ChristianMatch
 


Forum

Homohuwelijk.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 20:52
 
C'est comme ca.

Zo is het.

Discussie gesloten me dunkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 21:07
 
MARCOVH807 schreef:
Er staat ook dat dit slechts een paar teksten zijn. Er staan er nog legio meer in.

Deze opmerking is geen antwoord op mijn vraag. Ik neem aan dat als je deze teksten plaatst, je er ook een bedoeling mee hebt. Dat er meer teksten zijn doet er niet toe.

MARCOVH807 schreef:
Deze stellingname en dan met name de laatste zin, slaat natuurlijk nog kant nog wal. Ik heb dit namelijk nooit gezegd. Ik heb alleen gezegd wat er in de Bijbel staat. Daarin staan ook duidelijk aangegeven dat een man een vrouw moet aanhangen en dus ook andersom.

Kun je uitleggen waarom mijn stellingname kant noch wal raakt? Mij lijkt het niet meer dan vanzelfsprekend dat je binnen een liefdesrelatie elkaar wilt beminnen.
Op de topic `` geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?`` schrijf je op dinsdag 27 augustus 2013, 21:17:

``God heeft dus in den beginne nooit de intentie gehad dat man en vrouw seks zouden hebben, echter vanwege de zondeval is het een noodzakelijk kwaad geworden om te kunnen voortplanten``.
Je zegt nu dat je aangegeven hebt dat dit in de Bijbel staat. Ik was er daarom ook van uitgegaan, dat je datgene wat jij in de Bijbel meende te lezen, ook zelf zou onderschrijven. Ik ben blij dat je nu toch tot een andere conclusie gekomen bent, lijkt mij wat gezonder. Het beleven en genieten van seksualiteit is geen noodzakelijk kwaad is, maar een groot goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 21:11
 
CORTAZAR588 schreef:
C'est comme ca.

Zo is het.

Discussie gesloten me dunkt.

In geen geval en zeker niet op basis hiervan. Zolang er nog mensen bestaan met een andersgeschapene geaardheid, zolang er nog medegelovigen zijn die ze buitensluiten en veroordelen, zolang er nog christelijke en islamitische potenrammers zijn, zolang er nog mensen zijn die namens God sprekend mijn andersgeaarde broeders en zusters in Christus de grond in trappen en beweren in liefde te handelen, gaat het door, net zo lang tot we deze mensen als gelijkwaardige christenen behandelen en ze zich thuis mogen voelen bij gelovigen en in het geloof dat ook hen zalig maakt.

Thomas, Christus stierf ook voor de fundamentalisten maar was het niet met ze eens.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 30 augustus 2013, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 21:41
 
THOMAS968 schreef:
In geen geval en zeker niet op basis hiervan. Zolang er nog mensen bestaan met een andersgeschapene geaardheid, zolang er nog medegelovigen zijn die ze buitensluiten en veroordelen, zolang er nog christelijke en islamitische potenrammers zijn, zolang er nog mensen zijn die namens God sprekend mijn andersgeaarde broeders en zusters in Christus de grond in trappen en beweren in liefde te handelen, gaat het door, net zo lang tot we deze mensen als gelijkwaardige christenen behandelen en ze zich thuis mogen voelen bij gelovigen en in het geloof dat ook hen zalig maakt.

Thomas, Christus stierf ook voor de fundamentalisten maar was het niet met ze eens.


Hier zeg ik amen op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 22:09
 
THOMAS968 schreef:
In geen geval en zeker niet op basis hiervan. Zolang er nog mensen bestaan met een andersgeschapene geaardheid, zolang er nog medegelovigen zijn die ze buitensluiten en veroordelen, zolang er nog christelijke en islamitische potenrammers zijn, zolang er nog mensen zijn die namens God sprekend mijn andersgeaarde broeders en zusters in Christus de grond in trappen en beweren in liefde te handelen, gaat het door, net zo lang tot we deze mensen als gelijkwaardige christenen behandelen en ze zich thuis mogen voelen bij gelovigen en in het geloof dat ook hen zalig maakt.

Thomas, Christus stierf ook voor de fundamentalisten maar was het niet met ze eens.


Dit is de ware geest van een Christen die ten diepste begrijpt wat het betekent Christus te volgen. De moed om dit te schrijven en zo te leven en het diepe meegevoel met het lijden van homo's en lesbo's die Christen zijn, door Thomas vind ik een bemoediging voor ons allemaal. Ook de bijdragen van Jans en Jol spreken van die moed.

