ChristianMatch
 


Forum

Hoe ga je om met ruzie in de liefde?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 05:46
 
Maak van ruzie niet een moment om elkaar zoveel mogelijk verwijten om de oren te gooien. Het gaat er niet om elkaar zoveel mogelijk pijn te doen maar om er samen uit te komen.
Beperkt je tot het punt waar het verschil over gaat en los dit op. Haal er "geen oude koeien uit de sloot" bij.
Een keer opgeloste zaken worden later dus niet weer opgehaald. Vergeven is en blijft vergeven.
Het is een goed advies, maar het blijft (ook voor mijzelf) een moeilijk iets om in de praktijk te brengen.

Knuffs,





adversus, laatst gepubliceerd op: 20-9-2009
Hoe ga je om met ruzie in de liefde?
Anders gezegd: hoe kun je een potentieel gevaar voor de stabiliteit van je relatie omzetten in een positieve situatie die je relatie verdiept en je de gelegenheid biedt om samen verder te groeien



Trendystyle

Als je het goed bekijkt, komt er in een ruzie zelden een winnaar uit de strijd. Dus waarom zou je er niet aan werken om er een situatie van te maken waar je allebei beter van wordt? Per slot van rekening zullen jullie nog jaren en jaren met elkaar moeten leven. Dan kun je dat beter op de meest aangename manier doen...
Ruzie met je partner. Bestaande of vermeende problemen in jullie dagelijkse samenleven stapelen zich op als een sneeuwmassa die zich tot een lawine ontwikkelt. Ze worden steeds groter, ernstiger, donkere wolken pakken zich boven jullie hoofden samen, de onverdraagzaamheid neemt toe en de spanning is te snijden. Uiteindelijk is een ruzie onvermijdelijk. En dan is het als 'sesam, open u'. Als de 'deur' eenmaal opengaat, komt er van alles naar buiten. Wrok, jaloezie, irritaties, bitterheid... Het wordt een dikke, ondoorzichtige brei van verwijten en emoties waar je zelf niets meer van begrijpt. Je werkt nergens meer naar toe. Het enige wat lijkt te tellen, is elkaar zo veel mogelijk pijn doen en kwetsen.
En toch worden ruzies binnen een relatie wel gezien als een groeimoment, als een min of meer vaste afspraak om conflicten, verschillen en misverstanden aan de orde te stellen en dan samen - beter dan ooit - verder te gaan. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar met een beetje goede wil en het juiste advies zal het ook jullie lukken om van dit ogenschijnlijk negatieve moment een positief groeimoment te maken. Hier is onze lijst met persoonlijke adviezen die je kunnen helpen om volwassen met een ruzie met je partner om te gaan.
1. Probeer om het onderwerp van jullie ruzie niet uit het oog te verliezen. Je hebt er niets aan als je alleen maar olie op het vuur gooit en elkaar van alles naar het hoofd slingert. Probeer de ruzie niet te laten escaleren.
2. Verneder of beledig je partner niet. Vaak krijg je er later spijt van en bovendien werkt het niet bepaald constructief.
3. Verlaat nooit het strijdveld voordat de strijdbijl begraven is... Ofwel: ga niet voor de confrontatie op de loop. De klassieke 'slaande deur' helpt je niet verder. Vroeg of laat moeten jullie het toch uitpraten. Breek de ruzie dus niet halverwege af. De problemen blijven onopgelost en open wonden genezen niet. De situatie verhardt en het zal steeds moeilijker worden om een oplossing te vinden.
4. Wees bereid om concessies te doen. Niemand komt als winnaar uit de strijd en een kleine concessie aan beide kanten geeft blijk van jullie bereidheid om de situatie op te lossen en om een frontale (misschien wel fatale) 'botsing' te vermijden.
5. Dwing jezelf naar elkaar te luisteren. Breng je eigen standpunt naar voren, maar luister ook naar dat van je partner. Een ruzie is niet een geschreeuwde monoloog en waarschijnlijk hebben jullie allebei je goede redenen voor deze confrontatie. Ga de confrontatie dan ook aan, leg de standpunten naast elkaar en ga er creatief mee om. Misschien ontdekken jullie dat jullie, zonder dat jullie het wisten, helemaal op één lijn zitten (niet voor niets hebben jullie voor elkaar gekozen, toch?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 11:52
 
