ChristianMatch
 


Forum

Incest
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 20:24
 
'Wat zag mijn Vader in mij?'


De geinterviewde: 'Mijn vader is nooit ergens op aangesproken.
In reformatorische milieus lijkt seksueel misbruik een onderschat probleem. Adviesbureau Movisie roept op tot nader onderzoek. Zowel slachtoffers als zij NIET over de schreef gingen, . lijden aan de geslotenheid van hun gemeenschap. Zij wil anoniem blijven. De vrouw van begin dertig groeide op in de Gereformeerde Gemeente in een klein dorpje in Zuid­ Holland. Haar vader heeft haar en haar broers jarenlang misbruikt en is daarvoor ook veroordeeld. Bij haar kerk kon ze niet terecht.Zeggen wat mijn vader allemaal met mij deed, dat liet ik wel uit mijn hoofd. Vanaf mijn negende heeft hij aan me gezeten. Eerst alleen als mijn moeder naar de vrouwenvereniging van de kerk ging. Later ook als ze thuis was. Alles wat over het drinken te vertellen, maar de ouderling snoerde ons de mond: 'Het is wel je vader'.Voortaan, bij het voorlezen van de wet in de kerk, keek ouderling Janssen bij het vijfde gebod even naar onze bank. "Eert uw vader en uw moeder" - en dan ging hij weer verder. Hij kon net zo kijken als mijn vader.
Voor zichzelf vergoelijkte mijn vader wat hij met me deed. 'Als God een mens loslaat, word je een beest', zei hij. In zijn ogen was het Gods schuld. Sowieso voedde hij ons op met angst. Zei bijvoorbeeld: 'Weten jullie hoe het voelt je hand te branden? Zo is de hel, maar erger, en dan voor eeuwig, geheel in het vuur.' Ik stak, als niemand keek, mijn vinger wel eens in een kaars.
Thuis, op school, in de kerk, overal in het dorp was me verteld: onweer is de stem van God. In een aardrijkskundeles, op de middelbare school in de grote stad, hoorde ik pas van elektrische lading in een wolk. Ik dacht: die docent is niet goed. Ik wist niet beter. Er was geen tv, geen radio, dus wat wist ik nou?
Er is weinig voor nodig om kinderen het zwijgen op te leggen, in de wereld waar ik uit kom. Niet tegen je ouders ingaan, is me ingeprent. 'Opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de Heere uw God geven zal', zo staat het in de Bijbel. De kerk en mijn ouders moest ik trouw zijn
dat was mijn hele netwerk, meer had ik niet.
Ik heb een tijdje de pil geslikt, om te voorkomen dat mijn vader me zwanger maakte. Stiekem, want de pil mag niet. Alles wat met seks van doen heeft was zondig, ook zelfbevrediging. Dat geheimzinnige en verbodene maakt het enkel aantrekkelijker, denk ik.
Hulp inschakelen kwam niet in me op. Er was niet eens een politiebureau in het dorp. Wel zijn we naar de huisarts gegaan toen we vermoedden dat een van mijn broertjes ook misbruikt werd. Ineens stond de Kinderbescherming op de stoep. Ze belden aan, en gingen doodleuk het gesprek aan met mijn vader, waar wij bij waren. Dat was niet zo handig. Wijl zaten 's avonds gewoon weer met hem aan tafel. Tussen twee happen andijvie door zei hij: 'Ik kan me gerust voorstellen dat een vader zijn kinderen vermoordt' .
Achttien was ik toen ik het huis uit ging. Na een jaar bleek dat het klopte, mijn broertjes werden ook misbruikt. Toen pas heb ik aangifte gedaan, omdat ze anders terug naar huis moesten. Mijn vader is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Hij heeft nooit iets bekend.
De kerk wist zich er geen raad mee. Als we er niet over praten, is het er niet, denken ze. Mijn vader is nooit ergens op aangesproken. Inmiddels is hij overgestapt naar een andere kerk. 'We laten het maar rusten ouderling tegen mijn broer. Dat mijn vader is veroordeeld deed er niet toe. Want, verklaarden zij, het was ons woord tegen het zijne.
Een tijdlang heb ik nog in het reformatorische milieu geleefd. Maar ik was het 'moeten' en die angst zo zat, ik kon het niet meer. Wat me er altijd heeft gehouden, heeft me er ook doen vertrekken. In God geloof ik nog, maar niet meer in die vier muren en de regels van de gemeenschap. Heb je naaste lief als jezelf: dat doet er als enige toe.
Ik hoop dat ik iets kan betekenen voor lotgenoten. Liefst had ik mijn verhaal voor het Reformatorisch Dagblad verteld, zodat meisjes het lezen die hetzelfde meemaken en er door mijn verhaal mee naar buiten durven komen. Maar die krant heeft me nooit benaderd. Van hun kerkenraad hoeven die meisjes sowieso niets te verwachten, daar bedekken ze alles met de mantel der liefde.
Pas was ik in het zwembad, het dochtertje van mijn vriend was mee, ze is nu negen. Dat lijfje. Ze heeft nog helemaal niets, is nog lang geen vrouw. Wat zag mijn vader in mij?
Nu ben ik zelf in verwachting. Van een meisje, ik schrok toen ik dat hoorde, ik moet haar hier op die mannenwereld zetten. Dat kroelen met je kind heel normaal en onschuldig is, moest ik leren. In het begin was ik bang dat mijn partner zou
worden als mijn vader. En ik moet soms nog vechten tegen de angst dat er iets van mijn vader in mij is geslopen, en ik mijn eigen kind later iets aandoe. Tegen mijn vriend heb ik gezegd: 'Als dat zo is, vermoord me dan maar'."


