ChristianMatch
 


Forum

Taize liederen
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:51
 
[quote=DAVID923]vind dit anders wel schokkend:

De troebele wel van Taizé

Door S.C. Bax


Jouw bijdragen vind ik steeds schokkender worden, David. Je beoordeling vind ik erg negatief en eenzijdig en voegt geen positieve meerwaarde toe aan deze topic. Je uit je negatief en respectloos over medechristenen en neemt een respectloze houding aan ten aanzien van intellectuele medegelovigen die zich inspannen om dit topic en deze site de kwaliteit te geven die deze verdienen. Een kwalijk feit.
In je arrogantie en je grenzeloosheid mag je weleens gesnoeid worden; bij deze.
Het wordt hoog tijd dat je je matigt en jouw excuses zouden op hun plaats zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:57
 
[quote=MIEKE364]Ik denk dat je nu volledig de plank misslaat. Lees maar gewoon eens op het internet over Taize en je komt de verbinding met het boeddhisme gewoon tegen. Bovendien vind ik je uitspraken tov David gewoon overdreven. Je kunt er ook eens wat volwassener mee omgaan, ik lees zelf voldoende bijdragen die heel nuttig zijn en veel minder veroordelend dat door jullie iedere keer beweerd wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:03
 
THOMAS968 schreef:
Formeel niet en ook in de praktijk niet, nee. Het is een exclusief christelijke organisatie. De argumenten die in dit stuk voorkomen geven aan dat het niet exclusief calvinistisch is - en dat is ook zo. Calvinisten vormen binnen het Christendom maar een kleine groep en uit het taalgebruik is duidelijk af te leiden dat het uit deze hoek komt. De bron is me wel bekend. Ik respecteer de pogingen van de behoudende calvinisten om mensen binnen de eigen kring te houden, maar hier zitten onjuistheden in. Niet sterk dus. Er wordt wel veel gebeden in Taize, dat is waar, maar om dat alleen mystiek te noemen, is buiten de orde. Liturgisch wijkt het natuurlijk wel erg af van wat men binnen het orthodoxe calvinisme gewend is, maar de boodschap is puur bijbels al is het niet volgens het calvinistisch denkpatroon. We weten ook allemaal wel uit een ander topic, wat dit voor wrede consequenties voor mensen heeft gehad en nog heeft. De meeste mensen die ik ken en er geweest waren, waren gereformeerd en bepaald niet achterlijk. Geen van hen heeft dit herkend of ervaren en ik zou ook niet weten hoe je het zo zou kunnen ervaren. Het is allemaal angst voor het onbekende. Jammer dat dit stuk gepaard gaat met onjuistheden. Christendom is echter niet hetzelfde als Calvinisme. Wetticisme tref je in Taize niet aan, dat is zeker waar. Men benadrukt dat we ondanks de verschillen die er nu eenmaal heersen, samen Christen mogen zijn en dat we Christus niet alleen met ons verstand, maar ook met ons hart kunnen ervaren. Vergelijkbaar met wat de evangelische christenen verklaren als ze zeggen tot een levend geloof te zijn gekomen. De evangelische christenen die dat zeggen hebben veelal een calvinistische achtergrond. Taize kent alleen teksten die Bijbels of Bijbels afleidbaar zijn en dat is eenvoudig na te gaan. En als je iets overschrijft, David, weet dan wel wat je overschrijft. Dit was beneden de maat. Wijs jij eens aan waar in Taize Mohammed of Boeddha aanbeden wordt en er sprake is van zuivere oosterse spiritualiteit. Dat kun je niet. Om over de gave des onderscheids maar niet te spreken....

Inderdaad, Meine Hoffnung und meine Freude, meine Stärke, mein Licht.

Thomas, ook andersdenkende christenen zijn broeders en zusters.



