ChristianMatch
 


Forum

inzegening tweede huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 18:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik begrijp deze reactie eerlijk gezegd niet. Aan de ene kant verwachten we van de kerk dat ze ons leren over normen en waarden, maar als ze dan grenzen gaan stellen, vinden we dat we dat zelf wel kunnen uitmaken.
Stel je eens voor dat we zomaar klakkeloos alles zouden doen wat de mensen van ons willen, dan krijgen we te horen dat we geen voorbeeld zijn en niet de regels van de bijbel gebruiken. Het is heel gemakkelijk kritiek te hebben op de kerk, maar uiteindelijk heeft het ook met de verantwoordelijkheid van jezelf te maken. En ik vind dat een echtscheiding niet zomaar iets is en dat je dus best wel regels kunt stellen hoe je dat vorm wilt geven.

stel, chatuliem, ik kom naar je toe in je rol als voorganger van de gemeente, en ik vraag overtrouw aan.
- welke bijbelse regels zijn er dan van toepassing om me/ons de dienst zo min mogelijk als feestelijk en geestelijk te doen ervaren?
- op welke bijbelse regels baseer je deze beslissing?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 18:58
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik begrijp deze reactie eerlijk gezegd niet. Aan de ene kant verwachten we van de kerk dat ze ons leren over normen en waarden, maar als ze dan grenzen gaan stellen, vinden we dat we dat zelf wel kunnen uitmaken.
Stel je eens voor dat we zomaar klakkeloos alles zouden doen wat de mensen van ons willen, dan krijgen we te horen dat we geen voorbeeld zijn en niet de regels van de bijbel gebruiken. Het is heel gemakkelijk kritiek te hebben op de kerk, maar uiteindelijk heeft het ook met de verantwoordelijkheid van jezelf te maken. En ik vind dat een echtscheiding niet zomaar iets is en dat je dus best wel regels kunt stellen hoe je dat vorm wilt geven.


Moet je dan niet gewoon gaan zegen ja het mag wel of nee het mag niet, bij het mag wel maar enkel met zo min mogelijk blijdschap krijg ik een beetje het idee dat je het stiekum moet doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 18:59
 
ANNETTE792 schreef:
Moet je dan niet gewoon gaan zegen ja het mag wel of nee het mag niet, bij het mag wel maar enkel met zo min mogelijk blijdschap krijg ik een beetje het idee dat je het stiekum moet doen.


stiekum is vaak wel t lekkerste toch? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 19:04
 
Eigenlijk is de bijbel over duidelijk over scheiden, en wat dat betreft kan ik me voor stellen dat kerken een tweede huwelijk weigeren. Als zelfs de kerk zich niet meer aan Gods woord houd, wie dan nog wel?
Daarom vind ik de schuldbelijdenis zo gek nog niet.
Niet dat je minder bent, maar als je scheid zonder een bijbelse reden, waarom zou je dan(terwijl je weet dat dat tegen de wil van God in gaat) opnieuw weer trouwen in de kerk?
We weten allemaal dat er vergeving is voor de fouten die gemaakt worden, maar als je nu geen enkele spijt hebt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 19:13
 
Lastige materie.

Laatst aangepast door
MOMO697
op dinsdag 10 januari 2012, 21:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 21:32
 
De woorden van Jezus:

U oordeelt met menselijke maatstaven, maar ik oordeel over niemand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 21:53
 
ANNETTE792 schreef:
Moet je dan niet gewoon gaan zegen ja het mag wel of nee het mag niet, bij het mag wel maar enkel met zo min mogelijk blijdschap krijg ik een beetje het idee dat je het stiekum moet doen.
die term zomin mogelijk blijdschap heb ik nooit gebruikt. Dus waar je dat vandaan haalt weet ik ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 22:39
 
Ok ff heel kort door de bocht nav de chat vanavond.

Scheiden is het om zeep helpen van je huwelijk.
Is een tweede huwelijk dan gewenst?

Was het huwelijk van David met de vrouw van Uria een goede daad nadat hij Uria had omgebracht?

