ChristianMatch
 


Forum

alternatieve geneeskunde en christen zijn
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 02:22
 
hoe staan jullie tegenover alternatieve geneeswijzen?
meer specifiek over osteopathie?
kan je dit laten doen als christen?
of begeef je je hierdoor op het terrein van satan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 03:23
 
MARYLIEN613 schreef:
hoe staan jullie tegenover alternatieve geneeswijzen?
meer specifiek over osteopathie?
kan je dit laten doen als christen?
of begeef je je hierdoor op het terrein van satan?

Dit is een onderwerp dat vorig jaar al eens héél fel besproken werd in een ander topic. Uiteindelijk ging het dan niet meer over de geneeskundige handelingen maar wel over het al dan niet bestaan van satan. Hevige discussies volgde en het zou me niet verwonderen moest dat vanaf vandaag weer gebeuren. De satan als persoon bestaat natuurlijk niet. Het is volgens mij een beschrijving, een benaming van een bepaald gedrag. Een gedrag dat verre van het goede handelen is.

Natuurlijk is osteopathie niet des duivels. Ik vermoed dat het in België nog niet wordt terugbetaald door het ziekenfonds maar dat maakt niet dat het een onvolwaardige behandeling zou zijn die geen beterschap biedt bij klachten. Een fysiotherapie of naar de masseur gaan, zoals ze in België zeggen, heeft ook al zijn heilzaam nut bewezen. Wel dat is ook grotendeels een manuele techniek om weer iets beter te maken net zoals osteopathie.

Natuurlijk heb je alternatieve geneesmethodes die heel gevaarlijk kunnen zijn en eerder boerenbedrog zijn dan een medsche behandeling die beterschap biedt. Voorbeelden daarvan hebben we al genoeg gezien in de pers de afgelopen jaren. Ook een 'behandeling' krijgen in een duistere ruimte waar veel kaarsen branden en de wierook zo dik hangt dat je nog eerder een stoflong erbij krijgt dan geholpen te worden van je kwaal die je wilde laten behandelen is natuurlijk ook maar gewoon kwakzalverij. Dan spreken we nog niet over de mensen die allerhande 'hulp' aanroepen en de meest gekke dingen doen om je te laten geloven dat je geholpen wordt. Je weet wel: voodootoestanden.

Osteopathie is een manuele geneeskunde die al menige mens heeft geholpen. Het is geen aanroepen van een vierde dimensie of wat dan ook. Het heeft ook niets met zen te maken of reiki of iets anders dat als Oosters zal worden beschreven en zal veroordeeld worden omdat het een andere godsdienst is.

Ik vermoed Marylien dat het laatste woord hierover nog niet is gezegd en dat je vraag weer hevige discussie zal teweegbrengen. Ik ga alvast een beetje op onderzoek uit naar de term 'satan'.

Frank Knipoog smiley


Laatst aangepast door
FRANKT627
op zondag 10 april 2011, 06:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 13:16
 
FRANKT627 schreef:
Dit is een onderwerp dat vorig jaar al eens héél fel besproken werd in een ander topic. Uiteindelijk ging het dan niet meer over de geneeskundige handelingen maar wel over het al dan niet bestaan van satan. Hevige discussies volgde en het zou me niet verwonderen moest dat vanaf vandaag weer gebeuren. De satan als persoon bestaat natuurlijk niet. Het is volgens mij een beschrijving, een benaming van een bepaald gedrag. Een gedrag dat verre van het goede handelen is.

Natuurlijk is osteopathie niet des duivels. Ik vermoed dat het in België nog niet wordt terugbetaald door het ziekenfonds maar dat maakt niet dat het een onvolwaardige behandeling zou zijn die geen beterschap biedt bij klachten. Een fysiotherapie of naar de masseur gaan, zoals ze in België zeggen, heeft ook al zijn heilzaam nut bewezen. Wel dat is ook grotendeels een manuele techniek om weer iets beter te maken net zoals osteopathie.

