ChristianMatch
 


Forum

liefde tegenover commitment
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
BAS917





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 05:07
 
Er zijn verschillende mensen die een meer inhoudelijke discussie willen. De laatste tijd vraag ik mij nogal eens af wat een relatie op den duur in stand houdt.
Is dat:
Liefde: betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander;
of is dat:
Commitment: verbondenheid, de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel; of verbintenis; of verplichting.

Ik denk dat er gedurende een relatie een verschuiving tussen de twee kan plaatsvinden, zien jullie dat ook zo?
Ik heb daar al wel mijn gedachten over, maar ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Groeten,
Bas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA695





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 09:39
 
BAS917 schreef:
Er zijn verschillende mensen die een meer inhoudelijke discussie willen. De laatste tijd vraag ik mij nogal eens af wat een relatie op den duur in stand houdt.
Is dat:
Liefde: betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander;
of is dat:
Commitment: verbondenheid, de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel; of verbintenis; of verplichting.

Ik denk dat er gedurende een relatie een verschuiving tussen de twee kan plaatsvinden, zien jullie dat ook zo?
Ik heb daar al wel mijn gedachten over, maar ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Groeten,
Bas

Hallo Bas lijkt me niet zo moeilijk als je verbonden voelt met iemand en je samen een doel hebt gesteld je hebt laten verbinden door God de Vader ja dan ben je verplicht alles te vervullen van de wet die dat verbind
en simpel d eliefde is t hoogste Goed
En steeds weer samen in gebed tot God de Vader gaan is t hoogst goed dat je mag en kan Hebben zo kan een relatie ook stand houden dat is mijn mening een drievoudig snoer kan niet breken wanneer je je leven deelt met je Hemelse scheper
zo dat op de vroege ochtend hier over na te denken Heerlijk
te beginnen met mijn Vader Hij zal geven wat ieders hart verlangt maar zijn verlangen gaat alles eerst uit naar ons Hart hoe is t daar mee gesteld en geven we ons aan koning Jezus of gaan we onze eigen weg in relaties waarvan dan de meerst eindigen in pijn verdriet en hopeloze gevallen
God wil dat je bij Hem komt alles met Hem deelt en hij zal je terug geven en je schenken wat goed is voor je
Een relatie met mijn Vader is zoveel meer waard dan een relatie op aarde tot nu toe voor mij en ja hopen blijft bidden voor ook
maar alleen als t van Hem is

wens je Gods zegen over deze opstart en dat er vruchten uit zullen groeien we elkaar kunnen bemoedigen t goede te doen

lieve Groet Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 10:56
 
BAS917 schreef:
Er zijn verschillende mensen die een meer inhoudelijke discussie willen. De laatste tijd vraag ik mij nogal eens af wat een relatie op den duur in stand houdt.
Is dat:
Liefde: betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander;
of is dat:
Commitment: verbondenheid, de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel; of verbintenis; of verplichting.

Ik denk dat er gedurende een relatie een verschuiving tussen de twee kan plaatsvinden, zien jullie dat ook zo?
Ik heb daar al wel mijn gedachten over, maar ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Groeten,
Bas

Zou het ook niet kunnen dat liefde (ik spreek nu over liefde tussen 2 personen, een liefdesrelatie) automatisch een commitment met zich meebrengt? De betekenis van de liefde zoals ze vermeld staat in jouw schrijven is heel herkenbaar terwijl de betekenis van commitment me eerder zakelijk overkomt. Ik denk dat een commitment die bij een liefdesrelatie hoort meer vanzelfsprekender is, zachter is, teder is, meer menselijker is, onafscheidelijk is omdat je intens van elkaar houdt. Een echte liefde heeft steeds met een commitment te maken. Toch hoeft een commitment niet altijd met liefde te maken hebben. Of zie ik dat verkeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 12:06
 
BAS917 schreef:
Ik denk dat er gedurende een relatie een verschuiving tussen de twee kan plaatsvinden, zien jullie dat ook zo?

