ChristianMatch
 


Forum

Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 6 september 2010, 20:24
 
PIETER649 schreef:
tja... wat denk je zelf? zou God die kaken niet toe kunnen sluiten? Net als later bij daniel?
Ik las in eerste instantie net als later bij de dames.....vond het wel een leuk idee...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 6 september 2010, 21:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik las in eerste instantie net als later bij de dames.....vond het wel een leuk idee...


tja, je hebt wonderen en je hebt iets onmogelijks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 12:39
 
MARIJAN072 schreef:
Bijbellezen, hoe pak je dat aan?

Laatst hoorde ik op Bijbelkring voor het eerst over de SOLVAT-methode. Misschien bestond er al wel zoiets? Sommige traditionele kerken lopen wat achter. Twijfelende smiley Knipoog smiley
Dit is een manier, om het bijbellezen spannender én zinvoller maakt. De HGJB (Jeugdbond PKN GB) heeft zich hiermee beziggehouden. Het kan een manier zijn, om de Bijbel dichterbij te brengen. Hierdoor kan het Woord meer voor je gaan leven, waardoor het persoonlijker wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk wel, dat het meer discipline vraagt. Maar vraagt bijbellezen dat sowieso niet?

Via de volgende link, kun je er meer over lezen

http://www.hgjb.nl/voor-jou/themas/hoe-geloof-ik/bijbellezen-hoe-pak-je-dat-aan-124.html

Als je de hele Bijbel op deze manier wilt lezen, ben je wel langer bezig. Knipoog smiley



Deze methode van bijbellezen heb ik geleerd bij de Wittenberg in Zeist. Ik wist niet dat het ook een naam had. Het was een korte cursus: meditatief bijbellezen. Ik heb er heel veel aan gehad en er ging een wereld voor me open. Ik ging de teksten die we doornamen op een heel andere manier zien. Ook al kost het veel tijd, het is zeker de moeite waard om op die manier in de bijbel te lezen. Voor mij wordt "gewoon" bijbellezen nu meer ervaren als een verhaaltje lezen. Op de andere manier (met bidden, lezen, spitten, kouwen, herlezen...) landt God letterlijk in mij. Gedurende de dag merk ik vaak dat ik de woorden met me mee draag en ze "tegen kom". Moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel.
Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 17:11
 
LOES550 schreef:
Deze methode van bijbellezen heb ik geleerd bij de Wittenberg in Zeist. Ik wist niet dat het ook een naam had. Het was een korte cursus: meditatief bijbellezen. Ik heb er heel veel aan gehad en er ging een wereld voor me open. Ik ging de teksten die we doornamen op een heel andere manier zien. Ook al kost het veel tijd, het is zeker de moeite waard om op die manier in de bijbel te lezen. Voor mij wordt "gewoon" bijbellezen nu meer ervaren als een verhaaltje lezen. Op de andere manier (met bidden, lezen, spitten, kouwen, herlezen...) landt God letterlijk in mij. Gedurende de dag merk ik vaak dat ik de woorden met me mee draag en ze "tegen kom". Moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel.
Verlegen lachende smiley

Fijn om je positieve ervaringen te horen, Loes! Ik heb het nu een paar keer zo gedaan en merk ook dat ik de Bijbel anders - er bewuster bij stil sta - lees.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 17:55
 
LOES550 schreef:
Deze methode van bijbellezen heb ik geleerd bij de Wittenberg in Zeist. Ik wist niet dat het ook een naam had. Het was een korte cursus: meditatief bijbellezen. Ik heb er heel veel aan gehad en er ging een wereld voor me open. Ik ging de teksten die we doornamen op een heel andere manier zien. Ook al kost het veel tijd, het is zeker de moeite waard om op die manier in de bijbel te lezen. Voor mij wordt "gewoon" bijbellezen nu meer ervaren als een verhaaltje lezen. Op de andere manier (met bidden, lezen, spitten, kouwen, herlezen...) landt God letterlijk in mij. Gedurende de dag merk ik vaak dat ik de woorden met me mee draag en ze "tegen kom". Moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel.
Verlegen lachende smiley


Mediatief bijbellezen:
Het is een formule gelijk aan YOGA, boedisme enz...
Werkt altijd..

