| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:01
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Gaan we ze toch samen halen Frank.... uiteraard wel zonder dat moeilijke gedoe als chatten enzo  |
Kijk, dat vind ik nou eens een strak plan. 't is maar een eindje vanuit Ede.  Probleem opgelost..........
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op zondag 10 april 2011, 11:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:01
|
|
|
|
| BASTIAAN161 schreef: | Gaven van de Heilige Geest (inleiding)Je stelt iets (namelijk dat iets mist in Heidelbergse Catechismus [H.C.] ). En voordat je een eventueel weerwoord, weerlegging of reactie afwacht, neem je al de volgende sprong: Namelijk, dat het opzettelijk gedaan zou zijn door de opstellers. Hetgeen impliceert dat de opstellers volgens jou met jou eens zijn. Dit is niet bewezen, en ook daarop wachtte je niet een weerwoord, weerlegging of reactie af, maar nam nogmaals een sprong in het duister: Namelijk het toedichten van een motief, die je verder niet aannemelijk maakt. Samenvattend: Een vermeend feit van de H.C., wordt toegeschreven als vermeende daad aan de opstellers, en deze opstellers wordt een vermeend motief toegedicht voor deze vermeende daad over het vermeende feit.
Nu de zevenmijlslaarzen uit, en kijken of we op hetzelfde uitkomen als we het stapje voor stapje doen… De vraag hierin is, voordat we dit projecteren op het H.C: Wat doet eigenlijk de Heilige Geest, en wat zijn de gaven.
Wat doet de Heilige Geest We zien in de Schrift dat de Geest vaak ‘de Geest van het leven’ wordt genoemd. Hij is Degene die leven brengt daar waar de dood is. Dat begin al in het Oude Testament. We horen van het werk van de Geest bij de schepping (Gen.1:2) en in de natuur (Psalm 104:24,30). De richters doen hun werk in de kracht van de Geest (Richt.14:6,19; 15:14) Priesters worden vaak voor hun taak met de ‘heilige zalfolie’ gezalfd (Ex.30:22-33), wat een teken is van het ontvangen van de Heilige Geest. Koningen ontvangen bij hun zalving de Heilige Geest (1 Sam.10:9 e.v.; 16:13,14) Ook bij de oprichting van tabernakel en tempel is de Geest betrokken (ex.31:3; 35:30-32). Profeten kunnen alléén het Woord van God spreken als ze geleid worden door de Geest van God (Mich.3:8; 2Petr.1:21). Zoals genoemd, de Geest brengt leven daar waar dood is. We zien dat in Ez. 36:26, waar de Here belooft om door de Geest een nieuw hart en een nieuwe Geest te geven, “En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u”.` Datzelfde motief keert terug in Ez. 37, over de herrijzenis van Israel: door de Geest mag een volk opstaan uit de dood! Daarmee bedoelt de profeet de terugkeer uit de ballingschap, de geestelijke herleving van Israel. “En gij zult weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk. En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven” In de boeken van de Bijbel – ook die van het oude Testament – is de Heilige Geest aan het woord ( 2 Sam. 23:2; Hebr.3:7; 9:8; 10:15).
