| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 19:56
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | zucht........... ik ben te bijdehand..... ik ben te kieskeurig.............
wáár blijft mijn zelfbeeld!!
(duitsers...........pffffffffffft) |
Onder de tafel
Je raad nooit wat ik vandaag gedaan heb
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:00
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | jammer dat ik ze niet op cm durf te plaatsen he??  |
Pietje iets niet durven?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SJAAK585
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:01
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Onder de tafel
Je raad nooit wat ik vandaag gedaan heb  |
dat hoeven we toch ook niet te raden ???? dat mag je hier neertypen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:12
|
|
|
|
Ik wil niemand kwetsen maar bij mij staan de tenen krom als ik naar de Statenvertaling luister. Mijn kennis van het Nederlands is toch niet onredelijk maar ik weet echt niet wat er met sommige begrippen bedoeld wordt. Ik wil graag aangesproken worden in een taal die ik begrijp, aanvoel en hopelijk ook emotie overbrengt. De Bijbel zal op het Utrechtse Kanaleneiland en in de Goudse wijk Oosterwei toch ook begrijpelijk moeten zijn? Emotioneel staat het straattaaltje me tegen maar dat is iets binnen mij en ik ben ook van middelbare leeftijd en betrekkelijk behoudend grootgebracht, zij het met de NBG. Ik lees zelf de Friese Bijbel en maar weinigen kunnen dat goed verstaan en aanvullen hier. Als je de taal van iemand afwijst, wijs je de persoon af omdat taal nu eenmaal met de mens verbonden is. Dat geldt echt niet alleen voor Friezen. De Bijbel is er in de meeste talen, hoe primitief ook. Waarom zou deze gedachte voor deze jongeren niet opgaan? Feitelijk alleen omdat het ons dat gevoel voor heiligheid niet geeft dat we wel in onze eigen vertaling herkennen. Mensen die met de Statenbijbel zijn opgegroeid moeten wennen aan wat meer eigentijdse vertalingen, zoals ik zelf een beetje aan de Friese Bijbel moest wennen toen ik er aan begon. Ik lees die nu het liefste, vanwege de prachtige taal en omdat het me meer raakt. Als mensen hevig geëmotioneerd worden, spreken ze vaak de moedertaal.
Thomas, brandstapels van mensen en boeken waren er niet in de beste historische tijden.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 november 2011, 20:17
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:17
|
|
|
|
| SJAAK585 schreef: | dat hoeven we toch ook niet te raden ???? dat mag je hier neertypen  |
Ow ja....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:18
|
|
|
|
Maandag 21 november, Psalm 134; Nacht aan nacht.
Wisseling van de wacht! Althans, daar lijkt het wel op in deze psalm. Het is alsof het ene priesterkoor het andere priesterkoor toezingt. Goede woorden worden uitgewisseld. ‘Zegen de HEER!’ Maar ook: ‘Moge de HEER u zegenen!’ Het is een en al zegen wat hier de klok slaat, over en weer. Dat mag ook wel, bij zo’n wisseling van de wacht. Vooral de nachtploeg heeft het zwaar. Overdag is het licht. Dan zorgen de pelgrims voor vrolijkheid, dan roepen de offeraars om hulp bij het brengen van hun graven. Dan moet er bovendien gezongen worden. En er moet muziek worden gemaakt. De hele dag ben je bezig, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dat is boeiend, vermoeiend, maar vooral een grote vreugde. Maar dan komt de nachtploeg. En opeens verschuiven de panelen. Geen pelgrims meer te zien, geen lachende gezichten, geen zang, geen muziek. Stilte. Duisternis. Een blaffende hond hooguit. Nog een enkele passant misschien. Maar verder… Niets dan de donkere, pikdonkere nacht. Houd dat maar eens vol, uur na uur, nacht na nacht. Houd dat maar eens vol, uur na uur, nacht na nacht. Het zal je lot maar wezen! Maar het moet, je moet erdoorheen, het hoort bij de taak die je hebt als priester, gewijd en geordend, bevestigd in het ambt van gezalfde – je bent eens en voorgoed een christenmens. Een christenmens? Ja, gedoopt en wel ben je geroepen priester te zijn, bewaker van het heiligdom, behoeder van de heilige woorden. Daar heb je de zegen van de Eewige wel bij nodig! En ook een goed woordje van hen die in Christus je broeders en zusters zijn.