Het is goed om hem openlijk bij te vallen en daarmee hem en degenen om wie dit gaat te ondersteunen.
En voor degenen die nog steeds aan de letter van de Bijbel vasthouden en voorbijgaan aan de dieperliggende betekenis van het Nieuwe Testament, Het Nieuwe Verbond: denk er nog eens goed over na wat Jezus vraagt van Zijn volgelingen. Probeer te bevatten wat dat impliceert.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op vrijdag 30 augustus 2013, 22:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 22:50
 
MIEKE364 schreef:
Dit is de ware geest van een Christen die ten diepste begrijpt wat het betekent Christus te volgen. De moed om dit te schrijven en zo te leven en het diepe meegevoel met het lijden van homo's en lesbo's die Christen zijn, door Thomas vind ik een bemoediging voor ons allemaal. Ook de bijdragen van Jans en Jol spreken van die moed.

Het is goed om hem openlijk bij te vallen en daarmee hem en degenen om wie dit gaat te ondersteunen.
En voor degenen die nog steeds aan de letter van de Bijbel vasthouden en voorbijgaan aan de dieperliggende betekenis van het Nieuwe Testament, Het Nieuwe Verbond: denk er nog eens goed over na wat Jezus vraagt van Zijn volgelingen. Probeer te bevatten wat dat impliceert.

Het is goed om deze boodschap bij te vallen. Ik denk dat het nog verder gaat behalve dit:
quote Thomas: net zo lang tot we deze mensen als gelijkwaardige christenen behandelen en ze zich thuis mogen voelen bij gelovigen en in het geloof dat ook hen zalig maakt namelijk dat wij net zo goed ons thuis mogen voelen bij onze anders geaarde medegelovige. Thuiskomen bij elkaar en zo Gods gezin vormen waar ieder zich veilig voelt en onvoorwaardelijk geaccepteerd. In die veiligheid kunnen we ons als we kwetsbaar zijn juist daarin beschermd voelen en weten we ook dat we elkaar niet af zullen vallen.

"Zolang" moeten we doorgaan voor gelijkwaardigheid en gerechtigheid.
I have a dream van M.L. King schiet me te binnen... ik denk dat het die strijd opnieuw is... waar mensen in Gods heilige naam, mensen van een andere huidskleur ijskoud afwezen als duivelsgebroed en minderwaardig... zolang er overeenkomstige kwesties zijn is het "Uw koninkrijk kome" een droom waar het gaat om het verwezenlijken NU.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 30 augustus 2013, 22:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 22:55
 
MIEKE364 schreef:
Dit is de ware geest van een Christen die ten diepste begrijpt wat het betekent Christus te volgen. De moed om dit te schrijven en zo te leven en het diepe meegevoel met het lijden van homo's en lesbo's die Christen zijn, door Thomas vind ik een bemoediging voor ons allemaal. Ook de bijdragen van Jans en Jol spreken van die moed.

Het is goed om hem openlijk bij te vallen en daarmee hem en degenen om wie dit gaat te ondersteunen.
En voor degenen die nog steeds aan de letter van de Bijbel vasthouden en voorbijgaan aan de dieperliggende betekenis van het Nieuwe Testament, Het Nieuwe Verbond: denk er nog eens goed over na wat Jezus vraagt van Zijn volgelingen. Probeer te bevatten wat dat impliceert.

Pardon, ik vind dat het in de huidige maatschappij van veel meer moed getuigt om homosexualiteit als ZONDE te blijven benoemen. En misschien ook wel hier, gezien de vileine heftigheid die hier tentoongespreid wordt. De bewijsteksten in de Bijbel die homofilie veroordelen zijn m.i. overduidelijk. Indien gewenst kan ik ze wel even opzoeken....

Het grote probleem is dat mensen zich niet door (Bijbelse) feiten laten corrigeren, maar er van alles bijverzinnen om het gewenste standpunt te kunnen blijven aanhangen. En dat doen zowel 'voor' als 'tegenstanders'.

Wat betreft de zogenaamde diepere betekenis van het NT die de letterknechten niet zouden verstaan (krasse veroordeling, al geldt het idd wel voor letterknechten), Jezus eindigt in het geval van de overspelige vrouw met te zeggen ZONDIG NIET MEER, Hij keurde de zondige levenswijze van de vrouw dus beslist niet goed. Ik ben van mening dat de diepere laag hierin is, dat Hij dit ook tegen een praktiserende homosexueel zou kunnen zeggen.

De grote vraag is in hoeverre we de Bijbel voor Gods Woord aanvaarden. Indien niet voor 100%, dan maar shoppen naar eigen inzichten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 22:59
 
THOMAS968 schreef:
In geen geval en zeker niet op basis hiervan. Zolang er nog mensen bestaan met een andersgeschapene geaardheid, zolang er nog medegelovigen zijn die ze buitensluiten en veroordelen, zolang er nog christelijke en islamitische potenrammers zijn, zolang er nog mensen zijn die namens God sprekend mijn andersgeaarde broeders en zusters in Christus de grond in trappen en beweren in liefde te handelen, gaat het door, net zo lang tot we deze mensen als gelijkwaardige christenen behandelen en ze zich thuis mogen voelen bij gelovigen en in het geloof dat ook hen zalig maakt.

