ChristianMatch
 


Forum

Pinksteren
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 april 2011, 20:24
 
Wat betekent Pinksteren voor jou.. Waarom denk je dat we dat zo vieren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 april 2011, 23:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat betekent Pinksteren voor jou.. Waarom denk je dat we dat zo vieren?

Je gaat te snel Chat, we krijgen eerst nog hemelvaart hè... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 04:54
 
Jezus had na zijn verrijzenis en vóór Zijn hemelvaart toch beloofd dat de Heilig Geest zou gestuurd worden. Die de leerlingen en andere gelovige geestelijk zou bijstaan en begeleiden.

Jezus was de enige zichtbare en tastbare goddelijke persoon die er ooit was. De Vader heeft men nooit gezien in een menselijk gedaante. Men kan geen voorstelling maken van een fysieke God. Het zou slechts giswerk zijn en een voorstelling van God zou trouwens nooit af zijn. Jezus was er ooit wel als levende mens. Een mens die gehoord kon worden. Een mens die men kon aanraken en voelen. Een mens die handelde volgens de Vader. Welnu, nu Jezus fysiek niet meer aanwezig is wordt ons de mogelijkheid geschonken om te handelen in de geest van de Vader en Jezus. Hun geest waart als het ware nog hier rond. Zoals men ook wel eens in het dagelijkse leven zegt: we doen alles volgens de geest van de wet. Of: zijn of haar geest leeft hier nog verder. Waarmee men niet wilt zeggen dat er een kwade (occulte) kracht rondzwerft maar men wilt wel zeggen dat er nog gehandeld, geleefd, gedacht wordt zoals die ene bepaalde persoon het vroeger deed. Zo heeft Jezus beloofd de Heilige Geest te sturen oms te begeleiden. De derde persoon van God heeft nu de taak op zich genomen terwijl Jezus zich bij de Vader heeft gevoegd. Wat niet wilt zeggen dat Vader en Zoon nu niet meer van betekenis zijn. We weten allemaal wel als christenen dat het niet zo is en dat we ons steeds kunnen richten tot Hen. De katholieke en orthodoxe christenen hebben dan ook nog eens Maria, die ze als moeder van de Zoon, ook als een voorspreekster kunnen aanroepen. Toch is dit een ander verhaal.

Jezus werd ooit gedoopt met de Heilige Geest lezen we in de Schrift. Hierdoor kreeg Hij van de Vader een zending. Zo ook worden wij op die dag, op Pinksteren, ons extra bewust gemaakt van onze zending als christenen. We vragen in gebeden en liederen de Heilige Geest om over ons neer te dalen. Om Zijn intocht in ons te houden. Wij vragen Hem om ons hart te vullen met de hemelse barmhartigheid. Of zowel zoals we zingen:

Kom, Schepper Geest, daal tot ons neer,
houd Gij bij ons Uw intocht, Heer,
vervul het hart dat U verbeidt
met hemelse barmhartigheid.

Gij zijt de gave Gods, Gij zijt
de grote Trooster in de tijd,
de bron waaruit het leven springt,
het liefdevuur dat ons doordringt.

Gij schenkt Uw gaven zevenvoud,
o hand die God ten zegen houdt,
o taal waarin wij God verstaan,
wij heffen onze lofzang aan.

Verlicht ons duistere verstand,
geef dat ons hart van liefde brandt,
en dat ons zwakke lichaam leeft
vanuit de kracht die Gij ons geeft.

Verlos ons als de vijand woedt,
geef ons de vrede weer voorgoed.
Leid Gij ons voort, opdat geen kwaad,
geen ongeval ons leven schaadt.

Doe ons de Vader en de Zoon
aanschouwen in de hoge troon,
o Geest van Beiden uitgegaan,
wij bidden U gelovig aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 09:11
 
FRANKT627 schreef:
Jezus had na zijn verrijzenis en vóór Zijn hemelvaart toch beloofd dat de Heilig Geest zou gestuurd worden. Die de leerlingen en andere gelovige geestelijk zou bijstaan en begeleiden.