Jazeker zie ik dat ook zo maar het kan beide kanten op.
Soms kan alles zo zwart lijken,lijkt de relatie meer een verplichting dan een liefdevol samen delen maar aan het eind van die tunnel kan het besef weer komen dat je van elkaar houdt en dat dat toch het belangrijkste is........naar mijn mening is het een cirkel die met je meegroeit.
Ik had het er gisteren nog met iemand over,echte liefde is een diep geworteld gevoel dat niet te omschrijven is,een gevoel van veiligheid,zekerheid,respect,vertrouwen en nog zoveel meer.Dat gevoel is er niet in een maand of een jaar,dat bouw je samen op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 12:14
 
FRANKT627 schreef:
Zou het ook niet kunnen dat liefde (ik spreek nu over liefde tussen 2 personen, een liefdesrelatie) automatisch een commitment met zich meebrengt? De betekenis van de liefde zoals ze vermeld staat in jouw schrijven is heel herkenbaar terwijl de betekenis van commitment me eerder zakelijk overkomt. Ik denk dat een commitment die bij een liefdesrelatie hoort meer vanzelfsprekender is, zachter is, teder is, meer menselijker is, onafscheidelijk is omdat je intens van elkaar houdt. Een echte liefde heeft steeds met een commitment te maken. Toch hoeft een commitment niet altijd met liefde te maken hebben. Of zie ik dat verkeerd?

dat denk ik ook, commitment bestaat ook los van liefde. Je hebt bv. commitment met je collega's op het werk over de gestelde doelen en wijze van aanpak. Je streeft allemaal naar hetzelfde, alleen doe je het op je eigen manier, maar uiteindelijk leidt dat tot het gestelde doel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 12:31
 
FRANKT627 schreef:
Zou het ook niet kunnen dat liefde (ik spreek nu over liefde tussen 2 personen, een liefdesrelatie) automatisch een commitment met zich meebrengt? De betekenis van de liefde zoals ze vermeld staat in jouw schrijven is heel herkenbaar terwijl de betekenis van commitment me eerder zakelijk overkomt. Ik denk dat een commitment die bij een liefdesrelatie hoort meer vanzelfsprekender is, zachter is, teder is, meer menselijker is, onafscheidelijk is omdat je intens van elkaar houdt. Een echte liefde heeft steeds met een commitment te maken. Toch hoeft een commitment niet altijd met liefde te maken hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Maar het huwelijk heeft toch ook een zakelijke kant?Dat lijkt me ook nodig want je bent niet 100% van de tijd verliefd,een ruzie of een ziekte kan alles in de war schoppen etc en dan heb je soms een stok achter de deur nodig.Klinkt zakelijk,is het ook maar ik vind jouw versie te rooskleurig klinken.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 21:25
 
[quote=BAS917]Een mooi onderwerp, Bas. Zo kijk ik er tegen aan.
Ik verwacht en hoop dat in een langdurige relatie zowel liefde als commitment een rol spelen. Verbondenheid ontstaat en groeit tijdens de relatie. Liefde is een ongrijpbaar en onbeschrijfelijk fenomeen. Waarom hou je van iemand en hoe komt het dat je van hem/haar zoveel houdt dat je meer en meer verbondenheid en liefde voelt en dat dat van niveau verandert en zich verdiept en uitbreidt. Gaandeweg ontdek je van elkaar de minder leuke kanten en vanuit commitment en liefde aanvaard je dit en schik je je en lever je 'eisen' of verlangens in of laat je die minder zwaar wegen dan je aan het begin van de relatie misschien wel deed.
Zowel liefde als commitment betekenen voor mij je beiden inzetten en investeren, met elkaar blijven communiceren en vooral genieten en ontspannen, vergeven - zowel jezelf als de ander - en iedere keer opnieuw besluiten om voor de relatie met elkaar te gaan.

Zeker als je al heel lang zonder partner bent en gewend bent je leven zo in te richten als je zelf wilt is bewust voor elkaar kiezen soms wel nodig om te voorkomen dat je makkelijk uit elkaar groeit en elkaar verliest terwijl er heel veel geluk en fantastische ervaringen samen te beleven zijn bij de bereidheid je op elkaar af te stemmen en voor elkaar te kiezen. Een prachtig en spannend avontuur!


