ChristianMatch
 


Forum

man en vrouw; hoe zit het nou......?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 18:44
 
LEANNE226 schreef:
Nou en of,er zijn hier op CM heel wat van die geweldig zorgende vaders,die mogen best eens een pluim hebben!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 16:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Hannah ik vind het heel bijbels wat je zegt. Ik geloof nl. ook in dat principe. Wat ik merk uit de reacties hier op het forum, is dat men het uit balans vindt. Alsof de vrouw zichzelf helemaal moet wegcijferen, en daar geloof ik niet in. In de relatie naar Gods wil geef je het respect naar elkaar toe. Een man die zijn vrouw niet respecteert, maar haar mishandelt en misbruik maakt van zijn macht, zondigt in mijn ogen.
Vrouwen hebben leiding nodig, dat klinkt heel discriminerend, maar uiteindelijk is die leiding ook een stuk bescherming. Die leiding bestaat m.i. ook uit lijnen uitzetten. Een huwelijk waar een vrouw leidt, is in mijn ogen niet naar Gods wil.


Als vrouwen per definitie leiding nodig zijn, dan hebben vele alleenstaande moeders een serieus probleem. Per slot van rekening moeten die dames (waaronder ik) het toch in hun eentje leiding geven aan hun gezin, of zij nu willen of niet. En ja, dat geldt natuurlijk evengoed voor de alleenstaande vaders die hun kinderen op een hele liefdevolle manier groot brengen en daar op een fantastische wijze invulling aan geven. Maar de stelling was nu even dat vrouwen leiding nodig zijn. En ik vraag me af of het feit dat de man het hoofd behoort te zijn binnen het gezin, niet een beetje uit zijn verband wordt getrokken door de bewering dat vrouwen leiding nodig zijn. Persoonlijk denk ik dat het daar niet direct om gaat als er gesteld wordt dat de man het hoofd behoort te zijn van het gezin.

Let’s face it: In de Bijbel wordt wel degelijk gesteld dat de man het hoofd behoord te zijn van het gezin, ik zal de laatste zijn die dat ontkend. Feit is wel dat dit voor de man een enorme verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Maar gelukkig heeft onze lieve Heer daar ook iets op bedacht: Hij heeft hem een helper willen geven in de vorm van een vrouw. Dit betekent volgens mij dat het niet de bedoeling is dat een man het allemaal in zijn eentje doet, maar, maar zich juist mag laten steunen door zijn wederhelft.

Anders gezegd: ik denk dat het erom gaat dat man en vrouw niet als twee kapiteins op één schip moeten proberen te zijn. Ieder heeft zijn eigen rol binnen het huwelijk en het gezin. Dat een man het hoofd van het gezin is, impliceert niet dat een vrouw in alle gevallen klakkeloos aan hoeft te nemen wat de man zegt, laat staan dat ze altijd moet doen wat hij haar opdraagt, zelf geen enkel initiatief mag tonen of geen inbreng mag hebben. Evenmin hoeft de man alle zorgen en lasten van het gezin alleen op zijn schouders te torsen, maar mag hij zich juist laten steunen door een lieve en toegewijde echtgenote.

Het mooie van een relatie is dat je elkaar op een liefdevolle manier mag steunen en stimuleren bij alles wat er op je weg komt. En binnen een goede relatie hebben partners waardering en respect voor elkaar. Dat impliceert ook dat je naar elkaars mening vraagt, met elkaar overlegt. In mijn ogen is een goede relatie juist daarom gestoeld op gelijkwaardigheid.

Niet op gelijkheid, nee.. gelukkig niet. Voor mij staat buiten kijf dat de feministische stelling dat mannen en vrouwen gelijk zijn, nog altijd een van de grote misvattingen van de vorige eeuw genoemd mag worden. Mannen en vrouwen zijn (gelukkig) heel verschillend, zo zijn we van meet af aan geschapen, juist om elkaar op een gelijkwaardige manier te kunnen aanvullen, steunen, stimuleren en helpen.

Dat een relatie tussen man en vrouw gelijkwaardig behoort te zijn is te funderen met een tal van Bijbelteksten. Wil ik best een keer gaan doen voor de liefhebber, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.

