ChristianMatch
 


Forum

gehoorzaamheid
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 12 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
NICKY298





Berichten: 345

BerichtGeplaatst: zondag 1 juli 2012, 23:02
 
Ja dat klopt ook flower, langzaam maar zeker probeert iedereen hier alles zo goed mogelijk te doen . zoals God het wil.


En gelukkig als wij het fout doen dan kunnen en mogen wij vergeving vragen , tot onze dood!

Wat is GOD goed he!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 1 juli 2012, 23:04
 
HEIDE115 schreef:
De bijbel staat toch vol mooie woorden Xabia?
voor iedereen is er wel een woordje die bij hem of haar situatie pas
dat vindt ik zelf zo mooi van de bijbel..

Dat vind ik nou ook zo mooi aan de bijbel Lachende smiley

Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 1 juli 2012, 23:17
 
Quote:
Flowerful: Ben met je eens xabia dat Paulus ook idd strijd had dat gaf hij ook toe zoals je hierboven vermeld maar hij vermeld ook in 1 kor9:27 dat hij zichzelf hard en dat hij zichzelf oefent (traint) in zelfbeheersing. Het is niet onmogelijk dat te doen wat hij in 1kor9:27 schrijft. Wat zeggen ze ook alweer: "oefening baart kunst". Het wordt met de keren steeds makkelijker om te doen totdat de overwinning daarin behaald wordt.

Ja, dat is ook zo in de psychologie: oefening baart kunst.

Veel dingen uit de psychologie komen uit de bijbel.

Trainen in zelfbeheersing bij stopen met roken, dat gaat ook steeds makkelijker. Dat gaat voor alles op Lachende smiley, ook voor schilderen, hoe meer je dat oefent/doet, hoe beter je werk wordt.

Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 2 juli 2012, 00:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 2 juli 2012, 22:38
 
FLOWERFUL304 schreef:
Ben met je eens xabia dat Paulus ook idd strijd had dat gaf hij ook toe zoals je hierboven vermeld maar hij vermeld ook in 1 kor9:27 dat hij zichzelf hard en dat hij zichzelf oefent (traint) in zelfbeheersing. Het is niet onmogelijk dat te doen wat hij in 1kor9:27 schrijft. Wat zeggen ze ook alweer: "oefening baart kunst". Het wordt met de keren steeds makkelijker om te doen totdat de overwinning daarin behaald wordt.

1kor9:27>Weet gij niet, dat zij, die in de renbaan lopen, allen wel lopen, doch dat slechts één de prijs kan ontvangen? Loopt dan zó, dat gij die behaalt! 25 En al wie aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles; zij om een vergankelijke erekrans te verkrijgen, wij om een onvergankelijke. 26 Ik loop dan ook niet maar in den blinde en ik ben geen vuistvechter, die zo maar in de lucht slaat. 27 Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden.

Sorry, xabia ik zie net dat je deze tekst ook al had genoemd in een eerder reactie van je. oeps dan vermeld ik het maar ook nog een keer.

Sorry Flowerful,
ik begrijp niet goed waarom je die tekst hier aanhaalt naar aanleiding van Paulus uitspraak over strijd tussen vlees en geest.
De tekst die je aanhaalt meen ik niet ergens te hebben geciteerd, ik zou hem ook niet gebruiken in deze context.
Bedoel je hiermee dat we ons moeten trainen in het niet zondigen?
Deze tekst maakt deel uit van hoe Paulus ten opzichte van het evangelie staat.
Bijvoorbeeld vers 22 is hierin prachtig...
Ik ben voor de zwakken geworden als een zwakke, om de zwakken te winnen. Voor allen ben ik alles geworden, om in ieder geval enigen te behouden...
Het oefenen, van zijn lichaam is ter wille van het evangelie.
En vers 21 is waard om te overdenken

Ik ben wel heel benieuwd hoe je zelf staat ten opzichte van het woord "gehoorzaamheid". Wat je daarin verstaat en waarin je onderscheid maakt wat letterlijk is of naar omstandigheden?

En ook interessant vind ik hoe men dat zelfs toepast.
Gewoon zonde negeren? kastijding? oefenen tot men het kunt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 01:14
 
XABIA794 schreef:
Sorry Flowerful,
ik begrijp niet goed waarom je die tekst hier aanhaalt naar aanleiding van Paulus uitspraak over strijd tussen vlees en geest.
De tekst die je aanhaalt meen ik niet ergens te hebben geciteerd, ik zou hem ook niet gebruiken in deze context.
Bedoel je hiermee dat we ons moeten trainen in het niet zondigen?
Deze tekst maakt deel uit van hoe Paulus ten opzichte van het evangelie staat.
Bijvoorbeeld vers 22 is hierin prachtig...
Ik ben voor de zwakken geworden als een zwakke, om de zwakken te winnen. Voor allen ben ik alles geworden, om in ieder geval enigen te behouden...
Het oefenen, van zijn lichaam is ter wille van het evangelie.
En vers 21 is waard om te overdenken

Ik ben wel heel benieuwd hoe je zelf staat ten opzichte van het woord "gehoorzaamheid". Wat je daarin verstaat en waarin je onderscheid maakt wat letterlijk is of naar omstandigheden?