Natuurlijk heb je alternatieve geneesmethodes die heel gevaarlijk kunnen zijn en eerder boerenbedrog zijn dan een medsche behandeling die beterschap biedt. Voorbeelden daarvan hebben we al genoeg gezien in de pers de afgelopen jaren. Ook een 'behandeling' krijgen in een duistere ruimte waar veel kaarsen branden en de wierook zo dik hangt dat je nog eerder een stoflong erbij krijgt dan geholpen te worden van je kwaal die je wilde laten behandelen is natuurlijk ook maar gewoon kwakzalverij. Dan spreken we nog niet over de mensen die allerhande 'hulp' aanroepen en de meest gekke dingen doen om je te laten geloven dat je geholpen wordt. Je weet wel: voodootoestanden.

Osteopathie is een manuele geneeskunde die al menige mens heeft geholpen. Het is geen aanroepen van een vierde dimensie of wat dan ook. Het heeft ook niets met zen te maken of reiki of iets anders dat als Oosters zal worden beschreven en zal veroordeeld worden omdat het een andere godsdienst is.

Ik vermoed Marylien dat het laatste woord hierover nog niet is gezegd en dat je vraag weer hevige discussie zal teweegbrengen. Ik ga alvast een beetje op onderzoek uit naar de term 'satan'.

Frank Knipoog smiley

Dank je Frank voor je antwoord!
en ja ook in België kan je 5 x per jaar naar een osteopaat gaan mt terugbetaling van ziekteverzekering.

Ik ben vorig jaar voor een eerste keer naar een osteopaat geweest en na 3 bezoeken was ik van mijn pijnen vanaf.
Nu ben ik een tiental dagen terug geweest en moet deze week nog eens gaan (jammer genoeg met nog weinig beterschap dit keer).
Nu was ik gisterenavond aan het googelen en kwam een artikel tegen waarin beschreven was dat osteopathie een occulte basis had (probeer hier hopeloos bron te copiëren en te plakken) dus nu zat ik met de vraag : kan ik hiermee verder doen?
In de gemeente deze vraag gesteld deze morgen en men zou hier niet direct iets occults achter zoeken,
heb nog niet voldoende zoekwerk kunnen doen op internet om meerdere bronnen te lezen,
dus vandaar mijn vraag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIC483





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 13:26
 
Het gaat mij te kort door de bocht om te zeggen dat alternatieve geneeswijzen in zijn algemeen occult zijn.

Volgens mij gaat het in de eerste plaats om geneeswijzen die niet wetenschappelijk onderbouwt zijn. Persoonlijk vind ik het geen probleem als een geneeswijze onverklaarbaar is. Ik vind het wel een probleem worden als het ook statistisch niet werkt. Dan is het gewoon geld uit de zak kloppen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 13:46
 
boektip over deze zaken:

R.van der Ven. : Van kwaal tot erger.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 13:48
 
en @ frank :

Quote:
De satan als persoon bestaat natuurlijk niet.

hier kan zoveel over worden gezegd dat het een eigen topic verdiend.
maar negeer of ontken je dat al die Schriftplaatsen waar hij als persoon word voorgesteld? (bijv waar Jezus met hem praat, of uit de hemel zag vallen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:00
 
Een goede boekentip over dit soort zaken:

Heil, Heling en Gezondheid van dr.Heitink en dr. Veenhof......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:02
 
uit ervaringen uit het verleden weet ik dat alternatieve geneeskunde en christen-zijn goed samen kunnen gaan.
toen mijn vader ziek was, kregen we kontakt met iemand die door (noem het maar) handoplegging, de klachten van mijn vader draaglijk kon maken en houden. deze persoon stelde deze gave ten goede en onbaatzuchtig ter beschikking. wilde er niets voor betaald krijgen, hij had tenslotte zijn pensioen, zei hij. vanuit zijn geloof heeft hij zijn gave ten dienste gesteld.

en hoe het 'werkte'? daar stond hij zelf soms ook versteld van. noem het 'de werking van de Geest'.

het heeft mijn vader geholpen om zijn ziekte draaglijk te houden. en als er methoden voor zijn die door de reguliere geneeskunde niet verklaarbaar zijn, maar die wèl werken, waarom zou je ze dan niet TEN GOEDE mogen gebruiken ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:11
 