Wat betreft het topic “man/vrouw hoe zit het nou” is het mijn stelling dat binnen een relatie een man gewoon man moet zijn en een vrouw gewoon vrouw moet zijn, op de manier waarop God hen beiden heeft bedoeld. En voor alle duidelijkheid: ik vind het heerlijk om gewoon vrouw te mogen zijn, juist omdat God mij zo heeft bedoeld.
Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op vrijdag 25 februari 2011, 16:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 16:56
 
LISA610 schreef:
Als vrouwen per definitie leiding nodig zijn, dan hebben vele alleenstaande moeders een serieus probleem. Per slot van rekening moeten die dames (waaronder ik) het toch in hun eentje leiding geven aan hun gezin, of zij nu willen of niet. En ja, dat geldt natuurlijk evengoed voor de alleenstaande vaders die hun kinderen op een hele liefdevolle manier groot brengen en daar op een fantastische wijze invulling aan geven. Maar de stelling was nu even dat vrouwen leiding nodig zijn. En ik vraag me af of het feit dat de man het hoofd behoort te zijn binnen het gezin, niet een beetje uit zijn verband wordt getrokken door de bewering dat vrouwen leiding nodig zijn. Persoonlijk denk ik dat het daar niet direct om gaat als er gesteld wordt dat de man het hoofd behoort te zijn van het gezin.

Let’s face it: In de Bijbel wordt wel degelijk gesteld dat de man het hoofd behoord te zijn van het gezin, ik zal de laatste zijn die dat ontkend. Feit is wel dat dit voor de man een enorme verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Maar gelukkig heeft onze lieve Heer daar ook iets op bedacht: Hij heeft hem een helper willen geven in de vorm van een vrouw. Dit betekent volgens mij dat het niet de bedoeling is dat een man het allemaal in zijn eentje doet, maar, maar zich juist mag laten steunen door zijn wederhelft.

Anders gezegd: ik denk dat het erom gaat dat man en vrouw niet als twee kapiteins op één schip moeten proberen te zijn. Ieder heeft zijn eigen rol binnen het huwelijk en het gezin. Dat een man het hoofd van het gezin is, impliceert niet dat een vrouw in alle gevallen klakkeloos aan hoeft te nemen wat de man zegt, laat staan dat ze altijd moet doen wat hij haar opdraagt, zelf geen enkel initiatief mag tonen of geen inbreng mag hebben. Evenmin hoeft de man alle zorgen en lasten van het gezin alleen op zijn schouders te torsen, maar mag hij zich juist laten steunen door een lieve en toegewijde echtgenote.

Het mooie van een relatie is dat je elkaar op een liefdevolle manier mag steunen en stimuleren bij alles wat er op je weg komt. En binnen een goede relatie hebben partners waardering en respect voor elkaar. Dat impliceert ook dat je naar elkaars mening vraagt, met elkaar overlegt. In mijn ogen is een goede relatie juist daarom gestoeld op gelijkwaardigheid.

Niet op gelijkheid, nee.. gelukkig niet. Voor mij staat buiten kijf dat de feministische stelling dat mannen en vrouwen gelijk zijn, nog altijd een van de grote misvattingen van de vorige eeuw genoemd mag worden. Mannen en vrouwen zijn (gelukkig) heel verschillend, zo zijn we van meet af aan geschapen, juist om elkaar op een gelijkwaardige manier te kunnen aanvullen, steunen, stimuleren en helpen.

Dat een relatie tussen man en vrouw gelijkwaardig behoort te zijn is te funderen met een tal van Bijbelteksten. Wil ik best een keer gaan doen voor de liefhebber, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.

Wat betreft het topic “man/vrouw hoe zit het nou” is het mijn stelling dat binnen een relatie een man gewoon man moet zijn en een vrouw gewoon vrouw moet zijn, op de manier waarop God hen beiden heeft bedoeld. En voor alle duidelijkheid: ik vind het heerlijk om gewoon vrouw te mogen zijn, juist omdat God mij zo heeft bedoeld.
Knipoog smiley



Mooi stukje Lisa en dat is je wel toevertrouwd ...alleen de man het hoofd van een gezin wil niet zeggen dat de man de baas kan spelen, maar in Bijbelse normen, moet de man/vrouw een relatie zijn die elkaar aanvult zoals God het bedoeld heeft. Dus is het heel betrekkelijk om het Hoofd te zijn van een gezin en vaak zie je ook waar de man tekort schiet ..vult de vrouw met haar gegeven gaven het aan. Daardoor ontstaat er een evenwicht van de beide seksen. Belangrijkste is de communicatie binnen het gezin of relatie, want fundamenteel is dit uiteraard het belangrijkste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 16:59
 
LISA610 schreef:
Als vrouwen per definitie leiding nodig zijn, dan hebben vele alleenstaande moeders een serieus probleem. Per slot van rekening moeten die dames (waaronder ik) het toch in hun eentje leiding geven aan hun gezin, of zij nu willen of niet. En ja, dat geldt natuurlijk evengoed voor de alleenstaande vaders die hun kinderen op een hele liefdevolle manier groot brengen en daar op een fantastische wijze invulling aan geven. Maar de stelling was nu even dat vrouwen leiding nodig zijn. En ik vraag me af of het feit dat de man het hoofd behoort te zijn binnen het gezin, niet een beetje uit zijn verband wordt getrokken door de bewering dat vrouwen leiding nodig zijn. Persoonlijk denk ik dat het daar niet direct om gaat als er gesteld wordt dat de man het hoofd behoort te zijn van het gezin.