Bron: Trouw, vandaag.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 14 februari 2012, 20:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 20:38
 
Dat het voorkomt in die kringen, is duidelijk.
Het komt namelijk in alle kringen voor.
Wat mij wel tegenstaat is dat de conclusies vaak zijn dat het de norm is in juist die kringen.

Ik heb het rapport ook gelezen, maar ik vond het niet schokkender dan algemenere rapporten over incest.

Elfstedentochtkoorts voorbij, Syrie boeit niet echt, dan maar heksenjacht in de komkommertijd Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 20:49
 
PIETER649 schreef:
Dat het voorkomt in die kringen, is duidelijk.
Het komt namelijk in alle kringen voor.
Wat mij wel tegenstaat is dat de conclusies vaak zijn dat het de norm is in juist die kringen.

Ik heb het rapport ook gelezen, maar ik vond het niet schokkender dan algemenere rapporten over incest.

Elfstedentochtkoorts voorbij, Syrie boeit niet echt, dan maar heksenjacht in de komkommertijd Twijfelende smiley

Nounou Pieter, het probleem is te ernstig om te laten liggen en doet zich hier wel op een specifieke wijze voor. En met het kwaad in de ene kring kun je het andere niet goedpraten. Dat het in alle lagen van de samenleving voorkomt, weet ik uit mijn beroepspraktijk maar al te goed. Gelukkig zijn er geen kringen, ook deze niet, waar het de norm is. Helaas is het wel precies de reactie die ik verwachtte, zij het absoluut niet door jou. Een jacht tegen onrecht en onderdrukking kan nooit kwaad, als we het onrecht niet bestrijden, zijn er alleen maar meer slachtoffers. Het kan toch niet zo zijn dat de liefde voor het eigen kerkgenooitschap zo groot is dat dit soort ernstige en vernederende onderdrukking met een cynische opmerking kan worden afgedaan.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 14 februari 2012, 20:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 21:58
 
THOMAS968 schreef:
Nounou Pieter, het probleem is te ernstig om te laten liggen en doet zich hier wel op een specifieke wijze voor. En met het kwaad in de ene kring kun je het andere niet goedpraten. Dat het in alle lagen van de samenleving voorkomt, weet ik uit mijn beroepspraktijk maar al te goed. Gelukkig zijn er geen kringen, ook deze niet, waar het de norm is. Helaas is het wel precies de reactie die ik verwachtte, zij het absoluut niet door jou. Een jacht tegen onrecht en onderdrukking kan nooit kwaad, als we het onrecht niet bestrijden, zijn er alleen maar meer slachtoffers. Het kan toch niet zo zijn dat de liefde voor het eigen kerkgenooitschap zo groot is dat dit soort ernstige en vernederende onderdrukking met een cynische opmerking kan worden afgedaan.

Thomas.



Ik ben niet cynisch Lachende smiley

Ik praat het ook niet goed, verre van zelfs.
Van mij mag iedere incestpleger met zn ballen aan een boom gehangen worden.

Ik heb vanmiddag wel het hele rapport, ruim 60 pagina´s gelezen.
Waar ik me ergerde in het geheel was dat er toch enigszins een karikatuur neergezet werd.
En geloof me, nauwelijks gefundeerde krantenartikels en 19 intervieuws is geen degelijk onderzoek.

Het enige waarin deze bevolkingsgroep zich onderscheid van andere bevolkingsgroepen is hun onderworpenheid aan kerken en de mening van medekerkgenoten.
Daaruit ontstaan inderdaad meer specifiekere misbruikpunten zoals min of meer gedwongen huwelijken.

Pieter, als onderwerping de betekenis is van islam, zijn er meer islamieten dan je denkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 00:17
 
Ik vraag me af wat je hier mee wil bereiken, en wat in welke richting dit is gebeurd, het gebeurd, en dat is al erg genoeg.
En niet alleen binnen de Christelijke beleving, kinderen worden zelfs van de straat geplukt.
Maar zolang de houding van onze overheid niet veranderd, en de straffen hierop niet dusdanig worden aangepakt, zal het nog in lengte van jaren voortduren.
En er hier een discussie van maken heeft ook geen meerwaarde, die mensen die dit doen, kun je niet veranderen.
Levenslang opsluiten is de beste optie, behandelen heeft geen zin, het is een aangeboren afwijking, en levens gevaarlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 11:25
 
Nu gaat het hier over een gezin in de gereformeerde gezinte en ja daar wordt misschien sterk gewezen naar "eert uw vader en uw moeder" echter ik ken er ook waar het anders ging en idd ook ger. gemeente in ned. Maar hoeveel kinderen en jongeren worden er misbruikt in niet christelijke gezinnen en hoevelen durven daar niks te zeggen?
Helaas veel meer dan wij willen weten!
Ook bij die gezinnen is het zwijgen dat je vader dat zou doen dat kan niet, ook die heb ik helaas gekent dat ik dacht die vader gaat niet normaal met zijn dochters om en dan vroeg ik het aan mijn schoolvriendinetje ze werdt vuurrood maar ontkende met tranen in dr ogen! Geen christenen! Uiteindelijk heb ik mijn vermoedens tegen mijn ouders verteld ik was toen 11! En vertelde wat ik daar meemaakte en zag, kinderbescherming werdt ingeschakeld door mijn ouders en idd beide dochters werden stelselmatig door vader misbruikt!

