ChristianMatch
 


Forum

Zondag..voor mij?
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 6 mei 2013, 18:51
 
THOMAS968 schreef:
Om nog even te reageren op je eerdere bericht waarbij je aangaf hoe boers men soms omgaat met randkerkelijken of wat minder betrokkenen, het geeft aan dat modern denkende managers niet altijd snappen wat onder de mensen leeft. De PKN-fusie in Leeuwarden waarbij de gereformeerde kerken gesloten en verkocht werden naast het idee dat de Koepelkerk maar aan de Islam opgeofferd moest worden om maar een sluitende begroting te krijgen was er ook zo een. Rationeel denken en wat wijsheid als het om kerkleden gaat is beide nodig.

Zit je nu in Drachten of is dit in je eigen kerk?

Thomas.

Nee ik kerk niet bij Bottenbley,de preken en de sfeer zijn zeker goed maar ik liep tegen enkele dingen aan waar ik mij niet in kon schikken.De toch wel grote kerkelijke bijdrage waar op aangedrongen wordt,het controleren van je privé leven en het dreigen met de duivel en demonen als je je niet schikt in hun zienswijze en te pas en te onpas(in mijn ogen)het Hallelujah geroep past niet bij mij.
Ik kerk bij een pkn,eentje die samenwerkt met GKV en baptisten,dat bevalt prima.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 6 mei 2013, 19:09
 
Blij dat je dat ook zag in Drachten, dat is precies wat me, naast veel goeds, minder aanstaat. Zodra mensen met angstopvattingen en manipulatietechnieken aankomen, heb ik mijn twijfels. De drie factoren die je noemde zijn er helaas allemaal na een tijdje. En die combinatie van kerken waar je nu zit, verklaart veel.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 6 mei 2013, 19:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 6 mei 2013, 20:52
 
THOMAS968 schreef:
Blij dat je dat ook zag in Drachten, dat is precies wat me, naast veel goeds, minder aanstaat. Zodra mensen met angstopvattingen en manipulatietechnieken aankomen, heb ik mijn twijfels. De drie factoren die je noemde zijn er helaas allemaal na een tijdje. En die combinatie van kerken waar je nu zit, verklaart veel.


Thomas

Deze drie factoren, ja, dat zag ik ook dus, en liep ik tegenaan.

Quote:
Leanne: De toch wel grote kerkelijke bijdrage waar op aangedrongen wordt,het controleren van je privé leven en het dreigen met de duivel en demonen als je je niet schikt in hun zienswijze en te pas en te onpas(in mijn ogen)het Hallelujah geroep past niet bij mij.

Goed verwoord, zo zou ik het ook kunnen zeggen.

Angstopvattingen en manipulatietechnieken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMA135





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 6 mei 2013, 21:13
 
SHANITA130 schreef:
Deze drie factoren, ja, dat zag ik ook dus, en liep ik tegenaan.



Goed verwoord, zo zou ik het ook kunnen zeggen.

Angstopvattingen en manipulatietechnieken.

Kunnen jullie ook aangeven waarin en hoe je die manipulatie ervaart?
Ik ben wel bezig met zijn opvattingen, maar weet er niet zoveel van. Wel dat hij zegt dat binnen 25 jaar de Heere terug komt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 mei 2013, 10:09
 
Kerken en alles daarom heen......................

Laatst aangepast door
HEIDE936
op dinsdag 7 mei 2013, 21:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 mei 2013, 10:14
 
LEANNE226 schreef:
Nee ik kerk niet bij Bottenbley,de preken en de sfeer zijn zeker goed maar ik liep tegen enkele dingen aan waar ik mij niet in kon schikken.De toch wel grote kerkelijke bijdrage waar op aangedrongen wordt,het controleren van je privé leven en het dreigen met de duivel en demonen als je je niet schikt in hun zienswijze en te pas en te onpas(in mijn ogen)het Hallelujah geroep past niet bij mij.
Ik kerk bij een pkn,eentje die samenwerkt met GKV en baptisten,dat bevalt prima.