Let’s face it: In de Bijbel wordt wel degelijk gesteld dat de man het hoofd behoord te zijn van het gezin, ik zal de laatste zijn die dat ontkend. Feit is wel dat dit voor de man een enorme verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Maar gelukkig heeft onze lieve Heer daar ook iets op bedacht: Hij heeft hem een helper willen geven in de vorm van een vrouw. Dit betekent volgens mij dat het niet de bedoeling is dat een man het allemaal in zijn eentje doet, maar, maar zich juist mag laten steunen door zijn wederhelft.

Anders gezegd: ik denk dat het erom gaat dat man en vrouw niet als twee kapiteins op één schip moeten proberen te zijn. Ieder heeft zijn eigen rol binnen het huwelijk en het gezin. Dat een man het hoofd van het gezin is, impliceert niet dat een vrouw in alle gevallen klakkeloos aan hoeft te nemen wat de man zegt, laat staan dat ze altijd moet doen wat hij haar opdraagt, zelf geen enkel initiatief mag tonen of geen inbreng mag hebben. Evenmin hoeft de man alle zorgen en lasten van het gezin alleen op zijn schouders te torsen, maar mag hij zich juist laten steunen door een lieve en toegewijde echtgenote.

Het mooie van een relatie is dat je elkaar op een liefdevolle manier mag steunen en stimuleren bij alles wat er op je weg komt. En binnen een goede relatie hebben partners waardering en respect voor elkaar. Dat impliceert ook dat je naar elkaars mening vraagt, met elkaar overlegt. In mijn ogen is een goede relatie juist daarom gestoeld op gelijkwaardigheid.

Niet op gelijkheid, nee.. gelukkig niet. Voor mij staat buiten kijf dat de feministische stelling dat mannen en vrouwen gelijk zijn, nog altijd een van de grote misvattingen van de vorige eeuw genoemd mag worden. Mannen en vrouwen zijn (gelukkig) heel verschillend, zo zijn we van meet af aan geschapen, juist om elkaar op een gelijkwaardige manier te kunnen aanvullen, steunen, stimuleren en helpen.

Dat een relatie tussen man en vrouw gelijkwaardig behoort te zijn is te funderen met een tal van Bijbelteksten. Wil ik best een keer gaan doen voor de liefhebber, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.

Wat betreft het topic “man/vrouw hoe zit het nou” is het mijn stelling dat binnen een relatie een man gewoon man moet zijn en een vrouw gewoon vrouw moet zijn, op de manier waarop God hen beiden heeft bedoeld. En voor alle duidelijkheid: ik vind het heerlijk om gewoon vrouw te mogen zijn, juist omdat God mij zo heeft bedoeld.
Knipoog smiley

ik geloof dat met de term "vrouwen hebben leiding nodig" ongeveer het zelfde bedoeld wordt als dat jij hier zegt Lisa.
Als ik het goed gelezen heb, bedoelt Chat hier meer mee dat vrouwen bescherming nodig hebben.
En dat is toch wel een echt mannen ding.
Knipoog smiley
Ik kan mij zelf ook prima staande houden. kan mijn eigen eten verdienen met mijn werk, mijn eigen huis/huur betalen. etc. daar heb ik geen man voor nodig. Engeltje smiley
Ik heb echter wel de behoefte aan de "leiding" van een man. Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 17:01
 
REBECCA667 schreef:
ik geloof dat met de term "vrouwen hebben leiding nodig" ongeveer het zelfde bedoeld wordt als dat jij hier zegt Lisa.
Als ik het goed gelezen heb, bedoelt Chat hier meer mee dat vrouwen bescherming nodig hebben.
En dat is toch wel een echt mannen ding.
Knipoog smiley
Ik kan mij zelf ook prima staande houden. kan mijn eigen eten verdienen met mijn werk, mijn eigen huis/huur betalen. etc. daar heb ik geen man voor nodig. Engeltje smiley
Ik heb echter wel de behoefte aan de "leiding" van een man. Verlegen lachende smiley



Als de ene zwak is de andere sterk toch Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 17:11
 
LEONARD480 schreef:
Mooi stukje Lisa en dat is je wel toevertrouwd ...alleen de man het hoofd van een gezin wil niet zeggen dat de man de baas kan spelen, maar in Bijbelse normen, moet de man/vrouw een relatie zijn die elkaar aanvult zoals God het bedoeld heeft. Dus is het heel betrekkelijk om het Hoofd te zijn van een gezin en vaak zie je ook waar de man tekort schiet ..vult de vrouw met haar gegeven gaven het aan. Daardoor ontstaat er een evenwicht van de beide seksen. Belangrijkste is de communicatie binnen het gezin of relatie, want fundamenteel is dit uiteraard het belangrijkste.

