ChristianMatch
 


Forum

EEN MOOI HART
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 14:35
 
HET MOOIE HART 
Op een dag stond er een jonge man in het midden van de stad en zei dat hij het mooiste hart had van de vallei. Er kwamen veel mensen om zijn hart te bewonderen want het was perfect. Geen vlekje, geen enkele fout. Ja, iedereen was het erover eens: het was het mooiste hart dat ze ooit hadden gezien. En de jonge man was erg trots.

Plotseling kwam er een oude man die zei: jouw hart is lang zo mooi niet als dat van mij. De mensen en de jongeman keken naar het hart van de oude man. Het klopte stevig maar het zat vol littekens, sommige stukken waren weggehaald en vervangen door andere. Ze pasten niet allemaal en in sommige delen van het hart zaten diepe holtes waar stukken misten.
De mensen staarden hem aan, hoe kon hij zeggen dat zijn hart mooier was? De jongeman lachte en zei: je bent een grapjas om jouw hart met het mijne te vergelijken. Het mijne is perfect en het jouwe is een ramp van gaten en tranen. Ja, zei de oude man: het jouwe ziet er perfect uit maar ik zou nooit willen ruilen.
De mensen werden stil toen de oude man door ging met praten: ieder gat staat voor een mens die ik mijn liefde gaf. Ik trek een stuk uit mijn hart, geef het aan de ander en vaak geven ze me een stuk van hun hart terug dat past in het lege stuk van mijn hart. Maar omdat de stukken niet hetzelfde zijn heb ik wat ruwe randen die ik zeer waardeer omdat ze me herinneren aan de liefde die we deelden.

Soms gaf ik een stuk van mijn hart en kreeg ik niets terug. Dat zijn de lege plekken. Het geven van liefde is soms een risico. Maar zelfs als de gaten pijn doen blijven ze open en herinneren ze me aan de liefde die ik voel voor deze mens. En ik hoop dat ze op een dag nog terugkomen om de lege plek op te vullen. Zien jullie wat echte schoonheid is?

De jongeman stond in stilte en er liepen tranen over zijn gezicht. Langzaam ging hij naar de oude man toe, pakte een stuk van zijn perfecte hart beet en trok het eruit. Met trillende handen bood hij het aan de oude man aan. De oude man nam het aan en plaatste het stuk in zijn eigen hart. Vervolgens nam hij een stuk van zijn eigen gekerfde hart en vulde de wond van het hart van de jongeman. Het paste niet precies.
De jongeman zag nu zijn eigen hart, niet langer perfect maar mooier dan ooit tevoren omdat hij de liefde van de oude man voelde stromen in zijn hart. Ze omhelsden elkaar, liepen gezamenlijk weg en lieten geraakte mensen in stilte achter.


Laatst aangepast door
MAMALOE463
op zaterdag 18 augustus 2012, 23:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOUIS164





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 06:40
 
MAMALOE463 schreef:
HET MOOIE HART 
Op een dag stond er een jonge man in het midden van de stad en zei dat hij het mooiste hart had van de vallei. Er kwamen veel mensen om zijn hart te bewonderen want het was perfect. Geen vlekje, geen enkele fout. Ja, iedereen was het erover eens: het was het mooiste hart dat ze ooit hadden gezien. En de jonge man was erg trots.

Plotseling kwam er een oude man die zei: jouw hart is lang zo mooi niet als dat van mij. De mensen en de jongeman keken naar het hart van de oude man. Het klopte stevig maar het zat vol littekens, sommige stukken waren weggehaald en vervangen door andere. Ze pasten niet allemaal en in sommige delen van het hart zaten diepe holtes waar stukken misten.
De mensen staarden hem aan, hoe kon hij zeggen dat zijn hart mooier was? De jongeman lachte en zei: je bent een grapjas om jouw hart met het mijne te vergelijken. Het mijne is perfect en het jouwe is een ramp van gaten en tranen. Ja, zei de oude man: het jouwe ziet er perfect uit maar ik zou nooit willen ruilen.
De mensen werden stil toen de oude man door ging met praten: ieder gat staat voor een mens die ik mijn liefde gaf. Ik trek een stuk uit mijn hart, geef het aan de ander en vaak geven ze me een stuk van hun hart terug dat past in het lege stuk van mijn hart. Maar omdat de stukken niet hetzelfde zijn heb ik wat ruwe randen die ik zeer waardeer omdat ze me herinneren aan de liefde die we deelden.

