ChristianMatch
 


Forum

Tongentaal, een gave of niet
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 11:25
 
"Tongentaal"
in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?
Over tongen en andere 'tekenen der apostelen' in het licht van de Bijbel



Met name in Charismatische kringen wordt veel over tongentaal geleerd. Maar ook in andere Christelijke geloofsrichtingen wordt wel tongentaal gepraktiseerd. Althans, hetgeen wat men in die kringen tongentaal noemt. Maar wanneer we de Bijbel goed op dit onderwerp bestuderen, komen we erachter dat, hetgeen tegenwoordig in die kringen plaatsvindt, niets te maken heeft met de Bijbelse gave van tongen. Het woord 'tongentaal' is dan ook een verkeerd woord. Want we zullen gaan zien dat de Bijbel, Gods Woord, ons leert dat 'een tong' een taal is, en dat 'tongen' talen zijn. Ten eerste is het woord 'tongentaal' dubbel op, ten tweede is de samenstelling verkeerd, want 'tongen' is geen taal, maar 'tongen' zijn talen.

Wat waren tongen in de Bijbel? Wat was hun doel? Werkt de gave van tongen vandaag de dag nog steeds? Zo niet, wat doen dan degenen die tegenwoordig de gave van het spreken in tongen claimen? Vaak is er op dit gebied veel verwarring en onbegrip. Het doel van dit artikel is te onderzoeken wat de Bijbel over dit onderwerp zegt. In de Bijbel vertelt de Heere immers wat Zijn bedoelingen zijn, wat Zijn Plan is! Wat is de Bijbelse leer over tongen?



gedeelte overgenomen van:

http://bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=91
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 11:53
 
Dit is weer zo'n heel moeilijk onderwerp. Volgens mij is het ook een onverklaarbaar onderwerp dat we misschien beter kunnen laten rusten omdat het net zo mysterieus is. Niet alles hoeft of kan immers verklaart worden. Het gevaar bestaat er in, dat merk ik bij mij althans, dat men cynische gedachten gaat krijgen. Zo wijd het zelf aan een trance, een euforisch moment, buiten je zinnen zijn. Een beetje vergelijkbaar met brabbelen zoals een babytje doet of iemand die te veel gedronken heeft. Struikel nu niet over dat 'te veel gedronken' want ik probeer iets uit te leggen en niet te veroordelen. Voor mij is het gewoon een onverklaarbaar iets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 12:01
 
FRANKT627 schreef:
Dit is weer zo'n heel moeilijk onderwerp. Volgens mij is het ook een onverklaarbaar onderwerp dat we misschien beter kunnen laten rusten omdat het net zo mysterieus is. Niet alles hoeft of kan immers verklaart worden. Het gevaar bestaat er in, dat merk ik bij mij althans, dat men cynische gedachten gaat krijgen. Zo wijd het zelf aan een trance, een euforisch moment, buiten je zinnen zijn. Een beetje vergelijkbaar met brabbelen zoals een babytje doet of iemand die te veel gedronken heeft. Struikel nu niet over dat 'te veel gedronken' want ik probeer iets uit te leggen en niet te veroordelen. Voor mij is het gewoon een onverklaarbaar iets.

Is het niet zo dat het veel bij Pinkstergemeentes voorkomt? Waarom moet je daar cynische gedachtes bij hebben? Als men daar de Geest in voelt spreken wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 12:01
 
MARISKA601 schreef:
"Tongentaal"
in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?
Over tongen en andere 'tekenen der apostelen' in het licht van de Bijbel



Met name in Charismatische kringen wordt veel over tongentaal geleerd. Maar ook in andere Christelijke geloofsrichtingen wordt wel tongentaal gepraktiseerd. Althans, hetgeen wat men in die kringen tongentaal noemt. Maar wanneer we de Bijbel goed op dit onderwerp bestuderen, komen we erachter dat, hetgeen tegenwoordig in die kringen plaatsvindt, niets te maken heeft met de Bijbelse gave van tongen. Het woord 'tongentaal' is dan ook een verkeerd woord. Want we zullen gaan zien dat de Bijbel, Gods Woord, ons leert dat 'een tong' een taal is, en dat 'tongen' talen zijn. Ten eerste is het woord 'tongentaal' dubbel op, ten tweede is de samenstelling verkeerd, want 'tongen' is geen taal, maar 'tongen' zijn talen.