Oftwel; de man is de toch de baas,kan hij iets niet of maakt hij er een potje van dan mogen de vrouwen inspringen Smiley die vol vragen zit
In Bijbelse tijden zal het best gewerkt hebben maar we leven in een hele andere tijd(gelukkig wel) en is een huwelijk geen vanzelfsprekendheid meer.Iedereen heeft op zn tijd leiding nodig,in welke hoeveelheid ligt volledig aan de persoon,man of vrouw.

Ik leef al jaren zonder jullie idee van leiding en ik lig nog lang niet smachtend in een hoekje hoor........God heeft mij meer gaven gegeven dan de aanvulling te zijn voor een man......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 17:25
 
LEANNE226 schreef:
Oftwel; de man is de toch de baas,kan hij iets niet of maakt hij er een potje van dan mogen de vrouwen inspringen Smiley die vol vragen zit
In Bijbelse tijden zal het best gewerkt hebben maar we leven in een hele andere tijd(gelukkig wel) en is een huwelijk geen vanzelfsprekendheid meer.Iedereen heeft op zn tijd leiding nodig,in welke hoeveelheid ligt volledig aan de persoon,man of vrouw.

Ik leef al jaren zonder jullie idee van leiding en ik lig nog lang niet smachtend in een hoekje hoor........God heeft mij meer gaven gegeven dan de aanvulling te zijn voor een man......

Lisa. heeft niemand je ooit vertelt dat de man het hoofd van het gezin is maar de vrouw de nek? Knipoog smiley

en Leonard bevat het zo mooi. Als de een zwak is, is de andere sterk. dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:05
 
Ik denk dat de man meer de priestelijke taak heeft in het gezin.
Waardoor hij daarin de plek heeft die God bedoeld heeft voor de man in het gezin waardoor de zegen van God op het gezin terecht komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:28
 
MAR907 schreef:
Ik denk dat de man meer de priestelijke taak heeft in het gezin.
Waardoor hij daarin de plek heeft die God bedoeld heeft voor de man in het gezin waardoor de zegen van God op het gezin terecht komt.

De man is man,de vrouw is vrouw,elk met zijn/haar wijsheden,eigenaardigheden,kennis,liefde etc.........geen gelijkheid maar een uitdagend puzzeltje Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LEANNE226
op vrijdag 25 februari 2011, 18:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:32
 
MAR907 schreef:
Ik denk dat de man meer de priestelijke taak heeft in het gezin.
Waardoor hij daarin de plek heeft die God bedoeld heeft voor de man in het gezin waardoor de zegen van God op het gezin terecht komt.

Goed dat je dit toevoegt Mar ...het is inderdaad zo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:34
 
LEANNE226 schreef:
De man is man,de vrouw is vrouw,elk met zijn/haar wijsheden,eigenaardigheden,kennis,liefde etc.........geen gelijkheid maar een uitdagend puzzeltje Knipoog smiley


Wat is gelijk Leanne ..en is in iedere gezinsleven weer anders
man/vrouw zoals God het heeft bedoeld vullen elkaar perfect aan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:41
 
LEANNE226 schreef:
De man is man,de vrouw is vrouw,elk met zijn/haar wijsheden,eigenaardigheden,kennis,liefde etc.........geen gelijkheid maar een uitdagend puzzeltje Knipoog smiley


Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:44
 
Dan ga ik hier even verder suzannah

is het niet heerlijk dat we "gewoon" vrouw mogen zijn. bovendien hoeven wij vrouwen echt niet afhankelijk te zijn van de man. want er is een prachtig stuk in de bijbel over dat de vrouw goed zou zijn in het bedrijven van handel. (er is vast wel iemand die weet waar dat staat). Verlegen lachende smiley En dat wist jij dus, (hier voor mijn hartelijke dank. ik zal het goed bewaren Kussende smiley ) en wel dus spreuken 31 vers 10 tot en met 31. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
REBECCA667
op zaterdag 26 februari 2011, 16:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 19:08
 
LEANNE226 schreef:
Oftwel; de man is de toch de baas,kan hij iets niet of maakt hij er een potje van dan mogen de vrouwen inspringen Smiley die vol vragen zit
In Bijbelse tijden zal het best gewerkt hebben maar we leven in een hele andere tijd(gelukkig wel) en is een huwelijk geen vanzelfsprekendheid meer.Iedereen heeft op zn tijd leiding nodig,in welke hoeveelheid ligt volledig aan de persoon,man of vrouw.