GRIFFIN748 schreef:
uit ervaringen uit het verleden weet ik dat alternatieve geneeskunde en christen-zijn goed samen kunnen gaan.
toen mijn vader ziek was, kregen we kontakt met iemand die door (noem het maar) handoplegging, de klachten van mijn vader draaglijk kon maken en houden. deze persoon stelde deze gave ten goede en onbaatzuchtig ter beschikking. wilde er niets voor betaald krijgen, hij had tenslotte zijn pensioen, zei hij. vanuit zijn geloof heeft hij zijn gave ten dienste gesteld.

en hoe het 'werkte'? daar stond hij zelf soms ook versteld van. noem het 'de werking van de Geest'.

het heeft mijn vader geholpen om zijn ziekte draaglijk te houden. en als er methoden voor zijn die door de reguliere geneeskunde niet verklaarbaar zijn, maar die wèl werken, waarom zou je ze dan niet TEN GOEDE mogen gebruiken ?

Als iemand vanuit het geloof zijn gave om anderen de handen op te leggen onbaatzuchtig beschikbaar stelt, dan is dat in feite heel Bijbels. Volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt als er gesteld wordt dat bepaalde alternatieve geneeswijzen occult zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:12
 
DAVID923 schreef:
en @ frank :



hier kan zoveel over worden gezegd dat het een eigen topic verdiend.
maar negeer of ontken je dat al die Schriftplaatsen waar hij als persoon word voorgesteld? (bijv waar Jezus met hem praat, of uit de hemel zag vallen)

Mee eens.. open jij dat topic of zal ik dat doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:46
 
MARYLIEN613 schreef:
hoe staan jullie tegenover alternatieve geneeswijzen?
meer specifiek over osteopathie?
kan je dit laten doen als christen?
of begeef je je hierdoor op het terrein van satan?


Op internet stond een onderzoek, door stichting Promise, waar m.i. heel goed, maar vooral ook, objectief is gekeken naar osteopathie en christelijke zienswijze.

http://www.stichting-promise.nl/artikelen/lichaamswerk--occultisme-en-genezing/osteopathie-en-craniosacraal-therapie.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 15:18
 
LISA610 schreef:
Mee eens.. open jij dat topic of zal ik dat doen?

Misschien is het beter om een ander topic te openen want Marylien stelde een vraag waarin osteopathie centraal staat en of het wel kan in een christelijke levensstijl.

Praten over het al dan niet van het bestaan van satan zou ons te ver leiden waardoor de vraag van Marylien verloren gaat.

F & F
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:07
 
DAVID923 schreef:
boektip over deze zaken:

R.van der Ven. : Van kwaal tot erger.

Ik heb zijn boek gelezen : Niemand anders dan Jezus alleen!
indrukwekkend, heb het al 2 x gekocht en al 2 x uitgeleend (als nuttige getuigenisbron)

Kan je iets meer toelichten David waarover het boek "Van kwaal tot erger" gaat?
kan het wel vermoeden, maar weet je toevallig hoe R.van der Ven over osteopathie oordeelt? (zal het boek niet kunnen kopen vooraleer ik mijn afspraak heb!)


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zondag 10 april 2011, 17:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:15
 
CROSSROAD317 schreef:
Op internet stond een onderzoek, door stichting Promise, waar m.i. heel goed, maar vooral ook, objectief is gekeken naar osteopathie en christelijke zienswijze.

http://www.stichting-promise.nl/artikelen/lichaamswerk--occultisme-en-genezing/osteopathie-en-craniosacraal-therapie.htm

Dank je Cross voor je verwijzing, ziet er hier inderdaad goed uit,
Wat ik gelezen had was (na googelen osteopathie en christen zijn):

[url]www.verhoevenmarc.be/_osteopathie-chiropractie.doc

dus nu de waarheid vinden! Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zondag 10 april 2011, 17:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:49
 
FRANKT627 schreef:
Misschien is het beter om een ander topic te openen want Marylien stelde een vraag waarin osteopathie centraal staat en of het wel kan in een christelijke levensstijl.

