ChristianMatch
 


Forum

Volgens het boekje, of is de Bijbel anders?
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 maart 2013, 21:46
 
HANNAH810 schreef:
bedoel je dat delegeren naar kerkelijke instanties wat jou betreft DE oplossing zou zijn, Gerrit?

Nee hoor, niet wat mij betreft, maar met al die ervaring deskundigen op cm, op bepaalde vlakken, kan je voor een iets neutraler antwoord, beter daar terecht.
Hoewel een mens er beter aan doet, zelf ergens een passende oplossing voor te zoeken, want concreet en los van welk onderwerp dan ook, niemand kan voor een ander, een passende oplossing bieden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 19:12
 
GERRIT084 schreef:
Wie mij volgt, en niet breekt, met zijn vader moeder, en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs niet met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

Niet breekt met: is heel wat anders dan haten, haten is iets wat Jezus niet van ons vraagt, vergeven en lief hebben wel.

En eigenlijk houd ik er helemaal niet van om teksten uit de Bijbel te (mis) gebruiken, om een bepaald doel te bereiken voor een eigen gewin.
En vraag mij dan ook wel af, welk doel er mee bereikt wil worden, als je al wat, zou willen bereiken zet dan ook het hele verhaal neer, zo ruk je alles uit zijn verband.

Er staat haten..., niet breken, dat maak jij ervan...NBG '51...

Als je ziet hoe sommigen kinderen gemeen zijn tegen ouders, en sommigen ouders tegen kinderen....of broer of zus heel gemeen tegen broer of zus....

Er staat ook; ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard, Mattheüs .34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Dus dat van ik ben zo blij en ik vergeef iedereen en heb mijn vijanden zoo lief en geef steeds mijn andere wang, ja, dat gaat alleen in bepaalde situaties op, en lang niet altijd. En is dus ook erg onbijbels om het zo van een kant te belichten er zijn ook een andere kanten.

Gewijzigd: negatief taalgebruik eruit gehaald.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 9 maart 2013, 17:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 19:29
 
SHANITA130 schreef:
Er staat haten..., niet breken, dat maak jij ervan...NBG '51...

Even overgenomen van NBV.nl, vertaalaantekeningen:

‘Breken met’ is de vertaling van het Griekse werkwoord miseô. In de NBG-vertaling 1951 werd vertaald met ‘haten’: ‘Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder ...’. Het Griekse werkwoord miseô is een krachtig woord. Hier wordt echter niet het actieve ‘haten’ van iemand of haat uitdragen jegens iemand bedoeld. De vertaling met ‘haten’ is hier te zwaar. Het gaat om de bereidheid om het meest dierbare op te geven, van minder belang te achten. Deze betekenis is ook in andere vertalingen soms te vinden. In Franse vertalingen wordt wel préférer, ‘voorkeur geven’, vertaald, en een Duitse vertaling heeft ‘gering achten’. In sommige andere vertalingen wordt de uitspraak nog sterker afgezwakt. Zo vertaalt Het Boek ‘Wie bij Mij wil horen, moet meer van Mij houden dan …’ (net als een Engelse vertaling: ‘love me more than ...’). Hier lijkt Lucas 14:26 te zijn aangepast aan Matteüs 10:37. Dit is echter weer een te zwakke vertaling van miseô.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 19:34
 
JANS221 schreef:
Even overgenomen van NBV.nl, vertaalaantekeningen:‘Breken met’ is de vertaling van het Griekse werkwoord miseô. In de NBG-vertaling 1951 werd vertaald met ‘haten’: ‘Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder ...’. Het Griekse werkwoord miseô is een krachtig woord. Hier wordt echter niet het actieve ‘haten’ van iemand of haat uitdragen jegens iemand bedoeld. De vertaling met ‘haten’ is hier te zwaar. Het gaat om de bereidheid om het meest dierbare op te geven, van minder belang te achten. Deze betekenis is ook in andere vertalingen soms te vinden. In Franse vertalingen wordt wel préférer, ‘voorkeur geven’, vertaald, en een Duitse vertaling heeft ‘gering achten’. In sommige andere vertalingen wordt de uitspraak nog sterker afgezwakt. Zo vertaalt Het Boek ‘Wie bij Mij wil horen, moet meer van Mij houden dan …’ (net als een Engelse vertaling: ‘love me more than ...’). Hier lijkt Lucas 14:26 te zijn aangepast aan Matteüs 10:37. Dit is echter weer een te zwakke vertaling van miseô.