Dan kunnen we dus toch wel stoppen. Ik ken persoonlijk veel mensen die homosexualiteit afkeuren, maar de homosexuele medemens zien als ieder ander. En alhoewel ik in de zogenaamde 'rechtse' kringen verkeer, ik ken niemand die de zaken die jij noemt goedkeurt, laat staan uitvoert.


Laatst aangepast door
FREEK734
op zaterdag 31 augustus 2013, 21:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:00
 
FREEK734 schreef:
Pardon, ik vind dat het in de huidige maatschappij van veel meer moed getuigt om homosexualiteit als ZONDE te blijven benoemen. En misschien ook wel hier, gezien de vileine heftigheid die hier tentoongespreid wordt. De bewijsteksten in de Bijbel die homofilie veroordelen zijn m.i. overduidelijk. Indien gewenst kan ik ze wel even opzoeken....

Het grote probleem is dat mensen zich niet door (Bijbelse) feiten laten corrigeren, maar er van alles bijverzinnen om het gewenste standpunt te kunnen blijven aanhangen. En dat doen zowel 'voor' als 'tegenstanders'.

Wat betreft de zogenaamde diepere betekenis van het NT die de letterknechten niet zouden verstaan (krasse veroordeling, al geldt het idd wel voor letterknechten), Jezus eindigt in het geval van de overspelige vrouw met te zeggen ZONDIG NIET MEER, Hij keurde de zondige levenswijze van de vrouw dus beslist niet goed. Ik ben van mening dat de diepere laag hierin is, dat Hij dit ook tegen een praktiserende homosexueel zou kunnen zeggen.

De grote vraag is in hoeverre we de Bijbel voor Gods Woord aanvaarden. Indien niet voor 100%, dan maar shoppen naar eigen inzichten?

Zou het ? Om eerlijk te zijn ben ik gepokt en gemazeld in het gedachtegoed wat jij hier aanhaalt.. en ik heb er niet veel liefde van geleerd. Sinds ik zelf ontdekt en ervaren heb hoe ongelooflijk trouw God is in elke omstandigheid, wat een echte Vriend Jezus is... ben ik de mening toegedaan dat het soms heel anders is als wij tot dan toe verstaan hebben en overgenomen uit "de leer".


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 30 augustus 2013, 23:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:02
 
JOL252 schreef:
Zou het ? Om eerlijk te zijn ben ik gepokt en gemazeld in het gedachtegoed wat jij hier aanhaalt.. en ik heb er niet veel liefde van geleerd. Sinds ik zelf ontdekt en ervaren heb hoe ongelooflijk trouw God is in elke omstandigheid, wat een echte Vriend Jezus is... ben ik de mening toegedaan dat het soms heel anders is als wij tot dan toe verstaan hebben en overgenomen uit "de leer".

Maar wat kunnen we daar concreet mee, Heb je Bijbelse voorbeelden of moeten we maar naar eigen licht en intuitie gaan handelen en leven?


Laatst aangepast door
FREEK734
op vrijdag 30 augustus 2013, 23:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:03
 
[quote=FREEK734]

"goedkeurt noch uitvoert".... hoe weet je dat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:04
 
FREEK734 schreef:
Maar wat kunnen we daar concreet mee, Heb je Bijbelse voorbeelden of moeten we maar naar eigen licht en intuitie gaan handelen en leven?

Ik verwijs je voor het gemak maar even naar andere bijdragen in dit topic, zoals woensdag geplaatst door Anna.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 30 augustus 2013, 23:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:17
 
JOL252 schreef:
Ik verwijs je voor het gemak maar even naar andere bijdragen in dit topic, zoals woensdag geplaatst door Anna.
Wel wat gemakkelijk, maar dan zal ik daar op reageren, en dan niet op basis van eigen inzichten maar obv de bijbel:

Zie bijv. 1 Joh. 2 vers 2-5
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn

Ik kan mij het standpunt van Anna, als ik het goed interpreteer, en van anderen hier bijna niet voorstellen. Weten dat homosexualiteit zondig is, maar toch zeggen dat het 'moet kunnen'. Zet hier iets anders voor in de plaats, bijv. diefstal, roddel, of overspel, moet het dan ook kunnen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:40
 
Freek:

En misschien ook wel hier, gezien de vileine heftigheid die hier tentoongespreid wordt.

Ik vind het prima als je het me me oneens bent maar de term vilein is ongepast.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 30 augustus 2013, 23:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 23:55
 
THOMAS968 schreef:
Freek:

En misschien ook wel hier, gezien de vileine heftigheid die hier tentoongespreid wordt.

Ik vind het prima als je het me me oneens bent maar de term vilein is ongepast.


