ChristianMatch
 


Forum

Volgens het boekje, of is de Bijbel anders?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 februari 2013, 09:29
 
Het staat ook in mijn profiel, de Bijbel als een belangrijke rode draad in mijn leven, en dat zullen er meer in hebben staan.
En toch zijn wij allemaal verschillend, ieders leven is anders, net zoals ieders opvattingen, over bepaalde onderwerpen.

Volgens het boekje, ander onderwerp, of voorwerp, een alles zuiger, je kan er alles mee zuigen, behalve water.
Het gaat al jaren goed, alles heb je er al mee opgezogen, tot dat, je overloopje van je gootsteen verstopt is, en je gootsteen overloopt.
Een grote natte bende in je keuken, je pakt je alles zuiger, en begint te zuigen, een grote klap een vuurzee er achter, einde alles zuiger.
Je belt de fabrikant van je alles zuiger, je vertelt het hele verhaal met een bibberende stem, hij antwoord, heeft u het boekje niet gelezen dan?
De garantie verliep bij fout gebruik.

De Bijbel, is die in wijze veel anders dan, een boekje over het gebruik van iets?
Staat daar ook niet in, hoe wij leven moeten, of mogen?
In de loop der eeuwen is er al veel veranderd, volgens menselijk begrip.
Er zijn tal van stromingen gekomen binnen de Christelijke leer, of beleving, en ieders zoekt zijn weg, wat het beste bij hem/haar past.
Eigenlijk passen wij de Bijbel aan, aan ons gedrag, maar al te vaak hoor je de kreet, de Bijbel is niet meer van deze tijd.
De Bijbel is geschreven, aan de hand van hoe de mensen toen leefden, en geld niet zo meer, in de tijd waar in wij leven.
Af en toe vraag ik me wel eens af, wanneer onze garantie is verlopen, wanneer mijn garantie is verlopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 februari 2013, 09:45
 
Garantie is dat God altijd bij je zal zijn.
Ook welke keus ik ook maak
Ik ben een mens die wel eens wikt.....!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 februari 2013, 10:03
 
Een 'garantiebewijs' van Hem verloopt niet.
In mijn ogen is het wel belangrijk om te checken of je het orgineel hebt, dus geen kopietje.
Als je 'de echte' hebt dan krijg je ook uitleg van de Leverancier hoe het werkt en ben je er super zuinig op, zowel op het bewijs als de omgeving!
Hoe het geintepreteerd wordt kan soms verschillen, maar steeds navragen (bidden) lijkt mij van groot belang!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 februari 2013, 10:25
 
ROOS575 schreef:
Een 'garantiebewijs' van Hem verloopt niet.
In mijn ogen is het wel belangrijk om te checken of je het orgineel hebt, dus geen kopietje.
Als je 'de echte' hebt dan krijg je ook uitleg van de Leverancier hoe het werkt en ben je er super zuinig op, zowel op het bewijs als de omgeving!
Hoe het geintepreteerd wordt kan soms verschillen, maar steeds navragen (bidden) lijkt mij van groot belang!

Dat is wel erg makkelijk en snel gezet, maar wij mogen ook wel eens wat meer ons best doen lijkt mij om de houdbaarheid goed te houden.
Er wordt maar al te vaak gezet, zo is het niet bedoeld, de goedkeuring van veel dingen, is al afgestemd op wat wij er van vinden.
Neem van mij maar aan,dat de coulantie van een leverancier minder geduldig is, en einde oefening sneller in zicht is.
God gaf zijn Zoon, voor onze zonden en onze behoudenis, maar wij mogen/moeten hem wel volgen, en een voorbeeld nemen aan Zijn liefde voor ons.
En die liefde uitstralen naar onze naaste, vergeven is daar één van, en wraak niet, en straffen ook niet.

Nee ik spreek me eigen niet tegen Duiveltje smiley


Laatst aangepast door
GERRIT084
op dinsdag 26 februari 2013, 10:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSSE955





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 16:07
 
Erg interessante discussie dit.

De garantietermijn verloopt bij God zeker niet en je kunt bij God altijd te raden gaan in moeilijke situaties.
Wanneer je dat doet kan het antwoord op vele manieren komen, ik denk zelfs vanuit een niet-Christen.
God houd van iedere mens maar God houd te veel van iedere mens om die te laten wie hij/ zij is.
Ondanks dat je behouden bent vraagt God zeker van je om aan jezelf te werken.

Om terug te komen op de discussie, een deel van de bijbel is naar mijn mening inderdaad in zekere zin verouderd al kun je ook daar nog een hoop belangrijke informatie uit halen.
Met name het Nieuwe Testament en al helemaal Openbaringen zijn echter net zo up-to-date als de krant al weet je meteen wat er aan de hand is als je de krant leest terwijl je in de Bijbel toch echt even zult moeten puzzelen.
Zeker het hele boek Openbaringen gebeurd vandaag de dag maar morgen ook totdat Jezus terug komt.