Goed onderbouwde, intelligente en waarachtige bijdrage, Thomas, een groot plezier om te lezen en bijzonder informatief.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 9 april 2011, 11:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:06
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik snap niet goed waarom je de naam Henri Nouwen aanhaalt in dit verband.
Ik weet niet of je zijn werken (boeken) kent en hebt gelezen, maar dan zou je waarschijnlijk zijn naam niet in deze context plaatsen.
Als je zijn werken (boeken) niet kent, zou ik zeggen: lees het boek "kun je de beker drinken" eens heel aandachtig door.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kun-je-de-beker-drinken/1001004002524838/index.html



Een uitstekend advies. Het boek over 'de verloren zoon' is een juweel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:09
 
MARIAN519 schreef:
Ik weet van zijn punt en dat God liefde is en dat hIj dat bundelen wilde en op welke manier..maar het geloof in een liefdevolle God alleen is zaligmakend in mijn ogen en niet de liefde op zich waar hij naar streefde.. wat David ook zegt ( de gave des onderscheids is niet zijn sterke kant.) ..zijn gevoel van totale oecumene..




Wat mr Roger heeft begrepen is dat God Liefde is en dat onderscheid kan niet iedereen zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:10
 
[quote=CHATULIEM619]

Jouw bescheiden mening, Chatuliem, is niet de mijne.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:14
 
http://youtu.be/mwpLZRYTcmk



loof de Heer onze God, dit zegt toch genoeg?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:23
 
WILLEMIJN232 schreef:
http://youtu.be/mwpLZRYTcmk



loof de Heer onze God, dit zegt toch genoeg?


Een warm aanbiddingslied dat de geest en de ziel verheft boven het aards rumoer, prachtig, en ons helpt te doen wat Jezus ons opdraagt; elkaar te dragen en te verdragen wat in de geest ligt van de oecumene (alles wat leeft).


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 9 april 2011, 10:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:26
 
[quote=CHATULIEM619]

Je zou mijn bijdrage wat zorgvuldiger kunnen lezen, Chatuliem, voordat je reageert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:34
 
http://youtu.be/p2hZfAdZ1qs


Deze kunnen we elke dag wel zingen om onze geest te richten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:41
 
[quote=MIEKE364]Nou Mieke ik heb aangegeven dat ik het met David niet eens was en waarom. Met name dat Mohammed aanbeden zou worden, schoot me in het verkeerde keelgat. Ik heb absoluut moeite met de benadering van David en denk totaal anders maar trek zijn intenties niet in twijfel. Intenties horen ook niet in het geding te zijn. Ik hecht er wel aan dat de feiten kloppen en kan er slecht tegen als die niet juist worden weergegeven. Zeker als je daarmee een fout beeld van iets of iemand schept, dan wel de integriteit in twijfel gaat trekken. Dat heb ik in hoofdlijnen willen aangeven. Ik kan me best voorstellen dat je je boos maakt maar het kan beter wat meer gematigd. Christenen moeten elkaar nog wel willen en kunnen bereiken ook al zijn we het heel erg oneens.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 april 2011, 01:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:48
 
[quote=THOMAS968]old Clown smiley and wise... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 9 april 2011, 00:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:50
 
[quote=THOMAS968]

Nou Mieke ik heb aangegeven dat ik het met David niet eens was en waarom. Met name dat Mohammed aanbeden zou worden, schoot me in het verkeerde keelgat. Ik heb absoluut moeite met de benadering van David en denk totaal anders maar trek zijn intenties niet in twijfel. Intenties horen ook niet in het geding te zijn. Ik hecht er wel aan dat de feiten kloppen en kan er slecht tegen als die niet juist worden weergegeven. Dat heb ik in hoofdlijnen willen aangeven. Ik kan me best voorstellen dat je je boos maakt maar het kan beter wat meer gematigd. Christenen moeten elkaar nog wel willen en kunnen bereiken ook al ben je het heel erg oneens.


