ChristianMatch
 


Forum

Tongentaal, een gave of niet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 16:43
 
SHANITA130 schreef:
Brianwashing, net als dat vallen in de geest, enzovoort. Gevaarlijk, denken en doen hoe de massa doet, en hoe het komt, bijvoorbeeld bij Hitler....

En je dan laten geloven dat traditionele kerken dood zijn, en meer van die onzin....

The Wave

Je moet wel goed engels kennen, kwaliteit film had ietsie beter gekund, maar als je goed engels ken, is het goed te volgen.

Mazzel!!!

Knipoog smiley

En als je dan die strenge opvoedingen van toen in beschouwing neemt, gehoorzaamheid hoe dan ook,
Luisteren en doen wat gezag, ouders in dit geval, en leraren etc. was veel belangrijker dan zelf een mening hebben...waardoor men haast niet meer zelf kan denken, want dat werd niet toegestaan, vragen stellen ook niet: zie ook Alice Miller's : 'gij zult niet merken'....op google ofzo, marktplaast, whatever..
Ja, dit speelt dus ook mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 17:47
 
SHANITA130 schreef:
Captive Minds : Hypnosis and Beyond. [FULL].mp4

Vertaling: Gedachten gevangen, gevangen geesten van mensen, hersenen, hypnose en verder....

film kan toch ondertitled of vertaald worden?

S. Filmgek in alle soorten ;)

Bij ongeveer 42 minuut gaat 't over sektes: ik herken: het weinige slapen, 4 uur per nacht, het uren in tongen 'bidden;, 7 Preken op één dag, met zijn 10nen op één slaapkamer, maar wel je hele inkomen inleveren, en leven van 2de hands kleding, die kerkgangers gaven.
10tje in de week zakgeld.

Een ding moet ik ze nageven: het eten was delicious...werd goed gekookt..surinaams, indisch, etc.

Het verheerlijken van de pastor en zijn gezin...de angst op de pastor zijn vrouw haar gezicht, als een knappere vrouw als zij in de buurt van haar man kwam..waar ik me erg over verbaasde...men was hier toch niet in het vlees, maar in de geest?

Later meer eventueel...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 2 september 2012, 17:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 18:39
 
Ja, en doordat jaren gepraat/gepreek over satan, die angst die ik daaraan overhield herken ik....

angst over simplele dingen, overdag bij een pondje wachten, met nog een andere auto, waar nota bene een gezin in zat, man, vrouw, kinderen op de achterbank, en ik verstijfd van angst.....die kinderen konden een misleiding zijn, en ik kon elke moment uit me auto gesleurd worden...en zelf al waren me deuren op slot, dan kon die man me ruit inslaan...dat soort dingen, overal, op elke hoek lag satan op de loer.

Ik wil naar kerken die over de goedheid en grootheid van God preken, en als 't echt ff niet anders kan over de vijand, maar dus niet andersom.

Eventueel later...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 november 2012, 18:34
 
Ohh over deze zaken hebben wij een mooie studie, oorspronkelijk van pastoor f.w.c. neser, onze vorige voorganger van onze gemeente in zuid afrika.

In die charismatische bewegingen word er inderdaad een beetje misbruik gemaakt van wat er in de Bijbel staat geschreven, betr. tongentaal.

Wie spreekt in tongen taal moet het voor zichzelf houden. Als hij of zij het wel openlijk spreekt moet dan ook uitleggen van wat hij/zij zei in tongentaal, of iemand anders die daar aanwezig is die moet het uitleggen. In de eerste plaats is tongentaal een manier van bidden wanneer je in eigen bewoordingen(taal) niks meer weet te bidden. Wie werkelijk gedreven word door de Heilige Geest heeft namelijk het verlangen om echt te bidden en dat is niet met de handen gevouwen en ogen dicht zoals de roomse kerk ons doen wil geloven. Bidden is geheel iets anders, als ik kijk naar de apostelen en profeten.

Tongentaal is heel iets bijzonders. Maar ook de andere gaven van de Heilige Geest zijn bijzonder. Apostel Paulus leert ons om ook te streven naar deze gaven. Maar streven wij wel naar die gaven? We zijn er bang van geworden omdat we teveel in die charismatische bewegingen hebben mee gemaakt wat beslist niet zuiver was. Maar dat weerhoudt niet om te streven naar de gaven van de Heilige Geest, je moet gewoon enkel de juiste leraren hebben die je vanuit het nuchtere Woord deze dingen leren. Een gave krijg je niet op een plotselinge morgen, je moet het leren. Streven naar de gaven van de Heilige Geest houdt in dat je er hard voor werkt en dat je het ook wilt leren. Alleen de Heilige Geest kan jou leren om deze gaven te bezitten, Hij is immers onze Trooster en Helper.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 november 2012, 13:50
 
Ik streef naar liefde, vrede, humor, gemoedsrust, alles wat goed is, fil 4 dacht ik Lachende smiley

STREVEN
1) Aansturen 2) Actie 3) Aspiratie 4) Aspireren 5) Azen 6) Ambiëren 7) Ambitie 8) Bedoelen 9) Beijveren 10) Brigeren 11) Bewijzen 12) Beogen 13) Bejag 14) Bedoeling 15) Dingen 16) Dingen naar 17) Doeleinde 18) Doelen 19) Doelen op 20) Doelstelling 21) Doel 22) Het beoogde doel 23) Iets wonderbaarlijks verrichten 24) Ijveren 25) Inspanning 26) Insp

Fil 4 4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.
8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 november 2012, 20:07
 
Wij willen vaak alleen datgene uit de bijbel plukken van wat ons uit komt, van wat in onze oren positief klinkt. Maar men vergeet dat God ook een toornige kant heeft, een rechtvaardige kant wel te verstaan.

