ChristianMatch
 


Forum

"verzuim uw onderlinge samenkomsten niet"wat moet je er mee?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 08:45
 
in hoeverre is het een willen of een moeten om naar de kerk/samenkomst te gaan?

gewoon een gedachte die nu net bij mij op komt....

voor mij is het een verlangen en willen....
het "moeten" en "vanzelfsprekend" en "gewoonte" is er bij mij al lang af...

hoe is het voor jullie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 09:26
 
ook als ik een keer "geen zin" heb, ga ik toch;
wat mij opvalt, is dat ik dan juist vaak voeding ontvang voor dat wat me dwars zit.
nu is het wel zo, dat ik een persoon ben met vaste patronen, maar toch geloof ik ook wel, dat God graag van ons ziet dat we met regelmaat naar Zijn huis komen.
vergelijk het met een aardse vader, die wil ook graag zijn kinderen zien.
zou dat met onze hemelse Vader anders zijn?
wil je met je aardse broeders en zusters een band opbouwen, dan zie je elkaar regalmatig; zou dat met geestelijke broeders en zusters anders zijn???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 10:40
 
HANNAH810 schreef:
ook als ik een keer "geen zin" heb, ga ik toch;
wat mij opvalt, is dat ik dan juist vaak voeding ontvang voor dat wat me dwars zit.
nu is het wel zo, dat ik een persoon ben met vaste patronen, maar toch geloof ik ook wel, dat God graag van ons ziet dat we met regelmaat naar Zijn huis komen.
vergelijk het met een aardse vader, die wil ook graag zijn kinderen zien.
zou dat met onze hemelse Vader anders zijn?
wil je met je aardse broeders en zusters een band opbouwen, dan zie je elkaar regalmatig; zou dat met geestelijke broeders en zusters anders zijn???

dat is dan ook keuze maken...
en een goede keuze maken..

nou als ik mijn pa bedenk, en ik kan daar niet zo vaak heen, dan is er... telefoon/ msn/ sms/en andere communicatie zaken, en..als je weet dat de relatiew goed is....dan is er niets aan de hand..
zo denk ik ook aan mijn hemelse Vader..
als ik er een keer niet ben, zijn er andere mogelijkheden..
een cassettebandje/muziek via you tube/ een cd... de bijbel en ander leesvoer en de stilte zoeken,. door lekker het bos in te gaan ofzo..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 10:57
 
PIEKIE042 schreef:
dat is dan ook keuze maken...
en een goede keuze maken..

nou als ik mijn pa bedenk, en ik kan daar niet zo vaak heen, dan is er... telefoon/ msn/ sms/en andere communicatie zaken, en..als je weet dat de relatiew goed is....dan is er niets aan de hand..
zo denk ik ook aan mijn hemelse Vader..
als ik er een keer niet ben, zijn er andere mogelijkheden..
een cassettebandje/muziek via you tube/ een cd... de bijbel en ander leesvoer en de stilte zoeken,. door lekker het bos in te gaan ofzo..

Die momenten neem ik ook vaak mee door een dvd te bekijken van een predikant of via youtube genoeg om naar te luisteren. Zoals mijn ouders dit al meer dan 4 jaar doen die kerken ook niet en zijn als familie gewoon thuis.
Niet overal in diverse kerken is het woord meer zuiver en word gauw genoeg kerkje gespeeld waardoor snel ruzie ontstaat dat hebben mijn ouders genoeg van gezien en gehoort dus naar een kerk gaan staat hun echt tegen. Dat kan ik mijzelf ook wel voorstellen heb toen die tijd half jaar lang niet naar de kerk geweest maar nu naar 2 maanden wel een gemeente gevonden. Alleen ik zie dit niet als een verplichting dat je moet heen gaan we mogen juist heen gaan.
De keuze die wij als mensen zelf maken he. Immers God ziet je hart aan en hoe de relatie daarmee is tussen jou en Hem. Niet alleen zo zeer alleen als broeders en zusters het is mooi dat er is dat je een band mee mag opbouwen alleen hoevaak is dat juist daardoor meningen verschillen zijn en de band wantrouwt op die manier terwijl we alle antwoorden in de Bijbel hebben staan.
Leun nooit teveel op mensen maar leun des te meer op God de Vader.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 16:46
 