Zou Adam en Eva dat ook gedaan hebben????

Stelt God het als een voorwaarde hoe en/of wanneer we moeten gaan bijbel lezen en bidden enz... die door iemand zo gesteld wordt????
Ik denk het niet.
Luisteren naar Zijn stem is luisteren naar Zijn woord dat zwart en wit beschreven staat. Zo vrij als een vogel.. " zij zaaien en maaien niet".
Althans voor mij.


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 9 september 2010, 18:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 18:17
 
MAR907 schreef:
Mediatief bijbellezen:
Het is een formule gelijk aan YOGA, boedisme enz...
Werkt altijd..

Zou Adam en Eva dat ook gedaan hebben????


Eh....bijbellezen terwijl iedereen nog geboren moest worden?
Best knap Lachende smiley maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ( zei de diehard vrijgezel die inmiddels zwaar bekeerd is )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 18:22
 
CARIN303 schreef:
Eh....bijbellezen terwijl iedereen nog geboren moest worden?
Best knap Lachende smiley maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ( zei de diehard vrijgezel die inmiddels zwaar bekeerd is )

Haha, Adam en Eva hadden het toch ook niet nodig om zo een relatie met hun schepper te hebben??? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 18:24
 
MAR907 schreef:
Mediatief bijbellezen:
Het is een formule gelijk aan YOGA, boedisme enz...
Werkt altijd..

Zou Adam en Eva dat ook gedaan hebben????

Stelt God het als een voorwaarde hoe en/of wanneer we moeten gaan bijbel lezen en bidden enz... die door iemand zo gesteld wordt????Ik denk het niet.
Luisteren naar Zijn stem is luisteren naar Zijn woord dat zwart en wit beschreven staat. Zo vrij als een vogel.. " zij maaien niet".
Althans voor mij.

Natuurlijk niet! 'k Denk dat je het meer moet zien als een hulpmiddel, waardoor de Bijbel meer voor je kan gaan leven. Daar is toch niks mis mee? Een bepaalde discipline heb ik soms nodig, dat ontbreekt helaas maar al te vaak.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op donderdag 9 september 2010, 18:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 18:37
 
MARIJAN072 schreef:
Natuurlijk niet! 'k Denk dat je het meer moet zien als een hulpmiddel, waardoor de Bijbel meer voor je kan gaan leven. Daar is toch niks mis mee? Een bepaalde discipline heb ik soms nodig, dat ontbreekt helaas maar al te vaak.

Discipline is iets dat men op laat leggen omdat men dat denk dat het zo zou moeten!!!

Een relatie met God is niet onderhevig aan wetten (regels) en/of formules.
Wees jezelf zoals je bent en vraag God (niet de aangeleerde god maar de Schepper), dan geeft Hij antwoord.


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 9 september 2010, 18:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 18:51
 
Nu even on topic!!!

De uiteindelijke NBV is voor mij de betekenis van "Nieuwe Bijbel Vervalsing" van RKK.
Want zij zijn diegene die de bijbel telkens vernieuwen. Let op de eerste bladzijden wie het vertaald.

Er kan een heel topic aan gespandeerd worden wat er mis is met de vertalingen.
Er zijn diverse teksten verwijderd en veranderd waaruit blijkt dat de grootheid van de Ware en de Aller Hoogste God weg gesaneerd is.

De waarheid vind men niet in de "massa" maar bij de afgezonderden van de massa. Die zijn er niet van, maar leven er wel in.

Het is voor de tegenstander van God de juiste strategie om de basis van de Ware God te verdraaien en dat is de nieuwste bijbel waar men in geloofd.
Dan heeft hij (lucifer) de meesten "christelijke" mensen te pakken. De wereld heeft hij al.
Dat is toch logisch als je wil dat de "Ware Schepper" niet de Schepper van Hemel en aarde is maar hijzelf (lucifer, de zonnegod van zondag)?