Het probleem wat vandaag de dag is, dat men geen onderscheid meer kent tussen het oude en nieuwe verbond.

Wil je de gaven van de Geest kennen? Dan zul je ook moeten weten door hoe en wat de Heilige Geest spreekt. De Heilige Geest zal nooit buiten het Woord(wet) van God om werken. Daarin ligt al het bewijs dat wij het niet enkel moeten zoeken in het nieuwe testament. Gods Geest werd vroeger al in het oude testament op dat moment uitgestort waar het nodig was. Dit word vaak vergeten.

De Heilige Geest van God is niet veranderd. Hij is ten hede dage dezelfde gebleven. De Heilige Geest Troost en Helpt vanuit de wet(woord van God). Waarom vergeten wij dit soort dingen vaak? De Heilige Geest overtreed namelijk de wet van God niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 november 2012, 20:56
 
Quote:
De Heilige Geest overtreed namelijk de wet van God niet.

Zoist!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 november 2012, 22:21
 
Laverde schreef:

Wij willen vaak alleen datgene uit de bijbel plukken van wat ons uit komt, van wat in onze oren positief klinkt. Maar men vergeet dat God ook een toornige kant heeft, een rechtvaardige kant wel te verstaan.

Het probleem wat vandaag de dag is, dat men geen onderscheid meer kent tussen het oude en nieuwe verbond.

Wil je de gaven van de Geest kennen? Dan zul je ook moeten weten door hoe en wat de Heilige Geest spreekt. De Heilige Geest zal nooit buiten het Woord(wet) van God om werken. Daarin ligt al het bewijs dat wij het niet enkel moeten zoeken in het nieuwe testament. Gods Geest werd vroeger al in het oude testament op dat moment uitgestort waar het nodig was. Dit word vaak vergeten.

De Heilige Geest van God is niet veranderd. Hij is ten hede dage dezelfde gebleven. De Heilige Geest Troost en Helpt vanuit de wet(woord van God). Waarom vergeten wij dit soort dingen vaak? De Heilige Geest overtreed namelijk de wet van God niet.


Beste Laverde,

Je zegt tot 4 maal toe dat "wij" iets niet weten / iets vergeten ofzo. Laat ik het hier op houden dat ik dat raar vind. Hoe weet je dat en wie is "wij"?

Enfin. Ik zal je goed bedoelde stukje niet verder afkraken maar je een vraag stellen over wat je schreef, nl. dat men geen onderscheid meer maakt tussen het oude en nieuwe verbond.

Ten eerste zijn er meer verbonden, nl:

1) het verbond in Eden
2) het verbond met Adam
3) het verbond met Noach
4) het verbond met Abraham
5) het verbond met Mozes
6) het Palestijns verbond
7) het verbond met David
[/b]8) het nieuwe verbond
9) de bedeling van de gemeente. DAT IS HET VERBOND VAN DEZE TIJD[b]
10) de grote verdrukking
11) de nieuwe hemel en de nieuwe aarde

Iedereen haalt zijn info natuurlijk ergens vandaan en gelooft wat hij opschrijft, als het goed is. Zo ik ook. Om deze verschillende verbonden verder te bestuderen verwijs ik naar www.bijbelengeloof.com. Maar ik zal in het kort uitleggen wat het Nieuwe Verbond is, waar jij het over had (al denk ik dat je de bedeling van de Gemeente bedoeld, maar je schrijft niet zoals je zou moeten schrijven om de mensen duidelijk te maken wat deze bedeling van de genade inhoudt, wat NIET het Nieuwe Verbond is).
In Jeremia 31:31-34 zegt de Heere:"Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda EEN NIEUW VERBOND (staat er dus letterlijk!) zal maken; niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage toen Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de Heere. Maar DIT IS HET VERBOND, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de Heere: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en Ik zal die in hun hgart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer, een ieder zijn naaste, en een ieder zijn broeder, leren, zeggende: Kent de Heere! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de Heere; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken".
Dit verbond zal de Heere met het huis van Israel en Juda sluiten, wanneer zij tot geloof zullen komen bij de aanvang van het Duizendjarig Vrederijk. In de Hebreeen-brief wordt dit verbond bevestigd (Hebreeen 8:7-13)

HET NIEUWE VERBOND HEEFT DUS NIETS TE MAKEN MET DE GEMEENTE VAN DEZE TIJD.

De bedeling van deze tijd is het geloof in Jezus verkregen uit genade. Het is het geloof in Jezus uit genade dat ons wedergeboren doet, bevrijdt en red en niets anders! Iedereen die verteld dat je er iets voor moet doen om gered te worden verteld een ander Evangelie en is vervloekt.

