ChristianMatch
 


Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 20:49
 
MARISKA601 schreef:
Omdat het voor jouw verwarrend is moeten we jouw termen dan maar aanhouden?



het is duidelijk dat jullie er verschillend over denken, kan dan nu aub de discussie daarover in ieder geval stoppen? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 20:59
 
MARISKA601 schreef:
Omdat het voor jouw verwarrend is moeten we jouw termen dan maar aanhouden?
Jij mag zelf weten hoe je dingen omschrijft, ik kies voor mijn eigen terminologie. Als je het woord pedobaptist googlet, kijk je meer dan 55.000 hits. Ga me dan niet verwijten dat ik dat woord ook gebruik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 21:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Jij mag zelf weten hoe je dingen omschrijft, ik kies voor mijn eigen terminologie. Als je het woord pedobaptist googlet, kijk je meer dan 55.000 hits. Ga me dan niet verwijten dat ik dat woord ook gebruik.

En als je de Engelse en Franse bijdragen uit die 55000 filtert, hoeveel Nederlandse hou je dan nog over? Een vertaalde tekst van Spurgeon (!) en die leefde al heel lang geleden. Het aantal dat je verder nog ziet, werpt toch een ander licht op het getal van 55000. De term bestaat overigens wel, daar heb je gelijk in. Maar ik blijf dit begrip als denigrerend ervaren.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 4 december 2011, 23:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 22:22
 
WILLEMIJN232 schreef:
het is duidelijk dat jullie er verschillend over denken, kan dan nu aub de discussie daarover in ieder geval stoppen? Engeltje smiley


hé, nee, willemijn, dat zou toch (erf-)zonde zijn?



pff........toch weer on-topic, hoe is t mogelijk!!!!! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 22:23
 
HANNAH810 schreef:
hé, nee, willemijn, dat zou toch (erf-)zonde zijn?



pff........toch weer on-topic, hoe is t mogelijk!!!!! Knipoog smiley


Mannen he? Knipoog smiley Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 22:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Mannen he? Knipoog smiley Engeltje smiley

Is het weer zo ver Gefrustreerde smiley het begon allemaal met die vrucht Clown smiley van die ene boom Gefrustreerde smiley vrouwen he Geschokte, onthutste smiley altijd maar weer voor zich uitschuiven Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 08:57
 
THOMAS968 schreef:
En als je de Engelse en Franse bijdragen uit die 55000 filtert, hoeveel Nederlandse hou je dan nog over? Een vertaalde tekst van Spurgeon (!) en die leefde al heel lang geleden. Het aantal dat je verder nog ziet, werpt toch een ander licht op het getal van 55000. De term bestaat overigens wel, daar heb je gelijk in. Maar ik blijf dit begrip als denigrerend ervaren.

Thomas

En ik geef je helemaal gelijk..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 08:58
 
CHATULIEM619 schreef:
Jij mag zelf weten hoe je dingen omschrijft, ik kies voor mijn eigen terminologie. Als je het woord pedobaptist googlet, kijk je meer dan 55.000 hits. Ga me dan niet verwijten dat ik dat woord ook gebruik.

Toch wel, je kent de impact die zo'n woord heeft dus ga je nu bewust een "andere" groep kwetsen?

Maar ja, dat maakt jou dan ook niet uit..iemand kwetsen, we zijn "maar"virtueel niet? Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 10:27
 
MARIAN519 schreef:
Toch wel, je kent de impact die zo'n woord heeft dus ga je nu bewust een "andere" groep kwetsen?

Maar ja, dat maakt jou dan ook niet uit..iemand kwetsen, we zijn "maar"virtueel niet? Gefrustreerde smiley
Wie heeft nu een rare kronkel, dat men denkt dat ik een woord gebruik om andere mensen te kwetsen? Vreemd dat je denkt dat ik mensen op deze manier wil kwetsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 10:30
 
THOMAS968 schreef:
En als je de Engelse en Franse bijdragen uit die 55000 filtert, hoeveel Nederlandse hou je dan nog over? Een vertaalde tekst van Spurgeon (!) en die leefde al heel lang geleden. Het aantal dat je verder nog ziet, werpt toch een ander licht op het getal van 55000. De term bestaat overigens wel, daar heb je gelijk in. Maar ik blijf dit begrip als denigrerend ervaren.