NITA324 (26)






Berichten: 107
Geplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 05:46

Maak van ruzie niet een moment om elkaar zoveel mogelijk verwijten om de oren te gooien. Het gaat er niet om elkaar zoveel mogelijk pijn te doen maar om er samen uit te komen.
Beperkt je tot het punt waar het verschil over gaat en los dit op. Haal er "geen oude koeien uit de sloot" bij.
Een keer opgeloste zaken worden later dus niet weer opgehaald. Vergeven is en blijft vergeven.
Het is een goed advies, maar het blijft (ook voor mijzelf) een moeilijk iets om in de praktijk te brengen.

Knuffs,

Ik denk dat iedereen dat wel heeft en kent, Anita.
Ruzie zegt al dat je een flinke aanvaring hebt met elkaar. Anders heb je een meningsverschil.
Maar als je een stel bent, dan moet je er mee dielen. Maar hoe?
Ik denk als je eerst, met zijn tweeen ,er alleen mee naar God gaat en hem vraagt om er in te komen. Weet je vaak al waar je zelf de "fout" bent in gegaan.
Als je daarna samen komt om er over te praten, bid dan eerst samen voor God`s leiding in het gesprek. Dan is het een stuk makelijker om elkaar weer te vinden en te erkennen dat je niet goed hebt gereageerd.
Maak het weer goed en geef God de glorie.
En als het iets is waar je steeds overstruikeld, ga dan het goede ,tegenovergestelde van waar je tegen aan loopt, in iemand zegenen. Je zal dan verandering in iemand gaan zien.
Niet gemakelijk, maar de Liefde overwint. Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 13:41
 
Quote:
Ik denk dat iedereen dat wel heeft en kent, Anita.
Ruzie zegt al dat je een flinke aanvaring hebt met elkaar. Anders heb je een meningsverschil.
Maar als je een stel bent, dan moet je er mee dielen. Maar hoe?
Ik denk als je eerst, met zijn tweeen ,er alleen mee naar God gaat en hem vraagt om er in te komen. Weet je vaak al waar je zelf de "fout" bent in gegaan.
Als je daarna samen komt om er over te praten, bid dan eerst samen voor God`s leiding in het gesprek. Dan is het een stuk makelijker om elkaar weer te vinden en te erkennen dat je niet goed hebt gereageerd.
Maak het weer goed en geef God de glorie.
En als het iets is waar je steeds overstruikeld, ga dan het goede ,tegenovergestelde van waar je tegen aan loopt, in iemand zegenen. Je zal dan verandering in iemand gaan zien.
Niet gemakelijk, maar de Liefde overwint. Knipoog smiley Lachende smiley


In mijn situatie is dat wel bijgelegd met diegene en is dat ieders eigen weg is op gegaan, de verschillen waren gewoon te groot.
Daarom mijn vestig en vertrouwen op God stel, ieders leven is uitgestippelt voor diegene die Hem lief hebben. Lachende smiley

knuffs,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 14:58
 
Een meningsverschil is altijd goed om bij te leggen als er ruzie uit voortvloeit. Dit betekent niet dat je daarna ineens wel hetzelfde denkt, maar geeft wel weer ruimte aan elkaar in elkaars standpunten. Dit kan in een relatie waarin je gewoon verder met elkaar gaat, maar het is ook goed mogelijk om bij te leggen en toch ieder zijn/haar weg te gaan. Zo ontstaat er in elk geval geen/minder ruimte voor wrevel, voor wrok, want dan ben je echt ver van huis....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 15:25
 
JILL658 schreef:
NITA324 (26)






Ik denk als je eerst, met zijn tweeen ,er alleen mee naar God gaat en hem vraagt om er in te komen. Weet je vaak al waar je zelf de "fout" bent in gegaan.
Als je daarna samen komt om er over te praten, bid dan eerst samen voor God`s leiding in het gesprek. Dan is het een stuk makelijker om elkaar weer te vinden en te erkennen dat je niet goed hebt gereageerd.
Maak het weer goed en geef God de glorie.

Ik heb nooit een ruzie meegemaakt waarbij je je eerst terugtrekt om te bidden en dan nog samen ook???Sorry,load of bu....... Knipoog smiley
Het valt me op dat mensen het hier vaak hebben over ideale situaties,als die bestonden was niet 95% van de cm-leden gescheiden.