Jezus was de enige zichtbare en tastbare goddelijke persoon die er ooit was. De Vader heeft men nooit gezien in een menselijk gedaante. Men kan geen voorstelling maken van een fysieke God. Het zou slechts giswerk zijn en een voorstelling van God zou trouwens nooit af zijn. Jezus was er ooit wel als levende mens. Een mens die gehoord kon worden. Een mens die men kon aanraken en voelen. Een mens die handelde volgens de Vader. Welnu, nu Jezus fysiek niet meer aanwezig is wordt ons de mogelijkheid geschonken om te handelen in de geest van de Vader en Jezus. Hun geest waart als het ware nog hier rond. Zoals men ook wel eens in het dagelijkse leven zegt: we doen alles volgens de geest van de wet. Of: zijn of haar geest leeft hier nog verder. Waarmee men niet wilt zeggen dat er een kwade (occulte) kracht rondzwerft maar men wilt wel zeggen dat er nog gehandeld, geleefd, gedacht wordt zoals die ene bepaalde persoon het vroeger deed. Zo heeft Jezus beloofd de Heilige Geest te sturen oms te begeleiden. De derde persoon van God heeft nu de taak op zich genomen terwijl Jezus zich bij de Vader heeft gevoegd. Wat niet wilt zeggen dat Vader en Zoon nu niet meer van betekenis zijn. We weten allemaal wel als christenen dat het niet zo is en dat we ons steeds kunnen richten tot Hen. De katholieke en orthodoxe christenen hebben dan ook nog eens Maria, die ze als moeder van de Zoon, ook als een voorspreekster kunnen aanroepen. Toch is dit een ander verhaal.

Jezus werd ooit gedoopt met de Heilige Geest lezen we in de Schrift. Hierdoor kreeg Hij van de Vader een zending. Zo ook worden wij op die dag, op Pinksteren, ons extra bewust gemaakt van onze zending als christenen. .

Frank ik kan mis zijn en je verkeerd verstaan, maar heb toch een bedenking bij wat je schrijft:
ik kan aannemen dat er soms gehandeld, geleefd en gedacht wordt naar de geest (de ingesteldheid, de levenshouding) van iemand die er niet meer is op aarde,
maar soms kan je inderdaad wel iets (of iemands aanwezigheid) voelen, gewaarworden van iemand die er niet meer is, en ja dan ben ik op mijn hoede voor krachten die al dan niet occult kunnen zijn van afkomst!
Maar zoals je het schrijft zou dit ook betekenen dat de H. Geest de houding is die wij christenen aannemen in navolging van Christus,
ik geloof erin dat wij een extra rijkdom krijgen door de "aanwezigheid van de Heilige Geest" en dat het niet enkel in ons hoofd en denken is dat wij proberen te leven in navolging van Jezus.

of begrijp ik je niet goed?

zou de eerste keer niet zijn maar dat ligt dan niet aan jou of jullie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 09:31
 
MARYLIEN613 schreef:
Frank ik kan mis zijn en je verkeerd verstaan, maar heb toch een bedenking bij wat je schrijft:
ik kan aannemen dat er soms gehandeld, geleefd en gedacht wordt naar de geest (de ingesteldheid, de levenshouding) van iemand die er niet meer is op aarde,
maar soms kan je inderdaad wel iets (of iemands aanwezigheid) voelen, gewaarworden van iemand die er niet meer is, en ja dan ben ik op mijn hoede voor krachten die al dan niet occult kunnen zijn van afkomst!
Maar zoals je het schrijft zou dit ook betekenen dat de H. Geest de houding is die wij christenen aannemen in navolging van Christus,
ik geloof erin dat wij een extra rijkdom krijgen door de "aanwezigheid van de Heilige Geest" en dat het niet enkel in ons hoofd en denken is dat wij proberen te leven in navolging van Jezus.

of begrijp ik je niet goed?

zou de eerste keer niet zijn maar dat ligt dan niet aan jou of jullie

Ja Marylien, ik ken dat gevoel van een aanwezigheid voelen hoor. Tijdens de kloosterjaren had ik ook echt die Aha-erlebnis enkele malen mogen ervaren. Dat was dan Zijn aanwezigheid. Het is slechts een enkele keer gebeurd en dat heeft me dagen beziggehouden.

Ik weet ook goed wat je wilt zeggen met die andere aanwezigheid. Zelf geloof ik daar ook in. Dat heb ik al van kleins af dat ik weet dat er andere krachten zijn. Die tak van de para-psychologie heeft me altijd geboeid. Ik geloof ook in klopgeesten ook al heb ik het nooit meegemaakt. Ik geloof niet in een satan die rondzwerft in een gedaante van een mens. Dus op een bepaald vlak ben ik het met je eens.