Gij dienaars aan den Heer gewijd, Zegent zijn naam te allen tijd. Gij die des daags zijn gunst verwacht, zegent zijn naam ook in den nacht.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:21
|
|
|
|
Lofzang op het vrijgezelle leven (vrij naar Spreuken 31)
Een levenslustige vrijgezel, wie zal hem* vinden? Hij is meer waard dan edelstenen. Zijn vrienden stelt hij niet teleur hij hoeft geen rekening te houden met gezeur. Naar andere vrouwen mag hij kijken zover zijn blik kan rijken. Genieten van Gods schepping is een door God gegeven zegening. Laat op willen blijven? Niemand die klaagt, geen partner die hem naar bed toe vraagt. Van schoonfamilie ook geen last, aan verplichte verjaarsvisite zit hij niet vast. Hij doet gewoon zijn eigen ding en kan het best af zonder ring. Hij is als een aangename geur, zijn leven belandt niet in een sleur. Hij geniet van zijn vrijheid en doet leuke dingen in zijn vrije tijd. Interessante mensen ontmoet hij veel, een rijk leven is zijn deel. Vele vrienden kunnen op hem aan, in zijn huis is het een komen en gaan. Dat is ingericht naar zijn smaak, en schoonmaken, ach dat hoeft niet zo vaak. Compromissen hoeft hij niet te sluiten, en ook scheelt het hem een hoop duiten die hij kan uitgeven aan wat hem belieft zonder bang te hoeven zijn dat hij daarmee een ander grieft. Ik hoop dat dit gedicht je leven zet in een ander licht als je denkt dat je zielig bent wordt dat echt niet opgelost door een vent** Steek je energie liever in positieve dingen iets waar je van gaat zingen! En wie weet, als je dat doet, komt er nog eens een bijzonder iemand je tegemoet...
*Hier kan een hij/zij worden ingevuld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:23
|
|
|
|
Ben zelf overgeschakeld van de NBG naar de herziene statenvertaling. En ik moet zeggen dat deze versie er goed in gaat bij een Belg  Op de motor (op evangelisatie toeren) hebben we de bikerbible. er is ook een metalbible, en nog veel andere mogenlijkheden. Als je op het "veld" mensen wil bereiken met Zijn Woord dan is vaak zo een versie een goede start en later komen bekeerde mensen zelf in aanraking met de Heilige Geest waardoor ze zelf inzicht krijgen wat goed voor hen is toch? Ik denk ook niet dat je straat taal meteen moet gaan associeren met alleen maar gore praat...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROMY531
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:24
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Sorry Romy maar mensen zijn niet standaard,er is dus ook geen standaard verwerkingstijd..........je klinkt alsof je verwacht had hier mensen aan te treffen die stuk voor stuk hun verleden volledig verwerkt hebben en klaar zijn voor een relatie........blijkbaar ben je teleurgesteld en voel je je daardoor gekwetst,dat is jammer voor je maar je krijgt het niet op een presenteerblaadje(zelfs op lexa niet )
Leanne,die soms haar oude verdriet koestert en tevoorschijn haalt,gewoon omdat ik dat wil  |
Hey Leanne, daar heb je ook gelijk in, dat je het niet op een presenteerblaadje krijgt. Maar inderdaad verwacht ik wel dat mensen hun verleden een plaatsje hebben gegeven. Ik vind dat eigenlijk gewoon logisch, je gaat toch niet een eventuele nieuwe liefde opzadelen met een verleden die nog niet verwerkt is...??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:24
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | snap je nu waarom ik lid blijf hier? dit soort verhalen kom je buiten cm bijna niet tegen, en hier op cm word je eronder bedolven 
Pieter, GTST is zoooooooo saai |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROMY531
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:25
|
|
|
|
| ROMY531 schreef: | | Hey Leanne, daar heb je ook gelijk in, dat je het niet op een presenteerblaadje krijgt. Maar inderdaad verwacht ik wel dat mensen hun verleden een plaatsje hebben gegeven. Ik vind dat eigenlijk gewoon logisch, je gaat toch niet een eventuele nieuwe liefde opzadelen met een verleden die nog niet verwerkt is...?? |
Als je vriendschap zoekt, maakt het niet zo veel uit of je je verleden helemaal een plekje gegeven hebt of niet, maar ik vind als je op een datingsite staat omdat je een relatie wilt, je dan wel je verleden een plekje gegeven moet hebben-ook om een relatie een eerlijke kans van slagen te geven..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:28
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | die mooie lapjeskat natuurlijk  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:30
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Vergeet het zwartepietendiploma niet he  |
valt daar pepernoten mee te winnen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROMY531
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:30
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | verliefdheden komen, verliefdheden gaan, maar ook voor hardlopers in liefde blijft cm altijd bestaan  |
Haha dat is helemaal waar
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:36
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | verliefdheden komen, verliefdheden gaan, maar ook voor hardlopers in liefde blijft cm altijd bestaan  |
zie net idd dat er doelen behaald zijn....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:40
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | | valt daar pepernoten mee te winnen? |
Nee, de roe
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:43
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Wat is er mis met de strakheid in de traditionele kerken? Jij zegt je mist de kracht van God's geest in de liederen. Dan durf ik daarop te zeggen dat juist in de traditionele kerken die geest nog duidelijk aanwezig is en er uit volle borst de mooie traditionele psalmen gezongen worden. Ik zit in een traditionele kerk maar bij ons worden er ook liederen uit op toonhoogte gezongen en vind dat ook mooi. Waar het erin zit is volgens mij in zing je met hart en ziel? og zing je omdat het erbij hoort! |
Het is ook eigenlijk goed bedoeld van hem denk ik Erika, hij heeft het over vroeger, toen zongen zij daar uit volle borst mee, met een organist die enkel akkoorden kon spelen. In de traditionele kerken (de onze, waar zij ook welkom zijn) spelen de organisten het volledige psalmen en gezangen boek, plus liedboek en in sommige kerken ook opwekkingsliederen uit hun hoofd en van de noten volledig. Zijn klacht was, of is dan ook dat veelal bandjes de overhand hebben, en ook graag zich zelf horen. Ik denk dat het meer een compliment van hem is, richting de traditionele kerken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TJOKLAT313
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:46
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Geef me een goede reden waarom dat niet zou lukken? Het ligt aan de zegen van God toch? Als Hij die gewone bijbel wil zegenen waar dan ook, zal het zeker lukken.