Ik zei ook: Als je ziet hoe sommigen kinderen gemeen zijn tegen ouders, en sommigen ouders tegen kinderen....of broer of zus heel gemeen tegen broer of zus....

Dus niet haten zomaar, zonder redenen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 19:43
 
GERRIT084 schreef:
Nee hoor, niet wat mij betreft, maar met al die ervaring deskundigen op cm, op bepaalde vlakken, kan je voor een iets neutraler antwoord, beter daar terecht.
Hoewel een mens er beter aan doet, zelf ergens een passende oplossing voor te zoeken, want concreet en los van welk onderwerp dan ook, niemand kan voor een ander, een passende oplossing bieden.

dank je voor je uitleg, gerrit; nu is me duidelijk wat je bedoelt.

Ik ben het alleen niet helemaal eens met je stelling.
Hier op christianmatch kun je meningen van mensen naast elkaar zetten en lezen. Dat is mijns inziens ook de toegevoegde waarde van dit forum. Het lijkt me onnodig om alleen neutrale, deskundig verantwoordde berichten te plaatsen. Het is niet mijn bedoeling om passende oplossingen aan te dragen, ik gaf alleen een ervaring weer.

hannah...........niets volgens het boekje en helaas ook niet volmaakt volgens de bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 21:41
 
SHANITA130 schreef:
Er staat haten..., niet breken, dat maak jij ervan...NBG '51...

Als je ziet hoe sommigen kinderen gemeen zijn tegen ouders, en sommigen ouders tegen kinderen....of broer of zus heel gemeen tegen broer of zus....

Er staat ook; ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard, Mattheüs .34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Dus dat lieverige plakkerige en slijmerige gedoe, van ik ben zo blij en ik vergeef iedereen en heb mijn vijanden zoo lief en geef steeds mijn andere wang, ja, dat gaat alleen in bepaalde situaties op, en lang niet altijd. En is dus ook erg onbijbels om het zo van een kant te belichten er is ook een andere kant.


Wat het eerste betreft heb je gelijk als het om de NBG vertaling van 1951 betreft.
De mijne is de NBG vertaling 2004 althans de druk dan, de vertaling zal gerust iets eerder zijn geweest.

Dan dat plakkerige lieve slijmerig gedoe: heet denk ik vergeving.
En volgens mij niet evenredig aan de uitdrukkingen die jij zet, hoewel ik je boosheid wel snap, vind ik niet, dat je het zo goedkoop mag neerzetten.
Ook al zou je boos zijn op wie dan ook.

Je kan bv, proberen allen het oude testament te lezen en gebruiken, daar in mag veel meer, oog om oog, en tand om tand.
Daarin kan je vinden wat allemaal tot de mogelijkheden hoort, wat je evt kan doen uit wraak .

En daar was het weer, een reden waarom ik liever niet uit de Bijbel citeer of waarom ik liever ook geen Bijbel teksten gebruik.
De meesten op cm, lezen weer uit andere bijbel,s, drukken en uitgaven, vertalingen en soms ook parallel bijbel,s .
De ik weet het beter cultuur, en terwijl ze het allemaal anders beleven, eigenlijk zouden we het er bij moeten zetten, welke vertaling men gebruikt.
Maar ja, ben bang dat forum dan snel, uit gepiest is, en opgeheven wordt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 maart 2013, 15:47
 
JOL252 schreef:
"In Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij"...

Alles is dus al een feit. Lachende smiley

(Zucht, een lievelingstekst, vraag me alleen niet waar het staat.)


