ChristianMatch
 


Forum

Zondag..voor mij?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 14 april 2013, 09:17
 
Ja..
Ik las eens ergens;mijn kerkgang staat op een laag pitje
Nee..ik schrok niet van deze woorden
Wat kan erom gaan in een mensen hart..jong of oud,
Menigmaal kunnen we onze weg niet rijmen,met de God die
zo wij geloven..alles bestuurd..ist niet zo?

Ik zei al;ik schrok niet
Zelf weet ik daar ook van,
Hoe kan zo'n hart,als die ik heb..nu vervuld worden?
Alles lijkt tegen mij..en dan God zoeken?

Wanneer je hier echt mee worstelt..ik,jij of u..
blijft dan toch zien op die God,die harde harten week maakt
Hij kan het verlangen wekken..Hem weer te willen zoeken
Ja ook in een van Zijn diensten..

Zeg niet steeds met mij..ach laat me..ik weet genoeg..
Ik herken dit uit eigen hart en leven
Zeg eens tot God ,vandaag laat ik mij leiden
Ik zoek U met de schare..
Geeft Gij u mij,ja ons U zegen..

(kerk tel luisteraars worden hierin niet verkeerd aangesproken
even voor de duidelijkheid..want God gebruikt alle middelen)

gr Heide


Laatst aangepast door
HEIDE936
op zondag 14 april 2013, 09:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 april 2013, 19:37
 
HEIDE936 schreef:
Ja..
Ik las eens ergens;mijn kerkgang staat op een laag pitje
Nee..ik schrok niet van deze woorden
Wat kan erom gaan in een mensen hart..jong of oud,
Menigmaal kunnen we onze weg niet rijmen,met de God die
zo wij geloven..alles bestuurd..ist niet zo?

Ik zei al;ik schrok niet
Zelf weet ik daar ook van,
Hoe kan zo'n hart,als die ik heb..nu vervuld worden?
Alles lijkt tegen mij..en dan God zoeken?

Wanneer je hier echt mee worstelt..ik,jij of u..
blijft dan toch zien op die God,die harde harten week maakt
Hij kan het verlangen wekken..Hem weer te willen zoeken
Ja ook in een van Zijn diensten..

Zeg niet steeds met mij..ach laat me..ik weet genoeg..
Ik herken dit uit eigen hart en leven
Zeg eens tot God ,vandaag laat ik mij leiden
Ik zoek U met de schare..
Geeft Gij u mij,ja ons U zegen..

(kerk tel luisteraars worden hierin niet verkeerd aangesproken
even voor de duidelijkheid..want God gebruikt alle middelen)

gr Heide

Hoi Heide,

Ja, ik wil naar de kerk, een rustige, vriendelijke PKN kerk, hier vlakbij.

Ik ken al wat mensen, gewoon door andere situaties.

En toch, ja, voor een 'ooit evangelische' is het moeilijk, je hebt een soort trauma voor kerkdiensten, ja, daar wil ik me eerst overheen zetten.

Het komt er op neer, ik wil eerst wat sterker in mijn schoenen staan.

Snap je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 april 2013, 20:22
 
SHANITA130 schreef:
Hoi Heide,

Ja, ik wil naar de kerk, een rustige, vriendelijke PKN kerk, hier vlakbij.

Ik ken al wat mensen, gewoon door andere situaties.

En toch, ja, voor een 'ooit evangelische' is het moeilijk, je hebt een soort trauma voor kerkdiensten, ja, daar wil ik me eerst overheen zetten.

Het komt er op neer, ik wil eerst wat sterker in mijn schoenen staan.

Snap je?
Begrijp je heel goed Shanita, ik heb dit precies zo ervaren voor een drie jaar geleden, toen ik volop uit de wereld kwam, na wel kerks opgevoed te zijn, en dan weer terug naar de kerk, ik moest me er heel erg overheen zetten, voelden alle ogen in mijn rug prikken, was vergeten hoe alles ging en moest enzo, ja ik moest echt heel veel overwinnen, ook om weer iedere zondag me zegmaar te dwingen om weer netjes de kerkgang op te pakken.
E nu, nu geeft het mij en mijn gezin heel veel structuur en rust in het gezin door zondagsochtends met elkaar naar de kerk te gaan.