En ook interessant vind ik hoe men dat zelfs toepast.
Gewoon zonde negeren? kastijding? oefenen tot men het kunt?



Naar mijn inziens geeft God ons een keuze om hem te gehoorzamen of niet. Hem gehoorzamen is kiezen voor het leven, hem niet gehoorzamen is kiezen voor de vloek. Hij wil liever dat we kiezen voor het leven. Maar hij heeft ons een wil gegeven en die respecteerd Hij. Hij zal ons nooit dwingen Hem te gehoorzamen want dat is geen liefde. Liefde geeft een keus. Dit baseer ik op:

deut 30:19> Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht.

Het is voor mij de strijd aangaan (kastijding) tegen bv die verleiding totdat ik die ook overwonnen heb, door de kracht die ik daarvoor van Hem ontvang. Soms is dat ook tegen mijn eigen gevoelens ingaan om God te gehoorzamen. En dat is best moeilijk.

Trainen in het niet zondigen, ja. Bijvoorbeeld: als men gewend is te liegen of bedriegen (wat bij ons oude mens of vroegere levenswandel behoort). Dan is het aan ons om te stoppen met liegen en bedriegen. En dat gaat dan wel met vallen en opstaan totdat we het hebben afgeleerd, zeg maar, en we dat niet meer doen (overwinning over behalen). En dat is een training, oefenen totdat men het kan (overwinning over heeft). zie efez 4:20-31.

Efe 4:20-31> Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.

Het nieuwe leven

25 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. 26 Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, 27 geef de duivel geen kans. 28 Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. 29 Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort. 30 Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing. 31 Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 01:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 01:18
 
Is dit....onze oudere natuur afleggen ...en in een nieuw zalig leven wandelen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 01:20
 
ZEELAND736 schreef:
Is dit....onze oudere natuur afleggen ...en in een nieuw zalig leven wandelen???

als je bedoelt de oude mens uit doen en de nieuwe mens aandoen. dan hebben we denk ik dan dat we het over hetzelfde hebben, ja.


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 01:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 01:28
 
Ja...dat bedoelde ik ja....
Maar nu eerst maar even een tukkie doen...Welterusten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 01:30
 
ZEELAND736 schreef:
Ja...dat bedoelde ik ja....
Maar nu eerst maar even een tukkie doen...Welterusten...

ja, welterusten Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 05:49
 
XABIA794 schreef:
Dat geef je ook mooi weer...
Daarom graag dit onderwerp over gehoorzaamheid.
Het is een behoorlijk spanningsveld vind ik zelf. Je leest dit... je hoort dat... en je voelt zus. En Als je vaak met je hart de bijbel overleest, dan komen dingen in je op die voor een mens eigenlijk niet te vatten zijn, als alleen door Zijn ogen te lezen.
Zoals je't weergeeft herken ik ook die intensie om alles te leren los te laten, en inderdaad kunnen we alleen nog roemen in het Kruis.
Niet uit eigen kracht, maar door wat Hij voor ons heeft gedaan...
Rein en heilig worden, kan alleen door Hem.
Daardoor groeit ook het intense verlangen om "gehoorzaam" te zijn vanuit Zijn liefde en niet uit eigen prestaties.

In het forum"Ouweneel" is hier uitvoering op ingegaan. Het boek "Bouwstenen van geloof: geloofszekerheid, groei en geloof"[/b] is écht een aanrader. En niet mijn denken of emotions zijn van belang, maar hetgeen God zegt. Mijn inzichten in "Hoe ga ik ermee om" bouwt anderen mee op. Dat is bemoedidgend om in dit forum te lezen. Verlegen lachende smiley
[/i]


Laatst aangepast door
HERMAN968
op dinsdag 3 juli 2012, 05:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 09:36
 
Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven , moeten wij ook ons in alle opzichten door de Geest laten leiden(Galaten 5:25)

Maar dat vraagt wel dat we daadwerkelijk de leiding over ons leven uit handen geven en aan de Geest toevertrouwen. Onder zijn leiding gaat gebeuren dat Gods droom voor ieder van ons in vervulling gaat: dat we steeds meer toegroeien naar Christus, dat we steeds meer gelijkvormig worden aan zijn beeld, dat we steeds meer als Jezus zullen zijn.