Thomas

Eens. Ik vond vilein wel een mooi woord maar dacht dat het zoiets als 'een klein beetje subtiel gemeen" betekende, een discussie die ik overigens niet schuw al zoek ik ze niet . de inhoud is echter wat heftiger en betekent ook boosaardig/laag en dat is teveel gezegd. Neem ik bij deze terug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 00:23
 
FREEK734 schreef:
Maar wat kunnen we daar concreet mee, Heb je Bijbelse voorbeelden of moeten we maar naar eigen licht en intuitie gaan handelen en leven?


Zou het niet iets zijn als we daar eens niets mee moeten. Zou het niet iets zijn wanneer we de ander hierin hun eigen proces gunnen? God is God genoeg om duidelijk te maken wat in iemands leven naar Zijn wil is of niet.

Heb God lief bovenal en je naaste als jezelf. Daar hebben we meer dan genoeg werk aan en weerhoudt ons van preken en mensen pressen te veranderen. Dat heet geen liefde maar manipulatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 00:31
 
JOL252 schreef:
Zou het niet iets zijn als we daar eens niets mee moeten. Zou het niet iets zijn wanneer we de ander hierin hun eigen proces gunnen? God is God genoeg om duidelijk te maken wat in iemands leven naar Zijn wil is of niet.

Heb God lief bovenal en je naaste als jezelf. Daar hebben we meer dan genoeg werk aan en weerhoudt ons van preken en mensen pressen te veranderen. Dat heet geen liefde maar manipulatie.

We hebben een discussie, even zien over eeeeehmmm... het homohuwelijk! Dan mag je daar je mening over geven. Over pressen en veranderen heb ik het niet, dat werkt zowieso niet natuurlijk. Nooit niet en tegenwoordig nog iets minder. Veranderen (bekeren) is idd iets wat God doet conform Zijn Woord.
En aanvullend: de kerk als instituut moet natuurlijk haar homosexuele leden niet in de kou laten staan maar ze Bijbels onderwijs geven. Het is haar opdracht om ook in dit opzicht te vermanen indien noodzakelijk, maar ook te vertroosten bij de eenzame, moeilijke en onbegrepen strijd die er vaak zal zijn.


Laatst aangepast door
FREEK734
op zaterdag 31 augustus 2013, 00:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 00:58
 
FREEK734 schreef:
Wel wat gemakkelijk, maar dan zal ik daar op reageren, en dan niet op basis van eigen inzichten maar obv de bijbel:

Zie bijv. 1 Joh. 2 vers 2-5
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn

Ik kan mij het standpunt van Anna, als ik het goed interpreteer, en van anderen hier bijna niet voorstellen. Weten dat homosexualiteit zondig is, maar toch zeggen dat het 'moet kunnen'. Zet hier iets anders voor in de plaats, bijv. diefstal, roddel, of overspel, moet het dan ook kunnen?


Als je mij woorden in de mond legt, moet je ook zeker weten dat ik die heb uitgesproken.

Dus geen correcte interpretatie!


En daarnaast :

Johannes spreekt hier over Jezus en de geboden die Hij gegeven heeft.

Is dat niet meer en minder dan:
En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Schrijft Paulus niet dat wij niet meer onder de wet van het oud testament leven?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 01:18
 
THOMAS968 schreef:
In geen geval en zeker niet op basis hiervan. Zolang er nog mensen bestaan met een andersgeschapene geaardheid, zolang er nog medegelovigen zijn die ze buitensluiten en veroordelen, zolang er nog christelijke en islamitische potenrammers zijn, zolang er nog mensen zijn die namens God sprekend mijn andersgeaarde broeders en zusters in Christus de grond in trappen en beweren in liefde te handelen, gaat het door, net zo lang tot we deze mensen als gelijkwaardige christenen behandelen en ze zich thuis mogen voelen bij gelovigen en in het geloof dat ook hen zalig maakt.

Thomas, Christus stierf ook voor de fundamentalisten maar was het niet met ze eens.

Ook een amen van mij hier op.
Men heeft nog steeds niet in de gaten warom Jezus hier is gekomen en hoe Hij ons heeft voorgeleefd. ook wat Hij allemaal heeft gezegd deert hun nie, men heeft misschien een verkeerde bril op en weet nog niet dat we een God van Liefde hebben en hangen nog te vel het OT aan.

Wat men zegt doet men niet en blijven zo toch veroordelend bezig en zo de plaats van God te menen mogen overnemen. Ook gaat en voorbij aan het feit dat Jezus zegt oordeel niet opdat gij niet veroordele worde, doet hun niets.

Als men met de Bijbel in de hand zijn naaste veroordeelt cq verloochend, waar is men dan werkelijk mee bezig?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 02:14
 
ANNA415 schreef:
Als je mij woorden in de mond legt, moet je ook zeker weten dat ik die heb uitgesproken.