Mijn worsteling is dat ik vind dat als je besluit om uit elkaar te gaan, je toch aan elkaar blijft verbonden. Je bent namelijk één geworden.
Daarna trouwen met een ander is dus in mijn optiek niet mogelijk.
Staat voor mij gelijk aan overspel.
Dus als je een nieuwe relatie begint, op wat voor manier dan ook, is en blijft overspel.
En ja, ik ben daaraan schuldig.

En of je nou een huwelijk aangaat, gaat hokken, een latrelatie of elke dag een ander, maakt geen enkel verschil. Het is en blijft overspel.

Smiley die vol vragen zit Erg gevaarlijk om dit op een christelijke datingsite te plaatsen Smiley die vol vragen zit

Laat een ieder doen zoals ie denkt dat goed en God welgevallig is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 22:57
 
CHATULIEM619 schreef:
die term zomin mogelijk blijdschap heb ik nooit gebruikt. Dus waar je dat vandaan haalt weet ik ook niet.

Mijn invulling van jouw woorden: in een andere entourage.
Maar wat die entourage dan is komt maar geen antwoord op, en wat het nut ervan is ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 23:29
 
ANNETTE792 schreef:
Mijn invulling van jouw woorden: in een andere entourage.
Maar wat die entourage dan is komt maar geen antwoord op, en wat het nut ervan is ook niet.
tja, dat is dan volledig voor jouw rekening. Ik heb twee voorbeelden genoemd, je kunt het samenvoegen met de reguliere kerkdienst, of je kunt tijdens de trouwdag ergens anders naar toe gaan. Deze voorbeelden heb ik geloof ik al zes keer aangehaald. Je kunt natuurlijk ook aan andere dingen denken, maar deze twee schieten me zo te binnen. Ik heb niks gezegd over de mate van feestelijkheid, dat wil jij er graag in zien.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 10 januari 2012, 23:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 00:04
 
MOMO697 schreef:
Ok ff heel kort door de bocht nav de chat vanavond.

Scheiden is het om zeep helpen van je huwelijk.
Is een tweede huwelijk dan gewenst?

Was het huwelijk van David met de vrouw van Uria een goede daad nadat hij Uria had omgebracht?

Mijn worsteling is dat ik vind dat als je besluit om uit elkaar te gaan, je toch aan elkaar blijft verbonden. Je bent namelijk één geworden.
Daarna trouwen met een ander is dus in mijn optiek niet mogelijk.
Staat voor mij gelijk aan overspel.
Dus als je een nieuwe relatie begint, op wat voor manier dan ook, is en blijft overspel.
En ja, ik ben daaraan schuldig.

En of je nou een huwelijk aangaat, gaat hokken, een latrelatie of elke dag een ander, maakt geen enkel verschil. Het is en blijft overspel.

Smiley die vol vragen zit Erg gevaarlijk om dit op een christelijke datingsite te plaatsen Smiley die vol vragen zit

Laat een ieder doen zoals ie denkt dat goed en God welgevallig is.
Dus eens verloren, altijd verloren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 08:31
 
CHATULIEM619 schreef:
Dus eens verloren, altijd verloren?

Er is niks verloren.
Maar je kunt niet iets recht maken wat krom is.
Ook niet in aangepaste vorm.

En misschien zit ik er wel helemaal naast. Maar het is wel hoe ik het ervaar. Laat daarom een ieder doen wat ie denkt dat goed is en God welgevallig...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 08:38
 
CHATULIEM619 schreef:
tja, dat is dan volledig voor jouw rekening. Ik heb twee voorbeelden genoemd, je kunt het samenvoegen met de reguliere kerkdienst, of je kunt tijdens de trouwdag ergens anders naar toe gaan. Deze voorbeelden heb ik geloof ik al zes keer aangehaald. Je kunt natuurlijk ook aan andere dingen denken, maar deze twee schieten me zo te binnen. Ik heb niks gezegd over de mate van feestelijkheid, dat wil jij er graag in zien.

