ChristianMatch
 


Forum

Christen maar niet naar de kerk of heel weinig??
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 19:47
 
CHATULIEM619 schreef:
De kracht van de plaatselijke gemeente is echter niet te vervangen door deze site. Juist vanwege de vrijblijvendheid van deze site. In de gemeente leer je elkaar kennen, kun je elkaar ondersteunen. Hoe goed kennen we elkaar eigenlijk? Zien we elkaar elke week, komen we bij elkaar op de koffie. Als ik naar mezelf kijk, ken ik 90% van deze site niet. 5% ken ik alleen maar van af en toe chatten en 5% ken ik ook persoonlijk. Ik denk dat deze schattingen zels aan de hoge kant zijn. En ik denk niet dat ik de enige ben.

Dus een gemeente is minder vrijblijvend? En op CM kun je mensen niet leren kennen en ondersteunen? Moet je echt alle leden kennen om CM te kunnen vergelijken met een gemeente? In een gemeente kennen we elkaar ook niet allemaal. Daar richten mensen zich ook op een groep binnen de gemeente, net zoals we dat met elkaar doen in de samenleving als geheel. In die zin niet echt verschil tussen gemeente en CM...

CHATULIEM619 schreef:
Een gemeente is gebaseerd op een gezamenlijke visie. Op deze site wordt verschillend gedacht over de bijbel, God, verlossing door Jezus, doop, doop in de Heilige Geest, evangelisatie, homoseksualiteit, zondagsrust, predestinatie, Maria en Jezus, Jan Zijlstra, reiki, rijkdom, gemeente, eindtijd, en dan heb ik het alleen maar over de onderwerpen die de laatste paar weken en rol hebben gespeeld hier op de site.
(...)Als we zo verschillend zijn, kun je niet spreken van een gemeente. Deze site is geen gemeente. En kan ook niet als vervangen dienen voor een gemeente.
Zelfs in een gemeente denken de leden niet allemaal hetzelfde! Is dat verkeerd? Kun je daarom geen gemeenschap met elkaar ervaren? Je hoeft het niet in alles eens te zijn om toch één te zijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 20:12
 
HENK710 schreef:
Dus een gemeente is minder vrijblijvend? En op CM kun je mensen niet leren kennen en ondersteunen? Moet je echt alle leden kennen om CM te kunnen vergelijken met een gemeente? In een gemeente kennen we elkaar ook niet allemaal. Daar richten mensen zich ook op een groep binnen de gemeente, net zoals we dat met elkaar doen in de samenleving als geheel. In die zin niet echt verschil tussen gemeente en CM...


Zelfs in een gemeente denken de leden niet allemaal hetzelfde! Is dat verkeerd? Kun je daarom geen gemeenschap met elkaar ervaren? Je hoeft het niet in alles eens te zijn om toch één te zijn!
Henk, je antwoorden zijn niet sterk. Lid van een gemeente zijn is niet vrijblijvend. Je wijdt je nl. aan elkaar toe. Op die manier kan er alleen maar voldoende vertrouwen ontstaan onderling.
Ten tweede heb ik het niet over dezelfde mening hebben, maar over dezelfde basis van waaruit men gelooft. Natuurlijk is er ruimte voor meningsverschillen, maar als je vanuit dezelfde visie werkt, heb je ook dezelfde motivatie om tot het doel te komen wat in je hart ligt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 20:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Henk, je antwoorden zijn niet sterk. Lid van een gemeente zijn is niet vrijblijvend. Je wijdt je nl. aan elkaar toe. Op die manier kan er alleen maar voldoende vertrouwen ontstaan onderling.
Ten tweede heb ik het niet over dezelfde mening hebben, maar over dezelfde basis van waaruit men gelooft. Natuurlijk is er ruimte voor meningsverschillen, maar als je vanuit dezelfde visie werkt, heb je ook dezelfde motivatie om tot het doel te komen wat in je hart ligt.

Dat van dat niet sterke was nu juist mijn gedachte over jouw antwoorden Knipoog smiley Zodoende ook mijn kanttekeningen.

Toewijding hoort bij vriendschappen, bij relatie. Die ga je zowel aan in een gemeente als op CM. In beide gevallen ontstaat relatie met groeiend vertrouwen.
En dan diezelfde basis. Er zijn vele mensen hier op CM die net als jij en ik hun basis vinden in God als Vader, Zoon en Geest. En net als jij en ik hebben deze mensen ook dezelfde motivatie om tot het doel te komen wat in hun hart ligt....en dat zal vermoedelijk zijn dat ze God en hun naaste willen dienen!
Dus nog steeds voldoende ruimte om CM en gemeente naast elkaar te zetten als mogelijke invulling van hetzelfde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 21:23
 
Ik mag toch hopen dat "echte" gemeentes, (jeweetwel, die in bakstenen gebouwen...) minder anoniem en vrijbijvend zijn dan dit samengeraapte zooitje dat vooral bijeen gebracht is door het verlangen een partner van het andere geslacht te vinden. Geschokte, onthutste smiley
Ondertussen ben ik hier 3 jaar lid en slechts de inbreng van een in wisselende samenstelling optredend stelletje mafketels houd mij hier.
Mocht ik lid zijn van een gemeente met deze karakteristieke eigenschap, geloof ik nooit dat ik dat 3 jaar vol zou houden. Coole smiley met zonnebril
Digitale malloten zijn te verdragen, want: te blokkeren dan wel te negeren, en zolang ze niet te irritant worden blijf ik mij graag verwonderen over de opstelling en de instelling...
Best grappig hoor, cee-em Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:28
 
Henk in de chatbox zeg je dat CM niet in de plaats kan komen van een gemeente. Hier probeer je beide op één niveau te stellen. Wil de echte Henk(710) opstaan? Het is buitengewoon vervelend om met iemand in discussie te gaan, die het ene moment dit zegt en het andere moment iets anders. Als je zegt dat CM de plaatselijke gemeente niet kan vervangen, dan zijn we het eens en was de discussie helemaal niet nodig geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:30
 
CHATULIEM619 schreef:
Henk in de chatbox zeg je dat CM niet in de plaats kan komen van een gemeente. Hier probeer je beide op één niveau te stellen. Wil de echte Henk(710) opstaan? Het is buitengewoon vervelend om met iemand in discussie te gaan, die het ene moment dit zegt en het andere moment iets anders. Als je zegt dat CM de plaatselijke gemeente niet kan vervangen, dan zijn we het eens en was de discussie helemaal niet nodig geweest.

Ik heb nergens iets tegengestelds gezegd, Chatuliem!
Waarom deze onnodige zwartmakerij? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Een waardevrije discussie over de gemeente bestaat helaas niet. Vaak wordt deze discussie gekleurd door de ervaringen die mensen hebben (gehad). Het argument dat er geen plaatselijke gemeente nodig is voor je geestelijke groei, komt ook vaak voort uit teleurstelling en wantrouwen. Een andere reden, die vaak ten grondslag ligt aan deze visie, is dat men weet dat er zonde is in hun leven en ze daarom bang zijn zich onder andere christenen te begeven.
Het nadeel van jouw visie, Mieke, is dat de mens centraal stelt. De mens mag bepalen wat hij/zij een gemeente vindt. En daarmee geef je ook meteen aan dat als er iets gezegd wordt wat hem/haar niet uitkomt hij/zij ook zelf kan bepalen wat er mee gedaan wordt.
De kracht van de plaatselijke gemeente is echter niet te vervangen door deze site. Juist vanwege de vrijblijvendheid van deze site. In de gemeente leer je elkaar kennen, kun je elkaar ondersteunen. Hoe goed kennen we elkaar eigenlijk? Zien we elkaar elke week, komen we bij elkaar op de koffie. Als ik naar mezelf kijk, ken ik 90% van deze site niet. 5% ken ik alleen maar van af en toe chatten en 5% ken ik ook persoonlijk. Ik denk dat deze schattingen zels aan de hoge kant zijn. En ik denk niet dat ik de enige ben.
Een gemeente is gebaseerd op een gezamenlijke visie. Op deze site wordt verschillend gedacht over de bijbel, God, verlossing door Jezus, doop, doop in de Heilige Geest, evangelisatie, homoseksualiteit, zondagsrust, predestinatie, Maria en Jezus, Jan Zijlstra, reiki, rijkdom, gemeente, eindtijd, en dan heb ik het alleen maar over de onderwerpen die de laatste paar weken en rol hebben gespeeld hier op de site.
"Je moet elkaar in je waarde laten", wordt er dan gezegd. Maar de gemeente is juist in het leven geroepen om niet de waarheid van mensen centraal te stellen, maar ons door God te laten vormen. Als we zo verschillend zijn, kun je niet spreken van een gemeente. Deze site is geen gemeente. En kan ook niet als vervangen dienen voor een gemeente.


Met je eens Chatuliem dat een kerkgemeente er is voor de ontwikkeling van je spirituele leven, het met elkaar bouwen aan de gemeenschap van God. Gevoed worden en gezegend worden om tot zegen te zijn. Bijna alle zondagen mag ik dat ervaren en met veel plezier. Het is een goede gemeente met veel kinderen, zelfs wat tieners en alle leeftijdscategoriëen zijn verder vertegenwoordigd. Ik ben zo'n mazzelaar dat ik dat meemaak. Voor mensen die geen gemeente hebben waar ze zich thuis voelen is cm een goede aanvulling. God is overal en bereikt ons overal, niet alleen in een kerkgemeente. Wij kunnen en mogen ook overal christen zijn en Zijn gemeente bouwen. God is er altijd, overal tegelijkertijd en Hij heeft alles geschapen, alles Chatuliem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 23:13
 
HENK710 schreef:
Ik heb nergens iets tegengestelds gezegd, Chatuliem!
Waarom deze onnodige zwartmakerij? Smiley die vol vragen zit
Henk soms praat je jezelf gewoon vast in je eigen argumenten. Het is geen zwartmaken van jou, maar ik wijs je er op. In deze discussie heb je voortdurend CM gelijk willen stellen aan een gemeente. Dat is niet wat ik alleen interpreteer, gezien de reacties van anderen op je bijdrages. Met name de bijdrage van Pieter laat zien dat hij dat op dezelfde manier geïnterpreteerd heeft.
In de chatbox echter neem je een andere houding aan. Daar zeg je dat CM niet de plaats in kan nemen van een gemeente. Terwijl je in je bijdrages voortdurend beweert hoe we als CM gelijkwaardig aan een gemeente zijn en dat we daar geen plaatselijke gemeente voor nodig hebben. Op deze tegenstelling spreek ik je aan, dat is geen persoonlijke aanval, het is jammer dat je dat meteen persoonlijk opvat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 09:46
 
Nogmaals Chatuliem, ik heb niet gezegd dat je geen gemeente nodig hebt, ook niet in de chat. Ik heb elke keer enkel beweerd dat er meer manieren zijn van samenkomen in Naam van God en dat CM daarin ook een rol kan vervullen. Niet meer en niet minder.

Dus verdraai mijn woorden aub niet! Ik kan het niet helpen dat anderen mijn woorden blijkbaar anders opvatten. Maar dan kun je ook altijd gewoon vragen naar de bedoeling in plaats van er direct een eigen draai aan te geven en vervolgens te doen alsof ik mezelf tegenspreek. Want nee, tegenspreken doe ik mezelf nog steeds niet!

HENK710 schreef:
Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien.

Ik zeg: op veel manieren samenkomen...
Jij maakt ervan: zonder nog behoefte te hebben aan de kerkgemeente...

HENK710 schreef:
God gaat door met Zijn werk, met het doen groeien en ontwikkelen van Zijn Kinderen tot Levende Bouwstenen van Zijn Huis. Dat doet Hij niet maar op 1 enkele manier, bijvoorbeeld via de kerkelijke samenkomsten, maar Hij kijkt en werkt breder.

Ik zeg: God doet het niet op 1 enkele manier...
Jij maakt ervan: jij ontkent de bijzondere positie van een kerkgemeente...

HENK710 schreef:
Ik geloof dat God mensen aan elkaar geeft en dat dat in beginsel gemeentevorming is.
Ik zeg: in beginsel...
Jij maakt ervan: geheel vervangend...

Gelukkig zijn er nog mensen hier die mijn woorden wel op waarde schatten en begrijpen wat ik bedoel:
CROSSROAD317 schreef:
Maar goed laten we eerlijk zijn, het is geen wet van Meden en Perzen om in een kerk te moeten samenkomen, maar ...... voor de geestelijke voeding is het wel goed om samen met andere/meerdere christenen te delen in de naam van Jezus.

Nergens heb ik dus de waarde van een kerkgemeente onderuit gehaald, wat jij me wel in de schoenen lijkt te willen schuiven. Ik constateer enkel dat we breder een stuk beleving van gemeenschap kunnen hebben dan enkel in een kerkgemeente. That's all. Dat zegt niets over het wel of niet hebben van een meerwaarde van een kerkgemeente, maar geeft enkel weer dat er meer is dan alleen de kerkgemeente. Dus om met jouw eigen woorden te spreken: de discussie die jij hier blijkbaar wenst te voeren, was "helemaal niet nodig geweest". Knipoog smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 13 februari 2010, 10:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 10:54
 
HENK710 schreef:
Nogmaals Chatuliem, ik heb niet gezegd dat je geen gemeente nodig hebt, ook niet in de chat. Ik heb elke keer enkel beweerd dat er meer manieren zijn van samenkomen in Naam van God en dat CM daarin ook een rol kan vervullen. Niet meer en niet minder.

Dus verdraai mijn woorden aub niet! Ik kan het niet helpen dat anderen mijn woorden blijkbaar anders opvatten. Maar dan kun je ook altijd gewoon vragen naar de bedoeling in plaats van er direct een eigen draai aan te geven en vervolgens te doen alsof ik mezelf tegenspreek. Want nee, tegenspreken doe ik mezelf nog steeds niet!



Ik zeg: op veel manieren samenkomen...
Jij maakt ervan: zonder nog behoefte te hebben aan de kerkgemeente...



Ik zeg: God doet het niet op 1 enkele manier...
Jij maakt ervan: jij ontkent de bijzondere positie van een kerkgemeente...


Ik zeg: in beginsel...
Jij maakt ervan: geheel vervangend...

Gelukkig zijn er nog mensen hier die mijn woorden wel op waarde schatten en begrijpen wat ik bedoel:


Nergens heb ik dus de waarde van een kerkgemeente onderuit gehaald, wat jij me wel in de schoenen lijkt te willen schuiven. Ik constateer enkel dat we breder een stuk beleving van gemeenschap kunnen hebben dan enkel in een kerkgemeente. That's all. Dat zegt niets over het wel of niet hebben van een meerwaarde van een kerkgemeente, maar geeft enkel weer dat er meer is dan alleen de kerkgemeente. Dus om met jouw eigen woorden te spreken: de discussie die jij hier blijkbaar wenst te voeren, was "helemaal niet nodig geweest". Knipoog smiley

Laten we eens je bijdragen onder de loep nemen:

HENK710 schreef:
Kerk zijn is iets anders dan een gebouw. Kerk zijn kan ook als mensen onder elkaar in een andere vorm. Ook dat is gemeente zijn, gemeenschap met elkaar.

HENK710 schreef:
De kracht van de gemeente is dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. In dat contact kan zeker sprake zijn van pastoraat: er voor de ander zijn. En ook van tucht: de ander wijzen op bepaalde keuzes en consequenties om hem/haar zo op andere gedachten te brengen. En gezag....weet niet of dat nu zo'n essentieel element is voor een gemeente, al moet er ook geen anarchie heersen natuurlijk... Maar is er al niet sprake van een soort gezagsverhouding door elkaar te accepteren en respecteren in het aanspreken van elkaar op bepaalde zaken? Vanuit je verdere reactie lijk je met dat gezag meer aan te sturen op Gods gezag in een gemeente. Is vanuit het bijeen zijn in Zijn Naam niet juist dat gezag leidend? Dus ja dan is ook gezag aanwezig waar 2 of 3 zijn vergaderd in Zijn Naam!


HENK710 schreef:
Wat bij jou niet werkt, kan bij anderen nog wel werken! En nee, het is niet enkel theorie, maar praktijk van alledag voor meerdere christenen. Christenen die van harte meezingen met het volgende lied:

Het eerste couplet geeft een belangrijke essentie weer van waar het in gemeente-zijn om gaat, wat niet persé aan kerkmuren gebonden hoeft te zijn, zoals ook het tweede couplet benadrukt met de laatste 2 regels. God gaat door met Zijn werk, met het doen groeien en ontwikkelen van Zijn Kinderen tot Levende Bouwstenen van Zijn Huis. Dat doet Hij niet maar op 1 enkele manier, bijvoorbeeld via de kerkelijke samenkomsten, maar Hij kijkt en werkt breder. Hij wil ons als mensen ten volle benutten voor Zijn werk! Hij zal erover waken dat het gebeurt, ook als we door menselijke teleurstellingen het contact met een kerkgemeente verliezen! God gaat door met ons, want Hij wil ons blijven gebruiken als Levende Bouwstenen!

HENK710 schreef:
Zou God werkelijk niet gewoon in vriendenkringen of op een ontmoetingssite dezelfde dingen uit kunnen werken? Zou Hij werkelijk die kerkgemeente daarvoor nodig hebben? Of zou Hij inderdaad ook andere vormen erkennen als appartementen in Zijn Vaderhuis? Zou Hij wellicht ook andere vormen erkennen en waarderen als lichaamsdelen die verbonden zijn? Zouden werkelijk die kerkmuren Zijn bescherming bieden of, zoals het eerder aangehaalde lied ook zegt, werkt Gods Geest dwars door muren die door mensen zijn gemaakt en zo dus ook bijvoorbeeld gewoon via vriendschappen en dergelijke als gemeente-oefening?



Ik geloof dat God mensen aan elkaar geeft en dat dat in beginsel gemeentevorming is. Zo kan Jezus ook zeggen dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. Dan heb je ook al gemeente met pastoraat, met bescherming, met verbondenheid! En dat heeft voor God inderdaad veel waarde! Misschien krijgt een gemeente zo zelfs meer waarde dan enkel te kijken naar kerkgemeente. Knipoog smiley

In veel gevallen is dus meteen leidend om een feitelijke uitspraak te doen over wat wel en niet gemeente kan zijn? Is dat niet gewoon reageren vanuit de menselijke kant en niet zozeer vanuit Gods zijde om het even zo uit te drukken?
HENK710 schreef:
Dus een gemeente is minder vrijblijvend? En op CM kun je mensen niet leren kennen en ondersteunen? Moet je echt alle leden kennen om CM te kunnen vergelijken met een gemeente? In een gemeente kennen we elkaar ook niet allemaal. Daar richten mensen zich ook op een groep binnen de gemeente, net zoals we dat met elkaar doen in de samenleving als geheel. In die zin niet echt verschil tussen gemeente en CM...
Zelfs in een gemeente denken de leden niet allemaal hetzelfde! Is dat verkeerd? Kun je daarom geen gemeenschap met elkaar ervaren? Je hoeft het niet in alles eens te zijn om toch één te zijn!

HENK710 schreef:
Dat van dat niet sterke was nu juist mijn gedachte over jouw antwoorden Knipoog smiley Zodoende ook mijn kanttekeningen.

Toewijding hoort bij vriendschappen, bij relatie. Die ga je zowel aan in een gemeente als op CM. In beide gevallen ontstaat relatie met groeiend vertrouwen.
En dan diezelfde basis. Er zijn vele mensen hier op CM die net als jij en ik hun basis vinden in God als Vader, Zoon en Geest. En net als jij en ik hebben deze mensen ook dezelfde motivatie om tot het doel te komen wat in hun hart ligt....en dat zal vermoedelijk zijn dat ze God en hun naaste willen dienen!
Dus nog steeds voldoende ruimte om CM en gemeente naast elkaar te zetten als mogelijke invulling van hetzelfde...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 13 februari 2010, 10:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 11:24
 
Mogelijke invulling van hetzelfde betekent niet dat het een het andere volledig zou kunnen vervangen. Het geeft enkel een aanvullend alternatief. Een aanvullend alternatief waar je ook, net als in een kerkgemeente, bepaalde elementen van onze dienst aan God kunt terugvinden. Dat is alles wat er staat in de door jou benadrukte gedeeltes. Dus niets over geheel vervangende werking of zo, wat jij er wel in wenst te leggen.

Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 13 februari 2010, 11:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 13:23
 
Onderstaand artikel is denk ik wel een aardige aanvulling bij het vraagstuk over christen en kerkkeuze.

De negen talen van de spiritualiteit

van onze redactie kerk

HILVERSUM - 'Spiritualiteit' is in, maar is niet voor iedereen hetzelfde. Er zijn negen types of talen, volgens een zelftest op internet. Vanaf komende woensdag in te vullen.

Stel dat je in een vrij traditionele kerk zit, maar je mist iets. Of je gaat naar een levendige evangelische gemeente, maar daar heb je het na een poos wel gezien. ,,Dat hoeft niet te betekenen dat er met jou of met die kerk iets mis is'', zegt Menno Helmus. ,,Misschien ben jij gewoon net even anders.''

Negen talen
Want niet iedereen vindt God langs dezelfde weg. Spiritualiteit kent negen types of talen, volgens de Amerikaanse schrijver Gary L. Thomas. 'Enthousiasme' en 'zintuigen' zijn er twee; als dat jouw talen zijn, kun je bijvoorbeeld in een traditionele kerk tekortkomen. En 'traditie' en 'idealen' misschien in een pinkstergemeente.

Op basis van die negen talen maakte de Evangelische Omroep een zelftest voor internet. Zo kunnen mensen uitvinden wat voor type persoonlijkheid zij zijn, spiritueel gezien. Menno Helmus is eindredacteur van het project. Komende woensdag - bij het begin van de veertigdagentijd voor Pasen - gaat de Spiritualiteitwijzer online.


Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 13 februari 2010, 13:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 13:36
 
HENK710 schreef:
Mogelijke invulling van hetzelfde betekent niet dat het een het andere volledig zou kunnen vervangen. Het geeft enkel een aanvullend alternatief. Een aanvullend alternatief waar je ook, net als in een kerkgemeente, bepaalde elementen van onze dienst aan God kunt terugvinden. Dat is alles wat er staat in de door jou benadrukte gedeeltes. Dus niets over geheel vervangende werking of zo, wat jij er wel in wenst te leggen.
Mogelijke invulling van hetzelfde betekent heel wat anders dan dat je zegt dat CM een aanvullend alternatief kan zijn. Het tweede ben ik gedeeltelijk met je eens, het kan aanvullend zijn, maar meer ook niet.
Invulling van hetzelfde betekent dat het beide op hetzelfde terecht komt. En dat is iets wat je de hele tijd beweerd hebt.

HENK710 schreef:
Kerk zijn is iets anders dan een gebouw. Kerk zijn kan ook als mensen onder elkaar in een andere vorm. Ook dat is gemeente zijn, gemeenschap met elkaar.

Het ligt niet aan mijn interpretatie Henk, als je het anders bedoelt, moet je dat opschrijven maar niet de hele tijd schrijven dat ik je verkeerd lees.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 14:35
 
PIETER649 schreef:
Ik mag toch hopen dat "echte" gemeentes, (jeweetwel, die in bakstenen gebouwen...) minder anoniem en vrijbijvend zijn dan dit samengeraapte zooitje dat vooral bijeen gebracht is door het verlangen een partner van het andere geslacht te vinden. Geschokte, onthutste smiley
Ondertussen ben ik hier 3 jaar lid en slechts de inbreng van een in wisselende samenstelling optredend stelletje mafketels houd mij hier.
Mocht ik lid zijn van een gemeente met deze karakteristieke eigenschap, geloof ik nooit dat ik dat 3 jaar vol zou houden. Coole smiley met zonnebril
Digitale malloten zijn te verdragen, want: te blokkeren dan wel te negeren, en zolang ze niet te irritant worden blijf ik mij graag verwonderen over de opstelling en de instelling...
Best grappig hoor, cee-em Knipoog smiley

Het zijn net mensen, vind je niet?? Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 15:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Mogelijke invulling van hetzelfde betekent heel wat anders dan dat je zegt dat CM een aanvullend alternatief kan zijn. Het tweede ben ik gedeeltelijk met je eens, het kan aanvullend zijn, maar meer ook niet.
Invulling van hetzelfde betekent dat het beide op hetzelfde terecht komt. En dat is iets wat je de hele tijd beweerd hebt.

Dat is jouw interpretatie van die woorden, Chat. Ik heb dat niet zo gezegd. Mogelijke invulling van hetzelfde houdt in dat het overeenkomende elementen bevat. Niet meer en niet minder...

Om het met andere woorden (en andermans woorden, zoals vandaag geciteerd vanuit een artikel in het Nederlands Dagblad) te zeggen:
Menno Helmus schreef:
Dat hoeft niet te betekenen dat er met jou of met die kerk iets mis is. Misschien ben jij gewoon net even anders.
redactie kerk schreef:
Want niet iedereen vindt God langs dezelfde weg.


Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 13 februari 2010, 16:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 17:21
 
HENK710 schreef:
Dat is jouw interpretatie van die woorden, Chat. Ik heb dat niet zo gezegd. Mogelijke invulling van hetzelfde houdt in dat het overeenkomende elementen bevat. Niet meer en niet minder...

Om het met andere woorden (en andermans woorden, zoals vandaag geciteerd vanuit een artikel in het Nederlands Dagblad) te zeggen:

Nog een keer Henk, ik geef het bijna op. Het ligt niet aan mijn interpretatie, maar aan je eigen bewoordingen hier op het forum. Mogelijke invulling van hetzelfde betekent dat je hetzelfde op twee manieren kunt invullen. Dat is meer dan alleen overeenkomende elementen. Maak dan eens echt duidelijk wat je bedoelt zonder dat je komt met allerlei verwijten dat ik je verkeerd interpreteer, want dat interpreteren is niks mis mee.

Eerst zeg je dat CM en plaatselijke gemeente onderling uitwisselbaar zijn, en nu nu zeg dat ze overeenkomstige elementen hebben. Dat is een nuancering die je zelf aanbrengt, maar die niet te herleiden is uit je bijdrages.
Ten tweede kom je met een artikel, dat sommige mensen eigenlijk niet goed in een bepaalde gemeente passen. Wat is de achterliggende gedachte daarbij?

Mijn gedachtengang en interpretatie is dan: De oorzaak ligt bij de gemeente dat mensen er niet meer naar toe gaan. Terwijl ik vaker mee maak dat de oorzaak vaak bij de mensen zelf ligt. Ze hebben moeite met regels en gewoontes, ze voelen zich miskend en in helaas veel gevallen voelen ze zich schuldig omdat ze weten dat ze een bepaalde zonde in hun leven hebben toegelaten. Met name mensen die samen zijn gaan wonen hebben moeite om nog naar een gemeente te gaan.
Mensen kiezen altijd de weg van de minste weerstand. In je bijdrages stimuleer je dit gedrag door te stellen, dat je ook op andere manieren samen kunt komen. Dan kiezen mensen ervoor om op hun eigen houtje en met mensen die hun gedrag goedkeuren toch samen te komen. Daarmee los je de problemen echter niet op, in sommige gevallen worden die door dit gedrag alleen maar verergerd. Dan blijven nl. de hindernissen bestaan, die geestelijke groei in de weg staan.
Ik ken mensen, die hun geestelijk voedsel alleen maar halen bij conferenties. Nu heb ik niks tegen conferenties, maar ook die kunnen het dagelijkse gemeenteleven niet vervangen.
Mijn conclusie is een harde: als CM een gemeente voor je is, heb je een heel groot probleem in je geestelijk leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 21:41
 
Als we nu concluderen dat we een gemeente nodig hebben voor het samen ervaren van het christen-zijn en wat daar verder voor ons bijhoort en dat we door teksten en gesprekken op CM soms bemoedigd en geinspireerd worden, zijn we er dan uit?

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 22:20
 
THOMAS968 schreef:
Als we nu concluderen dat we een gemeente nodig hebben voor het samen ervaren van het christen-zijn en wat daar verder voor ons bijhoort en dat we door teksten en gesprekken op CM soms bemoedigd en geinspireerd worden, zijn we er dan uit?

Thomas


Dat is toch het zelfde als wat Henk710 zegt???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 23:10
 
ROBBEDOES873 schreef:
Dat is toch het zelfde als wat Henk710 zegt???


Ik ben het helemaal met Henk eens en ik denk dat de verschillen meer uit onderling onbegrip bestaan dan echt een meningsverschil zijn, vandaar.
Je kunt elkaar beter willen begrijpen dan een soort gelijk willen halen. Het is maar wat mensen willen: gelijk of geluk.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE015





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 23:57
 
Gelukkig, ik heb steeds de gedachtenwisseling gevolgd, na deze conclusie is het voor mij eigenlijk klaar.
Ik ben het hier helemaal mee eens, zo simpel kan het dus ook zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 februari 2010, 23:58
 
GRACE015 schreef:
Gelukkig, ik heb steeds de gedachtenwisseling gevolgd, na deze conclusie is het voor mij eigenlijk klaar.
Ik ben het hier helemaal mee eens, zo simpel kan het dus ook zijn.

Ook ik kan me hier helemaal in vinden. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 00:33
 
ROBBEDOES873 schreef:
Dat is toch het zelfde als wat Henk710 zegt???
Je draait de zaak precies om Does. Als dit de mening van je vriend is, dan had hij dat moeten opschrijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 01:32
 
Dat krijg je ervan...te veel omhaal van woorden........

Het is dan totaal niet meer te volgen m.i. en ik vraag me af of diegenen zichzelf nog wel kunnen volgen.......?????? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 10:20
 
De reden waarom ik zo diep ingegaan ben op de argumenten op dit topic heeft alles te maken met de manier waarop er met mijn bijdragen omgegaan wordt. Voortdurend, tijdens dit forum en in de chatbox wordt mij verweten, dat ik niet goed lees en verkeerd interpreteer.
Ik heb geprobeerd zo zuiver mogelijk mijn antwoorden proberen te geven op een stelling waarin ik pertinent niet eens ben met de stelling dat CM en een plaatselijke gemeente een mogelijke invulling van hetzelfde zijn.
In plaats van dat recht wordt gedaan aan mijn argumenten wordt het weer geschoven op mijn interpreteren. En eerlijk gezegd word ik daar een beetje zat van. Als iemand iets opschrijft wat niet juist is, dan moet hij dat dan ook durven te erkennen of te nuanceren en niet iedere keer de verantwoording bij de ander neerleggen.
Op dit forum hebben we slechts te maken met datgene wat men schrijft en daar moeten we elkaar proberen recht te doen. Niemand heeft altijd gelijk, maar dan zou je ook gewoon moeten kunnen erkennen, dat je het wel een mis hebt en niet voortdurend de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander neerleggen.
Er is een verschuiving in argumentatie geweest. Het eerste uitgangspunt was gelijkwaardigheid van CM met een plaatselijke gemeente, het is verschoven tot een zogeheten aanvullend alternatief van CM op de plaatselijke gemeente. En natuurlijk zal men beweren dat dit het uitgangspunt altijd geweest is en dat het ligt aan de interpretatie van anderen. Op deze manier is het gewoon moeilijk te discussiëren hier.
Ik begrijp dat voor sommige mensen dit muggenziften is, maar als je op de site voortdurend belasterd wordt met aantijgingen die nergens op slaan heb je ook wel eens het idee daar tegenin te moeten gaan.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 14 februari 2010, 10:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 11:05
 
CHATULIEM619 schreef:
De reden waarom ik zo diep ingegaan ben op de argumenten op dit topic heeft alles te maken met de manier waarop er met mijn bijdragen omgegaan wordt. Voortdurend, tijdens dit forum en in de chatbox wordt mij verweten, dat ik niet goed lees en verkeerd interpreteer.
Ik heb geprobeerd zo zuiver mogelijk mijn antwoorden proberen te geven op een stelling waarin ik pertinent niet eens ben met de stelling dat CM en een plaatselijke gemeente een mogelijke invulling van hetzelfde zijn.
In plaats van dat recht wordt gedaan aan mijn argumenten wordt het weer geschoven op mijn interpreteren. En eerlijk gezegd word ik daar een beetje zat van. Als iemand iets opschrijft wat niet juist is, dan moet hij dat dan ook durven te erkennen of te nuanceren en niet iedere keer de verantwoording bij de ander neerleggen.
Op dit forum hebben we slechts te maken met datgene wat men schrijft en daar moeten we elkaar proberen recht te doen. Niemand heeft altijd gelijk, maar dan zou je ook gewoon moeten kunnen erkennen, dat je het wel een mis hebt en niet voortdurend de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander neerleggen.
Er is een verschuiving in argumentatie geweest. Het eerste uitgangspunt was gelijkwaardigheid van CM met een plaatselijke gemeente, het is verschoven tot een zogeheten aanvullend alternatief van CM op de plaatselijke gemeente. En natuurlijk zal men beweren dat dit het uitgangspunt altijd geweest is en dat het ligt aan de interpretatie van anderen. Op deze manier is het gewoon moeilijk te discussiëren hier.
Ik begrijp dat voor sommige mensen dit muggenziften is, maar als je op de site voortdurend belasterd wordt met aantijgingen die nergens op slaan heb je ook wel eens het idee daar tegenin te moeten gaan.

Broeder Chatuliem,

Veel mensen lezen hier dagelijks uit de roman van W.F. Hermans:
IK HEB ALTIJD GELIJK. Er zit, zoals bekend, een verschil tussen 'gelijk hebben' en 'gelijk krijgen'. En ongelijk toegeven, is voor veel mensen heel moeilijk, want dat betekent toch een soort gezichtsverlies.
En misschien zijn er ook nog wel mensen die het gewoon leuk vinden, om anderen tot het uiterste te drijven. Geschokte, onthutste smiley

Wat mij opvalt hier bij CM, is hoeveel vooroordelen er telkens gespuid worden over elkaar. De nuance is vaak kilometers ver te zoeken en het woord SORRY komt bijna niemand over de lippen. Althans niet op het forum. Verder een apert gebrek aan inlevingsvermogen èn basale kennis van elkaars kerkelijke en theologische achtergrond.

Positief is wel dat er vaak sprake is van voortschrijdend inzicht en dat de discussie soms een heel ander gezichtspunt oplevert, dan je zou verwachten. Maar verwacht niet dat jouw argumenten de ander altijd zullen overtuigen. Een mens is nu eenmaal een irrationeel wezen, die zijn of haar gevoel van gelijk met argumenten onderbouwt, maar het gevoel van IK HEB TOCH GELIJK moeilijk kan inwisselen tegen een ander gevoel of een betere mening.