Las ik in een Bijbelstudie op internet, je door de Geest laten leiden in je leven is het mooiste wat er is. En tegelijkertijd zo moeilijk. Want heel vaak ben ik alweer de richting aan het bepalen neem ik beslissingen en vraag dan God wat Hij er van vindt i.p.v. op Hem te wachten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 10:13
 
Toch is mijn vraag vooral gericht wat je zelf onder gehoorzaamheid verstaat.
Ik lees zelf ook de bijbel en boeken om te weten dat ik gehoorzaam moet zijn. En ik lees vooral dat ik gehoorzaam kan zijn door Hem, en niet uit eigen kracht.

Ik kwam een opmerkelijke zin tegen.
"het evangelie is niet een oproep om oets te doen, maar een uitroep over iets wat gedaan is"

Even een opmerking.
Als je de bergrede leest, die toch hoort onder het toppunt van onderwijs...
Jezus had hiet hier vooral over de houding van ons hart...
Ik merk vooral ook op dat Jezus "de wet" vooral benoemt naar de 10 geboden en in combinatie van het hart.
Uiterlijk geen overspel, maar in je hart een ander begeren is ernstiger door het hypocriete heilig voordoen, terwijl God je hart aanschouwt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 10:20
 
XABIA794 schreef:
Toch is mijn vraag vooral gericht wat je zelf onder gehoorzaamheid verstaat.
Ik lees zelf ook de bijbel en boeken om te weten dat ik gehoorzaam moet zijn. En ik lees vooral dat ik gehoorzaam kan zijn door Hem, en niet uit eigen kracht.

Ik kwam een opmerkelijke zin tegen.
"het evangelie is niet een oproep om oets te doen, maar een uitroep over iets wat gedaan is"

Even een opmerking.
Als je de bergrede leest, die toch hoort onder het toppunt van onderwijs...
Jezus had hiet hier vooral over de houding van ons hart...
Ik merk vooral ook op dat Jezus "de wet" vooral benoemt naar de 10 geboden en in combinatie van het hart.
Uiterlijk geen overspel, maar in je hart een ander begeren is ernstiger door het hypocriete heilig voordoen, terwijl God je hart aanschouwt.

Dat versta ik dus onder gehoorzaamheid leven zoals de Heilige Geest mij leidt om te leven. Heeft inderdaad te maken met je hartsgesteldheid.
God ziet naar je hart wat daarin voor Hem leeft wat je motivatie is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 10:21
 
HERMAN968 schreef:
In het forum"Ouweneel" is hier uitvoering op ingegaan. Het boek "Bouwstenen van geloof: geloofszekerheid, groei en geloof"[/b] is écht een aanrader. En niet mijn denken of emotions zijn van belang, maar hetgeen God zegt. Mijn inzichten in "Hoe ga ik ermee om" bouwt anderen mee op. Dat is bemoedidgend om in dit forum te lezen. Verlegen lachende smiley [/i]

Wat versta je zelf onder gehoorzaamheid... waaraan?
Als je denken en emotie geen rol speelt? hoe versta je dan wat God zegt?
Alleen lezen naar de letter?
je hartsbeleving ervaar je toch ook vanuit emotie, intuitie, gevoel en ratio (= ook denken)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 10:35
 
ROELANDE345 schreef:
Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven , moeten wij ook ons in alle opzichten door de Geest laten leiden(Galaten 5:25)

Maar dat vraagt wel dat we daadwerkelijk de leiding over ons leven uit handen geven en aan de Geest toevertrouwen. Onder zijn leiding gaat gebeuren dat Gods droom voor ieder van ons in vervulling gaat: dat we steeds meer toegroeien naar Christus, dat we steeds meer gelijkvormig worden aan zijn beeld, dat we steeds meer als Jezus zullen zijn.

Las ik in een Bijbelstudie op internet, je door de Geest laten leiden in je leven is het mooiste wat er is. En tegelijkertijd zo moeilijk. Want heel vaak ben ik alweer de richting aan het bepalen neem ik beslissingen en vraag dan God wat Hij er van vindt i.p.v. op Hem te wachten

pcies, daarin kan ik me ook herkennen.
Wat ik ook vaak merk is het volgende...
Je moet bijvoorbeeld een keuze maken en je gaat (oprecht) opzoek naar Gods wil daarin.
Toch blijkt nadien dat het niet Gods bedoeling was, maar Hij je toch ergens eerst laat doen, om tot inzicht te komen wat net niet Zijn wil is.
(pfff wat een zinsbouw Knipoog smiley begrijp je wat ik schrijf?)
In ieder geval denk ik dan ook, dat alleen God jou oprechtheid hierin kent, en dat is voor Hem belangrijker dan dat je in staat bent de juiste beslissingen te nemen.
Ik ben ervan overtuigd dat God me niet los laat, en me op tijd bijstuurt als ik de verkeerde weg opga;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 10:56
 
