ChristianMatch
 


Forum

goedertierenheid
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 20:34
 
Ps 136 (NBV)

Loof de HEER, want hij is goed
– eeuwig duurt zijn trouw –
2 loof de allerhoogste God
– eeuwig duurt zijn trouw –
3 loof de oppermachtige Heer
– eeuwig duurt zijn trouw –

Ps 136 (NBG51)
Looft de HERE, want Hij is goed,
want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.
2 Looft de God der goden,
want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.
3 Looft de Heer der heren,
want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.


Ps 136 (HSV)

1 Loof de HEERE, want Hij is goed,
want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
2 Loof de God der goden,
want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
3 Loof de Heere der heren,
want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.


Deze psalm is eigenlijk een beurtzang. Het eerste gedeelte van het vers werd door de voorzanger gezongen, en de gemeente antwoordde met het tweede gedeelte. (tijdens de prediking liet ik het ook zo doen: de gemeente antwoordde gezamenlijk...)

Maar wat betekent eigenlijk dat woord goedertierenheid? Letterlijk overgenomen uit het Hebreeuws leest het: want tot in eeuwigheid (is/duurt) zijn "chesed"

Wat betekent het woord chesed, het woord dat in de NBV en HSV vertaald is met goedertierenheid.

De eerste betekenis van het woord is trouw. Trouw aan het verbond dat God met Zijn volk sloot. Als we dit gaan toepassen op deze psalm, kunnen we lezen, net zoals de NBV trouwens: voor eeuwig duurt zijn trouw. Het gevolg is, dat we erop mogen rekenen, dat als ons wat overkomt, God getrouw is. Hij is niet alleen getrouw, maar ook betrouwbaar. En we mogen rekenen op die betrouwbaarheid in ons leven. Als wij ons leven aan Hem toewijden, mogen we weten dat er Iemand is die wel te vertrouwen is. (Het woord Chassidim is ook rechtstreeks van dit woord afgeleid)

De tweede betekenis van het woord is genade. Net zoals zijn trouw, die voor eeuwig is, geldt dat ook voor Zijn genade. Deze twee kenmerken vullen elkaar aan. Als God alleen trouw was aan Zichzelf en iedereen die Hem gehoorzaamden, dan was er niemand in staat Hem te volgen. Juist door die genade mogen we weten een kind van Hem te zijn.

Ik zie het eigenlijk zo. God is mijn Vader, en die stelt regels, maar reageert ook als Vader als ik me er niet naar gedraag. Betekent het dat bij iedere overtreding Hij mij verwerpt? Nee, dat niet. Als ik naar mn eigen kids kijk, kan ik me niet voorstellen dat ik ze ooit niet meer als kind van mij zou kunnen zien. Met sommige keuzes ben ik niet blij, maar dat betekent niet dat ik niet meer van ze houdt.

Dan kom ik op de derde betekenis van het woord chesed, dat is liefde Groot Nieuws Voor U gebruikt deze betekenis in de vertaling van deze psalm. Gods Liefde wordt gedefinieerd langs de lijnen van Trouw en Genade. En uiteindelijk is dat de basis en de grondslag van onze relatie met Hem. Trouw zonder liefde wordt wetticisme... Zonder liefde leren we nooit Zijn genade kennen.
Joh. 3 schreef:
16 WantGod had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Een laatste betekenis van het woord is vriendelijkheid In het Engels kun je spreken van "loving kindness" iets in de trant van liefdevolle vriendelijkheid... Het laat zien hoe toegankelijk onze Heer is. We hoeven niet bang voor Hem te zijn, we mogen bij Hem komen in gebed.
In tegenstelling tot andere religies, geloven wij in een God, die bij de mensen wil wonen. Hij wandelde met Adam, leidde het volk Israel door de woestijn, stuurde de Zoon, als mens, en woont in de mens door Zijn heilige Geest. We mogen bij Hem komen en van Hem houden. En we mogen beseffen, dat Hij van ons houdt.