Handelingen 17:28 , pracht stukje uit de Bijbel

24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. 25 Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt. 26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” 29 Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht. 30 God slaat echter geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, 31 want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’
32 Toen ze hoorden van een opstanding van de doden dreven sommigen daar de spot mee, terwijl anderen zeiden: ‘Daarover moet u ons een andere keer nog maar eens vertellen.’ 33 Zo vertrok Paulus uit hun midden. 34 Toch sloten enkelen zich bij hem aan en aanvaardden het geloof, onder wie ook een Areopagiet, Dionysius, een vrouw die Damaris heette en nog een aantal anderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 maart 2013, 16:33
 
PIETER619 schreef:
Handelingen 17:28 , pracht stukje uit de Bijbel

24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. 25 Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt. 26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” 29 Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht. 30 God slaat echter geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, 31 want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’
32 Toen ze hoorden van een opstanding van de doden dreven sommigen daar de spot mee, terwijl anderen zeiden: ‘Daarover moet u ons een andere keer nog maar eens vertellen.’ 33 Zo vertrok Paulus uit hun midden. 34 Toch sloten enkelen zich bij hem aan en aanvaardden het geloof, onder wie ook een Areopagiet, Dionysius, een vrouw die Damaris heette en nog een aantal anderen.

De hele Bijbel is prachtig, en ik denk ook wel dat iedereen een Bijbel heeft los daar van heeft niet iedereen de zelfde druk.
De aanduiding waar iets staat is al genoeg, kan iedereen het zelf opzoeken, mocht daar behoefte aan zijn.
Als iedereen een citaat op forum gaat zetten, zonder een woord zelf ergens aan toe te voegen, kunnen we net zo goed naar de dicht bijzijnde kerk gaan, voor een Bijbel uurtje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 01:01
 
GERRIT084 schreef:
De hele Bijbel is prachtig, en ik denk ook wel dat iedereen een Bijbel heeft los daar van heeft niet iedereen de zelfde druk.
De aanduiding waar iets staat is al genoeg, kan iedereen het zelf opzoeken, mocht daar behoefte aan zijn.
Als iedereen een citaat op forum gaat zetten, zonder een woord zelf ergens aan toe te voegen, kunnen we net zo goed naar de dicht bijzijnde kerk gaan, voor een Bijbel uurtje.

dat is nog niet zo'n slecht idee, toch, gerrit?
(er zijn gekkere dingen te doen.........)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 03:50
 
HANNAH810 schreef:
dat is nog niet zo'n slecht idee, toch, gerrit?
(er zijn gekkere dingen te doen.........)

HEAR HEAR, maar wel de "goeie" Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 08:18
 
HANNAH810 schreef:
dat is nog niet zo'n slecht idee, toch, gerrit?
(er zijn gekkere dingen te doen.........)

Nee beslist niet.
Maar dat iemand een stelling in neemt, is goed, maar om vervolgens een hele pagina uit de Bijbel te plaatsen, is overdreven.
Terwijl er ergens anders op forum wordt verweten, dat iemand met teksten uit die zelfde Bijbel, iets zet, zonder een onderwerp te bespreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 08:59
 
GERRIT084 schreef:
Nee beslist niet.
Maar dat iemand een stelling in neemt, is goed, maar om vervolgens een hele pagina uit de Bijbel te plaatsen, is overdreven.
Terwijl er ergens anders op forum wordt verweten, dat iemand met teksten uit die zelfde Bijbel, iets zet, zonder een onderwerp te bespreken.

Helaas zie jij het verschil niet. de meesten gebruiken de teksten om hun doemdenkerij kracht bij te zetten en vergeten helaas waar het werkelijk om draait, gelijk Jol aangeeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 09:53
 
PIETER619 schreef:
Helaas zie jij het verschil niet. de meesten gebruiken de teksten om hun doemdenkerij kracht bij te zetten en vergeten helaas waar het werkelijk om draait, gelijk Jol aangeeft.