Vriendelijke groetjes,

Rolf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 november 2012, 22:31
 
mooi duidelijk overzicht Rolf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 13:07
 
Wij kunne niet leren om de Heilige Geest te verkrijgen en dus ook iet om hoe meer we leren meer gaven te verkrijgen. Wel kunnen we leren wat God van ons verwacht en als we ons hart voor hem openzetten, zijn blijdschap en zekerheden te verkrijgen, dit vanuit Zijn Woord

GELOOF KUN JE NIET LEREN, het is de Geest die je overtuigd dat en wat Jezus is, niet de Bijbel.
Waar het wel aan ontbreekt is de tijd die we in werkelijkheid aan God besteden en waar zo door de week ons hartsverlangen vaak ergens anders ligt. Bidstond, nee dar hoef ik niet heen dat is voor de bidders, jeugddienst ik ga niet is mij te druk, en meer van dit soort excuses om God maar aan ons te laten aanpassen ipv wij aan Hem.

De Geest bepaald zelf wat er van Zijn gaven nodig is en aan wie Hij die geeft, dus absoluut niet door wat wij leren. Helaas onderkeen wij de macht en kracht van de Geest of zijn er bang voor en zijn daardoor onwetend afkerig van Hem. Wij laten de Geest toe maar willen zelf een slag om de arm houden, gelukkig werkt Hij zo niet.

Tongentaal kan alleen als men er uitleg bij geeft of, men spreekt in tongen gelijk de discipelen bij de uitstorting van de Geest wat wij gedenken met Pinksteren. Ook nu gebeurd het nog, er was ergens een conferentie war een spreker het woord had en na afloop iemand naar hem toe kwam en zei waar hebt u mijn taal zo goed leren spreken, waarop de spreker zei ik heb alleen in het Engels gesproken. Nee zei de bezoeker het was duidelijk in mijn taal.

GELOVEN IS ERVAREN, IK BE NCHRISTELIJK OPGEVOED, de Geest overtuigde mij, iet wat ik heb geleerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 13:27
 
Juist alleen met Israël heeft Hij een verbond gesloten. Maar je moet onderscheid maken tussen het Huis Juda en het Huis Israëls. Israël de 10 stammenrijken kregen een scheidbrief, aldus het oude verbond.

Het Huis Juda hebben nooit een scheidbrief gehad, alleen het Huis Israëls. Juda staat bekend als het huidige Joodse deel, wat in feite gewoon Judeëers zijn. En de 10 stammen staan vandaag de dag bekend als de westerse natiën die in Paulus zijn brieven als heidenen worden herkend. Maar als je heidenen vertaald zie je dat het om vreemdelingen gaat. En Israël de 10 stammen die een scheidbrief hebben gekregen, zijn vervreemd geraakt zowel van het verbond als God de Vader zelf.

Maar om het Huis Israëls de kans te laten geven om terug te keren naar haar man, was het nodig dat 1 van beiden zou moeten sterven. Daarom de uitleg in het oude verbond hoe een huwelijk in mekaar zit. Een man of een vrouw mag niet eerder hertrouwen dan wanneer 1 van beiden is gestorven. En daar heeft God de Vader goed aan gedacht maar met pijn in Zijn hart. Jezus stierf om Zijn Volk van hun zonden te redden, zoals Mattheüs dit omschrijft. Daarmee was de man gestorven, maar ook weer opgestaan. Daardoor is de scheidbrief weg gedaan, waardoor Israël de verheidenste gedeelte, terug kon keren en niet langer meer als vreemdelingen zouden zijn voor God, want het verbond(huwelijksverbond) is weer hersteld. En in het duizend jarig rijk zal inderdaad Israël een herstel periode ondergaan, zoals Hebreëen duidelijk omschrijft. Maar ook de andere volkeren zullen weer op hun plek worden gebracht, en dan zal Israël weer een voorbeeld volk zijn voor al de volkeren buiten Israël om.

Let wel: Je zondigt, oftewel; je bent pas in overtreding als je een wet overtreedt. En alleen Israël heeft de wet(verbond, huwelijksverbond) overtreden. Want Israël kreeg de opdracht om zich apart en afgescheiden te houden van alle volkeren, maar Israël wilde dat niet. Israël wilde zich niet apart houden voor haar man, maar pleegde liever overspel, oftewel hoererij. Dus moest haar een scheidbrief worden gegeven. Dus Israël, oftewel verloren schapen van het Huis Israëls heeft heel lang in die ballingschap en zonder wet geweest, dus ze werden ook niet besneden, alleen het Huis Juda was besneden. Israël het verstrooide deel dat voor 2520 jaar(straftijd) in de ballingschap is geweest stonden toen der tijd van Jezus en de apostelen bekend als Grieken, zij waren bekend als Griekse Burgers. Daarom dat Jezus ook zei dat de scheiding tussen de twee huizen nu weg is, de muur tussen deze beide huizen is nu weg gehaald,. Daarom is er geen onderscheid meer tussen de twee huizen, noch Judeëer noch griek, besneden of onbesneden.