Ik leef al jaren zonder jullie idee van leiding en ik lig nog lang niet smachtend in een hoekje hoor........God heeft mij meer gaven gegeven dan de aanvulling te zijn voor een man......

even ter aanvulling op.................

zie 1 korintiers 11 vers 2 tot en met 16.

en dan vooral dat de vrouw niets is zonder de man en de man niets is zonder de vrouw. (immers hij kan geen kinderen baren dus ook zijn zonen niet die weer mannen worden.......... wat ons weer brengt op respect voor je ouders en op dat mannen vrouwen moeten behandelen als broos aardewerk.). wij vrouwen zijn in het licht van de bijbel zeker niet onbeschermt tegen over de mannen.

is het niet heerlijk dat we "gewoon" vrouw mogen zijn. bovendien hoeven wij vrouwen echt niet afhankelijk te zijn van de man. want er is een prachtig stuk in de bijbel over dat de vrouw goed zou zijn in het bedrijven van handel. (er is vast wel iemand die weet waar dat staat). Verlegen lachende smiley

oh nou beter twee keer dan geen 1 keer. mijn computer deed nogal raar. Clown smiley


Laatst aangepast door
REBECCA667
op vrijdag 25 februari 2011, 20:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 19:17
 
REBECCA667 schreef:
even ter aanvulling op.................

zie 1 korintiers 11 vers 2 tot en met 16.

en dan vooral dat de vrouw niets is zonder de man en de man niets is zonder de vrouw. (immers hij kan geen kinderen baren dus ook zijn zonen niet die weer mannen worden.......... wat ons weer brengt op respect voor je ouders en op dat mannen vrouwen moeten behandelen als broos aardewerk.). wij vrouwen zijn in het licht van de bijbel zeker niet onbeschermt tegen over de mannen.

is het niet heerlijk dat we "gewoon" vrouw mogen zijn. bovendien hoeven wij vrouwen echt niet afhankelijk te zijn van de man. want er is een prachtig stuk in de bijbel over dat de vrouw goed zou zijn in het bedrijven van handel. (er is vast wel iemand die weet waar dat staat). Verlegen lachende smiley




2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.

3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.

9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.

10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.

12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.

13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?

14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?

15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

De Bijbeltekst lijkt mij duidelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:09
 
REBECCA667 schreef:
ik geloof dat met de term "vrouwen hebben leiding nodig" ongeveer het zelfde bedoeld wordt als dat jij hier zegt Lisa.
Dat geloof ik ook Rebecca, maar zeg nu zelf.. is t niet leuk om dit topic weer even wat nieuw leven in te blazen Knipoog smiley

Als ik het goed gelezen heb, bedoelt Chat hier meer mee dat vrouwen bescherming nodig hebben. En dat is toch wel een echt mannen ding.
Knipoog smiley
Ik kan mij zelf ook prima staande houden. kan mijn eigen eten verdienen met mijn werk, mijn eigen huis/huur betalen. etc. daar heb ik geen man voor nodig. Engeltje smiley Same here Knipoog smiley
Ik heb echter wel de behoefte aan de "leiding" van een man. Verlegen lachende smiley
And again: same here.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:10
 
LEONARD480 schreef:
Als de ene zwak is de andere sterk toch Knipoog smiley

Dat hangt er vanaf wat de definitie van sterk en zwak is. Volgens mij hebben zowel mannen als vrouwen beiden hun sterke en zwakke kanten. Zo zijn we door God geschapen en als we elkaar op de juiste manier aanvullen, past dat naadloos in elkaar... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:14
 
LEONARD480 schreef:
Mooi stukje Lisa en dat is je wel toevertrouwd ...alleen de man het hoofd van een gezin wil niet zeggen dat de man de baas kan spelen, maar in Bijbelse normen, moet de man/vrouw een relatie zijn die elkaar aanvult zoals God het bedoeld heeft. Dus is het heel betrekkelijk om het Hoofd te zijn van een gezin en vaak zie je ook waar de man tekort schiet ..vult de vrouw met haar gegeven gaven het aan. Daardoor ontstaat er een evenwicht van de beide seksen. Belangrijkste is de communicatie binnen het gezin of relatie, want fundamenteel is dit uiteraard het belangrijkste.

Thx Leonard. Enne.. dat de man de man niet de baas kan spelen als zijnde het hoofd van het gezien, maar dat de man & vrouw elkaar dienen aan te vullen zoals God het bedoelt heeft is nu precies de strekking van het verhaal zoals ik het bedoeld heb. En idd ben ook van mening dat een goede communicatie tussen man en vrouw fundamenteel het belangrijkste is. Dus volgens mij zitten we helemaal op één lijn. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:22
 
LEONARD480 schreef:
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.

3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.

9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.