Je geeft wel voorbeelden maar komt nooit met een antwoord op de vraag waarom dat onderscheidt er zou moeten zijn. Je vindt een 2e huwelijk gelijkwaardig aan een 1e huwelijk maar de inzegening moet anders, niet in het kerkgebouw of wel in het gebouw maar in een reguliere dienst, daarmee maak je dus wel onderscheid. En dan ben ik nieuwsgierig waarom. Misschien als ik het antwoord daarop hoor dat ik het wel kan begrijpen.

Ik kan prima begrijpen dat iemand uit zichzelf er voor kiest om het op jou manier te doen hoor, wat ik enkel niet snap is waarom een kerk dat voor zou moeten schrijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 08:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik begrijp deze reactie eerlijk gezegd niet. Aan de ene kant verwachten we van de kerk dat ze ons leren over normen en waarden, maar als ze dan grenzen gaan stellen, vinden we dat we dat zelf wel kunnen uitmaken.
Stel je eens voor dat we zomaar klakkeloos alles zouden doen wat de mensen van ons willen, dan krijgen we te horen dat we geen voorbeeld zijn en niet de regels van de bijbel gebruiken. Het is heel gemakkelijk kritiek te hebben op de kerk, maar uiteindelijk heeft het ook met de verantwoordelijkheid van jezelf te maken. En ik vind dat een echtscheiding niet zomaar iets is en dat je dus best wel regels kunt stellen hoe je dat vorm wilt geven.

Ik zag net da je ook gescheiden bent.
Dus als jij later nog eens trouwt zou jij dan niet graag je huwelijk willen laten inzegenen alsof het jullie eerste huwelijk is?
Zo ja, waarom zou je dat graag willen?
Indien je neen antwoord wat is dan je motivatie om het niet te willen?

Daar gaat het toch over, denk ik, in deze topic?

Kijk, ik was ooit eens getrouwd. Zij wilde niet voor de kerk trouwen. Dus ik had geen inzegening. Ik ben wel gescheiden, na amper 3 jaar. Waarom doet er niet toe.
Als ik binnenkort weer zou trouwen mag ik dan een huwelijksinzegening hebben? Kerkrechterlijk kan dat best maar ik wil jouw mening hier eens over horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 09:20
 
MOMO697 schreef:
Lastige materie.


Jammer dat je je verdere reactie weggehaald hebt. Ik kon me er wel in vinden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 09:44
 
MOMO697 schreef:
Er is niks verloren.
Maar je kunt niet iets recht maken wat krom is.
Ook niet in aangepaste vorm.

En misschien zit ik er wel helemaal naast. Maar het is wel hoe ik het ervaar. Laat daarom een ieder doen wat ie denkt dat goed is en God welgevallig...
Is dat eigenlijk niet de kern van het evangelie? Recht maken wat krom is.... Ik ben het met je eens dat je je verleden niet kunt uitwissen, maar je kunt vergeving ontvangen voor datgene wat je gedaan hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 09:58
 
JOLAN931 schreef:
Jammer dat je je verdere reactie weggehaald hebt. Ik kon me er wel in vinden

Kun je nog terughalen wat je er herkenbaar in vond?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 09:59
 
MOMO697 schreef:
Kun je nog terughalen wat je er herkenbaar in vond?

nee, ik denk dat je het deels in je volgende reactie verwoord hebt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Is dat eigenlijk niet de kern van het evangelie? Recht maken wat krom is.... Ik ben het met je eens dat je je verleden niet kunt uitwissen, maar je kunt vergeving ontvangen voor datgene wat je gedaan hebt.

De kern is Genade
maar er komt altijd wat achteraan
... en zondig niet weer
En om te weten wat zondigen is, hebben wij het Woord
Het Woord van God
En dat Woord is duidelijk toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Is dat eigenlijk niet de kern van het evangelie? Recht maken wat krom is.... Ik ben het met je eens dat je je verleden niet kunt uitwissen, maar je kunt vergeving ontvangen voor datgene wat je gedaan hebt.