Soms gaf ik een stuk van mijn hart en kreeg ik niets terug. Dat zijn de lege plekken. Het geven van liefde is soms een risico. Maar zelfs als de gaten pijn doen blijven ze open en herinneren ze me aan de liefde die ik voel voor deze mens. En ik hoop dat ze op een dag nog terugkomen om de lege plek op te vullen. Zien jullie wat echte schoonheid is?

De jongeman stond in stilte en er liepen tranen over zijn gezicht. Langzaam ging hij naar de oude man toe, pakte een stuk van zijn perfecte hart beet en trok het eruit. Met trillende handen bood hij het aan de oude man aan. De oude man nam het aan en plaatste het stuk in zijn eigen hart. Vervolgens nam hij een stuk van zijn eigen gekerfde hart en vulde de wond van het hart van de jongeman. Het paste niet precies.
De jongeman zag nu zijn eigen hart, niet langer perfect maar mooier dan ooit tevoren omdat hij de liefde van de oude man voelde stromen in zijn hart. Ze omhelsden elkaar, liepen gezamenlijk weg en lieten geraakte mensen in stilte achter.


Laatst aangepast door
LOUIS164
op zondag 19 augustus 2012, 06:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE338





Berichten: 547

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 17:14
 
MAMALOE463 schreef:
HET MOOIE HART 
Op een dag stond er een jonge man in het midden van de stad en zei dat hij het mooiste hart had van de vallei. Er kwamen veel mensen om zijn hart te bewonderen want het was perfect. Geen vlekje, geen enkele fout. Ja, iedereen was het erover eens: het was het mooiste hart dat ze ooit hadden gezien. En de jonge man was erg trots.

Plotseling kwam er een oude man die zei: jouw hart is lang zo mooi niet als dat van mij. De mensen en de jongeman keken naar het hart van de oude man. Het klopte stevig maar het zat vol littekens, sommige stukken waren weggehaald en vervangen door andere. Ze pasten niet allemaal en in sommige delen van het hart zaten diepe holtes waar stukken misten.
De mensen staarden hem aan, hoe kon hij zeggen dat zijn hart mooier was? De jongeman lachte en zei: je bent een grapjas om jouw hart met het mijne te vergelijken. Het mijne is perfect en het jouwe is een ramp van gaten en tranen. Ja, zei de oude man: het jouwe ziet er perfect uit maar ik zou nooit willen ruilen.
De mensen werden stil toen de oude man door ging met praten: ieder gat staat voor een mens die ik mijn liefde gaf. Ik trek een stuk uit mijn hart, geef het aan de ander en vaak geven ze me een stuk van hun hart terug dat past in het lege stuk van mijn hart. Maar omdat de stukken niet hetzelfde zijn heb ik wat ruwe randen die ik zeer waardeer omdat ze me herinneren aan de liefde die we deelden.

Soms gaf ik een stuk van mijn hart en kreeg ik niets terug. Dat zijn de lege plekken. Het geven van liefde is soms een risico. Maar zelfs als de gaten pijn doen blijven ze open en herinneren ze me aan de liefde die ik voel voor deze mens. En ik hoop dat ze op een dag nog terugkomen om de lege plek op te vullen. Zien jullie wat echte schoonheid is?

De jongeman stond in stilte en er liepen tranen over zijn gezicht. Langzaam ging hij naar de oude man toe, pakte een stuk van zijn perfecte hart beet en trok het eruit. Met trillende handen bood hij het aan de oude man aan. De oude man nam het aan en plaatste het stuk in zijn eigen hart. Vervolgens nam hij een stuk van zijn eigen gekerfde hart en vulde de wond van het hart van de jongeman. Het paste niet precies.
De jongeman zag nu zijn eigen hart, niet langer perfect maar mooier dan ooit tevoren omdat hij de liefde van de oude man voelde stromen in zijn hart. Ze omhelsden elkaar, liepen gezamenlijk weg en lieten geraakte mensen in stilte achter.

Prachtig......ik kende hem al, maar hij blijft mooi om te lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:00
 
Tjonge wat wordt er toch gerommeld met die topics...Dit is geen gedicht, waarom staat het dan onder gedichten???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:06
 
Moet je je daar nu aan ergeren????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:32
 
Ja, mag ik? Mensen mogen best wel eens goed nadenken waar ze hun topics neerzetten, dat scheelt een hele hoop gezoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, mag ik? Mensen mogen best wel eens goed nadenken waar ze hun topics neerzetten, dat scheelt een hele hoop gezoek.

