ChristianMatch
 


Forum

Luisteren naar je innerlijke stem
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 13:05
 
Hoe goed luisteren jullie naar je "innerlijke stem" bij het nemen van grote beslissingen?Je gevoel maar ook die duidelijke tekens(van boven)........hoe serieus neem je ze?

Ik vroeg God(eigenwijs als ik ben)om meer tekenen,ik kreeg ze......en daar was ik niet blij mee.....

Wat zou jij doen met het idee dat je iets moet doen waardoor je eigen leven maar ook dat van iedereen in je omgeving radicaal zou veranderen?Nieuwe baan,nieuwe woonomgeving,veel minder tijd voor de mensen om je heen......

(en neeeeeeee ik heb GEEN trouwplannen Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 13:11
 
het volgen van je innerlijke stem is niet altijd uitvoerbaar.

als ik naar mijn innerlijke stem(metje) luister is het in de praktijk nauwelijks tot niet uitvoerbaar.

en da's best lastig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 13:22
 
GRIFFIN748 schreef:
het volgen van je innerlijke stem is niet altijd uitvoerbaar.

als ik naar mijn innerlijke stem(metje) luister is het in de praktijk nauwelijks tot niet uitvoerbaar.

en da's best lastig.

Heb je het dan niet over verlangens en wensen die niet uitvoerbaar zijn?
Ik heb het over stappen in je leven die je moét nemen omdat je weet dat er iets moét veranderen,ook al steek je liever je kop in het zand......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 13:29
 
LEANNE226 schreef:
Hoe goed luisteren jullie naar je "innerlijke stem" bij het nemen van grote beslissingen?Je gevoel maar ook die duidelijke tekens(van boven)........hoe serieus neem je ze?

Ik vroeg God(eigenwijs als ik ben)om meer tekenen,ik kreeg ze......en daar was ik niet blij mee.....

Wat zou jij doen met het idee dat je iets moet doen waardoor je eigen leven maar ook dat van iedereen in je omgeving radicaal zou veranderen?Nieuwe baan,nieuwe woonomgeving,veel minder tijd voor de mensen om je heen......

(en neeeeeeee ik heb GEEN trouwplannen Knipoog smiley )

Hé Leanne, wat lees ik tussen de regels: heb je trouwplannen???
Is maar een plaagje hoor. Knipoog smiley

Je schrijft "...wat je moet doen waardoor..." het is dus niet echt iets wat je wilt doen. Eerder een verplichting dus. Tja, dan kan je hopen, bidden en naar best vermogen er aan werken om het zo goed mogelijk te doen. Ook een stukje in overgave gaan leven. Het is zo en niets anders, maar ik wil wel mijn best doen voor mij en de andere in mijn leven.

Heb je zelf plannen, die je niet worden opgelegd door andere, dan is het goed om de pro en contra's op een rijtje te zetten. Goed nadenken en het meenemen in je gebed. Zelf vraag ik dan raad aan mijn vader en moeder. Die raad overweeg ik en ga ik me toch ook even in de stilte terugtrekken om dit aan Hem voor te leggen. Ik ga echter niet bij veel mensen te rade. Want dan kan je veel meningen krijgen die uiteindelijk ook voor verwarring kunnen zorgen.

Menigmaal heb ik in mijn leven drastische beslissingen genomen en dan was toch de stilte en het gebed voor mij een hulp. Ik zat niet echt te wachten op een teken maar wel op die innerlijke rust (of is dat hét teken?) die dan tevens ook de brandstof werd om mijn plannen te verwezenlijken
.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 13:56
 
Wat mooi om hier eens over na te denken, al vind ik het moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. 'k Lees de reacties met veel aandacht. Mooi Frank, wat je er over zegt.