ANITA324 schreef:
Die momenten neem ik ook vaak mee door een dvd te bekijken van een predikant of via youtube genoeg om naar te luisteren. Zoals mijn ouders dit al meer dan 4 jaar doen die kerken ook niet en zijn als familie gewoon thuis.
Niet overal in diverse kerken is het woord meer zuiver en word gauw genoeg kerkje gespeeld waardoor snel ruzie ontstaat dat hebben mijn ouders genoeg van gezien en gehoort dus naar een kerk gaan staat hun echt tegen. Dat kan ik mijzelf ook wel voorstellen heb toen die tijd half jaar lang niet naar de kerk geweest maar nu naar 2 maanden wel een gemeente gevonden. Alleen ik zie dit niet als een verplichting dat je moet heen gaan we mogen juist heen gaan.
De keuze die wij als mensen zelf maken he. Immers God ziet je hart aan en hoe de relatie daarmee is tussen jou en Hem. Niet alleen zo zeer alleen als broeders en zusters het is mooi dat er is dat je een band mee mag opbouwen alleen hoevaak is dat juist daardoor meningen verschillen zijn en de band wantrouwt op die manier terwijl we alle antwoorden in de Bijbel hebben staan.
Leun nooit teveel op mensen maar leun des te meer op God de Vader.

Shalom,




Je kunt wel naar de samenkomsten gaan. maar als je toch niet doet,
wat er gepreekt wordt en je toch je eigen wil doet, wat heeft het dan voor zin.
Zoiets las ik gisteren op forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 18:14
 
Ik beleef het liefst dit (klik hier) in mijn binnenkamer dan een formele kerkdienst.

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 27 september 2010, 18:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: donderdag 30 september 2010, 22:25
 
ik ben even niet in staat oim actief te zijn, maar.....kom er graag op terug, enne...ook in andere forums....

nu heeft die rotkanker mijn lijf even wat lam gelegt....... Boze smiley
en na de operatie de 12e pct. zal het ook even stil zijn....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NAOMI695





Berichten: 56

BerichtGeplaatst: donderdag 30 september 2010, 22:36
 
Heel erg veel sterkte ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 oktober 2010, 00:32
 
PIEKIE042 schreef:
ik ben even niet in staat oim actief te zijn, maar.....kom er graag op terug, enne...ook in andere forums....

nu heeft die rotkanker mijn lijf even wat lam gelegt....... Boze smiley
en na de operatie de 12e pct. zal het ook even stil zijn....

Ik zal ook voor je bidden .
Heel veel sterkte in alles.
Sjalom.Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 oktober 2010, 00:52
 
PIEKIE042 schreef:
ik ben even niet in staat oim actief te zijn, maar.....kom er graag op terug, enne...ook in andere forums....

nu heeft die rotkanker mijn lijf even wat lam gelegt....... Boze smiley
en na de operatie de 12e pct. zal het ook even stil zijn....




Heel veel sterkte Piekie...ik bid voor je Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATJA065





Berichten: 266

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 oktober 2010, 01:22
 
PIEKIE042 schreef:
in hoeverre is het een willen of een moeten om naar de kerk/samenkomst te gaan?

gewoon een gedachte die nu net bij mij op komt....

voor mij is het een verlangen en willen....
het "moeten" en "vanzelfsprekend" en "gewoonte" is er bij mij al lang af...

hoe is het voor jullie?



Heel veel sterkte Piekie en groeten van Katja.
God zal over je waken en sterkte geven.
Zal tevens voor je bidden, Katja.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 13:10
 
EVA685 schreef:
Je kunt wel naar de samenkomsten gaan. maar als je toch niet doet,
wat er gepreekt wordt en je toch je eigen wil doet, wat heeft het dan voor zin.
Zoiets las ik gisteren op forum.

Misschien wel laat maar toch nog even reageren. Het heeft toch zin ondanks dat we er misschien niets mee doen. Want in de onderlinge bijeenkomsten kunnen grote, nee gebeuren, grote dingen. Want waar twee of drie in vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben ik in het midden. De onderlinge bijeenkomst is de werkplaats van de Heilige Geest. En als "men" nu eens op het pinksterfeest zie Handelingen 2:1 e.v. niet bijeengeweest was. Zie wat daar voor grote dingen gebeurde. En Hebreeën 10:25 geeft ook een reden; "maar elkaar opwekken en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HELEEN863





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 13:19
 
Ik zie de kerkelijke gemeente als het lichaam van Christus. Christus is het Hoofd en de gemeente de ledematen. Als ikzelf dan weg zou blijven, blijft er dus een stukje van dat lichaam weg. Door naar de kerk te gaan bouw je ook een band op met de andere leden. Je hebt iedereen nodig in een gemeente. Net als bij je lichaam kun je geen stukje missen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 22:35
 
HELEEN863 schreef:
Ik zie de kerkelijke gemeente als het lichaam van Christus. Christus is het Hoofd en de gemeente de ledematen. Als ikzelf dan weg zou blijven, blijft er dus een stukje van dat lichaam weg. Door naar de kerk te gaan bouw je ook een band op met de andere leden. Je hebt iedereen nodig in een gemeente. Net als bij je lichaam kun je geen stukje missen!