Je zocht een gedicht???
je kreeg een verhaal...
Toen ik dat verhaal las....dacht ik niet eens na over of het nu wel een of niet gedicht was...ik liet de inhoud even tot me komen...en die was mooi...
Gaat het daar niet veel meer om????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:52
 
ZEELAND736 schreef:
Je zocht een gedicht???
je kreeg een verhaal...
Toen ik dat verhaal las....dacht ik niet eens na over of het nu wel een of niet gedicht was...ik liet de inhoud even tot me komen...en die was mooi...
Gaat het daar niet veel meer om????
Ik verwachtte een gedicht omdat het in de categorie gedichten valt. Net zoals ik verwacht dat je bij Agenda uitjes vindt en niet onder christelijk leven. Een beetje de gewone hoofdcategorieën aanhouden is niks mis mee. Het is hier soms werkelijk een ratjetoe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 18:54
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik verwachtte een gedicht omdat het in de categorie gedichten valt. Net zoals ik verwacht dat je bij Agenda uitjes vindt en niet onder christelijk leven. Een beetje de gewone hoofdcategorieën aanhouden is niks mis mee. Het is hier soms werkelijk een ratjetoe.

oke kan ik me iets bij voorstellen maar WAAR had ze het dan onder moeten plaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 19:01
 
ROELANDE345 schreef:
oke kan ik me iets bij voorstellen maar WAAR had ze het dan onder moeten plaatsen?
Ik zou het onder Bijbelstudie logischer gevonden hebben. Het is immers een moderne parabel.
Op andere fora doet de moderator dat vaak, als hij vindt dat een topic op de verkeerde plaats staat.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 19 augustus 2012, 19:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 19:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik zou het onder Bijbelstudie logischer gevonden hebben. Het is immers een moderne parabel.
Op andere fora doet de moderator dat vaak, als hij vindt dat een topic op de verkeerde plaats staat.

ja daar past het misschien beter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Tjonge wat wordt er toch gerommeld met die topics...Dit is geen gedicht, waarom staat het dan onder gedichten???

Jij maakt je erg druk om waar ik dit verhaal geplaatst heb hè Chatuliem ?
De essentie van het verhaal vind ik veel belangrijker, het hebben van een hart en daarbij hoort dan ook, als je een hart bezit de vergevensgezindheid naar een ander toe, dus in dit geval, sorry Chatuliem dat ik je zo boos gemaakt heb omdat dit verhaal op de verkeerde plaats staat.
Ik hoop in ieder geval wel, dat je dit verhaal tot je door hebt laten dringen, de inhoud ervan, want daar ging het om!
Mijn excuses Chatuliem!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:46
 
MAMALOE463 schreef:
Jij maakt je erg druk om waar ik dit verhaal geplaatst heb hè Chatuliem ?
De essentie van het verhaal vind ik veel belangrijker, het hebben van een hart en daarbij hoort dan ook, als je een hart bezit de vergevensgezindheid naar een ander toe, dus in dit geval, sorry Chatuliem dat ik je zo boos gemaakt heb omdat dit verhaal op de verkeerde plaats staat.
Ik hoop in ieder geval wel, dat je dit verhaal tot je door hebt laten dringen, de inhoud ervan, want daar ging het om!
Mijn excuses Chatuliem!
Ach, zo heftig is het niet hoor, Mam. Het verhaal is hier al eerder geplaatst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:48
 
CHATULIEM619 schreef:
Ach, zo heftig is het niet hoor, Mam. Het verhaal is hier al eerder geplaatst.

Nee inderdaad het is niet zo heftig je hebt helemaal gelijk joh, waar maak je je dan druk om hè Chatuliem Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Ach, zo heftig is het niet hoor, Mam. Het verhaal is hier al eerder geplaatst.