Daarom is het goed het oude verbond grondig te bestuderen als je het nieuwe verbond wilt begrijpen. Want deze beide verbonden liggen dicht bij mekaar.

Wat ik laatst ook ontdekte over de offers die vroeger gebracht moesten worden elk jaar, was een tijdelijke bedekking voor hun zonden. Als het geen tijdelijke bedekking was, dan was één keer genoeg geweest. Maar elk jaar moest het weer gebeuren. Hun zonden werden toebedekt. Maar toen Jezus kwam, die heeft de bedekking weg gedaan en heeft de zonde zelf weg gedaan door Zijn bloed, en dat is het mooie verschil tussen het oude en nieuwe verbond. Nu door Jezus Bloed is er geen bedekking meer op zonden zoals in het oude verbond, maar nu is de zonde volledig weg gedaan, de zee der vergetelheid gegooid. En dat is het bijzondere en merkwaardige gebeuren van het Nieuwe Verbond.

En de vrouw(Israël) kan nu weer terug keren naar haar man, en zoals Openbaring omschrijft zal de bruid(vrouw) weer herenigd worden met haar man. Wat een tijd zal dat toch zijn. En dan zal Israël weer een voorbeeld zijn voor alle volkeren. Heerlijke vooruitzichten in het vizier. Daarom hou ik zo van mijn Here, daarom hou ik zo van Hem, Zijn verbond is getrouw en Hij is altijd dezelve gebleven, de onveranderde God, die de belofte aan Abraham, Isaac en Jakob heeft beloofd en aan Zijn letterlijke nageslacht(nazaat). En God beloofde aan Abraham, Isaac en Jakob dat uit hen een menigte van volken zouden ontstaan. Ik dank mijn Here voor Zijn wonderbare beloften die onveranderd zijn gebleven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 13:42
 
LAVERDE524 schreef:
Juist alleen met Israël heeft Hij een verbond gesloten. Maar je moet onderscheid maken tussen het Huis Juda en het Huis Israëls. Israël de 10 stammenrijken kregen een scheidbrief, aldus het oude verbond.

Het Huis Juda hebben nooit een scheidbrief gehad, alleen het Huis Israëls. Juda staat bekend als het huidige Joodse deel, wat in feite gewoon Judeëers zijn. En de 10 stammen staan vandaag de dag bekend als de westerse natiën die in Paulus zijn brieven als heidenen worden herkend. Maar als je heidenen vertaald zie je dat het om vreemdelingen gaat. En Israël de 10 stammen die een scheidbrief hebben gekregen, zijn vervreemd geraakt zowel van het verbond als God de Vader zelf.

Maar om het Huis Israëls de kans te laten geven om terug te keren naar haar man, was het nodig dat 1 van beiden zou moeten sterven. Daarom de uitleg in het oude verbond hoe een huwelijk in mekaar zit. Een man of een vrouw mag niet eerder hertrouwen dan wanneer 1 van beiden is gestorven. En daar heeft God de Vader goed aan gedacht maar met pijn in Zijn hart. Jezus stierf om Zijn Volk van hun zonden te redden, zoals Mattheüs dit omschrijft. Daarmee was de man gestorven, maar ook weer opgestaan. Daardoor is de scheidbrief weg gedaan, waardoor Israël de verheidenste gedeelte, terug kon keren en niet langer meer als vreemdelingen zouden zijn voor God, want het verbond(huwelijksverbond) is weer hersteld. En in het duizend jarig rijk zal inderdaad Israël een herstel periode ondergaan, zoals Hebreëen duidelijk omschrijft. Maar ook de andere volkeren zullen weer op hun plek worden gebracht, en dan zal Israël weer een voorbeeld volk zijn voor al de volkeren buiten Israël om.

Let wel: Je zondigt, oftewel; je bent pas in overtreding als je een wet overtreedt. En alleen Israël heeft de wet(verbond, huwelijksverbond) overtreden. Want Israël kreeg de opdracht om zich apart en afgescheiden te houden van alle volkeren, maar Israël wilde dat niet. Israël wilde zich niet apart houden voor haar man, maar pleegde liever overspel, oftewel hoererij. Dus moest haar een scheidbrief worden gegeven. Dus Israël, oftewel verloren schapen van het Huis Israëls heeft heel lang in die ballingschap en zonder wet geweest, dus ze werden ook niet besneden, alleen het Huis Juda was besneden. Israël het verstrooide deel dat voor 2520 jaar(straftijd) in de ballingschap is geweest stonden toen der tijd van Jezus en de apostelen bekend als Grieken, zij waren bekend als Griekse Burgers. Daarom dat Jezus ook zei dat de scheiding tussen de twee huizen nu weg is, de muur tussen deze beide huizen is nu weg gehaald,. Daarom is er geen onderscheid meer tussen de twee huizen, noch Judeëer noch griek, besneden of onbesneden.

Daarom is het goed het oude verbond grondig te bestuderen als je het nieuwe verbond wilt begrijpen. Want deze beide verbonden liggen dicht bij mekaar.