Hier een link beoordeel het zelf.

http://www.wat-is-waarheid.info/bijbel-vervalsing.htm

http://video.google.com/videoplay?docid=4329906407145130004&hl=nl#


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 9 september 2010, 20:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 9 september 2010, 23:43
 
MAR907 schreef:
Nu even on topic!!!

De uiteindelijke NBV is voor mij de betekenis van "Nieuwe Bijbel Vervalsing" van RKK.
Want zij zijn diegene die de bijbel telkens vernieuwen. Let op de eerste bladzijden wie het vertaald.

Er kan een heel topic aan gespandeerd worden wat er mis is met de vertalingen.
Er zijn diverse teksten verwijderd en veranderd waaruit blijkt dat de grootheid van de Ware en de Aller Hoogste God weg gesaneerd is.

De waarheid vind men niet in de "massa" maar bij de afgezonderden van de massa. Die zijn er niet van, maar leven er wel in.

Het is voor de tegenstander van God de juiste strategie om de basis van de Ware God te verdraaien en dat is de nieuwste bijbel waar men in geloofd.
Dan heeft hij (lucifer) de meesten "christelijke" mensen te pakken. De wereld heeft hij al.
Dat is toch logisch als je wil dat de "Ware Schepper" niet de Schepper van Hemel en aarde is maar hijzelf (lucifer, de zonnegod van zondag)?

Hier een link beoordeel het zelf.

http://www.wat-is-waarheid.info/bijbel-vervalsing.htm

http://video.google.com/videoplay?docid=4329906407145130004&hl=nl#

ik vind dat soort links altijd weer erg leuk. Net ff zitten neuzen op www.wat-is-de-waarheid.info.......zucht, van wie komt het, wie legt hier weer zijn boodschap in, wie indoctrineert mij nu weer???
Nee daarmee zeg ik niet, dat wat er staat onzin is, maar ik zou graag zien wie het heeft geschreven en van welk cluppie het nu weer afkomstig is.

Net zoals de alpha cursus blijkbaar door de paus en billy graham zou
zijn verzonnen om de trinity er door te drukken, zoals jij schrijft en dat de NBV door de RKK verzonnen is.

Jammer dat altijd zaken met een wansmaak onderuit gehaald moeten worden, door de RKK er maar bij te halen, maken protestanten zich blijkbaar ineens heel druk...oh, dan zal het wel niet goed zijn.

goed dan ketter ik misschien, maar ook de RKK heeft goede dingen, die de protestanten weggedaan hebben. Andersom zijn er ook genoeg verkeerde dingen rechtgezet. zo is op ieders leer en gedcachtengang wel iets op te merken. Respecteer mekaar en zoek het goede in iemand anders zijn beleving. Vul mekaar aan, bid voor mekaar en zegen elkaar.
God zal zelf de vrucht geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 12:40
 
THOMAS968 schreef:
Als de inhoud van de link verantwoord is, zou er sprake zijn van een dier dat we niet meer kennen, omdat we van geen organisme meer weten dat aan alle eigenschappen voldoet. Het dier kan uitgestorven zijn of alleen in een mythologische situatie beschreven staan. Dan klopt geen enkele benaming maar zou een soort krokodil wel in aanmerking kunnen komen omdat die in ieder geval aan een aantal van die eigenschappen voldoet.

Ik ben het met Pieter eens dat vertalingen zo zuiver als maar mogelijk is moeten zijn, blasfemie gaat me wel wat ver overigens.

En wat is een zuivere vertaling he. De Naardense Bijbel staat dicht bij de grondtekst. Het Boek is duidelijk geschreven met een bedoeling de grondtekst te vertalen voor mensen die met de Bijbeltaal van eeuwen geleden niet meer uit de voeten kunnen. Voor mensen die met de Statenvertaling zijn opgegroeid en mogelijk lief hebben gekregen, is de taal van het Boek wel even wennen. De conclusie is dan al snel dat het niet goed vertaald is. Probleem is dat de meeste mensen de grondtekst in het Hebreeuws of het Grieks niet goed kunnen lezen. En vertalen uit deze talen, die een totaal andere taalstructuur vertonen en vele woorden die soms wel twintig of meer betekenissen hebben, is een hachelijke zaak. Ook als er in de laatste eeuwen veel kennis van deze talen is verzameld met als gevolg een beter inzicht in de betekenis, blijft dat goed vertalen moeilijk.