Laatst aangepast door
MAMALOE463
op zaterdag 27 april 2013, 20:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 15:24
 
SHANITA130 schreef:
Hoi Heide,

Ja, ik wil naar de kerk, een rustige, vriendelijke PKN kerk, hier vlakbij.

Ik ken al wat mensen, gewoon door andere situaties.

En toch, ja, voor een 'ooit evangelische' is het moeilijk, je hebt een soort trauma voor kerkdiensten, ja, daar wil ik me eerst overheen zetten.

Het komt er op neer, ik wil eerst wat sterker in mijn schoenen staan.

Snap je?


Ik begrijp je Shanita,
Het zijn overwegingen ,waar je vaak alleen in denkt te staan..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 15:43
 
Misschien ben ik hier wel de enige in, maar ik snap het verband tussen God en kerk uberhaupt niet. Was zelf zonder kerk tot geloof gekomen en na jaren kerkelijk geweest te zijn ben ik nu beter af zonder.

Fijne zondag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 15:43
 
MAMALOE463 schreef:
Begrijp je heel goed Shanita, ik heb dit precies zo ervaren voor een drie jaar geleden, toen ik volop uit de wereld kwam, na wel kerks opgevoed te zijn, en dan weer terug naar de kerk, ik moest me er heel erg overheen zetten, voelden alle ogen in mijn rug prikken, was vergeten hoe alles ging en moest enzo, ja ik moest echt heel veel overwinnen, ook om weer iedere zondag me zegmaar te dwingen om weer netjes de kerkgang op te pakken.
E nu, nu geeft het mij en mijn gezin heel veel structuur en rust in het gezin door zondagsochtends met elkaar naar de kerk te gaan.

Terug gaan naar de kerk,herken ik..
Je voelt de ogen prikken zeg je,
Vaker in kerken is het gelukkig zo,zijn het ogen..die je graag terug zien.

Mensen die door God worden gegrepen..of tot inkeer zijn gebracht..
Krijgen het wel vaak moeilijk

De oudste zoon dacht;dat kan zomaar niet.
Mijn broer was toch verloren?.....

Maar God zegt;dat kan wel..kijk maar!


Laatst aangepast door
HEIDE936
op zondag 28 april 2013, 15:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 15:53
 
ROLF230 schreef:
Misschien ben ik hier wel de enige in, maar ik snap het verband tussen God en kerk uberhaupt niet. Was zelf zonder kerk tot geloof gekomen en na jaren kerkelijk geweest te zijn ben ik nu beter af zonder.

Fijne zondag.


Misschien wil iemand anders daar antwoordt op geven,
Of er iets over kwijt....
Maar begrijp wel wat je hier zegt Rolf..


Laatst aangepast door
HEIDE936
op zondag 28 april 2013, 16:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 17:23
 
ROLF230 schreef:
Misschien ben ik hier wel de enige in, maar ik snap het verband tussen God en kerk uberhaupt niet. Was zelf zonder kerk tot geloof gekomen en na jaren kerkelijk geweest te zijn ben ik nu beter af zonder.

Fijne zondag.


Ik heb daar een andere mening over, en ben aan het zoeken geweest op internet omdat ik het zelf niet duidelijk genoeg onder woorden kan brengen, maar ik vond onderstaand stuk en sta hier wel zelf achter....

Eén van de duidelijkste teksten in de Bijbel als het gaat over kerkgaan is Hebreeën 10:25: “En laat ons onze onderlinge bijeekomsten niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer. Als gij ziet, dat de dag nadert.” En met die dag bedoelt de apostel de dag van het oordeel, waarin de Heere Jezus ieder mens die ooit op aarde geleefd rechtvaardig zal oordelen, naardat wij gedaan hebben, hetzij goed of kwaad. Denk aan de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer in Mattheus 7. Wie is wijs? Die het woord van Christus hoort en doet. Wat doen? Doen wat de Heere van ons vraagt en zelf ook geeft geloof en bekering.