De Heilige Geest stuurt ons, of geeft ons raad, of leidt ons naar een leven in navolging van Christus. Hij komt binnen in ons hart. Hij stuurt het emotionele en de ratio in ons. Die stuwing die we krijgen zal uiteindelijk ook zijn kracht en voltooiing vinden in ons handelen. Zo is dus de Heilige Geest op een theoretische en praktische wijze aanwezig in ons christelijk bestaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARNOLD765





Berichten: 60

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 10:27
 
Jezus werd ooit gedoopt met de Heilige Geest lezen we in de Schrift
waar staat dat,ik lees alleen dat Jezus gedoopt werd,en daarna kwam de Heilige Geest in de vorm van een duif
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 11:34
 
FRANKT627 schreef:
De Heilige Geest stuurt ons, of geeft ons raad, of leidt ons naar een leven in navolging van Christus. Hij komt binnen in ons hart. Hij stuurt het emotionele en de ratio in ons. Die stuwing die we krijgen zal uiteindelijk ook zijn kracht en voltooiing vinden in ons handelen. Zo is dus de Heilige Geest op een theoretische en praktische wijze aanwezig in ons christelijk bestaan.

OK volledig akkoord, had je hier niet goed begrepen Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARNOLD765





Berichten: 60

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 11:44
 
ik heb het heel goed begrepen,hij schrijft dat jezus gedoopt werd in de heilige geest,maar dat staat er niet,we moeten wel de bijbel goed citeren,anders krijg je rare theorieen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 11:58
 
ARNOLD765 schreef:
Jezus werd ooit gedoopt met de Heilige Geest lezen we in de Schrift
waar staat dat,ik lees alleen dat Jezus gedoopt werd,en daarna kwam de Heilige Geest in de vorm van een duif

Mattheus 3:16
"En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en Hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen."(statenvertaling)

Volgens mij zegt het laatste gedeelte wel degelijk dat de Here Jezus gedoopt is met de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 12:09
 
ARNOLD765 schreef:
Jezus werd ooit gedoopt met de Heilige Geest lezen we in de Schrift
waar staat dat,ik lees alleen dat Jezus gedoopt werd,en daarna kwam de Heilige Geest in de vorm van een duif

Ik heb mijn tekst nog eens nagelezen en ik zie nergens een citaat uit de Bijbel staan. Toch begrijp ik je standpunt en had ik het iets anders kunnen schrijven. Het was meer een veronderstelling van mij afgaande op wat ik gelezen heb en de studies die ik in lang vervlogen tijden deed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 12:31
 
Goed Pinksteren, wat betekent dat voor mij?

Het eerste wat ik hier naar voren wil brengen, is dat dit feest al bestond in het Oude Testament. Het is nl. een oogstfeest en de joden hebben het gebruik om tijdens dit feest het verhaal van Ruth voor te lezen, omdat dit zich voor een groot gedeelte afspeelt tijdens de oogst...

En als je het dan toepast, kom je in mijn ogen op de belangrijkste betekenis van pinksteren: God heeft Zijn Geest gestuurd om de oogst binnen te halen....(Joh. 4)En onze opdracht is dan ook om deze oogst met Hem binnen te halen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 27 april 2011, 12:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 12:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed Pinksteren, wat betekent dat voor mij?

Het eerste wat ik hier naar voren wil brengen, is dat dit feest al bestond in het Oude Testament. Het is nl. een oogstfeest en de joden hebben het gebruik om tijdens dit feest het verhaal van Ruth voor te lezen, omdat dit zich voor een groot gedeelte afspeelt tijdens de oogst...

En als je het dan toepast, kom je in mijn ogen op de belangrijkste betekenis van pinksteren: God heeft Zijn Geest gestuurd om de oogst binnen te halen....(Joh. 4)En onze opdracht is dan ook om deze oogst met Hem binnen te halen.

Ben ik het volledig mee eens. Dat is het doel van de Heilige Geest: dat we leven zoals Jezus het ons voordeed.

Ik denk dat al eerder in het OT melding werd gemaakt van de Heilige Geest.

