ChristianMatch
 


Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 13 14 15 16 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:42
 
HARALD940 schreef:
Je had meer moet vetdrukken



De doop is het teken en zegen van het bad van de wedergeboorte, maar geen onderdeel of vereiste van het bad van de wedergeboorte.
de referentie naar de doop is precies hetzelfde. Ik legde de link naar de doop, zij ook. Maar aantekeningen zijn niet de bijbel zelf he, en je moet je ook voorstellen dat dit waarschijnlijk niet uit een hoek van geloofsdopers wordt beschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:51
 
CHATULIEM619 schreef:
de referentie naar de doop is precies hetzelfde. Ik legde de link naar de doop, zij ook.
Maar niet met jou achtergrond als referentie, en ook niet als voorwaarde.

CHATULIEM619 schreef:
Maar aantekeningen zijn niet de bijbel zelf he, en je moet je ook voorstellen dat dit waarschijnlijk niet uit een hoek van geloofsdopers wordt beschreven.
Gelukkig niet vanuit de geloofsdopers, nee.
Maar gelukkig wel uit de hoek van Jezus boodschap in de bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 22:02
 
HARALD940 schreef:
Maar niet met jou achtergrond als referentie, en ook niet als voorwaarde.
wat heeft mijn achtergrond nu te maken met mn referentie? Of vind je dat ik onbijbelse uitleg geef?

HARALD940 schreef:
Gelukkig niet vanuit de geloofsdopers, nee.
Maar gelukkig wel uit de hoek van Jezus boodschap in de bijbel.
Op het gebied van de boodschap van Jezus over de doop, die sluit naadloos aan op de boodschap van de geloofsdopers.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 9 januari 2012, 22:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 22:21
 
CHATULIEM619 schreef:
wat heeft mijn achtergrond nu te maken met mn referentie? Of vind je dat ik onbijbelse uitleg geef?


Op het gebied van de boodschap van Jezus over de doop, die sluit naadloos aan op de boodschap van de geloofsdopers.

De boodschap van Jezus over de doop is deze :
"Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.

Jezus zegt hier dat het geloof het belangrijkst is..als antwoord op de verkondiging..het vertellen/verbreiden van de blijde boodschap..het Evangelie...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 14:09
 
Ik vraag mij af of Jezus het ergens heeft gehad over erfzonde.
In de bergrede in elk geval niet.

Daar heeft Hij het nergens over de "zonde" van Adam en Eva, over een vijandschap tussen mens en God, over de verbanning als straf, over de dood die toen zijn entree maakte in de wereld, of over een erfzonde die aan alle nakomelingen ten deel zou vallen.

Wat Hij van een dergelijke leer zou hebben gevonden is een zeer intrigerende vraag !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 april 2012, 20:37
 
Je komt hier vele zaken tegen die op zich al een item voor het forum kunnen zijn en al zijn.

Erfzonde bestaat, dat is meer dan alleen dat wij zondige mensen geworden zijn door wat er in het paradijs gebeurd is. Erfzonde is duidelijk beschreven in de Bijbel en ook hoe je de slachtoffers van de erfzonde (zelfs tot in de vierde generatie) er last van kunne hebben. Zelf denk ik dat het ook in mijn schoonfamilie gebeurd is. Mijn zoon had ook last van narigheden en als ik met hem bad, werd hij rustig en warm van binnen zei hij. Zo ook bij elk gezin er iemand was die niet geheel lekker in het vel zat door zaken die op hem/haar afkwamen.

Waar staat de doop precies voor, wat is de symbloliek er van. De doop op belijdenis, is het met Jezus begraven zijn, afwassing vsn zonde en opgestaan zijn en een nieuw leven beërven, puur uit genade en beslist niet uit verdienste. Zelf heb ik ook strijd gehad, alvorens ik mij liet dopen. Ik vond mij zelf niet goed genoeg en wilde fouten eerst verbeteren. Pas toen ik mij overgaf kon de Heer met mij aan de slag en gaaf het mij wel een bevrijding.
Echt christen zijn is niet te leren maar een ervaring. Ik geloof niet meer, maar weet zeker, dat God bestaat, doorwat Hij met mij deed.

De kinderdoop. is iets wat ouders doen omdat het afwassing van zonde is (gelijk ook met de onderdompeling) en een kind dusdoor bijv erfzonde schoon gewassen moest worden. Later kan een kind dan zelf beslissen of hij/zij dat aanvaard door de belijdenis of hoe men dat ook genoemd mag worden.