Wat ik laatst ook ontdekte over de offers die vroeger gebracht moesten worden elk jaar, was een tijdelijke bedekking voor hun zonden. Als het geen tijdelijke bedekking was, dan was één keer genoeg geweest. Maar elk jaar moest het weer gebeuren. Hun zonden werden toebedekt. Maar toen Jezus kwam, die heeft de bedekking weg gedaan en heeft de zonde zelf weg gedaan door Zijn bloed, en dat is het mooie verschil tussen het oude en nieuwe verbond. Nu door Jezus Bloed is er geen bedekking meer op zonden zoals in het oude verbond, maar nu is de zonde volledig weg gedaan, de zee der vergetelheid gegooid. En dat is het bijzondere en merkwaardige gebeuren van het Nieuwe Verbond.

En de vrouw(Israël) kan nu weer terug keren naar haar man, en zoals Openbaring omschrijft zal de bruid(vrouw) weer herenigd worden met haar man. Wat een tijd zal dat toch zijn. En dan zal Israël weer een voorbeeld zijn voor alle volkeren. Heerlijke vooruitzichten in het vizier. Daarom hou ik zo van mijn Here, daarom hou ik zo van Hem, Zijn verbond is getrouw en Hij is altijd dezelve gebleven, de onveranderde God, die de belofte aan Abraham, Isaac en Jakob heeft beloofd en aan Zijn letterlijke nageslacht(nazaat). En God beloofde aan Abraham, Isaac en Jakob dat uit hen een menigte van volken zouden ontstaan. Ik dank mijn Here voor Zijn wonderbare beloften die onveranderd zijn gebleven.

EN WAT HEEFT TONGENTAAL MET DEZE PREEK VANDOEN?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 13:59
 
Omdat rolf daar iets over zei, daarom zei ik dat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 15:03
 
LAVERDE524 schreef:
Juist alleen met Israël heeft Hij een verbond gesloten. Maar je moet onderscheid maken tussen het Huis Juda en het Huis Israëls. Israël de 10 stammenrijken kregen een scheidbrief, aldus het oude verbond.
Waar lees ik dit in de bijbel
Het Huis Juda hebben nooit een scheidbrief gehad, alleen het Huis Israëls. Juda staat bekend als het huidige Joodse deel, wat in feite gewoon Judeëers zijn. En de 10 stammen staan vandaag de dag bekend als de westerse natiën die in Paulus zijn brieven als heidenen worden herkend. Maar als je heidenen
heidenen en bijwoners zijn gewoon de niet joden en niet de van God vervreemde jodenvertaald zie je dat het om vreemdelingen gaat. En Israël de 10 stammen die een scheidbrief hebben gekregen, zijn vervreemd geraakt zowel van het verbond als God de Vader zelf.

Maar om het Huis Israëls de kans te laten geven om terug te keren naar haar man, was het nodig dat 1 van beiden zou moeten sterven. Daarom de uitleg in het oude verbond hoe een huwelijk in mekaar zit. Een man of een vrouw mag niet eerder hertrouwen dan wanneer 1 van beiden is gestorven. En daar heeft God de Vader goed aan gedacht maar met pijn in Zijn hart.
Leg eens uit aan de hand van Gods woord dat het volk van God als het ware weduwe geworden is toen Jezus aan het kruis stierfJezus stierf om Zijn Volk van hun zonden te redden, zoals Mattheüs dit omschrijft. Daarmee was de man gestorven,
als je man gestorven is ben je weduwe maar als hij weer levend wordt ben je dit niet meer dus lijkt mij onzin dit wat je schrijftmaar ook weer opgestaan. Daardoor is de scheidbrief weg gedaan, waardoor Israël de verheidenste gedeelte, terug kon keren en niet langer meer als vreemdelingen zouden zijn voor God, want het verbond(huwelijksverbond) is weer hersteld. En in het duizend jarig rijk zal inderdaad Israël een herstel periode ondergaan, zoals Hebreëen duidelijk omschrijft. Maar ook de andere volkeren zullen weer op hun plek worden gebracht, en dan zal Israël weer een voorbeeld volk zijn voor al de volkeren buiten Israël om.

Let wel: Je zondigt, oftewel; je bent pas in overtreding als je een wet overtreedt.
niet alleen wetteloosheid is zonde maar ook ; al wat niet uit geloof is volgens rom 14:23 en alle ongerechtigheid volgens 1 joh 5 :17En alleen Israël heeft de wet(verbond, huwelijksverbond) overtreden. Want Israël kreeg de opdracht om zich apart en afgescheiden te houden van alle volkeren, maar Israël wilde dat niet. Israël wilde zich niet apart houden voor haar man, maar pleegde liever overspel, oftewel hoererij. Dus moest haar een scheidbrief worden gegeven. Dus Israël, oftewel verloren schapen van het Huis Israëls heeft heel lang in die ballingschap en zonder wet geweest, dus ze werden ook niet besneden, alleen het Huis Juda was besneden. Israël het verstrooide deel dat voor 2520 jaar(straftijd) in de ballingschap is geweest stonden toen der tijd van Jezus en de apostelen bekend als Grieken, zij waren bekend als Griekse Burgers. Daarom dat Jezus ook zei dat de scheiding tussen de twee huizen nu weg is, de muur tussen deze beide huizen is nu weg gehaald,. Daarom is er geen onderscheid meer tussen de twee huizen, noch Judeëer noch griek, besneden of onbesneden.