Verder valt het op met name in de psalmen hoe b.v. David steeds verlangd heeft om op te gaan naar Gods heiligdom. Het was voor hem een groot gemis en een diepe smart als hij dat niet kon door omstandigheden. Lees b.v. Psalm 27, 42, 84, 92 en 122. Van de gemeente te Jeruzalem lezen we in Handelingen 1 en 2 dat zij eendrachtelijk bijeen waren volhardende in het bidden en smeken, en daarna als de Heilge Geest is uitgestort komt men bij elkaar om te volharen in de leer van de apostelen, de gemeenschap, de gebeden, enz. Door heel het boek Handelingen heen merken we dat de gemeente wekelijks samenkwam rondom het Woord dat door de apostelen verkondigd werd in Naam van de Heere.

De Heere bindt ons aan Zijn huis ook nu, want daar wil Hij in het bijzonder tot ons spreken middels de verkondiging van het Woord. Het heeft de Heere behaagd om door de dwaasheid van de prediking zalig te maken die geloven. Hoe komen we aan het geloof? Door het woord dat ons verkondigd wordt. Dat wil de Heere gebruiken, net als bij Lydia (Hand.16), om ons hart te openen zodat wij acht nemen op het woord en we daardoor tot geloof en bekering komen.

Het is dus niet vol te houden dat je echt kunt geloven zonder naar de kerk te gaan. En wat betekent dan geloven op je eigen manier? Ik ben bang dat we dan vaag geloven dat er een God is en we het beeld voor ogen hebben dat Hij liefde is en straks komt het allemaal wel terecht ook al ga je nooit naar de kerk. Is dat niet een list van de duivel om ons zo te laten geloven en straks komen we voor eeuwig bedrogen uit? Want wie niet echt van harte gelooft, zegt Jezus Zelf, die heeft het eeuwige leven niet maar wandelt in de duisternis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 21:37
 
Fijn Mamalou...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 28 april 2013, 21:53
 
ROLF230 schreef:
Misschien ben ik hier wel de enige in, maar ik snap het verband tussen God en kerk uberhaupt niet. Was zelf zonder kerk tot geloof gekomen en na jaren kerkelijk geweest te zijn ben ik nu beter af zonder.

Fijne zondag.


Strikt genomen heb je een kerk ook niet nodig. Maar als je een geloofsgemeenschap kunt vinden waar je je thuis voelt, kan dat wel heel erg ondersteunen en helpen het geloof in stand te houden. Helaas is er heel veel aan te merken op de kerkelijke organisaties maar er is heel veel gevarieerd aanbod wat aan kan sluiten bij je geloofsbeleving. Ik zeg nadrukkelijk niet leer want hoewel het meespeelt, is denk ik het je thuis voelen in een gemeente het belangrijkste. Alleen geloven kan maar ondersteund worden is vaak beter, vooral als het wat inzakt.

Helaas loopt op de meeste plaatsen de kerkgang terug en dat merk je ook aan de sfeer en de motvatie van kerkmensen.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 11:49
 
THOMAS968 schreef:
Strikt genomen heb je een kerk ook niet nodig. Maar als je een geloofsgemeenschap kunt vinden waar je je thuis voelt, kan dat wel heel erg ondersteunen en helpen het geloof in stand te houden. Helaas is er heel veel aan te merken op de kerkelijke organisaties maar er is heel veel gevarieerd aanbod wat aan kan sluiten bij je geloofsbeleving. Ik zeg nadrukkelijk niet leer want hoewel het meespeelt, is denk ik het je thuis voelen in een gemeente het belangrijkste. Alleen geloven kan maar ondersteund worden is vaak beter, vooral als het wat inzakt.

Helaas loopt op de meeste plaatsen de kerkgang terug en dat merk je ook aan de sfeer en de motvatie van kerkmensen.

