat je eigenlijk bedoelt dat we agressie in de zorg juist niet moeten tolereren? En dat het niet tolereren van agressie maatschappijbreed gedragen moet worden?
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen? Smiley die vol vragen zit

Verraste, verbaasde smiley Verlegen lachende smiley Was een beetje moe bij het plaatsen van deze reactie, sorry..... heb het inmiddels aangepast.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 2 april 2011, 19:33
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:12

Wat een dag met een gouden randje he....nog steeds licht...straks lekker schemeren buiten met een glaasje fris of wijn.....of nog even de hei op....heerlijk

http://www.youtube.com/watch?v=QaFgU0C2Rtw
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:14

AARTJE289 schreef:
Zal je niet meer noemen met een T. Lachende smiley

Of we kunnen hem Mr. T noemen........Vroeger had je zo'n programma op tv met mr.T, het A-team geloof ik...... Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:25

MIEKE364 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het werken in de zorg NIET betekent dat je agressie moet tolereren. Het hoort absoluut niet bij je werk. Heel goed en daar zou iedereen van overtuigd moeten zijn en deze opvatting mag maatschappijbreed worden gedragen.

Agressie hoef je nergens te accepteren, dat is echt een brug te ver.....of dit nu verbaal is of fysiek.........en of je nu in de zorg, onderwijs of waar dan ook werkt of gewoon bij AH loopt.....mensen worden steeds mondiger en dat is ook wel goed maar af en toe even een pas op de plaats zou ik zeggen...... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:36

MARIAN519 schreef:
Het is en blijft intriest dat mensen mensen volgen en niet de God van die mensen.
Denk je dat het Gods bedoeling is dat je navolgers wordt van deze of gene?
Ik lees dat nergens in de Bijbel, al is door het volgen van mensen al vaker groot lees en onmense pijn gedaan.

Even een grapje tussendoor...
In de kerk van mijn vriendin ( behoudende kerk in Barendrecht )was er een gastpredikant die preekte over het thema; "Vest op Prinsen geen betrouwen...."
In die hele grote gemeente zat een man die Prinsen heette en een eigen zaak had........
Het gegniffel is de hele dienst door aanwezig geweest. Knipoog smiley

Tegenwoordig is de vertaling ook: Reken niet op mensenwaarde, dat was beter geweest. Persoonlijk had ik dit stiekem ook wel leuk gevonden, moet ik zeggen. Als kind hield ik overigens ook nooit zo van preken over Thomas.

Thomas, weet van de Prins geen kwaad.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 april 2011, 20:42
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:47

Zaterdag 2 april, 1 Kon. 11: 1-6; Andere Goden.

Die jeugd van tegenwoordig… Ja, dat zal wel waar zijn, maar vergeet de ouderen van vroeger niet! Salomo bij voorbeeld. Hij is oud geworden. Nu zou je denken: als zo’n verstandige wijze koning, oud wordt, hoe wijs en verstandig zal hij dan wel zijn! Want wie oud is geworden, heeft een schat aan ervaring en levenswijsheid verzameld. Zo’n man als Salomo – die zal toch wel bijzonder verstandig zijn!
Niets ervan! Salomo is een voorbeeld van onverstandigheid. Op zijn oude dag trouwt hij nog eens met enkele honderden vrouwen alsof hij er al niet genoeg heeft! Nu weet ik wel: zo’n harem, zo’n paleis vol met vrouwen was in die tijd heel gewoon. Elke oosterse vorst had een groot aantal vrouwen. Maar wat doet Salomo? Hij laat zich ook nog eens verleiden om de goden van al die buitenlandse vrouwen te dienen! En zo doet hij kwaad in de ogen van God!
Hoe komt Salomo er toch bij om dit alles te doen? Blijkbaar is wijsheid een broos geschenk. Denk niet dat je de wijsheid in pacht hebt! Denk niet dat het verstand met de jaren komt, want soms verdwijnt het gaandeweg! Salomo is misschien wel bang geweest, op z’n oude dag, om zijn macht en aanzien te verliezen. Salomo is misschien wel bang geweest dat hij vergeten zou worden. Wie bekommert zich zou worden. Wie bekommert zich nog om zo’n oude koning?
Hoe dan ook: op z’n oude dag geeft hij een slecht voorbeeld. En misschien moeten we dat in onze tijd ook wel eens zeggen: die ouderen van tegenwoordig…
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:47