(Nu kom ik wéér niet lief over in mijn postings Huilende smiley, smiley in tranen .........so be it Knipoog smiley)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SYLA060





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 15:50
 
LEANNE226 schreef:
Ik heb nooit een ruzie meegemaakt waarbij je je eerst terugtrekt om te bidden en dan nog samen ook???Sorry,load of bu....... Knipoog smiley
Het valt me op dat mensen het hier vaak hebben over ideale situaties,als die bestonden was niet 95% van de cm-leden gescheiden.

(Nu kom ik wéér niet lief over in mijn postings Huilende smiley, smiley in tranen .........so be it Knipoog smiley)


nou leanne ik trek me idd wel is terug als ik woorden met mijn dochter heb zie dan iets van rood Woedende smiley
stuur haar dan vaak naar boven en ga ff een sigaret roken om de boel te overzien maar das dus niet bidden Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 16:59
 
LEANNE226 schreef:
Ik heb nooit een ruzie meegemaakt waarbij je je eerst terugtrekt om te bidden en dan nog samen ook???Sorry,load of bu....... Knipoog smiley
Het valt me op dat mensen het hier vaak hebben over ideale situaties,als die bestonden was niet 95% van de cm-leden gescheiden.

(Nu kom ik wéér niet lief over in mijn postings Huilende smiley, smiley in tranen .........so be it Knipoog smiley)

Haha idd leanne...Dat doe ik dus ook niet... Het peuk roken van Syl herken ik wel weer als ik ruzie heb met de kids, ff kids de kamer uit en zelf peuk roken...daarna praten Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 17:41
 
ROBBEDOES873 schreef:
Haha idd leanne...Dat doe ik dus ook niet... Het peuk roken van Syl herken ik wel weer als ik ruzie heb met de kids, ff kids de kamer uit en zelf peuk roken...daarna praten Knipoog smiley

Oh,in ruzies met de kinderen ben ik gewoon duidelijk,IK ben de mamma-baas Coole smiley met zonnebril

http://www.relatiehobbels.nl/ruzie.html
Zo nu en dan ruzie maken schijnt heel goed te zijn in een man-vrouw relatie.Zolang er respectvol met elkaar om wordt gegaan lijkt het me geen enkel probleem.En dat kan hoor,ruzieen zonder schelden,ik heb ruim 20 jaar ervaring Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:59
 
Leanne schreef:
Ik heb nooit een ruzie meegemaakt waarbij je je eerst terugtrekt om te bidden en dan nog samen ook???Sorry,load of bu.......
Het valt me op dat mensen het hier vaak hebben over ideale situaties,als die bestonden was niet 95% van de cm-leden gescheiden.

(Nu kom ik wéér niet lief over in mijn postings .........so be it )

Nee, Leanne dat begrijp ik, er bestaan helaas geen ideale relaties.
Wat ik bedoelde was als je ruzie hebt gehad en je komt er niet uit. en ik bedoel geen meningsverschil.
Dan ga je eerst alleen er mee naar God.
Dan wordt je al rustiger, tenminste ik wel.
Want vaak reageer je vanuit pijn en verwonding, maar daar kom je niet ver mee.
Als je partner dat ook doe dan kun je het veel rustiger uitpraten, omdat je je eigen tekortkomingen ook zie. Lachende smiley
En wie o wie weet komen er dan niet zoveel scheidingen Knipoog smiley

En nog wat Leanne voor mij mag je zo reageren daar is niks mis mee, maar gewoon eerlijk! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 21:30
 
Laat de Zon niet ondergaan over uw toorn.

Oude Bijbelse wijsheid en heel bruikbaar.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 2 februari 2010, 22:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 3 februari 2010, 08:33
 
THOMAS968 schreef:
Laat de Zon niet ondergaan over uw toorn.

Oude Bijbelse wijsheid en heel bruikbaar.