Wil hier dus mee zeggen reformatorische, evangelische of wat dan ook het gebeurt helaas in alle gezinte en ja als Christen zou je beter moeten weten maar helaas dat is dus niet zo! Maar zo wordt wel weer de Christen in een donker daglicht gezet!

Ben het met Pieter eens van mij mogen ze die mensen een zeer zware straf geven! Want de kinderen hebben levenslang!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 13:11
 
ERIKA129 schreef:
.... van mij mogen ze die mensen een zeer zware straf geven! Want de kinderen hebben levenslang!

Waar wij in Nederland vanaf moeten en eigenlijk in de wereld is het feit dat we helemaal doorgeslagen zijn met onze privacy en ons rechtsgevoel.
Mensen die zich niet misdragen, hebben ook niets te vrezen van het systeem

Als ik me aan de snelheid houd op de weg, hoef ik toch niet bang te zijn voor de camera.
Als ik mijn belastingen correct opgeef, hoef ik toch niet bang te zijn voor een controle.
Zo geldt dat voor heel dingen.

Waarom zou een dader meer rechten mogen hebben dan het slachtoffer.
Gewoon de schandpaal terug van vroeger.
Iedereen mag weten dat een dief een dief is en een verkrachter een verkrachter.
Dat werkt beter dan een gevangenisstraf en is veel goedkoper.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 17:40
 
ERIKA129 schreef:
Maar hoeveel kinderen en jongeren worden er misbruikt in niet christelijke gezinnen en hoevelen durven daar niks te zeggen?
Helaas veel meer dan wij willen weten!

Wil hier dus mee zeggen reformatorische, evangelische of wat dan ook het gebeurt helaas in alle gezinte en ja als Christen zou je beter moeten weten maar helaas dat is dus niet zo! Maar zo wordt wel weer de Christen in een donker daglicht gezet!

Ben het met Pieter eens van mij mogen ze die mensen een zeer zware straf geven! Want de kinderen hebben levenslang!

Volledig met jullie eens...
In de refo gezindte wordt er helaas een christelijk sausje over gedaan maar het feit blijft even verschrikkelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 19:08
 
Als je een van de tien geboden gebruikt om incest onder de pet te houden als ouderling en het systeem dus kennelijk is dat de incestplegende vader uit de wind gehouden moet worden, dan is dat christelijke sausje bitter van smaak. In de bevindelijke kringen heeft een ouderling ook meer gezag dan elders. Ouderlingen hebben veelal een bevinding gehad, een slag van God zoals het wordt genoemd en dat geeft een behoorlijke status, het zijn bekeerden en dat zijn er in deze kringen vaak maar weinig. Hoe kan het dat een ouderling zo handelt? Het netto-effect is hoe dan ook dat de vader uit de wind wordt gehouden en het leed dat de kinderen wordt aangedaan, wordt genegeerd. Onderschat niet wat incest met een kind doet. De psychische schade en het niet kunnen komen tot een normaal huwelijksleven later en de angsten zijn er bij alle slachtoffers. Incest gedijdt het best in een sfeer van een autoritaire vader en een moeder die te zwak is om zich te verzetten. Die man-vrouwverhouding komt natuurlijk in deze kringen wel veel voor en is zelfs de norm. In de praktijk is het zo dat veel leed wordt voorkomen wanneer er een sterke moeder is, die toch wel veel in de melk te brokkelen heeft, al zal ze vader naar buiten toe altijd respecteren. De kansen dat zich daar incest voordoet, is veel kleiner. Maar als een incestplegende man zich gesteund wordt door de kerk en daardoor de pakkans gering wordt, hou je met dat systeem incest in stand. Dan ben je ronduit medeschuldig.

De Rooms-Katholieke Kerk heeft in het verleden verondersteld dat ze met negeren en verzwijgen wel zou overleven. Deze kerk heeft echter in de praktjk ontzettend veel gezag verloren en wordt alom belachelijk gemaakt en is veel, zo niet alle gezag kwijt. Dat straalt nu al af op ons als christenen ook al ze niet katholiek zijn. Wat zelfreinigend vermogen in de protestant-christelijke kring lijkt me op zijn plaats. Ik vind het geven van strenge straffen prima maar bedenk wel dat het een aangifte van een kind naar de vader is. Dat hakt er voor het toch al misbruikte kind nogal heftig in, temeer omdat ze bang gemaakt worden. Het belangrijkste is voor mij niet het streng straffen van de misdadigers, want dat zijn het ook al noemen ze zich christelijk, maar het voorkomen van het leed bij de slachtoffers die er vaak nooit meer helemaal van loskomen.

Dit wangedrag raakt alle christenen, dat blijkt in de praktijk en maakt bekering tot het christendom moeilijker. Wie wil er nu nog katholiek worden of zijn?

Thomas, het Christendom mag niet misbruikt worden om misbruikers van kinderen te ontzien.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 15 februari 2012, 19:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 19:14
 
THOMAS968 schreef:
'Wat zag mijn Vader in mij?'


