ChristianMatch
 


Forum

Kerk in de buurt
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
KLAPROOS940





Berichten: 68

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 22:52
 
Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd. Met als gevolg dat ik nu zo'n 20 minuten moet rijden als ik naar de kerk ga. En dat brengt me bij een dilemma. Want op 5 min fietsen is wel een bijbelgetrouwe kerk. Alleen daar voel ik me niet zo thuis omdat deze kerk een andere achtergrond en daardoor andere gebruiken en regelmatig een andere benadering/ visie heeft.

k Vraag me alleen af of ik me daardoor moet laten leiden. Kun je niet juist meer voor de buurt waarin je woont betekenen als je in je eigen buurt naar de kerk gaat? En moet ik me door mijn gevoel/ gedachten hierover laten leiden?

k Ben benieuwd of andere cm-leden wel eens voor eenzelfde keuze gestaan hebben.
Voor de duidelijkheid het gaat me dus niet om een discussie over waarom de ene gemeente/ kerk(genootschap) beter zou zijn als de andere. Dergelijke discussies vind ik niet echt opbouwend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:42
 
ga naar een kerk, die het beste bij je levensvisie past.
ik ben van kerk verhuist omdat ik mij niet thuisvoelde in de kerk waar in ik ben opgegroeid.
en heb toen nagedacht over welke kerk ik dan zou doen.
rekening houdend met de kijk op waar ze bijbel getrouw zijn.
maar ik kwam wel een paar dingen die in mijn ogen eigenlijk niet kan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:46
 
KLAPROOS940 schreef:
Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd. Met als gevolg dat ik nu zo'n 20 minuten moet rijden als ik naar de kerk ga. En dat brengt me bij een dilemma. Want op 5 min fietsen is wel een bijbelgetrouwe kerk. Alleen daar voel ik me niet zo thuis omdat deze kerk een andere achtergrond en daardoor andere gebruiken en regelmatig een andere benadering/ visie heeft.

k Vraag me alleen af of ik me daardoor moet laten leiden. Kun je niet juist meer voor de buurt waarin je woont betekenen als je in je eigen buurt naar de kerk gaat? En moet ik me door mijn gevoel/ gedachten hierover laten leiden?

k Ben benieuwd of andere cm-leden wel eens voor eenzelfde keuze gestaan hebben.
Voor de duidelijkheid het gaat me dus niet om een discussie over waarom de ene gemeente/ kerk(genootschap) beter zou zijn als de andere. Dergelijke discussies vind ik niet echt opbouwend.

Ik ben op mijn gevoel afgegaan. Hoe was mijn (samen met mijn dochter) eerste indruk van de gemeente waar we nu al een tijdje "kerken".
De warmte waarmee we werden ontvangen, de inhoud van de preek, het samenzang gedeelte, en wat voor ons heel belangrijk was, er was veel jeugd aanwezig. Je zag niet alleen blijde gezichten, je voelde ook gewoon aan dat Gods Geest zich door deze mensen openbaarde, een warme deken..... Lachende smiley
Gevolg is dus dat we een half uur moeten autorijden, en dat meerdere keren per week. Dienst, huiskring, bijbelstudie en jeugddienst, maar dat hebben we er graag voor over.


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op donderdag 21 januari 2010, 23:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 08:09
 
Het kiezen van een nieuwe gemeente mag maatwerk zijn. Op jou toegespitst. Hoe jij je geloof vorm en inhoud wil geven. Waar je je 'thuis' voelt bij God.

Dat is althans mijn voortschrijdend inzicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 12:13
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 12:23
 
KLAPROOS940 schreef:
Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd. Met als gevolg dat ik nu zo'n 20 minuten moet rijden als ik naar de kerk ga. En dat brengt me bij een dilemma. Want op 5 min fietsen is wel een bijbelgetrouwe kerk. Alleen daar voel ik me niet zo thuis omdat deze kerk een andere achtergrond en daardoor andere gebruiken en regelmatig een andere benadering/ visie heeft.

k Vraag me alleen af of ik me daardoor moet laten leiden. Kun je niet juist meer voor de buurt waarin je woont betekenen als je in je eigen buurt naar de kerk gaat? En moet ik me door mijn gevoel/ gedachten hierover laten leiden?

k Ben benieuwd of andere cm-leden wel eens voor eenzelfde keuze gestaan hebben.
Voor de duidelijkheid het gaat me dus niet om een discussie over waarom de ene gemeente/ kerk(genootschap) beter zou zijn als de andere. Dergelijke discussies vind ik niet echt opbouwend.

Ik wil er wel iets over delen.
Ik had mijn gemeente vlakbij huis, kon er lopend heen dus gemakkelijker dan dat kon het niet...........maar..........ik voelde me niet thuis, groeide niet in mijn geloof..........had honger naar meer en kon het daar niet vinden............toen ben ik op zoek gegaan en nu kerk ik in een andere plaats. Dichtbij? Nee elke keer 25 minuten rijden met de auto, en dat niet alleen opzondag maar natuurlijk door de week ook vaak genoeg, meer tijd kwijt, meer brandstofkosten etc Spijt??? NEE NEE ik ben zo blij dat ik die keuze heb gemaakt en dat ik nu mag groeien in mijn geloof en me elke zondag kan verheugen op de diensten.
Naar mijn idee moet je vooral ook kijken naar een plek waar JEZUS centraal staat, waar je kunt groeien in je geloof.

Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 12:35
 
Verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 14:37
 
Welke kerk zal je naar toe gaan? Vraag aan God om je een bevestiging te geven!!!!
Hij zal het je geven, want Hij is getrouw. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 21:32
 
KLAPROOS940 schreef:
Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd. Met als gevolg dat ik nu zo'n 20 minuten moet rijden als ik naar de kerk ga. En dat brengt me bij een dilemma. Want op 5 min fietsen is wel een bijbelgetrouwe kerk. Alleen daar voel ik me niet zo thuis omdat deze kerk een andere achtergrond en daardoor andere gebruiken en regelmatig een andere benadering/ visie heeft.

k Vraag me alleen af of ik me daardoor moet laten leiden. Kun je niet juist meer voor de buurt waarin je woont betekenen als je in je eigen buurt naar de kerk gaat? En moet ik me door mijn gevoel/ gedachten hierover laten leiden?

k Ben benieuwd of andere cm-leden wel eens voor eenzelfde keuze gestaan hebben.
Voor de duidelijkheid het gaat me dus niet om een discussie over waarom de ene gemeente/ kerk(genootschap) beter zou zijn als de andere. Dergelijke discussies vind ik niet echt opbouwend.


Met het laatste ben ik het helemaal eens, daar voel ik me ook heel ongemakkelijk bij. Er zijn gelukkig veel gemeenten, ieder met een eigen karakter waar mensen naartoe kunnen gaan die zich daar prettig voelen, dat is juist heel goed, vind ik.
Ik kerk zelf regelmatig in een gemeente waarin ik me prettig voel, nadat ik me met veel moeite heb losgemaakt van een gemeente waar ik jarenlang heb gekerkt en veel vrijwilligerswerk heb gedaan maar waar ik me steeds minder thuis voelde en zelfs ongelukkig was.
Langzamerhand heb ik de overstap gemaakt en tenslotte ben ik naar deze gemeente overgegaan, dat is een heel goede keuze geweest.
Het is beter voor jezelf om in een gemeente te participeren waarin je jezelf kunt zijn, waar je welkom bent en waar je je thuis voelt. Het heeft niet veel zin om eerst aan anderen te denken waardoor je jezelf verwaarloost of je eigen welzijn ondergeschikt maakt aan dat van een groep, dat hou je niet vol. Van de ander houden zoals je van jezelf houdt betekent dat het goed is eerst goed voor jezelf te zorgen.
Als je kunt geven en ontvangen in een gemeente die niet echt in je buurt is kan je daar gevoed worden en voeden, dat is toch prima?
Sterkte met het maken van je keuze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 21:34
 
IMRE695 schreef:
Het kiezen van een nieuwe gemeente mag maatwerk zijn. Op jou toegespitst. Hoe jij je geloof vorm en inhoud wil geven. Waar je je 'thuis' voelt bij God.

Dat is althans mijn voortschrijdend inzicht.

Mooie, doorleefde wijsheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLAPROOS940





Berichten: 68

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 januari 2010, 23:11
 
Bedankt allemaal voor jullie (vaak wijze en doordachte) reacties.

De gemeente waar ik nu lid van ben voel ik me thuis, qua gebruiken enzo en qua omgang met elkaar. De gemeente die dichtbij huis is voel ik me qua gebruiken niet zo thuis. Qua omgang met elkaar, leven als gemeente denk ik wel, dat als ik mensen beter leer kennen, ik me wel thuis kan voelen.

Wat ik ga doen is dat ik (voorlopig) gewoon lid blijf van mijn huidige gemeente, maar wel regelmatig diensten bezoek in de kerk dichtbij huis. En als er vanuit deze gemeente acties voor de wijk zijn/ dingen voor de wijk gedaan worden die me aanspreken en waar ik wat in kan betekenen dat ik daarin participeer. En verder wacht ik af wat op mijn pad komt.

groetjes Klaproos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 27 januari 2010, 00:34
 
KLAPROOS940 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie (vaak wijze en doordachte) reacties.

De gemeente waar ik nu lid van ben voel ik me thuis, qua gebruiken enzo en qua omgang met elkaar. De gemeente die dichtbij huis is voel ik me qua gebruiken niet zo thuis. Qua omgang met elkaar, leven als gemeente denk ik wel, dat als ik mensen beter leer kennen, ik me wel thuis kan voelen.

Wat ik ga doen is dat ik (voorlopig) gewoon lid blijf van mijn huidige gemeente, maar wel regelmatig diensten bezoek in de kerk dichtbij huis. En als er vanuit deze gemeente acties voor de wijk zijn/ dingen voor de wijk gedaan worden die me aanspreken en waar ik wat in kan betekenen dat ik daarin participeer. En verder wacht ik af wat op mijn pad komt.

groetjes Klaproos

Wat een wijs besluit Klaproos. Zo kan je zelf toch proeven in deze gemeente. Heb ik ook gedaan en toen zei God heel duidelijk tegen mij DIT IS JE GEMEENTE. Omdat ik het Hem had gevraagd. God zal je wel een antwoord geven Klaproos.
Veel zegen en wijsheid, Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLAPROOS940





Berichten: 68

BerichtGeplaatst: woensdag 27 januari 2010, 17:48
 
JILL658 schreef:
Wat een wijs besluit Klaproos. Zo kan je zelf toch proeven in deze gemeente. Heb ik ook gedaan en toen zei God heel duidelijk tegen mij DIT IS JE GEMEENTE. Omdat ik het Hem had gevraagd. God zal je wel een antwoord geven Klaproos.
Veel zegen en wijsheid, Jill

Dank je wel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 27 januari 2010, 21:29
 
KLAPROOS940 schreef:
Dank je wel

Jij ook bedankt voor je openheid Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1