Ik vind dit een beetje een kort door de bocht reactie.
Goed mogelijk dat je dit zelf niet door hebt, maar niet iedereen is in staat om een kerk te bezoeken, denk aan zieken en ouderen.

Persoonlijk denk ik er anders over... Als ik lees: het lichaam van Christus denk ik aan degene die geloven in Hem en in Zijn opstanding...
Ik snap het als mensen het prettig vinden om een samenkomst bij te wonen, maar soms zie ik de kerken als hokjes, er wordt gezorgd voor mensen binnen die kerk, als je geen lid bent is er nauwelijks hulp.
Het lichaam van Christus zijn voor mij de gelovigen. Dat is veel breder, ook buiten de kerkmuren.
Ook al begrijp ik goed dat mensen het als positief beleven, ik vind het wel eens jammer dat sommige mensen niet meer verder kijken dan dat.

Ik vind juist dat we als christenen een taak hebben, namelijk om in deze wereld (niet alleen binnen die kerkmuren) de saamhorigheid te laten zien, hoe je met de ander omgaat, hoe begaan je bent met een ander, ook als die anders is (of anders denkt) dan jou.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HELEEN863





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 23:04
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik vind dit een beetje een kort door de bocht reactie.
Goed mogelijk dat je dit zelf niet door hebt, maar niet iedereen is in staat om een kerk te bezoeken, denk aan zieken en ouderen.

Persoonlijk denk ik er anders over... Als ik lees: het lichaam van Christus denk ik aan degene die geloven in Hem en in Zijn opstanding...
Ik snap het als mensen het prettig vinden om een samenkomst bij te wonen, maar soms zie ik de kerken als hokjes, er wordt gezorgd voor mensen binnen die kerk, als je geen lid bent is er nauwelijks hulp.
Het lichaam van Christus zijn voor mij de gelovigen. Dat is veel breder, ook buiten de kerkmuren.
Ook al begrijp ik goed dat mensen het als positief beleven, ik vind het wel eens jammer dat sommige mensen niet meer verder kijken dan dat.

Ik vind juist dat we als christenen een taak hebben, namelijk om in deze wereld (niet alleen binnen die kerkmuren) de saamhorigheid te laten zien, hoe je met de ander omgaat, hoe begaan je bent met een ander, ook als die anders is (of anders denkt) dan jou.

Je hebt gelijk dat ik het wat kort door de bocht heb gezegd. Natuurlijk snap ik best dat niet alle mensen naar de kerk kunnen komen door ziekte of andere zaken. En natuurlijk is het niet zo dat je voor je eigen gemeente leeft en er buiten de kerkmuren geen zorg of hulp geboden moet worden. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat dit onze taak is.

Wat ik bedoel met leden van een lichaam zijn is dat je niet net kunt doen alsof je niet aan een gemeente verbonden bent. Als ik straks belijdenis heb gedaan heb ik mij aan de gemeente verbonden. Dat is iets wat ik verplicht ben om te doen (Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 28). En als ik mij verbonden heb aan de gemeente kan ik niet thuisblijven wanneer ik daar zin in heb of andere kerken langsgaan om daar zomaar eens te kijken. Nee, dan is mijn plaats 2x op een zondag in mijn eigen gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 23:14
 
HELEEN863 schreef:
Je hebt gelijk dat ik het wat kort door de bocht heb gezegd. Natuurlijk snap ik best dat niet alle mensen naar de kerk kunnen komen door ziekte of andere zaken. En natuurlijk is het niet zo dat je voor je eigen gemeente leeft en er buiten de kerkmuren geen zorg of hulp geboden moet worden. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat dit onze taak is.