Het werk van de Geest is dus geweldig breed en wereldwijd. De Geest is volop betrokken bij het werk van God in de wereld. Hij is ook volop betrokken bij het verlossingswerk. Vandaar dat Hij al “de geest van Christus” genoemd wordt, om zijn werk aan te duiden onder de profeten van het ‘oude’ verbond; de predikers van het evangelie in het ‘nieuwe’ verbond worden diezélfde geest Geest geleid (1 Petr.1:10-12). Opnieuw blijkt hoezeer het oude en het nieuwe verbond een éénheid vormen. In het Nieuwe Testament zien de Geest volop betrokken bij de komst en het werk van Christus in de wereld: de ontvangenis uit de Heilige Geest (Luk.1:35) en de doop in de Jordaan, waarbij Jezus de Geest ontvangt (Mar.1:10-12). De Geest gaat na Christus’ hemelvaart zijn werk op aarde ook voortzetten. Vandaar dat de Here Jezus over de Geest spreekt als “de andere Trooster” (Joh.14:16). Jezus is de eerste Trooster. De Here Jezus zal de Geest zenden van de Vader en deze zal dan van Hèm (Christus) getuigen (15:26,27). De Geest heeft niet een eigen nieuwe boodschap, Hij zal niet uit Zichzelf spreken (16:13), maar zegt Christus: “Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.” (16:14) De Geest zet dus niet Zichzelf, maar Christus in het middelpunt. Als Jezus van de Geest zegt: Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid (16:13), dan heeft dat dus betrekking op de waarheid van Christus. Dat zien we ook op de pinksterdag: er gebeuren tekenen en wonderen, maar het gáát uiteindelijk om (de boodschap van) Christus en om het geloof in Hèm. Het nieuwe van de komst van de Geest is niet dat Hij er in het Oude Testament nog niet was of nog niet werkte, maar de intensiteit (“uitgestort”, Hand.2:33) en de omvang (“op alle vlees”, 2:17), waarmee hij gaat werken in de tijd van het nieuwe verbond. De Geest gaat werken over heel de aarde, in de weg van de verkondiging van het evangelie, nóóit los daarvan. Zoals Christus en de Geest niet te scheiden zijn, zo gaan ook Geest en Woord samen op. Het zendingswerk van Paulus is daarvan een prachtig illustratie (Hand. 13:2 e.v.). Waar is het de Geest om begonnen? – om het geloof in Jezus Christus. Niemand kan zeggen: Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest ( 1 Kor.12:3). Als je met je mond belijdt en met je hart gelooft dat Jezus Heer is, zul je behouden worden (Rom.10:9). Dat is geen minimum, dat is álles. Want de Here Jezus en het Woord van de Here Jezus trekt de grens tussen leven en dood: wie naar zijn Woord hoort en gelooft is overgegaan uit de dood in het leven (Joh.5:24).
De vraag is of er veel nadruk zou moeten liggen op de ‘bijzondere’ uitingen van de Geest, vooral als het gaat om ‘nieuwe openbaringen’. Want het gevaar is dan snel aanwezig dat het werk van de Geest een apárte, zelfstandige aandacht krijgt en dat de ‘spontane’ uitingen van de Geest belangrijker worden gevonden dan het ‘gewone’ Woord. We mogen niet vergeten dat de Geest in de eerste plaats de Geest van Christus is en de Geest van het Wóórd van Christus.
De Géést is volop bij het levend-makende werk betrokken. Hij brengt leven, daar waar de dood is. Hij brengt leven door het Woord van de Christus. Hij brengt leven door het geloof in Christus. Hij doet dat las de Geest van de wedergeboorte (Joh.3:5 en 8), waardoor de Here je een nieuw hart geeft: de vervulling van Ez.36:26. Dit wonder is te vergelijken met de schepping en de opstanding uit de doden (zie 2 Kor.4:17 en Ef.5:14). Het werk van de Geest is buitengewoon veelkleurig. Maar steeds rond het éne centrum: Jezus Christus. Door de Geest leren Gods kinderen het geheim van de verlossing kennen (I Kor.2:6-16); Hij is de Geest die het geloof geeft (2 Kor.4:13). De Geest is de gever en Bewerker van het nieuwe leven, de levensheiliging (Rom.8; Gal.5). De Heilige Geest geeft de zekerheid dat we kinderen van God mogen zijn (Rom.8:16). De Geest leert bidden (Rom8:26). De Geest bewerkt de eenheid in de gemeente: door één Geest zijn we allen tot één lichaam gedoopt ( 1 Kor.12:13; vergelijk Ef.4:3,4). De Geest geeft allerlei gaven ten behoeve van de opbouw van de gemeente ( I kor.12:4 e.v.). Daarnaast leven we ook over de vrucht van de Geest (Gal5:22). De gemeente wordt daarom opgeroepen de Geest niet te bedroeven (Ef.4:30) of uit te doven (I Tess.5:19), maar om juist vervuld te worden met de Geest (Ef.5:18). De Geest onderricht de gemeente met het oog op de toekomst (Op.2:7,11, etc.). Door de Geest leren we uitzien naar de komst van Christus (Op.22:17).