Thomas


Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?
Wat maakt dat mensen daar voor kiezen ipv een traditionele kerk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 11:58
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?
Wat maakt dat mensen daar voor kiezen ipv een traditionele kerk?

ja klopt wat je zegt. Ik woon in de gemeente Barneveld en hier zijn 3 kerken die behoorlijk groeien. Dit zijn alledrie evangelische kerken, waarbij de Doorbrekers wel het hardste gaan. Maar ook de zeer traditionele gereformeerde gemeente kerken, daarvan hebben we 3 varianten hebben vorig jaar alledrie een grotere kerk gebouwd hier. Overigens geheel betaald door de gemeenteleden die daar ook vaak elke zaterdag aan het meebouwen waren. Waarom groeien deze kerken wel? En wat is de overeenkomst tussen deze 2 soorten kerken? Ik denk zelf de radicale leefwijze. Van al deze kansels word op gebied van relatie, gezin, sex en geld ongeveer hetzelfde gepredikt. Zou dat er iets mee te maken hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:08
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?
Wat maakt dat mensen daar voor kiezen ipv een traditionele kerk?


Het charisma van Bottenbley speelt een rol maar ik denk toch echt dat men in deze gemeenten God meer of intenser ervaart. De Bethelkerk in Drachten trekt de leden over het algemeen aan uit de traditionele kerken in de omgeving. Kerken zijn er veelal instellingen voor boven de vijftig en je ziet dat hier de meeste overstappers uitkomen. Echt veel nieuwbekeerden zijn er niet, wel een aantal. Overigens lopen vrijwel alle kerken en gemeenten terug en niet zo weinig ook. Ook de evangelische. Soms zijn er een aantal die groeien maar bij de evangelischen zowel als bij de meer traditionele kerken is vrij veel grensverkeer. Verkijk je niet op grote kerken, die doen het plaatselijk goed maar het kerkbezoek en ook de kerkelijke betrokkenheid neemt flink af. De Gergem houdt net stand maar zoals in hun verslag stond was het toch zorgelijk want de aanwas komt door het relatief grote kindertal en dus van de doopleden. De PKN verliest ongeveer 50000 leden per jaar en dat is echt niet alleen door sterfte. Dat zijn er elke week duizend. De RK Kerk is al gemarginaliseerd, daar was het al eerder aan de gang. De evangelische beweging loopt in zijn totaal ook terug, de overgang van traditioneel naar evangelisch kan dat lang niet meer opvangen. Het neemt niet weg dat een aantal kerken het wel goed doet. De vrije Baptisten van onder meer Bottenbley doen het met name in het Noorden prima. Een betrekkelijk traditionele prediking gekoppeld aan een meer bij de tijdse liturgie werkt kennelijk. De Gergem bouwden megakerken in Barneveld, Gouda en op de Betuwe. Maar de grote kerken zijn eerder een signaal dat het plaatselijk goed gaat dan landelijk. De landelijke cijfers zijn vrij dramatisch. Voor die kerken die nu vooral mensen van zestig jaar en ouder aantrekken, ziet het over twintig jaar heel somber uit. We zien overal dat de stenen van de kerken te duur worden en er meer geinvesteerd wordt in de kerk als levende organisatie. Levend brood is ook meer dan stenen.

Thomas, gaat gewoon naar de kerk.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 30 april 2013, 22:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:15
 
ROLF230 schreef:
Misschien ben ik hier wel de enige in, maar ik snap het verband tussen God en kerk uberhaupt niet. Was zelf zonder kerk tot geloof gekomen en na jaren kerkelijk geweest te zijn ben ik nu beter af zonder.

Fijne zondag.

Hai Rolf,

Ik herken wat je schrijft. Ik zelf vind ook, geloven heeft helemaal niets te maken of je wel of niet naar een kerk gaat.
Ja, er staat in de bijbel je mag geen samenkomsten verzaken.
Ja, ik woon hier in een omgeving waar 1 op de 3 gelovig is, dus ja, op me werk, dac, vrije tijd, etc, zie en spreek ik al christenen en over het geloof.