Prima, Thomas. Het ging mij meer om de vorm.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 9 april 2011, 00:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:56
 
[quote=MARIAN519] Old? Gefrustreerde smiley

Thomas, voelt zich goed.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 april 2011, 12:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 09:26
 
[quote=THOMAS968]Ach Thomas, je bent zo oud als je je voelt toch Knipoog smiley

Nu back on topic mensen, het ging hier over Taizé. Persoonlijk heb ik me hier nog te weinig in verdiept om mijn eigen mening te geven, dus juist daarom volg ik deze discussie met belangstelling. Maar eeeh.. mag het een beetje minder op het moment dat er meningsverschillen zijn (en dan doel ik juist op de vorm...)


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 9 april 2011, 09:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 09:56
 
[quote=LISA610]

enne, eigenlijk ging het zelfs over Taizé liederen... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 12:21
 
MARIAN519 schreef:
Hij zegt dat God niet anders kan dan liefhebben.....
God kan zoveel meer...

Dat staat er toch ook niet Marian? Iets zijn is niet hetzelfde als iets kunnen. Er staat dus niet dat God niets anders kan dan liefhebben. Er staat dat God liefde is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 12:26
 
[quote=MIEKE364]

dat is precies het probleem, dat het gaat om de vorm en niet de inhoud en argumenten. zou die broeder dat allemaal uit zn duim hebben gezogen die er was en dat verslag deed?

mieke zou jij hier ook niet bij zitten?

''Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren?''(joh 6)

grappig dat juist die mensen die een lans breken voor oecomenie, eenheid en tolerantie, juist zo intolerant en agressief en op de persoon aanvallen, als er kritische vragen komen.


''Mijn volk gaat ten onder door gebrek aan kennis''.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 12:29
 
LISA610 schreef:
Dat staat er toch ook niet Marian? Iets zijn is niet hetzelfde als iets kunnen. Er staat dus niet dat God niets anders kan dan liefhebben. Er staat dat God liefde is.

Hij wil graag dat God alleen liefde is, zo wil hij zijn beeld van God overdragen...
en een gemeenschap stichten war iedereen lief is voor elkaar...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 13:05
 
MARIAN519 schreef:
Hij wil graag dat God alleen liefde is, zo wil hij zijn beeld van God overdragen...
en een gemeenschap stichten war iedereen lief is voor elkaar...

Nou Marian: God is ook liefde en Hij vraag van ons om Hem lief te hebben met heel ons hart, heel onze, ziel, heel onze kracht en heel ons verstand. Daarnaast moeten wij elkaar liefhebben zoals onszelf. Sterker nog Jezus vraagt van ons dat wij elkaar liefhebben op de manier waarop Jezus ons heeft lief gehad. Dus wat is het probleem als er wordt gesteld dat God liefde is, dat dit beeld van God overgedragen wordt en dat er een gemeenschap wordt gesticht waarin mensen lief zijn voor elkaar? In feite is dat heel Bijbels toch? Of mis ik nog wat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 13:46
 
[quote=MIEKE364]ik vind het juist het heel goed,dat David waarschuwt voor stromingen die net even anders zijn dan wat de bijbel er van zegt.

het valt me in het algemeen nogal op dat mensen meer afgaan op het geen 'goed voelt', dan wat de bijbel er van zegt.
ook in in eerdere topics wordt ook vooral reken schap gehouden met wat goed voelt,of wat maakt het nou uit dat het net even anders is,of bepaalde dingen zijn gewoon uit traditie helemaal vastgeroest enz.

God echter is daar niet zo makkelijk in,die is duidelijk in de bijbel,er is maar één manier hoe we gered kunnen worden en dat is door zijn zoon jezus christus aannemen als onze verlosser van zonden,
andere mogelijkheden zijn er niet.
de bijbel waarschuwd ons duidelijk voor valse leraars e.d.

we mogen gerust naar details kijken van hoe het er aan toe gaat in bepaalde stromingen die heel veel lijken op wat bijbels is.
de bijbel heeft al voorzegt dat er vele mensen misleidt zullen worden,we moeten dus zeker in deze tijd heel alert zijn,en dat als iets heel mooi klinkt, of goed voelt dat nog niet wil zeggen dat het ook echt goed is,zoals God het heeft bedoelt.