In het Nieuwe Testament wordt gesproken over een nieuw gebod, heb God en je naaste lief als jezelf (dat is kortste versie), ik ben ervan overtuigt dat dit gebod altijd zal blijven geldden.
Het mooie van dit gebod is dat het als het ware alle eerdere geboden bevat, uit liefde voor je naaste ga je immers niet stelen of moorden.
Dit gebod is alleen niet makkelijk, het maakt het immers tamelijk onmogelijk om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen over of iemands daad zondig is (tenzij je steelt van een arme maar uit liefde handelent zul je dat niet doen).
Daardoor kun je dus ook niet zeggen dat iemand zondig is of niet.
Bij veel mensen valt dat verkeerd, veel mensen willen precies weten wat wel en niet mag en daarnaar kunnen handelen om vervolgens gaten in de wet te vinden die vervolgens benut kunnen worden.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat dit nog wel eens averechts kan werken, toen mijn opa die aan de andere kant van het land woonde erg ziek was hebben sommigen gezegt dat ik daar niet naartoe mocht gaan op zondag maar is het niet liefdevoller om een eenzame, zieke opa/ broeder te bezoeken en dan maar te reizen dan braaf te voet naar de kerk te gaan en daar een heel ritueel te doorlopen?
Gelukkig is God hier erg coulant in, als jij nou zo iemand bent die geen kerkdienst wil missen dan mag dat, doe het dan alsjeblieft uit liefde voor God.

Groetjes Josse
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 16:34
 
JOSSE955 schreef:
In het Nieuwe Testament wordt gesproken over een nieuw gebod, heb God en je naaste lief als jezelf (dat is kortste versie), ik ben ervan overtuigt dat dit gebod altijd zal blijven geldden.
Het mooie van dit gebod is dat het als het ware alle eerdere geboden bevat, uit liefde voor je naaste ga je immers niet stelen of moorden.
Dit gebod is alleen niet makkelijk, het maakt het immers tamelijk onmogelijk om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen over of iemands daad zondig is (tenzij je steelt van een arme maar uit liefde handelent zul je dat niet doen).
Daardoor kun je dus ook niet zeggen dat iemand zondig is of niet.

Bij veel mensen valt dat verkeerd, veel mensen willen precies weten wat wel en niet mag en daarnaar kunnen handelen om vervolgens gaten in de wet te vinden die vervolgens benut kunnen worden.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat dit nog wel eens averechts kan werken, toen mijn opa die aan de andere kant van het land woonde erg ziek was hebben sommigen gezegt dat ik daar niet naartoe mocht gaan op zondag maar is het niet liefdevoller om een eenzame, zieke opa/ broeder te bezoeken en dan maar te reizen dan braaf te voet naar de kerk te gaan en daar een heel ritueel te doorlopen?
Gelukkig is God hier erg coulant in, als jij nou zo iemand bent die geen kerkdienst wil missen dan mag dat, doe het dan alsjeblieft uit liefde voor God.

Groetjes Josse

Als mede-nazarener snap ik waar je gedachten vandaan komen, Josse.
Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Het klopt inderdaad dat je het zo kunt zien dat alle geboden onder die ene noemer vallen en daar dan dus het verschil ontstaat tussen handelen uit liefde en religieus handelen.
Kort gezegd; de hartsgesteldheid maakt dat iemand iets wel of niet doet. Ik ga op zondag naar de kerk omdat ik dat wil, niet omdat de bijbel zegt dat het moet. Maar het feit dat ik iets doe uit liefde voor een ander (of mezelf) maakt nog niet dat ik dus geen zonde bega als ik een brood steel voor de buurvrouw die anders niets te eten heeft. Natuurlijk heb ik uit liefde voor mijn medemens gehandeld, maar het doet niets af aan het feit dat ik gestolen heb en dat volgens de bijbel een zonde is.
Waar naar mijn mening het verschil zit tussen een aantal kerkstromingen is dat dit gegeven voor de één reden is om te geloven dat God me daar voor zal straffen, en voor de ander dat God naar mijn 'motieven' kijkt en dat in overweging zal nemen in Zijn 'oordeel'.
Een ander punt is de vraag of iemand kan stellen dat ik zondig ben. Of ik zondig ben? Ja! Maar het is aan God om te oordelen over de ernst van mijn zonden en eventuele gevolgen. Toch mag een ander wel degelijk stellen dat ik een 'zonde' begaan heb. Of diegene dan ook het recht heeft om te (ver)oordelen? Als ik d.m.v. die zonde ook de Nederlandse wet heb overtreden...ja, dan heeft 'iemand' (de rechter) dat recht! De buurman daarentegen weer niet.