Hoe beleef je het zelf Chat? Vind je dat we ons kunnen, mogen, moeten richten tot Geest of zeg blijf je liever bij Jezus of God? Ik weet dat sommige mensen niet direct een voeling hebben met de Heilige Geest. Dat ze de HG eerder als iets abstracts beschouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARNOLD765





Berichten: 60

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 13:52
 
ik bedoelde dat het niet in de bijbel staat dat jezus met de geest gedoopt werd.bedankt voor je reactie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 17:33
 
FRANKT627 schreef:
Ben ik het volledig mee eens. Dat is het doel van de Heilige Geest: dat we leven zoals Jezus het ons voordeed.

Ik denk dat al eerder in het OT melding werd gemaakt van de Heilige Geest.

Hoe beleef je het zelf Chat? Vind je dat we ons kunnen, mogen, moeten richten tot Geest of zeg blijf je liever bij Jezus of God? Ik weet dat sommige mensen niet direct een voeling hebben met de Heilige Geest. Dat ze de HG eerder als iets abstracts beschouwen.
Er zijn zoveel dingen over te zeggen, dat ik dat liever stukje bij beetje doe. Voor mij is het belangrijkste, dat Gods Geest over de mens is uitgestort om het werk van Christus te voltooien. En dat houdt in dat we geroepen zijn om de oogst bijeen te halen, en klaar te maken als de bruid van Christus...
Bij alles wat we mogen meemaken, moeten we niet uit het oog verliezen bezig te zijn met Zijn opdracht. Daarvoor heeft Hij Zijn Geest gegeven.
Als ik met mensen praat over de Heilige Geest, is dat ook mijn eerste vraag: ben je bereid voor God te werken? Dan zal Hij je bekrachtigen met Zijn Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 21:49
 
Goed een oud topic weer naar boven halen. Waar denken we aan bij Pinksteren. Het eerste wat ik duidelijk gemaakt heb is dat Pinksteren een oogstfeest is. Nu een tweede aspect:

Joh.14 schreef:
Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.
Door het uistorten van de Heilige Geest, mogen we weten, dat Gods Geest in ons woont. Het woord pleitbezorger, parakletos, betekent eigenlijk: hij die geroepen is om naast je te staan. Met de uitstorting van de Heilige Geest weten we, dat we niet alleen in de wereld zijn, maar dat we iemand hebben, die ons terzijde staat. Die ons helpt, ondersteunt, de weg wijst. Opeens is God niet meer een abstracte definitie, maar is Hij heel concreet geworden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 22:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed een oud topic weer naar boven halen. Waar denken we aan bij Pinksteren. Het eerste wat ik duidelijk gemaakt heb is dat Pinksteren een oogstfeest is. Nu een tweede aspect:


Door het uistorten van de Heilige Geest, mogen we weten, dat Gods Geest in ons woont. Het woord pleitbezorger, parakletos, betekent eigenlijk: hij die geroepen is om naast je te staan. Met de uitstorting van de Heilige Geest weten we, dat we niet alleen in de wereld zijn, maar dat we iemand hebben, die ons terzijde staat. Die ons helpt, ondersteunt, de weg wijst. Opeens is God niet meer een abstracte definitie, maar is Hij heel concreet geworden.

En zo is het Amen.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juni 2011, 23:30
 
Stort de Heilge Geest 1 keer (in de tijd apostel Petrus) of elk jaar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juni 2011, 09:47
 
HERMAN388 schreef:
Stort de Heilge Geest 1 keer (in de tijd apostel Petrus) of elk jaar?

De Heilige Geest komt in je(wordt op je uitgestort) op het moment wanneer mensen Hem daarom bidden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juni 2011, 11:04
 
HERMAN388 schreef:
Stort de Heilge Geest 1 keer (in de tijd apostel Petrus) of elk jaar?


Ik denk dat je zelf best wel een idee hebt Herman ... dus ik ben benieuwd hoe jij erover denkt ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juni 2011, 14:47
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik denk dat je zelf best wel een idee hebt Herman ... dus ik ben benieuwd hoe jij erover denkt ??