10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.

12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.

13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?

14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?

15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

De Bijbeltekst lijkt mij duidelijk

dan ook maar meteen de vertaling van: Het Boek.

2 Ik ben blij dat u steeds aan mij denkt en nog precies weet wat ik heb gezegd en dat u zich houdt aan alles wat ik heb doorgegeven.

3 Maar ik wijs u op iets dat u moet weten: elke man is ondergeschikt aan Christus en een vrouw is ondergeschikt aan haar man; en Christus is ondergeschikt aan God.

4 Als een man bidt of Gods woord doorgeeft en daarbij een hooddeksel draagt, is dat een schande voor hem.

5 Maar als een vrouw bidt of namens God spreekt met onbedekt hoofd is dat een schande voor haar man. Dan staat zij gelijk aan een vrouw die kaalgeschoren is.

6 Als een vrouw niets op haar hoofd wil dragen, kan zij net zo goed haar haren laten afknippen. Maar als zij dat onfatsoenlijk vindt, moet zij iets op haar hoofd dragen.

7 Een man hoort niets op zijn hoofd te hebben; hij is de afdruk en de afspiegling van God; maar de vrouw is de afspiegeling van haar man. Want de vrouw is uit de man gemaakt en niet omgekeerd.

8+9 God heeft immers de vrouw voor de man gemaakt en niet de man voor de vrouw.

10 Daarom moet een vrouw, als teken dat zij zich aan haar man onderwerpt, haar hoofd bedekken terwillen van de engelen.

11 Maar vergeet nooit dat in dit het leven met de Here de vrouw niets is zonder haar man en de man niets zonder zijn vrouw.

12 Want hoewel de eerste vrouw uit de man is genomen, wordt iedere man uit een vrouw geboren. En de oorsprong van alles is God

13 Zeg nu zelf, broeders: Is het fatsoenlijk dat een vrouw zonder hoofdbedekking tot God bidt?

14 Leert de natuur zelf niet hoe het hoort? Het is voor de man een schande om lang haar te hebben.

15 Maar als een vrouw het haar lang draagt,, is dat een eer voor haar, want het lange haar is voor de vrouw een natuurlijke sluier.

16 Als het over deze dingen gaat, moet u niet perse gelijk willen hebben. Daar gaat het ons ook niet om, net zo min als de andere gemeenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:34
 
LEANNE226 schreef:
Oftwel; de man is de toch de baas,kan hij iets niet of maakt hij er een potje van dan mogen de vrouwen inspringen Smiley die vol vragen zit
In Bijbelse tijden zal het best gewerkt hebben maar we leven in een hele andere tijd(gelukkig wel) en is een huwelijk geen vanzelfsprekendheid meer.Iedereen heeft op zn tijd leiding nodig,in welke hoeveelheid ligt volledig aan de persoon,man of vrouw.

Ik leef al jaren zonder jullie idee van leiding en ik lig nog lang niet smachtend in een hoekje hoor........God heeft mij meer gaven gegeven dan de aanvulling te zijn voor een man......

Hé Leanne. Ik leef ook al jaren zonder leiding van een man en ook ik lig niet smachtend in een hoekje. Dat doet in mijn ogen niets af aan hoe God de relatie tussen man en vrouw vanaf het begin heeft bedoeld. In Genesis staat niet voor niets dat de vrouw als helper van de man is geschapen toch... Dat mag je best tweeledig opvatten hoor: God was blijkbaar van mening dat de man een helper nodig was Knipoog smiley .

Gelukkig hebben we inderdaad heel veel gaven gekregen waardoor we ons ook kunnen redden als er geen man in beeld is.... Dat geldt voor mannen net zo goed. Dat zegt uitsluitend iets over de zelfstandigheid waar je als alleenstaande (al dan niet met kids) over moet beschikken om de boel draaiende te kunnen houden op het moment dat je alleen door het leven moet gaan, om welke reden dan ook. Gelukkig heeft God ons zo gemaakt dat we dat kunnen.. maar willen we dat allemaal ook echt?

Ik geloof dat in ieder mens toch de behoefte schuilt om samen met een ander door het leven te gaan? Om alles met elkaar te mogen delen, elkaar aan te vullen, elkaar te steunen en te stimuleren in ieder opzicht, enkel en alleen uit liefde. Juist niet in een situatie zoals jij die nu schetst: de man die de baas speelt en als hij er een potje van maakt mogen vrouwen inspringen.. Dat is niet de relatie die God voor ogen had.