Wat waren tongen in de Bijbel? Wat was hun doel? Werkt de gave van tongen vandaag de dag nog steeds? Zo niet, wat doen dan degenen die tegenwoordig de gave van het spreken in tongen claimen? Vaak is er op dit gebied veel verwarring en onbegrip. Het doel van dit artikel is te onderzoeken wat de Bijbel over dit onderwerp zegt. In de Bijbel vertelt de Heere immers wat Zijn bedoelingen zijn, wat Zijn Plan is! Wat is de Bijbelse leer over tongen?



gedeelte overgenomen van:

http://bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=91
Goed heb ff het artikel gescimmed. En weer valt me op hoe gemakkelijk de termen bijbels en onbijbels gebruikt wordt, maar goed, iedereen kan wel een stelling teweegbrengen en het versterken met deze termen. Dat geeft meteen een absoluutheid aan, die in dit geval vreemd en raar aan doet.
De term bijbels/onbijbels gebruiken voor de Korinthe gemeente is een lachertje. Temeer dat er toendertijd nog niks geschreven was over tongentaal. Je kunt wel stellen dat er sprake was van onjuist gebruik van de tongentaal, nl. in een dienst, waarbij er meer sprake was van chaos, dan van orde.
Een tweede, vreemde theorie is dat het alleen voor de apostelen was. In Hand. 10 zien we al meteen, dat zelfs heidenen ( in dit geval niet-Joden) in nieuwe tongen spraken. Tongentaal is niet uitgestorven na de apostolen. In de geschiedenis zijn voorbeelden te over, dat mensen in tongen spraken en de Heer prezen.
Het meest frappante voorbeeld, is het Gregoriaans. Dat is afgeleid van het in tongen zingen van de gemeente. Zeker tot de 3e eeuw na Christus was dit een algemeen gebruik in de kerk. Toen is het wat na achteren gedrongen, maar het hoorde lang bij de diensten van de vroegchristelijke gemeentes. Die theorie dat het alleen bij de bediening van de apostelen hoorde, is achterhaald door de feiten. Bovendien is er ook geen enkele geestelijke basis voor deze stelling. Joel heeft het bij de uitstorting van de Geest op alle vlees niet beperkt dus door de tijdelijke bediening van de apostelen, het geldt voor iedereen, van toen en ook van nu.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 12:05
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat het veel bij Pinkstergemeentes voorkomt? Waarom moet je daar cynische gedachtes bij hebben? Als men daar de Geest in voelt spreken wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is?

Ik spreek gewoon over het feit dat ik spreken in tongen een vreemd en onverklaarbaar onderwerp vind. Of het nu in de Pinkstergemeentes gebeurd of in de RK-kringen of in de AH-winkels...ik doel dus niet op bepaalde geloofsstrekkingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 12:07
 
FRANKT627 schreef:
Ik spreek gewoon over het feit dat ik spreken in tongen een vreemd en onverklaarbaar onderwerp vind. Of het nu in de Pinkstergemeentes gebeurd of in de RK-kringen of in de AH-winkels...ik doel dus niet op bepaalde geloofsstrekkingen.


Dan ben ik het met je eens, het is voor mij ook een onverklaarbaar fenomeen maar dat zal mijn hollandse nuchterheid wel zijn denk ik...... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 19 september 2011, 12:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 13:46
 
het is in ieder geval voor mij heel opbouwend en bemoedigend.
wat een ander er van vind tja......
Als ik behoefte heb om te bidden maar kom niet op de woorden is dit een manier om toch te bidden.

Willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 14:51
 
Wat is het nut van spreken in tongentaal?
Wat is het doel er van?
Welke meerwaarde geeft het aan je geloof?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 16:05
 
MARISKA601 schreef:
Wat is het nut van spreken in tongentaal?
Wat is het doel er van?
Welke meerwaarde geeft het aan je geloof?
Uit mn hoofd kan ik je vier redenen opnoemen:
1. Het versterkt je gebedsleven. Je bidt door de Geest geleid naar God toe...
2. Het verdiept je geestelijk inzicht. Je krijgt geestelijke ogen om te doorgronden wat er aan de hand is.
3. Het opent de weg naar de andere gaven, zoals gaven van genezingen en profetie en onderscheiden van geesten.
4. Het ondersteunt je bij de geestelijke strijd. Het wordt zelfs genoemd als een onderdeel van de geestelijke wapenrusting (Ef.6:18)
Dit zijn mijn eigen argumenten, maar ik geloof dat het verder gaat. Uiteindelijk weet God zelf het beste waarom Hij deze gaven geeft.
Je kunt in mijn ogen de vraag ook omkeren: waarom vind jij dat het niet nodig is?


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 19 september 2011, 16:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 16:13
 
Wat ik zo begrijp is is dat je alleen in tongentaal mag spreken tegen een ongelovige.
Ik verkondig liever in mijn eigen taal het evangelie naar een ongelovige.
En bidden in tongentaal, je weet zelf niet wat je zegt.
Moet je niet bidden met je hart en je verstand?


Ik zie zelf het nut er niet van in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 16:14
 
CHATULIEM619 schreef:
Uit mn hoofd kan ik je vier redenen opnoemen:
1. Het versterkt je gebedsleven. Je bidt door de Geest geleid naar God toe...
2. Het verdiept je geestelijk inzicht. Je krijgt geestelijke ogen om te doorgronden wat er aan de hand is.
3. Het opent de weg naar de andere gaven, zoals gaven van genezingen en profetie en onderscheiden van geesten.
4. Het ondersteunt je bij de geestelijke strijd. Het wordt zelfs genoemd als een onderdeel van de geestelijke wapenrusting (Ef.6:18)
Dit zijn mijn eigen argumenten, maar ik geloof dat het verder gaat. Uiteindelijk weet God zelf het beste waarom Hij deze gaven geeft.
Je kunt in mijn ogen de vraag ook omkeren: waarom vind jij dat het niet nodig is?

Vooraleer ik mij die vraag zou stellen zou ik eigenlijk eens weten wat het spreken in tongen is. Ik heb me er vroeger ook al suf naar gezocht maar ik kwam nooit tot een sluitend antwoord. Het is en blijft een moeilijke materie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 16:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Uit mn hoofd kan ik je vier redenen opnoemen:
1. Het versterkt je gebedsleven. Je bidt door de Geest geleid naar God toe...
2. Het verdiept je geestelijk inzicht. Je krijgt geestelijke ogen om te doorgronden wat er aan de hand is.
3. Het opent de weg naar de andere gaven, zoals gaven van genezingen en profetie en onderscheiden van geesten.
4. Het ondersteunt je bij de geestelijke strijd. Het wordt zelfs genoemd als een onderdeel van de geestelijke wapenrusting (Ef.6:18)
Dit zijn mijn eigen argumenten, maar ik geloof dat het verder gaat. Uiteindelijk weet God zelf het beste waarom Hij deze gaven geeft.
Je kunt in mijn ogen de vraag ook omkeren: waarom vind jij dat het niet nodig is?



Bij punt 3 heb ik sterk mijn twijfels.
Ooit was hier op cm iemand die beweerde dat hij kon zien wie een goede geest was en wie niet.
Ik ga dan denken aan figuren die last hebben van psychoses.
Mensen die lijden aan schizofrenie.

Ik vind daarom dat je heel goed moet uitkijken waar mee ben je bezig.

Als je geen behoefte hebt in tongentaal ben je dan geen goed christen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 16:57
 
Ik heb na ampel beraad besloten hier een verklaring af te leggen...

In het verleden zat ik ooit ook bij een gemeente waar tongentaal gebruikt werd, dus ik heb ervaring als toehoorder hetgeen niet iedereen kan zeggen.

