ChristianMatch
 


Forum

liefde tegenover commitment
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juli 2011, 21:48
 
BAS917 schreef:
Er zijn verschillende mensen die een meer inhoudelijke discussie willen. De laatste tijd vraag ik mij nogal eens af wat een relatie op den duur in stand houdt.
Is dat:
Liefde: betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander;
of is dat:
Commitment: verbondenheid, de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel; of verbintenis; of verplichting.

Ik denk dat er gedurende een relatie een verschuiving tussen de twee kan plaatsvinden, zien jullie dat ook zo?
Ik heb daar al wel mijn gedachten over, maar ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Groeten,
Bas

Liefde is een commitment volgens mij. Liefde kan niet bestaan zonder commitment. Hoe kun je immers iets voelen voor iemand als je geen verbondenheid voelt?

Wel is er in de groei van een relatie sprake van verschuiving van het soort liefde, de soort verbondenheid die je voelt, denk ik. Wat anderen hier ook al schreven: eerst is er meer verliefdheid (wat al wel op verbondenheid wijst), later wordt dit meer liefde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 3 juli 2011, 20:00
 
HENK710 schreef:
Liefde is een commitment volgens mij. Liefde kan niet bestaan zonder commitment. Hoe kun je immers iets voelen voor iemand als je geen verbondenheid voelt?

Wel is er in de groei van een relatie sprake van verschuiving van het soort liefde, de soort verbondenheid die je voelt, denk ik. Wat anderen hier ook al schreven: eerst is er meer verliefdheid (wat al wel op verbondenheid wijst), later wordt dit meer liefde...

Niet mee eens, maar we kunnen van mening verschillen, toch ? Knipoog smiley

Verder wordt er over "trouw" gesproken, maar ik vraag me dan af, hoe lang trouw duurt... (niet bedoeld om te antwoorden, een vraag voor mijzelf, omdat ik zelf geloof dat trouw bedoeld is voor altijd).
Kijk, voor God duurt trouw eeuwig, maar wij mensen denken dat als je bijv. 5 jaar lang trouw bent dit een prestatie is... en dat snap ik dus niet helemaal. Daarom zeg ik als het niet voortvloeit uit liefde, kan het nog wel een aantal jaar stand houden, maar dan houdt het een keer op.

Waar ik me tevens over verbaas is altijd dat heilige van het huwelijk.
Bij je trouwen heb je een belofte aan God gedaan wordt er gezegd... maar geldt die belofte alleen voor het huwelijk ???
Je mag ook niet iemand slecht behandelen, of iemand bedriegen, liegen, bestelen of weet ik wat... maar soms krijg ik het idee dat scheiding een grotere zonde is dan wat ook. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je gaat scheiden, maar er zijn wel meer dingen wat totaal niet de bedoeling is.
Ook al staat het dan niet zwart op wit, daarin heb je toch ergens ook een belofte aan God gedaan.

Tot slot wil ik zeggen dat het een verschil is of je wel of niet gelooft. Als 1 van de partners niet gelooft, kun je dan nog wel uitgaan van de bijbel ? (Vraag die ik mezelf stel, niet zozeer bedoelt om te beantwoorden).
De bijbel beschrijft namelijk hoe het zou moeten zijn... en gaat volgens mij uit van gelovigen... David ging wel degelijk de fout in, maar zijn leidraad was God en volgens mij zit daarin het verschil.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 3 juli 2011, 20:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 01:10
 
Vanuit liefde een relatie aangaan, is het aangaan met commitments.
De belangrijktse is trouw aan elkaar.

Ik zag in een documentaire een echtpaar waarvan de vrouw terminaal was, zij zeiden liefde is geven en krijgen (dus niet nemen). Omdat zij op gegeven moment op het punt komen zou dat ze niet meer geven kon vanwege haar ziekte, zou hij haar toch in liefde bijstaan blijven.
Zonder liefde met ongevraagd commitment (het is een vanzelf sprekendheid) is zo iets niet op te brengen.

Ook de Heer legt aan zijn Liefde een commitment vast, we moeten ons oude leven aan Hem geven om het nieuwe te beƫrven.

Liefde kan beslist niet onvoorwaardelijk zijn, het is een kwestie van actie reactie. Echter zoals ik al eerder noemde, kan men geen claim doen aangaande het geven moet mogelijk zijn voor je partner.

Pas als men de liefde voor zich zelf hoger stelt dan die van God of een ander gaat het fout. er was vandaag een stel meer dan 55 jaar getrouwd, bij ons in de kerk, de vrouw zei, dat er heus wel eens ruzie en andere moeilijkheden zijn geweest, maar dat de liefde er voor gezorgd heeft dat ze bij elkaar bleven.

Verliefd zijn is mooi, maar liefde is een groeiproces, de enige voorwaarde (commitment) is dat we alles in het werk moeten stellen om het te laten groeien.


Laatst aangepast door
PIETER619
op woensdag 20 juli 2011, 21:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 22:47
 
SUSANNAH475 schreef:
Liefde is een vrijwillige keuze...
Liefde is besluiten voor de ander te gaan...
Liefde is stapel'gek' op elkaar zijn...
Liefde is houden van !!

Liefde is niet opgeven, doorgaan, ondanks meningsverschillen, ondanks strijd, het betekent voor de ander kiezen, niet gedwongen maar vrijwillig.


Als je trouwt kun je zeggen dat je eraan vast zit... maar ook trouwen is een keuze die je maakt, de keuze om te zeggen... met jou ga ik door, wat er ook gebeurt.
Liefde kan mooi zijn en romantisch, maar liefde kan ook betekenen vechten voor je relatie.

Kijk naar het kruis, dat is Liefde.
Kijk naar Jezus, dan weet je wat liefde is.
Als je wilt weten wat liefde is, kijk je naar God !!


1 Kor. 13:4-6

Wat heb je dat prachtig verwoord. Hier ben ik het volledig mee eens....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2