Gewetensvraag: Als je je vanuit je hartsgesteldheid wilt houden aan de wetten van de bijbel, en die bijbel stelt dat je je op aarde aan de wetten van de aarde moet houden...zou je dan uit liefde voor je medemens toch dat brood stelen?


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 1 maart 2013, 16:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSSE955





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 16:53
 
TESSYBEAR731 schreef:
Maar het feit dat ik iets doe uit liefde voor een ander (of mezelf) maakt nog niet dat ik dus geen zonde bega als ik een brood steel voor de buurvrouw die anders niets te eten heeft.

Gewetensvraag: Als je je vanuit je hartsgesteldheid wilt houden aan de wetten van de bijbel, en die bijbel stelt dat je je op aarde aan de wetten van de aarde moet houden...zou je dan uit liefde voor je medemens toch dat brood stelen?

Ik kan erg goed begrijpen waarom een arm mens steelt van een rijk mens (vooral levensmiddelen) om zelf te kunnen overleven.
Persoonlijk zou ik de neiging hebben om in een dergelijke situatie de rijke persoon aan te sporen om het brood gewoonweg te geven zodat stelen niet nodig is.
Helaas is het verschil tussen rijk en arm niet uit de lucht komen vallen, zij die geld hebben zijn daar doorgaans door een zekere portie geluk en een karaktereigenschap die gierig of zuinig genoemd kan worden aan gekomen, niet doordat ze alles wat ze over hadden aan de armen hebben gegeven.
Zodra alle rijken iets dergelijks zouden doen zou er waarschijnlijk een hoop ellende uit de wereld geholpen zijn.
Ik schrijf dit nu wel lekker makkelijk maar ik moet bekennen mij hier in zekere mate ook schuldig aan te maken al heb ik nog nooit iemand ontmoet waarvan ik op z'n minst de indruk had dat die mijn brood echt nodig had om te overleven en zo rijk ben ik dan ook weer niet...
Deze zomer krijg ik wellicht de kans om in Gambia mezelf te testen op dit gebied...

Groetjes Josse
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 17:03
 
God is liefde.
En liefde kent de fouten van de ander, en rekent die niet aan...

Liefde?
Ja, die toonde Hij in Jezus die aan het kruis ging om alle fouten weg te dragen.... het enige legitieme offer, waardig voor God zelve...

God gaf de bijbel, uit liefde. Van de eerste tot de laatste bladzijde lees ik over liefde, hoe lief te hebben, hoe te groeien in deze liefde..., lees ik dus over Hem zelf...

Ik lees niet dat wij zozeer dingen moeten presteren voor God, eerder verlangt Hij ernaar dat wij leren rusten in Zijn liefde, Zijn vrede. En als je dan tot rust gekomen bent, ga je vol goede moed en gezond enthausiastme het werk doen dat Hij je opdraagt...

Ik denk wel eens: nemen we nog wel de tijd om ECHT bij God te zijn? Zodat Hij onze diepste angsten en pijnen kan genezen?
Waardoor we ons 's ECHT lekker gaan voelen?

God is zo anders, en denkt zo anders dan wij.
Garantie, dat is bij Hem niet aan de orde.
Er is niets dat kan verlopen. Hijzelf verloopt immers niet? Hijzelf KAN immers niet sterven? Daardoor zal de Genade ook niet KUNNEN ophouden te bestaan.... wat een rust geeft mij dat... wat een rust dat Hij NU al een plek heeft gegeven in Zijn woning....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSSE955





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 17:11
 
ROADY558 schreef:
God is liefde.
En liefde kent de fouten van de ander, en rekent die niet aan...

Liefde?
Ja, die toonde Hij in Jezus die aan het kruis ging om alle fouten weg te dragen.... het enige legitieme offer, waardig voor God zelve...

God gaf de bijbel, uit liefde. Van de eerste tot de laatste bladzijde lees ik over liefde, hoe lief te hebben, hoe te groeien in deze liefde..., lees ik dus over Hem zelf...

Ik lees niet dat wij zozeer dingen moeten presteren voor God, eerder verlangt Hij ernaar dat wij leren rusten in Zijn liefde, Zijn vrede. En als je dan tot rust gekomen bent, ga je vol goede moed en gezond enthausiastme het werk doen dat Hij je opdraagt...

Ik denk wel eens: nemen we nog wel de tijd om ECHT bij God te zijn? Zodat Hij onze diepste angsten en pijnen kan genezen?
Waardoor we ons 's ECHT lekker gaan voelen?

God is zo anders, en denkt zo anders dan wij.
Garantie, dat is bij Hem niet aan de orde.
Er is niets dat kan verlopen. Hijzelf verloopt immers niet? Hijzelf KAN immers niet sterven? Daardoor zal de Genade ook niet KUNNEN ophouden te bestaan.... wat een rust geeft mij dat... wat een rust dat Hij NU al een plek heeft gegeven in Zijn woning....