Ten eerste is mijn mening dat het spreken in andere tongen niets meer of minder was dan het vermogen dat de Heilige Geest gaf aan degenen die er tijdens de uitstorting bij waren om in andere, BESTAANDE, talen het evangelie te kunnen verkondigen.
Je kunt dan denken aan bijv. egyptisch, grieks, romeins of een ander arabisch dialect.
Dat blijkt ook uit datzelfde bijbelgedeelte waar gesproken word over vreemdelingen die opeens hun eigen landstaal hoorden.
Deze gave diende dus voor de verspreiding van het evangelie een PRACTISCH nut; de evangelisten kregen de mogelijkheid zich verstaanbaar te maken.

Ten tweede wil ik opmerken dat voor zover ik tongentaal heb mogen aanhoren, dat GEEN practisch nut had.
In die gemeente waren op dat moment geen mensen uit andere landen aanwezig die geen nederlands verstonden en dus op tongentaal aangewezen waren.
Opvallend vond ik wel dat degene die in tongen sprak daar zelf buitengewoon tevreden over was.

Ook opvallend vind ik dat deze gave exclusief in charismatische gemeenten voorkomt, zijn dit dan de enige ware gemeenten of speelt er nog meer?

Iedereen moet zelf maar weten wat ze er mee doen, ik ga het niet afdoen als onbijbels omdat ik er zelf niet aan meedoe.
Mocht jij er baat bij hebben, ga gerust je gang, ik vrees gewoon dat ik er een beetje te nuchter voor ben.

Per slot van rekening gaf Jezus zelf, toen hem gevraagd werd hoe te bidden, ons het OnzeVader...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 16:59
 
MARISKA601 schreef:
Wat ik zo begrijp is is dat je alleen in tongentaal mag spreken tegen een ongelovige.
Ik verkondig liever in mijn eigen taal het evangelie naar een ongelovige.
En bidden in tongentaal, je weet zelf niet wat je zegt.
Moet je niet bidden met je hart en je verstand?


Ik zie zelf het nut er niet van in.
Je bidt in tongen naar God..het is in eerste instantie een gebed..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Je bidt in tongen naar God..het is in eerste instantie een gebed..


Hoe weet je dat je bid tot God?
Voor het zelfde geld aanbid je Satan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:04
 
MARISKA601 schreef:
Bij punt 3 heb ik sterk mijn twijfels.
Ooit was hier op cm iemand die beweerde dat hij kon zien wie een goede geest was en wie niet.
Ik ga dan denken aan figuren die last hebben van psychoses.
Mensen die lijden aan schizofrenie.

Ik vind daarom dat je heel goed moet uitkijken waar mee ben je bezig.

Als je geen behoefte hebt in tongentaal ben je dan geen goed christen?
Eigenlijk bewijs je mijn stelling. Het is duidelijk dat je je niks kunt voorstellen bij de geestelijke wereld. Ben je geen goed christen als je niks met de gaven van de Geest te maken hebt? Natuurlijk wel, maar God geeft Zijn gaven om beter toegerust te zijn in deze wereld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Je bidt in tongen naar God..het is in eerste instantie een gebed..

Maar is het niet zo dat er altijd iemand bij moet zijn om te vertalen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:05
 
MARISKA601 schreef:
Hoe weet je dat je bid tot God?
Voor het zelfde geld aanbid je Satan.
Als je satan aanbidt, weet je dat echt wel als christen. Want aanbidding vereist een geestelijke bereidheid. En als je in tongen bidt raak je echt niet in een soort trance hoor...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:07
 
JOSINA022 schreef:
Maar is het niet zo dat er altijd iemand bij moet zijn om te vertalen?
Tongentaal is ook voor je persoonlijke gebedsleven. Een profetische tong, die moet vertaald worden, maar je kunt ook gewoon in je eigen stille tijd in tongen bidden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Tongentaal is ook voor je persoonlijke gebedsleven. Een profetische tong, die moet vertaald worden, maar je kunt ook gewoon in je eigen stille tijd in tongen bidden.