Wat ik bedoel met leden van een lichaam zijn is dat je niet net kunt doen alsof je niet aan een gemeente verbonden bent. Als ik straks belijdenis heb gedaan heb ik mij aan de gemeente verbonden. Dat is iets wat ik verplicht ben om te doen (Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 28). En als ik mij verbonden heb aan de gemeente kan ik niet thuisblijven wanneer ik daar zin in heb of andere kerken langsgaan om daar zomaar eens te kijken. Nee, dan is mijn plaats 2x op een zondag in mijn eigen gemeente.

Oke, prima dat jij er zo over denkt, maar ik ben het er niet mee eens.
Dat zegt niets bijv. over hoe ik belijdenis gedaan heb.
Ik zie mijn belijdenis namelijk niet iets wat ik voor een kerk gedaan heb; ik heb dit gedaan om van God (Jezus) te getuigen, en ja in het bijzijn van gelovigen, maar niet voor die (of een) bepaalde kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HELEEN863





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 23:21
 
SUSANNAH475 schreef:
Oke, prima dat jij er zo over denkt, maar ik ben het er niet mee eens.
Dat zegt niets bijv. over hoe ik belijdenis gedaan heb.
Ik zie mijn belijdenis namelijk niet iets wat ik voor een kerk gedaan heb; ik heb dit gedaan om van God (Jezus) te getuigen, en ja in het bijzijn van gelovigen, maar niet voor die (of een) bepaalde kerk.

Belijdenis doe je voor God in een gemeente waar Zijn leer zuiver wordt verkondigd. Dat is niet zo in alle kerken. En daarmee wil ik niet zeggen dat buiten het kerkverband waar ik belijdenis ga doen de waarheid niet gepreekt wordt.
Maar door mijn geboorte ben ik in deze gemeente geplaatst en daar mag ik nu ook belijdenis doen. Ik geloof dat ik aan deze gemeente verbonden ben en daar ook de onderlinge bijeenkomsten niet mag verzuimen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 23:38
 
HELEEN863 schreef:
Belijdenis doe je voor God in een gemeente waar Zijn leer zuiver wordt verkondigd. Dat is niet zo in alle kerken. En daarmee wil ik niet zeggen dat buiten het kerkverband waar ik belijdenis ga doen de waarheid niet gepreekt wordt.
Maar door mijn geboorte ben ik in deze gemeente geplaatst en daar mag ik nu ook belijdenis doen. Ik geloof dat ik aan deze gemeente verbonden ben en daar ook de onderlinge bijeenkomsten niet mag verzuimen.

Heleen . hoe sta je dan tegenover de "levendige bedieniening van het woord"?
Zelf ben ik van oorsprong opgegroeid in de Ger. Gem.
Ooit heb ik eens een ds horen zeggen dat als je de gelegenheid hebt dan hoor je onder de levendige bediening van het woord te zitten.
M.a.w. als er in jou kerk zondag aan zondag leesdienst is , is dat niet goed.
Dit kan verschillende oorzaken hebbendat weet ik, , een gemeente is vacant en kan slecht voorgangers te pakken krijgen bijv. Gemeentes zijn erg selectief in het vragen van voorgangers. Is het dan niet goed om een straatje om te lopen en eens in die andere gemeente te gaan luisteren waar ook het woord recht gepredikt wordt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HELEEN863





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 23:48
 
VISSER278 schreef:
Heleen . hoe sta je dan tegenover de "levendige bedieniening van het woord"?
Zelf ben ik van oorsprong opgegroeid in de Ger. Gem.
Ooit heb ik eens een ds horen zeggen dat als je de gelegenheid hebt dan hoor je onder de levendige bediening van het woord te zitten.
M.a.w. als er in jou kerk zondag aan zondag leesdienst is , is dat niet goed.
Dit kan verschillende oorzaken hebbendat weet ik, , een gemeente is vacant en kan slecht voorgangers te pakken krijgen bijv. Gemeentes zijn erg selectief in het vragen van voorgangers. Is het dan niet goed om een straatje om te lopen en eens in die andere gemeente te gaan luisteren waar ook het woord recht gepredikt wordt?

De term 'levende bediening van het woord' heb ik ook wel eens gehoord. Maar kan God een leerpreek niet ook 'levend maken'? Ik denk niet dat je als er een leespreek is je ineens niet meer naar je eigen gemeente moet gaan en maar naar een andere gemeente moet gaan waar wel een dominee is. Ook onder leespreken is mijn plaats in mijn eigen gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 09:19
 
onder de levende bediening zitten intepreteer ik meer als het gaan naar de samenkomsten.
natuurlijk luister je een stuk prettiger als er een fijne predikant het Woord doet, maar ook een leesdienst is geestelijk gelijkwaardig.

mijn vader zei altijd.........(brrrr wat klinkt dat opoe-achtig).........
je hoort thuis aan je eigen tafel;
je kunt af en toe eens mee-eten bij een ander "gezin", maar je hóórt in he eigen gemeente thuis; daar is je plaats.
zelf denk ik eerlijk gezegt ook in die lijn........





