ChristianMatch
 


Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 ... 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:47
 
GERRIT084 schreef:
Dus eigenlijk zegt u, je hoeft niet extra je best te doen om je zonden te beperken, jezelf niet in acht te nemen, en te leven zoals jij denkt dat het goed is. Want je zonden zijn al vergeven, dat vind ik wel een beetje erg makkelijk.


Komt er op neer van leef maar raak...
Schietgebedje...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 11:07
 
MARISKA601 schreef:
Komt er op neer van leef maar raak...
Schietgebedje...

Waarschijnlijk zelfs dat niet, zoals ik het lees, de zonde is vergeven door Jezus, dus ook de zonde en de vergeving was er al, lang voordat zij wedergeboren waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 11:30
 
LISA610 schreef:
Doordat je de tekst in tweeën splitst en er een eigen uitleg aan geeft, haal je de tekst uit haar verband. De essentie van die tekst gaat juist over wat Jezus heeft gedaan. Hij heeft ervoor gezorgd dat wij allen vrijgesproken kunnen worden van de zonde en eeuwig leven kunnen krijgen.

Heel goed gezien, Lisa. Goed lezen en de tekst in zijn verband laten is heel belangrijk. Juist in het verstaan van Gods woord. Wij kunnen liefdevol dat aan elkaar duidelijk maken zonder iemand te kwetsen.
Ook ik dit forum zie ik soms reacties die het gevolg zijn van het niet goed lezen van iemands argument. Dan komen er allerlei dingen bij die het voor sommigen alleen maar onduidelijker kunnen maken.


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 13 december 2011, 11:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 11:32
 
MARISKA601 schreef:
Komt er op neer van leef maar raak...
Schietgebedje...

Nee, zeker niet! Romeinen 6: 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? 2 Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 13 december 2011, 11:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 11:44
 
GERRIT084 schreef:
Dus eigenlijk zegt u, je hoeft niet extra je best te doen om je zonden te beperken, jezelf niet in acht te nemen, en te leven zoals jij denkt dat het goed is. Want je zonden zijn al vergeven, dat vind ik wel een beetje erg makkelijk.

Das inderdaad wel heel makkelijk geredeneerd!
En wel erg makkelijk om dan te leven, want je zonden zijn hje toch al vergeven Verraste, verbaasde smiley
We weten dat we zondigen en zullen dat steeds weer moeten beleiden en vergeving vragen voor onze zonden, God zegt niet leef er maar op los je gelooft in mij dus het zit wel goed.
Of je hebt mij aangenomen zoals hier ook werdt gezegt en daarom is het klaar, nee dus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:05
 
GERRIT084 schreef:
Dus eigenlijk zegt u, je hoeft niet extra je best te doen om je zonden te beperken, jezelf niet in acht te nemen, en te leven zoals jij denkt dat het goed is. Want je zonden zijn al vergeven, dat vind ik wel een beetje erg makkelijk.
Je moet je niet fixeren op datgene wat je niet kunt, maar je richten op datgene wat je wel kunt. En vooral wie je bent in Christus. En je best doen om niet te zondigen, sorry, kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen. Het is de Geest immers, die overtuigt van zonde, en als Hij ons overtuigt, geeft Hij ons ook de kracht de zonde los te laten.

In een andere bijdrage van een anderhalf jaar geleden heb ik eens een discussie proberen op te zetten over de gevolgen van zonde. Wie zondigt, schaadt zichzelf namelijk. Zonde heeft nl. altijd gevolgen voor je persoonlijke leven. Bij pedagogiek hebben ze het wel over extrensieke en intrinsieke motivatie. En ik denk dat je het ook zo moet zien. Extrensiek betekent van buiten af. Als je niet zondigt omdat anderen je dat opleggen, is dat niet goed in mijn ogen. Maar als je vanuit jezelf tot de ontdekking komt dat je dingen beter kunt laten, heb je een veel grotere kans van slagen.
Ik geloof, dat de Geest onze intrinsieke motivatie zou willen aanspreken, gewoon omdat zonde zelf al grote schade toebrengt. Zolang ons hart echter nog niet veranderd is, hebben we extrensieke motivatie nodig, bv. de bijbel of de kerk.
Straf alleen is een slechte motivator om dingen te laten staan. Overtuigd worden door de HG, overtuigd zijn door God, van binnen uit tot bepaalde conclusies komen, dat houdt stand...