Maar als er dan sprake is geweest van vergeving... waarom zou een inzegening van een tweede huwelijk dan in aangepaste vorm moeten gebeuren? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:10
 
MOMO697 schreef:
De kern is Genade
maar er komt altijd wat achteraan
... en zondig niet weer
En om te weten wat zondigen is, hebben wij het Woord
Het Woord van God
En dat Woord is duidelijk toch?
Zondig niet meer zou je in dit geval op kunnen vatten als: scheid niet meer, jij maakt ervan trouw niet meer.
Wat betreft het Woord van God, in jouw ogen is het misschien duidelijk, in mijn ogen niet. Mensen die lezen alleen maar de letters, maar ik kijk altijd naar de contekst. En die is zeer verhelderend op bepaalde punten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Zondig niet meer zou je in dit geval op kunnen vatten als: scheid niet meer, jij maakt ervan trouw niet meer.
Wat betreft het Woord van God, in jouw ogen is het misschien duidelijk, in mijn ogen niet. Mensen die lezen alleen maar de letters, maar ik kijk altijd naar de contekst. En die is zeer verhelderend op bepaalde punten.

Ik denk dat Momo deze ideeen niet van zichzelf heeft maar uit de bijbel heeft gehaald.
lees 1 korintiers 7 maar

8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.

9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

10 Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.

11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:21
 
[quote=ERIKA129]Blijft over:een mooie ceremonie waarin je ten overstaan van iedereen die aanwezig is een zegen over je huwelijk vraagt.
Is het een recht?Blijkbaar niet.......jammer,ik zou graag willen weten waarom sommige kerken gescheiden mensen die zegen weigeren,op welke basis ze je Gods zegen ontzeggen

Precies, en wat die kerk aangaat, dat is het huis van God, en het instituut daar om heen, mag ook niet oordelen.
Dat zijn mensen, en daar rammelt ook wel het een en ander omheen, wereld wijd, en in iedere beleving.
Laten we eerst maar eens een hand in eigen boezem steken, alvorens te oordelen over anderen.
Per slot van rekening geeft God een zegen, en niet een predikant, voorganger of wie dan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:29
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat Momo deze ideeen niet van zichzelf heeft maar uit de bijbel heeft gehaald.
lees 1 korintiers 7 maar

8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.

9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

10 Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.

11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate
Kijk, dat is nu wat ik bedoel met alleen maar naar de tekst te kijken. Laten we dan eens verder kijken:
Quote:
Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder.
Als Paulus zegt: wat ik bedoel, geeft hij de motvatie weer waarom hij die voorschriften geeft. En die motivatie is: de Heer komt toch heel snel terug, dus waarom zou je je nog druk maken om aardse zaken? Of je trouwt of scheidt, het maakt niet zoveel meer uit, omdat Jezus toch terug komt. De indruk die ik krijg, is dat dit slechts voorlopige voorzieningen om de tijd de overbruggen tussen toen en de komst van Jezus... Het heeft zeker niet het karakter van die absolute waarde waar gemeentes hun hele ethiek aan ophangen.
In 1 Tim 5 geeft hij hele andere voorschriften, omdat hij klaarblijkelijk tot de conclusie kwam, dat het nog wel een poosje langer kon duren.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 11 januari 2012, 10:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:30
 
CHATULIEM619 schreef:
Zondig niet meer zou je in dit geval op kunnen vatten als: scheid niet meer, jij maakt ervan trouw niet meer.
Wat betreft het Woord van God, in jouw ogen is het misschien duidelijk, in mijn ogen niet. Mensen die lezen alleen maar de letters, maar ik kijk altijd naar de contekst. En die is zeer verhelderend op bepaalde punten.

Ja dat zou je zo kunnen opvatten.

Is dat niet wat mensen graag doen?
Een eigen draai geven aan Gods Woord? Eigen opvattingen?
Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet leven naar de letter.
Maar wel naar Zijn geboden. Want wie God liefheeft onderhoudt Zijn geboden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:34
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat Momo deze ideeen niet van zichzelf heeft maar uit de bijbel heeft gehaald.
lees 1 korintiers 7 maar

8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.

9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

10 Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.