Ogenschijnlijk hou jij van herhalingen, die opmerking van die gene die je quote is van een week geleden, één opmerking.
Vervolgens zet je een heel stuk uit de Bijbel, die waarschijnlijk iedereen leest dan rest mij de vraag wat je daar mee wil zeggen, en bereiken.
Is het nu zo moeilijk, om eens te zetten wat je zelf wil, waar je heen wil, en wat je wilt zeggen?
Zonder de halve Bijbel te plaatsen, behalve wat zij zette, wat jij mooi vond?
Ik ben het wel met je eens dat er heel wat wordt gebruikt, om onderwerpen of eigen intentie kracht bij te zetten, maar daar hoef je zelf geen aanstoot aan te nemen.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 9 maart 2013, 09:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 10:06
 
GERRIT084 aan Pieter schreef:
Ogenschijnlijk hou jij van herhalingen, die opmerking van die gene die je quote is van een week geleden, één opmerking.
Vervolgens zet je een heel stuk uit de Bijbel, die waarschijnlijk iedereen leest dan rest mij de vraag wat je daar mee wil zeggen, en bereiken.
Is het nu zo moeilijk, om eens te zetten wat je zelf wil, waar je heen wil, en wat je wilt zeggen?
Zonder de halve Bijbel te plaatsen, behalve wat zij zette, wat jij mooi vond?
Ik ben het wel met je eens dat er heel wat wordt gebruikt, om onderwerpen of eigen intentie kracht bij te zetten, maar daar hoef je zelf geen aanstoot aan te nemen.

Smiley die vol vragen zit Gefrustreerde smiley Ik ben het draadje nu allang kwijt.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 9 maart 2013, 10:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 10:13
 
GERRIT084 schreef:
Ogenschijnlijk hou jij van herhalingen, die opmerking van die gene die je quote is van een week geleden, één opmerking.
Vervolgens zet je een heel stuk uit de Bijbel, die waarschijnlijk iedereen leest dan rest mij de vraag wat je daar mee wil zeggen, en bereiken.
Is het nu zo moeilijk, om eens te zetten wat je zelf wil, waar je heen wil, en wat je wilt zeggen?
Zonder de halve Bijbel te plaatsen, behalve wat zij zette, wat jij mooi vond?
Ik ben het wel met je eens dat er heel wat wordt gebruikt, om onderwerpen of eigen intentie kracht bij te zetten, maar daar hoef je zelf geen aanstoot aan te nemen.

Ik neem alleen aanstooot als men door die teksten Jezus in een kwaad daglicht stelt. Hij is door de Vader gezonden en Hem gehoorzaam geweest, moet je voor de aardigheid toch die topics eens beter gaan lezen, het doet zwwar afbreuk aan Zijn Overwinning aan het kruis en vooral Zijn Opstanding, dyu saan Gods Liefde voor ons door de Kwaaie God te verkondigen.

Voor de zoveelste keer wij hebben de Bijbel gekregen om het Goede te leren, gelijk door mijn geplaatste tekst te lezen is. Er staan waarschuwingen in de Bijbel, maar leer van Jezus en wat de ware betekenis is van wat Hij heeft gedaan voor ons. Simpele vraag wat kan gaan er gebeuren al straks een ieder (staat beschreven bij Zijn terugkomst)) weet wie Jezus is door Zijn Geest? Doet men het zefde als die ene misdadiger waarvan Jezus zegt "heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn"?


Laatst aangepast door
PIETER619
op zondag 10 maart 2013, 00:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 10:33
 
PIETER619 schreef:
Ik neem aeen aanstooot als men door die teksten Jezus in een kwaad daglicht stelt. Hij is door de Vader gezonden en Hem gehoorzaam geweest, moet je voor de aardigheid toch die topics eens beter gaan lezen, het doet zwwar afbreuk aan Zijn Overwinning aan het kruis en vooral Zijn Opstanding, dyu saan Gods Liefde voor ons door de Kwaaie God te verkondigen.

Voor de zoveelste keer wij hebben de Bijbel gekregen om het Goede te leren, gelijk door mijn geplaatste tekst te lezen is. Er staan waarschuwingen in de Bijbel, maar leer van Jezus en wat de ware betekenis is van wat Hij heeft gedaan voor ons. Simpele vraag wat kan gaan er gebeuren al straks een ieder (staat beschreven bij Zijn terugkomst)) weet wie Jezus is door Zijn Geest? Doet men het zefde als die ene misdadiger waarvan Jezus zegt "heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn"?