Thomas
Ja, sorry hoor. Ik leg uit wat het woord betekent, ik laat zien, dat dit woord heel veel gebruikt wordt. Als je dan stug vol blijft houden dat dit denigrerend bedoeld is naar de besprenkeling, ligt dat wel aan je eigen beleving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 10:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, sorry hoor. Ik leg uit wat het woord betekent, ik laat zien, dat dit woord heel veel gebruikt wordt. Als je dan stug vol blijft houden dat dit denigrerend bedoeld is naar de besprenkeling, ligt dat wel aan je eigen beleving.


Denk je nu echt dat er in alle kerken word gesproken over pedobaptisme?
Het meest gebruikelijke woord is kinderdoop.

Maar omdat dat woord in jouw straatje niet past zoek je maar een ander woord?
En gebruik je met opzet het woord pedobaptisme, waarbij het woord pedo een negatieve klank geeft.

Je weet heel goed wat voor negativiteit er hangt omtrent het woordje pedo.

Vergeet niet dat er cm-ers zijn waarvan de kinderen seksueelmisbruikt zijn.

Dus ajb stop met woord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 11:18
 
MARISKA601 schreef:
Denk je nu echt dat er in alle kerken word gesproken over pedobaptisme?
Het meest gebruikelijke woord is kinderdoop.

Maar omdat dat woord in jouw straatje niet past zoek je maar een ander woord?
En gebruik je met opzet het woord pedobaptisme, waarbij het woord pedo een negatieve klank geeft.

Je weet heel goed wat voor negativiteit er hangt omtrent het woordje pedo.

Vergeet niet dat er cm-ers zijn waarvan de kinderen seksueelmisbruikt zijn.

Dus ajb stop met woord.
Helaas, er valt niet meer tegenin te praten, ook dat is een keuze. Bewust iemand ervan willen beschuldigen dat ie anderen wil kwetsen. Mijn dochter ging naar het Pedologisch Instituut Noord Nederland. Moeten die dan ook maar hun naam wijzigen of denk je ook dat daar veel mensen zitten met vreemde bedoelingen??
Laten we maar weer eens over erfzonde praten. Dat lijkt me veel zinvoller toe.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 december 2011, 11:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 11:46
 
Quote:
WILLEMIJN232 schreef:
het is duidelijk dat jullie er verschillend over denken, kan dan nu aub de discussie daarover in ieder geval stoppen? Engeltje smiley

Quote:
HANNAH810 schreef:
hé, nee, willemijn, dat zou toch (erf-)zonde zijn?



pff........toch weer on-topic, hoe is t mogelijk!!!!! Knipoog smiley

Hier heb ik echt even om moeten lachen..zo grappig... Lachende smiley Knipoog smiley , die woordspeling....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 5 december 2011, 11:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 11:54
 
Nog eventjes mijn mening voordat ik iets anders ga doen.
Ik vind dat de kinderdoop ook doop genoemd moet worden.

Anders vind ik het verwarrend worden.

Al die baby's die nu volwassen zijn, daar zijn er heel veel van gedoopt als baby. Vandaar. Dan heb ik vaak ook een gespreksingang met ongelovigen, die wel als baby zijn gedoopt. Dan kan ik zeggen van ja, maar je bent wél als baby gedoopt, je ouders hebben je wel laten dopen...en als de relatie goed is met de ouders, zie je ze vaak wel denken dan.....Wat anders niet zo zou zijn...

Dit is gewoon mijn mening hoor.

Fijne dag! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 12:30
 
HANNAH810 schreef:
hé, nee, willemijn, dat zou toch (erf-)zonde zijn?



pff........toch weer on-topic, hoe is t mogelijk!!!!! Knipoog smiley
Dit is een typisch voorbeeld van een cirkelredenering. Kinderen moeten besprenkeld worden vanwege de erfzonde, en als je kijkt naar het kwaad van de wereld, zeg je: zie je wel erfzonde bestaat. Niemand betwist het bestaan van een zondige natuur. Ik bestrijd echter wel de functie van de besprenkeling hierin. Niemand heeft mij nog duidelijk kunnen maken wat die functie precies is. Volgens mij omdat ze het zelf ook niet weten.