De geinterviewde: 'Mijn vader is nooit ergens op aangesproken.
In reformatorische milieus lijkt seksueel misbruik een onderschat probleem. Adviesbureau Movisie roept op tot nader onderzoek. Zowel slachtoffers als zij NIET over de schreef gingen, . lijden aan de geslotenheid van hun gemeenschap. Zij wil anoniem blijven. De vrouw van begin dertig groeide op in de Gereformeerde Gemeente in een klein dorpje in Zuid­ Holland. Haar vader heeft haar en haar broers jarenlang misbruikt en is daarvoor ook veroordeeld. Bij haar kerk kon ze niet terecht.Zeggen wat mijn vader allemaal met mij deed, dat liet ik wel uit mijn hoofd. Vanaf mijn negende heeft hij aan me gezeten. Eerst alleen als mijn moeder naar de vrouwenvereniging van de kerk ging. Later ook als ze thuis was. Alles wat over het drinken te vertellen, maar de ouderling snoerde ons de mond: 'Het is wel je vader'.Voortaan, bij het voorlezen van de wet in de kerk, keek ouderling Janssen bij het vijfde gebod even naar onze bank. "Eert uw vader en uw moeder" - en dan ging hij weer verder. Hij kon net zo kijken als mijn vader.
Voor zichzelf vergoelijkte mijn vader wat hij met me deed. 'Als God een mens loslaat, word je een beest', zei hij. In zijn ogen was het Gods schuld. Sowieso voedde hij ons op met angst. Zei bijvoorbeeld: 'Weten jullie hoe het voelt je hand te branden? Zo is de hel, maar erger, en dan voor eeuwig, geheel in het vuur.' Ik stak, als niemand keek, mijn vinger wel eens in een kaars.
Thuis, op school, in de kerk, overal in het dorp was me verteld: onweer is de stem van God. In een aardrijkskundeles, op de middelbare school in de grote stad, hoorde ik pas van elektrische lading in een wolk. Ik dacht: die docent is niet goed. Ik wist niet beter. Er was geen tv, geen radio, dus wat wist ik nou?
Er is weinig voor nodig om kinderen het zwijgen op te leggen, in de wereld waar ik uit kom. Niet tegen je ouders ingaan, is me ingeprent. 'Opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de Heere uw God geven zal', zo staat het in de Bijbel. De kerk en mijn ouders moest ik trouw zijn
dat was mijn hele netwerk, meer had ik niet.
Ik heb een tijdje de pil geslikt, om te voorkomen dat mijn vader me zwanger maakte. Stiekem, want de pil mag niet. Alles wat met seks van doen heeft was zondig, ook zelfbevrediging. Dat geheimzinnige en verbodene maakt het enkel aantrekkelijker, denk ik.
Hulp inschakelen kwam niet in me op. Er was niet eens een politiebureau in het dorp. Wel zijn we naar de huisarts gegaan toen we vermoedden dat een van mijn broertjes ook misbruikt werd. Ineens stond de Kinderbescherming op de stoep. Ze belden aan, en gingen doodleuk het gesprek aan met mijn vader, waar wij bij waren. Dat was niet zo handig. Wijl zaten 's avonds gewoon weer met hem aan tafel. Tussen twee happen andijvie door zei hij: 'Ik kan me gerust voorstellen dat een vader zijn kinderen vermoordt' .
Achttien was ik toen ik het huis uit ging. Na een jaar bleek dat het klopte, mijn broertjes werden ook misbruikt. Toen pas heb ik aangifte gedaan, omdat ze anders terug naar huis moesten. Mijn vader is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Hij heeft nooit iets bekend.
De kerk wist zich er geen raad mee. Als we er niet over praten, is het er niet, denken ze. Mijn vader is nooit ergens op aangesproken. Inmiddels is hij overgestapt naar een andere kerk. 'We laten het maar rusten ouderling tegen mijn broer. Dat mijn vader is veroordeeld deed er niet toe. Want, verklaarden zij, het was ons woord tegen het zijne.
Een tijdlang heb ik nog in het reformatorische milieu geleefd. Maar ik was het 'moeten' en die angst zo zat, ik kon het niet meer. Wat me er altijd heeft gehouden, heeft me er ook doen vertrekken. In God geloof ik nog, maar niet meer in die vier muren en de regels van de gemeenschap. Heb je naaste lief als jezelf: dat doet er als enige toe.
Ik hoop dat ik iets kan betekenen voor lotgenoten. Liefst had ik mijn verhaal voor het Reformatorisch Dagblad verteld, zodat meisjes het lezen die hetzelfde meemaken en er door mijn verhaal mee naar buiten durven komen. Maar die krant heeft me nooit benaderd. Van hun kerkenraad hoeven die meisjes sowieso niets te verwachten, daar bedekken ze alles met de mantel der liefde.
Pas was ik in het zwembad, het dochtertje van mijn vriend was mee, ze is nu negen. Dat lijfje. Ze heeft nog helemaal niets, is nog lang geen vrouw. Wat zag mijn vader in mij?
Nu ben ik zelf in verwachting. Van een meisje, ik schrok toen ik dat hoorde, ik moet haar hier op die mannenwereld zetten. Dat kroelen met je kind heel normaal en onschuldig is, moest ik leren. In het begin was ik bang dat mijn partner zou
worden als mijn vader. En ik moet soms nog vechten tegen de angst dat er iets van mijn vader in mij is geslopen, en ik mijn eigen kind later iets aandoe. Tegen mijn vriend heb ik gezegd: 'Als dat zo is, vermoord me dan maar'."


Bron: Trouw, vandaag.
Eerlijk gezegd vind ik dit een zeer ontluisterend stukje. Maar ik weet niet precies welke kant je ermee op wil. Wil je dat we bespreken hoe we dit in onze kerk behandelen? Of wil je het over incest hebben.