In mijn ogen moet het ook heel bijzonder zijn om te mogen ervaren dat er iemand is die voor jou wil zorgen, jou in bescherming wil nemen, jou wil steunen en stimuleren, alleen maar omdat hij van jou houdt.. gewoon uit liefde (en uiteraard geldt dat dan vice versa, voor zowel de man als de vrouw in kwestie). En dat kan heel goed in een relatie waarin de man toch het hoofd is van het gezin, op de juiste manier, zonder de baas te spelen. Ik ken een Fries en een Drent die dat al meer dan 45 jaar vol houden (ja ja.. ze zijn deze zomer 45 jaar getrouwd maar ze hebben ook een poosje verkering gehad he...). Knipoog smiley

Maar goed.. misschien klinkt dat in jou oren wel als heel naïef en hopeloos romantisch.... Stiekum gun ik jou en jouw Drent toch hetzelfde Lachende smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op vrijdag 25 februari 2011, 20:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:38
 
LISA610 schreef:
Hé Leanne. Ik leef ook al jaren zonder leiding van een man en ook ik lig niet smachtend in een hoekje. Dat doet in mijn ogen niets af aan hoe God de relatie tussen man en vrouw vanaf de beginnen heeft bedoeld. In Genesis staat niet voor niets dat de vrouw als helper van de man is geschapen toch... En gelukkig hebben we inderdaad heel veel gaven gekregen waardoor we ons ook kunnen redden als er geen man in beeld is.... Dat zegt uitsluitend iets over de zelfstandigheid waar je als alleenstaande (al dan niet met kids) over moet beschikken om de boel draaiende te kunnen houden. Gelukkig heeft God ons zo gemaakt dat we dat kunnen.. maar willen we dat allemaal ook echt? Of schuilt in ieder mens toch de behoefte om samen met het ander door het leven te gaan? Om alles met elkaar te mogen delen, elkaar aan te vullen, uit liefde. Juist niet in een situatie zoals jij die nu schetst: de man die de baas speelt en als hij er een potje van maakt mogen vrouwen inspringen.. Dat is niet de relatie die God voor ogen had.

In mijn ogen moet het ook heel bijzonder zijn om te mogen ervaren dat er iemand is die voor jou wil zorgen, jou in bescherming wil nemen, jou wil steunen en stimuleren, alleen maar omdat hij van jou houdt.. gewoon uit liefde (en uiteraard geldt dat dan vice versa, voor zowel de man als de vrouw in kwestie). En dat kan heel goed in een relatie waarin de man toch het hoofd is van het gezin, op de juiste manier, zonder de baas te spelen. Ik ken een Fries en een Drent die dat al meer dan 45 jaar vol houden (ja ja.. ze zijn deze zomer 45 jaar getrouwd maar ze hebben ook een poosje verkering gehad he...). Knipoog smiley
Maar goed.. misschien klinkt dat in jou oren wel als heel naïef en hopeloos romantisch.... Stiekum gun ik jou en jouw Drent toch hetzelfde Lachende smiley


ik ook. ik gun het je ook van harte. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:39
 
REBECCA667 schreef:
Lisa. heeft niemand je ooit vertelt dat de man het hoofd van het gezin is maar de vrouw de nek? Knipoog smiley

en Leonard bevat het zo mooi. Als de een zwak is, is de andere sterk. dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Hé Rebecca.. Je reageert op een post van Leanne, maar je spreekt mij aan.. Maar ja... ik ken de uitdrukking waar je op doelt. En idd: Leonard bevat het inderdaad op een mooie manier.. Toch wel een goede vent he die Leonard ha ha ha. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:42
 
LISA610 schreef:
And again: same here.. Knipoog smiley
Heerlijk he Lisa om de mannen zo af en te prikken. en ze gaan er ook zo lekker op in. hahaha Clown smiley Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:42
 
MAR907 schreef:
Ik denk dat de man meer de priestelijke taak heeft in het gezin.
Waardoor hij daarin de plek heeft die God bedoeld heeft voor de man in het gezin waardoor de zegen van God op het gezin terecht komt.

Mooi gezegd Mar. Wat mij dan vervolgens meteen nieuwsgierig maakt: hoe zou je als man invulling geven aan die priesterlijke taak?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:44
 
LISA610 schreef:
Mooi gezegd Mar. Wat mij dan vervolgens meteen nieuwsgierig maakt: hoe zou je als man invulling geven aan die priesterlijke taak?


Ja Mar je kon er op wachten..... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 20:44
 
LISA610 schreef:
Hé Rebecca.. Je reageert op een post van Leanne, maar je spreekt mij aan.. Maar ja... ik ken de uitdrukking waar je op doelt. En idd: Leonard bevat het inderdaad op een mooie manier.. Toch wel een goede vent he die Leonard ha ha ha. Knipoog smiley

mijn excuse. hahaha. ik probeer ook steeds te gluren als ik aan het antwoorden ben wie ik ook al weer aanspreek. hahaha. is nu dus mislukt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 23:10
 
REBECCA667 schreef:
Heerlijk he Lisa om de mannen zo af en te prikken. en ze gaan er ook zo lekker op in. hahaha Clown smiley Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond

Ik zeg helemaal niks hoor... Knipoog smiley

(behalve dan dat je het helemaal snapt)

Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 23:20
 
REBECCA667 schreef:
dan ook maar meteen de vertaling van: Het Boek.

