ChristianMatch
 


Forum

tegenstrijdig?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 december 2011, 21:36
 
Nou deskundigen, ik heb een vraagje aan ulieden...

hoe verklaar je Jesaja 14:12 en Openbaringen 22:16 met elkaar?

ik zet de teksten er niet bij, doe maar es moeite Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 11:36
 
PIETER649 schreef:
Nou deskundigen, ik heb een vraagje aan ulieden...

hoe verklaar je Jesaja 14:12 en Openbaringen 22:16 met elkaar?

ik zet de teksten er niet bij, doe maar es moeite Lachende smiley

Nou, gewoon niet..... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Jesaja 14:12 gaat over Satan

Openbaringen 22:16 gaat over Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 17:39
 
HARALD940 schreef:
Nou, gewoon niet..... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Jesaja 14:12 gaat over Satan

Openbaringen 22:16 gaat over Jezus.


en de naam morgenster? is dat een toevalligheid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:06
 
PIETER649 schreef:
en de naam morgenster? is dat een toevalligheid?

De satan was de morgenster, maar heeft door zijn hoogmoed deze titel verloren.
Daarvoor is de Here Jezus in de plaats gekomen, Hij heeft het boekrol in onvangst genomen welke niemand anders in de Hemel wilde nemen....

Rev 5:4 En ik weende zeer, dat niemand waardig gevonden was, om dat boek te openen, en te lezen, noch hetzelve in te zien.

Rev 5:8 En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.
Rev 5:9 En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 17 december 2011, 18:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:08
 
PIETER649 schreef:
en de naam morgenster? is dat een toevalligheid?





-een benaming voor Lucifer (In het Latijn slaat "lucifer" meestal op de morgenster, een andere naam voor de planeet Venus)


-een benaming voor Jezus Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:12
 
ik blijf het apart vinden dat de naam Morgenster in de bijbel voor 2 wel heel verschillende personages gebruikt word.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:15
 
PIETER649 schreef:
ik blijf het apart vinden dat de naam Morgenster in de bijbel voor 2 wel heel verschillende personages gebruikt word.

Tja de betekenis van morgenster kan door God wel eens overgeplaatst zijn op iemand anders.!!!

Rev 2:28 En Ik zal hem de morgenster geven.
Rev 2:29 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.


Ik, Jezus heb Mijn engel gezonden om ulieden dit te betuigen tot de gemeenten. Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende morgenster. En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort, zegge: Kom! En wie dorst heeft, kome, en wie wil, neme het water des levens om niet.


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 17 december 2011, 18:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:16
 
PIETER649 schreef:
ik blijf het apart vinden dat de naam Morgenster in de bijbel voor 2 wel heel verschillende personages gebruikt word.

ze halen zelfs Venus erbij en dat heeft niets met het christelijke te maken...en weer die satan...die zelfs niet bestaat...maar goed, ieder zijn overtuiging. Je hebt christenen die zich laten leiden door goed en christen die lijden onder die zogenaamde satan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:18
 
FRANKT627 schreef:
ze halen zelfs Venus erbij en dat heeft niets met het christelijke te maken...en weer die satan...die zelfs niet bestaat...maar goed, ieder zijn overtuiging. Je hebt christenen die zich laten leiden door goed en christen die lijden onder die zogenaamde satan.

Nou, satan is degelijk wel aanwezig, ook in het hier en nu. Alleen zijn macht (autoriteit) en titel heeft hij verloren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:18
 
FRANKT627 schreef:
ze halen zelfs Venus erbij en dat heeft niets met het christelijke te maken...en weer die satan...die zelfs niet bestaat...maar goed, ieder zijn overtuiging. Je hebt christenen die zich laten leiden door goed en christen die lijden onder die zogenaamde satan.


het was wel satan die eva verleidde....

waar basseer jij je op dat satan niet bestaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:37
 
Wie is de satan nu???? Een grote nul!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 18:56
 
Venus als planeet is in de ochtend te zien voor de zon opkomt, maar ook als de zon ondergaat.
Dat Venus met Satan word geassocieerd is niet heel vreemd, gezien de vaalrode staat van de planeet.
Omdat Venus ook ondergaat, geeft dat dan de staat van Satan aan waar Jesaja over spreekt.

In het geval van Jezus word hier niet Venus het voorbeeld voor de ochtendster.
Openbaringen zegt: de stralende morgenster. Dat kan niet Venus zijn.
Hiermee kun je veel beter de link terug maken naar Genesis, dag 1.
Quote:
God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 21:05
 
FRANKT627 schreef:
ze halen zelfs Venus erbij en dat heeft niets met het christelijke te maken...en weer die satan...die zelfs niet bestaat...maar goed, ieder zijn overtuiging. Je hebt christenen die zich laten leiden door goed en christen die lijden onder die zogenaamde satan.