Het heeft weinig zin er een welles nietes spelletje van te maken.
En het heft ook weinig zin,lappen met teksten uit de Bijbel te plaatsen, dan rest mij de vraag waarom?
Waarschijnlijk om je eigen gedachte kracht bij te zetten, het had korter gekund, hoofdstuk aanduiding, met verzen of onderwerpen.
Van mijzelf uitgaande, lees ik het niet, of ik neem er een greep uit.

Iedereen beleeft en gelooft op zijn eigen manier, en we moeten (mogen) elkaar in eigen overtuiging laten (respecteren) staat ook gewoon in de Bijbel.
Wij mogen/moeten wel elkaar vermanen/leren juist met Gods woord te leven, maar wij mogen elkaar niet veroordelen, of beleren, wel onderwijzen.
Maar we mogen niet Gods woord, (mis)gebruiken om ons eigen woord kracht bij te zetten, en dat gebeurd maar al te vaak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 12:15
 
GERRIT084 schreef:
Het heeft weinig zin er een welles nietes spelletje van te maken.
En het heft ook weinig zin,lappen met teksten uit de Bijbel te plaatsen, dan rest mij de vraag waarom?
Waarschijnlijk om je eigen gedachte kracht bij te zetten, het had korter gekund, hoofdstuk aanduiding, met verzen of onderwerpen.
Van mijzelf uitgaande, lees ik het niet, of ik neem er een greep uit.

Iedereen beleeft en gelooft op zijn eigen manier, en we moeten (mogen) elkaar in eigen overtuiging laten (respecteren) staat ook gewoon in de Bijbel.
Wij mogen/moeten wel elkaar vermanen/leren juist met Gods woord te leven, maar wij mogen elkaar niet veroordelen, of beleren, wel onderwijzen.
Maar we mogen niet Gods woord, (mis)gebruiken om ons eigen woord kracht bij te zetten, en dat gebeurd maar al te vaak.

en toch doorgaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 12:38
 
PIETER619 schreef:
en toch doorgaan?

Volgens mij waren er al wat mensen een week door gegaan, en ga jij een week terug, dus gewoon door gaan kan eens een keer geen kwaad.
Daar kom je verder mee dan stil staan, ik krijg ook meer het gevoel bij Pieter zijn teksten stil te staan, dan wat er in Gods woord geschreven staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PATRIES300





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 15:59
 
Je moet een stuk tekst ook echt in zijn gehele context lezen. Aan wie waren die woorden gericht? Analyseer het verhaal voor je conclusies trekt.

Jezus sprak in het stukje over breken met familie tegen zijn dicipelen.
De vraag is dus of je die tekst voor jezelf zo letterlijk moet nemen.
Schaar je jezelf als een dicipel van Jezus? Dan mag je je aangesproken voelen.
Maar denk dat het voor een ieder van ons knap lastig wordt om als een echte dicipel van Jezus te leven, want dan wordt er wel meer dan alleen maar dat stukje van je gevraagd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 17:08
 
GERRIT084 schreef:
Wat het eerste betreft heb je gelijk als het om de NBG vertaling van 1951 betreft.
De mijne is de NBG vertaling 2004 althans de druk dan, de vertaling zal gerust iets eerder zijn geweest.

Dan dat plakkerige lieve slijmerig gedoe: heet denk ik vergeving.
En volgens mij niet evenredig aan de uitdrukkingen die jij zet, hoewel ik je boosheid wel snap, vind ik niet, dat je het zo goedkoop mag neerzetten.
Ook al zou je boos zijn op wie dan ook.

Je kan bv, proberen allen het oude testament te lezen en gebruiken, daar in mag veel meer, oog om oog, en tand om tand.
Daarin kan je vinden wat allemaal tot de mogelijkheden hoort, wat je evt kan doen uit wraak .