In één Hebreeuws woord komt eigenlijk het hele evangelie naar voren. Daarom is dit een heel belangrijk woord: chesed...en het betekent:
trouw, getrouw, betrouwbaar
genade
liefde
vriendelijkheid....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 5 augustus 2012, 20:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 20:44
 
Mooie uitleg, we gaan vaak voorbij aan wat er in de Bijbel staat omdat we het als kind al kregen te horen en het zal wel goed zijn, zonder eens na te denken over de diepere betekenis.

Ik denk dat we zo aan veel meer zaken voorbij lopen waar God Goedheid en Grootheid in word beschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 21:16
 
PIETER619 schreef:
Mooie uitleg, we gaan vaak voorbij aan wat er in de Bijbel staat omdat we het als kind al kregen te horen en het zal wel goed zijn, zonder eens na te denken over de diepere betekenis.

Ik denk dat we zo aan veel meer zaken voorbij lopen waar God Goedheid en Grootheid in word beschreven.


Er staat veel tussen de zinnen...
Hoe zie je bijv. de zin "God der goden"
Als er maar 1 God is, hoe kun je dan God der goden zijn eigenlijk? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KROX372





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 21:52
 
PIETER649 schreef:
Er staat veel tussen de zinnen...
Hoe zie je bijv. de zin "God der goden"
Als er maar 1 God is, hoe kun je dan God der goden zijn eigenlijk? Smiley die vol vragen zit

Gij zult u voor hen niet buigen noch hen dienen, dus ze(die andere goden) kunnen wel een mens in beslag nemen met dienst of nederigheid, maar jij bedoelt natuurlijk: ze leven toch niet....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 22:14
 
PIETER649 schreef:
Er staat veel tussen de zinnen...
Hoe zie je bijv. de zin "God der goden"
Als er maar 1 God is, hoe kun je dan God der goden zijn eigenlijk? Smiley die vol vragen zit
Ten eerste is het een verkeerde vertaling, een typisch geval van een Hebraïsme. De overtreffende trap bestaat in het Hebreeuws uit twee woorden: het stamwoord God en de vervoeging goden. De juiste vertaling zou dus moeten zijn: Allerhoogste God. In verhouding tot goden die mensen aanbidden, is er maar Eën die het echt waard is aanbeden te worden. De andere goden zijn door de mens zelf gemaakt....


He, weer een extra punt voor de NBV!!!


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 5 augustus 2012, 22:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 22:19
 
Chatuliem: Wat betekent het woord chesed, het woord dat in de NBV en HSV vertaald is met goedertierenheid.

De eerste betekenis van het woord is trouw. Trouw aan het verbond dat God met Zijn volk sloot. Als we dit gaan toepassen op deze psalm, kunnen we lezen, net zoals de NBV trouwens: voor eeuwig duurt zijn trouw. Het gevolg is, dat we erop mogen rekenen, dat als ons wat overkomt, God getrouw is. Hij is niet alleen getrouw, maar ook betrouwbaar. En we mogen rekenen op die betrouwbaarheid in ons leven. Als wij ons leven aan Hem toewijden, mogen we weten dat er Iemand is die wel te vertrouwen is. (Het woord Chassidim is ook rechtstreeks van dit woord afgeleid)


Wat mooi beschreven! ja ik heb er even een stukje uitgeknipt.

'Trouw' is ook een krant, wel een mooie naam voor een krant.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KROX372





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 22:21
 
http://yuvalshomron.com/msm/music/chesedlachem.htm
ik lijk de muzikale fruitboer wel hahaha
maar alle gekheid op een stokje.
De Grieken groetten elkaar met het woord 'genade' en de Joden met het woord 'vrede' en dat woord genade staat ook in Romeinen 1:7b. En het was voor mij erg mooi om dat in het Hebreeuws te horen. (in canon) Zo heb ik dat woord leren kennen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 23:29
 
mooie uitleg Chatuliem kon vandaag niet naar de kerk maar dank zij jou toch nog een mooie preek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 augustus 2012, 23:39
 
PIETER649 schreef:
Er staat veel tussen de zinnen...
Hoe zie je bijv. de zin "God der goden"
Als er maar 1 God is, hoe kun je dan God der goden zijn eigenlijk? Smiley die vol vragen zit