Laatst aangepast door
BERT168
op zaterdag 9 april 2011, 13:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 13:57
 
DAVID923 schreef:

''Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren?''(joh 6)

grappig dat juist die mensen die een lans breken voor oecomenie, eenheid en tolerantie, juist zo intolerant en agressief en op de persoon aanvallen, als er kritische vragen komen.




"indien gij elkander verbijt en vereet, ziet toe dat gij door elkander niet verteerd wordt......" Engeltje smiley

"vermaan elkander in de liefde"

en zo staan er nog veel meer teksten in de bijbel, waarmee je elkaar pijn kunt doen, wanneer je dat zou willen; maar is de bijbel daarvoor bedoeld, denk je, David??


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 9 april 2011, 13:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 14:04
 
DAVID923 schreef:
ontopic! Coole smiley met zonnebril


[quote=DAVID923]Hé David. Ik ben vandaag ook even aan het googlen geweest naar aanleiding van deze discussie en ja, ik kwam de sites tegen waarop jouw kritische bijdragen met betrekking tot Taizé vermeld staan. Ik vond onder meer:
http://www.sign2god.com/wereld/Taize.html
http://www.toetsalles.nl/htmldoc/taize1.htm
http://weeswaakzaam.punt.nl/?id=431484&r=1
(er zijn wel meer, maar ik kan ze moeilijk allemaal in t forum plakken…)

Wat jij schrijft komt daar letterlijk vanaf, dus ik neem aan dat je dit van één van die sites gekopieerd en in het forum hebt geplakt. Nou mag dat natuurlijk, maar er zijn ook heel veel anders sites waarop informatie over Taizé staat. Wat mij bovendien opvalt, is dat de informatie die op deze sites wordt gegeven zo sterk met elkaar overeenkomt, dat ik bijna de indruk krijg dat het allemaal van dezelfde schrijver is.

Overigens is die informatie niet overeenkomstig met de informatie die op de site van de Taizé-gemeenschap zelf staat:
http://www.taize.fr/nl

Daarnaast heb ik verschillende sites ontdekt waaruit blijkt dat er vanuit heel veel verschillende kerkelijke stromingen groepen naar Taizé te gaan. Met wat ik tot dusverre heb kunnen vinden, heb ik weinig kunnen ontdekken over het aanbidden van Boeddha of Mohammed binnen Taizé, behalve dan op die sites waar jij jou bijdragen vandaan hebt gehaald en die in mijn beleving niet alleen een heel gekleurd beeld geven, maar waarop dezelfde info ook wordt herhaald op een manier die doet vermoeden dat er feitelijk gewoon sprake is van kopiëren.

Ik onthoud me nog steeds even van het innemen van een standpunt over Taizé, omdat ik daarvoor niet voldoende weet van Taizé. Tot dusverre heb ik echter de indruk dat het om een christelijke gemeenschap gaat, waarbij het niet uitmaakt tot welke kerkelijke stroming je behoort. Als ik naar de site van die gemeenschap kijk, herken ik niet wat jij schrijft als je zegt dat het gaat om het bereiken van mystieke ervaringen en dat zij zich niet op de Schrift baseren.

Tegelijkertijd vraag ik mij af wat er volgens jou mis is met het aanvaarden van andere christenen als medechristenen? Die vraag komt bij mij op als ik lees dat jij zegt: “Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft”. Heb jij het idee dat de ene christen een betere christen is dan de andere christen? En waar baseer jij dat dan op? Kun je dat wel zo stellen, want in feite impliceert dit toch een veroordeling.