Oh wat jammer weer van zo'n kerk. Had altijd een heel goed beeld van deze gemeente in Drachten, Maar dit klinkt minder. De volmaakte kerk bestaat natuurlijk niet maar de baas spelen over de mensen en hun portemonnee vind ik echt te ver gaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 mei 2013, 10:30
 
ROELANDE345 schreef:
Oh wat jammer weer van zo'n kerk. Had altijd een heel goed beeld van deze gemeente in Drachten, Maar dit klinkt minder. De volmaakte kerk bestaat natuurlijk niet maar de baas spelen over de mensen en hun portemonnee vind ik echt te ver gaan

Maar is het wel negatief?Het is niet wat bij mij past maar sommige mensen zoeken juist wel die controle,vandaar dat die kerk ook zo groot is geworden.Ik weet ook niet of het ligt aan die kerk of aan overijverige oudsten.......bij kwetsbare mensen kan het helaas totaal verkeerd uitpakken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 mei 2013, 15:32
 
Drachten heeft ook veel voordelen, ik vind Ds Bottenbly altijd wel toffe dingen zeggen ja, goede preken. Ja, die bekijk is weleens online.

En waar het uiteindelijk om gaat is dat we geloven en de een vind dat leuk, zo enthousiast in zo'n gemeente, en ja, ik kan me daar we wat bij voorstellen!

Ik zelf ja, ik kies voor de rust van een klein vredig buurt PKN kerkje ;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 mei 2013, 21:36
 
Bottenbley zet een goede prestatie neer ondanks dat ik de zaken van Leanne ook wel zie. Niet alles is zwart-wit en wat nunacering kan geen kwaad.

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 8 mei 2013, 15:22
 
ja is naturlijk waar niets is zwart wit. Zelf ben ik nogal allergies voor manipulatie door kerkleiders en zeker op financieel gebied. Maar dat neemt niet weg dat het een kerk is waar veel mensen het prima kunnen vinden. En ik vind ook de preken die ik gehoord heb gewoon goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 8 mei 2013, 18:54
 
Veel mensen vergeten wel eens dat een kerk ook een maatschappelijke organisatie is waar net als elders de financien goed geregeld moeten zijn. Verder hebben alle sociaal-psychologische wetmatigheden evenveel geldigheid buiten als binnen een kerk. Denk aan manipulatie en groepsdwang. Een kerk is ook een groep mensen waar sociale mechanismen invloed op hebben.

In de opkomende evangelische kerken is het beschikbaar hebben van een goed organisatorisch kader wel eens een probleem, naast een goede pastorale scholing van oudsten. Maar als iemand op niveau in de geest is maakt dat niet automatisch een goed bestuurder van hem. En bidden is iets anders dan de financiele voorwaarden afdwingen. Onderschat deze factoren niet, ik ben er stellig van overtuigd dat God mensen kan gebruiken om ook financiele zaken ten goede te doen keren maar ik vind het niet verstandig daar een voorschot op te nemen.

Bottenbley heeft het met zijn mix van protestantse degelijkheid en meer evangelische beleving goed aangepakt, ook met het kader. Maar met de factoren die Leanne noemde, moet je wel een beetje uitkijken. Het al te zeer roeren in persoonlijk leven, het vragen van een hoge bijdrage vormen de menselijke factoren die toch een negatieve rol kunnen gaan spelen. Mensen verlaten de kerk veelal niet om godsdienstige redenen. De kerkverlating van de laatste dertig veertig jaar had niet als oorzaak dat de godsdienstige opvattingen veranderden maar dat men zich niet meer kon vinden in de cultuur van de kerk. Inmiddels is de kerk een randverschijnsel.

Mensen gingen zo'n dertig jaar geleden massaal uit de traditionele kerken over naar de evangelische gemeenten. Later gingen mensen na 'ooit evangelisch' geweest te zijn weer terug of werden randkerkelijk. Vaak waren het menseljke fouten en culturen die christenen daar toe brachten.