Hier ben ik het wel mee eens.
Om de vraag te beantwoorden of we nog wel eens de tijd nemen voor God, dat doe ik zeker.
Okée, toegegeven, vanwege de drukke agenda moet ik daar wel eens wat concessies in doen maar iedere ochtend rij ik naar mijn werk met gospel muziek aan om een moment met God te hebben.
Aangezien ik een kleine 50km moet rijden om op mijn werk te komen heb ik tijdens zo'n rit best wel wat nummers geluisterd.
Tijdens het modelbouwen of computeren zet ik ook regelmatig gospel muziek aan, wederom om God bij mijn leven te betrekken.
Af en toe lees ik wel eens de bijbel voor het slapen gaan en ook Christelijke evenementen als Opwekking zijn bij mij vaste punten op de agenda.
God houd simpelweg te veel van mij om niets terug te doen, zeker na alles wat God voor mij heeft gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 17:24
 
JOSSE955 schreef:
Ik kan erg goed begrijpen waarom een arm mens steelt van een rijk mens (vooral levensmiddelen) om zelf te kunnen overleven.
Persoonlijk zou ik de neiging hebben om in een dergelijke situatie de rijke persoon aan te sporen om het brood gewoonweg te geven zodat stelen niet nodig is.
Helaas is het verschil tussen rijk en arm niet uit de lucht komen vallen, zij die geld hebben zijn daar doorgaans door een zekere portie geluk en een karaktereigenschap die gierig of zuinig genoemd kan worden aan gekomen, niet doordat ze alles wat ze over hadden aan de armen hebben gegeven.
Zodra alle rijken iets dergelijks zouden doen zou er waarschijnlijk een hoop ellende uit de wereld geholpen zijn.
Ik schrijf dit nu wel lekker makkelijk maar ik moet bekennen mij hier in zekere mate ook schuldig aan te maken al heb ik nog nooit iemand ontmoet waarvan ik op z'n minst de indruk had dat die mijn brood echt nodig had om te overleven en zo rijk ben ik dan ook weer niet...
Deze zomer krijg ik wellicht de kans om in Gambia mezelf te testen op dit gebied...

Groetjes Josse


Volgens mij maakt het niet zo veel uit, arm of rijk, het is maar net wat arm is en wat onder rijk wordt verstaan .
Iemand die arm is, kan rijk zijn van geest, en wie rijk is, juist weer arm,
van geest, en je hoeft niet rijk in je broekzak te zijn.
Als je rijk bent van geest, geef je ook van je armoe aan wie van node is en je mag ook iemand vanuit je rijke geest laten delen.

Geldelijke rijkdom alleen, is niets zeggend maar je bent pas echt rijk als je het van geest bent, dat laat je niet los, dat verlies je niet.
Ik heb ze helaas gekend, die waren steenrijk, huizen in heel Europa, alles groot en veel en mooi, eerlijk?! ja das de hamvraag.
Eerlijk en liefde, dat waren/zijn de ontbrekende factoren in zijn leven, hij heeft niets meer, maar dan ook helemaal niets.
En of hij het er nu van geleerd heeft, ben bang van niet, hij denkt het weer te kunnen gaan doen, oneerlijk, en zo zijn oude imperium weer op te bouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 17:32
 
JOSSE955 schreef:
Ik kan erg goed begrijpen waarom een arm mens steelt van een rijk mens (vooral levensmiddelen) om zelf te kunnen overleven.
Persoonlijk zou ik de neiging hebben om in een dergelijke situatie de rijke persoon aan te sporen om het brood gewoonweg te geven zodat stelen niet nodig is.
Groetjes Josse

