ChristianMatch
 


Forum

Waarheid
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
TALLGUY817





Berichten: 206

BerichtGeplaatst: donderdag 26 juli 2012, 08:11
 
Geliefde lezer,

"Wat is waarheid?" is sinds Pilatus een gewaardeerd gezegde, vooral in politiek en rechtspraak. Toch lijkt "Wáár is waarheid" mij literair meer verantwoord. Waarde, waarheid, waren en dit vragend voornaamwoord zijn immers aan elkaar verwant. Waren hebben waarde en worden verhandeld, waarbij de zeldzaamheid van de waren de waarde bepaalt. Op deze filologische grond is waarheid even waardevol als zeldzaam. Zó zeldzaam, dat onwaarachtige filosofie niet meer vraagt naar "wàt" of "wáár", maar het bestaan van de waarheid botweg ontkend en hgaar vervangt door de leugen. (Rom.1:25) Want waarheid is arrogant, autoritair en eist onderwerping!
De Bijbel verklaart hierover, dat de "vader der leugen", (Joh. 8:44) in zijn hoedanigheid van "overste dezer wereld" (o.a. Joh. 12:31) en "god dezer eeuw" de zinnen der ongelovigen verblindt, (2Kor. 4:4) zodanig, dat de wereld de waarheid in ongerechtigheid ten onder houdt. (Rom. 1:18)
Niettemin wordt de waarheid bewaard. Door Hem, in Wie zij gestalte heeft gekregen. In dat gewaarmerkte Woord der Waarheid. De Bijbel. Hij sprak: "Indien gij in mijn woord blijft zijt gij waarlijk mijn discipelen, en zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrij maken. (Joh. 8:31-32)
Wie de waarheid niet waardeert zal nooit vrij worden. (2Thes. 2:10-12)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 08:50
 
TALLGUY817 schreef:
Geliefde lezer,

"Wat is waarheid?" is sinds Pilatus een gewaardeerd gezegde, vooral in politiek en rechtspraak. Toch lijkt "Wáár is waarheid" mij literair meer verantwoord. Waarde, waarheid, waren en dit vragend voornaamwoord zijn immers aan elkaar verwant. Waren hebben waarde en worden verhandeld, waarbij de zeldzaamheid van de waren de waarde bepaalt. Op deze filologische grond is waarheid even waardevol als zeldzaam. Zó zeldzaam, dat onwaarachtige filosofie niet meer vraagt naar "wàt" of "wáár", maar het bestaan van de waarheid botweg ontkend en hgaar vervangt door de leugen. (Rom.1:25) Want waarheid is arrogant, autoritair en eist onderwerping!
De Bijbel verklaart hierover, dat de "vader der leugen", (Joh. 8:44) in zijn hoedanigheid van "overste dezer wereld" (o.a. Joh. 12:31) en "god dezer eeuw" de zinnen der ongelovigen verblindt, (2Kor. 4:4) zodanig, dat de wereld de waarheid in ongerechtigheid ten onder houdt. (Rom. 1:18)
Niettemin wordt de waarheid bewaard. Door Hem, in Wie zij gestalte heeft gekregen. In dat gewaarmerkte Woord der Waarheid. De Bijbel. Hij sprak: "Indien gij in mijn woord blijft zijt gij waarlijk mijn discipelen, en zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrij maken. (Joh. 8:31-32)
Wie de waarheid niet waardeert zal nooit vrij worden. (2Thes. 2:10-12)

Waarheid zijn dingen die zo zijn.