Ik heb het al gewijzigd in: Dus dat van ik ben zo blij en ik vergeef iedereen en heb mijn vijanden zoo lief en geef steeds mijn andere wang, ja, dat gaat alleen in bepaalde situaties op, en lang niet altijd. En is dus ook erg onbijbels om het zo van een kant te belichten er zijn ook een andere kanten.
En negatief taalgebruik eruitgehaald.



Quote:
En daar was het weer, een reden waarom ik liever niet uit de Bijbel citeer of waarom ik liever ook geen Bijbel teksten gebruik.
De meesten op cm, lezen weer uit andere bijbel,s, drukken en uitgaven, vertalingen en soms ook parallel bijbel,s .
De ik weet het beter cultuur, en terwijl ze het allemaal anders beleven, eigenlijk zouden we het er bij moeten zetten, welke vertaling men gebruikt.
Maar ja, ben bang dat forum dan snel, uit gepiest is, en opgeheven wordt

En ja vergeving daar waren we hier dacht ik al uit: als vergeving inhoud dat je de ander vergeeft, het niet aanrekend, en geen wrok en boosheid meer hebt, ja dan heb ik iedereen vergeven.

Ik zag vergeving als weer van harte met iemand omgaan, ja, als dat niet in het pakket hoeft te zitten, ja, dan is het, voor mij althans ook niet zo moeilijk.
Net Wat Jol een keer zei, dat je zo iemand die je hebt vergeven dan niet meer hoeft te zien want die kan in patronen zitten die dan schadelijk zijn, zoiets, het kwam er wel op neer.

Ja, dus dan heb je een ander verhaal; een wereld van verschil.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 9 maart 2013, 17:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PATRIES300





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 21:03
 
Quote:
Ik zag vergeving als weer van harte met iemand omgaan, ja, als dat niet in het pakket hoeft te zitten, ja, dan is het, voor mij althans ook niet zo moeilijk.
Net Wat Jol een keer zei, dat je zo iemand die je hebt vergeven dan niet meer hoeft te zien want die kan in patronen zitten die dan schadelijk zijn, zoiets, het kwam er wel op neer.

Dat heet verzoening, en kan volgen op vergeving. Maar dat hoeft niet altijd. Knipoog smiley Heel mooi als ook dat lukt, maar daar is soms gewoon teveel voor gebeurd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 23:45
 
PATRIES300 schreef:
Je moet een stuk tekst ook echt in zijn gehele context lezen. Aan wie waren die woorden gericht? Analyseer het verhaal voor je conclusies trekt.

Jezus sprak in het stukje over breken met familie tegen zijn dicipelen.
De vraag is dus of je die tekst voor jezelf zo letterlijk moet nemen.
Schaar je jezelf als een dicipel van Jezus? Dan mag je je aangesproken voelen.
Maar denk dat het voor een ieder van ons knap lastig wordt om als een echte dicipel van Jezus te leven, want dan wordt er wel meer dan alleen maar dat stukje van je gevraagd.

Dat wordt hier wel vaker gedaan, alleen dat stukje gebruiken wat je nodig hebt, dat is het zelfde als een krant kopen, en dan alleen de reclame lezen Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 10 maart 2013, 02:04
 
GERRIT084 schreef:
Dat wordt hier wel vaker gedaan, alleen dat stukje gebruiken wat je nodig hebt, dat is het zelfde als een krant kopen, en dan alleen de reclame lezen Gefrustreerde smiley


Yeah...... On topic maar weer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 10 maart 2013, 08:52
 
JOL252 schreef:
Yeah...... On topic maar weer?

Het is redelijk on topic, volgens het boekje (krant kan ook) of is de Bijbel anders?! Iets gebruiken zo het iemand zelf uitkomt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 10 maart 2013, 09:17
 
GERRIT084 schreef:
Het is redelijk on topic, volgens het boekje (krant kan ook) of is de Bijbel anders?! Iets gebruiken zo het iemand zelf uitkomt Knipoog smiley

En? Een zinvolle discussie tot nu toe? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 10 maart 2013, 09:36
 
JOL252 schreef:
En? Een zinvolle discussie tot nu toe? Knipoog smiley


Ja dat vond ik ook, geen strijdvaardige prikkelen tis zundag Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2