Ouders die op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen heb ik respect voor. Het houdt volgens mij in dat zij bewust hun kinderen bij de Heer willen brengen door de opvoeding. Ik weet dat er heel goede christenen zijn onder hen die als kind gedoopt zijn.

Johannes 3 vers 16 Alzo lief had God de wereld, opdat een ieder die gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe". Die tekst gaf mij troost toen mijn vader overleed aan kanker, beseffend data ik de juisste keuze toen meost maken, het heeft haast nog 35 jaar geduurt voordat ik dat heb gedaan.


Laatst aangepast door
PIETER619
op woensdag 4 april 2012, 02:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 10:19
 
PIETER619 schreef:
Je komt hier vele zaken tegen die op zich al een item voor het forum kunnen zijn en al zijn.

Erfzonde bestaat, dat is meer dan alleen dat wij zondige mensen geworden zijn door wat er in het paradijs gebeurd is. Erfzonde is duidelijk beschreven in de Bijbel en ook hoe je de slachtoffers van de erfzonde (zelfs tot in de vierde generatie) er last van kunne hebben. Zelf denk ik dat het ook in mijn schoonfamilie gebeurd is. Mijn zoon had ook last van narigheden en als ik met hem bad, werd hij rustig en warm van binnen zei hij. Zo ook bij elk gezin er iemand was die niet geheel lekker in het vel zat door zaken die op hem/haar afkwamen.

Waar staat de doop precies voor, wat is de symbloliek er van. De doop op belijdenis, is het met Jezus begraven zijn, afwassing vsn zonde en opgestaan zijn en een nieuw leven beërven, puur uit genade en beslist niet uit verdienste. Zelf heb ik ook strijd gehad, alvorens ik mij liet dopen. Ik vond mij zelf niet goed genoeg en wilde fouten eerst verbeteren. Pas toen ik mij overgaf kon de Heer met mij aan de slag en gaaf het mij wel een bevrijding.
Echt christen zijn is niet te leren maar een ervaring. Ik geloof niet meer, maar weet zeker, dat God bestaat, doorwat Hij met mij deed.

De kinderdoop. is iets wat ouders doen omdat het afwassing van zonde is (gelijk ook met de onderdompeling) en een kind dusdoor bijv erfzonde schoon gewassen moest worden. Later kan een kind dan zelf beslissen of hij/zij dat aanvaard door de belijdenis of hoe men dat ook genoemd mag worden.

Ouders die op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen heb ik respect voor. Het houdt volgens mij in dat zij bewust hun kinderen bij de Heer willen brengen door de opvoeding. Ik weet dat er heel goede christenen zijn onder hen die als kind gedoopt zijn.

Johannes 3 vers 16 Alzo lief had God de wereld, opdat een ieder die gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe". Die tekst gaf mij troost toen mijn vader overleed aan kanker, beseffend data ik de juisste keuze toen meost maken, het heeft haast nog 35 jaar geduurt voordat ik dat heb gedaan.
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar heen haalt. Ten eerste is het natuurlijk vreemd, dat men denkt dat afwassing van zonden plaats vindt tijdens dit ritueel. Welke zonden dan? Wie vraagt erom? De persoon zelf, of de ouders? En wat voor effect zou dat hebben? Er zitten gewoon teveel aannames in, die niet te bewijzen zijn op grond van de Bijbel.
Er is een verschil tussen zondige natuur en zonden. Ik zal nooit ontkennen dat een mens zonder fouten geboren wordt. Maar ik ben ten stelligste tegen het idee dat een kind verantwoordelijk gehouden moet worden. God neemt het niet kwalijk dat we een zondige natuur hebben, wel als we er niks mee doen en maar toegeven aan verlangens en gedachten die niet van Hem zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 11:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar heen haalt. Ten eerste is het natuurlijk vreemd, dat men denkt dat afwassing van zonden plaats vindt tijdens dit ritueel. Welke zonden dan? Wie vraagt erom? De persoon zelf, of de ouders? En wat voor effect zou dat hebben? Er zitten gewoon teveel aannames in, die niet te bewijzen zijn op grond van de Bijbel.
Er is een verschil tussen zondige natuur en zonden. Ik zal nooit ontkennen dat een mens zonder fouten geboren wordt. Maar ik ben ten stelligste tegen het idee dat een kind verantwoordelijk gehouden moet worden. God neemt het niet kwalijk dat we een zondige natuur hebben, wel als we er niks mee doen en maar toegeven aan verlangens en gedachten die niet van Hem zijn...