'k Wens je veel wijsheid en zegen toe, Leanne.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 14:07
 
Je innerlijke stem betekent afwegingen maken en knopen doorhakken. Soms geheel tegen je eerste eigen gedachte in. Het is daarmee best een pijnlijk proces. Dit wordt nog versterkt doordat het altijd nog zoeken is of het wel de 'juiste' stem is. Want er zijn altijd twee krachten die in een mens werken en het is niet altijd even makkelijk om de stem te herkennen. Dit vraagt veel zelfonderzoek en, zoals Frank ook al aangeeft, een goede studie naar voors en tegens...

En zelfs dan kan het nog altijd zijn dat je een keus maakt waar je later alsnog spijt van hebt. Toch kun je dan niet altijd concluderen dat er een verkeerde beslissing is genomen. Want het kan juist ook zijn dat je door dit leerproces heen gegaan bent juist om ervan te leren.

Luisteren naar je innerlijke stem blijft in die zin een continu proces....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 14:15
 
HENK710 schreef:
Je innerlijke stem betekent afwegingen maken en knopen doorhakken. Soms geheel tegen je eerste eigen gedachte in. Het is daarmee best een pijnlijk proces. Dit wordt nog versterkt doordat het altijd nog zoeken is of het wel de 'juiste' stem is. Want er zijn altijd twee krachten die in een mens werken en het is niet altijd even makkelijk om de stem te herkennen. Dit vraagt veel zelfonderzoek en, zoals Frank ook al aangeeft, een goede studie naar voors en tegens...

En zelfs dan kan het nog altijd zijn dat je een keus maakt waar je later alsnog spijt van hebt. Toch kun je dan niet altijd concluderen dat er een verkeerde beslissing is genomen. Want het kan juist ook zijn dat je door dit leerproces heen gegaan bent juist om ervan te leren.

Luisteren naar je innerlijke stem blijft in die zin een continu proces....


Ik denk, en zo heb ik het ervaren, dat wanneer de innerlijke stem spreekt de afwegingen dan al gebeurd zijn. Het is die stem die zegt wat te doen.

Een stem die zich laat horen na de beslissingen. Een stem die zijn woorden en klank vond in de innerlijke stilte. Zelf gaf ik dan ook wel gehoor aan die stem.

Het voorafgaande is inderdaad een heel proces dat soms onaangenaam kan zijn.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 14:19
 
Als ik voor de keuze sta waar waar dit item centraal sta, ga ik in gedachten naar het Bijbelboek Prediker en Spreuken omdat daar juist dingen staan die bij levenskeuzes het beste passen. Levenswijsheden noem ik het maar even.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 18:18
 
LEANNE226 schreef:
Hoe goed luisteren jullie naar je "innerlijke stem" bij het nemen van grote beslissingen?Je gevoel maar ook die duidelijke tekens(van boven)........hoe serieus neem je ze?

Ik vroeg God(eigenwijs als ik ben)om meer tekenen,ik kreeg ze......en daar was ik niet blij mee.....

Wat zou jij doen met het idee dat je iets moet doen waardoor je eigen leven maar ook dat van iedereen in je omgeving radicaal zou veranderen?Nieuwe baan,nieuwe woonomgeving,veel minder tijd voor de mensen om je heen......

(en neeeeeeee ik heb GEEN trouwplannen Knipoog smiley )

Hm, lekker vaag ben je Le Knipoog smiley Waarom 'moet' het? Past het in het doel dat je met je leven hebt? Denk je dat God het van je vraagt? Mijn gevoel neem ik wel serieus, maar ik baseer er geen belangrijke beslissingen op. Daar is meer voor nodig.

Ik breng dit soort beslissingen in gebed met in gedachten de tekst: "Ken Hem in al uw wegen dan zal Hij uw paden recht maken". En ik vraag God om de deuren te sluiten die ik niet door moet gaan. En om de deuren te openen en de weg te effenen die ik wel moet gaan. Je kunt ook vragen of God je volkomen vrede wil geven als je de juiste beslissing hebt genomen. Zolang je er geen vrede mee hebt blijf je dus doorgaan met zoeken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 18:53
 