De Heilige Geest stort maar 1 keer.
Maar Hij werkt wel door onder de bediening van Gods Woord en Sacramenten.
Alles wat Jezus gedaan heeft gebeurde ook 1 keer, zoals geboorte, lijdensweg, kruisiging, opstanding en hemelvaart.
Zijn wederkomst moet nog komen.
We blijven wel in gedachten over dit heilfeiten.
De kern van het Evangelie is dat Jezus waarlijk opgestaan is en moet de gelovigen doorgeven dat Hij leeft door de werking van de Heilige Geest.
We moeten ook gaan verkondigen, dat is de opdracht van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juni 2011, 20:13
 
HERMAN388 schreef:
De Heilige Geest stort maar 1 keer.
Maar Hij werkt wel door onder de bediening van Gods Woord en Sacramenten.
Alles wat Jezus gedaan heeft gebeurde ook 1 keer, zoals geboorte, lijdensweg, kruisiging, opstanding en hemelvaart.
Zijn wederkomst moet nog komen.
We blijven wel in gedachten over dit heilfeiten.
De kern van het Evangelie is dat Jezus waarlijk opgestaan is en moet de gelovigen doorgeven dat Hij leeft door de werking van de Heilige Geest.
We moeten ook gaan verkondigen, dat is de opdracht van Jezus.
Ik ben het met je eens dat de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren een eenmalig heilsfeit is. Waar ik anders over denk is, je stelling dat Gods Geest nu alleen nog maar werkt via Gods woord en de sacramenten. Ik geloof, dat Gods Geest ook door mensen persoonlijk heen kan werken op velerlei manieren. Ik heb het altijd een vreemde redenatie gevonden, dat omdat de Bijbel af is, Gods Geest niet meer hoeft te werken op Zijn machtige manier.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 10 juni 2011, 20:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 12 juni 2011, 12:21
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik ben het met je eens dat de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren een eenmalig heilsfeit is. Waar ik anders over denk is, je stelling dat Gods Geest nu alleen nog maar werkt via Gods woord en de sacramenten. Ik geloof, dat Gods Geest ook door mensen persoonlijk heen kan werken op velerlei manieren. Ik heb het altijd een vreemde redenatie gevonden, dat omdat de Bijbel af is, Gods Geest niet meer hoeft te werken op Zijn machtige manier.

De uitstorting van de Geest is niet aan 1 heilsfeit gebonden..zoals ik het in de Bijbel lees is het een belofte voor alle mensen:

28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 12 juni 2011, 19:19
 
MARIAN519 schreef:
De uitstorting van de Geest is niet aan 1 heilsfeit gebonden..zoals ik het in de Bijbel lees is het een belofte voor alle mensen:

28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

Iedereen die tot geloof komt ontvangt nu persoonlijk de Heilige Geest. Dat is op zich natuurlijk ook al een heilsfeit, als iemand tot geloof komt.
Maar het is geen groepsgebeuren meer zoals met Pinksteren.
De tekst die je aanhaalt is een profetie over Israël die in Joël staat en in Handelingen geciteerd word door Petrus. Met Pinksteren is die profetie gedeeltelijk in vervulling gegaan en straks als het volk Israël Hem weer zal zien zullen zij Hem aannemen als hun verlosser. Dan zal Hij zijn Geest over hun uitstorten en hun harten reinigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 12 juni 2011, 19:31
 
MARIAN519 schreef:
De uitstorting van de Geest is niet aan 1 heilsfeit gebonden..zoals ik het in de Bijbel lees is het een belofte voor alle mensen:

28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
Je draait mn woorden om vind ik. Het heilsfeit is dat de Geest de bediening van Jezus op aarde overnam. Dat is één keer gebeurd. De belofte dat Jezus ons niet alleen zou laten, maar de Geest over ons zou uitstorten is daarmee vervuld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 13 juni 2011, 19:11
 
CHATULIEM619 schreef:
Je draait mn woorden om vind ik. Het heilsfeit is dat de Geest de bediening van Jezus op aarde overnam. Dat is één keer gebeurd. De belofte dat Jezus ons niet alleen zou laten, maar de Geest over ons zou uitstorten is daarmee vervuld.