Ik betwijfel ook absoluut niet dat er begrip voor opgebracht kan worden, noch wil ik uitspraken doen over het oordeel dat God hierover doet. Ik denk alleen dat het einde zoek raakt wanneer we overal begrip voor opbrengen en ervan uitgaan dat God dat ook wel doet. Je gaat uit van de gedachte dat iemand die God liefheeft, vanuit die liefde wil leven naar Zijn wil en de bijbel daarom niet als 'wet' ziet maar als 'leidraad' volgens welke hij met liefde leeft. Van die gedachte ga ik ook uit.
Maar zonde is en blijft zonde, ook als je de zonde vanuit liefde begaat.
Door het bloed van Jezus zijn wij hiervan weliswaar vrij gemaakt maar dat betekent nog niet dat we daarmee een vrijbriefje hebben gekregen om 'bewust' te zondigen. Ik denk dat God ons, juist in die benarde situaties, vraagt om op Hem te vertrouwen en te geloven dat Hij een weg zal bieden die het onnodig maakt om bewust te zondigen.
Dan komen we dus toch weer op die vraag, wanneer je vanuit die hartsgesteldheid leeft wil je dan wel stelen om te eten? (Even los van het feit dat het begrijpelijk zou zijn en er ongetwijfeld wél mensen zijn die dit doen en wij daar niet over mogen oordelen.)
Ik ken helaas wel gevallen van mensen die geen geld hebben en dus niets te eten. Ook christenen. En zij kiezen er bewust voor niét te stelen omdat dit in hun ogen verkeerd is. Zij kunnen nog zoveel terechte argumenten hebben om het wél te doen... het bezwaar dat het geweten maakt weegt voor hen dan zwaarder. Hun liefde voor Gods wil is voor hen dus belangrijker dan de wens om eten te stelen. En ja, juist bij die mensen zie ik het gebeuren dat andere (rijkere) mensen 'delen'. Ze krijgen levensmiddelen toebedeeld (via de voedselbank of van andere mensen) en ook een anonieme envelop met geld in de brievenbus is dan geen uitzondering. God zorgt voor ze, vaak nog zonder dat ze daar om hoeven te vragen. Wat dat betreft sluit ik me bij Roady aan dat we mogen rusten in Zijn liefde.


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 1 maart 2013, 17:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 18:51
 
JOSSE955 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens.
Om de vraag te beantwoorden of we nog wel eens de tijd nemen voor God, dat doe ik zeker.
Okée, toegegeven, vanwege de drukke agenda moet ik daar wel eens wat concessies in doen maar iedere ochtend rij ik naar mijn werk met gospel muziek aan om een moment met God te hebben.
Aangezien ik een kleine 50km moet rijden om op mijn werk te komen heb ik tijdens zo'n rit best wel wat nummers geluisterd.
Tijdens het modelbouwen of computeren zet ik ook regelmatig gospel muziek aan, wederom om God bij mijn leven te betrekken.
Af en toe lees ik wel eens de bijbel voor het slapen gaan en ook Christelijke evenementen als Opwekking zijn bij mij vaste punten op de agenda.
God houd simpelweg te veel van mij om niets terug te doen, zeker na alles wat God voor mij heeft gedaan.

Klinkt nogal bescheiden Lachende smiley
Waarom geef je Hem niet .......

ALLES??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 20:59
 
ROADY558 schreef:
Klinkt nogal bescheiden Lachende smiley
Waarom geef je Hem niet .......

ALLES??



"In Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij"...

Alles is dus al een feit. Lachende smiley

(Zucht, een lievelingstekst, vraag me alleen niet waar het staat.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 21:03
 
Ja wij leven al in Hem, maar heeft HIJ al volledig ruimte in ONS??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 21:55
 
JOL252 schreef:
"In Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij"...

Alles is dus al een feit. Lachende smiley

(Zucht, een lievelingstekst, vraag me alleen niet waar het staat.)


Handelingen 17...
Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 22:01
 
ROADY558 schreef:
Ja wij leven al in Hem, maar heeft HIJ al volledig ruimte in ONS??

Een hele mooie vraag....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 22:24
 
Die wacht op jouw antwoord....

Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 22:25
 
ROADY558 schreef:
Die wacht op jouw antwoord....

Twijfelende smiley

Ja weet ik...ik ga in de binnenkamer...oke???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 23:06
 
Ik zou willen zeggen: erg goed bezig :)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 01:02
 
het volle/volledige is hier op aarde niet te bereiken, roady......

je kunt er uiteraard naar streven, maar je bereikt het pas in het hiernamaals.

het klinkt wel mooi zoals je je vraag stelt, en ik denk dat elke christen het graag zou willen hier op aarde, maar helaas, het zal niet lukken!!

al zou ik maar halverwege komen dan zou ik al blij zijn!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 01:09
 
HANNAH810 schreef:
het volle/volledige is hier op aarde niet te bereiken, roady......

je kunt er uiteraard naar streven, maar je bereikt het pas in het hiernamaals.

het klinkt wel mooi zoals je je vraag stelt, en ik denk dat elke christen het graag zou willen hier op aarde, maar helaas, het zal niet lukken!!

al zou ik maar halverwege komen dan zou ik al blij zijn!!