Wie is zondaar of zondares?
Net als die de tollenaar zegt in de tempel O God wees mij zondaar genadig.

Hoeven wij niet meer te zeggen dan?
Het is nog steeds genadetijd, God zoekt naar de mensen, die zondigen doen tegen God, om met God te laten verzoenen.


Rom 5:10

Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 11:25
 
HERMAN388 schreef:
Wie is zondaar of zondares?
Net als die de tollenaar zegt in de tempel O God wees mij zondaar genadig.

Hoeven wij niet meer te zeggen dan?
Het is nog steeds genadetijd, God zoekt naar de mensen, die zondigen doen tegen God, om met God te laten verzoenen.


Rom 5:10

Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
Je gaat niet in op datgene wat ik schrijf. Natuurlijk heeft iedereen genade nodig. De vraag is, of je met dat ritueel die genade veilig stelt. Ik lees nergens in de bijbel dat men verplicht wordt baby's te besprenkelen ter afwassing van hun zonde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 14:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar heen haalt. Ten eerste is het natuurlijk vreemd, dat men denkt dat afwassing van zonden plaats vindt tijdens dit ritueel. Welke zonden dan? Wie vraagt erom? De persoon zelf, of de ouders? En wat voor effect zou dat hebben? Er zitten gewoon teveel aannames in, die niet te bewijzen zijn op grond van de Bijbel.
Er is een verschil tussen zondige natuur en zonden. Ik zal nooit ontkennen dat een mens zonder fouten geboren wordt. Maar ik ben ten stelligste tegen het idee dat een kind verantwoordelijk gehouden moet worden. God neemt het niet kwalijk dat we een zondige natuur hebben, wel als we er niks mee doen en maar toegeven aan verlangens en gedachten die niet van Hem zijn...

De doop van Johannes was een van reiniging, daar heb j egelijk in, maar waarom ging Jezus dit ook doen? Ik zie hier toch ook iest in van dat dit een teken van volgen is, en we zo gereinigd worden.

Wat die aanames aangaat zoals het watergraf lees Romeinen 6 vers 4 "We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden." Er is veel te vinden, door bijvoorbeeld een trefwoord in te toetsen bij woordzoeken bij Biblija.net.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 14:22
 
PIETER619 schreef:
De doop van Johannes was een van reiniging, daar heb j egelijk in, maar waarom ging Jezus dit ook doen? Ik zie hier toch ook iest in van dat dit een teken van volgen is, en we zo gereinigd worden.

Wat die aanames aangaat zoals het watergraf lees Romeinen 6 vers 4 "We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden." Er is veel te vinden, door bijvoorbeeld een trefwoord in te toetsen bij woordzoeken bij Biblija.net.


Laatst aangepast door
HERMAN388
op woensdag 4 april 2012, 14:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 14:23
 
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde


Laatst aangepast door
HERMAN388
op woensdag 4 april 2012, 14:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 17:51
 
PIETER619 schreef:
De doop van Johannes was een van reiniging, daar heb j egelijk in, maar waarom ging Jezus dit ook doen? Ik zie hier toch ook iest in van dat dit een teken van volgen is, en we zo gereinigd worden.

Wat die aanames aangaat zoals het watergraf lees Romeinen 6 vers 4 "We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden." Er is veel te vinden, door bijvoorbeeld een trefwoord in te toetsen bij woordzoeken bij Biblija.net.
Jezus zelf deed dat toen Hij volwassen was. Niet Maria die haar zoon liet reinigen...Wat voor nut heeft het een baby het te laten ondergaan? Die heeft nog niet gezondigd, tenzij je een vieze luier of veel huilen als zonde omschrijft...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 4 april 2012, 17:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 17:55
 
HERMAN388 schreef:
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde
De vraag is: is een kind verantwoordelijk voor zijn daden. En dat is niet het geval. Het heeft daarom geen zin om dit bij een kind te doen. In die zin is het ook vreeemd, omdat het niet bij de Israelieten zelf voor kwam en dat de link tussen besnijdenis en erfzonde nergens te vinden is. Het is een vondst van de chr. kerk om kinderen te besprenkelen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 4 april 2012, 17:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 4 april 2012, 18:41
 