Voorbeeld van hoe zonde je schaadt: je liegt tegenover iemand. Gevolgen kunnen zijn, dat het uit komt en je daarmee het vertrouwen van de ander verliest. Extrensieke motivatie: Gods Woord verbiedt het te liegen..Intrinsieke motivatie: als ik lieg, verlies ik mn vriend...Wat werkt sterker volgens jullie?


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 13 december 2011, 13:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:08
 
MOMO697 schreef:
Om vergeving vragen of onze zonden belijden?

Hai MoMo,

Om vergeving vragen, als je dat doet, dan belijd je ook je zonden.

Dan zeg je bijvoorbeeld van 'mij vergeven dat ik onredelijk boos werd op .....

Nou als je dat zegt, zeg je ook dat je onredelijk boos werd op ....

Snap je. Is maar een voorbeeld hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:11
 
MARISKA601 schreef:
Komt er op neer van leef maar raak...
Schietgebedje...
tjonge jonge Mariska. Waarom maak je het meteen weer zo extreem? Je kent ons toch beter dan dat? Bovendien doe je daarmee de wedergeboorte tekort. Als je van God houdt, doe je gewoon bepaalde dingen niet meer. Niet omdat Hij dat verbiedt, maar omdat je van Hem houdt en als je liefde voor Hem groeit zul je ook merken dat verlangen naar zonde minder wordt. Het gaat immers om de intrinsieke motivatie?


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 13 december 2011, 13:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:13
 
Quote:
SHANITA130 schreef:
En, waarom zou een wedergeboren persoon niet boos kunnen worden?
Lachende smiley


Quote:
BEREND888 schreef: Er staat ergens "wordt toornig, maar zondig niet." Ja, de Here Jezus zag ook de Farizeeën toornig aan. Maar Hij zondigde daarin niet!.
God toornt ook over de zonde, maar is tegelijk met ontferming bewogen over de zondaar en biedt redding aan.
Zijn genade is zo groot, en dat gaat ons verstand te boven.


Ja. Met dat 'zondig niet', wordt bedoeld dat je niet doorslaat.

Ja, ik las ergens dat iemand zei dat je als christen niet boos zou mogen worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:14
 
CHATULIEM619 schreef:
tjonge jonge Mariska. Waarom maak je het meteen weer zo extreem? Je kent ons toch beter dan dat?

Ze maakt toch gewoon een geintje?..... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Dus, wat heeft het voor zin om er bij stil te staan? Voor God geldt het immers niet meer?

Omdat we ons er van bewust blijven natuurlijk. Want zonde, dat kan je eigen leven en die van anderen schaden. Ook alleen psychisch.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:20
 
SHANITA130 schreef:
Omdat we ons er van bewust blijven natuurlijk. Want zonde, dat kan je eigen leven en die van anderen schaden. Ook alleen psychisch.
Ik denk dat je beter bezig kunt zijn met God in plaats van met jezelf..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Je moet je niet fixeren op datgene wat je niet kunt, maar je richten op datgene wat je wel kunt. En vooral wie je bent in Christus. En je best doen om niet te zondigen, sorry, kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen. Het is de Geest immers, die overtuigt van zonde, en als Hij ons overtuigt, geeft Hij ons ook de kracht de zonde los te laten.


Ja, natuurlijk moet je je fixeren op wat je wél kunt, is ook ergens een opdracht in de bijbel, als ik het me bedenkt welke tekst, zoek ik het op.

Wel goed dat je dat nog even neerzet, vind ik!

Nou, er zijn christenen, die hun hele leven kunnen blijven worstelen met iets.

Staat toch ook ergens iets van in de bijbel, 'worstelen om de zonde los te laten'...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 13 december 2011, 13:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:32
 
SHANITA130 schreef:
Ja, natuurlijk moet je je fixeren op wat je wél kunt, is ook ergens een opdracht in de bijbel, als ik het me bedenkt welke tekst, zoek ik het op.

Wel goed dat je dat nog even neerzet, vind ik!

Nou, er zijn christenen, die hun hele leven kunnen blijven worstelen met iets.

Staat toch ook ergens iets van in de bijbel, 'worstelen om de zonde los te laten'...
Die worsteling is vaak tegen iets concreets, niet zo algemeen of abstract als erfzonde. En erfzonde is er niet de oorzaak van, maar vaak heeft het te maken met gebeurtenissen in het leven zelf...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:34
 
Quote:
Chatuliem: Voorbeeld van hoe zonde je schaadt: je liegt tegenover iemand. Gevolgen kunnen zijn, dat het uit komt en je daarmee het vertrouwen van de ander verliest. Extrensieke motivatie: Gods Woord verbiedt het te liegen..Intrinsieke motivatie: als ik lieg, verlies ik mn vriend...Wat werkt sterker volgens jullie?