Durf je dan ook de volgende stap te nemen: als die mensen besprenkeld waren hadden ze niet zulke zonden begaan?


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 5 december 2011, 12:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 13:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is een typisch voorbeeld van een cirkelredenering. Kinderen moeten besprenkeld worden vanwege de erfzonde, en als je kijkt naar het kwaad van de wereld, zeg je: zie je wel erfzonde bestaat. Niemand betwist het bestaan van een zondige natuur. Ik bestrijd echter wel de functie van de besprenkeling hierin. Niemand heeft mij nog duidelijk kunnen maken wat die functie precies is. Volgens mij omdat ze het zelf ook niet weten.

Durf je dan ook de volgende stap te nemen: als die mensen besprenkeld waren hadden ze niet zulke zonden begaan?


Neem jij nou ook es een volgende stap: als mensen volwassengedoopt zijn doen ze geen zonde meer en verlaten zeker hun geloof nooit meer. ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 13:34
 
PIETER649 schreef:
Neem jij nou ook es een volgende stap: als mensen volwassengedoopt zijn doen ze geen zonde meer en verlaten zeker hun geloof nooit meer. ?
Het belangrijkste onderdeel is de verzoening tussen God en mens door het kruis van Jezus. De oproep is immers bekeert u. Nergens wordt de garantie gegeven dat je niet meer zondigt, alleen maar dat je ondanks je zonde kunt leven in genade en vergeving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 13:50
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, sorry hoor. Ik leg uit wat het woord betekent, ik laat zien, dat dit woord heel veel gebruikt wordt. Als je dan stug vol blijft houden dat dit denigrerend bedoeld is naar de besprenkeling, ligt dat wel aan je eigen beleving.

Wel goed lezen, Chat. Ik ervaar de term als denigrerend, ik schrijf nergens dat jij het denigrerend bedoelt. Het gaat helemaal niet over jou maar over een begrip dat ik ongelukkig vind overkomen in de huidige tijd. Verder weet ik heel goed wat een pedologisch instituut is. Pedobaptisme als term bestaat, vooral in de Angelsaksische landen maar is in Nederland zeker niet algemeen als begrip en ik vind het in de huidige tijd ongelukkig gekozen. Omdat het zo beladen is, komt deze term de discussie niet ten goede. Dat vind ik niet handig. Jammer, want het is tijd dat het op het forum weer eens ergens over gaat.

Thomas de geen enkel verband legt tussen kinderdoop en vermeende erfzonde.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 5 december 2011, 14:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 14:58
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is een typisch voorbeeld van een cirkelredenering. Kinderen moeten besprenkeld worden vanwege de erfzonde

voor de derde maal wil ik je duidelijk maken dat ik de link tussen erfzonde die vergeven zou moeten worden en de kinder-doop ook niet zie, chatuliem;

ik maakte een woord-grapje, maar het lijkt erop dat je dat even niet oppikte? Knipoog smiley


Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 5 december 2011, 15:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 15:35
 
HANNAH810 schreef:
voor de derde maal wil ik je duidelijk maken dat ik de link tussen erfzonde die vergeven zou moeten worden en de kinder-doop ook niet zie, chatuliem;

ik maakte een woord-grapje, maar het lijkt erop dat je dat even niet oppikte? Knipoog smiley
Ik begreep je humor wel hoor. Ik ging er alleen maar serieus op in..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 09:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Wie heeft nu een rare kronkel, dat men denkt dat ik een woord gebruik om andere mensen te kwetsen? Vreemd dat je denkt dat ik mensen op deze manier wil kwetsen.

Vreemd van jou dat je ineens met credo en pedo komt ja? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 09:56
 
MARIAN519 schreef:
Vreemd van jou dat je ineens met credo en pedo komt ja? Smiley die vol vragen zit
Kijk, als ik op internet bepaalde termen lees, dan neem ik ze wel eens over....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 10:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk, als ik op internet bepaalde termen lees, dan neem ik ze wel eens over....


Gefrustreerde smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 11:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk, als ik op internet bepaalde termen lees, dan neem ik ze wel eens over....


Kunnen we een cursus grieks gaan volgen bij je?

Gaan we voortaan verder in het grieks wauwelen...

En dan hebben we het niet meer over erfzonden maar glosbe?