6.Waarheid
Waarheid is een fundamenteel begrip dat min of meer synoniem is met echtheid, geldigheid, juistheid. Als iemand met opzet onwaarheid spreekt liegt hij. Wat waarheid precies betekent is onderwerp van discussie, en dat is waarschijnlijk altijd al zo geweest.
7.WAARHEID

1) Dagblad in Nederland 2) Echtheid 3) Eerlijkheid 4) Feitelijkheid 5) Getrouwdheid aan de werkelijkheid 6) Het betrouwbare 7) Iets dat waar is 8) Naam van dagblad 9) Nieuwsblad 10) Prawda (russ.) 11) Veritas 12) Werkelijkheid 13) Waarachtigheid

Leugen: leugen
de leugen zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [?løx?(n)] Verbuigingen: leugen|s (meerv.) bewering die met opzet niet waar is Voorbeeld: `leugens over iemand vertellen`Synoniem: onwaarheid ...

leugen
de leugen zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [?løx?(n)] Verbuigingen: leugen|s (meerv.) bewering die met opzet niet waar is Voorbeeld: `leugens over iemand vertellen`
leugen

Iets vertellen wat niet waar is.

LEUGEN
Bedenksel, Bedriegerij, Bedrog, Draaierij, Valsheid, Verzinsel, Verdichtsel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 23:13
 
ik denk dat dit topic klaar is om gesloten te worden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 14:36
 
BART347 schreef:
ik denk dat dit topic klaar is om gesloten te worden...
Waarom eigenlijk? Eerlijk gezegd zit ik er al een poosje over na te denken. Dat de vraag door Pilatus als eerste gesteld is, is niet waar. Het was nl. een vraag waarmee de filosofen al een poosje bezig waren.

Jezus zegt: Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven. Op zichzelf een verrassend antwoord. Jezus heeft in het Johannes evangelie meerdere Ik ben uitspraken. (bv., Ik ben de Wijnstok of ik ben het levende Water) Maar in dit geval doet Hij drie omschrijvingen van Zichzelf in één zin. Dat betekent volgens mij dat deze drie beschrijvingen verband met elkaar houden. Ze vullen elkaar aan.

Jezus is de Weg naar de Waarheid, en geeft Leven als antwoord op het volgen van deze Weg. Jezus is de Waarheid, omdat we in Hem kunnen zien hoe ons leven ervoor staat. En geconfronteerd te worden met Zijn Waarheid over ons kan zowel bemoedigend als corrigerend werken.
Jezus geeft Leven, echt leven. In mijn ogen krijg je dan geestelijke ogen, en begrijp je veel beter waar het echt om draait in het leven.

Als christen kunnen we de antwoorden vinden op de belangrijkste levensvragen in de Bijbel: waarom ben ik hier? God heeft me gemaakt en heeft een plan met mn leven. wat is de zin van mn leven: de echte zin van je leven vind je in God en God alleen. Hoe zal mn toekomst eruit zien, wat staat me allemaal te wachten? Een praktisch antwoord is daar niet op te geven, maar wel, dat als je je vertrouwen op God stelt, zal Hij je door alles heen helpen..

De Waarheid is anders dan dat de wereld ons voorspiegelt. Vaak staat het haaks op datgene wat we als mens willen. Neem nu eens het voorbeeld van euthanasie of abortus. De wereld vindt, dat dat gewoon moet kunnen. Wij weten dat deze zaken niet door ons als mens beslist mogen worden. De wereld jaagt naar welvaart, wij weten dat de grootste rijkdom te vinden is in een hart dat God kent.
Als we Jezus als waarheid kennen, dan kijken we ook met andere ogen naar dingen die de wereld belangrijk vindt. Geluk is niet te vinden in geld of macht, geluk zit hem in vrede met God hebben.

Zomaar een aantal gedachten over dit onderwerp.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 19 augustus 2012, 14:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:31
 
Geloof ook dat dat DE WAARHEID is!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 19:52
 
ZEELAND736 schreef:
Geloof ook dat dat DE WAARHEID is!!!



Het is zo jammer dat een ieder zijn eigen Waarheid heeft.....en die vind dat dan De Waarheid......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 20:11
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is zo jammer dat een ieder zijn eigen Waarheid heeft.....en die vind dat dan De Waarheid......

wat vind jij dan DE waarheid Willemijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 12 mei 2013, 01:01
 
Iedereen heeft Zijn/Haar Waarheid, die wel weer kan worden bijgesteld, of ook kan verschillen al naar gelang de situatie.

Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1