Fijne reacties,bedankt!
Ik heb vanmiddag een heel goed en lang gesprek gehad met mijn wijze oude moeder van bijna 87,wat een levenservaring!
Het stemmetje zal wel blijven kwetteren over nieuw werk,nieuwe woning etc maar voorlopig zijn er andere dingen belangrijker en neem ik met plezier genoegen met minder.......(Nee,ik ben geen carrierebi... maar ik wil mijn kinderen al het goede uit het leven geven)

Ik heb altijd vertrouwen gehad in God,bij elke beslissing die ik nam en daar blijf ik op vertrouwen,ik geef me over Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 19:00
 
LEANNE226 schreef:
Fijne reacties,bedankt!
Ik heb vanmiddag een heel goed en lang gesprek gehad met mijn wijze oude moeder van bijna 87,wat een levenservaring!
Het stemmetje zal wel blijven kwetteren over nieuw werk,nieuwe woning etc maar voorlopig zijn er andere dingen belangrijker en neem ik met plezier genoegen met minder.......(Nee,ik ben geen carrierebi... maar ik wil mijn kinderen al het goede uit het leven geven)

Ik heb altijd vertrouwen gehad in God,bij elke beslissing die ik nam en daar blijf ik op vertrouwen,ik geef me over Knipoog smiley

Het klinkt naar een weloverwogen goede keuze, waarmee je vrede hebt. Gefeliciteerd ermee! Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 21:01
 
FRANKT627 schreef:
Ik denk, en zo heb ik het ervaren, dat wanneer de innerlijke stem spreekt de afwegingen dan al gebeurd zijn. Het is die stem die zegt wat te doen.

Een stem die zich laat horen na de beslissingen. Een stem die zijn woorden en klank vond in de innerlijke stilte. Zelf gaf ik dan ook wel gehoor aan die stem.

Het voorafgaande is inderdaad een heel proces dat soms onaangenaam kan zijn.

Frank

De innerlijke stem spreekt volgens mij de hele tijd...of eigenlijk beide stemmen, welke zorgen voor de afweging. Want de afweging is als het ware gewoon het toepassen van hoor en wederhoor voor jezelf...

Wat betreft het gehoor geven aan de innerlijke stem: welke stem geef je gehoor? Ik denk dat daarin inderdaad het vinden van vrede met een keus wel als bepalend gezien kan worden, waarbij de uitwerking ook zeker nog wat onaangenaam kan zijn, aangezien je soms bepaalde zaken/personen los moet laten, zoals Leanne genoegen neemt met minder...

Leanne, ik hoor ook een weloverwogen keus bij je, die inderdaad best wat reactie op kan roepen die je aan het twijfelen probeert te brengen. Ik hoop dat je staande mag blijven in de door jezelf gevonden vrede!


Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 12 september 2010, 21:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 21:59
 
Gompie.... ik hoor geen stemmen in mn hoofd en daar ben ik eigenlijk best blij mee Lachende smiley

ergens zelf over nadenken heeft toch niets te maken met innerlijke stemmen, het is gewoon een afweging van voors en tegens, je moet niet overal iets geestelijks achter zoeken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 22:01
 
PIETER649 schreef:
Gompie.... ik hoor geen stemmen in mn hoofd en daar ben ik eigenlijk best blij mee Lachende smiley

ergens zelf over nadenken heeft toch niets te maken met innerlijke stemmen, het is gewoon een afweging van voors en tegens, je moet niet overal iets geestelijks achter zoeken!

Tja, de een noemt het zelf nadenken, de ander voors en tegens afwegen en weer een ander innerlijke communicatie....kwestie van begripsdefinities denk ik Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 22:06
 
HENK710 schreef:
Tja, de een noemt het zelf nadenken, de ander voors en tegens afwegen en weer een ander innerlijke communicatie....kwestie van begripsdefinities denk ik Knipoog smiley


Zolang je het daarbij houd wel ja...
Maar zoals de topicstartster al aangaf, ze gaat dan ook God om tekens vragen.
God om tekens vragen, daar heb ik niet veel tastbaars mee.
Stel dat er iets gebeurd... hoe leg je dat dat uit? teken van God? teken van de duivel? pf is het wellicht helemaal geen teken...
Sorry, ik kan er niks mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 12 september 2010, 22:39
 