Thomas, houdt van taal.

Deze bijbel teksten spreken toch wel van een slang.
Ook Wikipedia geeft een volgens mij zo duidelijk mogelijke verklaring.

3. Jesaja 27 [1 v.] "Te dien dage zal de HEERE met Zijn hard, en groot, en sterk zwaard bezoeken den Leviathan, de langwemelende slang, ja, den Leviathan, de kromme slomme slang; en Hij zal den draak, die in de zee is, doden."
4. 4 Ezra 6 [2 v.] "En toen hebt gij twee dieren verordineerd, de naam van het ene noemdet gij Behemoth, en de naam van het andere noemdet gij Leviathan."

Leviathan wordt ook wel genoemd: koning der vissen..
Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 12:44
 
ZINGA672 schreef:
Zouden er onderweg nog dieren zijn bijgekomen? Ze zaten toch iets van een jaar in die ark hé...

GrZ!

Misschien dat God een wondertje( het zoveelste) deed?
Dat ze een soort van platonische verhouding hadden voor de duur van de zondvloed?
Vraag me niet hoe...maar ja..wonderen hé?
En ja. er zal veel geknuffeld zijn verder. zo heb ik het ooit ook verteld aan mijn kinderen..verantwoord of niet. Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 12:57
 
MARIAN519 schreef:
Misschien dat God een wondertje( het zoveelste) deed?
Dat ze een soort van platonische verhouding hadden voor de duur van de zondvloed?
Vraag me niet hoe...maar ja..wonderen hé?
En ja. er zal veel geknuffeld zijn verder. zo heb ik het ooit ook verteld aan mijn kinderen..verantwoord of niet. Engeltje smiley

Hihi; zie het al voor mij. "Euh... niet waar de giraffen bij zijn hoor. Die gluren over hun hok" Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 19:59
 
MARIAN519 schreef:
Misschien dat God een wondertje( het zoveelste) deed?
Dat ze een soort van platonische verhouding hadden voor de duur van de zondvloed?
Vraag me niet hoe...maar ja..wonderen hé?
En ja. er zal veel geknuffeld zijn verder. zo heb ik het ooit ook verteld aan mijn kinderen..verantwoord of niet. Engeltje smiley



hoe overleefde de eendagsvlieg???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 20:12
 
PIETER649 schreef:
hoe overleefde de eendagsvlieg???

Hoe ging het met de vissen, dolfijnen, walvissen, enz. Overleefden die wel allemaal? Die gingen vast niet de ark in, toch Smiley die vol vragen zit

Deze vraag houdt me al heel lang bezig. Wie weet het antwoord?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 20:19
 
MARIJAN072 schreef:
Hoe ging het met de vissen, dolfijnen, walvissen, enz. Overleefden die wel allemaal? Die gingen vast niet de ark in, toch Smiley die vol vragen zit

Deze vraag houdt me al heel lang bezig. Wie weet het antwoord?

Die hadden de tijd van hun leven toch? Eindelijk de ruimte met al dat water.

GrZ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 20:25
 
ZINGA672 schreef:
Die hadden de tijd van hun leven toch? Eindelijk de ruimte met al dat water.

GrZ

Zo had ik het nog niet bekeken, Zinga. Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 22:14
 
MARIJAN072 schreef:
Zo had ik het nog niet bekeken, Zinga. Knipoog smiley Lachende smiley


en alle eendjes zwommen op het water Marijan.... ben jij nou schooljuffie of niet???? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 22:18
 
PIETER649 schreef:
en alle eendjes zwommen op het water Marijan.... ben jij nou schooljuffie of niet???? Knipoog smiley

Lachende smiley Clown smiley

Ik heb weer stof genoeg voor m'n bijbelverhalen. Goed, om af en toe iets nieuws te brengen in een overbekend verhaal. Knipoog smiley Volgende keer zet ik de eendjes centraal. Clown smiley Logisch eigenlijk. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 14:28
 
[quote=MAR907]Nu even on topic!!!