Dus ja, bij mij is het niet naar de kerk gaan, niet meteen dat ik dan nagenoeg geen christenen zie...juist wel.

Ja, en als ik door bepaalde mensen niet wist van de PKN hier, ja, dan had het voor mij ook niet gehoeven; ik herken dat je veel beter voelen, op het moment dat je stopt met naar de kerk te gaan.

Maar ja, dat PKN kerkje hier ja, dat is vriendelijk, gemoedelijk, respectvol, met bemoeit zich niet gelijk met je, je kan gewoon op de achterbank een beetje meedeinen op de bekende liturgie, en als je een traantje laat zijn er niet meteen allemaal mensen die zo nodig voor je willen/moeten bidden...

En ja, de dienst duurt ook maar hooguit een uur en een kwartier. Nou zijn niet alle PKN kerken gelijk. Ik heb denk ik mzzl.

En toch blijf ik het moeilijk vinden, omdat ik dus herinneringen heb, maar ja, in mijn geval kan het goed doen en toevoegen aan de structuur, omdat het dus een fijn kerkje is. Met een vrouwelijke voorganger, dat maakt me niets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:16
 
THOMAS968 schreef:
Het charisma van Bottenbley speelt een rol maar ik denk toch echt dat men in deze gemeenten God meer of intenser ervaart. De Bethelkerk in Drachten trekt de leden over het algemeen aan uit de traditionele kerken in de omgeving. Kerken zijn er veelal instellingen voor boven de vijftig en je ziet dat hier de meeste overstappers uitkomen. Echt veel nieuwbekeerden zijn er niet, wel een aantal. Overigens lopen alle kerken en gemeenten terug en niet zo weinig ook. Ook de evangelische. Soms zijn er een aantal die groeien maar bij de evangelischen is vrij veel grensverkeer. Verkijk je niet op grote kerken, die doen het goed maar het kerkbezoek en ook de kerkelijke betrokkenheid neemt flink af. De gergem houdt net stand maar zoals in hun verslag stond was het toch zorgelijk want de aanwas komt door het relatief grote kindertal en dus van de doopleden. De PKN verliest ongeveer 50000 leden per jaar en dat is echt niet alleen door sterfte. Dat zijn er elke week duizend. De RK Kerk is gemarginaliseerd, daar was het al eerder aan de gang. De evangelische beweging loopt in zijn totaal ook terug, de overgang van traditioneel naar evangelisch kan dat lang niet meer opvangen. Het neemt niet weg dat een aantal kerken het wel goed doen. De vrije baptisten van onder meer Bottenbley doen het met name in het Noorden goed. De gergem in Barneveld, Gouda en op de Betuwe. Maar de grote kerken zijn eerder een signaal dat het plaatselijk goed gaat. De landelijke cijfers zijn vrij dramatisch. Voor di -kerken nu vooral mensen van zestig jaar en ouder aantrekken, ziet het over twintig jaar nog slechter uit. We zien overal dat de stenen van de kerken te duur worden en er meer geinvesteerd wordt in de kerk als levende organisatie. Levend brood is ook meer dan stenen.

Thomas, gaat gewoon naar de kerk


De stenen van de kerk zijn ook te duur en daaruit voortvloeiend gaan er kerken dicht en missen mensen hun basis.......en valt het niet mee om weer mee te doen aan nieuwe vormen van kerk zijn......en misschien komt daar dat terugtredende leden aantal ook wel....
Maar toch, wat Roelande zegt kan ook zo zijn, trekt de radicale Evangelische leefwijze ook niet mensen aan? En vooral ook jongeren? Tot mijn verbazing overigens hoor.....