ANNETTE050 schreef:
Aan Calvijns geest is het calvinisme ontsproten....de vervangingstheologie....( erste begin van jodenvervolging) enz.enz. en hij is geen partij??? Hou je hem dan de hand boven het hoofd?
Petrus heeft niet structureel heidenen vervolgd, gemarteld en verbrand en geweigerd zich daarvan te bekeren.(Voorbeeld
)

Calvinisme is ontstaan als scheldwoord van Lutherse zijde aan het adres van de gereformeerde protestanten..las ik in een artikel in het Calvijnjaar.. Boze smiley
wie weet wilde de man het zelf niet eens..... Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:48

WILLEMIJN232 schreef:
Of we kunnen hem Mr. T noemen........Vroeger had je zo'n programma op tv met mr.T, het A-team geloof ik...... Coole smiley met zonnebril

Boze smiley ...ja, dat geloof je maar...stout W-tje...gelukkig is het geen waarheid. Denk ik.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:49

BASTIAAN161 schreef:
Een calvinist is niet iemand die gezag toekent aan Calvijn, maar iemand die, Gods Woord op de eerste plaatst stelt. Want dat was wat Calvijn voorstond. Calvijn wenste geen Calvijn-aanhangers, maar broeders en zusters in Christus, samen de Vader volgend naar Zijn Woord als richtsnoer voor ons leven, zonder dat de een over de ander heerst..

En of Calvijn nu precies in zijn leven goed of slecht gedaan zou hebben is verder niet relevant.
We zijn niet van Apollos, Luther, Paulus, Calvijn, Petrus of Marcus.

Stel, dat je meent dat Calvijn te zeer bevangen was door de toenmalige tijdsgeest en veel te streng was. De vraag is dan waar meet je dat aan af? Wat is je ijkpunt?
Want het gevaar is dat je het doet met een opvatting die weer te zeer bevangen is door onze moderne tijdsgeest. En dan zou door de kritiek op Calvijn, je infeite jezelf schuldig maken aan exact hetzelfde wat verweten wordt.

De enige oplossing is alles te toetsen aan Gods Woord alleen ( en dat was ook wat Calvijn propageerde).
goed, zullen we dan maar eens beginnen met de doop? Je kunt duidelijk zien dat Calvijn niet de lijn van de bijbel volgt. Het valt me steeds meer op hoe gemakkelijk er dingen uit de bijbel op een andere manier uitgelegd worden, dan dat er staat. En toch beroept men zich op het zuivere woord van God. Gaat het om Gods woord, of gaat het om de interpretatie van Gods woord. Want voor veel dingen is er maar één uitleg mogelijk, de calvinistische uitleg. En die is vaak eenzijdig en heeft het karakter van een dogma. En dat is iets wat veel schade aan mensen heeft gebracht, geen oog voor de mens, alleen oog voor de strenge dogma"s van de kerk. Er bestaat niet een eenmalige uitleg van de bijbel. Met mijn verhaal over Bonhöffer probeerde ik aan te geven, dat je naar meerdere theologen mag en kunt luisteren, want veel theologen kunnen je leren over de bijbel. Calvijn heeft in mijn ogen niet het alleenrecht op de uitleg van de bijbel.
BASTIAAN161 schreef:
Of een ander voorbeeld, de praktijk van echtscheiding, bijvoorbeeld omdat er veel ruzie is. In de wereld is dit vrijwel geaccepteerd. In de kerken vindt dit helaas ook zijn opgang.
Wie durft nog Gods Woord te herhalen: “Gij zul niet echtbreken”, zonder als liefdeloos te worden weggezet?
Wie wijsheid wil wensen die vrage erom, maar niet bij de mensen maar bij de Bron:
Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven, gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde. (Joh. 15:10)
Als je weet hoeveel mensen gestraft zijn door de kerk omdat ze hun misdadige man ontvluchten. De man mocht blijven, maar de vrouw was voor eeuwig verloren. Blijkbaar is mishandeling niet zo'n grote zonde als echtscheiding.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:53