Praten over het al dan niet van het bestaan van satan zou ons te ver leiden waardoor de vraag van Marylien verloren gaat.

F & F

Mee eens, zal ik dus meteen doen en dan gaan we binnen dit topic dus gewoon verder over alternatieve geneeskunde en christen zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 20:54
 
MARYLIEN613 schreef:
Ik heb zijn boek gelezen : Niemand anders dan Jezus alleen!
indrukwekkend, heb het al 2 x gekocht en al 2 x uitgeleend (als nuttige getuigenisbron)

Kan je iets meer toelichten David waarover het boek "Van kwaal tot erger" gaat?
kan het wel vermoeden, maar weet je toevallig hoe R.van der Ven over osteopathie oordeelt? (zal het boek niet kunnen kopen vooraleer ik mijn afspraak heb!)

nou hij als ex natuur-arts dus echt ervaring deskundige en ook in de theorie, laat Bijbnelse zien en uit eigen ervaringen dat de bron van veel van die zaken occult is. zeer goed boek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:14
 
DAVID923 schreef:
nou hij als ex natuur-arts dus echt ervaring deskundige en ook in de theorie, laat Bijbnelse zien en uit eigen ervaringen dat de bron van veel van die zaken occult is. zeer goed boek.

Bedankt voor de tip David!

heb vroeger nog een paar keer geschreven (via de uitgeverij) met Dr. van de Ven, toen ik zijn ander boek "NIemand anders dan Jezus alleen" gelezen had!
Ga proberen dit boek te vinden deze week,
hij is niet alleen ex natuurarts, maar ook gewoon nog arts hé (vroeger toch)
dus hij zal het wel weten inderdaad!


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zondag 10 april 2011, 21:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:20
 
Ja het mooie is dat Hij tot geloof is gekomen, en nu een heldere toetsende kijk op die dingen heeft, en als geen ander kennis van zaken heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:22
 
We hebben hier natuurlijk onze meningen over maar een gegeven is wel dat bv antroposofische ziekenhuizen toch vrij veel refo mensen behandelen die er eigenlijk niet in geloven maar als de nood aan de man komt toch maar zo'n behandeling ondergaan........
Meningen zijn prima, alleen de praktijk kan wel eens anders werken.......
En dat mag je je wel bewust zijn voordat je van alles vind over iets.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:47
 
WILLEMIJN232 schreef:
We hebben hier natuurlijk onze meningen over maar een gegeven is wel dat bv antroposofische ziekenhuizen toch vrij veel refo mensen behandelen die er eigenlijk niet in geloven maar als de nood aan de man komt toch maar zo'n behandeling ondergaan........
Meningen zijn prima, alleen de praktijk kan wel eens anders werken.......
En dat mag je je wel bewust zijn voordat je van alles vind over iets.....

Hoe sta jij tegenover osteopathie Willemijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:54
 
MARYLIEN613 schreef:
Hoe sta jij tegenover osteopathie Willemijn?


Ik vind het een prima behandelwijze , en heb er absoluut geen idee bij dat het occult is, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat wel bij meer dingen niet heb die anderen hier wel als occult beschouwen.......
Ik ga meer uit van het goede van behandelmethoden dan dat ik er gelijk iets achter zoek........En het blijft tenslotte ook nog eens een persoonlijke keuze van een ieder hoe je je laat behandelen..........
En gelukkig hoef ik ook niet van al die behandelmethoden iets te vinden..........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 00:36
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind het een prima behandelwijze , en heb er absoluut geen idee bij dat het occult is, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat wel bij meer dingen niet heb die anderen hier wel als occult beschouwen.......
Ik ga meer uit van het goede van behandelmethoden dan dat ik er gelijk iets achter zoek........En het blijft tenslotte ook nog eens een persoonlijke keuze van een ieder hoe je je laat behandelen..........
En gelukkig hoef ik ook niet van al die behandelmethoden iets te vinden..........

dank je Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 05:58
 
WILLEMIJN232 schreef:
We hebben hier natuurlijk onze meningen over maar een gegeven is wel dat bv antroposofische ziekenhuizen toch vrij veel refo mensen behandelen die er eigenlijk niet in geloven maar als de nood aan de man komt toch maar zo'n behandeling ondergaan........
Meningen zijn prima, alleen de praktijk kan wel eens anders werken.......
En dat mag je je wel bewust zijn voordat je van alles vind over iets.....