Laatst aangepast door
MIEKE364
op woensdag 29 juni 2011, 22:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 13:51
 
"Liefde: betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander;
of is dat:
Commitment: verbondenheid, de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel; of verbintenis; of verplichting. "

Wat houdt een relatie op den duur in stand? Liefde, commitment?
Ik denk dat er nog wel een aantal kreten aan kan worden toegevoegd, te denken aan:

Trouw, Kiezen voor elkaar, Volharding, Zelfverloochening, Nederigheid, Gehoorzaamheid, Groei, etc.

Ik kan je vraag niet beantwoorden zonder de liefde van God erbij te betrekken. Als 2 mensen zich verbonden weten met elkaar EN met de Heere Jezus, dan ontstaat er een drievoudig snoer. Als beide partijen bereid zijn om de Heere God onvoorwaardelijk te gehoorzamen (zodat zij in de liefde blijven) dan zal de relatie standhouden.
Als beide partijen groeien in Gods liefde en naar Zijn beeld steeds volwassener worden, dan zal de relatie en dus ook de liefde ertussen steeds volwassener worden.

Nee ik zal niet beweren dat het makkelijk is, maar ik weet intussen wel dat de liefde al het andere overwint, mits je trouw blijft aan de Heere Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 14:55
 
BAS917 schreef:
Er zijn verschillende mensen die een meer inhoudelijke discussie willen. De laatste tijd vraag ik mij nogal eens af wat een relatie op den duur in stand houdt.
Is dat:
Liefde: betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander;
of is dat:
Commitment: verbondenheid, de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel; of verbintenis; of verplichting.

Ik denk dat er gedurende een relatie een verschuiving tussen de twee kan plaatsvinden, zien jullie dat ook zo?
Ik heb daar al wel mijn gedachten over, maar ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Groeten,
Bas

Ik persoonlijk denk dat liefde echt veel belangrijker is dan commitment...
Ik durf zelfs te stellen dat het gaat om de liefde en niet allereerst om de commitment, omdat de commitment een voortvloeiing is m.i. vanuit die liefde.
Wat heb je aan commitment zonder liefde ? net zoals gehoorzaamheid zonder liefde nutteloos is... (vind ik), vind ik commitment zonder liefde ook nutteloos...

Als de liefde goed zit, volgt de commitment vanzelf... zo niet, dan zit er iets m.i. niet goed bij die liefde...
Ik denk dat het ook belangrijk is, dat je allereerst die relatie met God Zelf hebt... dat helpt denk ik met name bij momenten dat het allemaal wat moeilijker gaat.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 30 juni 2011, 14:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 17:01
 
Dan is de belangrijkste vraag misschien nog wel:

Wat is liefde??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 17:30
 
ROADY641 schreef:
Dan is de belangrijkste vraag misschien nog wel:

Wat is liefde??

Liefde is een vrijwillige keuze...
Liefde is besluiten voor de ander te gaan...
Liefde is stapel'gek' op elkaar zijn...
Liefde is houden van !!

Liefde is niet opgeven, doorgaan, ondanks meningsverschillen, ondanks strijd, het betekent voor de ander kiezen, niet gedwongen maar vrijwillig.


Als je trouwt kun je zeggen dat je eraan vast zit... maar ook trouwen is een keuze die je maakt, de keuze om te zeggen... met jou ga ik door, wat er ook gebeurt.
Liefde kan mooi zijn en romantisch, maar liefde kan ook betekenen vechten voor je relatie.

Kijk naar het kruis, dat is Liefde.
Kijk naar Jezus, dan weet je wat liefde is.
Als je wilt weten wat liefde is, kijk je naar God !!