CHATULIEM619 schreef:
goed, zullen we dan maar eens beginnen met de doop? Je kunt duidelijk zien dat Calvijn niet de lijn van de bijbel volgt. Het valt me steeds meer op hoe gemakkelijk er dingen uit de bijbel op een andere manier uitgelegd worden, dan dat er staat. En toch beroept men zich op het zuivere woord van God. Gaat het om Gods woord, of gaat het om de interpretatie van Gods woord. Want voor veel dingen is er maar één uitleg mogelijk, de calvinistische uitleg. En die is vaak eenzijdig en heeft het karakter van een dogma. En dat is iets wat veel schade aan mensen heeft gebracht, geen oog voor de mens, alleen oog voor de strenge dogma"s van de kerk. Er bestaat niet een eenmalige uitleg van de bijbel. Met mijn verhaal over Bonhöffer probeerde ik aan te geven, dat je naar meerdere theologen mag en kunt luisteren, want veel theologen kunnen je leren over de bijbel. Calvijn heeft in mijn ogen niet het alleenrecht op de uitleg van de bijbel.

Als je weet hoeveel mensen gestraft zijn door de kerk omdat ze hun misdadige man ontvluchten. De man mocht blijven, maar de vrouw was voor eeuwig verloren. Blijkbaar is mishandeling niet zo'n grote zonde als echtscheiding.

Fijn dat je de orde in de chaos hebt hersteld, Chatuliem, met deze bondige toelichting.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:58

CHATULIEM619 schreef:

Jij altijd over de doop..... Knipoog smiley , maar het feit is zo dat Calvijn een voorstander was van het zuivere Woord van God en omdat het in die tijd veel te ingewikkeld was om dat te lezen en er uit te leren..heeft hij zijn institutie geschreven ..dus als zijnde beer leesbaar.
En zeker zijn er meerdere mensen die gestudeerd hebben en die je kunt lezen/volgen, maar de mooiste bijbelse uitleg vind ik nog altijd de kinderbijbel van Evert Kuijt en daarnaast helemaal tegenwoordig ..alles opzoeken op internet, hoef je ook niet hele boeken met meningen van verschillende mensen te lezen, maar kun je alles naast elkaar leggen en zien wat volgens jou klopt met de Bijbel.

En mishandeling is ook niet je naaste liefhebben als jezelf en ik geloof dat we altijd van de liefde die Jezus predikt uit moeten gaan.
al heb ik het ook bar moeilijk gehad met mijn echtscheiding..
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:00

CHATULIEM619 schreef:

Wilde eigenlijk reageren op iets van Bastiaan waarin hij stelt dat we vooral in de Liefde van God moeten blijven, daarmee ben ik het volstrekt eens. Er zijn blijkbaar verschillende manieren om de Liefde van God te interpreteren.
De Liefde van God stelt de mishandelde vrouwen en kinderen in staat te ontsnappen aan de gruwelen van geestelijke, lichamelijke en seksuele mishandeling die hun leven tot een hel maakten middels de echtscheiding.
"Want zie Ik maak alle dingen nieuw".
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:05

WILLEMIJN232 schreef:
Agressie hoef je nergens te accepteren, dat is echt een brug te ver.....of dit nu verbaal is of fysiek.........en of je nu in de zorg, onderwijs of waar dan ook werkt of gewoon bij AH loopt.....mensen worden steeds mondiger en dat is ook wel goed maar af en toe even een pas op de plaats zou ik zeggen...... Engeltje smiley

Helemaal mee eens....en als christen kun je niet veel meer doen dan als niet-christen....als je direct wordt geconfronteerd met geweld kan er hoogstens een gebed door je heen schieten en verder zul je ter plekke zo adequaat mogelijk moeten handelen....en dat is soms/vaak reflexen werk..
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:10

MARIO216 schreef:
Zaterdag 2 april, 1 Kon. 11: 1-6; Andere Goden.