Daarom is het goed het oude verbond grondig te bestuderen als je het nieuwe verbond wilt begrijpen. Want deze beide verbonden liggen dicht bij mekaar.

Wat ik laatst ook ontdekte over de offers die vroeger gebracht moesten worden elk jaar, was een tijdelijke bedekking voor hun zonden. Als het geen tijdelijke bedekking was, dan was één keer genoeg geweest. Maar elk jaar moest het weer gebeuren. Hun zonden werden toebedekt. Maar toen Jezus kwam, die heeft de bedekking weg gedaan en heeft de zonde zelf weg gedaan door Zijn bloed, en dat is het mooie verschil tussen het oude en nieuwe verbond. Nu door Jezus Bloed is er geen bedekking meer op zonden zoals in het oude verbond, maar nu is de zonde volledig weg gedaan, de zee der vergetelheid gegooid. En dat is het bijzondere en merkwaardige gebeuren van het Nieuwe Verbond.

En de vrouw(Israël) kan nu weer terug keren naar haar man, en zoals Openbaring omschrijft zal de bruid(vrouw) weer herenigd worden met haar man. Wat een tijd zal dat toch zijn. En dan zal Israël weer een voorbeeld zijn voor alle volkeren. Heerlijke vooruitzichten in het vizier. Daarom hou ik zo van mijn Here, daarom hou ik zo van Hem, Zijn verbond is getrouw en Hij is altijd dezelve gebleven, de onveranderde God, die de belofte aan Abraham, Isaac en Jakob heeft beloofd en aan Zijn letterlijke nageslacht(nazaat). En God beloofde aan Abraham, Isaac en Jakob dat uit hen een menigte van volken zouden ontstaan. Ik dank mijn Here voor Zijn wonderbare beloften die onveranderd zijn gebleven.


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zondag 18 november 2012, 15:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 16:33
 
Deuteronomium 24:1 Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, (als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden)

Deuteronomium 24:3 en als dan de laatste man een afkeer van haar krijgt, een scheidbrief schrijft, haar die overhandigt en haar uit zijn huis wegzendt; of als de laatste man, die haar tot vrouw genomen heeft, gestorven is,

Jesaja 50:1 Zo zegt de HERE: Waar toch is de scheidbrief uwer moeder, waarmede Ik haar verstoten heb? Of wie van mijn schuldeisers is het, aan wie Ik u verkocht heb? Zie, om uw ongerechtigheden zijt gij verkocht en om uw overtredingen is uw moeder verstoten.


Jeremia 3:8 Maar Ik zag, toen Ik Afkerigheid, Israel, ter oorzake van haar echtbreuk, verstoten en haar de scheidbrief gegeven had, dat haar zuster, Trouweloze, Juda, zich niet liet afschrikken, maar heenging en eveneens ontucht pleegde;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 21:30
 
LAVERDE524 schreef:
Juist alleen met Israël heeft Hij een verbond gesloten. Maar je moet onderscheid maken tussen het Huis Juda en het Huis Israëls. Israël de 10 stammenrijken kregen een scheidbrief, aldus het oude verbond.

Het Huis Juda hebben nooit een scheidbrief gehad, alleen het Huis Israëls. Juda staat bekend als het huidige Joodse deel, wat in feite gewoon Judeëers zijn. En de 10 stammen staan vandaag de dag bekend als de westerse natiën die in Paulus zijn brieven als heidenen worden herkend. Maar als je heidenen vertaald zie je dat het om vreemdelingen gaat. En Israël de 10 stammen die een scheidbrief hebben gekregen, zijn vervreemd geraakt zowel van het verbond als God de Vader zelf.

Maar om het Huis Israëls de kans te laten geven om terug te keren naar haar man, was het nodig dat 1 van beiden zou moeten sterven. Daarom de uitleg in het oude verbond hoe een huwelijk in mekaar zit. Een man of een vrouw mag niet eerder hertrouwen dan wanneer 1 van beiden is gestorven. En daar heeft God de Vader goed aan gedacht maar met pijn in Zijn hart. Jezus stierf om Zijn Volk van hun zonden te redden, zoals Mattheüs dit omschrijft. Daarmee was de man gestorven, maar ook weer opgestaan. Daardoor is de scheidbrief weg gedaan, waardoor Israël de verheidenste gedeelte, terug kon keren en niet langer meer als vreemdelingen zouden zijn voor God, want het verbond(huwelijksverbond) is weer hersteld. En in het duizend jarig rijk zal inderdaad Israël een herstel periode ondergaan, zoals Hebreëen duidelijk omschrijft. Maar ook de andere volkeren zullen weer op hun plek worden gebracht, en dan zal Israël weer een voorbeeld volk zijn voor al de volkeren buiten Israël om.