.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 27 oktober 2010, 10:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 10:10
 
HELEEN863 schreef:
De term 'levende bediening van het woord' heb ik ook wel eens gehoord. Maar kan God een leerpreek niet ook 'levend maken'? Ik denk niet dat je als er een leespreek is je ineens niet meer naar je eigen gemeente moet gaan en maar naar een andere gemeente moet gaan waar wel een dominee is. Ook onder leespreken is mijn plaats in mijn eigen gemeente.

Toch kan het, al is 't misschien wat off-topic, nooit kwaad om eens te gaan luisteren in een andere gemeente (kerkgenootschap). Je kunt ook teveel aan je eigen kerk hangen. Ik vind een bezoek aan een andere gemeente alleen maar verrijkend, omdat we uiteindelijk 1 gemeente van Christus zijn. Zo leggen sommige kerken, al is dat mijn mening, de nadruk wel eens teveel op het zondebesef. Ik zeg overigens niet, dat daar niet over gepreekt mag worden hoor. Zonder dat, zouden we Jezus niet nodig hebben. Maar ik spreek nu even vanuit mijn ervaring, omdat ik als kind 'gevormd' ben (niet alleen positief) door 'zware' preken. Er moet ook genoeg ruimte zijn voor het verlossende werk van Christus, voor het Evangelie dus. En door eens naar een andere kerk te gaan, kun je ook een bredere/andere kijk krijgen. Iedere kerk legt andere accenten.

Wel vind ik het goed en fijn om bij een vaste gemeente te horen, het gemeente-zijn is ook heel mooi en belangrijk. Maar met een keertje 'shoppen', heb ik geen moeite.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op woensdag 27 oktober 2010, 10:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 10:58
 
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1016&start=150

De tekst vandaag heeft er een klein beetje mee te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HELEEN863





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 11:26
 
MARIJAN072 schreef:
Toch kan het, al is 't misschien wat off-topic, nooit kwaad om eens te gaan luisteren in een andere gemeente (kerkgenootschap). Je kunt ook teveel aan je eigen kerk hangen. Ik vind een bezoek aan een andere gemeente alleen maar verrijkend, omdat we uiteindelijk 1 gemeente van Christus zijn. Zo leggen sommige kerken, al is dat mijn mening, de nadruk wel eens teveel op het zondebesef. Ik zeg overigens niet, dat daar niet over gepreekt mag worden hoor. Zonder dat, zouden we Jezus niet nodig hebben. Maar ik spreek nu even vanuit mijn ervaring, omdat ik als kind 'gevormd' ben (niet alleen positief) door 'zware' preken. Er moet ook genoeg ruimte zijn voor het verlossende werk van Christus, voor het Evangelie dus. En door eens naar een andere kerk te gaan, kun je ook een bredere/andere kijk krijgen. Iedere kerk legt andere accenten.

Wel vind ik het goed en fijn om bij een vaste gemeente te horen, het gemeente-zijn is ook heel mooi en belangrijk. Maar met een keertje 'shoppen', heb ik geen moeite.

Het is natuurlijk niet verkeerd om ook eens andere kerken te bezoeken. Maar dat zou ik door de weeks doen en niet op zondag. Ik zit absoluut niet vast aan mijn eigen gemeente, maar op zondag is daar wel mijn plaats.
Dat wil niet zeggen dat stel dat er een doopdienst op zondag is waar ik voor uitgenodigd ben dat ik daar niet heen zou gaan. Dat is een andere situatie, maar zonder reden ga ik niet op zondag naar een andere kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 12:13
 
MARIO216 schreef:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1016&start=150

De tekst vandaag heeft er een klein beetje mee te maken.

Een duidelijk stukje. Ik denk overigens dat veel mensen uit een (behoudende) traditionele kerk, enorm zouden schrikken van zo'n dienst. Dat keuren ze bij voorbaat af. Toch denk ik wel eens dat de eerste gemeenten meer leken op een evangelische gemeente, dan op een traditionele gemeente.