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op maandag 8 juli 2013, 11:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 12:31
 
Menselijke factoren spelen wel degelijk een rol. Als je kerk wordt gesloten, veelal om financiele redenen, dan zie je wel dat mensen in een ander gebouw zich vaak minder thuis voelen en afhaken of bij voorbaat al helemaal niet meer gaan. De drie a vier kerken die in Leeuwarden gesloten zijn, versterkten dit effect. De kerk verliest ook nogal wat mensen door migratie - of verhuizingen zoals je wilt. Men sluit zich in de nieuwe woonplaats niet meer aan bij een kerk en blijft weg. Het is het beroemde weggaan zonder groeten, zoals Stilma in een boekje beschreef. De echte oorzaak is toch dat het geloof zoals het door de kerken nu wordt gebracht, bij velen niet meer aanspreekt. Kerken hebben in het verleden sociaal betrokken werknemers uit de kerk gezet, na de jaren vijftig veel intellect en grote delen van de jeugd de laatste twintig, dertig jaar. Het zijn wel groepen waar de kerk niet zonder kan.

Toch is het wel boeiend om te horen van plaatselijke gemeenten hoe het wel goed kan gaan. Die gemeenten zijn er zeker.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 29 april 2013, 18:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:02
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?
Wat maakt dat mensen daar voor kiezen ipv een traditionele kerk?


Dat is een interessant fenomeen, Willemijn, dat velen bezig houdt. Het is volgens mij een combinatie van factoren zoals alle succesformules.

In Den Haag floreert the City kerk; een moderne gemeente die alweer bijna uit hun collosale bakstenen reus groeit (opgekocht voor een appel en een ei). Ik was bij de opening van het gebouw. In een hoek een handvol grijsaards die hun gemeente voortaan in een buurtgebouwtje vorm zal geven. Langzaam binnenstromend, verbaasd om zich heen kijkend, jonge mensen, stellen met hun baby's op de arm, kleintjes aan de hand; honderden. Ook tieners; vrienden- en vriendinnenclubjes, ook vijftigplussers en grijze hoofden. Ik hield het niet droog van ontroering....de ark (want in die vorm is de kerk gebouwd) stroomt vol met nieuwe hoop....Het concept?
De nieuwste electronische apparatuur, grote schermen, een eigen band plus violen, een groot koor, een kinderclub, een tienerclub, een vrouwen- en een mannengroep, een ouderenclub. Een enthousiast pastoreskoppel; man en vrouw. Prachtige enthousiastmerende teksten die uit volle borst worden meegezongen. Er worden themadagen georganiseerd, er is een enorme sociale cohesie, iedereen is er voor iedereen. Er wordt gelachen, gehuild, gepraat en geluisterd, gefeest en getreurd. Men wordt niet in een keurslijf gedwongen maar voor ieder is plek zichzelf te zijn. De letter van de Bijbel wordt wel nauw gevolgd en ieder neemt zijn bijbeltje mee en leest mee met de tekst. Het is er nogal streng hoewel alle geloven, alle rassen van harte welkom zijn. Wat er overheerst is Liefde en alle ruimte voor de Heilige Geest. Ik vind het prachtig hoewel ik kerk in een nederlands hervormde gemeente, daar voel ik me thuis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:25
 
Mieke, ik begrijp alles, een ding,

Quote:
Wat er overheerst is Liefde en alle ruimte voor de Heilige Geest. Ik vind het prachtig hoewel ik kerk in een nederlands hervormde gemeente, daar voel ik me thuis.

Wat bedoel je met ruimte voor de Heilige Geest.

Wat ik er zelf van heb gehoord en meegemaakt: dat mensen dingen over je kunnen zeggen die ze van God gehoord hebben, de zgnmde profetieën, dat je kan vallen, lachen in de geest, gek doen in de geest, masaal in tongen spreken en zingen...en dat noemen ze dat ze de heilige Geest de ruimte geven....

Ik bedoel, misschien bedoel je wat anders: wat is het verschil tussen ruimte voor de Heilige Geest, in bijvoorbeeld een traditioneel PKN kerkje, en zo'n grote kerk die jij beschrijft?