Wat betreft het eerste, de kerk, is dat dit soort gedragingen eigenlijk voort komt uit het vreemde idee dat we de kerk heilig moeten houden. Alsof er in de kerk geen zondaren zitten. Vaak hebben we twee oplossingen: of we sturen iedereen weg die het niet met ons eens is, of we bedekken alle zonde zoveel mogelijk. Beide oplossingen zijn begrijpelijk, en toch zijn ze vreselijk oppervlakkig.

Wat betreft incest: het is een groot probleem en niet alleen in deze tijd. In het verleden werd het meer bedekt, maar was het toch ook aanwezig. Het probleem van bespreekbaar maken is voor iedereen moeilijk. Als kind word je nl. voor een vreselijke keuze gesteld. Als je het vertelt, dan gaat het hele gezin kapot. Bovendien ben je al zoveel onder druk gezet, dat je zelf niet eens meer de kracht hebt om het te vertellen. Vooral het machtsspel dat er altijd aan ten grondslag ligt. Er zijn geen woorden voor dit te beschrijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 19:25
 
Alhoewel er in de bevindelijk-gereformeerde kring meer ingredienten aanwezig zijn die het mogelijk maken, komt het in andere religieuze kringen net zo goed voor en zeker ook daarbuiten. De houding van de ouderling en de kerk in het stukje is natuurlijk bij de beesten af. Maar je hebt zeker gelijk als je stelt dat het een behoedzaam opereren kan vereisen. De schandpaal is daarbij niet mijn eerste gedachte, het dreigen ermee kan echter corrigerend werken. Wat ik bestrijd is de toedekkingscultuur met misbruikte bijbelteksten en de keuze die men maakt om de dader te beschermen en de slachtoffers niet te helpen. De pastorale opstelling van de kerken is dus van groot belang. De invulling zal echter maatwerk zijn. Ik onderschrijf overigens het meeste wat je stelt. Een cultuur die incest voorkomt, lijkt me een goede richtlijn voor deze en andere kerken.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 15 februari 2012, 19:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 19:43
 
THOMAS968 schreef:
Alhoewel er in de bevindelijk-gereformeerde kring meer ingredienten aanwezig zijn die het mogelijk maken, komt het in andere religieuze kringen net zo goed voor en zeker ook daarbuiten. De houding van de ouderling en de kerk in het stukje is natuurlijk bij de beesten af. Maar je hebt zeker gelijk als je stelt dat het een behoedzaam opereren kan vereisen. De schandpaal is daarbij niet mijn eerste gedachte, het dreigen ermee kan echter corrigerend werken. Wat ik bestrijd is de toedekkingscultuur met misbruikte bijbelteksten en de keuze die men maakt om de dader te beschermen en de slachtoffers niet te helpen. De pastorale opstelling van de kerken is dus van groot belang. De invulling zal echter maatwerk zijn. Ik onderschrijf overigens het meeste wat je stelt. Een cultuur die incest voorkomt, lijkt me een goede richtlijn voor deze en andere kerken.

Thomas.

Het is niet alleen de kerk die de hand boven de pleger houdt is mijn ervaring,ook het hele wereldje er omheen........hier gaf de chr.school de pleger zelfs een baantje(tussen de(mijn!) kinderen dus he!)om te laten zien hoe goed vergeving is Zieke smiley
En als je commentaar gaf kreeg je te horen dat je als vrouw een te grote bek hebt,je echtgenoot doet het woord,heb je die niet?Pech gehad,mond houden....
Ik zal maar niet herhalen hoe het laatste gesprek verliep voor ik mijn banden met die school verbrak Knipoog smiley (en ook met die kerk tot de dader terechtgezet was)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 23:02
 
LEANNE226 schreef:
Het is niet alleen de kerk die de hand boven de pleger houdt is mijn ervaring,ook het hele wereldje er omheen........hier gaf de chr.school de pleger zelfs een baantje(tussen de(mijn!) kinderen dus he!)om te laten zien hoe goed vergeving is Zieke smiley
En als je commentaar gaf kreeg je te horen dat je als vrouw een te grote bek hebt,je echtgenoot doet het woord,heb je die niet?Pech gehad,mond houden....
Ik zal maar niet herhalen hoe het laatste gesprek verliep voor ik mijn banden met die school verbrak Knipoog smiley (en ook met die kerk tot de dader terechtgezet was)

Maar begrijp ik hieruit dat je vergeving niet onvoorwaardelijk vind??
Eens een dief altijd een dief?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 23:05
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar begrijp ik hieruit dat je vergeving niet onvoorwaardelijk vind??
Eens een dief altijd een dief?

Nee,maar dan moet er berouw zijn,als dat er niet is en ze binden de kat op het spek dan ben ik er klaar mee.......

Vergeven is trouwens makkelijker dan vergeten,het blijft altijd de man die zijn kinderen verkracht heeft,dat uit mijn geheugen wissen zal me niet lukken.


Laatst aangepast door
LEANNE226
op woensdag 15 februari 2012, 23:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 15 februari 2012, 23:07
 
LEANNE226 schreef:
Nee,maar dan moet er berouw zijn,als dat er niet is en ze binden de kat op het spek dan ben ik er klaar mee.......


Ik lees niets in je stukje over wel of geen berouw van diegene......en vergeven kan ook best een brug te ver zijn......Laat ook zien hoe moeilijk vergeving is en kan zijn.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 16 februari 2012, 21:57
 
http://www.eo.nl/programma/devijfdedag/2011-2012/page/-/episode.esp?broadcast=12836958&programs=12615896
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 08:42
 
LEANNE226 schreef:
Nee,maar dan moet er berouw zijn,als dat er niet is en ze binden de kat op het spek dan ben ik er klaar mee.......