Als iemand tegen je liegt, als je degene kent, dan voel je dat aan.

Het hoeft geen liegen te zijn, het kan ook, gewoon iets niet vertellen zijn.

Dat is in een relatie behoorlijk vervelend.

Maar ja, als je vrienden bent, waarom zou iemand geen dingen voor zichzelf mogen en kunnen hebben die die niet met anderen wilt delen?
Een psycholoog, niet die reformatorische hoor, zei een keer, dat, ook in een relatie iedereen dingen kan hebben die die niet kwijt wilt aan de ander, dus dingen voor zichzelf.

Ik zelf ga ook niet alles aan een vriend vertellen.

Daarom, is de exclusiviteit van een relatie zo fijn.

Ja, en die kans is klein. Kijk, ben je 14-20 jaar oud, heb je nog een heel leven voor je, ben je ouder, heb je beide een rugzakje. en daardoor is dat zo, denk ik. Dat je dan niet meer alles aan een partner kwijt wilt.

Maar ja, nu raak ik off-topic, ga er binnenkort wel over door in een ander onderwerp.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 13 december 2011, 14:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:54
 
CHATULIEM619 schreef:
tjonge jonge Mariska. Waarom maak je het meteen weer zo extreem? Je kent ons toch beter dan dat? Bovendien doe je daarmee de wedergeboorte tekort. Als je van God houdt, doe je gewoon bepaalde dingen niet meer. Niet omdat Hij dat verbiedt, maar omdat je van Hem houdt en als je liefde voor Hem groeit zul je ook merken dat verlangen naar zonde minder wordt. Het gaat immers om de intrinsieke motivatie?



Ik heb nooit het verlangen gehad om te gaan zondigen.
Ik heb altijd in mijn leven getracht geen zonden te doen...

Dus hoe ik alles ook wend of keer,
een zonde bega ik altijd wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 15:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je beter bezig kunt zijn met God in plaats van met jezelf..

Het een sluit het ander niet uit en andersom.

Of, het een sluit het ander binnen, en andersom.

Als je met God bezig bent, denk je onder andere ook aan jezelf, en als je aan jezelf denkt denk je ook aan God.

Denk ik.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 13 december 2011, 15:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 15:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je beter bezig kunt zijn met God in plaats van met jezelf..

Ik zal 't ff opschrijven, dat 't dichter bij komt hoe ik het bedoel.

Jij schrijft, dat jíj denkt, dat ík beter, bezig kan zijn met God, ín plaats van met mezelf.

Slaat kant nog wal: ik zei alleen dat zonde een ander kan beschadigen, vanuit ervaringen die ik bij anderen heb gezien, en zelf ook heb meegemaakt.

En dan ook die drie ... erachter....achter wat je schreef.

Iedereen heeft een roeping hoor...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 13 december 2011, 15:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 15:11
 
En:

Het gaat om geloofsvertrouwen en je eigen gezonde verstand gebruiken die je ook van God hebt gehad.

En daar een weg in vinden.

Daarom zijn vrienden ook zo belangrijk. En ook tijd alleen kunnen doorbrengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 15:43
 
Quote:
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je beter bezig kunt zijn met God in plaats van met jezelf..

SHANITA130 schreef:
Ik zal 't ff opschrijven, dat 't dichter bij komt hoe ik het bedoel.

Jij schrijft, dat jíj denkt, dat ík beter, bezig kan zijn met God, ín plaats van met mezelf.

Slaat kant nog wal: ik zei alleen dat zonde een ander kan beschadigen, vanuit ervaringen die ik bij anderen heb gezien, en zelf ook heb meegemaakt. Recentelijk, dat betekend in dit geval enige tijd terug niet meer.

En dan ook die twee .. erachter....achter wat je schreef.

Iedereen heeft een roeping hoor...

Dusz...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 13 december 2011, 15:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 15:53
 
Quote:
CHATULIEM619 schreef:
Dus, wat heeft het voor zin om er bij stil te staan? Voor God geldt het immers niet meer?

Daarom is er het gebed, voor als we zelf geen gebed weten, door Jezus ingesteld, het "Onze Vader".