Nee inderdaad het is niet zo heftig je hebt helemaal gelijk joh, waar maak je je dan druk om hè Chatuliem Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:51
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, mag ik? Mensen mogen best wel eens goed nadenken waar ze hun topics neerzetten, dat scheelt een hele hoop gezoek.

deze gelukkig toch kunnen vinden chat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:54
 
Kijk...dat bedoelde ik nu ook!!!!!
Waar maakt een mens zich druk om.....
Ik ga nog een keer het verhaal van het hart lezen....

t Is goed in het eigen hart te kijken...
Nog even voor het slapen gaan....
Of ik van dageraad tot avond...
Geen enkel hart heb zeer gedaan...'


Of ik geen ogen heb doen schreien,
Geen weemoed op een wezen lei;
Of ik aan liefdeloze mensen
Een woordeke van liefde zei.

En vind ik in het huis mijns herten,
Dat ik één droefenis genas,
Dat ik mijn armen heb gewonden
Rondom één hoofd dat eenzaam was,

Dan voel ik, op mijn jonge lippen,
Die goedheid lijk een avond-zoen.
't Is goed in 't eigen hert te kijken
En zó z'n ogen toe te doen.


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op maandag 20 augustus 2012, 00:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:54
 
BART347 schreef:
deze gelukkig toch kunnen vinden chat?


Schijnbaar was Chatuliem toch op zoek naar het mooie hart Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 19 augustus 2012, 23:58
 
Vanmorgen tijdens de kerkdienst heb ik goed kunnen horen hoe zondig en slecht ons eigen hart is, uit ons kan er niets goeds komen zonder de werking van Gods Geest.

Laten we dan ff ophouden of een verhaal over een mooi hart dan net volgens Chatuliem op de verkeerde plaats staat!
Ja het is zo een ratje toe op het forum zegt Chatuliem, nou Chatuliem in mijn hart is het van nature ook een ratjetoe, gelukkig beschik ik af en toe nog wel over wat zelfkennis, maak het jezelf niet zo moeilijk chat!


Laatst aangepast door
MAMALOE463
op maandag 20 augustus 2012, 00:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 20 augustus 2012, 00:04
 
Ik vond net een prachtig gedicht...
Wist alleen de eerste zin...
Fijn dat we Google hebben....

Wat goed dat we af en toe dat Woord mogen en kunnen horen....

De dienst vanmorgen ging bij ons over....NIET ZOVEEL NAAR BENEDEN KIJKEN!!!!

(hier beneden is het niet....maar als je het niet kunt geloven...kijk dan maar naar Boven!!!)

Daar is het ware leven...loven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: maandag 20 augustus 2012, 00:10
 
ZEELAND736 schreef:
Kijk...dat bedoelde ik nu ook!!!!!
Waar maakt een mens zich druk om.....
Ik ga nog een keer het verhaal van het hart lezen....

t Is goed in het eigen hart te kijken...
Nog even voor het slapen gaan....
Of ik van dageraad tot avond...
Geen enkel hart heb zeer gedaan...'


Of ik geen ogen heb doen schreien,
Geen weemoed op een wezen lei;
Of ik aan liefdeloze mensen
Een woordeke van liefde zei.

En vind ik in het huis mijns herten,
Dat ik één droefenis genas,
Dat ik mijn armen heb gewonden
Rondom één hoofd dat eenzaam was,

Dan voel ik, op mijn jonge lippen,
Die goedheid lijk een avond-zoen.
't Is goed in 't eigen hert te kijken
En zó z'n ogen toe te doen.


AMEN!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 20 augustus 2012, 00:12
 
BART347 schreef:
deze gelukkig toch kunnen vinden chat?
tja alles wat Mamaloe schrijft is toch de moeite waard om te lezen? Dat heb ik niet bij iedereen hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: maandag 20 augustus 2012, 00:13
 
CHATULIEM619 schreef:
tja alles wat Mamaloe schrijft is toch de moeite waard om te lezen? Dat heb ik niet bij iedereen hier.



Verlegen lachende smiley Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Slapende smiley Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 20 augustus 2012, 00:17
 
CHATULIEM619 schreef:
tja alles wat Mamaloe schrijft is toch de moeite waard om te lezen? Dat heb ik niet bij iedereen hier.

Moet heel fijn zijn voor Mamaloe...om dit te weten...
Maar ik zocht hier eigenlijk een gedicht....
Verkeerde topic???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: maandag 20 augustus 2012, 00:35
 
ZEELAND736 schreef:
Moet heel fijn zijn voor Mamaloe...om dit te weten...
Maar ik zocht hier eigenlijk een gedicht....
Verkeerde topic???

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gedichten
Pagina 1 van 1