1 Kor. 13:4-6


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 30 juni 2011, 17:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 17:41
 
Behalve liefde en commitment zou ik er graag nog een derde aan toe willen voegen, namelijk: TROUW

Met alleen liefde trek je het niet op den duur als alles tegen zit
Met alleen commitment ook niet als de liefde gaat ontbreken. Die twee kunnen niet zonder elkaar
Maar voeg er de Trouw aan toe. Ik denk datwederzijdse trouw alleen opzichzelfstaand is om het onder alle omstandigheden vol te houden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 17:50
 
JOLAN931 schreef:
Behalve liefde en commitment zou ik er graag nog een derde aan toe willen voegen, namelijk: TROUW

Met alleen liefde trek je het niet op den duur als alles tegen zit
Met alleen commitment ook niet als de liefde gaat ontbreken. Die twee kunnen niet zonder elkaar
Maar voeg er de Trouw aan toe. Ik denk datwederzijdse trouw alleen opzichzelfstaand is om het onder alle omstandigheden vol te houden

Jij mag het anders zien hoor Jolan, maar ik geloof persoonlijk ook dat trouw voortkomt uit liefde.

1 Kor. 13:4 (NBV.) De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 30 juni 2011, 17:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 17:56
 
SUSANNAH475 schreef:
Jij mag het anders zien hoor Jolan, maar ik geloof persoonlijk ook dat trouw voortkomt uit liefde.1 Kor. 13:4 (NBV.) De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

Trouw kan idd voortkomen uit liefde, maar waar ik op doel is oa bij een huwelijk...trouw zijn aan elkaar zelfs als de liefde en commitment verdwenen is. Die beide kunnen altijd weer terug komen namelijk, maar zonder trouw (die je bij een kerkelijk huwelijk zelfs aan GOD beloofd hebt) geef je jezelf daar de kans niet voor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:03
 
JOLAN931 schreef:
Trouw kan idd voortkomen uit liefde, maar waar ik op doel is oa bij een huwelijk...trouw zijn aan elkaar zelfs als de liefde en commitment verdwenen is. Die beide kunnen altijd weer terug komen namelijk, maar zonder trouw (die je bij een kerkelijk huwelijk zelfs aan GOD beloofd hebt) geef je jezelf daar de kans niet voor

Volgens mij heeft iemand die keuze om te trouwen nog altijd vanuit liefde gemaakt...
(Ook al zijn er meerdere redenen waarom mensen trouwen en m.i. niet (altijd) de juiste).

Als de liefde verdwenen is, moet je misschien jezelf af gaan vragen wat jouw aandeel daarin is, volgens mij vergeten heel veel dat een menselijke relatie op deze aarde keihard werken is... in al de beslommeringen van het dagelijkse leven zal het af en toe niet mee vallen om tijd en aandacht voor elkaar te vinden... het is dan ook een keuze als je daar geen aandacht aan besteed.
Het is maar 1 van de vele voorbeelden die je tegenkomt in veel misgelopen huwelijken, wat ik er maar mee wil zeggen is dat je relatie een investering is en als de liefde verdwenen is ben je daar m.i. beide verantwoordelijk voor.

Ik moet er wel bij zeggen dat het heel zuur is, als blijkt dat de liefde van 1 kant komt en in je 1-tje kun je helaas geen relatie redden...

Ik vraag me serieus af of trouw stand kan houden als de liefde verdwenen is...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 30 juni 2011, 18:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:10
 
SUSANNAH475 schreef:
Volgens mij heeft iemand die keuze om te trouwen nog altijd vanuit liefde gemaakt...
Als de liefde verdwenen is, moet je misschien jezelf af gaan vragen wat jouw aandeel daarin is, volgens mij vergeten heel veel dat een menselijke relatie op deze aarde keihard werken is... in al de beslommeringen van het dagelijkse leven zal het af en toe niet mee vallen om tijd en aandacht voor elkaar te vinden... het is dan ook een keuze als je daar geen aandacht aan besteed.
Het is maar 1 van de vele voorbeelden die je tegenkomt in veel misgelopen huwelijken, wat ik er maar mee wil zeggen is dat je relatie een investering is en als de liefde verdwenen is ben je daar m.i. beide verantwoordelijk voor.

Ik vraag me serieus af of trouw stand kan houden als de liefde verdwenen is...

Ja Sus, dat kan.

In mijn 1e huwelijk was de liefde na drie jaar echt zo goed als verdwenen.
Toch ben ik nog 4 jaar gebleven. Het kwam niet eens in me op om ontrouw te zijn.
Maar op zo'n moment draait het denk ik niet om trouw zijn aan je partner, maar trouw zijn aan je belofte. Die heb je namelijk niet enkel tegenover je partner gedaan, maar ook tegenover God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:15
 
ANNETTE792 schreef:
Ja Sus, dat kan.