Thomas

Zo`n waarheid, Thomas
En oud is hij niet, want het staat er een paar keer. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 04:09
 
Nou, ideale ingrediënten zijn natuurlijk sowieso slecht weer, een pesthumeur, pijn in je kop en een goed slagwapen... Gewoon lekker afbekken mag natuurlijk ook...Lachende smiley Clown smiley

Laatst aangepast door
BEUN656
op zaterdag 12 maart 2011, 04:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 11:58
 
BEUN656 schreef:
Nou, ideale ingrediënten zijn natuurlijk sowieso slecht weer, een pesthumeur, pijn in je kop en een goed slagwapen... Gewoon lekker afbekken mag natuurlijk ook...Lachende smiley Clown smiley

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen Beun? Is dat de manier waarop jij omgaat (met een confrontatie) met jouw geliefde Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:36
 
LISA610 schreef:
Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen Beun? Is dat de manier waarop jij omgaat (met een confrontatie) met jouw geliefde Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley


Misschien moet hij vandaag de Bijbel maar eens goed doorlezen op gebied van de liefde en...ehhh emotie is begrijpelijk maar de kunst is om er verstandig mee om te gaan.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:46
 
LEONARD480 schreef:
Misschien moet hij vandaag de Bijbel maar eens goed doorlezen op gebied van de liefde en...ehhh emotie is begrijpelijk maar de kunst is om er verstandig mee om te gaan.... Knipoog smiley

Denk dat je moet voorkomen dat je de confrontatie helemaal niet aan gaat uit angst de ander te kwetsten of teleur te stellen. Dan druk je je eigen gevoelens en emoties weg en da's in ieder geval niet goed. Mensen kunnen soms heel primair reageren op een confrontatie. Op zich is daar niets mis mee, zolang je het ook maar weer uitpraat met elkaar. Uiteindelijk leer je elkaar op die manier steeds beter kennen.

Maar wat Beun beschreef had veel meer weg van het afreageren van je eigen humeur op je partner... en da's volgens mij funest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:52
 
LISA610 schreef:
Denk dat je moet voorkomen dat je de confrontatie helemaal niet aan gaat uit angst de ander te kwetsten of teleur te stellen. Dan druk je je eigen gevoelens en emoties weg en da's in ieder geval niet goed. Mensen kunnen soms heel primair reageren op een confrontatie. Op zich is daar niets mis mee, zolang je het ook maar weer uitpraat met elkaar. Uiteindelijk leer je elkaar op die manier steeds beter kennen.

Maar wat Beun beschreef had veel meer weg van het afreageren van je eigen humeur op je partner... en da's volgens mij funest.

Uitpraten is een must lisa en kan veel leren over de persoon in kwestie. en ja voorkomen is beter dan genezen.

Ach zo blijf je leren ...elke dag weer ...
De stelling zou kunnen zijn slaap er een nachtje over en wat blijkt de wereld ziet er dan heel anders uit. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 12:57
 
LEONARD480 schreef:
Uitpraten is een must lisa en kan veel leren over de persoon in kwestie. en ja voorkomen is beter dan genezen.

Ach zo blijf je leren ...elke dag weer ...
De stelling zou kunnen zijn slaap er een nachtje over en wat blijkt de wereld ziet er dan heel anders uit. Knipoog smiley


Da's nu dus juist niet mijn stelling en staat ook haaks op hoe ik ben groot gebracht. Mij is juist geleerd dat je confrontaties uit moet praten, zelfs al wordt het nachtwerk. Da's niet altijd makkelijk, maar het is beter om ervoor te zorgen dat de lucht geklaard is voordat je gaat slapen of weg gaat:

Ga nooit heen zonder te groeten
ga nooit heen zonder een zoen
Wie het noodlot zal ontmoeten
kan het morgen niet meer doen
Ga nooit heen zonder te praten
dat doet soms een hart zo'n pijn
Wat je 's morgens hebt verlaten
kan er 's avonds niet meer zijn

~ Toon Hermans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 13:18
 
LISA610 schreef:
[/b]Da's nu dus juist niet mijn stelling en staat ook haaks op hoe ik ben groot gebracht. Mij is juist geleerd dat je confrontaties uit moet praten, zelfs al wordt het nachtwerk. Da's niet altijd makkelijk, maar het is beter om ervoor te zorgen dat de lucht geklaard is voordat je gaat slapen of weg gaat:

Ga nooit heen zonder te groeten
ga nooit heen zonder een zoen
Wie het noodlot zal ontmoeten
kan het morgen niet meer doen
Ga nooit heen zonder te praten
dat doet soms een hart zo'n pijn
Wat je 's morgens hebt verlaten
kan er 's avonds niet meer zijn