FLOWERFUL304 schreef:
Naar mijn inziens geeft God ons een keuze om hem te gehoorzamen of niet. Hem gehoorzamen is kiezen voor het leven, hem niet gehoorzamen is kiezen voor de vloek. Hij wil liever dat we kiezen voor het leven. Maar hij heeft ons een wil gegeven en die respecteerd Hij. Hij zal ons nooit dwingen Hem te gehoorzamen want dat is geen liefde. Liefde geeft een keus. Dit baseer ik op:

Hierin versta ik dat men niet hoeft te zondigen omdat Hij je heeft vernieuwd. Gehoorzamen zou ik hierin ook interpreteren dat je een keuze maakt voor God of voor de tegenstander.
maar dat is dan bepalend voor je bekering. Bij je bekering krijg je vernieuwing door Hem toch.
Maar waaraan moet je gehoorzaam zijn volgens jou?


deut 30:19> Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht.

Het is voor mij de strijd aangaan (kastijding) tegen bv die verleiding totdat ik die ook overwonnen heb, door de kracht die ik daarvoor van Hem ontvang. Soms is dat ook tegen mijn eigen gevoelens ingaan om God te gehoorzamen. En dat is best moeilijk.

Wat begrijp je onder verleidingen?
Als je inderdaad het woord "kastijding" gebruikt moet je ergens toch een gevoel hebben dat je je vlees zelf in bedwang moet hebben.
Weer de vraag waaraan?
Voor mij zijn de 10 geboden heel duidelijk.
Maar ik hoor vaak dat vele zaken onder verleiding worden geplaatst als zijnde niet "mogen"


Trainen in het niet zondigen, ja. Bijvoorbeeld: als men gewend is te liegen of bedriegen (wat bij ons oude mens of vroegere levenswandel behoort). Dan is het aan ons om te stoppen met liegen en bedriegen. En dat gaat dan wel met vallen en opstaan totdat we het hebben afgeleerd, zeg maar, en we dat niet meer doen (overwinning over behalen). En dat is een training, oefenen totdat men het kan (overwinning over heeft). zie efez 4:20-31.

Liegen en bedriegen zijn natuurlijk gegeven uit de 10 geboden.
Naar naastenliefde ook zondig om te doen... duidelijk
Als je dat bedoeld uit je oude levenswandel dan kan ik hier in mee gaan.
ik had het "voor" mijn bekering zelfs. In mijn zoekperiode kreeg ik het al moeilijk met het vloeken. (In Belgie lijkt vloeken een 2de natuur bij mensen in hun dagelijkse spreken. In alle lagen van de bevolking. Zelfs in tv series komt het voor alsof het stopwoorden zijn.)
Ik ben wel van overtuigd dat de Geest me hierop al attent begon te maken, en ik daardoor pas besefte dat ik toen vloekte.
De Geest maakt je duidelijk wat goed en kwaad is en helpt je met die gewoonte af te leren.


Efe 4:20-31> Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.


Hier versta ik dat "als" het je duidelijk is door Zijn Geest en onderricht, je inderdaad WEET waaraan je moet gehoorzamen.
Nogmaals weten we allen dat we "willen" gehoorzamen uit liefde naar de Here (zelfs die Liefde moet je eerst ervaren door Hem) maar toch zijn we afhankelijk van Hem, de Geest om datgene te doen wat Hij van ons verlangt.


Het nieuwe leven

25 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. 26 Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, 27 geef de duivel geen kans. 28 Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. 29 Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort. 30 Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing. 31 Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.

Duidelijk over naastenliefde Lachende smiley
Daarin schuilt het hele evangelie.
Uit Liefde heeft Jezus Zijn leven gegeven voor ons, laat ons "proberen" door Zijn Liefde de medemens Lief te hebben. En daarin ben ik volledig afhankelijk van Hem, die Zijn liefde geeft om voor anderen een Licht te zijn tot redding.