In mijn 1e huwelijk was de liefde na drie jaar echt zo goed als verdwenen.
Toch ben ik nog 4 jaar gebleven. Het kwam niet eens in me op om ontrouw te zijn.
Maar op zo'n moment draait het denk ik niet om trouw zijn aan je partner, maar trouw zijn aan je belofte. Die heb je namelijk niet enkel tegenover je partner gedaan, maar ook tegenover God.

Dan denk ik daar blijkbaar anders over...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:19
 
SUSANNAH475 schreef:
Dan denk ik daar blijkbaar anders over...

Dat kan, maar theorie en praktijk botsen wel eens Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:20
 
ANNETTE792 schreef:
Dat kan, maar theorie en praktijk botsen wel eens Knipoog smiley

Flauw...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:29
 
SUSANNAH475 schreef:
Flauw...

Nee, dat is niet flauw, het is de waarheid. Ik ben het volkomen met annette eens. In geval van huwelijk heb je niet alleen elkaar, maar ook je belofte aan God. Namelijk die van onvoorwaardelijke trouw. En trouw kan heel goed een bewuste, verstandelijke keuze zijn in dat geval, ook als liefde en commitment verdwenen zijn. En of dat haalbaar is?...Jazeker, je kunt namelijk ook gewoon je ogen sluiten voor een ander als je partner
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 19:30
 
SUSANNAH475 schreef:
Flauw...

Dat jij het flauw opvat wil niet zeggen dat het ook flauw bedoelt is.
Maar ik heb nu eenmaal de ervaring dat dingen die ik in theorie heel goed doordacht leek te hebben, in praktijk totaal niet werkten.

Trouwen met een gelovige was er daar 1 van. Mijn moeder is gelovig, mijn vader niet, dat wilde ikzelf absoluut niet. Dus ik trouwde een christen....dacht ik. Hoe dat afgelopen is weet je. Gevalletje van een theorie die klopt, maar die in de praktijk niet werkte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 00:19
 
JOLAN931 schreef:
Nee, dat is niet flauw, het is de waarheid. Ik ben het volkomen met annette eens. In geval van huwelijk heb je niet alleen elkaar, maar ook je belofte aan God. Namelijk die van onvoorwaardelijke trouw. En trouw kan heel goed een bewuste, verstandelijke keuze zijn in dat geval, ook als liefde en commitment verdwenen zijn. En of dat haalbaar is?...Jazeker, je kunt namelijk ook gewoon je ogen sluiten voor een ander als je partner

Inderdaad, en je kan ook trouw blijven aan je eigen principes...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAS917





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 00:51
 
SUSANNAH475 schreef:
Liefde is een vrijwillige keuze...
Liefde is besluiten voor de ander te gaan...
Liefde is stapel'gek' op elkaar zijn...
Liefde is houden van !!

Liefde is niet opgeven, doorgaan, ondanks meningsverschillen, ondanks strijd, het betekent voor de ander kiezen, niet gedwongen maar vrijwillig.

Als je trouwt kun je zeggen dat je eraan vast zit... maar ook trouwen is een keuze die je maakt, de keuze om te zeggen... met jou ga ik door, wat er ook gebeurt.Liefde kan mooi zijn en romantisch, maar liefde kan ook betekenen vechten voor je relatie.

Kijk naar het kruis, dat is Liefde.
Kijk naar Jezus, dan weet je wat liefde is.
Als je wilt weten wat liefde is, kijk je naar God !!
1 Kor. 13:4-6

De dik gedrukte stukjes zijn juist een definitie van commitment, volgens mij is liefde juist spontaner, juist zonder verplichting te ervaren je doet/voelt wat je gevoel je ingeeft. Maar dan kun je natuurlijk wel geneigd zijn om tot commitment te komen. Gelukkig doen de meeste mensen dat ook en zien dat als vanzelfsprekend.