Ok, dank voor je antwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Als je satan aanbidt, weet je dat echt wel als christen. Want aanbidding vereist een geestelijke bereidheid. En als je in tongen bidt raak je echt niet in een soort trance hoor...



Is het niet zo dat satan ons bij God vandaan wil houden?
Kan satan dat niet doen door ons een brabbeltaal te geven?


Ik zeg: ik bid en evangeliseer in mijn moedertaal, dan weet ik zeker dat de duivel mij niet verleid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:20
 
MARISKA601 schreef:
Is het niet zo dat satan ons bij God vandaan wil houden?
Kan satan dat niet doen door ons een brabbeltaal te geven?


Ik zeg: ik bid en evangeliseer in mijn moedertaal, dan weet ik zeker dat de duivel mij niet verleid.
Het is niet zo, dat satan zomaar de gebedstaal van een christen kan overnemen. Satan kan niks doen als we het niet toelaten. We zijn immers geborgen in Christus. En er bestaat ook wel occulte tongentaal, maar dan moet je echt diep bezeten zijn in het occulte...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 19 september 2011, 17:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:22
 
MARISKA601 schreef:
Is het niet zo dat satan ons bij God vandaan wil houden?
Kan satan dat niet doen door ons een brabbeltaal te geven?


Ik zeg: ik bid en evangeliseer in mijn moedertaal, dan weet ik zeker dat de duivel mij niet verleid.

Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.

Aangezien satan jou niet kan vullen met de Heilige Geest, zul je zeker weten dat je tot de Almachtige aan het bidden bent...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:39
 
Als aanvulling op Pieter: heeft Jezus ons niet geleerd het Onze Vader te bidden?
En dat dat gebed voldoende moet zijn voor ons lichaam en ziel?


Dat maakt het bidden in tongentaal overbodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 17:44
 
MARISKA601 schreef:
Als aanvulling op Pieter: heeft Jezus ons niet geleerd het Onze Vader te bidden?
En dat dat gebed voldoende moet zijn voor ons lichaam en ziel?


Dat maakt het bidden in tongentaal overbodig.
De apostelen dachten er anders over. Ze vonden het zo belangrijk, dat ze voor ieder christen baden om tongentaal. Ik heb je in mijn vorige bijdrage al duidelijk gemaakt wat het nut is van tongentaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:07
 
Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.




Ik zou eerder denken: gaat het wel goed met je en moet ik even de dokter bellen? Knipoog smiley hollandse nuchterheid he? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:11
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.




Ik zou eerder denken: gaat het wel goed met je en moet ik even de dokter bellen? Knipoog smiley hollandse nuchterheid he? Engeltje smiley
Hoe Roady het voorstelt is niet juist. Je raakt niet in een bepaalde trance ofzo, je bent niet van de wereld. Je kunt zelf beslissen wanneer je in tongen gaat bidden en wanneer je ophoudt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:13
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoe Roady het voorstelt is niet juist. Je raakt niet in een bepaalde trance ofzo, je bent niet van de wereld. Je kunt zelf beslissen wanneer je in tongen gaat bidden en wanneer je ophoudt.


Maar hoe komt het nu dat het vrijwel alleen in Pinkstergemeentes voorkomt? In een refokerk zul je het niet zo gauw zien denk ik......heb ik in ieder geval nooit gehoord en gezien.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.




Ik zou eerder denken: gaat het wel goed met je en moet ik even de dokter bellen? Knipoog smiley hollandse nuchterheid he? Engeltje smiley

Bijbelse werkelijkheid he Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 18:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoe Roady het voorstelt is niet juist. Je raakt niet in een bepaalde trance ofzo, je bent niet van de wereld. Je kunt zelf beslissen wanneer je in tongen gaat bidden en wanneer je ophoudt.

Je bedoelt: jij en ik ervaren het op een verschillende manier ...

Ik heb het niet over trance. Wel over "volraken van de Heilige Geest".

En dat je zelf kan beginnen en stoppen, dat ben ik volkomen met je eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5