Gewone en bijzondere gaven De kerken die de ‘bijzondere’ gaven van de Geest niet of weinig hebben zoals tongentaal en gaven van genezing; zijn die kerken arm? Zondigen die kerken daarmee ? Allereerst betreft het onderscheid tussen de ‘gewoon’ en ‘buitengewoon’; het wekt de indruk dat ‘buitengewone’ gaven veel hoger gewaardeerd moeten worden. Het is zeer de vraag of dat terecht is. Misschien schuilt daar juist wel een gevaar in: dat door het accentueren van ‘buitengewone’ gaven, het werk van de Geest versmald wordt. Juist de ‘gewone’ gaven van de Geest zijn heel bijzonder! In feite nog veel belangrijker dan de gaven die doorgaans ‘bijzonder’ worden genoemd. Dat blijkt bijvoorbeeld uit 1 Kor.12:31: “Doch ijvert naar de beste gaven”. Welke gaven zijn dat ? Het zijn de gaven die de opbouw van de gemeente dienen ( I Kor.14). Maar de apostel zegt ó ók in 12:31: “en ik wijs u een weg die nog uitnemender is”. Welke weg is dat? Het is de weg van de gaven die blijven: geloof. Hoop en liefde (vergelijk I Kor.13:8-10 en 13). Het werk van de Geest, toen en nu, is véél breder dan alleen het gebied van het ‘bijzondere’ en spectaculaire: - de Geest bewerkt de wedergeboorte; Hij maakt levend wie dood was; een wonder dat vergeleken kan worden met schepping en opstanding! - de Geest brengt ons tot het belijden van Jezus Christus ( 1 Joh.4:2) - door het werk van de Geest komt de gemeente bijeen in samenkomsten en is er onderlinge gemeenschap (Hand.2:42) - de Geest zorgt voor onderlinge bramhartigheid (Hand.4:42) - de Geest geeft vrijmoedigheid om het woord te spreken en gesterkt te worden in het geloof (Hand.4:8,31; 9:31) - de Geest bewerkt gemeenschap met Christus en met elkaar (Fil.2:1; 3:10) - de Geest doet getuigen van Christus (Joh.15:26 e.a. ) en overtuigt de wereld van ongelijk (16:8-11) - de Geest bewerkt het geloof in de harten ( I Kor.2:5; Ef.1:19,20) en verzekert de gelovige van hun kindschap (Rom. 8:15,16) - de Geest bewerkt heiliging, zodat de gelovigen niet meer voor zichzelf, maar voor Christus gaan leven (2 Kor.5:15) - in en door de Geest komt Christus zelf tot de zijnen (Joh.14:18) - niet alleen de gemeente als geheel mag een tempel zijn van de Geest ( I Kor.3:16), maar ook de gelovigen zelf (6:19) - de Geest deelt de gaven uit die Christus verdiend heeft: wijsheid ( I Kor.2:6-10), kennis (12:8), gerechtigheid, heiliging (6:11), verlossing van zonde en dood (Rom.8:2).
Hoe zit het met de ‘buitengewone’ gaven ? kunnen die vandaag niet meer voorkomen? Dat zouden we niet durven zeggen. Maar mogen we de Geest voorschrijven dat de gaven altijd en overal ‘moeten’ voorkomen? Kunnen en mogen we ze afdwingen? Waar staat in het Nieuwe Testament dat heel specifiek en heel gericht om deze bijzondere gaven gebeden wordt? Staat iemand met een ‘bijzondere’ gave boven een ander die zo’n gave niet heeft? – dat wil Paulus de Korinthiers nu juist afleren in I Kor.12-14. Hij wijst erop dat de gemeente een lichaam is, waarin je elkaar nodig hebt en de een niet belangrijker is dan de andere (12:12-31). Wat is de hoogste gave? – de gave die de opbouw van de gemeente dient (14:12). Daarom is de liefde de gave die boven alle andere uitgaat (12:31). In een gemeente die in geen enkele genadegave te kort komt (1:7), kunnen toch allerlei wantoestanden voorkomen; kijk maar naar de gemeente in Korinthe. Daar komt nog bij, zoals in m’n vorige bijdrage genoemd, dat de Schrift op verschillende plaatsen waarschuwt dat tekenen en wonderen ook misbruikt kunnen worden en dus niet per definitie legitimatie van de Geest zijn: ze kunnen ook gedaan worden door valse christussen en valse profeten (Mat.24:24), door satan (Op.13:13,14). Over spectaculaire verschijnselen hoor je ook in de wereld van het paranormale, het occulte en in andere religies. Wat betreft tongentaal: die heeft in de Schrift maar een heel ondergeschikte plaats en wordt door de apostel in de gemeente van Korinthe zelfs heel duidelijk teruggedrongen (in heel 12-14). En er magin de gemeente alléén in tongen worden gesproken als er ook een uitlegger is, anders moet degen die in tongen spreekt dat in stilte doen en dus zwijgen (14:28). Over Gebedsgenezing is al het een en ander genoemd.