Hoi Chatuliem,

Het spijt me als het zo op je over kwam..ik geloof dat er verschillende heilsfeiten/gebeurtenissen kunnen zijn ook betreffende de uitstorting van de Heilige Geest.
Jezus liet zijn volgelingen geen wezen, Hij beloofde hen een andere Trooster te geven, die de Vader sturen zou uit Zijn Naam.
Wat in Jesaja staat en in Handelingen aangehaald wordt, zoals Kathy aangaf, is een profetie en een belofte...en dan voor allen, ook voor ons ja...dat bedoelde ik ermee te zeggen..niet dat ik je woorden om wilde draaien.. Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 juni 2011, 14:38
 
MARIAN519 schreef:
Hoi Chatuliem,

Het spijt me als het zo op je over kwam..ik geloof dat er verschillende heilsfeiten/gebeurtenissen kunnen zijn ook betreffende de uitstorting van de Heilige Geest.
Jezus liet zijn volgelingen geen wezen, Hij beloofde hen een andere Trooster te geven, die de Vader sturen zou uit Zijn Naam.
Wat in Jesaja staat en in Handelingen aangehaald wordt, zoals Kathy aangaf, is een profetie en een belofte...en dan voor allen, ook voor ons ja...dat bedoelde ik ermee te zeggen..niet dat ik je woorden om wilde draaien.. Verlegen lachende smiley
Ach Marian, je hoeft niet meteen sorry te zeggen hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 19 juni 2011, 09:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Ach Marian, je hoeft niet meteen sorry te zeggen hoor.

Het gaat mij om een stukje duidelijkheid naar elkaar toe.

Jij zegt: "De belofte dat Jezus ons niet alleen zou laten, maar de Geest over ons zou uitstorten is daarmee vervuld."
En dan zet jij een punt.

Petrus haalt de profetie uit Joël aan, die spreekt voor allen..in alle tijden.

"16 Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joël:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren.
19 En Ik zal wonderen geven in de hemel boven en tekenen op de aarde beneden: bloed, vuur en rookwalm.
20 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en ontzagwekkende dag van de Heere komt.
21 En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden.
37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal."

Het is dan een belofte, dat God ZAL uitstorten, niet eenmalig, maar telkens weer...alles zal gebeuren..het is een belofte voor de toekomende tijd.

Maar misschien bedoel jij dat ook te zeggen?


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 19 juni 2011, 09:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 juni 2011, 12:41
 
MARIAN519 schreef:
Het gaat mij om een stukje duidelijkheid naar elkaar toe.

Jij zegt: "De belofte dat Jezus ons niet alleen zou laten, maar de Geest over ons zou uitstorten is daarmee vervuld."
En dan zet jij een punt.

Petrus haalt de profetie uit Joël aan, die spreekt voor allen..in alle tijden.

"16 Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joël:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren.
19 En Ik zal wonderen geven in de hemel boven en tekenen op de aarde beneden: bloed, vuur en rookwalm.
20 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en ontzagwekkende dag van de Heere komt.
21 En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden.
37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal."

Het is dan een belofte, dat God ZAL uitstorten, niet eenmalig, maar telkens weer...alles zal gebeuren..het is een belofte voor de toekomende tijd.

Maar misschien bedoel jij dat ook te zeggen?

Ik geloof dat er heel veel momenten zijn geweest dat Gods Geest uitgestort is over de mensen. De geschiedenis staat vol met opwekkingen. Maar Pinksteren is in die zin een heilsfeit. Want daar is de taak van Jezus overgenomen door de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 20 juni 2011, 19:03
 
Quote:
Ik geloof dat er heel veel momenten zijn geweest dat Gods Geest uitgestort is over de mensen. De geschiedenis staat vol met opwekkingen. Maar Pinksteren is in die zin een heilsfeit. Want daar is de taak van Jezus overgenomen door de Heilige Geest.

Goed gezegd.
Vind de verhalen over de opwekkingen tijdens Jonathan Edwards.
Maar dat is idd niet van hetzelfde karakter als pinksteren.
Als we deze lijn-anologie aanhouden zien we ook dat we 1 keer worden wedergeboren, en erna met de geest kunnen worden vervult, of de geest bedroeven, maar er is maar 1x een wedergeboorte en inwoning van de Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 27 juni 2011, 21:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik geloof dat er heel veel momenten zijn geweest dat Gods Geest uitgestort is over de mensen. De geschiedenis staat vol met opwekkingen. Maar Pinksteren is in die zin een heilsfeit. Want daar is de taak van Jezus overgenomen door de Heilige Geest.

hmmm, daar denk ik toch anders over... de taak die Jezus had op aarde is toch een heel persoonlijke en unieke taak die de H.G. volgens mij niet heeft overgenomen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2