Er staat ergens zelfs de heiligen hebben een klein beginnetje gemaakt in dit leven....waar staat dat nou ook alweer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 01:11
 
TESSYBEAR731 schreef:
Als mede-nazarener snap ik waar je gedachten vandaan komen, Josse.
Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Het klopt inderdaad dat je het zo kunt zien dat alle geboden onder die ene noemer vallen en daar dan dus het verschil ontstaat tussen handelen uit liefde en religieus handelen.
Kort gezegd; de hartsgesteldheid maakt dat iemand iets wel of niet doet. Ik ga op zondag naar de kerk omdat ik dat wil, niet omdat de bijbel zegt dat het moet. Maar het feit dat ik iets doe uit liefde voor een ander (of mezelf) maakt nog niet dat ik dus geen zonde bega als ik een brood steel voor de buurvrouw die anders niets te eten heeft. Natuurlijk heb ik uit liefde voor mijn medemens gehandeld, maar het doet niets af aan het feit dat ik gestolen heb en dat volgens de bijbel een zonde is.
Waar naar mijn mening het verschil zit tussen een aantal kerkstromingen is dat dit gegeven voor de één reden is om te geloven dat God me daar voor zal straffen, en voor de ander dat God naar mijn 'motieven' kijkt en dat in overweging zal nemen in Zijn 'oordeel'.
Een ander punt is de vraag of iemand kan stellen dat ik zondig ben. Of ik zondig ben? Ja! Maar het is aan God om te oordelen over de ernst van mijn zonden en eventuele gevolgen. Toch mag een ander wel degelijk stellen dat ik een 'zonde' begaan heb. Of diegene dan ook het recht heeft om te (ver)oordelen? Als ik d.m.v. die zonde ook de Nederlandse wet heb overtreden...ja, dan heeft 'iemand' (de rechter) dat recht! De buurman daarentegen weer niet.

Gewetensvraag: Als je je vanuit je hartsgesteldheid wilt houden aan de wetten van de bijbel, en die bijbel stelt dat je je op aarde aan de wetten van de aarde moet houden...zou je dan uit liefde voor je medemens toch dat brood stelen?

Ik kwam ook ff in die kerk..leuk he? Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 09:35
 
HANNAH810 schreef:
het volle/volledige is hier op aarde niet te bereiken, roady......

je kunt er uiteraard naar streven, maar je bereikt het pas in het hiernamaals.

het klinkt wel mooi zoals je je vraag stelt, en ik denk dat elke christen het graag zou willen hier op aarde, maar helaas, het zal niet lukken!!

al zou ik maar halverwege komen dan zou ik al blij zijn!!

Het klinkt een beetje alsof je het al hebt opgegeven...

Het "volle" dat is God zelf toch?
En Hij heeft zich toch bereikbaar gemaakt....

Maar dat bedoel je niet. Wat jij bedoelt is de volmaaktheid.
Dat is juist de opdracht die Jezus geeft:
"Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is (Matt 5:48)"

En "volmaakt" lees ik ook wel 's als "vol-ge-maakt"

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 4 maart 2013, 18:30
 
JOSSE955 schreef:
Erg interessante discussie dit.

De garantietermijn verloopt bij God zeker niet en je kunt bij God altijd te raden gaan in moeilijke situaties.
Wanneer je dat doet kan het antwoord op vele manieren komen, ik denk zelfs vanuit een niet-Christen.
God houd van iedere mens maar God houd te veel van iedere mens om die te laten wie hij/ zij is.
Ondanks dat je behouden bent vraagt God zeker van je om aan jezelf te werken.

Om terug te komen op de discussie, een deel van de bijbel is naar mijn mening inderdaad in zekere zin verouderd al kun je ook daar nog een hoop belangrijke informatie uit halen.
Met name het Nieuwe Testament en al helemaal Openbaringen zijn echter net zo up-to-date als de krant al weet je meteen wat er aan de hand is als je de krant leest terwijl je in de Bijbel toch echt even zult moeten puzzelen.
Zeker het hele boek Openbaringen gebeurd vandaag de dag maar morgen ook totdat Jezus terug komt.

In het Nieuwe Testament wordt gesproken over een nieuw gebod, heb God en je naaste lief als jezelf (dat is kortste versie), ik ben ervan overtuigt dat dit gebod altijd zal blijven geldden.
Het mooie van dit gebod is dat het als het ware alle eerdere geboden bevat, uit liefde voor je naaste ga je immers niet stelen of moorden.
Dit gebod is alleen niet makkelijk, het maakt het immers tamelijk onmogelijk om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen over of iemands daad zondig is (tenzij je steelt van een arme maar uit liefde handelent zul je dat niet doen).
Daardoor kun je dus ook niet zeggen dat iemand zondig is of niet.
Bij veel mensen valt dat verkeerd, veel mensen willen precies weten wat wel en niet mag en daarnaar kunnen handelen om vervolgens gaten in de wet te vinden die vervolgens benut kunnen worden.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat dit nog wel eens averechts kan werken, toen mijn opa die aan de andere kant van het land woonde erg ziek was hebben sommigen gezegt dat ik daar niet naartoe mocht gaan op zondag maar is het niet liefdevoller om een eenzame, zieke opa/ broeder te bezoeken en dan maar te reizen dan braaf te voet naar de kerk te gaan en daar een heel ritueel te doorlopen?
Gelukkig is God hier erg coulant in, als jij nou zo iemand bent die geen kerkdienst wil missen dan mag dat, doe het dan alsjeblieft uit liefde voor God.