Die jeugd van tegenwoordig… Ja, dat zal wel waar zijn, maar vergeet de ouderen van vroeger niet! Salomo bij voorbeeld. Hij is oud geworden. Nu zou je denken: als zo’n verstandige wijze koning, oud wordt, hoe wijs en verstandig zal hij dan wel zijn! Want wie oud is geworden, heeft een schat aan ervaring en levenswijsheid verzameld. Zo’n man als Salomo – die zal toch wel bijzonder verstandig zijn!
Niets ervan! Salomo is een voorbeeld van onverstandigheid. Op zijn oude dag trouwt hij nog eens met enkele honderden vrouwen alsof hij er al niet genoeg heeft! Nu weet ik wel: zo’n harem, zo’n paleis vol met vrouwen was in die tijd heel gewoon. Elke oosterse vorst had een groot aantal vrouwen. Maar wat doet Salomo? Hij laat zich ook nog eens verleiden om de goden van al die buitenlandse vrouwen te dienen! En zo doet hij kwaad in de ogen van God!
Hoe komt Salomo er toch bij om dit alles te doen? Blijkbaar is wijsheid een broos geschenk. Denk niet dat je de wijsheid in pacht hebt! Denk niet dat het verstand met de jaren komt, want soms verdwijnt het gaandeweg! Salomo is misschien wel bang geweest, op z’n oude dag, om zijn macht en aanzien te verliezen. Salomo is misschien wel bang geweest dat hij vergeten zou worden. Wie bekommert zich zou worden. Wie bekommert zich nog om zo’n oude koning?
Hoe dan ook: op z’n oude dag geeft hij een slecht voorbeeld. En misschien moeten we dat in onze tijd ook wel eens zeggen: die ouderen van tegenwoordig…

Erg mooi, wijsheid... een broos geschenk.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:11

MARIAN519 schreef:
Jij altijd over de doop..... Knipoog smiley , maar het feit is zo dat Calvijn een voorstander was van het zuivere Woord van God en omdat het in die tijd veel te ingewikkeld was om dat te lezen en er uit te leren..heeft hij zijn institutie geschreven ..dus als zijnde beer leesbaar.
En zeker zijn er meerdere mensen die gestudeerd hebben en die je kunt lezen/volgen, maar de mooiste bijbelse uitleg vind ik nog altijd de kinderbijbel van Evert Kuijt en daarnaast helemaal tegenwoordig ..alles opzoeken op internet, hoef je ook niet hele boeken met meningen van verschillende mensen te lezen, maar kun je alles naast elkaar leggen en zien wat volgens jou klopt met de Bijbel.

En mishandeling is ook niet je naaste liefhebben als jezelf en ik geloof dat we altijd van de liefde die Jezus predikt uit moeten gaan.
Vaak zie je dat volgelingen fanatieker zijn dat de leider. Dat kun je zien aan de rigide uitleg van uitverkiezing en verbondsleer. Ik betwijfel dat als Calvijn kon zien hoe de kerken daarmee omgegaan zijn, dat hij spijt had van datgene wat hij geleerd had. Want het kan nooit zijn bedoeling zijn geweest, dat de mensen die hem volgden anderen verketterden en uitsloten, omdat ze niet tot het uitverkoren volk behoorden. Zo zie je dat je nooit één visie als absoluut moet stellen, maar dat je ze moet zien in de lijn van vele...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:12

CHATULIEM619 schreef:
Vaak zie je dat volgelingen fanatieker zijn dat de leider. Dat kun je zien aan de rigide uitleg van uitverkiezing en verbondsleer. Ik betwijfel dat als Calvijn kon zien hoe de kerken daarmee omgegaan zijn, dat hij spijt had van datgene wat hij geleerd had. Want het kan nooit zijn bedoeling zijn geweest, dat de mensen die hem volgden anderen verketterden en uitsloten, omdat ze niet tot het uitverkoren volk behoorden. Zo zie je dat je nooit één visie als absoluut moet stellen, maar dat je ze moet zien in de lijn van vele...

en dit is wijsheid.... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:14

MARIAN519 schreef:

Laat ik dan eens een ander voorbeeld nemen. Een avondmaalsdienst wordt benoemd als een dienst van Woord en Gebed. Dat is best hoor, maar waar staat die term in de Bijbel en hoe komen ze aan die term? Het is een invulling van datgene wat er in de bijbel genoemd wordt....ik vind die terminologie eigenlijk heel onduidelijk...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 2 april 2011, 21:21
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:14

WILLEMIJN232 schreef:

Vroeger? was nog niet zo lang geleden op tv.
MIjn zoon keek er zo graag naar..en ik deed mee...ach jeugdsentiment hé? Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:17

CHATULIEM619 schreef:
Laat ik dan eens een ander voorbeeld nemen. Een avondmaalsdienst wordt benoemd als een dienst van Tafel en Woord. Dat is best hoor, maar waar staat die term in de Bijbel en hoe komen ze aan die term? Het is een invulling van datgene wat er in de bijbel genoemd wordt....ik vind die terminologie eigenlijk heel onduidelijk...