Laatst aangepast door
BAS917
op vrijdag 1 juli 2011, 00:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 06:49
 
ANNETTE792 schreef:
Dat jij het flauw opvat wil niet zeggen dat het ook flauw bedoelt is.
Maar ik heb nu eenmaal de ervaring dat dingen die ik in theorie heel goed doordacht leek te hebben, in praktijk totaal niet werkten.

Trouwen met een gelovige was er daar 1 van. Mijn moeder is gelovig, mijn vader niet, dat wilde ikzelf absoluut niet. Dus ik trouwde een christen....dacht ik. Hoe dat afgelopen is weet je. Gevalletje van een theorie die klopt, maar die in de praktijk niet werkte.

Ik zei flauw, omdat ik nooit getrouwd ben geweest en ik het idee kreeg dat je dat bedoelde... maar misschien heb ik het verkeerd begrepen ?
Ook al heb ik het in de praktijk niet meegemaakt, wil nog niet zeggen dat je er niet over mee kan praten, is althans mijn mening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 07:05
 
BAS917 schreef:
SUSANNAH475 schreef:
Liefde is een vrijwillige keuze...
Liefde is besluiten voor de ander te gaan...
Liefde is stapel'gek' op elkaar zijn...
Liefde is houden van !!

Liefde is niet opgeven, doorgaan, ondanks meningsverschillen, ondanks strijd, het betekent voor de ander kiezen, niet gedwongen maar vrijwillig.

Als je trouwt kun je zeggen dat je eraan vast zit... maar ook trouwen is een keuze die je maakt, de keuze om te zeggen... met jou ga ik door, wat er ook gebeurt.Liefde kan mooi zijn en romantisch, maar liefde kan ook betekenen vechten voor je relatie.

Kijk naar het kruis, dat is Liefde.
Kijk naar Jezus, dan weet je wat liefde is.
Als je wilt weten wat liefde is, kijk je naar God !!
1 Kor. 13:4-6

De dik gedrukte stukjes zijn juist een definitie van commitment, volgens mij is liefde juist spontaner, juist zonder verplichting te ervaren je doet/voelt wat je gevoel je ingeeft. Maar dan kun je natuurlijk wel geneigd zijn om tot commitment te komen. Gelukkig doen de meeste mensen dat ook en zien dat als vanzelfsprekend.

Wat ik al zei Bas, ik denk dat het een voortvloeiing is uit liefde... (commitment moet je denk ik nooit als 1ste zien), liefde is idd. spontaan en zonder verplichting, maar je snapt het volgens mij helemaal, vind het wel een hele mooie aanvulling van wat je schrijft... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 1 juli 2011, 07:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 07:15
 
LEANNE226 schreef:
Maar het huwelijk heeft toch ook een zakelijke kant?Dat lijkt me ook nodig want je bent niet 100% van de tijd verliefd,een ruzie of een ziekte kan alles in de war schoppen etc en dan heb je soms een stok achter de deur nodig.Klinkt zakelijk,is het ook maar ik vind jouw versie te rooskleurig klinken.........

Inderdaad heeft het huwelijk ook een zakelijke kant, Leanne. Ik denk maar de belastingkwesties of aan het erfrecht en dergelijke juridisch zaken. Toch is het huwelijk ook een uitgesproken (letterlijk en figuurlijk) commitment van een mooie liefde tussen beide partners. Ik denk dan aan de huwelijksbelofte die toch ontsproten zijn vanuit een diepe intense en oprechte liefde. Niet zo maar enkele woorden die je afdreunt om een traditie levend te houden.

In een relatie zijn er wel eens onenigheden. Dat kan ook niet anders maar ook nu weer houdt een commitment in dat je naar best vermogen die onenigheden weg werkt. Dat je die oplost en dat er weer vrede kan ontstaan.


Laatst aangepast door
FRANKT627
op zondag 3 juli 2011, 08:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 07:17
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik zei flauw, omdat ik nooit getrouwd ben geweest en ik het idee kreeg dat je dat bedoelde... maar misschien heb ik het verkeerd begrepen ?
Ook al heb ik het in de praktijk niet meegemaakt, wil nog niet zeggen dat je er niet over mee kan praten, is althans mijn mening.



je hoeft niet meteen in de verdediging te schieten, niemand heeft gezegt dat je niet mee kan praten als je de praktijk niet hebt meegemaakt.