Let wel: Je zondigt, oftewel; je bent pas in overtreding als je een wet overtreedt. En alleen Israël heeft de wet(verbond, huwelijksverbond) overtreden. Want Israël kreeg de opdracht om zich apart en afgescheiden te houden van alle volkeren, maar Israël wilde dat niet. Israël wilde zich niet apart houden voor haar man, maar pleegde liever overspel, oftewel hoererij. Dus moest haar een scheidbrief worden gegeven. Dus Israël, oftewel verloren schapen van het Huis Israëls heeft heel lang in die ballingschap en zonder wet geweest, dus ze werden ook niet besneden, alleen het Huis Juda was besneden. Israël het verstrooide deel dat voor 2520 jaar(straftijd) in de ballingschap is geweest stonden toen der tijd van Jezus en de apostelen bekend als Grieken, zij waren bekend als Griekse Burgers. Daarom dat Jezus ook zei dat de scheiding tussen de twee huizen nu weg is, de muur tussen deze beide huizen is nu weg gehaald,. Daarom is er geen onderscheid meer tussen de twee huizen, noch Judeëer noch griek, besneden of onbesneden.

Daarom is het goed het oude verbond grondig te bestuderen als je het nieuwe verbond wilt begrijpen. Want deze beide verbonden liggen dicht bij mekaar.

Wat ik laatst ook ontdekte over de offers die vroeger gebracht moesten worden elk jaar, was een tijdelijke bedekking voor hun zonden. Als het geen tijdelijke bedekking was, dan was één keer genoeg geweest. Maar elk jaar moest het weer gebeuren. Hun zonden werden toebedekt. Maar toen Jezus kwam, die heeft de bedekking weg gedaan en heeft de zonde zelf weg gedaan door Zijn bloed, en dat is het mooie verschil tussen het oude en nieuwe verbond. Nu door Jezus Bloed is er geen bedekking meer op zonden zoals in het oude verbond, maar nu is de zonde volledig weg gedaan, de zee der vergetelheid gegooid. En dat is het bijzondere en merkwaardige gebeuren van het Nieuwe Verbond.

En de vrouw(Israël) kan nu weer terug keren naar haar man, en zoals Openbaring omschrijft zal de bruid(vrouw) weer herenigd worden met haar man. Wat een tijd zal dat toch zijn. En dan zal Israël weer een voorbeeld zijn voor alle volkeren. Heerlijke vooruitzichten in het vizier. Daarom hou ik zo van mijn Here, daarom hou ik zo van Hem, Zijn verbond is getrouw en Hij is altijd dezelve gebleven, de onveranderde God, die de belofte aan Abraham, Isaac en Jakob heeft beloofd en aan Zijn letterlijke nageslacht(nazaat). En God beloofde aan Abraham, Isaac en Jakob dat uit hen een menigte van volken zouden ontstaan. Ik dank mijn Here voor Zijn wonderbare beloften die onveranderd zijn gebleven.

een stuk vol met aannames en intrepetatie's.

Israel is niet vrouwelijk maar mannelijk.
De bruid is vrouwelijk dus iets anders.
Een ieder, dat tot verlossing en tot de kennis van de waarheid is gekomen, behoort tot het nageslacht van Abraham. God heeft een belofte met Abraham. De Here Jezus is Israel, en wij de erfgenamen en zijn geeent op de stam van Juda.
Er bestaat geen "letterlijke Israel" wij zijn Israel, aan ons zijn de beloftes gegeven. De Here Jezus immers de Koning van Israel??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 23:04
 
MARITIME853 schreef:
een stuk vol met aannames en intrepetatie's.

Israel is niet vrouwelijk maar mannelijk.
De bruid is vrouwelijk dus iets anders.
Een ieder, dat tot verlossing en tot de kennis van de waarheid is gekomen, behoort tot het nageslacht van Abraham. God heeft een belofte met Abraham. De Here Jezus is Israel, en wij de erfgenamen en zijn geeent op de stam van Juda.
Er bestaat geen "letterlijke Israel" wij zijn Israel, aan ons zijn de beloftes gegeven. De Here Jezus immers de Koning van Israel??


In jouw stuk zie ik anders ook aannames en interpretaties Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Hoe kom je erbij dat wij geent zijn op de stam van Juda??
Wij zijn gewoon platweg nakomelingen van bekeerde heidenen, meer niet.
Die vervangingsleer zou verboden moeten worden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 23:04
 
PIETER649 schreef:
In jouw stuk zie ik anders ook aannames en interpretaties Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Hoe kom je erbij dat wij geent zijn op de stam van Juda??
Wij zijn gewoon platweg nakomelingen van bekeerde heidenen, meer niet.
Die vervangingsleer zou verboden moeten worden!

ja dat ben ik met je eens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 09:19
 
PIETER649 schreef:
In jouw stuk zie ik anders ook aannames en interpretaties Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Hoe kom je erbij dat wij geent zijn op de stam van Juda??
Wij zijn gewoon platweg nakomelingen van bekeerde heidenen, meer niet.
Die vervangingsleer zou verboden moeten worden!

Het is geeent worden!!!

In Openbaringen vijf lees je heel goed dat de Here Jezus uit de stam van Juda komt en wij diegene die daarop geent worden omdat we ook mede erfgename zijn, tevens behoren tot Zijn koninkrijk.