Vergeven is trouwens makkelijker dan vergeten,het blijft altijd de man die zijn kinderen verkracht heeft,dat uit mijn geheugen wissen zal me niet lukken.



het is ook niet voor niets dat mensen die zich aangetrokken voelden tot kinderen en dus een strafblad hebben om die reden, geen baan meer mogen hebben op een school, hé, leanne; het blijkt toch een zwakte te zijn, en de kans in herhaling te vallen kan altijd aanwezig blijven.

ik denk niet dat je dat hoeft intepreteren als iemand niet willen vergeven, niet willen vergeten wat er is gebeurd, maar met een stukje realiteitszin.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 22:29
 
THOMAS968 schreef:
Alhoewel er in de bevindelijk-gereformeerde kring meer ingredienten aanwezig zijn die het mogelijk maken, komt het in andere religieuze kringen net zo goed voor en zeker ook daarbuiten. De houding van de ouderling en de kerk in het stukje is natuurlijk bij de beesten af. Maar je hebt zeker gelijk als je stelt dat het een behoedzaam opereren kan vereisen. De schandpaal is daarbij niet mijn eerste gedachte, het dreigen ermee kan echter corrigerend werken. Wat ik bestrijd is de toedekkingscultuur met misbruikte bijbelteksten en de keuze die men maakt om de dader te beschermen en de slachtoffers niet te helpen. De pastorale opstelling van de kerken is dus van groot belang. De invulling zal echter maatwerk zijn. Ik onderschrijf overigens het meeste wat je stelt. Een cultuur die incest voorkomt, lijkt me een goede richtlijn voor deze en andere kerken.

Thomas.

Incest voorkomen bestaat niet..
Pastorale opstelling van kerken bedoel je mee de hulp die ieder mens afzonderlijk biedt?
.... want wij zijn/maken met zijn allen "de kerken"... en geven het juiste "maatwerk" qua invulling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 22:43
 
MARIAN519 schreef:
Incest voorkomen bestaat niet..
Pastorale opstelling van kerken bedoel je mee de hulp die ieder mens afzonderlijk biedt?
.... want wij zijn/maken met zijn allen "de kerken"... en geven het juiste "maatwerk" qua invulling.

Incest voorkomen bestaat niet?

Als de incestplegers nu eens geen steun kregen vanuit de kerk?
Als de gezagverhoudingen nu eens zo waren dat verzet tegen de vader geen verzet tegen God en de kerk zou zijn?
Als deze vorm van verkrachten binnen het gezin van jonge kinderen nu eens echt bestreden zou worden door onze medechristenen en niet onder de tafel zouden worden geveegd
Als de kans ontdekking van deze kinderverkrachterij nu eens groter was en het daadwerkelijk bestreden zou worden?
Als men nu eens in deze kerken voor de kinderen zou kiezen en niet voor de vader?

In de normale samenleving werkt dat al behoorlijk en het zal mannen eerder weerhouden het te doen. En dan waren veel kinderen die nu verkracht en misbruikt zijn later als volwassenen minder beschadigd geweest. Ook hier op CM, want onder de 1200 vrouwen hier moeten haast slachtoffers zitten. En inderdaad: de slachtoffers worden met een schuldgevoel opgezadeld.

Je kunt wel zeggen dat pastoraal een zaak is van de hele gemeente en dat is nog te verdedigen ook maar er zijn in een kerk wel eerstverantwoordelijken. Ouderlingen die met de tien geboden in hun hand misbrukte kinderen het zwijgen opleggen, verdienen een rotschop, zelfs in de kerk.

Thomas, legt zich er niet al te snel bij neer.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 18 februari 2012, 10:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 23:01
 
MARIAN519 schreef:
Incest voorkomen bestaat niet..
Pastorale opstelling van kerken bedoel je mee de hulp die ieder mens afzonderlijk biedt?
.... want wij zijn/maken met zijn allen "de kerken"... en geven het juiste "maatwerk" qua invulling.

Precies, en eigenlijk is het met alles zo, in hoeverre zwijgen wij over dingen waar anderen wel vrij over spreken, en andersom ook.
Er is bij ons in de familie ook zoiets aan de hand, zijn kinderen hebben hem vergeven, en zijn nu volwassen.
Op verjaardagen is iedereen er, en de kleinkinderen zitten ook bij hem op schoot, niemand die iets zegt.
Het moet verzwegen worden, maar onderhand zit meneer wel te zeiken over iets wat ik in het verleden met een slok op heb geflikt.
Daar worden dan grapjes over gemaakt, die ik dus niet zo leuk vind, want hoe dan ook, ik schaam me er voor.
Het slachtoffer was een boom, die mij weer een jaar mijn rijbewijs en werk koste, en als je er wat van zegt, zegt ook hij wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten.
Ik heb er een keer iets van gezegd, met iemand apart, mij werd te kennen gegeven, als ik er over zou beginnen, dan...........
Zwijgen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 05:24
 
HANNAH810 schreef:
het is ook niet voor niets dat mensen die zich aangetrokken voelden tot kinderen en dus een strafblad hebben om die reden, geen baan meer mogen hebben op een school, hé, leanne; het blijkt toch een zwakte te zijn, en de kans in herhaling te vallen kan altijd aanwezig blijven.

ik denk niet dat je dat hoeft intepreteren als iemand niet willen vergeven, niet willen vergeten wat er is gebeurd, maar met een stukje realiteitszin.