CHATULIEM619 schreef:
De vraag is: is een kind verantwoordelijk voor zijn daden. En dat is niet het geval. Het heeft daarom geen zin om dit bij een kind te doen. In die zin is het ook vreeemd, omdat het niet bij de Israelieten zelf voor kwam en dat de link tussen besnijdenis en erfzonde nergens te vinden is. Het is een vondst van de chr. kerk om kinderen te besprenkelen.


tja chat, de rivier de jordaan is nou eenmaal een heel end fietsen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 10:40
 
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde
CHATULIEM619 schreef:
De vraag is: is een kind verantwoordelijk voor zijn daden. En dat is niet het geval. Het heeft daarom geen zin om dit bij een kind te doen. In die zin is het ook vreeemd, omdat het niet bij de Israelieten zelf voor kwam en dat de link tussen besnijdenis en erfzonde nergens te vinden is. Het is een vondst van de chr. kerk om kinderen te besprenkelen.

Lees bovenstaande tekst eens chat,

Het woord ALLE mensen omvat ook kinderen ja, dus ja...ook een kind draagt verantwoording, of en kind moet geen mens zijn??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 10:46
 
JOLAN931 schreef:
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde


Lees bovenstaande tekst eens chat,

Het woord ALLE mensen omvat ook kinderen ja, dus ja...ook een kind draagt verantwoording, of en kind moet geen mens zijn??
Het verschil tussen volwassene en kind is juist, dat een kind zijn daden niet kan overzien. Dat is in ons rechtstelsel opgenomen en dat geldt ook voor de Bijbel. Een kind wordt niet verantwoordelijk gehouden en in juridische zin niet verantwoordelijk. Doop heeft pas zin als de mens zelf in staat is te kiezen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 5 april 2012, 11:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 11:37
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verschil tussen volwassene en kind is juist, dat een kind zijn daden niet kan overzien. Dat is in ons rechtstelsel opgenomen en dat geldt ook voor de Bijbel. Een kind wordt niet verantwoordelijk gehouden en in juridische zin niet verantwoordelijk. Doop heeft pas zin als de mens zelf in staat is te kiezen.

Ik ben gedoopt toen ik baby was, stel je voor als ik naar Evangilisch Gemeente ga moet ik opnieuw gedoopt (ondergedompeld) worden?
Dat heb ik gehoord van een vrouw uit mijn dorp, toen zij als baby was gedoopt bij Hervormde Kerk en binnenkort wordt ze ondergedompeld bij Evangelische Gemeente als nieuw lid. (eigenlijk dubbele doop in haar leven)
Water wordt je echt niet gereinigd van de zonde, onderdompelen ook niet.
Als uit het water komt blijft je nog steeds dezelfde mens als voorheen.
We kunnen niet zonder zonde leven, want we hebben de dood verdiend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 11:50
 
HERMAN388 schreef:
Ik ben gedoopt toen ik baby was, stel je voor als ik naar Evangilisch Gemeente ga moet ik opnieuw gedoopt (ondergedompeld) worden?
Dat heb ik gehoord van een vrouw uit mijn dorp, toen zij als baby was gedoopt bij Hervormde Kerk en binnenkort wordt ze ondergedompeld bij Evangelische Gemeente als nieuw lid. (eigenlijk dubbele doop in haar leven)
Water wordt je echt niet gereinigd van de zonde, onderdompelen ook niet.
Als uit het water komt blijft je nog steeds dezelfde mens als voorheen.
We kunnen niet zonder zonde leven, want we hebben de dood verdiend.
kunnen (moeten) we dan uit je laatste zin dan opmaken dat het nutteloos is geweest dat Jezus op Goede Vrijdag voor onze zonden gestorven is
Als dat zo is dan hangen we wel een nutteloze geloof aan
Want we juist juist door Gods Genade vrijgekocht als het goed is door het lijden en sterven van Jezus voor ons
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 14:37
 
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde


Lees bovenstaande tekst eens chat,

Het woord ALLE mensen omvat ook kinderen ja, dus ja...ook een kind draagt verantwoording, of en kind moet geen mens zijn??