Onverstandig is natuurlijk de uitspraak geweest dat Bottenbley de wederkomst nog in zijn leven verwacht, menselijkerwijs dus binnen 25 jaar. Hij bracht het wel genuanceerd maar geestelijke leiders die de wederkomst voorspelden, daar moet je niet bij willen horen. Het was een zinloze uitspraak die ook wat hoogmoedig was en altijd verkeerd overkomt. Pogingen van vrije baptisten om schoolbesturen te beinvloeden zijn erg slecht gevallen in het onderwijs

Per saldo denk ik dat het er nog steeds goed gaat maar er worden wel wat scheurtjes zichbaar. Dan is het toch uitkijken. Met wakker zijn en blijven, ondanks het succes, kun je de ellende van neergang soms voorkomen

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 8 mei 2013, 20:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: maandag 8 juli 2013, 11:21
 
Ik ben de weg zegt God!
Want; denk jij dat Hij aanhanger wordt van ''zoveel geloven'' en kerkgebouwen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: maandag 8 juli 2013, 15:58
 
HEIDE936 schreef:
Ik ben de weg zegt God!
Want; denk jij dat Hij aanhanger wordt van ''zoveel geloven'' en kerkgebouwen?

Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven wel alle 3 benoemen want het een kan niet zonder het ander


Laatst aangepast door
NATASCHA642
op maandag 8 juli 2013, 15:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 8 juli 2013, 16:28
 
Ja mee eens Nattascha. En misschien dom maar ik snap niet wat je bedoelt met dat "aanhanger"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: maandag 8 juli 2013, 17:27
 
ROELANDE345 schreef:
Ja mee eens Nattascha. En misschien dom maar ik snap niet wat je bedoelt met dat "aanhanger"

ik snap Heide ook niet maar voelde me geroepen aan te vullen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 8 juli 2013, 18:16
 
HEIDE936 schreef:
Ik ben de weg zegt God!
Want; denk jij dat Hij aanhanger wordt van ''zoveel geloven'' en kerkgebouwen?

Waar liefde is woont God. Ook al zijn er zoveel manieren/stijlen/kerken.

Toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TABULA699





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: donderdag 11 juli 2013, 11:19
 
HEIDE936 schreef:
Ik ben de weg zegt God!
Want; denk jij dat Hij aanhanger wordt van ''zoveel geloven'' en kerkgebouwen?

Nee, hij niet, de zovele Geloven zijn aanhanger van Hem of dat zeggen ze. En wie ben jij om te oordelen wie de juiste weg, waarheid en leven volgt/ leeft?
Ht blijft een lastig iets, want je mag je broeder of zuster wel met een on veroordelend hart wijzen op wat jij denkt dat fouten handelingen zijn en hem van God afhoud, het wordt je zelfs opgedragen. Maar wanneer je gaat het te ver en wordt het een oordelen van ander mans oprechte geloof?

Als we daarover beginnen (dat begrijp ik tenminste uit je tekst) Volgen we dan nog Hem, om bezondigen we ons aan de verleiding genaamd Religie?

Er staat immers ook dit en ik kan eerlijk gezegd even niet zo gauw vinden waar): Dat je je medemens niet mag veroordelen, maar dat zijn geloof iets is tussen Hem en God.


Laatst aangepast door
TABULA699
op donderdag 11 juli 2013, 11:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TABULA699





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: donderdag 11 juli 2013, 11:28
 
En de zondag is voor mij vooral een onderbreking van de drukke week, een dag om even stil te staan en mij tot God te richten.

Niet door allerlei regeltjes wat wel of niet mag, maar wel door bewust die dag te kiezen en stil te staan bij mijn geloof wat me niet altijd lukt doordeweeks (niet dat ik dan niet met God bezig ben, maar dan is het meer geweven in wie ik ben en alles, minder bewust stil staan).

Het is een dag die anders is als alle andere dagen en verplichtingen en eisen die er in de maatschappij gesteld worden. Dit moeilijker maakt om echt me volledig door God te laten leiden ((tja, ieder zo zijn strijd...)