Samengevat: Waaraan (her)ken je de Geest? Het is in de eerste plaats in de vrucht van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal.5:22). Het is een vrucht die niet in één keer volgroeid is, maar die wel groeien mag in het leven van Gods kinderen. Niet in het ‘bijzondere’, maar het ‘gewone’ is het kenmerk van het ware. Juist het ‘gewone’ werk is bijzonder: leven uit de dood! Het leven uit de dood; het evangelie van en over Christus; Het kennen van onze ellende, onze verlossing, en leven in dankbaarheid. Het is de kern van de Heidelbergse Catchechismus. De Heidelbergse Catchechismus wemelt van zaken met betrekking tot de Geest! ( bron: “Verbond en bekering”, ds F.H. Folkerts, ds. B. Luiten, ds. D.J. Zandbergen) |
Voordat we een hele discussie beginnen over de gaven van de Geest, wil ik het volgende stellen: God heeft Zijn Geest uitgestort om Zijn koninkrijk te bouwen...wie zijn wij eigenlijk om te bepalen dat de gaven van de Geest niet goed genoeg voor ons zijn? Het getuigt in mijn ogen van een bepaalde arrogantie om te stellen dat we het onszelf kunnen en de gaven van de Geest niet meer nodig hebben. Ook tongentaal is door God gegeven, maar hoeveel mensen wijzen dat af, omdat ze vinden dat ze er zonder kunnen? Ik vind dat veel kerken de Geest dermate beperkt hebben, dat ze niet meer streven naar de kracht van God.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:06
|
|
|
|
[quote=LISA610][quote=THOMAS968]Het was subtiel maar echt wel overduidelijk, maak je geen zorgen, al weet ik niet of het ter plekke aankomt. Ik heb overigens mijn bezwaren er tegen nagenoeg meteen naar buiten gebracht. Hopelijk kan het niveau nu weer wat omhoog na deze constatering. Deze liederen zijn te mooi om ze te laten liggen. En dat gunnen we elkaar.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 10 april 2011, 11:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:09
|
|
|
|
Volgens mij is het kloosterleven wat wij in Nederland kennen nu niet echt vergelijkbaar met de Taize gemeenschap in Frankrijk........ Is mijn ervaring in ieder geval, en heb beide wel meegemaakt....... Taize is een giga ontmoetingsplaats voor pelgrims........., met nadruk op jonge pelgrims........ En een weekend in een klooster geeft je vooral bezinning en rust.......en als het goed is meer wijsheid......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:11
|
|
|
|
Zondag 10 april, 2 Kon. 4: 1-7; Het houdt niet op!
Vraag me niet hoe dat mogelijk is: olie die blijft stromen, net zo lang totdat alle vaten vol zijn en er voldoende olie is om de schuld te betalen… Er zijn van die dingen in het leven die niet te verklaren zijn. Wonderen, noemen we die. Eigenlijk is dat niet zo’n goed woord, want de meeste gewone dingen zijn net zo goed wonderen. De geboorte van een kind, de openspringende knoppen in de bomen en struiken, de zon die elke dag weer schijnt. Ik denk aan het lied: ‘Zingt voor de Heer een nieuw gezang! Hij laaft u heel uw leven lang met water uit de harde steen. Het is vol wonderen om u heen.’ Maar goed, er zijn van die wonderen die heel wonderlijk zijn. Uitzonderlijk. Dit bij voorbeeld, het wonder van de olie in de kruiken. God laat het er niet bij zitten! Hij kan het niet aanzien dat de kinderen van een profetenweduwe als slaaf worden weggehaald. Dat gaat te ver! Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen: Ja maar, dan had God er toch ook voor kunnen zorgen dat die vader, die profeet, niet overleed? Allemaal goed en wel, helemaal begrijpen doen wij mensen God nooit. Maar je ziet hier in elk geval dat er bij God een grens is aan het menselijk verdriet. Hij laat de grote tegenspeler niet alles stuk maken in dit leven! Olie die blijft stromen! Het houdt niet op! Het leven gaat verder! De dood mag dan een woordje meespreken, slaven zullen we niet zijn! God steekt er een stokje voor. Hij maakt van weinig: veel! Van water: wijn! Van vijf broden en twee vissen: een maaltijd voor duizenden. Zo is God! Hij houdt niet op!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:15
|
|
|
|
|
Waar blijven al die inzendingen????????????????///
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:23
|
|
|
|
[quote=LISA610][Enne.. zo te horen weet Frank ongelofelijk veel over het kloosterleven... dus wellicht volstaat ook een mail aan Frank als je meer info wil [quote=LISA610]
Je kan ook eens een kijkje nemen op deze site
http://www.katholieknederland.nl/kruispunt/kloosterserie/2007/detail_objectID663255.html
Je kan dan grasduinen in het archief en je licht eens opsteken over het leven binnen de muren van abdijen.