CHATULIEM619 schreef:
Het verschil tussen volwassene en kind is juist, dat een kind zijn daden niet kan overzien. Dat is in ons rechtstelsel opgenomen en dat geldt ook voor de Bijbel. Een kind wordt niet verantwoordelijk gehouden en in juridische zin niet verantwoordelijk. Doop heeft pas zin als de mens zelf in staat is te kiezen.

ik zie geen enkel verband tussen bovenstaande tekst en de doop.
alle mensen...horen daar ook de kinderen bij vroeg ik?
Met jouw reactie plaats je de Nederlandse wet boven wat God zegt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 17:14
 
JOLAN931 schreef:
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde


Lees bovenstaande tekst eens chat,

Het woord ALLE mensen omvat ook kinderen ja, dus ja...ook een kind draagt verantwoording, of en kind moet geen mens zijn??



ik zie geen enkel verband tussen bovenstaande tekst en de doop.
alle mensen...horen daar ook de kinderen bij vroeg ik?
Met jouw reactie plaats je de Nederlandse wet boven wat God zegt
Nee hoor, God stelt kinderen ook niet verantwoordelijk. Het is ook wel vergezocht om kinderen verantwoordelijk te stellen, en zeker babies. Ze worden geboren met de neiging tot maar ze zijn er nog niet verantwoordelijk voor. En dat kinderritueel stelt ze wel verantwoordelijk. In Rom 7 refereert Paulus zelf naar die fase, dat hij als kind was, en de wet nog niet voor hem leefde. Pas toen hij begon te beseffen wat de wet inhield viel hij onder de veroordeling...maar dat is in de joodse traditie pas na de Bar Mitswa.
Dus eigenlijk kun je stellen dat dit ritueel tegen de joodse traditie en het Oude Testament in gaat...een nadenkertje vind je niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 17:30
 
Er zijn mensen, die nooit naar de kerk zijn geweest, kunnen ook gedoopt worden, dus niet alleen de baby`s.
Bij de jonge (gedoopte) volwassenen gaan na de catechisatie belijdenis des geloofs afleggen.
Dat is dezelfde manier als bij onderdompeling bij Evangelische Gemeenten als ze Bijbelstudie afgerond zijn.
Na onderdompelding of gedoopt zijn we niet vrijgekocht voor de zonde.


Joh 8:7

En als zij Hem (Jezus) bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden (discipelen) zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar (vrouw die overspel pleegde).

Discipelen, die door Jezus geroepen zijn, zijn ook zondige mensen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 17:33
 
HERMAN388 schreef:
Rom 5:12

Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Dat is de erfzonde



Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten".

Als dit in de Bijbel staat heeft dus last van wat een voorouder heeft gedaan. Lijkt mij toch iets anders dan wat bovenstaand word beweerd.

Natuurlijk zijn we niet vrij van zonde op welke manier dan ook en het is Gods genade die ons door Jezus Christus heeft bevrijd van de zonden. Het is gelukkig een één voorwaardelijke liefde die ons kan vrij maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 18:01
 
PIETER619 schreef:
Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten".

Als dit in de Bijbel staat heeft dus last van wat een voorouder heeft gedaan. Lijkt mij toch iets anders dan wat bovenstaand word beweerd.

Natuurlijk zijn we niet vrij van zonde op welke manier dan ook en het is Gods genade die ons door Jezus Christus heeft bevrijd van de zonden. Het is gelukkig een één voorwaardelijke liefde die ons kan vrij maken.
In hoeverre zie je dat kinderritueel als een oplossing? Is het een opdracht om kinderen te besprenkelen of roept Jezus op tot onderdompeling? Volgens mij kunnen je ouders of je kerk dat niet bepalen en is het gebaseerd op de keuze van de gelovige zelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 18:12
 
HERMAN388 schreef:
Er zijn mensen, die nooit naar de kerk zijn geweest, kunnen ook gedoopt worden, dus niet alleen de baby`s.
Bij de jonge (gedoopte) volwassenen gaan na de catechisatie belijdenis des geloofs afleggen.
Dat is dezelfde manier als bij onderdompeling bij Evangelische Gemeenten als ze Bijbelstudie afgerond zijn.
Na onderdompelding of gedoopt zijn we niet vrijgekocht voor de zonde.


Joh 8:7

En als zij Hem (Jezus) bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden (discipelen) zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar (vrouw die overspel pleegde).