Dus geen correcte interpretatie!


En daarnaast :

Johannes spreekt hier over Jezus en de geboden die Hij gegeven heeft.

Is dat niet meer en minder dan:
En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Schrijft Paulus niet dat wij niet meer onder de wet van het oud testament leven?!

Sorry Anna, er werd naar jou verwezen, vandaar mijn poging jouw bijdrage te interpreteren. Wil je dan vertellen wat je wel bedoelt? Dat je niet mag oordelen? Daar ben ik het helemaal mee eens.

Wat verder betreft: je geeft een samenvatting van de geboden waarvan Jezus in Mattteus 5 zegt:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.


En Paulus zegt in Romeinen 6:
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

Kortom, onder de genade worden al de geboden gedaan uit liefde en dankbaarheid, maar wet blijft wet en zonde zonde. Zie ook 1 Tim 1: 9 en 10 in dit verband.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 08:12
 
FREEK734 schreef:
Sorry Anna, er werd naar jou verwezen, vandaar mijn poging jouw bijdrage te interpreteren. Wil je dan vertellen wat je wel bedoelt? Dat je niet mag oordelen? Daar ben ik het helemaal mee eens.

Wat verder betreft: je geeft een samenvatting van de geboden waarvan Jezus in Mattteus 5 zegt:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.


En Paulus zegt in Romeinen 6:
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

Kortom, onder de genade worden al de geboden gedaan uit liefde en dankbaarheid, maar wet blijft wet en zonde zonde. Zie ook 1 Tim 1: 9 en 10 in dit verband.

In het stuk van woensdag reageer ik slechts op het feit dat ik niet eens ben dat het verhaal van de rijke jongeling om geprojecteerd wordt naar homoseksualiteit.

Verder als je je aan Matt 5 wilt vasthouden (wat van mij mag hoor) om de wetten uit het Oude Testament over homoseksualiteit rechtsgeldig te laten zijn. Leg mij dan eens uit: houd jij je dan nog aan alle wetten? (nb wanneer heb jij voor het laatst iemand gestenigd, en je hebt geen profielfoto, dus ik neem aan dat je een baard hebt)
Tevens nee Jezus gooit de wet niet aan de kant (zou niet kunnen want Hij is en Jood en Zoon van God), maar Hij vervult hem. Snap je wat dit betekend.
Hij zegt niet: jongens lastig he die wetten, we stoppen er maar mee. Die pagina's scheuren we uit de bijbel.
Hij vervult de wet. Alle regels komt Hij na (vervult Hij) omdat wij dat nooit kunnen, opdat wij onder de genade mogen leven.

Moeten wij er dan maar op los leven? Nee! Maar dat bedoelde ik met de 2 liefde geboden. Dat zijn de geboden die de christenen zijn opgelegd.
Zie verder in het nieuwe testament de discussie tussen de apostelen of heidenen zich aan de joodse wetten moesten houden.

Tevens hier een link met een andere zienswijze op de in dit topic veelvuldig aangehaalde homo teksten
http://www.tvandijk.nl/wp-content/uploads/2012/11/Homoseksualiteit-zondig-welnee.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 08:56
 
FREEK734 schreef:
Pardon, ik vind dat het in de huidige maatschappij van veel meer moed getuigt om homosexualiteit als ZONDE te blijven benoemen. En misschien ook wel hier, gezien de vileine heftigheid die hier tentoongespreid wordt. De bewijsteksten in de Bijbel die homofilie veroordelen zijn m.i. overduidelijk. Indien gewenst kan ik ze wel even opzoeken....

Je zegt het goed: mijns inziens. Dat betekent: naar jouw mening, zoals jij het ziet, volgens jou. Naast jouw mening bestaan er ook nog andere meningen. Er zijn zelfs christenen met een totaal andere mening.

FREEK734 schreef:
Het grote probleem is dat mensen zich niet door (Bijbelse) feiten laten corrigeren, maar er van alles bijverzinnen om het gewenste standpunt te kunnen blijven aanhangen. En dat doen zowel 'voor' als 'tegenstanders'.

Kun je je zin: Het grote probleem is dat mensen zich niet door (Bijbelse) feiten laten corrigeren…… wat nader uitleggen en dan vooral wat je bedoelt met Bijbelse feiten?

FREEK734 schreef:
Wat betreft de zogenaamde diepere betekenis van het NT die de letterknechten niet zouden verstaan (krasse veroordeling, al geldt het idd wel voor letterknechten), Jezus eindigt in het geval van de overspelige vrouw met te zeggen ZONDIG NIET MEER, Hij keurde de zondige levenswijze van de vrouw dus beslist niet goed. Ik ben van mening dat de diepere laag hierin is, dat Hij dit ook tegen een praktiserende homosexueel zou kunnen zeggen.