De tekst op de bewuste site die we bespraken kan wel uit een reformatische hoek komen. Toch zou het niet netjes zijn om alle reformatische gelovige over één kam te scheren. Het is een tekst van slechts één persoon die van toeten of blazen weet.
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JLIN990
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:27
|
|
|
|
|
Die mening deel ik niet met je frank!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:27
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Gaan we ze toch samen halen Frank.... uiteraard wel zonder dat moeilijke gedoe als chatten enzo  |
Nu is het ver gekomen. Visser zit op te scheppen over zijn bolussen en ons erg nieuwsgierig en nog meer waterachtig te maken en moeten we de bolussen zelf gaan halen, zelf betalen en waarschijnlijk nog zelf opeten ook.
Het leven kan toch hard zijn...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:28
|
|
|
|
Frank,
Ik weet bijvoorbeeld van de Slangenburg, waar je rust kunt zoeken en vinden maar zijn er naar je weet nog kloosters toegankelijk waar men veel met Gregoriaanse muziek bezig is? Ik kan ze niet vinden.
Thomas, rust en muziek is wel een mooie combinatie.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 10 april 2011, 11:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:32
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Kijk, dat vind ik nou eens een strak plan. 't is maar een eindje vanuit Ede.  Probleem opgelost.......... |
als mijn geografisch inzicht me niet in de steek laat is Ede best een heel eind van Vlissingen. Dan moeten we haast onderweg ergens overnachten...
ik zal wel bij de AH een appelflap kopen...
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 10 april 2011, 14:55
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JLIN990
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:37
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Voordeel van een snor en een baard is natuurlijk wel dat er een oplossing voor is: scheerschuim en een scherp scheermes... verpakken in een doosje met een leuk lintje erom en een kaartje waarop met hele grote letters staat HINT!!!!  |
Beetje triest om af te knappen op een snor of baard.
Dit kan voor die man in kwestie erg belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld langhaar voor vrouwen.
Het straalt namelijk mannelijkheid uit!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:44
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Frank,
Ik weet bijvoorbeeld van de Slangenburg, waar je rust kunt zoekene vinden maar zijn er naar je weet nog kloosters toegankelijk waar men veel met Gregoriaanse muziek bezig is? Ik kan ze niet vinden.
Thomas, rust en muziek is wel een mooie combinatie. |
Abdij Slangenburg in Doetichem is een Benedictijner orde in een mooie omgeving. Een kleine maar gezellige gemeenschap. Normaal zijn de Benedictijnen erg met het Gregoriaans begaan. De schoonheid van die gezangen hangt van de sterkte van de gemeenschap én van de zangkwaliteiten van de monikken.
De monikken van de abdij Saint-Maurice & Saint-Maur te Clervaux in Luxemburg hebben een cd die ik erg mooi vind. Het zijn dus Gregoriaanse gezangen.
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:21
|
|
|
|
"all truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them."
Galileï
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:22
|
|
|
|
| JLIN990 schreef: | Beetje triest om af te knappen op een snor of baard.
Dit kan voor die man in kwestie erg belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld langhaar voor vrouwen.
Het straalt namelijk mannelijkheid uit!  | Wie aan mn snor komt komt aan mij...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:26
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | "all truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them."