Ik vraag me wel eens af wat God denkt van al dat geruzie tussen en juist ook binnen verschillende kerkelijke stromingen. Dat mensen onderling verschillen is een feit. Dat mensen daardoor wellicht ook verschillen in hun persoonlijke geloofsbeleving is wellicht een logisch gevolg daarvan. En dat mensen zich daardoor thuis voelen in verschillende kerkelijke stromingen vloeit daar wellicht uit voort. Maar uiteindelijk geloven alle christenen toch in God de Vader, aanvaarden zij Jezus als de Zoon van God die onze zonden op zich heeft genomen, in de Heilige Geest en in de Bijbel als het Woord van God… Dat is toch wat christenen bindt?

Als je dat als uitgangspunt neemt, is het wellicht helemaal niet zo verkeerd om te zoeken naar de onderlinge overeenkomsten in plaats van elkaar te veroordelen op grond van de onderlinge verschillen. Juist door respect te hebben voor elkaar, door elkaar te aanvaarden als medechristenen kun je een open dialoog aangaan en van elkaar leren. Wellicht komen mensen dan nader tot elkaar.

En daarmee zeg ik niet dat alle kerken moeten opgaan in één grote kerk, want wellicht ga je dan juist ook wel weer voorbij aan het feit dat mensen onderling zodanig verschillen dat zij zich thuis voelen in verschillende kerken, waar het geloof op een verschillende manier wordt beleefd. We zijn niet voor niets zo verschillend, daar heeft onze Maker ongetwijfeld een plan mee gehad. Juist door die onderlinge verschillen kunnen we elkaar immers ook aanvullen, net als alle verschillende lichaamsdelen één lichaam vormen en ieder lichaamsdeel zijn eigen functie heeft.

Of mijn gedachtegang past binnen de gedachtegoed van Taizé weet ik niet. Eigenlijk maakt me dat ook niet uit. Ik meen echter wel dat je hier wellicht toch wat ruimdenkender naar moet proberen te kijken, in plaats van je mening meteen te vormen op basis van informatie uit een paar sites die een heel negatief beeld geven. Als ik ergens iets heb gemist, hoor ik het graag. Uiteindelijk doe ik ook gewoon mijn best om te leren op grond van wat ik binnen dit topic lees en wat ik tot dusverre heb gevonden via internet.


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 9 april 2011, 14:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 15:50
 
Een opmerkelijk ruim standpunt in deze topic. De internet link betreffende RD krant moet je toch tot nadenken stellen, gezien de journalistieke bevindingen getoetst aan de waarheid. Een krant als deze kan toch nooit en te nimmer onwaarheden vermelden op het internet.
Opmerkelijke berichtgeving waaruit zelfs de vrijmetselaardij een vinger in de pap heeft in deze organisatie en weet je waar deze vrijmetselarij toe in staat is...er wordt zelfs in hogere kringen beweert, dat de huidige economische crisis veroorzaakt door het falende bancaire systeem te wijten was mede door de vrijmetselarij……..tevens gaan sommige zelfs zo ver dat er wordt beweert dat zij in staat worden geacht op zeer korte termijn de Tempel te Jeruzalem te kunnen herbouwen en met alle gevolgen van dien. Er bekruipt mij een angstig voorgevoel en wij Christenen berusten blijkbaar liever in de gedachten dat het allemaal wel meevalt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 18:28
 
@ lisa waarom we ook die taize moeten toetsen en niet in gevoel en ervaring op moeten gaan, is omdat de satan zich als engel des licht kan voor doen, en zo ook bij iets goeds een beetje gif kan doen.
paulus nam de ''rechte leer'' erg serieus:

gal 1:

6 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7 en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt!