~ Toon Hermans



Ja in b.v huwelijksverband klopt jouw stelling ...maar stel je hebt ruzie met de buurvrouw en het loopt hoog op en wat dan.....ehh nachtje slapen kan op zich geen kwaad ??? ...zeg maar even een bezinningspauze Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:12
 
LEONARD480 schreef:
Ja in b.v huwelijksverband klopt jouw stelling ...maar stel je hebt ruzie met de buurvrouw en het loopt hoog op en wat dan.....ehh nachtje slapen kan op zich geen kwaad ??? ...zeg maar even een bezinningspauze Clown smiley

Ben ik niet met je eens Leonard. Ook dan zal ik ernaar streven om de ruzie uit te praten en er niet eerst een nachtje over te slapen. Per slot van rekening is een goede buur beter dan een verre vriend nietwaar.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:19
 
LISA610 schreef:
Ben ik niet met je eens Leonard. Ook dan zal ik ernaar streven om de ruzie uit te praten en er niet eerst een nachtje over te slapen. Per slot van rekening is een goede buur beter dan een verre vriend nietwaar.... Knipoog smiley


Zie ook dat het eigenlijk gaat om ruzie in de liefde en ...ha ha ha .....had ook niet anders van je verwacht hoor ...en als je het direct op kan lossen is het mooi natuurlijk (maar de gemoederen kunnen ook verhit zijn)... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:21
 
LEONARD480 schreef:
Zie ook dat het eigenlijk gaat om ruzie in de liefde en ...ha ha ha .....had ook niet anders van je verwacht hoor ...en als je het direct op kan lossen is het mooi natuurlijk (maar de gemoederen kunnen ook verhit zijn)... Clown smiley

Dan is het dus wel zaak om de gemoederen tot bedaren te brengen, maar dat wil niet zeggen dat je weg moet gaan zonder dat het opgelost is... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:25
 
LISA610 schreef:
Dan is het dus wel zaak om de gemoederen tot bedaren te brengen, maar dat wil niet zeggen dat je weg moet gaan zonder dat het opgelost is... Knipoog smiley


Ach weet je ...de persoonlijke ervaring is wel dat ...als je een stapje in de richting doet van de persoon in kwestie .....dan komt vaak de oplossing vanzelf ....van ja, ik ben ook een beetje fout bezig geweest Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SIEM720





Berichten: 33

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:36
 
LISA610 schreef:
Dan is het dus wel zaak om de gemoederen tot bedaren te brengen, maar dat wil niet zeggen dat je weg moet gaan zonder dat het opgelost is... Knipoog smiley


Maar het kan zo zijn dat er sprake is van onverenigbaarheid van standpunten en dat het wijs is om de zaak te laten rusten,

maar wellicht werkt dit in de liefde niet zo en moet je het altijd met elkaar eens zijn? [open vraag]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:41
 
SIEM720 schreef:
Maar het kan zo zijn dat er sprake is van onverenigbaarheid van standpunten en dat het wijs is om de zaak te laten rusten,

maar wellicht werkt dit in de liefde niet zo en moet je het altijd met elkaar eens zijn? [open vraag]


Helemaal mee eens Siem
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 14:55
 
SIEM720 schreef:
Maar het kan zo zijn dat er sprake is van onverenigbaarheid van standpunten en dat het wijs is om de zaak te laten rusten,

maar wellicht werkt dit in de liefde niet zo en moet je het altijd met elkaar eens zijn? [open vraag]

Volgens mij hoeft een onverenigbaarheid van standpunten niet te leiden tot ruzie. En nee, ik ben absoluut niet de mening toegedaan dat je het in de liefde altijd met elkaar eens moet zijn (was een gesloten vraag, want je kunt de vraag met ja/nee beantwooden ha ha ha Knipoog smiley ).

Waar het nu om gaat is hoe je omgaat met ruzie. Als die ruzie voort komt uit een meningsverschil denk ik dat je best mag laten zien dat je niet persé je eigen gelijk wilt halen, maar de ander in zijn of haar waarde wilt laten door zijn of haar mening te respecteren, zelfs al heb je zelf een andere mening. Veel ruzies over meningsverschillen ontstaan uiteindelijk doordat beide partijen steeds maar bezig blijven om hun eigen gelijk te willen halen. De ander voelt zich dan niet gekend of begrepen en dan kan een discussie die heel leuk begon uiteindelijk uitlopen in een stevig conflict terwijl dat over het algemeen niet de bedoeling was van één van beide partijen.