Genisis 6
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 augustus 2012, 23:40
 
PIETER619 schreef:
Genisis 6
Dat heeft daar niks mee te maken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 13:23
 
Ik ben het niet eens met Chatuliem dat jij zegt dat andere goden door de mens zijn gemaakt, alle goden is God de schepper van geweest, wil niet zeggen dat ze goed zijn! Maar Hij is wel de schepper geweest van de afgoden, daarom is Hij ook zo groot, nl, de God der goden.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 13:36
 
MAMALOE463 schreef:
Ik ben het niet eens met Chatuliem dat jij zegt dat andere goden door de mens zijn gemaakt, alle goden is God de schepper van geweest, wil niet zeggen dat ze goed zijn! Maar Hij is wel de schepper geweest van de afgoden, daarom is Hij ook zo groot, nl, de God der goden.....
Er is maar één God, Zijn naam is Jahweh.... De basis en het verschil van het chr./joods geloof. De andere zijn afgoden, door de mens gemaakt en aanbeden...
Jes. 37 schreef:
En hij bad tot de HEER: 16 ‘HEER van de hemelse machten, God van Israël, u die op de cherubs troont, u alleen bent God van alle koninkrijken op aarde, u hebt de hemel en de aarde gemaakt. 17 Leen mij uw oor, HEER, en luister, open uw ogen en zie toe. Hoor met welke woorden Sanherib de levende God hoont. 18 Het is waar, HEER, de koningen van Assyrië hebben alle landen verwoest 19 en hun goden aan het vuur prijsgegeven. Dat waren dan ook geen goden, het waren slechts maaksels van mensenhanden, beelden van hout en steen, die ze vernietigd hebben

Jes.44 schreef:
Iemand velt een paar ceders, of hij kiest een pijnboom en een eik, die hij in het bos met andere bomen heeft laten opgroeien; of een laurierboom die hij heeft geplant en die groeide door de regen. 15 Ze dienen hem tot brandhout: hij gebruikt het om zich te warmen, of om er brood op te bakken. Of hij bewerkt het tot een god, waarvoor hij knielt; hij maakt er een godenbeeld van, waarvoor hij zich neerbuigt. 16 Met de ene helft stookt hij een vuur, waarop hij vlees bereidt; hij roostert het vlees en doet er zich te goed aan. Hij wordt warm en zegt: ‘Ha, lekker warm! Ik zie de gloed van het vuur!’ 17 Van de rest maakt hij een god, een godenbeeld waarvoor hij knielt en zich neerbuigt in gebed: ‘Red mij, want u bent mijn god.’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DIANA556





Berichten: 68

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 13:38
 
MAMALOE463 schreef:
Ik ben het niet eens met Chatuliem dat jij zegt dat andere goden door de mens zijn gemaakt, alle goden is God de schepper van geweest, wil niet zeggen dat ze goed zijn! Maar Hij is wel de schepper geweest van de afgoden, daarom is Hij ook zo groot, nl, de God der goden.....


ik kom niet in de Bijbel tegen, dat God (af)goden geschapen heeft.
Wel kun je lezen in de Bijbel, dat het volk van Israel zelf een afgod geschapen heeft in de vorm van het gouden kalf en dat aanbaden, toen Mozes de berg opging i.v.m. de stenen tafelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 13:59
 
Ik moet mijn woorden terugnemen en erkennen dat het klopt wat Chatuliem zegt, goden zijn inderdaad niet door God geschapen, God is wel de God der goden, de allesoverheersende God daarom is Hij het ook zo waard aanbeden te worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 17:29
 
Ik denk dat de termen 'afgoden' en 'goden' door elkaar gebruikt worden zonder dat er een duidelijke definitie van is.

Zoals ik het zie is er maar 1 God, en alle verering van iets of iemand anders is afgodendienst. In het gunstigste geval verering van een dood stuk hout of metaal oid. Maar het kan ontaarden (nu ja; het is al ontaard natuurlijk) in het aanbidden van boze geesten. Zie ook de teksten hieronder.

4 Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. 5 Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde – en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte – 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem. (1 Kor 8)

19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God (1 Kor 10)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1