Groetjes Josse

Het is heel wat dat je garantie bewijs niet verloopt bij God, maar hij vraagt wel of je niet in je zonde blijft hangen.
Er wordt nog al eens gezegd, gaat heen en zondig niet meer, anderzijds wordt ook wel gezegd God straft niet.
Dat geloof ik ook stellig, het is natuurlijk (niet altijd) wel zo, dat wanneer je in zonde blijft steken, je uiteindelijk je zelf straft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSSE955





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: maandag 4 maart 2013, 19:30
 
Het is niet zo dat God vergeeft en dat je daarom maar kan blijven zondigen, God wil dat we zoeken naar zoveel mogelijk zonde vrij leven.
Die zoektocht zal ons hele leven lang duren, een weg van vallen en opstaan, maar God is er altijd om ons overeind te helpen.
Ik heb zelf de nodige ellende meegemaakt in mijn leven en God was altijd bij mij, zijn liefde heb ik juist in die situaties gemerkt.

Groetjes Josse
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 4 maart 2013, 21:54
 
Luc 14 25 Vele scharen reisden met Hem mede, en Zich omkerende zeide Hij tot hen: 26 Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn.

Dus, wat lees ik hier; niets vergeven; als je ouders, broer het ernaar hebben gemaakt, is het zelfs een gebod.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 4 maart 2013, 23:24
 
SHANITA130 schreef:
Luc 14 25 Vele scharen reisden met Hem mede, en Zich omkerende zeide Hij tot hen: 26 Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn.

Dus, wat lees ik hier; niets vergeven; als je ouders, broer het ernaar hebben gemaakt, is het zelfs een gebod.....

Wie mij volgt, en niet breekt, met zijn vader moeder, en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs niet met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

Niet breekt met: is heel wat anders dan haten, haten is iets wat Jezus niet van ons vraagt, vergeven en lief hebben wel.

En eigenlijk houd ik er helemaal niet van om teksten uit de Bijbel te (mis) gebruiken, om een bepaald doel te bereiken voor een eigen gewin.
En vraag mij dan ook wel af, welk doel er mee bereikt wil worden, als je al wat, zou willen bereiken zet dan ook het hele verhaal neer, zo ruk je alles uit zijn verband.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op maandag 4 maart 2013, 23:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 4 maart 2013, 23:55
 
ROADY558 schreef:
Het klinkt een beetje alsof je het al hebt opgegeven...

Het "volle" dat is God zelf toch?
En Hij heeft zich toch bereikbaar gemaakt....

Maar dat bedoel je niet. Wat jij bedoelt is de volmaaktheid.
Dat is juist de opdracht die Jezus geeft:
"Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is (Matt 5:48)"

En "volmaakt" lees ik ook wel 's als "vol-ge-maakt"

Knipoog smiley

ik heb het zeker niet opgegeven;
ik hoef namelijk niet ZELF iets te bereiken; het is namelijk allemaal al volbracht door de Heere Jezus; Hij heeft ons bereikt.
Dat ik zelf niet meer hoef te streven naar een stuk volmaaktheid en volmaakt willen zijn, geeft een stuk ontspanning wanneer je je leven in de dienst van onze God wilt stellen.....

Persoonlijk doe ik wat mijn handen tegenkomen om te doen. Ik probeer dat naar eer en geweten te doen, maar ook daarin merk je dat medemensen je soms verkeerd begrijpen......
IK ben niet volmaakt, en zal dat dus in dit leven ook nooit worden, want ik ben een mens........ Pas na dit leven zal ik voor de troon van het Lam staan en ik hoop dan te horen; gij goede en GETROUWE dienstknecht, in WEINIG ben je GETROUW geweest........

- er staat niet; het RESULTAAT van je leven was verbluffend
- er staat niet; je hebt een VOLMAAKT leven gehad,
- er staat niet; je leven zag er aan de buitenkant VOORBEELDIG uit,
maar God kijkt hoe je intentie was; of je GETROUW door het leven ging.

dat troost me, wanneer ik soms terugkijk, en denk aan de investeringen die ik deed in mensen om me heen. Mensen/kinderen waarmee ik het contact (grotendeels) verloren ben.
Als jongere had ik dromen, die ik op latere leeftijd bij heb moeten stellen.
er is een dag geweest dat ik God met tranen in mijn ziel toeriep; God, ik voel me nutteloos, net als de vijgeboom; ik heb geen nut dan alleen maar om gerooid te worden. Mijn leven is nutteloos, mijn investeringen waren zinloos.
toen las ik wat er in Jesaja 49;4 staat; (ik geef het voor het gemak aan in mijn eigen woorden;)

maar Ik (Jezus) zei; ik heb voor niets hard gewerkt, mijn krachten nutteloos en voor niets besteed; MAAR mijn recht en mijn "werkloon" is bij God!