Maar de bijbel in straattaal, zo respectloos als deze overkomt, ook in het gebruik van Gods/Jezus naam... ik vraag me dan af...zou God Zijn zegen daaraan willen binden zodat het ook werkelijk jongeren trekt? Ik weet het niet. |
Jolan, die straattaalbijbel komt op mij ook vervreemdend over hoor! Hij is duidelijk niet voor jou of voor mij geschreven. Ik denk dat Gods Woord elke taal overstijgt. Wij als mens bepalen niet of God zijn zegen verbindt aan de Statenvertaling, de NBG, de Twentse bijbel of welke vertaling dan ook... daar hebben wij helemaal geen inzicht in. God gebruikt mensen en middelen. Om contact te maken...daar komt Zijn Geest.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:46
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Nee, de roe |
voor mij geld altijd het lekkers....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:49
|
|
|
|
Gezellig hoor die kleine wereld, nu geen boze grote wereld tenslotte.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERJANNE461
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:50
|
|
|
|
| ROMY531 schreef: | | maar ik vind als je op een datingsite staat omdat je een relatie wilt, je dan wel je verleden een plekje gegeven moet hebben-ook om een relatie een eerlijke kans van slagen te geven.. |
Hoi Romy,
dat zou mooi zijn, maar dat vraag ik me echt af. Maar zoals al eerder is gezegd, iedereen doet het op zijn eigen manier en er is niet één goede manier.
Groetjes Gerjanne
Laatst aangepast door
|
GERJANNE461
|
op maandag 21 november 2011, 20:52
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:52
|
|
|
|
Nou doe mij maar een grotere buitenwereld, dit is wel heel errug klein
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:54
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | O ja, en het verhaal over de zoon van Noach ken ik niet. wel het verhaal over Noach zelf.
Ik ken wel veel oudtestamentische verhalen, doordat ik op de openbare lagere school, godsdiensles had.
Die vrouw kon heel goed vertellen, maakte er echte spannenede verhalen van, daar is veel van blijven hangen.
En ik ben begonnen, in de nieuwe vertaling, want dat leest beter weg, de verhalen, onwillekeurig te lezen.
Pas het verhaal over Jacob gelezen, dat ie eerst 7 jaar moest werken om met Rachel te trouwen, en toen Lea kreeg, en na een week ook Rachel, maar dan moest ie nog 7 jaar werken.
En dat ie zijn broer Ezou tegemoet trok, met geschenken, en met zijn vrouwen en hun kinderen.
Hij had minstens 2 dochters, en een ervan, Dina, werd verkracht door een belangrijk iemand van een vreemd volk, en Jacob beloofde bij hun te wonen als alle mannen zich lieten besnijden. aldus geschiedde. en toen alle mannen van de stad ziek waren door de besnijdenis zijn de broers van Dina haar gaan wreken, alle mannen werden vermoord, en vrouwen en kinderen meegenomen.
Omdat het hoofd van die stad hun zus had onteerd.
Dan denk ik, ja, zo ver gaat familie als hun zus is onteerd.
Wel leuk hoor, nu en dan een stuk lezen.
(ik hoop niet dat ik per ongeluk een naam heb verwisseld..., ik heb nogal haast nu..) |
mwah...jij kunt best wel spannend vertellen vind ik...