MARISKA: het was wel satan die eva verleidde....

waar basseer jij je op dat satan niet bestaat?

Hoi Mariska!

Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt.

Kan jij niets aan doen!

Ik snap 'm wel, omdat ik in beide stromingen heb gezeten, vrije groepen en traditionelen.

Frank zegt niet dat Satan niet bestaat. Hij bedoeld, er zijn in 'vrije groepen' mensen die overdreven veel, de hele dag lopen van de boze dit, en de boze dat....Etc.

Ook zonde afschuiven als zijnde door de boze, en dus geen verantwoording nemen.

Nou, als je dat elke dag, de gehele week doet, over de vijand praten....ja, da's niet gezond(zacht uitgedrukt). En dat bedoeld Frank denk ik, als ie zegt dat er christenen zijn die lijden( niet leiden, express niet), onder de 'zogenaamde' satan. En met 'zogenaamd' bedoeld ie, van, dat Christus overwinnaar is, en de vijand zoveel, en eigenlijk helemaal geen eer verdient, door 'm zovaak te noemen, en ook meer eigen verantwoording....nemen, ipv elke keer de boze te noemen als reden voor iets dat niet goed gaat....

Er zijn bijbelteksten die zelfs gebieden om aan positieve zaken en dingen te denken....en niet aaan negatieve...Bijvoorbeeld Fil 4


4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.
8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat;Dit zijn geboden.

9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing En dit is een belofte: en de God des vredes zal met u zijn.


Ja, als 't echt nodig is en niet anders kan, moet je iets negatiefs wel even benoemen.

Dit is wat ik denk dat je bedoeld, Frank, als 't niet zo is, sorry, ik wilde Mariska antwoorden...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 17 december 2011, 21:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 21:30
 
Jezus geeft de morgenster aan wie Hem volgen...

26 Wie overwint en mij navolgt tot het einde, zal ik macht geven over alle volken. 27 Met een ijzeren herdersstaf zal hij hen hoeden, als aardewerk worden ze verbrijzeld. 28 Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven. 29 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

Hij noemt zichzelf de "blinkende of stralende morgenster" , iets wat straalt of blinkt is dan mooier en prachtiger dan het gewone.

Satan is een gevallen morgenster..er waren vóór de schepping van de aarde vele morgensterren die tesamen God eer brachten.

4 Waar was jij toen ik de aarde grondvestte?

Vertel het me, als je zoveel weet.

5 Wie stelde haar grenzen vast? Jij weet dat toch?

Wie strekte het meetlint over haar uit?

6 Waar zijn haar sokkels verankerd,

wie heeft haar hoeksteen gelegd,

7 terwijl de morgensterren samen jubelden

en Gods zonen het uitschreeuwden van vreugde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 00:59
 
MARIAN519 schreef:
Jezus geeft de morgenster aan wie Hem volgen...

26 Wie overwint en mij navolgt tot het einde, zal ik macht geven over alle volken. 27 Met een ijzeren herdersstaf zal hij hen hoeden, als aardewerk worden ze verbrijzeld. 28 Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven. 29 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

Hij noemt zichzelf de "blinkende of stralende morgenster" , iets wat straalt of blinkt is dan mooier en prachtiger dan het gewone.

Satan is een gevallen morgenster..er waren vóór de schepping van de aarde vele morgensterren die tesamen God eer brachten.

4 Waar was jij toen ik de aarde grondvestte?

Vertel het me, als je zoveel weet.

5 Wie stelde haar grenzen vast? Jij weet dat toch?

Wie strekte het meetlint over haar uit?

6 Waar zijn haar sokkels verankerd,

wie heeft haar hoeksteen gelegd,

7 terwijl de morgensterren samen jubelden

en Gods zonen het uitschreeuwden van vreugde?

Iedereen mag een morgenster in Gods Koninkrijk zijn doordat Jezus dat geeft ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 16:05
 
MOMO697 schreef:
Iedereen mag een morgenster in Gods Koninkrijk zijn doordat Jezus dat geeft ...

De heiligen worden door God, zonen Gods genoemd, geen morgensterren.


Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 18 december 2011, 16:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 16:40
 
MAR907 schreef:
De heiligen worden door God, zonen Gods genoemd, geen morgensterren.


en in Genesis betekend zonen Gods weer de gevallen engelen die zich mixen met de dochteren der mensen....
Ik blijf het vaag vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 18:07
 
PIETER649 schreef:
en in Genesis betekend zonen Gods weer de gevallen engelen die zich mixen met de dochteren der mensen....
Ik blijf het vaag vinden.

Niet alle zonen Gods zijn gevallen, een deel daarvan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 18 december 2011, 19:46
 
MAR907 schreef:
Niet alle zonen Gods zijn gevallen, een deel daarvan.


over dat gedeelte gaat genesis 6 dan ook Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 12:14
 
PIETER649 schreef:
Nou deskundigen, ik heb een vraagje aan ulieden...

hoe verklaar je Jesaja 14:12 en Openbaringen 22:16 met elkaar?

ik zet de teksten er niet bij, doe maar es moeite Lachende smiley

Jesaja 14:12
Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! Hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenkte!?

De profeet bedoeld hier met 'de morgenster' de koning van Babel, op dat moment was zijn heerlijkheid als de glans van een morgenster aan de hemel. Die helderder scheen dan enig van de andere sterren....
(lees ook even de omliggende teksten ipv alleen het woord morgenster) Knipoog smiley

Openbaringen 22:16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om u van deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht van David, de blinkende Morgenster.

En Christus wordt hier zo genoemd, omdat Hij het licht van de wereld is; en door Zijn kennis alles tot zaligheid verlicht. Zie Joh. 1:9, en Joh. 8:12. Zelfs ook ten opzichte van het hemelse Jeruzalem, waar geen zon of maan zal zijn, maar als de nacht voorbij is, Christus met den Vader en Heiligen Geest het volkomen licht zal zijn van alle uitverkorenen, gelijk de morgenster is in den morgenstond


Laatst aangepast door
COOTJE711
op maandag 19 december 2011, 12:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 19 december 2011, 12:20
 
MAR907 schreef:
De heiligen worden door God, zonen Gods genoemd, geen morgensterren.


totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.

Dat is wat ik bedoelde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 20:51
 
MOMO697 schreef:
totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.

Dat is wat ik bedoelde

de morgenster gaat niet op in je hart maar Jezus ìs de Morgenster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 21:43
 
COOTJE711 schreef:
de morgenster gaat niet op in je hart maar Jezus ìs de Morgenster

Hallo Cootje.
Maar is dat dan niet de Heilige Geest die in je woont als de Morgenster??
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 22 december 2011, 12:44
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Cootje.
Maar is dat dan niet de Heilige Geest die in je woont als de Morgenster??
Sjalom.
Martin

Ha Martin,
Ik denk dat God in dàt bijbel gedeelte afgespiegeld wordt als de Morgenster. Vandaar dat het ook met een hoofdletter staat.
De morgenster is eigenlijk gewoon een natuurverschijnsel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 22 december 2011, 12:46
 
En Christus wordt hier zo genoemd, omdat Hij het licht van de wereld is; en door Zijn kennis alles tot zaligheid verlicht. Zie Joh. 1:9, en Joh. 8:12. Zelfs ook ten opzichte van het hemelse Jeruzalem, waar geen zon of maan zal zijn, maar als de nacht voorbij is, Christus (met den Vader en Heiligen Geest) het volkomen licht zal zijn van alle uitverkorenen, net als de morgenster is in den morgenstond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 december 2011, 17:58
 
Ik vroeg me af wat nu eigenlijk een morgenster is. We spreken er vrij gemakkelijk over, maar wat betekent het eigenlijk. Ik vond een leuk stukje hierover op het internet:
schreef:
Om goed te kunnen begrijpen wat er bedoeld wordt met de morgenster kunnen we het beste een zeereisje maken op een van oceanen, ver uit de kust. Daar is het tenminste vlak voordat de ochtendschemering begint nog roetdonker.

Een planeet wordt morgenster genoemd als hij eerder boven de horizon verschijnt dan de zon. De helderste planeet die hiervoor in aanmerking komt is Venus. Deze is een deel van het jaar morgenster.

De morgenster en de kompasfout.

Voor elke plaats op aarde is met enige tabellen eenvoudig te berekenen hoe laat en precies in welke richting Venus boven de horizon verschijnt. Dit is erg handig want als je dan op dat moment een peiling neemt van de opkomende Venus, weet je exact de afwijking van het kompas. Deze fout van het kompas moet indien mogelijk elk paar uur gecontroleerd worden, zodat je zeker weet dat het schip de goede koers vaart.

De opkomst van de morgenster.