Laatst aangepast door
XABIA794
op dinsdag 3 juli 2012, 10:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 14:20
 
HERMAN968 schreef:
In het forum"Ouweneel" is hier uitvoering op ingegaan. Het boek "Bouwstenen van geloof: geloofszekerheid, groei en geloof"[/b] is écht een aanrader. En niet mijn denken of emotions zijn van belang, maar hetgeen God zegt. Mijn inzichten in "Hoe ga ik ermee om" bouwt anderen mee op. Dat is bemoedidgend om in dit forum te lezen. Verlegen lachende smiley [/i]

Wat ik zo jammer vind Herman is dat je nooit eens een eigen mening openlijk durft neer te zetten of je gevoel....
Altijd komt ouweneel tevoorschijn om eerlijk te zijn wordt dat wel zat Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 14:30
 
XABIA794 schreef:
Ik kwam een opmerkelijke zin tegen.
"het evangelie is niet een oproep om iets te doen, maar een uitroep over iets wat gedaan is"


mooie zin, Xabia! Om over na te denken.................
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 16:10
 
Ik heb het één en ander gelezen. Een diep onderwerp.

Ik heb alleen wel moeite met de omschrijving en het gewicht van onze keus.
Ik ben er van overtuigd, dat een mens, die zondaar is, in de dood ligt. En zoals de jongeling van Naïn, hij was dood, en op pad naar de dodenakker. En Jezus ging daar recht tegenin. En tegen alle geboden in, raakte Hij eerst de baar aan, de jongeling werd stilgezet. Dat deed hij niet zelf, hij was immer dood? En toen Jezus zei: ik zeg u sta op, had hij weer geen keus. Hij had niet de keuze om dood te blijven liggen. Jezus GAF hem HET leven. En Hij gaf HEM aan zijn moeder.
Gehoorzaamheid staat volgens mij dan ook vast aan het woord DANKBAARHEID. Ik ben blij dat het niet aan mijn keuze gelegen heeft, want mijn keuze was: WEG met alles wat met God te maken heeft. Maar ik had geen keus. HIJ zag MIJ. En toen moest ik Hem zien, en leren kennen. En het is onmogelijk de liefde te kennen, en die niet te beminnen. Want Hij is het, die beiden werkt:Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)
En daar is in mijn ogen een eeuwigheid lang voor nodig om dat uit te wonderen: omdat HIJ HET heeft gedaan. Niet ik. En dat is genade.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 3 juli 2012, 16:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 16:51
 
Van ons komt toch ook niets goeds...Willem....
Zoals (dacht ik) Heide schreef.....

God zag neer op ons mensenkinderen....

Afschuwelijk er is geen mens die goed...
Op aarde doet....

Geloof Psalm 14.....ja...
Heb het net gelezen...nee...dan is het waar....


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op dinsdag 3 juli 2012, 17:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 16:59
 
ZEELAND736 schreef:
Van ons komt toch ook niets goeds...Willem....
Zoals (dacht ik) Heide schreef.....

God zag neer op ons mensenkinderen....

Afschuwelijk er is geen mens die goed...
Op aarde doet....

Geloof Psalm 14.....ja...
Heb het net gelezen...nee...dat is het waar....

Mooi hè: Dat God toch een mens ziet. En die mens zo lief heeft, dat Hij alles gaf, om die mens die niets goeds doet, goed voor Zijn oog te willen maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 19:22
 
WILLEM618 schreef:
Ik heb het één en ander gelezen. Een diep onderwerp.

Ik heb alleen wel moeite met de omschrijving en het gewicht van onze keus.
Ik ben er van overtuigd, dat een mens, die zondaar is, in de dood ligt. En zoals de jongeling van Naïn, hij was dood, en op pad naar de dodenakker. En Jezus ging daar recht tegenin. En tegen alle geboden in, raakte Hij eerst de baar aan, de jongeling werd stilgezet. Dat deed hij niet zelf, hij was immer dood? En toen Jezus zei: ik zeg u sta op, had hij weer geen keus. Hij had niet de keuze om dood te blijven liggen. Jezus GAF hem HET leven. En Hij gaf HEM aan zijn moeder.
Gehoorzaamheid staat volgens mij dan ook vast aan het woord DANKBAARHEID. Ik ben blij dat het niet aan mijn keuze gelegen heeft, want mijn keuze was: WEG met alles wat met God te maken heeft. Maar ik had geen keus. HIJ zag MIJ. En toen moest ik Hem zien, en leren kennen. En het is onmogelijk de liefde te kennen, en die niet te beminnen. Want Hij is het, die beiden werkt:Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)
En daar is in mijn ogen een eeuwigheid lang voor nodig om dat uit te wonderen: omdat HIJ HET heeft gedaan. Niet ik. En dat is genade.

HEEL MOOI WILLEM ZO IS HET!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 19:24
 
WILLEM618 schreef:
Ik heb het één en ander gelezen. Een diep onderwerp.