Discipelen, die door Jezus geroepen zijn, zijn ook zondige mensen
Dus de vraag is wat is het nut van de onderdompeling? Het gaat om de veroordeling die weggenomen is in Christus. Kolossenzen spreekt hiervan
Kol 2 schreef:
U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.
We zijn vrij van de veroordeling die zonde teweegbracht in ons leven. Paulus gebruikt dezelfde term als in Rom. 7: je was dood door de zonde....en je werd door God weer opgewekt..De onderdompeling symboliseert dit proces: afdalen in het watergraf, opstaan in het nieuwe leven.

Voor zonde zijn twee dingen nodig: ten eerste de daad en ten tweede de veroordeling. Voor beiden gaat het niet op voor een baby. Het is daarom onlogisch om dit met babys te doen, omdat ze niet veroordeeld zullen worden door God.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 5 april 2012, 18:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 18:29
 
CHATULIEM619 schreef:
In hoeverre zie je dat kinderritueel als een oplossing? Is het een opdracht om kinderen te besprenkelen of roept Jezus op tot onderdompeling? Volgens mij kunnen je ouders of je kerk dat niet bepalen en is het gebaseerd op de keuze van de gelovige zelf.

Dat is inderdaad zo en niets mis mee.
Zelf ben ik ook gedoopt op belijdenis en was het mijn eogen keus.

Waar het omgaat is dat mensen om wat voor reden dan ook, meenden dat hun kinderen gered moesten worden door de doop. Mede omdat het hun zo geleerd werd hebben mensne op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen. De doop is een reniniging, en omdat kinderen ook zondig zijn, moesten zij gereinigd worden, dus gedoopt.

Dat zoals sommigen ook wel denkeen ipv de besnijdenis is gekomen heb ik zelf niets mee.

Zelf had ik een vrouw die van huis uit hervormd was en de kinderen wilde laten dopen. Ik heb haar dat niet verboden, maar wel gezegd dat de kans groot was, dat de kids later ook hun eigen keus zouden maken en dat ze dan misschien övergedoopt zouden kunne worden. Het is dus niet gebeurd en alle 4 zijn bewust belijdend gedoopte christenen geworden.

Mijn punt is dat wij hier niet tegen elkaar, maar al schristenen met elkaar misschien wat kunnen leren en niet veroordelend te werk gaan. er veel te vinden in de Bijbel wat tegenstrijdig is omdat we het uit zijn verband halen.

Wat zouden wij vinden van wat anderen doen, als christenen, als we eensn uit gingen van het standpunt wat zou Jezus doen.
Bijvoorbeeld wat zou Jezus dooen met iemnd die als kind gedoopt is en belijd dat de Heer voor zijn/haar zonden aan het kruis is gegaan en om vergeving vraagt van de zonden? Zou de Heer zeggen die doop van jou was fout of vanharte welkom bij mijn club?

Maar toen die ouderling zei, ik heb respect voor ouders die hun kindren op grond van hun geloof laten dopen, is dat mij bij gebleven.
Wij weten hat allemaal veel beter dan de ander en staan vaak met eigen menign klaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 19:05
 
PIETER649 schreef:
tja chat, de rivier de jordaan is nou eenmaal een heel end fietsen Knipoog smiley
In de opdracht van Jezus staat nergens geschreven dat het alleen maar in de Jordaan moest. De opdracht omhelst wel onderdompeling, omdat het woord baptismo onderdompelen betekent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 20:38
 
ik werd heel erg gepakt door het boek van Bolhuis ;" Vrijgemaakt door de Zoon" wanneer je dit googled kun je dit boek zo gratis downloaden. het is boeiend en voor mij een eyeopener.

Wat het je ook mag doen, wel of niet voor of tegen kinderdoop voor of tegen volwassendoop. God gaat met een ieder van ons Zijn weg.. wij zijn ieder Uniek en daat laat God in zijn waarde. Uiteindelijk vinden we elkaar daar bij dat Kruis. Maar ook bij de opstanding de Overwinning over leven en dood.
Allemaal een Goede vrijdag en een vreugdevol en zegenvol Paasfeest!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 20:39
 
PIETER619 schreef:
Dat is inderdaad zo en niets mis mee.
Zelf ben ik ook gedoopt op belijdenis en was het mijn eogen keus.