11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate

Eigenlijk baseer ik mij meer op het gedeelte dat schrijft over het 1 worden van man en vrouw. Volgens mij is dat blijvend en niet door wereldse scheiding te ontbinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:44
 
MOMO697 schreef:
Ja dat zou je zo kunnen opvatten.

Is dat niet wat mensen graag doen?
Een eigen draai geven aan Gods Woord? Eigen opvattingen?
Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet leven naar de letter.
Maar wel naar Zijn geboden. Want wie God liefheeft onderhoudt Zijn geboden.
Mensen beschouwen nu eenmaal de bijbel als platte tekst. En dan ga je leven naar de letter. Deze brieven zijn geschreven aan mensen, mensen zoals jij en ik. Mensen met een achtergrond, een behoefte, een leven, een vraag. Pas als je die achtergrond en motivatie weghaalt, dan ben je gevaarlijk bezig. Als ik zelf een studie voorbereidt is voor mij altijd de eerste vraag: wat betekenden die woorden voor die mensen in die tijd? Want als je dat kunt achterhalen, kun je ook veel beter de toepassingen naar onze huidige tijd vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 10:47
 
LISA610 schreef:
Maar als er dan sprake is geweest van vergeving... waarom zou een inzegening van een tweede huwelijk dan in aangepaste vorm moeten gebeuren? Smiley die vol vragen zit

Idd, Lisa...want dan kan je je ook nog afvragen wat vergeving eigenlijk waard is de dag van vandaag.

Is een 'aangepaste vorm van inzegening' eigenlijk wel een inzegening?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 11:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Mensen beschouwen nu eenmaal de bijbel als platte tekst. En dan ga je leven naar de letter. Deze brieven zijn geschreven aan mensen, mensen zoals jij en ik. Mensen met een achtergrond, een behoefte, een leven, een vraag. Pas als je die achtergrond en motivatie weghaalt, dan ben je gevaarlijk bezig. Als ik zelf een studie voorbereidt is voor mij altijd de eerste vraag: wat betekenden die woorden voor die mensen in die tijd? Want als je dat kunt achterhalen, kun je ook veel beter de toepassingen naar onze huidige tijd vinden.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Vandaar ook mijn reactie dat ik het op wat anders baseer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 11:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk, dat is nu wat ik bedoel met alleen maar naar de tekst te kijken. Laten we dan eens verder kijken:
Als Paulus zegt: wat ik bedoel, geeft hij de motvatie weer waarom hij die voorschriften geeft. En die motivatie is: de Heer komt toch heel snel terug, dus waarom zou je je nog druk maken om aardse zaken? Of je trouwt of scheidt, het maakt niet zoveel meer uit, omdat Jezus toch terug komt. De indruk die ik krijg, is dat dit slechts voorlopige voorzieningen om de tijd de overbruggen tussen toen en de komst van Jezus... Het heeft zeker niet het karakter van die absolute waarde waar gemeentes hun hele ethiek aan ophangen.
In 1 Tim 5 geeft hij hele andere voorschriften, omdat hij klaarblijkelijk tot de conclusie kwam, dat het nog wel een poosje langer kon duren.

Om eerlijk te zijn begrip ik je redenatie totaal niet. Ik zie niet in wat beide gedeelten uit de bijbel met elkaar te maken hebben. Naar mijn idee kun je ze naast elkaar neerleggen, en beide zijn dan waar. Maar zoals jij het voor doet komen lijkt het alsof je iets wat letterlijk en duidelijk in de bijbel staat maar van tafel veegt omdat je een tekst gevonden hebt waarin staat dat dat we ons niet zo druk moeten maken om aardse zaken.
Ik weet dat je daarin wel gelijk hebt, maar tot die tijd leven we op aarde, zouden dan de duidelijke dingen in de bijbel ineens onbelangrijk zijn?
Het komt me een beetje gemakzuchtig over, zo van...die dingen staan me niet aan, dus laten we daar ons maar niet zo druk over maken. Is het dan onzin dat er ook dingen in de bijbel staan die niet handig/prettig zijn voor ons mensen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 9 Volgende
Pagina 3 van 9