Ik heb alleen wel moeite met de omschrijving en het gewicht van onze keus.
Ik ben er van overtuigd, dat een mens, die zondaar is, in de dood ligt. En zoals de jongeling van Naïn, hij was dood, en op pad naar de dodenakker. En Jezus ging daar recht tegenin. En tegen alle geboden in, raakte Hij eerst de baar aan, de jongeling werd stilgezet. Dat deed hij niet zelf, hij was immer dood? En toen Jezus zei: ik zeg u sta op, had hij weer geen keus. Hij had niet de keuze om dood te blijven liggen. Jezus GAF hem HET leven. En Hij gaf HEM aan zijn moeder.
Gehoorzaamheid staat volgens mij dan ook vast aan het woord DANKBAARHEID. Ik ben blij dat het niet aan mijn keuze gelegen heeft, want mijn keuze was: WEG met alles wat met God te maken heeft. Maar ik had geen keus. HIJ zag MIJ. En toen moest ik Hem zien, en leren kennen. En het is onmogelijk de liefde te kennen, en die niet te beminnen. Want Hij is het, die beiden werkt:Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)
En daar is in mijn ogen een eeuwigheid lang voor nodig om dat uit te wonderen: omdat HIJ HET heeft gedaan. Niet ik. En dat is genade.

Zo is het en niet anders!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 19:32
 
WILLEM618 schreef:
Ik heb het één en ander gelezen. Een diep onderwerp.

Ik heb alleen wel moeite met de omschrijving en het gewicht van onze keus.
Ik ben er van overtuigd, dat een mens, die zondaar is, in de dood ligt. En zoals de jongeling van Naïn, hij was dood, en op pad naar de dodenakker. En Jezus ging daar recht tegenin. En tegen alle geboden in, raakte Hij eerst de baar aan, de jongeling werd stilgezet. Dat deed hij niet zelf, hij was immer dood? En toen Jezus zei: ik zeg u sta op, had hij weer geen keus. Hij had niet de keuze om dood te blijven liggen. Jezus GAF hem HET leven. En Hij gaf HEM aan zijn moeder.
Gehoorzaamheid staat volgens mij dan ook vast aan het woord DANKBAARHEID. Ik ben blij dat het niet aan mijn keuze gelegen heeft, want mijn keuze was: WEG met alles wat met God te maken heeft. Maar ik had geen keus. HIJ zag MIJ. En toen moest ik Hem zien, en leren kennen. En het is onmogelijk de liefde te kennen, en die niet te beminnen. Want Hij is het, die beiden werkt:Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)
En daar is in mijn ogen een eeuwigheid lang voor nodig om dat uit te wonderen: omdat HIJ HET heeft gedaan. Niet ik. En dat is genade.

Dankbaarheid!!! Dat komt ook vanuit ons innerlijke. We kunnen God niet voor de gek houden met ons uiterlijk vertoon.
Zoals je zegt, bijzonder, daarvan kunnen we ons alleen maar bewust van zijn door Zijn Geest. Als het van ons zou afhangen Twijfelende smiley Dan was er niet veel van terecht gekomen nee.
Belangrijke vers: Fil2:13
Het willen en het werken, zelfs dat... onbeschrijfelijk hoe we een God van genade hebben.
Ergens staat in Rom ook zoiets. Het geloof dat Hij je toebedeeld heeft Lachende smiley

Rom 12,3
Want krachtens de genade, die mij geschonken is, zeg ik een ieder onder u: koestert geen gedachten, hoger dan u voegen, maar gedachten tot bedachtzaamheid, naar de mate van het geloof, dat God elkeen in het bijzonder heeft toebedeeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 19:51
 
Hierin versta ik dat men niet hoeft te zondigen omdat Hij je heeft vernieuwd. Gehoorzamen zou ik hierin ook interpreteren dat je een keuze maakt voor God of voor de tegenstander.
maar dat is dan bepalend voor je bekering. Bij je bekering krijg je vernieuwing door Hem toch.
Maar waaraan moet je gehoorzaam zijn volgens jou?
[quote=XABIA794][color=8B0000]

idd hoeft men niet te zondigen als christen. zondigen is een keuze en een ongehoorzaam zijn aan God, dit haal ik uit o.a. 1pet4:18

1pet4:18> Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen?

Zo-wie-zo, is men voor zijn bekering altijd ongehoorzaam en rebels aan God, kent men God niet en weet men dus eigenlijk niet wat gehoorzaam zijn aan God is. Na de bekering wordt men wedergeboren uit God, wat een geestelijke vernieuwing is wat het begin is van de vernieuwing van ons zijn en leven. Vernieuwing van het denken, kijken, horen, praten, doen en laten, het zijn, levensstijl door het lezen en horen van Gods Woord en een gehoorzaamheid aan de HG.