Waarin onder andere staat : "en vergeef ons onze schulden".

Als je er niet bij stilstaat dan word je je het je niet bewust en kan je niet veranderen.

Trouwens wel lekker makkelijk(ja deze is ook sarcastisch)....voor God geldt het wel zolang we dingen niet hebben beleden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 17:37
 
MARISKA601 schreef:
Ik heb nooit het verlangen gehad om te gaan zondigen.
Ik heb altijd in mijn leven getracht geen zonden te doen...

Dus hoe ik alles ook wend of keer,
een zonde bega ik altijd wel.
Uit welke motivatie leef je dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 17:41
 
CHATULIEM619 schreef:
Uit welke motivatie leef je dan?


De 10 geboden trachten te hanteren.
En daarbij het Onze Vader te gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 18:28
 
SHANITA130 schreef:
Daarom is er het gebed, voor als we zelf geen gebed weten, door Jezus ingesteld, het "Onze Vader".

Waarin onder andere staat : "en vergeef ons onze schulden".

Als je er niet bij stilstaat dan word je je het je niet bewust en kan je niet veranderen.

Trouwens wel lekker makkelijk(ja deze is ook sarcastisch)....voor God geldt het wel zolang we dingen niet hebben beleden.
Waar begint het Onze Vader mee? Je richt je eerst op God en Zijn grootheid. Als je Hem aanbidt, overtuigt Hij je van zonde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 18:49
 
MARISKA601 schreef:
De 10 geboden trachten te hanteren.
En daarbij het Onze Vader te gebruiken.

Was het maar zo eenvoudig Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 19:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Waar begint het Onze Vader mee? Je richt je eerst op God en Zijn grootheid. Als je Hem aanbidt, overtuigt Hij je van zonde...


en wat is daar mis mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 20:00
 
MARISKA601 schreef:
en wat is daar mis mee?
De volgorde, Mariska. Er staat idd in het gebed, vergeef ons onze schuld, maar daar begtint het niet mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 20:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Je moet je niet fixeren op datgene wat je niet kunt, maar je richten op datgene wat je wel kunt. En vooral wie je bent in Christus. En je best doen om niet te zondigen, sorry, kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen. Het is de Geest immers, die overtuigt van zonde, en als Hij ons overtuigt, geeft Hij ons ook de kracht de zonde los te laten.

In een andere bijdrage van een anderhalf jaar geleden heb ik eens een discussie proberen op te zetten over de gevolgen van zonde. Wie zondigt, schaadt zichzelf namelijk. Zonde heeft nl. altijd gevolgen voor je persoonlijke leven. Bij pedagogiek hebben ze het wel over extrensieke en intrinsieke motivatie. En ik denk dat je het ook zo moet zien. Extrensiek betekent van buiten af. Als je niet zondigt omdat anderen je dat opleggen, is dat niet goed in mijn ogen. Maar als je vanuit jezelf tot de ontdekking komt dat je dingen beter kunt laten, heb je een veel grotere kans van slagen.
Ik geloof, dat de Geest onze intrinsieke motivatie zou willen aanspreken, gewoon omdat zonde zelf al grote schade toebrengt. Zolang ons hart echter nog niet veranderd is, hebben we extrensieke motivatie nodig, bv. de bijbel of de kerk.
Straf alleen is een slechte motivator om dingen te laten staan. Overtuigd worden door de HG, overtuigd zijn door God, van binnen uit tot bepaalde conclusies komen, dat houdt stand...

Voorbeeld van hoe zonde je schaadt: je liegt tegenover iemand. Gevolgen kunnen zijn, dat het uit komt en je daarmee het vertrouwen van de ander verliest. Extrensieke motivatie: Gods Woord verbiedt het te liegen..Intrinsieke motivatie: als ik lieg, verlies ik mn vriend...Wat werkt sterker volgens jullie?

Mij antwoord op het dikgedrukte gedeelte is heel simpel.

God zegt in de bijbel

Zonder Mij kun je NIETS doen. Onzinnig dus om je te fixeren op wat JE WEL kunt.....Niets dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 20:34
 
LISA610 schreef:
want ieder mens heeft gezondigd

En ieder mens gezondigd omdat???
Want dat heb ik nog steeds niet van je gehoord hoe dat gekomen is........
Als jij zegt dat door het zondigen van Adam niet de basis is dat jij ook zondigt, waarom zondig jij dan???