2 Ik ben blij dat u steeds aan mij denkt en nog precies weet wat ik heb gezegd en dat u zich houdt aan alles wat ik heb doorgegeven.

3 Maar ik wijs u op iets dat u moet weten: elke man is ondergeschikt aan Christus en een vrouw is ondergeschikt aan haar man; en Christus is ondergeschikt aan God.

4 Als een man bidt of Gods woord doorgeeft en daarbij een hooddeksel draagt, is dat een schande voor hem.

5 Maar als een vrouw bidt of namens God spreekt met onbedekt hoofd is dat een schande voor haar man. Dan staat zij gelijk aan een vrouw die kaalgeschoren is.

6 Als een vrouw niets op haar hoofd wil dragen, kan zij net zo goed haar haren laten afknippen. Maar als zij dat onfatsoenlijk vindt, moet zij iets op haar hoofd dragen.

7 Een man hoort niets op zijn hoofd te hebben; hij is de afdruk en de afspiegling van God; maar de vrouw is de afspiegeling van haar man. Want de vrouw is uit de man gemaakt en niet omgekeerd.

8+9 God heeft immers de vrouw voor de man gemaakt en niet de man voor de vrouw.

10 Daarom moet een vrouw, als teken dat zij zich aan haar man onderwerpt, haar hoofd bedekken terwillen van de engelen.

11 Maar vergeet nooit dat in dit het leven met de Here de vrouw niets is zonder haar man en de man niets zonder zijn vrouw.

12 Want hoewel de eerste vrouw uit de man is genomen, wordt iedere man uit een vrouw geboren. En de oorsprong van alles is God

13 Zeg nu zelf, broeders: Is het fatsoenlijk dat een vrouw zonder hoofdbedekking tot God bidt?

14 Leert de natuur zelf niet hoe het hoort? Het is voor de man een schande om lang haar te hebben.

15 Maar als een vrouw het haar lang draagt,, is dat een eer voor haar, want het lange haar is voor de vrouw een natuurlijke sluier.

16 Als het over deze dingen gaat, moet u niet perse gelijk willen hebben. Daar gaat het ons ook niet om, net zo min als de andere gemeenten.

Ik hoop dat je zelf ziet hoe hopeloos mank het Boek weer eens vertaalt...gebruik die ook niet in het bestuderen van teksten, want dan ga je hopeloos de mist in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAUREEN217





Berichten: 101

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 23:38
 
Ik heb een beetje gelezen, wat hier staat en ik moet zeggen dat ik het met vele punten eens ben.
Een man is volgens de bijbel een priesterin het gezin. Hij heeft ook een grote verantwoording naar God toe. Een vrouw dient als ondersteuning van de an. Maar als er geen man is, dan rust dit alles op de vrouw. En God geeft haar hier de kracht en wijsheid om haar gezin te runnen. Eenvrouw doet niet onder voor een man, maar mag hem tot steun zijn, daarom zijn zij een geworden. Dit geloof ik, als je wilt dat je huwelijk stand houdt, betekent dat, datje moet geven, ennogeens geven, dan zal je ook ontvangen. Dat is het balans waar ik een van jullie over hoorde spreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 23:53
 
REBECCA667 schreef:
ik geloof dat met de term "vrouwen hebben leiding nodig" ongeveer het zelfde bedoeld wordt als dat jij hier zegt Lisa.
Als ik het goed gelezen heb, bedoelt Chat hier meer mee dat vrouwen bescherming nodig hebben.
En dat is toch wel een echt mannen ding.
Knipoog smiley
Ik kan mij zelf ook prima staande houden. kan mijn eigen eten verdienen met mijn werk, mijn eigen huis/huur betalen. etc. daar heb ik geen man voor nodig. Engeltje smiley
Ik heb echter wel de behoefte aan de "leiding" van een man. Verlegen lachende smiley

persoonlijk heb ik meer de behoefte aan de steun en bescherming, van een man dan aan de leiding,
dop al zolang mijn eigen boontjes dat ik het lastig zou hebben als plots een man de "leiding" zou nemen!
dus leiding zie ik wel iets anders dan steun en dan bescherming.
Het gevoel hebben dat er iemand is die voor je zorgt (buiten God dan die sowieso voor ons zorgt) moet toch deugddoend zijn!


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op vrijdag 25 februari 2011, 23:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 5 van 9