Wij mogen gehoorzaam zijn aan de HG en aan Gods Woord. De HG en Gods Woord gaan samen. Gods Woord gehoorzaam zijn is het toepassen van het Woord in ons leven. God weet precies wie Hem gehoorzaam zullen zijn en wie niet. Die hem gehoorzamen geeft Hij de HG. Het is de HG die ons het Woord Gods openbaart want Hij is de schrijver ervan.

joh3:33-36>Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is. 34 Hij die door God gezonden is, spreekt de woorden van God, en God schenkt de Geest in overvloed. 35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen (dit betreft christenen) zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’

hand 5: 32> Daarvan getuigen wij, en daarvan getuigt ook de heilige Geest, die God geschonken heeft aan wie hem gehoorzamen.’

2tim3:16> Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YES356





Berichten: 469

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 20:00
 
Hallo, wat een ontzettend mooi en diepgaand onderwerp is dit toch!!

Ik lees dit elke keer weer met veel plezier en zet me aan tot veel denken en bidden

Herken veel en leer veel! Weet je hoe waardevol!

Wilde dit al eerder even zeggen. Maar was bang dat het dan misschien af zou leiden van dit mooie onderwerp


( toch moet ik ff kwijt)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 20:05
 
WILLEM618 schreef:
Ik heb het één en ander gelezen. Een diep onderwerp.

Ik heb alleen wel moeite met de omschrijving en het gewicht van onze keus.
Ik ben er van overtuigd, dat een mens, die zondaar is, in de dood ligt. En zoals de jongeling van Naïn, hij was dood, en op pad naar de dodenakker. En Jezus ging daar recht tegenin. En tegen alle geboden in, raakte Hij eerst de baar aan, de jongeling werd stilgezet. Dat deed hij niet zelf, hij was immer dood? En toen Jezus zei: ik zeg u sta op, had hij weer geen keus. Hij had niet de keuze om dood te blijven liggen. Jezus GAF hem HET leven. En Hij gaf HEM aan zijn moeder.
Gehoorzaamheid staat volgens mij dan ook vast aan het woord DANKBAARHEID. Ik ben blij dat het niet aan mijn keuze gelegen heeft, want mijn keuze was: WEG met alles wat met God te maken heeft. Maar ik had geen keus. HIJ zag MIJ. En toen moest ik Hem zien, en leren kennen. En het is onmogelijk de liefde te kennen, en die niet te beminnen. Want Hij is het, die beiden werkt:Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)
En daar is in mijn ogen een eeuwigheid lang voor nodig om dat uit te wonderen: omdat HIJ HET heeft gedaan. Niet ik. En dat is genade.

Zo is't Willem,
Dank voor het delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 20:11
 
Wat begrijp je onder verleidingen?
Als je inderdaad het woord "kastijding" gebruikt moet je ergens toch een gevoel hebben dat je je vlees zelf in bedwang moet hebben.
Weer de vraag waaraan?
Voor mij zijn de 10 geboden heel duidelijk.
Maar ik hoor vaak dat vele zaken onder verleiding worden geplaatst als zijnde niet "mogen"
[quote=XABIA794][color=8B0000]

Wat versta ik onder verleiding? Alles wat in strijd is met God's Woord o.a. de 10 geboden is één maar ook toegeven aan de vleeselijke begeerten (zie gal 5) bv van sex tot eten tot liegen tot stelen etc etc.

kastijding: idd het vlees in bedwang krijgen en houden en dat gaat idd soms tegen al mn gevoelens in. klopt. Waaraan je vlees in bedwang houden? Dat het vlees niet de overhand krijgt over menzelf, om geen slaaf van de zonde te worden, denk ik.

john 8:34> Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde

De 10 geboden is een niet mogen als je het mij vraagt. Gij zult niet stelen m.a.w. mag niet stelen etc etc


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 20:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 20:14
 
[quote=FLOWERFUL304]


idd hoeft men niet te zondigen als christen. zondigen is een keuze en een ongehoorzaam zijn aan God, dit haal ik uit o.a. 1pet4:18

1pet4:18> Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen?

Zo-wie-zo, is men voor zijn bekering altijd ongehoorzaam en rebels aan God, kent men God niet en weet men dus eigenlijk niet wat gehoorzaam zijn aan God is. Na de bekering wordt men wedergeboren uit God, wat een geestelijke vernieuwing is wat het begin is van de vernieuwing van ons zijn en leven. Vernieuwing van het denken, kijken, horen, praten, doen en laten, het zijn, levensstijl door het lezen en horen van Gods Woord en een gehoorzaamheid aan de HG.