2 kor 11:

3 Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige [en loutere] toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden. 4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 19:02
 
[quote=LEONARD480]Even voor alle duidelijkheid: ik geef in mijn bijdrage duidelijk aan dat ik geen concreet standpunt inneem over Taizé, simpelweg omdat ik er op dit moment te weinig vanaf weet. Ik ben niet iemand die zich ergens bevooroordeeld over wil opstellen of voorbarige conclusies wil trekken, zonder dat ik de dingen zelf heb onderzocht.

Dat de vrijmetselarij een vinger in de pap heeft binnen de Taizé-gemeenschap heb ik nog nergens aangetoond gezien. En dat Boeddha en Mohammed binnen de Taizé gemeenschap aanbeden worden evenmin. Je kent mij volgens mij goed genoeg om te weten dat ik dingen heel grondig onderzoek en niet zomaar wat roep. Als je net zoveel tijd op internet hebt gezeten als ik, om onderzoek te plegen naar Taizé dan zou jij waarschijnlijk ook de conclusie trekken dat er heel veel sites over Taizé waaruit de indruk wordt gewekt dat het wel degelijk gaat om een christelijke gemeenschap.

Om gelijk maar aan te nemen dat het alles wat de heer Bax schrijft waar is omdat het artikel van hem is gepubliceerd op een bron op het RDNet, gaat mij iets tekort door de bocht. Per slot van rekening is de heer S.C. Bax ook maar gewoon een mens met een eigen mening. Uit zijn artikel (dat overigens dateert van 24-6-1999) maak ik op dat hij zelf in Taizé is geweest en inderdaad, hij uit een aantal ernstige bedenkingen over de vraag in hoeverre de Taizé-gemeenschap de Bijbelse boodschap uit het oog verliest. Dat geeft mij wel de indruk dat we hier met een kritische en waakzame blik naar moeten kijken en heeft me juist uitgenodigd dit verder te onderzoeken.

Uit wat ik tot dusverre heb kunnen vinden kan echter niet aantoonbaar gemaakt worden dat men in de Taizé-gemeenschap niet alleen alle christenen probeert te verenigen, maar zelfs nog een stap verder gaat door te proberen om ook het christendom en andere wereldreligies met elkaar te verenigen. Zou dat daadwerkelijk zo zijn, dan heb ook ik grote bedenkingen bij Taizé. Ik heb namelijk niets met Boeddha, Mohammed of zelfs maar met de paus.

Dat neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er zoveel strijd is tussen alle verschillende kerkelijke stromingen. Ik zeg echter duidelijk dat ik niet vind dat alle kerkelijke stromingen tot één kerk moeten worden samengevoegd. Maar goed, ik ga mezelf daarin niet herhalen, dan lees je nog maar een keer mijn vorige bijdrage door.

Wat ik me afvraag is waarom jij mijn standpunt zo opmerkelijk ruim vind. Want het enige standput dat ik daadwerkelijk inneem is dat ik zeg dat christenen meer zouden moeten kijken naar wat hen bindt en naar de onderlinge overeenkomsten, in plaats van constant maar weer ruzie te maken over de onderlinge verschillen. Vertel eens Leonard.. waarom is dat een opmerkelijk ruim standpunt.

Enne.. waarom maak jij je zo ongerust over de herbouw van de tempel te Jeruzalem? Die gaat er immers toch wel komen, we weten alleen nog niet precies wanneer. Hoewel, wellicht raken we wel heel erg off-topic als we het daar over gaan hebben. Dan kunnen we misschien beter een topic over de eindtijd openen? Doe ik gelijk wel ff, dus als je hierop inhaakt doe dat dan even in het nieuwe topic over de eindtijd ok Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 9 april 2011, 19:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 19:10
 
[quote=DAVID923] David, ik ben volkomen met jouw eens dat we Taizé moeten toetsen. Dat is in feite wat ik ook steeds aangeef. Maar volgens mij moeten we het dan ook echt toetsen en niet alleen af gaan op wat één schrijver daarover zegt. Zie ook mijn reactie op wat Leonard schreef. Ik ben er zelf nog steeds niet uit, heb gewoon te weinig kennis op dat gebied. Zoals gezegd wil ik niet voorbarige conclusies trekken en een bevooroordeeld standpunt innemen, maar waakzaamheid is volgens mij zeker goed. Overigens is dat altijd goed Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JLIN990