Ik begin hem het liefst in de kerk met God omdat mij dat gewoon enorm helpt, helaas moet ik eerlijk zijn dat in mijn situatie nu, die lastig is, niet zo heel veel vaak ga. Maar merk hier wel echt invloed van en mis het.

Ik zal dus ook nooit kiezen om te werken op zondag, omdat dat in mijn geval de zondag als elke dag maakt en mij van God af zou brengen. Maar zou ook niet zoals ik van thuis uit geleerd ben alles vermijden wat geld kost en waar mensen werken, omdat je ze dan 'helpt' te werken. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid, dat is de keus die hun maken en tussen hun en God. Wel bij mensen in mijn eigen omgeving zou ik erover praten, maar dat is anders.


Laatst aangepast door
TABULA699
op donderdag 11 juli 2013, 11:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 11 juli 2013, 22:29
 
Er zijn inderdaad verschillende manieren om je geloof te (be)leven. God kunnen we niet vangen in belijdenissen en in dogma`s. En zoals Jol terecht opmerkt: waar liefde is, is God. Jezus leerde ons om op onze weg naar God in liefde tot onze medemens te leven. God is er dan niet alleen, God gebeurt.
Om terug te gaan naar het begin van deze topic: als je kerkgang op een laag pitje staat, wil dat niet per definitie zeggen dat je niet op zoek bent naar God. Een dag in de week voor bezinning, rust en ontspanning is goed. Zelf probeer ik voor zover dit mogelijk is op zondagmorgen een kerkdienst te bezoeken. In het samenkomen met andere christenen kun je ``de gemeenschap der heiligen`` ervaren, om vervolgens door de Geest geïnspireerd en als gezegend mens je weg te vervolgen en anderen tot zegen te zijn. Maar bezinning, tot rust komen en stil worden voor God is niet afhankelijk (van de frequentie) van je kerkbezoeken. Dat kan ook op andere plaatsen en andere momenten, ook op zondag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 juli 2013, 08:38
 
HEIDE936 schreef:
Ik ben de weg zegt God!
Want; denk jij dat Hij aanhanger wordt van ''zoveel geloven'' en kerkgebouwen?

Ja idd.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dat wordt gedacht.
God aan hanger van Groepen
Idd, nog komisch ook, vind ik.

Ach Heide, overal heb je goede en slechte, tussen alle soorten mensen.

Als jij, en ik, God maar echt kunnen aankijken, en dat kan alleen als je eerlijk bent.

Niet zonder zonde, dat is niemand. Ergens in 1 Joh 1, zie concordantie.

Maar als je eerlijk bent naar God over zonde, waarom, zwakheden, Hij is getrouw en rechtvaardig om te vergeven.

En, zo hoeven wij ook alleen te vergeven indien berouw, zie Lucas.

Ik vind jou heel slim Knipoog smiley

Zegens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 juli 2013, 08:51
 
Quote:
Jans: bezinning, tot rust komen en stil worden voor God is niet afhankelijk (van de frequentie) van je kerkbezoeken. Dat kan ook op andere plaatsen en andere momenten, ook op zondag

Ook helemaal mee eens, die wetjes makers dat je zondag niets mag doen, ja, en ook andere wetjes, o, daar zijn sommigen zo goed in... Zieke smiley

Vaak weten anderen veel beter dan jezelf wat God van en met je wil, en hoe God over je denkt...

Hou het hier even bij, alhoewel ik er wel a-vieren over kan schrijven, maar dat doe ik als ik een blog begin voor mezelf Knipoog smiley

En ja dan moet ik eerst wat sponsors vinden...o, je mag iets niet doen voor het koninkrijk van God om er geld aan te verdienen, hoe komen dan veel voorgangers aan hun privé jets komen, eerste klas reizen op kosten van de collecte vind ik al absurd....

Laat ik het zo zeggen; het komt niet écht nederig over, als er gemeenteleden zijn, die niet eens kunnen rondkomen....

Maar wat ik in de post hiervoor al zei: er zijn overal goede en slechte, en dat is een keuze...

Mazzeltjes, en latertjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2