Als Venus opkomt schittert ze op een fantastische manier. Dit komt door de prismawerking van de dampkring. Bij de lange weg van het licht door de dampkring langs het aardoppervlak wordt het licht telkens gebroken als in een prisma. Het gevolg is dat we niet de hele tijd wit licht waarnemen, maar dat we alle kleuren van de regenboog te zien kunnen krijgen. Voorwaarde voor deze prismawerking is dat de morgenster zo dicht mogelijk bij de horizon zichtbaar wordt en daarvoor moet het weer een heldere, lichtsterke ster of planeet zijn.

Eigenlijk komt alleen Venus voor deze eigenschappen in aanmerking. Tevens moet de verschijning van de planeet boven de horizon of kim liggen voor de schemering of dageraad begint, anders wordt het al licht boven de kim en zal de opkomende planeet niet kunnen schitteren om alle kleuren van de regenboog te laten zien.

Het tijdstip van opkomst.

Dan heb je het tijdstip berekend waarop Venus moet verschijnen, je tuurt naar het oosten op die tijd, je verwacht hem elk ogenblik, maar dan duurt het toch nog even. Plotseling is Venus er, soms heel dicht bij de kim, dan weer iets verder er van af. Dus zelfs al weet je dat Venus moet opkomen dan duurt het toch nog even voor je hem werkelijk ziet. En verrast zie je dan hoe heerlijk die morgenster schittert.

De blinkende Morgenster.

In Openbaring hoofdstuk 22 vers 16 en 17 lezen we: "Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende morgenster. En de Geest en de bruid zeggen: Kom!"

De Here Jezus is voor de volken en Israel de wortel en het geslacht van David. Zij verwachten de Messias, Die heersen zal als Koning op aarde. Dit kunnen we lezen in Jesaja hoofdstuk 11. Daar wordt een beschrijving gegeven van het duizendjarig vrederijk.

De Gemeente van Christus verwacht niet Iemand die gaat heersen en alle dingen zal besturen, nee de Gemeente, de bruid, verwacht haar Bruidegom. Voor haar noemt de Here Jezus zich: De blinkende Morgenster.

Nu kunnen we diverse parallellen trekken tussen de blinkende morgenster, zoals boven omschreven en de komst van de Here Jezus voor de gelovigen, Zijn Gemeente.

Zijn schitterende, plotselinge komst.

Het schitteren in alle kleuren doet ons denken aan de veelkleurige wijsheid van de Heer, maar ook aan zijn schitterende verschijning, zoals Johannes Hem ziet in Openbaring hoofdstuk 1.

Tevens vertellen de tekenen van de tijd ons steeds duidelijker dat de Here Jezus elk moment kan komen om de gelovigen op te halen en zo altijd bij Hem te mogen zijn, maar wanneer dat weet niemand dan God de Vader alleen. Ja, we mogen de Here Jezus elk moment verwachten, maar zijn komst zal toch zeer plotseling zijn.

Het tijdstip.

Kunnen we toch iets meer weten over het tijdstip? We zagen dat Venus ver genoeg voor zonsopkomst, zelfs nog voor de dageraad moest opkomen om heerlijk te kunnen schitteren. Zo zal de Here Jezus komen om zijn bruid van de aarde op te halen, als het om ons heen roet donkere nacht is. Hoe meer de wereld wegzakt in zondige, verderfelijke handelingen, dus hoe donkerder het geestelijk gezien op aarde wordt, des te dichterbij is Zijn komst.

De dageraad.

We zagen dat de blinkende morgenster verschijnt voordat de dageraad aanbreekt. Als we nu in de bijbel lezen wat er gebeurt in de dageraad, of bij het aanbreken er van, dan kunnen we daarmee weer een andere parallel ontdekken.

In Genesis hoofdstuk 19 vers 15 en verder, lezen we dat Lot uit Sodom wordt weggehaald tijdens de dageraad, daarna volgt het oordeel over Sodom.

In Jozua hoofdstuk 6 vers 15 lezen we dat de Israelieten zeven maal om Jericho gaan trekken nadat de dageraad is begonnen. Daarna storten de muren van Jericho in en wordt iedereen gedood.

In Jona hoofdstuk 4 vers 7 lezen we dat God bij het begin van de dageraad een worm beschikt, die de wonderboom steekt waardoor deze verdort.

Bij het aanbreken van de dageraad wordt dus door God een begin gemaakt aan het oordeel dat volgt.