Dus realiteitszin is eigenlijk dat je iemand wel vergeeft maar dat hij dan wel een heleboel dingen niet meer mag? Hij/zij heeft dus voor de rest van zijn leven beperkingen is dat dan volledige vergeving?
Ik denk dat vergeving een stuk moeilijker is dan dat sommige mensen hier beweren en schrijven.......en niet alleen over dit onderwerp incest maar in het algemeen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 08:39
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dus realiteitszin is eigenlijk dat je iemand wel vergeeft maar dat hij dan wel een heleboel dingen niet meer mag? Hij/zij heeft dus voor de rest van zijn leven beperkingen is dat dan volledige vergeving?
Ik denk dat vergeving een stuk moeilijker is dan dat sommige mensen hier beweren en schrijven.......en niet alleen over dit onderwerp incest maar in het algemeen.....


Dat hangt er vanaf uit welk oogpunt je het wilt bekijken vind ik.
Ja, uit oogpunt van de dader krijgt hij de rest van zn leven beperkingen opgelegt.
Uit oogpunt van de buitenwereld is het geen beperking voor de dader, maar bescherming van kinderen tegen potencieel gevaar.
Een kind zonder zwemdiploma laat je toch ook niet zonder toezicht naast een sloot spelen?
En de bescherming van kinderen vind ik dan toch een stuk belangrijker dan vrijheid van de dader.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 09:42
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dus realiteitszin is eigenlijk dat je iemand wel vergeeft maar dat hij dan wel een heleboel dingen niet meer mag? Hij/zij heeft dus voor de rest van zijn leven beperkingen is dat dan volledige vergeving?
Ik denk dat vergeving een stuk moeilijker is dan dat sommige mensen hier beweren en schrijven.......en niet alleen over dit onderwerp incest maar in het algemeen.....

Is vergeving voor jou dan pas compleet als alles bij het oude blijft?
Je kunt nl. de persoon wel vergeven maar niet de daden goedkeuren als dat tegen je natuur en God's wil in gaat.Iemand die berouw toont wil veranderen en kan dan opnieuw geaccepteerd worden door de gemeenschap.Iemand die geen berouw toont kun je als persoon vergeven maar zijn daden/gevoelens niet en de logische weg is dan dat de wegen scheiden.
Als vrienden ruzie maken kunnen ze het bijleggen maar hun relatie wordt nooit weer als tevoren.

Ik vind het een heel natuurlijk proces en ik denk dat het "systeem" van vergeven en negeren heel vaak voor komt maar dat we dat meestal onbewust doen omdat het een proces van jaren is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 09:48
 
ANNETTE792 schreef:
Dat hangt er vanaf uit welk oogpunt je het wilt bekijken vind ik.
Ja, uit oogpunt van de dader krijgt hij de rest van zn leven beperkingen opgelegt.
Uit oogpunt van de buitenwereld is het geen beperking voor de dader, maar bescherming van kinderen tegen potencieel gevaar.
Een kind zonder zwemdiploma laat je toch ook niet zonder toezicht naast een sloot spelen?
En de bescherming van kinderen vind ik dan toch een stuk belangrijker dan vrijheid van de dader.

Precies, en los van dat alles is er nog wat dat vergeten wordt, slachtoffers van incest of misbruik aan kinderen, die dragen het hun hele leven met zich mee.
Zij vergeven het misschien de dader wel, maar dat lost hun problemen de rest van hun leven niet op.
Met soms ook gevolgen aan derden, die soms ook slachtoffer worden door dat vergrijp.
Dus de daad is hem vergeven,maar de gevolgen niet, dat kan ook niet, omdat die gevolgen nog steeds de kop opsteken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 10:25
 
GERRIT084 schreef:
Precies, en los van dat alles is er nog wat dat vergeten wordt, slachtoffers van incest of misbruik aan kinderen, die dragen het hun hele leven met zich mee.
Zij vergeven het misschien de dader wel, maar dat lost hun problemen de rest van hun leven niet op.
Met soms ook gevolgen aan derden, die soms ook slachtoffer worden door dat vergrijp.
Dus de daad is hem vergeven,maar de gevolgen niet, dat kan ook niet, omdat die gevolgen nog steeds de kop opsteken.


Dus eens een dief altijd een dief? Terwijl de Bijbel spreekt over onvoorwaardelijke vergeving? je geeft zelf al aan hoe vervelend je het vind dat er één incident in je leven nog steeds opgerakelt wordt.....
Dus als je mistap begaat en dat niet mee rin je hoofd haalt om dat niet meer te doen is dat dus niet mogelijk omdat andere mensen daar een mening, visie en een beperkt vergevingsvermogen aankoppelen.....
En hoe staat dat dan in verhouding met de tekst: wij vergeven onze schuldenaren?
Dus eigenlijk is dat vergeven niet zo simpel....
Als dader van iets ben je dus eeuwig verdoemd om er mee te leven en kan je dus nooit schoon schip maken ......en ook al slachtoffer zal je -hoe moeilijk dat ook is- een plekje moeten vinden om daar verder mee te leven........