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 19:56
 
PEET760 schreef:
Heb bij ons op het koor Bless the Lord,gezongen.
Een heel mooi nummer, een taize lied.
Heb het een en ander daarvan gelezen.
Mooi daar.In de stilte helemaal tot Gad komen.
Was ook wel onder de indruk wat ik op tv heb gezien taize 2010 in rotterdam.
Is een van jullie weleens inTaize geweest?
gr. peet

Vind taizeliederen prachtig. Ook omdat het in diverse talen is vooral Laudate Dominum ( in het latijn) prachtig. Mede vanwege mijn katholieke achtergrond. Maar ook Bless the lord. Maar dan om een andere reden lijkt op psalm 23 en die vind ik prachtig.

Verder hoop ik eind april 2011 voor het eerst naar taize te gaan, ook voor het laatst denk ik omdat ik volgend jaar 30 wordt. Misschien een keer als begeleider in de toekomst, moet eerst zien of het me bevalt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 19:57
 
DAVID923 schreef:
@ lisa waarom we ook die taize moeten toetsen en niet in gevoel en ervaring op moeten gaan, is omdat de satan zich als engel des licht kan voor doen, en zo ook bij iets goeds een beetje gif kan doen.
paulus nam de ''rechte leer'' erg serieus:

gal 1:

6 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7 en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt!



2 kor 11:

3 Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige [en loutere] toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden. 4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.



Deze Bijbelgedeelten kan je op alles toepassen, David. Het evangelie wordt uitgebreid verkondigd bij Taizé alleen al via de liederen die worden gezongen. Christus wordt op geen enkele manier in twijfel getrokken in Zijn afkomst noch in Zijn doel.

Het heeft met waakzaamheid niets te maken wat jij beweert.

Wat je doet is in het wilde weg proberen deze integere groep christenen proberen in een kwaad daglicht te stellen zonder ook maar enig aantoonbaar bewijs. Je uitingen zijn gebaseerd op uit de lucht gegrepen kwaadsprekerij van derden. Ik vind het onsportief en kwalijk, deze groep kwetsbare medemensen die geen enkel kwaad doen en God dienen in elkaar op die manier te bejegenen. Het is stuitend en getuigt van kwaadwillendheid en geenszins van een broederlijke houding ten aanzien van medechristenen.
Immers Paulus drukte ons christenen op het hart; draagt en verdraagt elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 20:07
 
Maar nu wordt Taizé wel fel besproken. Wat denken jullie dan van andere abdijen? Plaatsen waar sommige broeders of zuster al meer dan 60 jaar leven. Hebben jullie al eens een abdij bezocht? Hebben jullie al eens gehoord hoe daar gezongen en gebeden wordt. Hoe daar elke dag een eucharistieviering is.

Ik ben nu eerlijk gezegd helemaal de draad kwijt wanneer ik dit alles lees. Het is voor vele op deze site een totaal onbekende wereld maar er zijn wel oordelen. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Misschien moet er maar eens een ontdekkingsreis gebeuren en niet zomaar klakkeloos wat beredeneren en artikels lezen en interpreteren. Toen ik hier eind 2008 op de site kwam viel ik steil achterover toen ik de verschillende geloofsstrekking las. Nooit heb ik beweerd dat ze iets 'raars' waren. Ik ben heel erg nieuwsgierig naar hun manier van kerk-leven. Ik zou eens heel graag naar een hele strenge protestantse gebedsdienst gaan. Niet met de bedoeling om het af te breken maar wel om het te kunnen ervaren en op een gezonde manier een vergelijking te maken met de wereld van abdijen waar ik 12 jaar heb in vertoeft.

Frank Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5