LISA610 schreef:
Als je het dan persé wilt hebben over een erfenis, dan kun je alleen zeggen dat we de dood hebben geërfd als straf op de zonden die we zelf hebben begaan.

Dit klopt van geen kant, want de dood was er al voordat jij begon met zondigen.......
Leg jij dan eens aan ouders uit met een doodgeboren kind dat dat komt omdat dat kind gezondigd heeft, wat kan dat kind dan misdaan hebben om dood geboren te worden volgens jou......

LISA610 schreef:
Kortom: wat jij zegt staat helemaal niet letterlijk in de Bijbel. jij legt de tekst uit op grond van jou interpretatie, maar je leest niet wat er daadwerkelijk staat.

Jou interpretaties van de bijbel zijn erg letterlijk, maar juist?

LISA610 schreef:
In de tweede tekst staat dat de overtreding van één mens ervoor heeft gezorgd dat allen worden veroordeeld. Jij pakt eerst het eerste deel, geeft daar een persoonlijke uitleg over die evenmin in letterlijk in de Bijbel staat. Jij zegt dat wij allemaal van de vrucht hebben gegeten, terwijl dat helemaal niet kan. Per slot van rekening bestonden wij nog niet in de tijd dat Adam en Eva leefden. God rekent ons de zonde van Adam en Eva niet aan, maar stelt ons wel verantwoordelijk voor onze eigen zonden. Het zijn dan ook onze eigen zonden die wij moeten belijden en waar wij vergeving voor mogen vragen.

Heb ik een vraag voor je, en ik zeg het je direct, het is een strikvraag, want er is maar 1 antwoord mogelijk.....

Stel, jij word in het paradijs gezet, helemaal zoals je nu bent, maar zonder zonde.
En jij krijgt dezelfde keus van Satan om de vrucht te eten om aan God gelijk te zijn, doe je het?

2 antwoorden, Ja of Nee.

Ja.
Dan ben je niet anders dan Adam, en omdat jij deze keuze maakt, maakt het dat jou nageslacht zondigt. Omdat jij gezondigd hebt kan je nageslacht niet meer zonder zonde zijn.
Jij maakt jou zonden, zij maken hun zonden, en allen verantwoordelijk voor hun eigen zonden, maar het begin was jij.

Nee.
Dat maakt jou almachtig en gelijk aan God, ben je dat?

Antwoorden als misschien, ik weet het niet, enz is een ander antwoord voor Ja.
Want misschien of ik weet het niet geven enkel aan dat je jezelf niet kent, dit maakt je ontvankelijk voor de leugens van Satan, en zul je die niet kunnen weerstaan, als je dat al kon..........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 21:37
 
JOLAN931 schreef:
Mij antwoord op het dikgedrukte gedeelte is heel simpel.

God zegt in de bijbel

Zonder Mij kun je NIETS doen. Onzinnig dus om je te fixeren op wat JE WEL kunt.....Niets dus.
Ook hier is de contekst weer belangrijk. Waarom plukken mensen zo gemakkelijk bijbelteksten, terwijl ze zich niet eens druk maken over de contekst? Dan krijgen ze een hele vreemde aparte en absolute waarde, zonder dat het de bijbel zelf in zijn waarde laat.
Ten eerste denk ik dat je een heleboel kunt doen en moet doen. Jij bent het zelf, die je relatie met God moet onderhouden. Jij moet tijd voor Hem nemen. Jij moet naar Zijn Woord luisteren, Jij moet Hem gehoorzamen..... God heeft heel veel verantwoordelijkheden naar ons toegeschoven, en die mogen we vervullen...

De betreffende tekst staat dus in het verhaal van de wijnstok en de ranken. Wat leert die tekst ons dan? Dat we buiten God om geen vrucht kunnen dragen. Willen we vrucht dragen, kan dat alleen maar via God.
Maar die tekst laat ook heel helder zien, dat we er ook voor kunnen kiezen om buiten Hem om te werken. Dan zijn we niet goed bezig.

Wat bedoel ik nu precies met de stelling dat je je moet richten op datgene wat je wel kunt? Je kunt God de ruimte geven in je leven te werken. Je kunt bidden, Hem aanbidden. Je kunt je relatie met Hem onderhouden en ervan uit gaan dat Hij van je houdt. Je kunt anderen vertellen van de liefde van Christus...
Het komt mij over als dat je passief moet zijn en gelaten alles over je heen moet laten komen. En ik geloof het tegengestelde...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 13 december 2011, 21:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 ... 17 Volgende
Pagina 12 van 17