Wat betreft meningsverschillen binnen relaties denk ik wel dat het belangrijk is dat je op de essentiële punten op dezelfde golflengte zit. Zo zou ik bijvoorbeeld absoluut geen relatie weer willen met een man die niet gelovig is of die compleet andere normen en waarden heeft. Maar dat wil niet zeggen dat ik het overal met hem eens over wil zijn of andersom.. beetje spanning moet er blijven he en kan juist ook heel leerzaam en stimulerend werken om met elkaar in discussie te gaan over meningsverschillen.

Dat neemt niet weg dat meningsverschillen er wel toe kunnen leiden dat je bereid moet zijn om compromissen te sluiten. Per slot van rekening blijft het geven en ontvangen in een relatie. En ook dat heeft dan weer alles te maken met hoe je wilt omgaan met een ruzie in de liefde lijkt me... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 16:06
 
LISA610 schreef:
Volgens mij hoeft een onverenigbaarheid van standpunten niet te leiden tot ruzie. En nee, ik ben absoluut niet de mening toegedaan dat je het in de liefde altijd met elkaar eens moet zijn (was een gesloten vraag, want je kunt de vraag met ja/nee beantwooden ha ha ha Knipoog smiley ).

Waar het nu om gaat is hoe je omgaat met ruzie. Als die ruzie voort komt uit een meningsverschil denk ik dat je best mag laten zien dat je niet persé je eigen gelijk wilt halen, maar de ander in zijn of haar waarde wilt laten door zijn of haar mening te respecteren, zelfs al heb je zelf een andere mening. Veel ruzies over meningsverschillen ontstaan uiteindelijk doordat beide partijen steeds maar bezig blijven om hun eigen gelijk te willen halen. De ander voelt zich dan niet gekend of begrepen en dan kan een discussie die heel leuk begon uiteindelijk uitlopen in een stevig conflict terwijl dat over het algemeen niet de bedoeling was van één van beide partijen.

Wat betreft meningsverschillen binnen relaties denk ik wel dat het belangrijk is dat je op de essentiële punten op dezelfde golflengte zit. Zo zou ik bijvoorbeeld absoluut geen relatie weer willen met een man die niet gelovig is of die compleet andere normen en waarden heeft. Maar dat wil niet zeggen dat ik het overal met hem eens over wil zijn of andersom.. beetje spanning moet er blijven he en kan juist ook heel leerzaam en stimulerend werken om met elkaar in discussie te gaan over meningsverschillen.

Dat neemt niet weg dat meningsverschillen er wel toe kunnen leiden dat je bereid moet zijn om compromissen te sluiten. Per slot van rekening blijft het geven en ontvangen in een relatie. En ook dat heeft dan weer alles te maken met hoe je wilt omgaan met een ruzie in de liefde lijkt me... Knipoog smiley




Ruzie ...meningsverschil en of spanningen, zijn toch wezenlijke verschillende dingen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 17:53
 
LEONARD480 schreef:
Ruzie ...meningsverschil en of spanningen, zijn toch wezenlijke verschillende dingen?

Yep, maar meningsverschillen kunnen soms wel leiden tot spanningen tussen mensen en uitmonden in ruzie... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 19:58
 
LEONARD480 schreef:
Misschien moet hij vandaag de Bijbel maar eens goed doorlezen op gebied van de liefde en...ehhh emotie is begrijpelijk maar de kunst is om er verstandig mee om te gaan.... Knipoog smiley

Ja, fijn. Bedankt voor je serieuze reactie op mijn satirische inbreng. Misschien is ruzie in een relatie van een veel te persoonlijke aard...? Twijfelende smiley


Laatst aangepast door
BEUN656
op zaterdag 12 maart 2011, 19:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 20:00
 
LISA610 schreef:
Yep, maar meningsverschillen kunnen soms wel leiden tot spanningen tussen mensen en uitmonden in ruzie... Clown smiley

Ja, daar weet ik helaas van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 22:54
 
Ik ga dan echt een potje zitten janken.. Huilende smiley, smiley in tranen Huilende smiley, smiley in tranen hou niet zo van ruzie...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2