PIETER649 schreef:
Zolang je het daarbij houd wel ja...
Maar zoals de topicstartster al aangaf, ze gaat dan ook God om tekens vragen.
God om tekens vragen, daar heb ik niet veel tastbaars mee.
Stel dat er iets gebeurd... hoe leg je dat dat uit? teken van God? teken van de duivel? pf is het wellicht helemaal geen teken...
Sorry, ik kan er niks mee

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen manier heeft van communiceren met God. God geeft soms tekens en soms niet. Maar Hij kent ons allemaal door en door en het mooie is dat Hij met ieder van ons op Zijn eigen wijze communiceert. En natuurlijk is ook dat proces voortdurend in ontwikkeling.
Gelukkig mag iedereen gewoon zichzelf zijn bij Hem.

Dus als het niet bij jou past om tekens te vragen; niet doen en gewoon niets van aantrekken.
Hoewel.... als er op een keer een engel in je keuken staat zou k toch maar wel gehoorzamen...

Engeltje smiley

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 07:58
 
ZINGA672 schreef:
Ik denk dat iedereen zo zijn eigen manier heeft van communiceren met God. God geeft soms tekens en soms niet. Maar Hij kent ons allemaal door en door en het mooie is dat Hij met ieder van ons op Zijn eigen wijze communiceert. En natuurlijk is ook dat proces voortdurend in ontwikkeling.
Gelukkig mag iedereen gewoon zichzelf zijn bij Hem.

Dus als het niet bij jou past om tekens te vragen; niet doen en gewoon niets van aantrekken.
Hoewel.... als er op een keer een engel in je keuken staat zou k toch maar wel gehoorzamen...

Engeltje smiley

GrZing!


Annette kon om die laatste zin wel lachen.... ik ook, ik kom nooit in de keuken Coole smiley met zonnebril Annette haalt mn bier als ik zeg dat ze dat moet doen!! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 08:38
 
die vrouw van jou is echt een "engel"!
nog één die zich naar de keuken laat zenden ook blijkbaar;.........toppie, pieter!!









(nou nog gehoorzamen..... Smiley met dichtgeplakte mond )


Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 13 september 2010, 08:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 08:40
 
HANNAH810 schreef:
die vrouw van jou is echt een "engel"!
nog één die zich naar de keuken laat zenden ook blijkbaar;.........toppie, pieter!!









(nou nog gehoorzamen..... Smiley met dichtgeplakte mond )


Kijk naar tijdstip van plaatsing Hannah....hij droomde nogKnipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 10:23
 
Vrouwen, wat is er mis met zorgzaamheid????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 10:26
 
CHATULIEM619 schreef:
Vrouwen, wat is er mis met zorgzaamheid????

op zich niks mis mee. maar dat betekent nog niet dat wij mannen op onze luie krent mogen/kunnen gaan zitten en ons kunnen laten bedienen door 'moeder de vrouw'. wij mogen ook wel wat doen in het huishouden, lijkt me.

wie van de heren daar anders over denkt is aartslui of aartsconservatief.
Boze smiley

we zijn overigens weer behoorlijk off-topic, als ik zo vrij mag zijn...

Twijfelende smiley


Laatst aangepast door
GRIFFIN748
op maandag 13 september 2010, 10:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 11:21
 
CHATULIEM619 schreef:
Vrouwen, wat is er mis met zorgzaamheid????

helemaal niks, chatuliem;
ik heb een overdosis zorgzaamheid in huis, maar als pieter zegt dat hij zijn annetje "naar de keuken stuurt" kan ik het niet laten om daar even op te reageren!
(en volgens mij kan hij prima overweg met een dergelijke opmerking)

en om weer on-topic te gaan;
mijn innerlijke stem vraagt om een broodje.........


Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 13 september 2010, 11:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 19:21
 
PIETER649 schreef:
Annette kon om die laatste zin wel lachen.... ik ook, ik kom nooit in de keuken Coole smiley met zonnebril Annette haalt mn bier als ik zeg dat ze dat moet doen!! Lachende smiley

Sja dan wordt ut een

http://www.youtube.com/watch?v=vLFF2P8fInI


Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 20:11
 
PIETER649 schreef:
Zolang je het daarbij houd wel ja...
Maar zoals de topicstartster al aangaf, ze gaat dan ook God om tekens vragen.
God om tekens vragen, daar heb ik niet veel tastbaars mee.
Stel dat er iets gebeurd... hoe leg je dat dat uit? teken van God? teken van de duivel? pf is het wellicht helemaal geen teken...
Sorry, ik kan er niks mee

Dit is dus nu juist die innerlijke communicatiestrijd Knipoog smiley
En ja, dat vragen om een teken is wel heel discutabel voor mijzelf,
want 'wishful thinking' is ook krachtig aanwezig in een mens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 00:26
 
[quote=ZINGA672]Hm, lekker vaag ben je Le Knipoog smiley Waarom 'moet' het? Past het in het doel dat je met je leven hebt? Denk je dat God het van je vraagt? Mijn gevoel neem ik wel serieus, maar ik baseer er geen belangrijke beslissingen op. Daar is meer voor nodig.

Ik breng dit soort beslissingen in gebed met in gedachten de tekst: "Ken Hem in al uw wegen dan zal Hij uw paden recht maken". En ik vraag God om de deuren te sluiten die ik niet door moet gaan. En om de deuren te openen en de weg te effenen die ik wel moet gaan. Je kunt ook vragen of God je volkomen vrede wil geven als je de juiste beslissing hebt genomen. Zolang je er geen vrede mee hebt blijf je dus doorgaan met zoeken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.



Ik heb er in ieder geval veel aan. Dank je wel zinga.
Ik vind bidden echt heel moeilijk. Danken niet, en bidden voor anderen doe ik ook de hele dag door.
Ik vraag aan God of Hij bij me wil zijn, me wil dragen nu ik zelf niet vooruit kan komen.
Maar bidden voor het oplossen van een situatie/probleem voor mezelf kan ik niet. Dat vind ik echt heel moeilijk.
De manier hoe jij het bij God brengt spreekt me erg aan. Ik ga proberen om via die weg te bidden tot God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 08:53
 
LEANNE226 schreef:
Hoe goed luisteren jullie naar je "innerlijke stem" bij het nemen van grote beslissingen?Je gevoel maar ook die duidelijke tekens(van boven)........hoe serieus neem je ze?

Ik vroeg God(eigenwijs als ik ben)om meer tekenen,ik kreeg ze......en daar was ik niet blij mee.....

Wat zou jij doen met het idee dat je iets moet doen waardoor je eigen leven maar ook dat van iedereen in je omgeving radicaal zou veranderen?Nieuwe baan,nieuwe woonomgeving,veel minder tijd voor de mensen om je heen......

(en neeeeeeee ik heb GEEN trouwplannen Knipoog smiley )


Oei, Leanne, daar raak je iets!
Als ik een belangrijke beslissing moet nemen dan bekijk ik het altijd eerst vanuit mijzelf.
Ik neem het wel mee in mijn gebed maar, eerlijk is eerlijk, ik ben van het eerst zelf doen en daarna pas God erbij betrekken.
Het is momenteel wel een issue voor mij om te luisteren naar mijn innerlijke stem, ben er dus mee bezig en wie weet wat er dan allemaal gaat gebeuren in mijn leven!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 19:37
 
[quote=LOES550]