Zou het ook niet kunnen zijn dat de geneeskunde en de medicijnen die we nu kennen afstammen van wat we nu als occulte zaken beschouwen?

Occult bezie ik vandaag als iets voodoo-achtig. Dieren die worden doodgedaan waarvan het bloed gedronken moet worden. Of botjes van dier die in een bepaalde houding moeten vallen om iets te 'analyseren'. Dat is volgens mij occult.

Een orthopedische arts die een bepaalde handeling doet om een schouder of een arm terug in de kom te krijgen gebruikt ook alleen maar zijn handen. Spreken we dan ook van occultisme? Of zou die handeling niet kunnen voor een christenen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 09:29
 
FRANKT627 schreef:
Zou het ook niet kunnen zijn dat de geneeskunde en de medicijnen die we nu kennen afstammen van wat we nu als occulte zaken beschouwen?

Occult bezie ik vandaag als iets voodoo-achtig. Dieren die worden doodgedaan waarvan het bloed gedronken moet worden. Of botjes van dier die in een bepaalde houding moeten vallen om iets te 'analyseren'. Dat is volgens mij occult.

Een orthopedische arts die een bepaalde handeling doet om een schouder of een arm terug in de kom te krijgen gebruikt ook alleen maar zijn handen. Spreken we dan ook van occultisme? Of zou die handeling niet kunnen voor een christenen?


Is het niet zo dat bepaalde stromingen in de christelijke kerk van occult spreken als de geest erbij om de hoek komt kijken?
Ik noem maar even spiritualiteit, yoga edg? Kijk maar even de vorige discussies na op het forum Frank.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 09:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat bepaalde stromingen in de christelijke kerk van occult spreken als de geest erbij om de hoek komt kijken?
Ik noem maar even spiritualiteit, yoga edg? Kijk maar even de vorige discussies na op het forum Frank.......

Ja, die vorige discussie over yoga herinner ik me nog goed. En zoals ik toen al zei zie ik in yoga niets verkeerd. Het is gewoon met je lichaam bezig zijn waardoor je er ook geestelijk wat aan hebt. Op de duur zouden ze turnen of aerobic ook kunnen bezien als occult.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 09:42
 
FRANKT627 schreef:
Ja, die vorige discussie over yoga herinner ik me nog goed. En zoals ik toen al zei zie ik in yoga niets verkeerd. Het is gewoon met je lichaam bezig zijn waardoor je er ook geestelijk wat aan hebt. Op de duur zouden ze turnen of aerobic ook kunnen bezien als occult.


Ik ben het met je eens, en kijk maar eens in kloosters, daar word Zen toch ook beoefend?
En wat Yoga betreft, daar is hier genoeg over gezegd. Maar het blijft-voor mij dan- een heerlijke ontspanning en de enige gedachte die ik er bij heb is dat het zo heerlijk is dat je even geen gedachtes hoeft te hebben......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 09:52
 
FRANKT627 schreef:
Ja, die vorige discussie over yoga herinner ik me nog goed. En zoals ik toen al zei zie ik in yoga niets verkeerd. Het is gewoon met je lichaam bezig zijn waardoor je er ook geestelijk wat aan hebt. Op de duur zouden ze turnen of aerobic ook kunnen bezien als occult.

niet akkoord Frank,
ik heb in het verleden yoga gevolgd;
op een gegeven moment spreekt men ook in yoga-oefeningen over je derde oog waarop je je moet concentreren, dat is volgens mij niet meer zo onschuldig!
op den duur had ik wel angst iets te zullen gaan zien door dat derde oog.
Ook worden bepaalde oefeningen gedaan met als doel je intuitië, je empathisch kunnen aan te scherpen enz.
God liet mij ook wel zien dat yoga niet goed was (voor mij toch) want hoe ontspannend men je de oefeningen ook voorstelt, ik ben eigenlijk moeten stoppen omdat ik telkens teveel pijnen had na de yoga!