De uiteindelijke NBV is voor mij de betekenis van "Nieuwe Bijbel Vervalsing" van RKK.
Want zij zijn diegene die de bijbel telkens vernieuwen. Let op de eerste bladzijden wie het vertaald.



OOPS, en 4 december komt er ook nog de herziene statenvertaling, ben benieuwd wat voor kreten dat gaat opleveren....
En wie daarvoor de zwarte piet krijgt toegeschoven ......


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 15 september 2010, 14:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 23:37
 
PIETER649 schreef:
hoe overleefde de eendagsvlieg???

Hij was er toch elke dag? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt één dag..één dag...één dag..enzovoort..alle dagen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 16 september 2010, 01:06
 
JONATHAN890 schreef:
ik vind dat soort links altijd weer erg leuk. Net ff zitten neuzen op www.wat-is-de-waarheid.info.......zucht, van wie komt het, wie legt hier weer zijn boodschap in, wie indoctrineert mij nu weer???
Nee daarmee zeg ik niet, dat wat er staat onzin is, maar ik zou graag zien wie het heeft geschreven en van welk cluppie het nu weer afkomstig is.

Net zoals de alpha cursus blijkbaar door de paus en billy graham zou
zijn verzonnen om de trinity er door te drukken, zoals jij schrijft en dat de NBV door de RKK verzonnen is.

Jammer dat altijd zaken met een wansmaak onderuit gehaald moeten worden, door de RKK er maar bij te halen, maken protestanten zich blijkbaar ineens heel druk...oh, dan zal het wel niet goed zijn.

goed dan ketter ik misschien, maar ook de RKK heeft goede dingen, die de protestanten weggedaan hebben. Andersom zijn er ook genoeg verkeerde dingen rechtgezet. zo is op ieders leer en gedcachtengang wel iets op te merken. Respecteer mekaar en zoek het goede in iemand anders zijn beleving. Vul mekaar aan, bid voor mekaar en zegen elkaar.
God zal zelf de vrucht geven.

wat maakt het uit wie het geschreven heeft?
als je de bijbelteksten naast elkaar zet kun je ook zelf je conclussie trekken.
ik vond het heel leerzaam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HAICO485





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: donderdag 16 september 2010, 01:47
 
[quote=MAR907]Mediatief bijbellezen:
Het is een formule gelijk aan YOGA, boedisme enz...
Werkt altijd..

yoga en boedhisme is van de duivel. dus ik zou dan niet meditatief lezen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HAICO485





Berichten: 49

BerichtGeplaatst: donderdag 16 september 2010, 02:15
 
de Heer zegt naar mijn idee het volgende:

- Heb uw Eeuwige Vader lief boven alles!
- Heb uw naaste lief gelijk u zelf
- neem het verzoeningsgeschenk van de Here Jezus aan door Zijn gang naar het kruis.

en niet : lees elke dag 2 uur de bijbel.

ik vind mijn levend geloof en het liefdevolle gevoel vaak verbonden te zijn met mijn Vader namelijk belangrijker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 16 september 2010, 11:45
 
MAR907 schreef:
Nu even on topic!!!

De uiteindelijke NBV is voor mij de betekenis van "Nieuwe Bijbel Vervalsing" van RKK.
Want zij zijn diegene die de bijbel telkens vernieuwen. Let op de eerste bladzijden wie het vertaald.

Er kan een heel topic aan gespandeerd worden wat er mis is met de vertalingen.
Er zijn diverse teksten verwijderd en veranderd waaruit blijkt dat de grootheid van de Ware en de Aller Hoogste God weg gesaneerd is.

De waarheid vind men niet in de "massa" maar bij de afgezonderden van de massa. Die zijn er niet van, maar leven er wel in.