Marijan, kijkt graag over kerkmuren heen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 16:07
 
HELEEN863 schreef:
Het is natuurlijk niet verkeerd om ook eens andere kerken te bezoeken. Maar dat zou ik door de weeks doen en niet op zondag. Ik zit absoluut niet vast aan mijn eigen gemeente, maar op zondag is daar wel mijn plaats.
Dat wil niet zeggen dat stel dat er een doopdienst op zondag is waar ik voor uitgenodigd ben dat ik daar niet heen zou gaan. Dat is een andere situatie, maar zonder reden ga ik niet op zondag naar een andere kerk.

Nu begrijp ik je niet. In andere kerken zijn de diensten meestal ook op zondag!! Of het moet een rouw of trouw dienst zijn.

Zelf denk ik dat het goed is om de onderlinge samenkomsten te bezoeken zoveel als je kunt.
Ik hoorde eens een verhaal over een hele kleine gemeente in Zuid-Frankrijk. Er was geen verlichting in die kerk. De mensen die kwamen moesten hun eigen licht meenemen. Wanneer alle leden aanwezig waren was er voldoende licht voor iedereen. Maar wanneer er mensen weg bleven waren er donkere plekken in de kerk.......

Doet me denken aan het kinderliedje.......laat ons dan in het duister heldere lichtjes zijn, jij in jou klein hoekje en ik in het mijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HELEEN863





Berichten: 23

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 16:31
 
IMKE917 schreef:
Nu begrijp ik je niet. In andere kerken zijn de diensten meestal ook op zondag!! Of het moet een rouw of trouw dienst zijn.

Zelf denk ik dat het goed is om de onderlinge samenkomsten te bezoeken zoveel als je kunt.
Ik hoorde eens een verhaal over een hele kleine gemeente in Zuid-Frankrijk. Er was geen verlichting in die kerk. De mensen die kwamen moesten hun eigen licht meenemen. Wanneer alle leden aanwezig waren was er voldoende licht voor iedereen. Maar wanneer er mensen weg bleven waren er donkere plekken in de kerk.......

Doet me denken aan het kinderliedje.......laat ons dan in het duister heldere lichtjes zijn, jij in jou klein hoekje en ik in het mijn.

Ik bedoel daar de diensten door de weeks mee. Bij ons in de buurt zijn er meerdere gemeenten die door de weeks kerkdiensten hebben en anders kan dat ook zijn met belijdenisdiensten o.i.d.

Je voorbeeld vind ik erg mooi! Dat is zo'n voorbeeld wat ik bedoelde met het lichaam, je hebt iedereen nodig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 20:36
 
Nou, ik zal het anders stellen. Bij ons op het dorp is er een kerk ( het kerkverband zal ik niet noemen), daar hebben ze 50 zondagen per jaar, 3 keer per zondag leesdienst. Een doorsnee gemeentelid heeft nooit geen contact met een predikant .Iedereen is "opgegroeid"in de kerk met leesdienst . In 99% worden er oudvaders gelezen . De 2 zondagen dat er een ds. is zijn ware feestdiensten. Het H.A. , de H.D. moet bediend worden, Openb. Belijdenis moet gebeuren, vaak ook nog schuldbelijdenis. Voor een "gewone"preek is er haast geen ruimte.Is het dan niet belangrijk ( zeker voor de jongeren) om eens ergens anders te luisteren.De meeste jongeren hebben niet zo'n behoefte om doordeweeks te gaan kerken.
Om er dan achter te komen dat God knechten zendt om Zijn heerlijk Evangelie te verkondigen aan arme zondaren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 20:49
 
Sorry, maar ik begrijp het woord oudvaders niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 20:50
 
MARIO216 schreef:
Sorry, maar ik begrijp het woord oudvaders niet.

Oudvaders = vooraanstaande mensen in de kerkgeschiedenis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 20:52
 
MARIJAN072 schreef:
Een duidelijk stukje. Ik denk overigens dat veel mensen uit een (behoudende) traditionele kerk, enorm zouden schrikken van zo'n dienst. Dat keuren ze bij voorbaat af. Toch denk ik wel eens dat de eerste gemeenten meer leken op een evangelische gemeente, dan op een traditionele gemeente.

Marijan, kijkt graag over kerkmuren heen

Ik denk zelfs dat de evangelische gemeenten er ook niet op lijken.
Paulus heeft toen niet voorniets al zijn briefen geschreven aan de evangelische gemeentes waar het mis mee ging.


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 27 oktober 2010, 20:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2