De grote vraag is in hoeverre we de Bijbel voor Gods Woord aanvaarden. Indien niet voor 100%, dan maar shoppen naar eigen inzichten?

Als Jezus tegen een overspelige vrouw zegt: ``ga heen en zondig niet meer``, zou je, zoals jij denkt, inderdaad het woord overspel door elk woord kunnen vervangen, waarvan jij vindt dat het zonde is. Maar het gaat hier om een overspelige vrouw, niet om een lesbische vrouw!

De zin: ``Gaat heen en zondig niet meer``, is echter ook niet de essentie van dit verhaal. De geestelijke leiders van het volk, brengen hier zonder ook maar de minste vorm van mededogen, ontferming en liefde een vrouw bij Jezus. Ze wordt in het openbaar vernederd en te schande gezet. Vervolgens herinneren ze Jezus er aan dat volgens de wet, er nu wel gestenigd moet worden. Jezus, laat zien dat hij deze liefdeloze houding afkeurt. Hij komt op voor haar die geen stem heeft, voor haar die men wilde stenigen. Het was natuurlijk wel vervelend dat stenigen...... maar ja, God wou het nu eenmaal zo, het stond toch echt zo in de wet, de bewijsteksten waren toch duidelijk? En indien gewenst konden ze voor Jezus die teksten wel even opzoeken. En de wet is toch Gods Woord en dat aanvaarden wij toch voor 100%?

Maar Jezus antwoordde……………………


Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 31 augustus 2013, 09:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 10:15
 
FLIKKER DIE BIJBEL OVERBOORD (of leer begrijpend lezen) EN NEEM JEZUS ALS VOORBEELD[b]
Hij had een hekel aan de meeste wetgeleerden en farizeeërs, vooral omdat die precies wisten wat waar geschreven stond. ook vandaag de dag zegt Hij nog steeds, "volg Mij", neem dan wat dat voor consequenties met zich mee brengt voor lief en leef. Als je dat doet gebruik dan pas de Bijbel als leerboek en stap af van Gods troon om anderen met de Bijbel wel even op hun fouten te wijzen.

de waardeloze reactie van, dan kan ik mijn hele leven zondig leven en op het laatst me bekeren, men dus Jezus erg tekort doet en Hem dus niet lief wil hebben. Kan Hij dan Zijn woorden: "Ik heb u niet gekend" dan uitspreken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 12:14
 
PIETER619 schreef:
FLIKKER DIE BIJBEL OVERBOORD (of leer begrijpend lezen) EN NEEM JEZUS ALS VOORBEELD[b]
Hij had een hekel aan de meeste wetgeleerden en farizeeërs, vooral omdat die precies wisten wat waar geschreven stond. ook vandaag de dag zegt Hij nog steeds, "volg Mij", neem dan wat dat voor consequenties met zich mee brengt voor lief en leef. Als je dat doet gebruik dan pas de Bijbel als leerboek en stap af van Gods troon om anderen met de Bijbel wel even op hun fouten te wijzen.

de waardeloze reactie van, dan kan ik mijn hele leven zondig leven en op het laatst me bekeren, men dus Jezus erg tekort doet en Hem dus niet lief wil hebben. Kan Hij dan Zijn woorden: "Ik heb u niet gekend" dan uitspreken?

Ook al ben je het totaal niet met elkaar eens, blijf respectvol naar elkaar toe. Jezus had veel geduld met mensen. Met de botte bijl bereik je niks.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 12:48
 
MIEKE364 schreef:
Dit is de ware geest van een Christen die ten diepste begrijpt wat het betekent Christus te volgen. De moed om dit te schrijven en zo te leven en het diepe meegevoel met het lijden van homo's en lesbo's die Christen zijn, door Thomas vind ik een bemoediging voor ons allemaal. Ook de bijdragen van Jans en Jol spreken van die moed.

Het is goed om hem openlijk bij te vallen en daarmee hem en degenen om wie dit gaat te ondersteunen.
En voor degenen die nog steeds aan de letter van de Bijbel vasthouden en voorbijgaan aan de dieperliggende betekenis van het Nieuwe Testament, Het Nieuwe Verbond: denk er nog eens goed over na wat Jezus vraagt van Zijn volgelingen. Probeer te bevatten wat dat impliceert.


Enige relativering kan geen kwaad Mieke....Ware christenen zijn in mijn ogen mensen in China of weet ik waar die met gevaar van eigen leven kerkdiensten bezoeken of hun geloof belijden. Dan spreek je van moed hebben.Niet mensen die hun mening over iets op een datingsite zetten.... Dan vertonen andersdenkenden ook moed want die durven hun mening hier ook neer te zetten en ik geloof oprecht dat zij ook in dezelfde God geloven..........alleen hebben zij een andere visie en dat is niet verboden.....En dat is juist het mooie van CM, de discussie, ook al gaat dat er wel eens pittig aan toe.....en kan je jezelf niet voorstellen dat mensen zo hun geloof beleven maar om ze dan aan te vallen in hun Christen zijn vind ik zelf wat pijnlijk om te lezen.......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 31 augustus 2013, 12:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 12:49
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Ook al ben je het totaal niet met elkaar eens, blijf respectvol naar elkaar toe. Jezus had veel geduld met mensen. Met de botte bijl bereik je niks.