Het is voor de tegenstander van God de juiste strategie om de basis van de Ware God te verdraaien en dat is de nieuwste bijbel waar men in geloofd.
Dan heeft hij (lucifer) de meesten "christelijke" mensen te pakken. De wereld heeft hij al.
Dat is toch logisch als je wil dat de "Ware Schepper" niet de Schepper van Hemel en aarde is maar hijzelf (lucifer, de zonnegod van zondag)?

Hier een link beoordeel het zelf.

http://www.wat-is-waarheid.info/bijbel-vervalsing.htm

http://video.google.com/videoplay?docid=4329906407145130004&hl=nl#

Ach Mar, bij elke vertaling is er een storm van kritiek. Mensen kunnen nl niet de oude woorden loslaten. Wat betreft Textus Receptus, in de 16e eeuw had men bepaald dat ze de zgn zuivere bijbelversie hadden gevonden. Niet gebaseerd op onderzoek, maar op basis van een bepaald gevoel. Na deze periode zijn echter nog zoveel meer manuscripten gevonden, dat deze stelling achterhaald is. Maar sommige mensen houden daar nog steeds aan vast en vinden dat alle onderzoek een aanval is op de zuivere versie van de Bijbel. Het is maar wat je gelooft he.
Er zijn natuurlijk na die tijd verbeteringen geweest, onder andere de Dode Zee rollen. En als er veranderingen aangebracht zijn heeft dat meer te maken met objectief onderzoek naar de manuscripten dan met een plan om Gods Woord te vernielen. Per slot van rekening houden deze mensen net zo goed van de Heer als jij en ik. Ik zou me maar niet zoveel aantrekken van die complottheorieèn, je moet eens zien wat voor winst het is, dat er weer een vertaling voor deze tijd is.
In mijn gemeente proeven we elke dag de vruchten ervan. De mensen begrijpen de Bijbel eindelijk weer, de jongelui gaan weer bijbellezen, de ouderen gaan de bijbel weer onderzoeken....
Het allerbelangrijkste is, dat Christenen weer de bijbel gaan lezen, en deze theorieèn weerhouden mensen om deze bijbel weer op te pakken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 16 september 2010, 18:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Ach Mar, bij elke vertaling is er een storm van kritiek. Mensen kunnen nl niet de oude woorden loslaten. Wat betreft Textus Receptus, in de 16e eeuw had men bepaald dat ze de zgn zuivere bijbelversie hadden gevonden. Niet gebaseerd op onderzoek, maar op basis van een bepaald gevoel. Na deze periode zijn echter nog zoveel meer manuscripten gevonden, dat deze stelling achterhaald is. Maar sommige mensen houden daar nog steeds aan vast en vinden dat alle onderzoek een aanval is op de zuivere versie van de Bijbel. Het is maar wat je gelooft he.
Er zijn natuurlijk na die tijd verbeteringen geweest, onder andere de Dode Zee rollen. En als er veranderingen aangebracht zijn heeft dat meer te maken met objectief onderzoek naar de manuscripten dan met een plan om Gods Woord te vernielen. Per slot van rekening houden deze mensen net zo goed van de Heer als jij en ik. Ik zou me maar niet zoveel aantrekken van die complottheorieèn, je moet eens zien wat voor winst het is, dat er weer een vertaling voor deze tijd is.
In mijn gemeente proeven we elke dag de vruchten ervan. De mensen begrijpen de Bijbel eindelijk weer, de jongelui gaan weer bijbellezen, de ouderen gaan de bijbel weer onderzoeken....
Het allerbelangrijkste is, dat Christenen weer de bijbel gaan lezen, en deze theorieèn weerhouden mensen om deze bijbel weer op te pakken.

Ben ook erg blij met de NBV, al lees ik af en toe de Staten Vertaling er nog wel eens naast, of de NBG. Werkt voor mij erg verhelderend, een paar vertalingen naast mekaar. En bidden voor duidelijkheid, inzicht, God's Geest, is een must voor het lezen van God's woord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAARTENVD226





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 21:01
 
Ik heb dit ook al op een andere topic gepost, maar ik denk dat het hier ook wel van toepassing is.