En ook het woord christen niet meer maar christianos?

En kerk noemen we dan maar ekklesia?


Laatst aangepast door
MARISKA601
op dinsdag 6 december 2011, 11:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 12:21
 
MARISKA601 schreef:
Kunnen we een cursus grieks gaan volgen bij je?

Gaan we voortaan verder in het grieks wauwelen...

En dan hebben we het niet meer over erfzonden maar glosbe?

En ook het woord christen niet meer maar christianos?

En kerk noemen we dan maar ekklesia?



Milate Hellinika? Pos se lene? Me lene Maria. sagapoooooo!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden


Laatst aangepast door
MARRY942
op dinsdag 6 december 2011, 12:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 15:42
 
Chat misschien wil je die woorden gewoon niet meer plaatsen?
Toen er pas een topic werdt gestart waar de charismatische groep werdt aangevallen zijn er velen die daarin tegen in verweer kwamen en dat was niet van de charismatische kant.
Nu komt de andere kant in verweer en daarom mijn vriendelijke vraag om de woorden niet meer te gebruiken gewoon om rekening te houden met de gevoelens van vele andere forum gebruikers!
alvast bedankt he!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 16:15
 
MARRY942 schreef:
Milate Hellinika? Pos se lene? Me lene Maria. sagapoooooo!!! Lachende smiley met blinkend witte tanden





je wijkt af van het topic of wou je laten zien dat je ook een woordje grieks spreekt?


Laatst aangepast door
MARISKA601
op dinsdag 6 december 2011, 16:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 17:14
 
MARISKA601 schreef:





je wijkt af van het topic of wou je laten zien dat je ook een woordje grieks spreekt?

Ja wat een bluffer ben ik he... Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 20:30
 
MARRY942 schreef:
Ja wat een bluffer ben ik he... Verlegen lachende smiley

valt wel mee toch, marry? zowel jij als mariska blijken wat griekse woorden te kennen.

het zou inderdaad wel fijn zijn, als er weer gediscuseerd zou worden op het forum, zoals willemijn al aangaf!!!

het off topic topic is in het leven geroepen om elkaar met griekse woorden toe te spreken en dat soort dingen.
maar dit topic zou inderdaad interessanter zijn, wanneer het énigzins een link zou hebben, ergens in de verte, met het onderwerp `erfzonde`.

misschien is het een idee, mariska en marry, om (desnoods in het grieks Knipoog smiley ), aan te geven hoe jullie de erfzonde zien?
heb je er wel eens over nagedacht, bijvoorbeeld, of je erfzonde als "schuld" ziet, of niet?

hier wordt binnen bepaalde stromingen namelijk wel eens verschillend over gedacht, weet ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 20:39
 
HANNAH810 schreef:
valt wel mee toch, marry? zowel jij als mariska blijken wat griekse woorden te kennen.

het zou inderdaad wel fijn zijn, als er weer gediscuseerd zou worden op het forum, zoals willemijn al aangaf!!!

het off topic topic is in het leven geroepen om elkaar met griekse woorden toe te spreken en dat soort dingen.
maar dit topic zou inderdaad interessanter zijn, wanneer het énigzins een link zou hebben, ergens in de verte, met het onderwerp `erfzonde`.

misschien is het een idee, mariska en marry, om (desnoods in het grieks Knipoog smiley ), aan te geven hoe jullie de erfzonde zien?
heb je er wel eens over nagedacht, bijvoorbeeld, of je erfzonde als "schuld" ziet, of niet?

hier wordt binnen bepaalde stromingen namelijk wel eens verschillend over gedacht, weet ik.

Gelijk heb je Hannah...wij dwalen af...
En mijn mening over erfzonde...die laat ik liever aan iemand anders over.....mijn pa, die op een vleesfabriek werkte in W.O.2...verdiende zwart aan alles wat afgekeurd vlees was....ik heb het mijn hele leven meegedragen.....wat doet dat pijn, dat te horen over je vader....terwijl mijn opa onderduikers verborg.....dusseh.....vraag mijn mening maar effe niet.... Verlegen lachende smiley Zieke smiley Verlegen lachende smiley Zieke smiley Verlegen lachende smiley Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 17 Volgende
Pagina 7 van 17