Een zuster uit de katholieke kerk en ook mijn vader zei mij ooit ook dat yoga niet onschuldig was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 10:08
 
MARYLIEN613 schreef:
niet akkoord Frank,
ik heb in het verleden yoga gevolgd;
op een gegeven moment spreekt men ook in yoga-oefeningen over je derde oog waarop je je moet concentreren, dat is volgens mij niet meer zo onschuldig!
op den duur had ik wel angst iets te zullen gaan zien door dat derde oog.
Ook worden bepaalde oefeningen gedaan met als doel je intuitië, je empathisch kunnen aan te scherpen enz.
God liet mij ook wel zien dat yoga niet goed was (voor mij toch) want hoe ontspannend men je de oefeningen ook voorstelt, ik ben eigenlijk moeten stoppen omdat ik telkens teveel pijnen had na de yoga!

Een zuster uit de katholieke kerk en ook mijn vader zei mij ooit ook dat yoga niet onschuldig was.

Van dat derde oog begrijp ik niets maar wat is er mis mee om je intuitie of je empathie te vergroten? je kan ook de oefeningen doen zonder je te laten beinvloeden door de Oosterse godsdienst die er achterstaat of kan staan. Je kan lichaam en geest best wel scheiden op dat punt, denk ik.

Dat je stopte met yoga omdat je pijn hebt kan ik best begrijpen. Zeker wanneer het meer is dan zomaar een 'gewennings-pijn'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 11:03
 
MARYLIEN613 schreef:
niet akkoord Frank,
ik heb in het verleden yoga gevolgd;
op een gegeven moment spreekt men ook in yoga-oefeningen over je derde oog waarop je je moet concentreren, dat is volgens mij niet meer zo onschuldig!
op den duur had ik wel angst iets te zullen gaan zien door dat derde oog.
Ook worden bepaalde oefeningen gedaan met als doel je intuitië, je empathisch kunnen aan te scherpen enz.
God liet mij ook wel zien dat yoga niet goed was (voor mij toch) want hoe ontspannend men je de oefeningen ook voorstelt, ik ben eigenlijk moeten stoppen omdat ik telkens teveel pijnen had na de yoga!

Een zuster uit de katholieke kerk en ook mijn vader zei mij ooit ook dat yoga niet onschuldig was.



Je hebt verschillende soorten yoga he? vergeet dat ook niet.....net zo als dat je veel verschillende stomingen in het christendom hebt. het één ligt je beter dan het andere.....Ik moet met mijn yoga me ook erg op een punt concentreren maar volgens mij is dat meer omdat je dan beter op één been kan staan terwijl je je andere been gestrekt voor je hebt.......
Maar ik weet Marylien dat er inderdaad stromingen in de yoga zijn die ook erg over de psyche gaan. Als dat je angstig maakt moet je dat ook zeker niet gaan doen.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 12:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt verschillende soorten yoga he? vergeet dat ook niet.....net zo als dat je veel verschillende stomingen in het christendom hebt. het één ligt je beter dan het andere.....Ik moet met mijn yoga me ook erg op een punt concentreren maar volgens mij is dat meer omdat je dan beter op één been kan staan terwijl je je andere been gestrekt voor je hebt.......
Maar ik weet Marylien dat er inderdaad stromingen in de yoga zijn die ook erg over de psyche gaan. Als dat je angstig maakt moet je dat ook zeker niet gaan doen.......

ja da's waar Willemijn,
ik herinner me nog hoe ik me telkens op een kapstok in de turnzaal concentreerde om te kunnen blijven op dat één been staan Lachende smiley
met die leerkracht heb ik het 3 jaar gevolgd en voelde mij er inderdaad goed bij,
met iemand anders 2 jaar later ben ik dus gestopt want het voelde op geen enkel vlak meer goed aan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1