Er is denk ik ook wel een verschil tussen de manier van lezen. Lees je het als stille tijd en wil je iets moois halen uit de Bijbel, dan maakt het niet heel veel uit hoe je het leest (zolang het maar bijbels is). Maar als je het wil studeren en de echte betekenis eruit wil halen, dan is onderstaande denk ik wel van toepassing.

Zelf heb ik 2 jaar theologie bestudeerd en 1 van de hoofd onderwerpen is "inductive bible study" (engels talige studie). Dit gaat over de manier waarop je de bijbel benaderd, en dat het super belangrijk is.

Er zijn 2 hoofd manieren hoe je de Bijbel benaderd. Exegesis en Eisegesis, Exegesis is dat je een stuk tekst neemt en daar de betekenis uit haalt. Eisegesis is dat je al met een gedachte een stuk tekst gaat zoeken en daar dan je verhaal op baseert. Dit is stap 1.

Stap 2 is om altijd alles in zijn context te laten. Hiervoor geld de volgende regel. Om de betekenis uit een zin te halen kijk je naar de paragraaf. Om de betekenis uit de paragraaf te halen kijk je naar het hoofdstuk. Om de betekenis uit een hoofdstuk te halen, kijk je naar het boek. Om de betekenis uit het boek te halen kijk je weer naar het gehele Nieuwe of Oude Testament. Daarna kijk je naar de hele Bijbel. Er is een gezegde, het beste naslagwerk op de Bijbel is de Bijbel zelf.

De Bijbel spreek zichzelf niet tegen, en wanneer je denkt dat het dat wel doet, zoek dieper en verder. Probeer een concordance erbij te pakken of bijvoorbeeld "The treasury of Scripture knowledge van R.A. Torrey." Het is misschien wel in het engels, maar bij welk woord wat er staat, wordt er aangegeven waar dat woord (hetzelfde woord in Hebreeuws of Grieks) nog meer in de Bijbel voor komt.

De Nederlandse Bijbel blijft altijd een vertaling van de orginele taal, Hebreeuws of Grieks. Daarom is het ook belangrijk wat voor soort Bijbel je hebt. Het boek is bijvoorbeeld een vertaling van een vertaling. Hier kan je sneller de betekenis missen omdat ze die er al voor jou uit te halen. Prima bijbel om zo te lezen, maar om echt dicht bij de hoofdtekst te komen kan je beter de (herziene) staten vertaling gebruiken. Die probeert niet te veel de bedoeling eruit te halen, maar gewoon letterlijk vertalen vanuit de grondtekst.

Daarnaast kan je nog gaan praten over de verschillende soorten boeken, zoals poezie, profetisch, verhaal vorm, brief vorm, OT, NT, etc.

Er zijn best veel hulpmiddelen online, hieronder een lijstje met website die je wellicht verder kunnen helpen.

ENGELSTALIGE SITES

Bijbelstudie site met diverse hulpmiddelen c.q. gereedschappen: http://www.blueletterbible.org

Bijbelstudie site met diverse hulpmiddelen c.q. gereedschappen: http://net.bible.org/home.php

Online Bijbels in diverse talen: http://www.biblegateway.com

Bijbelstudies en commentaren van David Guzik: http://enduringword.com/library_commentaries.htm

Treasury of Scripture Knowledge:
http://studylight.org/com/tsk/

NEDERLANDSTALIGE SITES

Het Boek online: http://www.biblegateway.com/versions/index.php?action=getVersionInfo&vid=30&lang=13

Diverse Nederlandse vertalingen online: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=&id42=1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10

De Herziene Statenvertaling online: http://www.herzienestatenvertaling.nl

Centrum voor Bijbelonderzoek (de Studiebijbel) Dit is ONMISBAAR! : http://studiebijbel.nl

Suc6!

Het bestuderen van de Bijbel is het mooiste wat er is!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: vrijdag 31 december 2010, 06:17
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 15:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 31 december 2010, 07:58
 
GIBBY159 schreef:
B I B L E. =

B.......Basic

I........Instructions

B.......Before

L........Leaving

E........Earth

Gibby, lees eens voor, te kleine letters Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5