Galileï |
Een hele diepe....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:27
|
|
|
|
Nou Mario, ik vond het in elk geval errug gezellig.... ondanks het feit dat we ontzéttend, ongelofelijk, errug lang moesten wachten op ons eten! Niet normaal meer..dat men 2,5 uur moet wachten op een stukkie pasta! De bediening was ook niet zo blij met ons, wat ik dus wel weer geinig vond! (zou deze tent niet om 22.00 uur dicht moeten gaan en begonnen wij toen niet nét aan ons dessert? ) en als klap op de vuurpijl kwamen wij met het verzoek om alles apart af te rekenen....!!! ...dus volgens mij moeten we een volgende keer maar uitzien naar een ánder restaurant! Maar goed, wij hebben het hartstikke gezellig gehad en heb ik nu al zin in een eventueel ánder uitje met elkaar!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:29
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Sorry Mario... idd. was jij er toen niet bij... maar je weet toch wel hoe het nu was in Zwolle ? Daar was ik vooral benieuwd naar... haha... waarom zouden ze jou niet leuk vinden ? Volgens mij valt dat best mee... Henk710 was er destijds bij (toen nog single haha) en P. en A. en Chat ook... nog met Solafide...  | Het is altijd gezellig mensen te ontmoeten die je een poos niet gezien hebt. Het is ook leuk om kennis te maken met andere mensen. Het eten was goed, alleen de bediening kon beter...was net bezig met het voorgerecht, blijkt dat ze me het voorgerecht gegeven hadden van Siem...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENDUK927
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:35
|
|
|
|
mogen stelletjes niet komen op een vrijgezellen picknick??????????
duck is een beetje blond
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:37
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | nee die tekst die ik gaf geeft een bredere uitleg. complimeert en bouwt uit. door de macht die Hem gegeven is kaan Hij dat leven geven en nemen.
Dus uiteindelijk is het de Vader ja. direct of indirect. | Ik denk dat de verscheidenheid toch ook benadrukt moet worden. De Vader geeft leven, schept, oordeelt...De Zoon is mens, is het verzoeningsoffer, is de Hogepriester, die voor ons pleit bij de vader. De Geest woont in de mens, openbaart, geneest en voltooit het werk van de Zoon hier op aarde. Eigenlijk is het onjuist, om te stellen, dat Jezus in je hart woont. Hij zit op de troon bij de Vader. De Geest komt in je hart wonen... Dus de Vader heeft de Zoon opgewekt uit de dood. In het gedeelte wat je aanhaalt, geeft Jezus aan dat Hij autoriteit heeft over het leven. Een mooie gedachte trouwens, Jezus was niet het slachtoffer van de kruisiging. Veel mensen vinden dat wel nl.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:43
|
|
|
|
volgens mij is Duckie een beetje geblondeerdt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:45
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Waar blijven al die inzendingen????????????????/// |
In je mailbox misschien
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:48
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Voordeel van een snor en een baard is natuurlijk wel dat er een oplossing voor is: scheerschuim en een scherp scheermes... verpakken in een doosje met een leuk lintje erom en een kaartje waarop met hele grote letters staat HINT!!!!  |
bijkomend voordeel: 'zonder' scheelt 10 jaar in leeftijd (weet ik uit ervaring uit zeer recent verleden )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:56
|
|
|
|
Heb er pas 4 gehad............................
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:59
|
|
|
|
| JLIN990 schreef: | | Die mening deel ik niet met je frank! |
Eigenlijk was het sarcastisch bedoeld JLin.
Zelfbevrediging is echt geen doodzonde. Je bedriegt er ook niemand mee. Het kan een uitklap zijn. De redenen waarom je het doet kunnen je wel tot nadenken stemmen. Indien je door iets geprikkeld wordt wat echt niet zo zuiver op de graat is dan is er volgens mij wel een probleem. De daad, zelfbevrediging op zich, kan geen kwaad zolang de redenen maar tot het 'normale' kan gerekend worden. Zo zie ik het althans.
Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:59
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat de verscheidenheid toch ook benadrukt moet worden. De Vader geeft leven, schept, oordeelt...De Zoon is mens, is het verzoeningsoffer, is de Hogepriester, die voor ons pleit bij de vader. De Geest woont in de mens, openbaart, geneest en voltooit het werk van de Zoon hier op aarde. Eigenlijk is het onjuist, om te stellen, dat Jezus in je hart woont. Hij zit op de troon bij de Vader. De Geest komt in je hart wonen... Dus de Vader heeft de Zoon opgewekt uit de dood. In het gedeelte wat je aanhaalt, geeft Jezus aan dat Hij autoriteit heeft over het leven. Een mooie gedachte trouwens, Jezus was niet het slachtoffer van de kruisiging. Veel mensen vinden dat wel nl. |
Mooi, Hij deed de wil van de Vader inderdaad,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 13:14
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | bijkomend voordeel: 'zonder' scheelt 10 jaar in leeftijd (weet ik uit ervaring uit zeer recent verleden ) |
Dan heb ik het toch goed gezien...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 13:16
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Dit is een onderwerp dat vorig jaar al eens héél fel besproken werd in een ander topic. Uiteindelijk ging het dan niet meer over de geneeskundige handelingen maar wel over het al dan niet bestaan van satan. Hevige discussies volgde en het zou me niet verwonderen moest dat vanaf vandaag weer gebeuren. De satan als persoon bestaat natuurlijk niet. Het is volgens mij een beschrijving, een benaming van een bepaald gedrag. Een gedrag dat verre van het goede handelen is.