Waar het omgaat is dat mensen om wat voor reden dan ook, meenden dat hun kinderen gered moesten worden door de doop. Mede omdat het hun zo geleerd werd hebben mensne op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen. De doop is een reniniging, en omdat kinderen ook zondig zijn, moesten zij gereinigd worden, dus gedoopt.

Dat zoals sommigen ook wel denkeen ipv de besnijdenis is gekomen heb ik zelf niets mee.

Zelf had ik een vrouw die van huis uit hervormd was en de kinderen wilde laten dopen. Ik heb haar dat niet verboden, maar wel gezegd dat de kans groot was, dat de kids later ook hun eigen keus zouden maken en dat ze dan misschien övergedoopt zouden kunne worden. Het is dus niet gebeurd en alle 4 zijn bewust belijdend gedoopte christenen geworden.

Mijn punt is dat wij hier niet tegen elkaar, maar al schristenen met elkaar misschien wat kunnen leren en niet veroordelend te werk gaan. er veel te vinden in de Bijbel wat tegenstrijdig is omdat we het uit zijn verband halen.

Wat zouden wij vinden van wat anderen doen, als christenen, als we eensn uit gingen van het standpunt wat zou Jezus doen.
Bijvoorbeeld wat zou Jezus dooen met iemnd die als kind gedoopt is en belijd dat de Heer voor zijn/haar zonden aan het kruis is gegaan en om vergeving vraagt van de zonden? Zou de Heer zeggen die doop van jou was fout of vanharte welkom bij mijn club?

Maar toen die ouderling zei, ik heb respect voor ouders die hun kindren op grond van hun geloof laten dopen, is dat mij bij gebleven.
Wij weten hat allemaal veel beter dan de ander en staan vaak met eigen menign klaar.



Wij kunnen niet denken zoals Jezus deed want zo groots zijn wij niet he?
Ik heb altijd moeite met die term....je zet je dan op hetzelfde voetstuk als Hem en dat gaat me net een brug te ver.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 5 april 2012, 20:53
 
PIETER619 schreef:
Dat is inderdaad zo en niets mis mee.
Zelf ben ik ook gedoopt op belijdenis en was het mijn eogen keus.

Waar het omgaat is dat mensen om wat voor reden dan ook, meenden dat hun kinderen gered moesten worden door de doop. Mede omdat het hun zo geleerd werd hebben mensne op grond van hun geloof hun kinderen laten dopen. De doop is een reniniging, en omdat kinderen ook zondig zijn, moesten zij gereinigd worden, dus gedoopt.

Dat zoals sommigen ook wel denkeen ipv de besnijdenis is gekomen heb ik zelf niets mee.

Zelf had ik een vrouw die van huis uit hervormd was en de kinderen wilde laten dopen. Ik heb haar dat niet verboden, maar wel gezegd dat de kans groot was, dat de kids later ook hun eigen keus zouden maken en dat ze dan misschien övergedoopt zouden kunne worden. Het is dus niet gebeurd en alle 4 zijn bewust belijdend gedoopte christenen geworden.

Mijn punt is dat wij hier niet tegen elkaar, maar al schristenen met elkaar misschien wat kunnen leren en niet veroordelend te werk gaan. er veel te vinden in de Bijbel wat tegenstrijdig is omdat we het uit zijn verband halen.

Wat zouden wij vinden van wat anderen doen, als christenen, als we eensn uit gingen van het standpunt wat zou Jezus doen.
Bijvoorbeeld wat zou Jezus dooen met iemnd die als kind gedoopt is en belijd dat de Heer voor zijn/haar zonden aan het kruis is gegaan en om vergeving vraagt van de zonden? Zou de Heer zeggen die doop van jou was fout of vanharte welkom bij mijn club?

Maar toen die ouderling zei, ik heb respect voor ouders die hun kindren op grond van hun geloof laten dopen, is dat mij bij gebleven.
Wij weten hat allemaal veel beter dan de ander en staan vaak met eigen menign klaar.
Als we niet met elkaar over onze verschillen mogen praten, zijn we dan werkelijk één? Ware eenheid ervaar je pas echt als je de verschillen durft te benoemen.
Dit is voor mij de belangrijkste reden om niet mee te doen met interkerkelijk werk, omdat er geen echte eenheid is. We mogen meedoen, als we onze identiteit maar begraven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 13 14 15 16 17 Volgende
Pagina 16 van 17