Laten we dit goed tot ons doordringen, dan betekent de naam blinkende Morgenster, dat de Here Jezus komt voor de gelovigen voordat de dageraad aanbreekt en wel voordat Gods oordelen, zoals in Openbaring beschreven, over deze wereld worden uitgestort.

Het betekent dus dat de gelovigen van de aarde worden weggenomen voordat de tijd van de grote verdrukking begint.

Niet op de horizon.

We zagen dat Venus niet op de kim zichtbaar werd, maar altijd iets erboven.

We lezen dan ook in de eerste brief aan de Tessalonicenzen hoofdstuk 4 ver 15 en verder dat we de Heer tegemoet zullen gaan in de lucht. En zo zullen we altijd met de Here wezen.

Het is een ontmoeting in de lucht en daarna gaan we samen naar het vaderhuis met de vele woningen in de hemel.

Het lichtschijnsel.

Als Venus net boven de kim zichtbaar wordt, werpt zijn lichtschijnsel een smalle, heldere, zilverachtige lichtbaan over het water. In deze lichtbaan is de zee prachtig te zien, zelfs zeevogels zijn nu in deze lichtbaan waar te nemen. Buiten deze lichtbaan is het echter aarde -donker en de zee nagenoeg onzichtbaar.

Is dat ook niet zo bij onze blinkende Morgenster?

Als we naar de Here Jezus kijken, Hem met verlangen verwachten, dan zien we duidelijk het rechte, smalle pad dat naar Hem toe leidt.

Gaan we echter op andere sterren, medegelovigen letten, of wat nog erger is, ons op de wereld en alles wat daar gebeurt concentreren, dan zien we niet de blinkende Morgenster en dus ook niet het heldere verlichte pad dat naar Hem wijst.

Daarom roept Petrus ons op in de tweede brief van Petrus hoofdstuk 1 vers 19 om de morgenster op te laten gaan in ons hart, immers dan is dat de blinkende morgenster. Dan is ons hart vervuld van de Here Jezus en de verwachting van Zijn komst. Petrus roept ons dus op om met verlangen uit te blijven kijken naar de komst van de Heer door op de profetieen uit de bijbel te letten, zodat we licht op ons pad mogen hebben.

De fout van het kompas.

Zelfs met een kleine fout van het kompas, waarmee geen rekening wordt gehouden, zal men bij een zeereis over een oceaan nooit op de juiste bestemming komen. Veel schepen zijn daardoor op vreemde plaatsen gestrand.

Er zijn veel dingen die de aandacht van gelovigen opeisen. Wat is het dan geweldig dat we steeds weer naar onze Heer en Heiland mogen zien, Hem werkelijk mogen verwachten, om daardoor bewaard te blijven van schipbreuk van ons geloofsleven en dat van de geloofsgemeenschap waarin we mogen zijn.

Kleine sterren.

Heel kleine sterren zijn met het blote oog vaak niet te zien, maar als het werkelijk roetdonker is dan worden zelfs die zwakke sterren zichtbaar. Vlak voor de dageraad aanbreekt is het op zijn donkerst en dan is de grootste hoeveelheid sterren met het blote oog te zien. Daarom moesten we ook midden op de oceaan gaan kijken, zodat geen lichtschijnsel van steden dit verhindert.

Stel nu dat je een brandende kaars zet in een hel verlicht vertrek, die kaars zal niet opvallen.

Is de kamer echter donker en ontsteken we de kaars, dan geeft hij een heilzaam licht in heel de kamer.

Dit mag een grote bemoediging voor alle gelovigen zijn, die worden geacht als lichtende sterren te zijn voor hun omgeving. Hoe vaak zijn we niet erg kleine gelovigen? Maar juist nu wordt het steeds donkerder om ons heen, geestelijk gezien, en dus zullen ook de kleinste gelovigen als zodanig zichtbaar worden en licht verspreiden.

Geweldig! Geen stress Christen! Gewoon zijn wie je bent: Een kleine gelovige. Je zal gezien worden, meer en meer.

Spoedig.

Openbaring hoofdstuk 22 vers 17 en 20,

En de Geest en de bruid zeggen: Kom!

Ja, Ik kom spoedig. Amen, kom, Here Jezus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 22 december 2011, 18:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vroeg me af wat nu eigenlijk een morgenster is. We spreken er vrij gemakkelijk over, maar wat betekent het eigenlijk. Ik vond een leuk stukje hierover op het internet:

Eigenlijks zegt dit stuk: "volg de rechte koers". Anders kom je in een spiraal terecht welke geen einde heeft...... Een hopelose koers.....


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 22 december 2011, 18:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1