(zeg niet; God is me vergeten; zou een moeder haar zuigeling vergeten? nee toch?)


Dus;
al ben ik niet volmaakt, al ben ik gebrekkig, ziek, of wat dan ook;
God bewaart al onze werken en reinigt die tot vomaaktheid.

(sorry dat ik toch met wat teksten aankom, maar ik heb het idee dat er iemand hier op cm, worstelt met bepaalde dingen en dat ik dit op dit moment hier schrijven moet/mag voor een specifiek iemand; je werken/goede intenties zijn bekend bij Hem, al zie je jezelf nu, nu je niet werken kunt, als nutteloos.)


Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 5 maart 2013, 00:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 maart 2013, 09:16
 
HANNAH810 schreef:
ik heb het zeker niet opgegeven;
ik hoef namelijk niet ZELF iets te bereiken; het is namelijk allemaal al volbracht door de Heere Jezus; Hij heeft ons bereikt.
Dat ik zelf niet meer hoef te streven naar een stuk volmaaktheid en volmaakt willen zijn, geeft een stuk ontspanning wanneer je je leven in de dienst van onze God wilt stellen.....

Persoonlijk doe ik wat mijn handen tegenkomen om te doen. Ik probeer dat naar eer en geweten te doen, maar ook daarin merk je dat medemensen je soms verkeerd begrijpen......
IK ben niet volmaakt, en zal dat dus in dit leven ook nooit worden, want ik ben een mens........ Pas na dit leven zal ik voor de troon van het Lam staan en ik hoop dan te horen; gij goede en GETROUWE dienstknecht, in WEINIG ben je GETROUW geweest........

- er staat niet; het RESULTAAT van je leven was verbluffend
- er staat niet; je hebt een VOLMAAKT leven gehad,
- er staat niet; je leven zag er aan de buitenkant VOORBEELDIG uit,
maar God kijkt hoe je intentie was; of je GETROUW door het leven ging.

dat troost me, wanneer ik soms terugkijk, en denk aan de investeringen die ik deed in mensen om me heen. Mensen/kinderen waarmee ik het contact (grotendeels) verloren ben.
Als jongere had ik dromen, die ik op latere leeftijd bij heb moeten stellen.
er is een dag geweest dat ik God met tranen in mijn ziel toeriep; God, ik voel me nutteloos, net als de vijgeboom; ik heb geen nut dan alleen maar om gerooid te worden. Mijn leven is nutteloos, mijn investeringen waren zinloos.
toen las ik wat er in Jesaja 49;4 staat; (ik geef het voor het gemak aan in mijn eigen woorden;)

maar Ik (Jezus) zei; ik heb voor niets hard gewerkt, mijn krachten nutteloos en voor niets besteed; MAAR mijn recht en mijn "werkloon" is bij God!

(zeg niet; God is me vergeten; zou een moeder haar zuigeling vergeten? nee toch?)


Dus;
al ben ik niet volmaakt, al ben ik gebrekkig, ziek, of wat dan ook;
God bewaart al onze werken en reinigt die tot vomaaktheid.

(sorry dat ik toch met wat teksten aankom, maar ik heb het idee dat er iemand hier op cm, worstelt met bepaalde dingen en dat ik dit op dit moment hier schrijven moet/mag voor een specifiek iemand; je werken/goede intenties zijn bekend bij Hem, al zie je jezelf nu, nu je niet werken kunt, als nutteloos.)

Volgens mij hoef je hier niets in te vullen, ook als iemand ergens mee zou worstelen, er zijn genoeg instanties (ook kerkelijke) die dat perfect denken te kunnen.

Als iemand ergens mee zou worstelen, kan je e.v.t als die dat op prijs zou stellen, ook privé kunnen mailen, niet iedereen hoeft dat te weten
Dan nog dit, als het forum, een naslagwerk in de vorm van een boek zou uitbrengen, was die nog dikker als de dikke van Dalen geweest.
En de commentaren waarschijnlijk nog dikker, met als grootste commentaar, de nek te breken over al die citaten die in de bijbel staan.
Zonder dat er ook daadwerkelijk, inhoudelijke reacties in staan, waar een ander mee gebaad zou zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 maart 2013, 20:57
 
GERRIT084 schreef:
Volgens mij hoef je hier niets in te vullen, ook als iemand ergens mee zou worstelen, er zijn genoeg instanties (ook kerkelijke) die dat perfect denken te kunnen.


bedoel je dat delegeren naar kerkelijke instanties wat jou betreft DE oplossing zou zijn, Gerrit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2