Redactie CM

Hopelijk viel deze wel op, waarom blijft men willens en wetens Jezus werk in de vernieling helpen met vrachten aan Bijbelteksten. Hij bepaald (als hij terug komt) wi emet Hem mee mogen naar de Hemel. Wij mogen onder geen beding aansprak maken door teksten op te zoeken waar we anders denkende cq geaarden.

Wij mogen alleen leren uit Gods Woord en kunnen geen enkel recht (ook afkraken homo's) op grond van Bijbelteksten doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 18:57
 
Wat is het toch ene hardnekkige leugen,die maar blijft rondzoemen,dat men homo s afkraakt, veroordeelt,poten ramt en wat dies meer zijn,wanneer ik of een andere recensent, duidelijk maakt dat de homoseksuele levenshouding en uitvoering daarvan,een abominatie is.

Dan is toch de spreuk: de barmhartigheid der goddelozen is wreed, net zo ongepast ?
Waarom is de vrijzinnige bijbelinterpretatie wel redelijk,maar de rechtzinnige niet?

Is er hier een hetze tegen homo s gaande?
Ik dacht het niet....wel een uitwisseling van standpunten.

En de bijbel weggooien kan altijd nog.......
Maar dan kunnen ook het zo goed een koran gaan lezen.
Of Mein Kampf van Hitler en dat als woord van ene God gaan bezien.
Of Friedrich von Nietsche als verlichte denker en filosoof gelijk geven.

Dan is het niet belangrijk wat er staat geschreven.....maar wat wij voelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 20:42
 
[quote=JANS221]Kun je je zin: Het grote probleem is dat mensen zich niet door (Bijbelse) feiten laten corrigeren…… wat nader uitleggen en dan vooral wat je bedoelt met Bijbelse feiten?

Jawel, er zijn tal van theologen die niet in de zondeval geloven, in de maagdelijke geboorte van Maria, in de opstanding van Christus nog in de hel.

[i]Als Jezus tegen een overspelige vrouw zegt: ``ga heen en zondig niet meer``, zou je, zoals jij denkt, inderdaad het woord overspel door elk woord kunnen vervangen, waarvan jij vindt dat het zonde is. Maar het gaat hier om een overspelige vrouw, niet om een lesbische vrouw!

Zou Jezus een man die homosexualiteit gepraktiseerd had dan wel veroordeeld hebben vlgs. de joodse wet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEK734





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 20:46
 
Ik reageer op wat hoofdlijnen maar wil niet alles uitputtend neerschrijven. Pogingen daartoe hebben al heel wat boeken opgeleverd en je mag er zelf ook wel wat moeite voor doen als je het echt interesseert. Verder, gezien de wat felle reacties waarbij soms wel erg neerbuigend gesproken worden over ‘hun die oordelen’ etc.. Dat getuigt wel van een heel eenzijdig en beperkt beeld tov ‘fundamentalisten’, het gaat mij alleen om de Bijbelse lijn, ik voel mij geen haar beter dan welke homosexueel, dief, moordenaar of heilige dan ook. We zijn immers allemaal zondaren en zijn allen ‘van dezelfde lap gescheurd’ en ‘derven de heerlijkheid Gods’. Ik oordeel geen mensen maar discussieer over een zaak omdat hier zo te zien behoefte aan bestaat. Maar ik hanteer de Bijbel wel als bron en uitgangspunt. Met mensen die dat niet doen heeft discussie op een Christelijk podium geen zin en dan wordt de discussie ook heel anders aangezien de Bijbel dan geen middel is om anderen te overtuigen.