Maar bij mij in de gemeente wordt het benoemd zoals in de Bijbel staat....avondmaal...mooi wel , niet? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:21

Even nog een berichtje...voor Cross...
Ik was hier even een poosje niet...maar heb je raad opgevolgt en de dienst beluistert .(Van 27-3)

Ik was zeer ontroerd...wat een lieve troostvolle woorden...
En wat een lieve man...

Bedankt voor je tip!!
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:22

CHATULIEM619 schreef:

.....en dat gaat soms heel ver hoor. Pake was vrijgemaakt-gereformeerd en daar hadden ze middels de vrijmakingsideologie beredeneerd dat zij de ware kerk des Heren waren en zij alleen, of hooguit zij die ook zo dachten, in de hemel zouden komen. En anderen moesten bekeerd worden tot de vrijgemaakte kerk. Tegenwoordig is men ook in deze kerk een stuk wijzer geworden maar deze wijze van calvinistisch doorredeneren heeft veel ellende bewerkstelligd en oprecht christelijke gezinnen uiteen gedreven.

Thomas, het bestaan van de vrijmakingsideologie wordt in de gkv vaak ontkend maar heeft gelukkig veel aan invloed verloren.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 april 2011, 21:37
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:23

FRANKT627 schreef:
Ik was me iets aan het afvragen tijdens het verven van de schommelbank en andere dingetjes. Ik was namelijk nog niet in de helft van het werk of ik hing hier en daar (en vooral hier) al vol met verf. Ik dacht toen aan een soort tattoo die ik bij mezelf had gemaakt.

Veronderstel nu dat je een leuk iemand leert kennen waar je goed mee kan opschieten. Na verloop van tijd zit een liefdesrelatie er aan te komen. Plots, totaal onverwacht, merk je dat hij of zij een tattoo heeft op een plaats die niet zo vlug opvalt. De bovenarm of op de schouder of waar dan ook. Gaan julie dan handelen volgens het OT (waar staat dat tattoo's niet kunnen) of gaan jullie dit uit de weg omdat je die persoon lief en aardig vind? Kan een uiterlijk teken in de weg staan voor een relatie ook al is het innerlijk erg mooi.

Voila, nu ga ik mezelf eens onder handen nemen om de verf te verwijderen Verlegen lachende smiley

Frank

Denk dat ik dan een pleister over die tatoe heen plak..ik vin d dat echtn iet mooi... Huilende smiley, smiley in tranen .........en ja..een uiterlijk teken kan in de weg staan voor een relatie als je oppervlakkig bezig bent....
als je echt van iemand gaat houden en het is wederzijdse liefde..kan niets je stoppen toch?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:29

THOMAS968 schreef:
.....en dat gaat soms heel ver hoor. Pake was vrijgemaakt-gereformeerd en daar hadden ze middels de vrijmakingsideologie beredeneerd dat zij de ware kerk des Heren waren en zij alleen, of hooguit zij die ook zo dachten, in de hemel zouden komen. En anderen moesten bekeerd worden tot de vrijgemaakte kerk. Tegenwoordig is met ook in deze kerk een stuk wijzer geworden maar deze wijze van calvinistisch doorredeneren heeft veel ellende bewerkstelligd.

Thomas, het bestaan van de vrijmakingsideologie wordt in de gkv vaak ontkend maar heeft gelukkig veel aan invloed verloren.

Het is waar wat je zegt...de ger.vrijgemaakten hadden tot voor een paar jaar geleden nog datzelfde idee...
MIjn kinderen wilde ik op een goede christelijke school doen, maar alleen de vrijgemaakten waren daar toen welkom.
Later is dit veranderd en konden ze alsnog naar het voortgezet onderwijs van de Vrijgemaakten.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:31

MARIAN519 schreef:
Denk dat ik dan een pleister over die tatoe heen plak..ik vin d dat echtn iet mooi... Huilende smiley, smiley in tranen .........en ja..een uiterlijk teken kan in de weg staan voor een relatie als je oppervlakkig bezig bent....
als je echt van iemand gaat houden en het is wederzijdse liefde..kan niets je stoppen toch?

als je oppervlakkig bezig bent over welke soort relatie spreken we dan? Is er dan wel een relatie die verband houd met liefde, respect enzo???