Ik zelf vind dat er binnen kerken soms veel te makkelijk over vergeven wordt gepraat.....maar zeg dan ook niet dta je vergeeft.....terwijl je het eigenlijk niet doet......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 18 februari 2012, 10:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 10:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dus eens een dief altijd een dief? Terwijl de Bijbel spreekt over onvoorwaardelijke vergeving? je geeft zelf al aan hoe vervelend je het vind dat er één incident in je leven nog steeds opgerakelt wordt.....
Dus als je mistap begaat en dat niet mee rin je hoofd haalt om dat niet meer te doen is dat dus niet mogelijk omdat andere mensen daar een mening, visie en een beperkt vergevingsvermogen aankoppelen.....
En hoe staat dat dan in verhouding met de tekst: wij vergeven onze schuldenaren?
Dus eigenlijk is dat vergeven niet zo simpel....
Als dader van iets ben je dus eeuwig verdoemd om er mee te leven en kan je dus nooit schoon schip maken ......en ook al slachtoffer zal je -hoe moeilijk dat ook is- een plekje moeten vinden om daar verder mee te leven........

Ik zelf vind dat er binnen kerken soms veel te makkelijk over vergeven wordt gepraat.....maar zeg dan ook niet dta je vergeeft.....terwijl je het eigenlijk niet doet......

Toch heeft Leanne heel duidelijk uitgelegd hoe of vergeving staat in verhouding tot de daad..
en binnen `de kerken` zitten jij en ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 10:59
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dus eens een dief altijd een dief? Terwijl de Bijbel spreekt over onvoorwaardelijke vergeving? je geeft zelf al aan hoe vervelend je het vind dat er één incident in je leven nog steeds opgerakelt wordt.....
Dus als je mistap begaat en dat niet mee rin je hoofd haalt om dat niet meer te doen is dat dus niet mogelijk omdat andere mensen daar een mening, visie en een beperkt vergevingsvermogen aankoppelen.....
En hoe staat dat dan in verhouding met de tekst: wij vergeven onze schuldenaren?
Dus eigenlijk is dat vergeven niet zo simpel....
Als dader van iets ben je dus eeuwig verdoemd om er mee te leven en kan je dus nooit schoon schip maken ......

Je zou het ook eens goed kunnen lezen, het gaat niet zo zeer om het vergeven van de dader, maar de nasleep van het slachtoffer.
Dat menselijke vergeven is hartstikke mooi, voor de dader, maar hoe zit het met het verdere leven van het slachtoffer?
Volgens mij zijn de gevolgen van de dader, ook al is die vergeven, niet verdwenen.
En dan je stelling, als dader ben je dan eeuwig verdoemd, ik denk voor menselijke begrippen, niet eeuwig, maar wel levens lang.
En over dat eeuwige, daar gaan wij niet over, je kan zoiets niet veroordelen als je zelf geen slachtoffer bent, maar je kan het voor de toekomst wel proberen te voorkomen.
En wat mijn eigen akkefietje betreft, daar lig ik niet zo wakker van, alleen als hij er over begint, dan heb ik zoiets, die boom hoor je niet, maar zijn kinderen, hebben nog wel blijvende schade.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 18 februari 2012, 11:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:01
 
MARIAN519 schreef:
Toch heeft Leanne heel duidelijk uitgelegd hoe of vergeving staat in verhouding tot de daad..
en binnen `de kerken` zitten jij en ik.

Maar je hoort mij niet zeggen dat vergeven altijd mogelijk is......
Maar het is dus toch zo blijkt het: eens een dief altijd een dief........dus al die prachtige woorden over vergeving kloppen dan ook niet, dat is dan de realiteit.......vergeven moet iets onvoorwaardelijks zijn anders is het niet vergeven.......en niet met allemaal kanttekeningen....
Soms is vergeven niet mogelijk....maar zeg dan niet dat het wel kan......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 18 februari 2012, 11:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:31
 
Het is een lastige discussie over wel of niet vergeven en de kansen die je de overtreder dan weer geeft. In dit geval worden mensen wel onder druk gezet als christen. Als je aarzelt de man zijn nieuwe baan met kinderen toe te staan zou je geen goed christen zijn omdat je het argument van vergeving niet durft toe te passen. Christelijke praatjes of opmerkingen met een christelijk sausje doen het geloof geen goed.

Bij incest speelt er nog iets een rol. Stel dat de overtreder berouw heeft en vergeving vraagt, dan is het aangedane leed van de kinderen nog steeds niet hersteld. Sterker nog: dan is berouw tonen en vergeving vragen misschien wel erg makkelijk. De toegebrachte schade moet ook een rol spelen, lijkt me. Veel vrouwen die misbruikt zijn, hebben laten moeite met een normaal huwelijksleven en vaak zijn de gevolgen nog veel erger, tot psychische ziekten toe,

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 18 februari 2012, 13:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:34
 
THOMAS968 schreef:
Het is een lastige discussie over wel of niet vergeven en de kansen die je de overtreder dan weer geeft. In dit geval worden mensen wel onder druk gezet als christen. Als je aarzelt de man zijn nieuwe baan met kinderen toe te staan zou je geen goed christen zijn omdat je het arguiment van vergeving niet druft toe te passen. Christelijke praatjes of opmerkingen met een christelijk sausje doen het geloof geen goed.

Bij incest speelt er nog iets een rol. Stel dat de overtreder berouw heeft en vergeving vraagt, dan is het aangedane leed van de kinderen nog steeds niet hersteld. Dat moet ook een rol spelen, lijkt me.

Thomas


Dat is natuurlijk met alle leed wat je is aangedaan.....daar moet je zelf verder mee.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
Pagina 1 van 7