Maar dan praat je dus enkel over het theoretische gedeelte, en het enige dat ik aangaf is dat dat niet altijd overeen komt met de praktijk.
Jij stelt een vraag, namelijk: kan je trouw zijn zonder dat er liefde is.
Ik deelde mijn praktijkervaring met je: ja, dat is mogelijk. Je ogen sluiten voor een ander is een verstandelijke keuze zoals Jolan ook al aan gaf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 09:04
 
ANNETTE792 schreef:
je hoeft niet meteen in de verdediging te schieten, niemand heeft gezegt dat je niet mee kan praten als je de praktijk niet hebt meegemaakt.

kan toch ook een uitlegging zijn van mijn kant wat ik ermee bedoelde ?

Maar dan praat je dus enkel over het theoretische gedeelte, en het enige dat ik aangaf is dat dat niet altijd overeen komt met de praktijk.
Jij stelt een vraag, namelijk: kan je trouw zijn zonder dat er liefde is.
Ik deelde mijn praktijkervaring met je: ja, dat is mogelijk. Je ogen sluiten voor een ander is een verstandelijke keuze zoals Jolan ook al aan gaf.

ik stelde een vraag... dit bedoelde ik niet als vraag, is voor mezelf meer... mijn excuses als het zo overkwam, ik stel wel vaker voor mezelf een vraag die niet bedoeld is voor een ander om er op te reageren, ook al staat het op dit forum natuurlijk voor een ieder vrij om er om te reageren.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 1 juli 2011, 09:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 10:08
 
...

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 1 juli 2011, 13:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 11:33
 
De praktijk is altijd een stuk lastiger en complexer, dan de theorie.

Mijn eerste huwelijk heeft 18 jaar geduurd, waarvan we 16 jaar bezig geweest met huwelijkscounseling, totdat het uiteindelijk toch afgelopen was.
Inderdaad de liefde (het verliefd zijn) is na een paar verdwenen, volgens de theoretici volgt dan een ander soort liefde. Dat was ook zo, maar toch waren er twee karakters die steeds meer botsten. Grote beslissingen nemen, zoals een huis kopen, was geen probleem. Maar... hoe de zondagmiddag te besteden, kon leiden tot een nieuwe NAVO-missie.
Uiteindelijk was ook de tweede liefde verdwenen. Maar... we zijn beiden trouw gebleven tot einde.

In mijn tweede huwelijk wilde niet meer dezelfde fouten maken. Koos voor een ongelovige vrouw (in beginsel al fout natuurlijk) uit het oost-blok. Na de eerste verliefdheid, begon het fout te gaan. Steeds meer irritaties en ruzies, vanwege twee botsende karakters, culturen, etc., etc.
Je gaat je dan toch werkelijk afvragen, wat gaat er fout.
Hier kwam de tweede liefde niet tot een eind (is er nog steeds), maar ik koos voor een scheiding, omdat er geen sprake meer was van een relatie en domweg doorgaan zag ik niet meer zitten.

Na twee huwelijken durf ik te stellen. Hoe goed bedoeld ook, iemand die geen langdurige relatie heeft meegemaakt, zal zich niet kunnen verplaatsen in de problemen die hier bij kunnen optreden, die uiteindelijk ook kunnen leiden tot een scheiding.
Elke situatie is ook uniek, ik zal me ook moeilijk kunnen verplaatsen in de situatie van een ander. Ik kan me alleen hun pijn en verdriet voorstellen, omdat ik het zelf heb meegemaakt.

Als er in een relatie echte problemen zijn. Dan sta je mee op, je gaat er mee naar je werk, je komt er mee thuis, je gaat er mee naar bed.
Dag in, dag uit. Elke dag weer, Van maandag tot maandag, elke week weer. Het hele jaar door.

Kortom:
Als na de verliefdheid-liefde geen tweede liefde komt, dan denk ik dat het commitment niet lang stand zal houden. Dat is tenminste mijn ervaring.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2