Als je dan toch merkt dat je van iemand echt houdt, en die liefde wordt beantwoord, zou die tattoo dan iets in de weg staan?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:39

Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken. Er is binnen de vrijgemaakte kerk ook altijd een schakering aan groepen geweest, al is dat nooit altijd even sterk onderkend. Maar dit is al begonnen tijdens de Vrijmaking, waarin de professoren Greijdanus en Schilder al tegenover elkaar stonden, al zijn ze het verdere traject wel samen in gegaan. Zo is de hele verzuiling, met veel eigen vrijgemaakte organisaties als gevolg, nooit door Schilder gepromoot, maar is zijn naam wel meer verbonden aan de Vrijmaking dan die van Greijdanus, waarbij dus snel de gedachte kan bestaan dat Schilder voorstander was van die verzuiling, wat dus pertinent niet juist is. Nadien is er ook altijd wel verschil gebleven tussen diverse groepen mensen, alleen is altijd vooral de eenheid gezocht, ook naar buiten toe, wat tegenwoordig gelukkig wel wat anders is. Maar ik ben opgegroeid in diverse vrijgemaakte kringen, maar heb nooit de gedachte aan de ware kerk zo gemerkt zoals dat door anderen wel is beleefd. Dit is dus ook weer locatieafhankelijk. In de kringen waarin ik me begaf was wel sprake van ware kerk, maar dan wel dwars door kerkmuren heen, aangezien Gods Geest Zich niet houdt aan menselijk grenzen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:41

MARIAN519 schreef:
[/b]Het is waar wat je zegt...de ger.vrijgemaakten hadden tot voor een paar jaar geleden nog datzelfde idee...
MIjn kinderen wilde ik op een goede christelijke school doen, maar alleen de vrijgemaakten waren daar toen welkom.
Later is dit veranderd en konden ze alsnog naar het voortgezet onderwijs van de Vrijgemaakten.
Verhalen die over bekend zijn, maar laten we vooral de lijn van de discussie in de gaten houden. Het gaat er niet om een bepaalde stroming in een kwaad daglicht te stellen. Het gaat mij er meer om, om duidelijk te maken, dat als je slechts de leer van één persoon zo centraal stelt, je automatisch brokken gaat maken.
Dit fenomeen heb ik vaak mee te maken gehad, omdat men in mijn kringen men nogal snel achter allerlei hypes aan gaat. En dan blijkt altijd weer dat er niet één theologie doorslaggevend is, maar dat ze samen een onderdeel vormen van Gods plan...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 2 april 2011, 21:42
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:43

HENK710 schreef:
Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken. Er is binnen de vrijgemaakte kerk ook altijd een schakering aan groepen geweest, al is dat nooit altijd even sterk onderkend. Maar dit is al begonnen tijdens de Vrijmaking, waarin de professoren Greijdanus en Schilder al tegenover elkaar stonden, al zijn ze het verdere traject wel samen in gegaan. Zo is de hele verzuiling, met veel eigen vrijgemaakte organisaties als gevolg, nooit door Schilder gepromoot, maar is zijn naam wel meer verbonden aan de Vrijmaking dan die van Greijdanus, waarbij dus snel de gedachte kan bestaan dat Schilder voorstander was van die verzuiling, wat dus pertinent niet juist is. Nadien is er ook altijd wel verschil gebleven tussen diverse groepen mensen, alleen is altijd vooral de eenheid gezocht, ook naar buiten toe, wat tegenwoordig gelukkig wel wat anders is. Maar ik ben opgegroeid in diverse vrijgemaakte kringen, maar heb nooit de gedachte aan de ware kerk zo gemerkt zoals dat door anderen wel is beleefd. Dit is dus ook weer locatieafhankelijk. In de kringen waarin ik me begaf was wel sprake van ware kerk, maar dan wel dwars door kerkmuren heen, aangezien Gods Geest Zich niet houdt aan menselijk grenzen Knipoog smiley

Ik ken wel het boek: Hulpeloos maar Schuldig van Aleid Schilder die uit eigen ervaring verteld over de trauma's uit die vrijgemaakte kerk.......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2146 2147 2148 2149 2150 2151 2152 ... 6194 Volgende
Pagina 2149 van 6194