Natuurlijk is osteopathie niet des duivels. Ik vermoed dat het in België nog niet wordt terugbetaald door het ziekenfonds maar dat maakt niet dat het een onvolwaardige behandeling zou zijn die geen beterschap biedt bij klachten. Een fysiotherapie of naar de masseur gaan, zoals ze in België zeggen, heeft ook al zijn heilzaam nut bewezen. Wel dat is ook grotendeels een manuele techniek om weer iets beter te maken net zoals osteopathie.
Natuurlijk heb je alternatieve geneesmethodes die heel gevaarlijk kunnen zijn en eerder boerenbedrog zijn dan een medsche behandeling die beterschap biedt. Voorbeelden daarvan hebben we al genoeg gezien in de pers de afgelopen jaren. Ook een 'behandeling' krijgen in een duistere ruimte waar veel kaarsen branden en de wierook zo dik hangt dat je nog eerder een stoflong erbij krijgt dan geholpen te worden van je kwaal die je wilde laten behandelen is natuurlijk ook maar gewoon kwakzalverij. Dan spreken we nog niet over de mensen die allerhande 'hulp' aanroepen en de meest gekke dingen doen om je te laten geloven dat je geholpen wordt. Je weet wel: voodootoestanden.
Osteopathie is een manuele geneeskunde die al menige mens heeft geholpen. Het is geen aanroepen van een vierde dimensie of wat dan ook. Het heeft ook niets met zen te maken of reiki of iets anders dat als Oosters zal worden beschreven en zal veroordeeld worden omdat het een andere godsdienst is.
Ik vermoed Marylien dat het laatste woord hierover nog niet is gezegd en dat je vraag weer hevige discussie zal teweegbrengen. Ik ga alvast een beetje op onderzoek uit naar de term 'satan'.
Frank  |
Dank je Frank voor je antwoord! en ja ook in België kan je 5 x per jaar naar een osteopaat gaan mt terugbetaling van ziekteverzekering.
Ik ben vorig jaar voor een eerste keer naar een osteopaat geweest en na 3 bezoeken was ik van mijn pijnen vanaf. Nu ben ik een tiental dagen terug geweest en moet deze week nog eens gaan (jammer genoeg met nog weinig beterschap dit keer). Nu was ik gisterenavond aan het googelen en kwam een artikel tegen waarin beschreven was dat osteopathie een occulte basis had (probeer hier hopeloos bron te copiëren en te plakken) dus nu zat ik met de vraag : kan ik hiermee verder doen? In de gemeente deze vraag gesteld deze morgen en men zou hier niet direct iets occults achter zoeken, heb nog niet voldoende zoekwerk kunnen doen op internet om meerdere bronnen te lezen, dus vandaar mijn vraag!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 13:26
|
|
|
|
| ANNETTE050 schreef: | | Mooi, Hij deed de wil van de Vader inderdaad, |
Aanvullend op wat Chatuliem schreef: en Hij (Jezus) gaf de geest.
Johannes 19:28 Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: ‘Ik heb dorst.’ 29 Er stond daar een vat zure wijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. 30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIC483
|
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 13:26
|
|
|
|
Het gaat mij te kort door de bocht om te zeggen dat alternatieve geneeswijzen in zijn algemeen occult zijn.
Volgens mij gaat het in de eerste plaats om geneeswijzen die niet wetenschappelijk onderbouwt zijn. Persoonlijk vind ik het geen probleem als een geneeswijze onverklaarbaar is. Ik vind het wel een probleem worden als het ook statistisch niet werkt. Dan is het gewoon geld uit de zak kloppen.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |