ChristianMatch
 


Forum

bijbelvraagje
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:46
 
Ik ben een verhaal aan het voorbereiden en vraag me af wat de betekenis en de gevoelswaarde van het Aramese woord Rabboeni is.

Rabbi betekent 'meester' en voor zover ik weet betekent Rabboeni 'mijn meester'. Meer kan ik er echter niet over vinden.

Kan iemand hier nog iets over vertellen?

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 22:17
 
Quote uit Bijbelse Theologische Encyclopedie
Dit woord betekent eigenlijk "mijn meerdere" en werd gebruikt in de betekenis "mijn leraar, meester." Het was ten tijde van Christus de eretitel waarmee schriftgeleerden door hun leerlingen en andere personen aangesproken werden. {#Mt 23:7} Iemand bij zijn naam noemen betekende een gebrek aan eerbied. De schriftgeleerden gaven deze titel aan iedereen die leerlingen om zich heen verzamelde en deze in de godsdienst onderwees. Zo werd ook Johannes de Doper door zijn discipelen rabbi genoemd, {#Joh 3:26} en vooral Jezus door zijn volgelingen {#Mt 26:25,49 Mr 9:5 11:21 14:45 Joh 1:38,49 4:31 9:2 11:8} en door andere personen. {#Mr 10:51 Joh 3:2 6:25}

De veel vaker voorkomende titel didaskale ("leraar," in de (Statenvert. en NBG ‘51 "meester"), die Lucas altijd gebruikt, is niets anders dan de Griekse vertaling van het Hebreeuwse of Aramese woord rabbi. {#Joh 1:38}

Het voller klinkende "rabbouni," beter "rabboni" {#Mr 10:51 Joh 20:16} betekent eigenlijk hetzelfde, met die verstande dat rabbon tegelijk de gewone Aramese uitdrukking voor "heer" is, dus zoveel als "mijn heer" betekent.

"Rabban" betekent "meester," "leraar," maar ook wel "vorst," overste," en was in deze betekenis de eretitel van de opvolgers en verwanten van Hillel, met name van Gamaliël; aan hoofden van scholen buiten Palestina werd deze titel zelden gegeven. Palestijnse leraren noemde men gewoonlijk rabbi, Babylonische rab of mar.


Het gaat bij deze titel vooral om een erkenning van iemand als meerdere, waarbij de nadruk bij rabbi dan volgens mij vooral ligt op de mogelijkheid om van iemand te leren, waardoor je respect krijgt/hebt voor zo iemand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 23:32
 
HENK710 schreef:
Quote uit Bijbelse Theologische Encyclopedie
Dit woord betekent eigenlijk "mijn meerdere" en werd gebruikt in de betekenis "mijn leraar, meester." Het was ten tijde van Christus de eretitel waarmee schriftgeleerden door hun leerlingen en andere personen aangesproken werden. {#Mt 23:7} Iemand bij zijn naam noemen betekende een gebrek aan eerbied. De schriftgeleerden gaven deze titel aan iedereen die leerlingen om zich heen verzamelde en deze in de godsdienst onderwees. Zo werd ook Johannes de Doper door zijn discipelen rabbi genoemd, {#Joh 3:26} en vooral Jezus door zijn volgelingen {#Mt 26:25,49 Mr 9:5 11:21 14:45 Joh 1:38,49 4:31 9:2 11:8} en door andere personen. {#Mr 10:51 Joh 3:2 6:25}

De veel vaker voorkomende titel didaskale ("leraar," in de (Statenvert. en NBG ‘51 "meester"), die Lucas altijd gebruikt, is niets anders dan de Griekse vertaling van het Hebreeuwse of Aramese woord rabbi. {#Joh 1:38}

Het voller klinkende "rabbouni," beter "rabboni" {#Mr 10:51 Joh 20:16} betekent eigenlijk hetzelfde, met die verstande dat rabbon tegelijk de gewone Aramese uitdrukking voor "heer" is, dus zoveel als "mijn heer" betekent.

"Rabban" betekent "meester," "leraar," maar ook wel "vorst," overste," en was in deze betekenis de eretitel van de opvolgers en verwanten van Hillel, met name van Gamaliël; aan hoofden van scholen buiten Palestina werd deze titel zelden gegeven. Palestijnse leraren noemde men gewoonlijk rabbi, Babylonische rab of mar.


Het gaat bij deze titel vooral om een erkenning van iemand als meerdere, waarbij de nadruk bij rabbi dan volgens mij vooral ligt op de mogelijkheid om van iemand te leren, waardoor je respect krijgt/hebt voor zo iemand.

Thanx!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 23:34
 
ZINGA672 schreef:
Ik ben een verhaal aan het voorbereiden en vraag me af wat de betekenis en de gevoelswaarde van het Aramese woord Rabboeni is.

Rabbi betekent 'meester' en voor zover ik weet betekent Rabboeni 'mijn meester'. Meer kan ik er echter niet over vinden.

Kan iemand hier nog iets over vertellen?

GrZ!

Mag ik vragen met wat voor verhaal je bezig bent?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 november 2010, 07:30
 
JOSINA022 schreef:
Mag ik vragen met wat voor verhaal je bezig bent?

Bartimeüs. Heb je nog suggesties? k Zit wel een beetje in tijd- (en inspiratie-) nood Twijfelende smiley

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 november 2010, 10:23
 
ZINGA672 schreef:
Bartimeüs. Heb je nog suggesties? k Zit wel een beetje in tijd- (en inspiratie-) nood Twijfelende smiley

GrZing!

Zal mijn best doen.

Waar heb je het voor nodig (kinderen, volwassenen) is er een bepaald thema waar je je aan te houden hebt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 november 2010, 10:23
 
Sorry, 2x, t's maar 1 verhaal, geloof ik Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
JOSINA022
op vrijdag 12 november 2010, 10:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 november 2010, 15:13
 
JOSINA022 schreef:
Zal mijn best doen.

Waar heb je het voor nodig (kinderen, volwassenen) is er een bepaald thema waar je je aan te houden hebt?

t Is voor kids en het thema is : Jezus luistert als je roept. k ben gelukkig al een heel eind, maar t moet vandaag af. Vrees dat het (weer!) nachtwerk gaat worden. Twijfelende smiley

Mijn strategie bij dit soort klusjes is vaak: "Waarom vandaag doen wat tot morgen kan wachten..." Heeft héél lang veel voordelen, maar t nadeel komt dan toch aan t eind. Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 29 november 2010, 11:57
 
ZINGA672 schreef:
Ik ben een verhaal aan het voorbereiden en vraag me af wat de betekenis en de gevoelswaarde van het Aramese woord Rabboeni is.

Rabbi betekent 'meester' en voor zover ik weet betekent Rabboeni 'mijn meester'. Meer kan ik er echter niet over vinden.

Kan iemand hier nog iets over vertellen?

GrZ!
Dit woord komt twee keer in het NT voor. De nadruk ligt m.i. niet op de term Meester, maar veel meer op de term MIJN. Het is heel opvallend dat Bartimeüs dit zegt voordat hij genezen is. Hij begroet Hem niet als leraar, meester, maar veel meer als MIJN HEER. Jezuis kan het wonder plegen en als antwoord daarop erkent hij, dat hij meer is dan alleen maar een gewone leraar, die lesgeeft in de synagoge, maar de Heer van zijn leven. Het geeft het geloof weer, dat Bartimeüs heeft, voordat hij genezen is..

In Joh 20 zegt Maria het tegen Jezus als ze Hem herkent. Daarmee erkent ze haar geloof in Hem. Ze ziet wat Hij gedaan heeft en erkent Hem als haar Heer en Meester.

Ik concludeer dus vanuit deze teksten, dat dit idd vertaald moeten worden als Mijn Meester. Vooral omdat je ziet in wat voor context dit gebruikt wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 29 november 2010, 20:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit woord komt twee keer in het NT voor. De nadruk ligt m.i. niet op de term Meester, maar veel meer op de term MIJN. Het is heel opvallend dat Bartimeüs dit zegt voordat hij genezen is. Hij begroet Hem niet als leraar, meester, maar veel meer als MIJN HEER. Jezuis kan het wonder plegen en als antwoord daarop erkent hij, dat hij meer is dan alleen maar een gewone leraar, die lesgeeft in de synagoge, maar de Heer van zijn leven. Het geeft het geloof weer, dat Bartimeüs heeft, voordat hij genezen is..

In Joh 20 zegt Maria het tegen Jezus als ze Hem herkent. Daarmee erkent ze haar geloof in Hem. Ze ziet wat Hij gedaan heeft en erkent Hem als haar Heer en Meester.

Ik concludeer dus vanuit deze teksten, dat dit idd vertaald moeten worden als Mijn Meester. Vooral omdat je ziet in wat voor context dit gebruikt wordt.

Dank je wel Chat, maar dit verhaal heb ik 13 november al aan de kids verteld... Engeltje smiley

Maar die betekenis die jij eraan geeft had ik er idd ook uitgehaald en uitgediept voor de kids; ook dmv een korte sketch. En de boodschap kwam goed over: wat betekent het als je Iemand - vrijwillig- mijn meester noemt. Ook een vraag die volwassenen nog aangaat!

GrZ!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op maandag 29 november 2010, 20:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 29 november 2010, 20:49
 
'k Heb ook een bijbelvraagje... Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Kun je het verhaal van de profeet Elisa en de kinderen die hem voor 'kaalkop' uitscholden, waarop 42 kinderen als straf verscheurd werden door de beren, vertellen aan kinderen? Het staat in 2 Koningen 2.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 29 november 2010, 21:13
 
MARIJAN072 schreef:
'k Heb ook een bijbelvraagje... Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Kun je het verhaal van de profeet Elisa en de kinderen die hem voor 'kaalkop' uitscholden, waarop 42 kinderen als straf verscheurd werden door de beren, vertellen aan kinderen? Het staat in 2 Koningen 2.



TUURLIJK, waarom niet??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 29 november 2010, 21:21
 
MARIJAN072 schreef:
'k Heb ook een bijbelvraagje... Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Kun je het verhaal van de profeet Elisa en de kinderen die hem voor 'kaalkop' uitscholden, waarop 42 kinderen als straf verscheurd werden door de beren, vertellen aan kinderen? Het staat in 2 Koningen 2.

Ja, waarom niet?
Het geeft de kinderen een beeld van hoe goed God was voor Elisa( de trouwe, liefdevolle, beschermende)
Maar het geeft ook duidelijk weer dat God niet met Zijn 'dienaren 'laat spotten.

De gedachte die je bij de kinderen kunt leggen is ,naar aanleiding van dit verhaal, het respect hebben voor mensen die God liefhebben/voorgangers/dominee's etc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 19:51
 
MARIJAN072 schreef:
'k Heb ook een bijbelvraagje... Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Kun je het verhaal van de profeet Elisa en de kinderen die hem voor 'kaalkop' uitscholden, waarop 42 kinderen als straf verscheurd werden door de beren, vertellen aan kinderen? Het staat in 2 Koningen 2.

Ik denk dat het van het 'soort' kinderen afhangt. Ik zou het niet gebruiken bij jonge, heel beschermd opgegroeide kids. Daar zijn wel andere bijbelverhalen voor om ze duidelijk te maken dat je respect voor God en zijn dienaren moet hebben.

Maar er zijn ook kids die al lang weten dat kinderen niet altijd lief en onschuldig zijn. Die zelf al hebben meegemaakt dat onrecht in de wereld "zomaar" kan, zonder dat het direct wordt bestraft. Ik denk dat het voor deze kids mss een goed verhaal kan zijn ter illustratie dat God andere normen heeft. Dat Hij voor Zijn dienaren (ook kinderen) opkomt en dat deze zaken bij Hem heel nauw komen.

Ik huiver altijd om kinderen teveel nare dingen mee te geven; het liefst gun ik ze zolang mogelijk een 'onbezorgde' jeugd in rozegeur enzo. Maar er zijn ook veel kinderen wiens jeugd allang geen rozegeur meer is; en dan kan een indringende boodschap best op z'n plaats zijn.

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:02
 
Een vraagje over Joodse gebruiken.

Ik heb ooit gehoord over een Joods gebruik t.a.v. brood. Dit brood staat bedekt op de tafel en er is een stukje vanaf gehaald; dat is verstopt en dat mogen kinderen opzoeken. Op een bepaald moment wordt ook het brood op tafel gedeeld en genuttigd.

Ik ben alleen vergeten hoe dit brood heet, waarvoor dit gebruik staat en hoe het ook al weer precies verloopt. Kan iemand mij dit uitleggen?

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:16
 
ZINGA672 schreef:
Een vraagje over Joodse gebruiken.

Ik heb ooit gehoord over een Joods gebruik t.a.v. brood. Dit brood staat bedekt op de tafel en er is een stukje vanaf gehaald; dat is verstopt en dat mogen kinderen opzoeken. Op een bepaald moment wordt ook het brood op tafel gedeeld en genuttigd.

Ik ben alleen vergeten hoe dit brood heet, waarvoor dit gebruik staat en hoe het ook al weer precies verloopt. Kan iemand mij dit uitleggen?

GrZ!

Ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar het is totaal onbijbels.
Het kabalisme kent dit soort verhalen....
Een zekere Golem was gek met kinderen waarschijnlijk komt dit verhaal daar vandaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:32
 
MAR907 schreef:
Ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar het is totaal onbijbels.
Het kabalisme kent dit soort verhalen....
Een zekere Golem was gek met kinderen waarschijnlijk komt dit verhaal daar vandaan.

Nee hoor Mar; ik heb dit zelf meegemaakt bij een Joodse maaltijd en dat waren geen Kabalisten. Ik begreep dat dit een bekend Israëlisch gebruik was en dat dit brood eigenlijk, zonder dat de Joden dit zelf beseffen, een heenwijzing is naar het Levende Brood.

Iemand nog suggesties?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 20:48
 
ZINGA672 schreef:
Nee hoor Mar; ik heb dit zelf meegemaakt bij een Joodse maaltijd en dat waren geen Kabalisten. Ik begreep dat dit een bekend Israëlisch gebruik was en dat dit brood eigenlijk, zonder dat de Joden dit zelf beseffen, een heenwijzing is naar het Levende Brood.

Iemand nog suggesties?

Joodse traditie,s kent ook vele stromingen zoals velle kerken die wij kennen.

Het gaat niet om een brood wel om drie ongezuurde broden.
Die bedekt werden. De middelste brood had geen betekenis omdat ze dat toen nog niet konden weten...
Hetgeen wat jij mee gemaakt heb komt ook uit een stroming....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 21:48
 
ZINGA672 schreef:
Een vraagje over Joodse gebruiken.

Ik heb ooit gehoord over een Joods gebruik t.a.v. brood. Dit brood staat bedekt op de tafel en er is een stukje vanaf gehaald; dat is verstopt en dat mogen kinderen opzoeken. Op een bepaald moment wordt ook het brood op tafel gedeeld en genuttigd.

Ik ben alleen vergeten hoe dit brood heet, waarvoor dit gebruik staat en hoe het ook al weer precies verloopt. Kan iemand mij dit uitleggen?

GrZ!
Voordat het feest van de ongezuurde broden gevierd worden, maken de vrouwen het hele huis schoon, zodat er geen enkele vorm van gist te vinden is in het huis. Als afsluiting van die geheel, verstopt de moeder dan 10 brokjes brood, die de kinderen dan moeten opzoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:45
 
MARIJAN072 schreef:
'k Heb ook een bijbelvraagje... Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Kun je het verhaal van de profeet Elisa en de kinderen die hem voor 'kaalkop' uitscholden, waarop 42 kinderen als straf verscheurd werden door de beren, vertellen aan kinderen? Het staat in 2 Koningen 2.

Dat ligt eraan welke leeftijd...
Hele jonge kinderen zou ik het niet gaan vertellen... ze moeten wel begrijpen dat het in die tijd gebeurde... en ze moeten niet bang zijn dat het ze zelf gaat overkomen... als ze erg jong zijn (kleuterleeftijd) plakken ze die fantasie er vast en zeker aan vast...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 2 december 2010, 22:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 22:50
 
SUSANNAH475 schreef:
Dat ligt eraan welke leeftijd...
hele jonge kinderen zou ik het niet gaan vertellen... ze moeten wel begrijpen dat het in die tijd gebeurde... en ze moeten niet bang zijn dat het ze zelf gaat overkomen... als ze jong zijn (kleuterleeftijd) plakken ze die fantasie er vast en zeker aan vast...

Bedankt voor jullie reacties!

'k Heb het inmiddels verteld aan kinderen in de leeftijd van 9 en 10 jaar, maar zou het niet aan jongere kinderen vertellen. Ik was inderdaad bang, dat ze het zich teveel zouden gaan inleven. Deze kinderen deden iets, wat ze zelf ook zouden kunnen doen. De straf was wel heel erg. 'k Heb het wel heel sober verteld. Ook heb ik het duidelijk in die tijd, waarin de afgodendienst centraal stond, geplaatst. Puur menselijk bekeken, denk ik dat de ouders gestraft hadden moeten worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 2 december 2010, 23:11
 
MARIJAN072 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

'k Heb het inmiddels verteld aan kinderen in de leeftijd van 9 en 10 jaar, maar zou het niet aan jongere kinderen vertellen. Ik was inderdaad bang, dat ze het zich teveel zouden gaan inleven. Deze kinderen deden iets, wat ze zelf ook zouden kunnen doen. De straf was wel heel erg. 'k Heb het wel heel sober verteld. Ook heb ik het duidelijk in die tijd, waarin de afgodendienst centraal stond, geplaatst. Puur menselijk bekeken, denk ik dat de ouders gestraft hadden moeten worden.

ik kan er in komen dat je dat denkt.
het verhaal is heel wreed naar kinderen toe.
aan de andere kant...God denkt niet als een mens, en straft blijkbaar diegene die zondigt en niet de ouders
en wat God doet is altijd goed...toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:51
 
MARIJAN072 schreef:
'k Heb ook een bijbelvraagje... Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Kun je het verhaal van de profeet Elisa en de kinderen die hem voor 'kaalkop' uitscholden, waarop 42 kinderen als straf verscheurd werden door de beren, vertellen aan kinderen? Het staat in 2 Koningen 2.


Misschien kun je hier iets mee Marijan
Dan is het iets visueler voor de kids


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 december 2010, 16:52
 
PIETER649 schreef:
Misschien kun je hier iets mee Marijan
Dan is het iets visueler voor de kids



Huh...... Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley

En dan de volgende morgen een rij boze moeders (vaders) op de stoep zeker. Twijfelende smiley Knipoog smiley

'k Hoop dat jij je kids niet zulke kleurplaten geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1