1. Christus blijft de zonden scherp veroordelen, Veel ‘verzachtingen’ die hier worden aangevoerd vind ik niet sterk. Ja, hij veroordeelde de vrouw niet, gelukkig niet! Want dat is toch de hoop en verwachting van ieder christen: Jezus at met tollenaren en zondaren en op de veroordelende vraag van de Farizeeers zegt hij dat de tollenaren en zondaren ziek zijn en de Medicijnmeester van node hebben (mattheus 9:12) en dat hij niet gekomen is voor de zichzelf rechtvaardigende farizeeers, maar tot zondaars tot bekering. De farizeeers wilden door het handhaven van de wet zalig worden, achten zichzelf daardoor goed genoeg voor de hemel maar Jezus breekt dat keer op keer af. Het is Jezus ‘werk’ om zondaren te bekeren, tot Zichzelf door het geloof in Hem (Joh 5) maar niet om ze daarna voort te laten leven alsof er niets gebeurt is! Als je de evangeliën leest wordt dat toch wel duidelijk. En lees bijv. wat Paulus hierover zegt in Romeinen 6. Christus geeft een samenvatting van de wet waarbij Gods wet verder volkomen gehandhaafd blijft zoals ik eerder uit matth 5 noemde.. Als je Christus liefhebt wil je zijn geboden uit liefde onderhouden, zonder ben je er niet alleen niet toe in staat, maar begrijp je ze ook niet (Mat 11:25).
2. Homosexualiteit is geen zonde. Er zijn toch diverse andere wetten die niet meer gehouden worden? Hier kan ik natuurlijk slechts beknopt reageren. Zowiezo zijn er de burgerlijke wetten die alleen voor Israel, of voor de overheid gelden. Niemand mag natuurlijk individueel een vrouw (of man) stenigen, dat mocht in Israel ook alleen de ‘wettige’ overheid. En daarnaast golden deze burgerlijke wetten m.i. alleen voor Israel, voor zover er in het NT niet op teruggegrepen wordt. Verder heb je wel universeel geldende zedelijke wetten die ook nu gelden. Waar we het vast wel over eens zijn: de 10 geboden mbt op bijv. hoererij, diefstal etc die ook in het NT herhaaldelijk als zonde genoemd worden. Er zijn zaken die wat moeilijker liggen, bijv. onder invloed van een veranderende cultuur zoals homosexualiteit. Maar aangezien deze ook in het NT op diverse plaatsen duidelijk veroordeeld worden voor mij geen grijs gebied. Als ik de tegengestelde theologische onderbouwing lees, dan vind ik dat nou vormen van puur inlegkunde, als is het in een enkel geval wel knap bedacht. En hier dan een aantal bewijsteksten: Rom 1: 27: “En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.”
Zie ook 1 Korinthe 6: 10, 1 Tim 1: 10
3. Er wordt gezegd dat God een God van liefde is. Dat is 100% waar maar God is ook een God van gerechtigheid en Christus zelf zal oordelen naar recht (Matth7: 23; matth 25:31-46; etc). Zie ook openbaringen en uiteraard bijna alle andere Bijbelboeken, zowel OT als NT.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 augustus 2013, 21:36
 
FREEK734 schreef:
Ik reageer op wat hoofdlijnen maar wil niet alles uitputtend neerschrijven. Pogingen daartoe hebben al heel wat boeken opgeleverd en je mag er zelf ook wel wat moeite voor doen als je het echt interesseert. Verder, gezien de wat felle reacties waarbij soms wel erg neerbuigend gesproken worden over ‘hun die oordelen’ etc.. Dat getuigt wel van een heel eenzijdig en beperkt beeld tov ‘fundamentalisten’, het gaat mij alleen om de Bijbelse lijn, ik voel mij geen haar beter dan welke homosexueel, dief, moordenaar of heilige dan ook. We zijn immers allemaal zondaren en zijn allen ‘van dezelfde lap gescheurd’ en ‘derven de heerlijkheid Gods’. Ik oordeel geen mensen maar discussieer over een zaak omdat hier zo te zien behoefte aan bestaat. Maar ik hanteer de Bijbel wel als bron en uitgangspunt. Met mensen die dat niet doen heeft discussie op een Christelijk podium geen zin en dan wordt de discussie ook heel anders aangezien de Bijbel dan geen middel is om anderen te overtuigen.

En hier dan een aantal bewijsteksten: Rom 1: 27: “En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.” Zie ook 1 Korinthe 6: 10, 1 Tim 1: 10
3. Er wordt gezegd dat God een God van liefde is. Dat is 100% waar maar God is ook een God van gerechtigheid en Christus zelf zal oordelen naar recht (Matth7: 23; matth 25:31-46; etc). Zie ook openbaringen en uiteraard bijna alle andere Bijbelboeken, zowel OT als NT.


``Maar ik hanteer de Bijbel wel als bron en uitgangspunt``, schrijf je. Wil je daarmee zeggen dat mensen die anders over homoseksualiteit denken dan jij en een andere mening hebben, dit niet doen?

Er is al eerder uitgelegd in deze of ander topics, dat in de brief aan de Romeinen er gewaarschuwd wordt voor prostitutie, losbandigheid, promiscuïteit en gedrag waarbij de ander niet geliefd en bemind wordt. Gericht aan zowel homo`s als hetero`s. Er wordt hier niet gesproken over een relatie gebaseerd op liefde en trouw tussen twee mensen, die elkaar willen liefhebben en beminnen!


Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 31 augustus 2013, 21:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 Volgende
Pagina 11 van 13