Wij mogen gehoorzaam zijn aan de HG en aan Gods Woord. De HG en Gods Woord gaan samen. Gods Woord gehoorzaam zijn is het toepassen van het Woord in ons leven. God weet precies wie Hem gehoorzaam zullen zijn en wie niet. Die hem gehoorzamen geeft Hij de HG. Het is de HG die ons het Woord Gods openbaart want Hij is de schrijver ervan.

De Heilige Geest overtuigt van goed en kwaad. Ik heb wel mijn twijfel bij jou uitleg dat God pas de Heilige Geest geeft aan hen die gehoorzaam zijn, terwijl juist de Heilige Geest overtuigt van goed en kwaad.
Doordat de geest je daarin overtuigt kan je wel gehoorzaam zijn naar Zijn wil, omdat je dan ook Zijn wil verstaat.
God weet wel wie Zijn kinderen zijn, en die hebben de Heilige Geest, maar niet onder voorwaarde.
Nogmaals vraag ik jou waaraan je verder dan je gehoorzaamheid toetst.


joh3:33-36>Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is. 34 Hij die door God gezonden is, spreekt de woorden van God, en God schenkt de Geest in overvloed. 35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen (dit betreft christenen) zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’

Waarop interpreteer je dat dit om christenen gaat?
Allereerst schreef Joh naar het volk Israël toen. En de oproep was tot bekering. Ofwel kies je voor Jezus de Messias, ofwel (ongehoorzaam) kies je niet om een volgeling van Jezus te zijn.
Het begin va dit vers spreekt voor zich... Wie Zijn getuigenis wel aanvaardt.


hand 5: 32> Daarvan getuigen wij, en daarvan getuigt ook de heilige Geest, die God geschonken heeft aan wie hem gehoorzamen.’

2tim3:16> Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,

Ik heb het gevoel dat we ergens wel overeenkomsten hebben, maar de kern voor dit topic had ik graag over wat je letterlijk verstaat onder het woord gehoorzaamheid.
De verzen dat we gehoorzaam moeten zijn, en de gevolgen van gehoorzaamheid zijn ons allen wel bekend.
maar waaraan?
De 10 geboden bijvoorbeeld
ik las ook al EN de profeten, denk je dat dit alles is en ook voor de bekeerde heidenen?
Zijn dat al de geschriften van Paulus die je allemaal moet interpreteren als wetten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 20:56
 
De Heilige Geest overtuigt van goed en kwaad. Ik heb wel mijn twijfel bij jou uitleg dat God pas de Heilige Geest geeft aan hen die gehoorzaam zijn,

(Zoals ik al eerder schreef en je hebt kunnen lezen wat Paulus zegt, het staat geschreven geeft Hij de HG aan wie hem gehoorzaam zullen zijn en Hij weet precies wie dat zullen zijn. ps139, dus staat ook vast wie de HG ontvangen. )

terwijl juist de Heilige Geest overtuigt van goed en kwaad. (idd de HG getuigt van goed en kwaad maar dat ook door het kennen van zijn Woord. En dan denk ik aan"door gebrek aan kennis gaat het volk verloren. Welke kennis? als je het mij vraagt is dat de kennis van zijn Woord. Want in zijn Woord geeft God ook aan wat goed en kwaad is. En het is de HG die zijn Woord in onze gedachten brengt waar nodig. Wijsheid Gods komt door het lezen van zijn Woord en een wandel in gehoorzaamheid Gods. Ze gaan hand in hand, als je het mij vraagt.

joh 14:23-26> Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft, 25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb. )


Doordat de geest je daarin overtuigt kan je wel gehoorzaam zijn naar Zijn wil, omdat je dan ook Zijn wil verstaat. juist en om zijn wil te verstaan is het ook nodig om zijn Woord te kennen. HG en Gods Woord gaan samen of/en gehoor geeft aan zijn stem. God heeft niet 1 manier van spreken. We hebben alles te toetsen aan zijn Woord zoals Paulus zegt in 1tes5:21

God weet wel wie Zijn kinderen zijn, en die hebben de Heilige Geest,Mee eens. maar niet onder voorwaarde. De voorwaarde is dat je in Hem blijft, zie john 15. Als je het mij vraagt heeft de hele bijbel voorwaarden. Het is net als auto rijden. Als men zich niet aan de verkeerregels houdt maakt men ongelukken waaraan men zelfs dood kan gaan. Zo ook met de bijbel, als je het mij vraagt.

Nogmaals vraag ik jou waaraan je verder dan je gehoorzaamheid toetst Nogmaals, aan het Woord van God toets ik mijn gehoorzaamheid. En wat paulus allemaal verteld zijn normen, waarden en geestelijke principes die nog steeds van kracht en van toepassing zijn, als je het mij vraagt.
[quote=XABIA794]


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 21:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 12 Volgende
Pagina 3 van 12