Rev 5:5 En een van de ouderlingen zeide tot mij: Ween niet; zie, de Leeuw, Die uit den stam van Juda is, de Wortel Davids, heeft overwonnen, om het boek te openen, en zijn zeven zegelen open te breken.

In Genesis 49 spreekt Jakob zijn laatste woorden tot zijn zonen.
In vers 8 - 12 richt hij zich tot Juda. Uit zijn woorden, die wijzen op de toekomst (zie vers 1), blijkt, dat Juda een bijzondere plaats inneemt onder de zonen van Jakob: "Juda, ù zullen uw broeders loven, uw hand zal zijn op de nek uwer vijanden, voor u zullen uws vaders zonen zich neerbuigen" ( vs.8).

Juda zou dus de koninklijke stam van Israël worden. Hij zou heersen, zowel over zijn broeders, alsook over zijn vijanden. Juda wordt door Jakob getypeerd als een leeuw (:9). Tegen die achtergrond spreekt Jakob die bekende, profetische woorden: "De scepter zal van Juda niet wijken, noch de heersersstaf tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volken gehoorzaam zijn" (:10).
Eigenlijk horen wij in deze woorden een machtige belofte van de komst van de Messias, de Here Jezus. Hij is immers de Leeuw uit de stam Juda!

Paulus geeft een verklaring in Romeinen 11: 17 – 24.

Rom 11:17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
Rom 11:18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
Rom 11:19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
Rom 11:20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
Rom 11:21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.
Rom 11:22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden.
Rom 11:23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
Rom 11:24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?


In het treffende beeld van de enting dat hij schildert, is Israël de tamme olijfboom.
Sommige van de takken - de natuurlijke nakomelingen van Abraham - worden afgebroken vanwege hun ongeloof in Christus.
Door het geloof worden de takken van een wilde olijfboom – de heidenen – in de tamme olijfboom geënt.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op maandag 19 november 2012, 09:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 18:04
 
MARITIME853 schreef:
Het is geeent worden!!!



met 3x een "e" Clown smiley eenden zwemmen in t water, maar dat is met een "d"
dusse... geeent zoals jij schrijft is sowieso met een "e" teveel Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

worden is de toekomende tijd van zijn, dus daar zie ik ook geen reden voor al die uitroeptekens Smiley die vol vragen zit

denk aan je bloeddruk Mar Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 20:49
 
PIETER649 schreef:
met 3x een "e" Clown smiley eenden zwemmen in t water, maar dat is met een "d"
dusse... geeent zoals jij schrijft is sowieso met een "e" teveel Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

worden is de toekomende tijd van zijn, dus daar zie ik ook geen reden voor al die uitroeptekens Smiley die vol vragen zit

denk aan je bloeddruk Mar Knipoog smiley


geeent is tongentaal?;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANS909





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 18:59
 
MARISKA601 schreef:
"Tongentaal"
in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?


Wat heb je nou aan tongentaal als niemand je verstaat.
Je kunt slechts een schoon gelaat tonen aan de ander... maar ik heb ooit eens vernomen van een broeder die het meemaakte dat hij in een kerk was, waar men ook aan tongentaal deed, dat een buitenlands stel in hun eigen taal werden gescholden.

Dan weet je ook gelijk van wie of die tongentaal is.

het heeft niks met Pinksteren te maken iig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 31 december 2012, 17:56
 
HANS909 schreef:
Wat heb je nou aan tongentaal als niemand je verstaat.
Je kunt slechts een schoon gelaat tonen aan de ander... maar ik heb ooit eens vernomen van een broeder die het meemaakte dat hij in een kerk was, waar men ook aan tongentaal deed, dat een buitenlands stel in hun eigen taal werden gescholden.

Dan weet je ook gelijk van wie of die tongentaal is.

het heeft niks met Pinksteren te maken iig.

Ik zie dat de laatste 3 tikkers (sprekers) al de pijp aan Maarten hebben gegeven.
Maar het staat wel degelijk in de Bijbel, ja ik weet het oud nieuws, maar er is altijd een maar..........
Er staat ook, dat als er 3 in tongen zijnde sprekers aan het bidden zijn, zij van elkaar niet weten wat ze bidden, of spreken..........
Dus 3 mensen die op het moment dat zij in tongen spreken (bidden) er cursussen zijn in klank taal of spreken in tongen, dat lijkt mij knap, het is een gave, en niet te leren.
Elk gebed is anders, geen één is het zelfde, elk gebed heeft zijn eigen klank, ik geef er even een slinger aan.
één miljard mensen wereld wijd, zijn aan het bidden in klank taal, veronderstel dat het uitgezonden zou worden?!
Ben dan toch echt in de wetenschap, dat niemand vertaald zal worden...
Het is een persoonlijk gebed tussen de persoon de Heilige Geest en Jezus Christus
Ik ben er wel van overtuigd dat één persoon weet wat hij/zij heeft gebeden, en die moet, in gezelschap wel verklaren wat hij/zij heeft gezegd.
En als die niet in gezelschap is, is het tussen hem en de Geest en de Here Jezus, niets meer en niets minder.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 5 januari 2013, 09:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Pagina 5 van 5