Sterkte ermee Loes! Hug Kussende smiley

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 20:44
 
Ik heb wat moeite met dit item soms. We bidden wel maar rechtstreeks terugspreken van God - ik vraag me wel eens af hoe dat dan zal zijn. Ik ben in het verleden wel eens bij charismatische diensten geweest, ik geef best toe dat het ook vanuit een zekere nieuwsgierigheid was. Wat me toen opviel was dat veel mensen die een getuigenis aflegden begonnen met iets van: Deze week sprak God tegen mij....etc Ze ervoeren in ieder geval dat God ze rechtstreeks had aangesproken en ook zo dat het om een heldere boodschap ging. Nu kom ik niet aan de geloofsbeleving van iemand, we mogen daarin verschillend zijn, maar ik vroeg me wel af hoe je daar zo zeker van kunt zijn en hoe dat dan in zijn werk ging. Ik krijg wel eens een goede ingeving, of een goede sturende opmerking van een ander en hou het in ieder geval voor mogelijk dat God zo tot me spreekt. Ik vraag me af of er mensen op het forum zitten die een rechtstreeks spreken van God hebben meegemaakt en waardoor je ervan overtuigd bent dat het werkelijk God was die sprak. Bij de innerlijke stem weet je niet altijd waar die vandaan komt. Zien we dan niet wat we willen zien?

Thomas, neemt de charismatische kerken wel serieus.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 14 september 2010, 20:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 21:44
 
THOMAS968 schreef:
Ik heb wat moeite met dit item soms. We bidden wel maar rechtstreeks terugspreken van God - ik vraag me wel eens af hoe dat dan zal zijn. Ik ben in het verleden wel eens bij charismatische diensten geweest, ik geef best toe dat het ook vanuit een zekere nieuwsgierigheid was. Wat me toen opviel was dat veel mensen die een getuigenis aflegden begonnen met iets van: Deze week sprak God tegen mij....etc Ze ervoeren in ieder geval dat God ze rechtstreeks had aangesproken en ook zo dat het om een heldere boodschap ging. Nu kom ik niet aan de geloofsbeleving van iemand, we mogen daarin verschillend zijn, maar ik vroeg me wel af hoe je daar zo zeker van kunt zijn en hoe dat dan in zijn werk ging. Ik krijg wel eens een goede ingeving, of een goede sturende opmerking van een ander en hou het in ieder geval voor mogelijk dat God zo tot me spreekt. Ik vraag me af of er mensen op het forum zitten die een rechtstreeks spreken van God hebben meegemaakt en waardoor je ervan overtuigd bent dat het werkelijk God was die sprak. Bij de innerlijke stem weet je niet altijd waar die vandaan komt. Zien we dan niet wat we willen zien?

Thomas, neemt de charismatische kerken wel serieus.




Ik neem die boodschappen van boven steeds minder serieus... (voor zover ik ze ooit al serieus heb genomen)
De boodschappen die mij ooit ter ore zijn gekomen waren ALTIJD in het voordeel van degene die het te horen kreeg en verder bracht, ofwel ter bemoediging of aansporing van degene waar het tegen gezegd werd.

Pieter, die al meerdere keren te horen heeft gekregen dat hij een pijnlijke dood zal sterven en zal branden in de hel..... ( gelukkig is de houdbaarheidsdatum van deze boodschappen al verlopen Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 21:55
 
PIETER649 schreef:
Ik neem die boodschappen van boven steeds minder serieus... (voor zover ik ze ooit al serieus heb genomen)
De boodschappen die mij ooit ter ore zijn gekomen waren ALTIJD in het voordeel van degene die het te horen kreeg en verder bracht, ofwel ter bemoediging of aansporing van degene waar het tegen gezegd werd.

Pieter, die al meerdere keren te horen heeft gekregen dat hij een pijnlijke dood zal sterven en zal branden in de hel..... ( gelukkig is de houdbaarheidsdatum van deze boodschappen al verlopen Knipoog smiley )

En als er nu eens boodschappen met minder positieve inhoud zouden worden gebracht? Hoe herken je bijvoorbeeld een profeet van God zoals ze bijvoorbeeld in het OT voorkwamen?

Ben het overigens met je eens dat veel mensen kennelijk niet het verschil kennen tussen wishfull thinking en profetie.

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2