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op maandag 21 november 2011, 20:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:54
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | Nou doe mij maar een grotere buitenwereld, dit is wel heel errug klein  |
nu geen last van en morgenochtend zien we wel weer. Cootje is niet zo snel benauwd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 21:03
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | nu geen last van en morgenochtend zien we wel weer. Cootje is niet zo snel benauwd  |
Da's waar, maar morgen liever geen mist
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 21:07
|
|
|
|
| TJOKLAT313 schreef: | Jolan, die straattaalbijbel komt op mij ook vervreemdend over hoor! Hij is duidelijk niet voor jou of voor mij geschreven. Ik denk dat Gods Woord elke taal overstijgt. Wij als mens bepalen niet of God zijn zegen verbindt aan de Statenvertaling, de NBG, de Twentse bijbel of welke vertaling dan ook... daar hebben wij helemaal geen inzicht in. God gebruikt mensen en middelen. Om contact te maken...daar komt Zijn Geest. |
Ben ik met je eens. Het enige waar ik in een bijbel of boek als de straattaalbijbel aan moet denken is:
God wil dat we zijn naam met eerbied/respect gebruiken, of te wel, Zijn naam niet misbruiken. En als ik in de straatbijbel dan lees over Jezus, waar is dan de eerbied?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 21:08
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | Da's waar, maar morgen liever geen mist  |
en dan de files.... moet morgen 1 uur rijden... geloof dat ik maar een thermoskan koffie meeneem....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 21:11
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Ja, kijk, als Roady, in een topic over vergeving zegt dat als je niet vergeeft, dan word je overgeleverd aan folteraars...
Zie topic: vergeven iemand op christianmatch, laatste posting quote Roady
Zij, traditionele kerk, houden zich vast aan een principe. Dat is honderden jaren oud. Begrip geestelijk Israel, is dat niet, dat de dingen over Israel in het OT, dat je dat op jezelf kan toepassen?
Traditionele kerk heeft mij wel gered. doen niet zweverig. geen opmerkingen zoals Roady, ja, zelfs hele preken erover.
Ook met zieken genezen en wonderen, zij denken van dat dat toen was, nu niet meer. En dat denk ik ook. Anders zou zoiemand als J. zijlstra echt wel veel meer mensen hebben genezen, in de meer dan 20 jaar dat hij al bezig is. En dan niet alleen één keer iemand, die ook nog eens een aandoening had, wat een psychiater ook had kunnen verhelpen. En dan die rare profetieen uitspreken, zo van de Here zegt dit en dat over jou...? En dan het zingen, leuk als je heel verdrietig bent, niet dus, als je dan 20x 'Jezus maakt mij blij' moet meezingen. Als je dan niet meezingt en na afloop zegt dat dat was omdat je je verdrietig voelt, werd daar nawelijks aandacht aan geschonken. Want, iemand die 'in de Here' is is nooit verdrietig... Dan heb ik liever psalmen uit de bijbel. Nou ja, ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Ik hoor bij de kerkverlaters van evangelische groepen.
In sommigen groepen werd er geen spaan van je heel gelaten. Als je iets ergs vertelde, was de eerste reaktie of je diegene al hebt vergeven. In de traditionele kerk kreeg ik medegevoel.
In sommigen groepen, als je niet geneest, dan ligt het aan joú, je hebt dan een te klein geloof én er zijn nog zonden in je leven...!
Nee hoor, geef mij maar de traditionele kerk. zodra ik eraan toe ben, ga ik weer naar de traditionele kerk.
Die opgeklopte vrolijkheid in sommige groepen, maakt mij ziek. En dan, of die doop daar nu wel of niet bijbels te onderbouwen is door sommigen, boeit me niet. | Shanita, we proberen juist de discussie weg te halen van de kerk. Want dat er geen enkele gemeente volmaakt is is wel duidelijk. Mijn standpunt heeft niks met mijn gemeente te maken, het heeft te maken met mijn eigen persoonlijke overtuiging. Ik vertegenwoordig niemand en ik hoop dat jij dat ook niet doet. Het zou een beetje vreemd zijn dat je geen dingen durft te schrijven omdat je bang bent dat je dominee meeleest...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 21:13
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Wat is er mis met de strakheid in de traditionele kerken? Jij zegt je mist de kracht van God's geest in de liederen. Dan durf ik daarop te zeggen dat juist in de traditionele kerken die geest nog duidelijk aanwezig is en er uit volle borst de mooie traditionele psalmen gezongen worden. Ik zit in een traditionele kerk maar bij ons worden er ook liederen uit op toonhoogte gezongen en vind dat ook mooi. Waar het erin zit is volgens mij in zing je met hart en ziel? og zing je omdat het erbij hoort! |
ik vind de psalmen ook gewoon mooi
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|