Enfin, als het je echt te veel wordt, neem gerust een weekje vakantie van het forum. Wandel in de natuur, doe wat genealogisch onderzoek, bezoek gelijkgestemde vrienden en bedenk: ach, het is maar een forum, zoals er tientallen miljoenen zijn op internet. Veel succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 11:42
 
IMRE695 schreef:
Broeder Chatuliem,

Veel mensen lezen hier dagelijks uit de roman van W.F. Hermans:
IK HEB ALTIJD GELIJK. Er zit, zoals bekend, een verschil tussen 'gelijk hebben' en 'gelijk krijgen'. En ongelijk toegeven, is voor veel mensen heel moeilijk, want dat betekent toch een soort gezichtsverlies.
En misschien zijn er ook nog wel mensen die het gewoon leuk vinden, om anderen tot het uiterste te drijven. Geschokte, onthutste smiley

Wat mij opvalt hier bij CM, is hoeveel vooroordelen er telkens gespuid worden over elkaar. De nuance is vaak kilometers ver te zoeken en het woord SORRY komt bijna niemand over de lippen. Althans niet op het forum. Verder een apert gebrek aan inlevingsvermogen èn basale kennis van elkaars kerkelijke en theologische achtergrond.

Positief is wel dat er vaak sprake is van voortschrijdend inzicht en dat de discussie soms een heel ander gezichtspunt oplevert, dan je zou verwachten. Maar verwacht niet dat jouw argumenten de ander altijd zullen overtuigen. Een mens is nu eenmaal een irrationeel wezen, die zijn of haar gevoel van gelijk met argumenten onderbouwt, maar het gevoel van IK HEB TOCH GELIJK moeilijk kan inwisselen tegen een ander gevoel of een betere mening.

Enfin, als het je echt te veel wordt, neem gerust een weekje vakantie van het forum. Wandel in de natuur, doe wat genealogisch onderzoek, bezoek gelijkgestemde vrienden en bedenk: ach, het is maar een forum, zoals er tientallen miljoenen zijn op internet. Veel succes!




Ik ken er die dat boek veel fanatieker lezen dan chatuliem....
maar ja... wie oren heeft om te horen, doet dat meestal niet m.i. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 12:00
 
PIETER649 schreef:
Ik ken er die dat boek veel fanatieker lezen dan chatuliem....
maar ja... wie oren heeft om te horen, doet dat meestal niet m.i. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Gelukkig heb jij daar geen last van, hè Pieter. Clown smiley Jij bent altijd bereid om te luisteren naar redelijke argumenten en je bent je bewust van je vooroordelen naar anderen toe en over de maatschappij.


Laatst aangepast door
IMRE695
op zondag 14 februari 2010, 12:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 12:29
 
Ik las op het forum bij de vraag wat was de gelukkigste dag in je leven:

Maar tot aan vandaag:(...) de dag dat ik besloot te breken met de kerk (als instituut).


Ik denk dat deze dame hier een kernvraagstuk te pakken heeft: de kerk als instituut functioneert niet altijd zo goed en daarom gaan de mensen weg. Mijn generatie heeft de kerk massaal verlaten omdat die niet meer aansloot bij de opvattingen en beleving van het christen-zijn. Ook omdat men met de oude opvattingen niet meer vooruit kon. De kerk als organisatie was maar al te vaak liefdeloos, maakt niet waar wat ze anderen voorhoudt en dat is nog zo. Ik lees hier op het forum weer dat een scheiding niet wordt doorgegegeven (of geaccepteerd) en men vrouwen met de naam van de (ex) man aan blijft spreken. In Evangelische kringen is men met een moderne liturgie vaak net zo star.

Wat is er mis met de kerken dat er zoveel mensen weggaan of zoals meestal, geleidelijk wegblijven? Ervaringen?

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 14 februari 2010, 12:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 12:45
 
THOMAS968 schreef:

Wat is er mis met de kerken dat er zoveel mensen weggaan of zoals meestal, geleidelijk wegblijven? Ervaringen?

Thomas

Mag ik de vraag omdraaien Thomas?
Hoe krijgt men de kerken weer vol?
Hier lukt het met openheid/tolerantie/menselijkheid,de verschillen tussen mensen accepteren,het jasje een ander uiterlijk geven,de diensten anders vormgeven.Samenwerking is het sleutelwoord.
Vertelde ik hier een maand geleden nog van een opkomst van 1% van de leden,nu zitten de diensten nagenoeg vol.
Verbazingwekkend.......

ps.de frieze diensten blijven gewoon hoor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 13:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Je draait de zaak precies om Does. Als dit de mening van je vriend is, dan had hij dat moeten opschrijven.

Toch apart dat er genoeg andere mensen zijn die het er wel uit halen, Chatuliem. Knipoog smiley

CROSSROAD317 schreef:
Maar goed laten we eerlijk zijn, het is geen wet van Meden en Perzen om in een kerk te moeten samenkomen, maar ...... voor de geestelijke voeding is het wel goed om samen met andere/meerdere christenen te delen in de naam van Jezus.

THOMAS968 schreef:
Als we nu concluderen dat we een gemeente nodig hebben voor het samen ervaren van het christen-zijn en wat daar verder voor ons bijhoort en dat we door teksten en gesprekken op CM soms bemoedigd en geinspireerd worden, zijn we er dan uit?


Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 14 februari 2010, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 3 van 4