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 29 april 2013, 13:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:25
 
THOMAS968 schreef:
Menselijke factoren spelen wel degelijk een rol. Als je kerk wordt gesloten, vaak om financiele redenen, dan zie je vaak dat mensen in een ander gebouw zich vaak minder thuis voelen en afhaken. De drie a vier kerken die in Leeuwarden gesloten zijn, versterkten dit effect. De kerk verliest ook nogal wat mensen door migratie - of verhuizingen zoals je wilt. Men sluit zich in de nieuwe woonplaats niet meer aan bij een kerk en blijft weg. Het is het beroemde weggaan zonder groeten, zoals Stilma in een boekje beschreef. De echte oorzaak is toch dat het geloof bij velen niet meer aanspreekt. Kerken hebben in het verleden sociaal betrokken werknemers uit de kerk gezet, na de jaren vijftig veel intellect en grote delen van de jeugd de laatste twintig, dertig jaar. Het zijn wel groepen waar de kerk niet zonder kan.

Toch is het wel boeiend om te horen van plaatselijke gemeenten hoe het wel goed kan gaan. Die gemeenten zijn er zeker.


Thomas

In onze gemeente had men het "briljante" idee om de slapende leden aan te schrijven met de vraag of ze nog wel lid wilden blijven...........binnen enkele weken begon de grote uitstroom.........
Mensen die geen bijdrage willen betalen of de kerk niet bezoeken doen dat met een reden,die hoor je persoonlijk te benaderen(vind ik)en niet met een meerkeuzevraag op een briefje en een acceptgiro,deze leden ben je voorgoed kwijt!De leden die simpelweg geen bijdrage konden betalen waren zo teleurgesteld dat ze niets meer met deze kerk te maken willen hebben,logisch,de excuses kwamen te laat en soms simpelweg niet.......

Gelukkig waren er kerkeraadsleden die alsnog deur aan deur in gesprek gingen maar Bottenbley heeft er veel nieuwe leden bij gekregen dankzij deze onhandige actie vanuit onze kerkgemeenschap.
De gevolgen zijn groot,er zijn kerkdiensten geschrapt en de begroting is niet meer kloppend te krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:31
 
LEANNE226 schreef:
In onze gemeente had men het "briljante" idee om de slapende leden aan te schrijven met de vraag of ze nog wel lid wilden blijven...........binnen enkele weken begon de grote uitstroom.........
Mensen die geen bijdrage willen betalen of de kerk niet bezoeken doen dat met een reden,die hoor je persoonlijk te benaderen(vind ik)en niet met een meerkeuzevraag op een briefje en een acceptgiro,deze leden ben je voorgoed kwijt!De leden die simpelweg geen bijdrage konden betalen waren zo teleurgesteld dat ze niets meer met deze kerk te maken willen hebben,logisch,de excuses kwamen te laat en soms simpelweg niet.......

Gelukkig waren er kerkeraadsleden die alsnog deur aan deur in gesprek gingen maar Bottenbley heeft er veel nieuwe leden bij gekregen dankzij deze onhandige actie vanuit onze kerkgemeenschap.
De gevolgen zijn groot,er zijn kerkdiensten geschrapt en de begroting is niet meer kloppend te krijgen.

Bij ons in het PKN kerkje, hoeven mensen met een minima niets te betalen, ook al krijgen ze wel een acceptgiro. Maar ja, dan nog betreft het enkele tientjes, iig niet veel, en je kan ook gewoon komen zonder lid te zijn.
Dan wordt je gewoon geaccepteerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:36
 
In onze evangelie gemeente hoeft niemand iets te betalen. Het is geheel vrijwillig. Men heeft het er nooit over je wordt er ook niet op aan gesproken ofzo. Elk kwartaal wordt er financiele verantwoording afgelegd aan de leden. Dan kun je dus zien hoe het ervoor staat. De meeste mensen geven toch min 10% van hun inkomen, omdat ze geloven dat dat bijbels is. Ik doe dit zelf overigens niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:57
 
SHANITA130 schreef:
Mieke, ik begrijp alles, een ding,



Wat bedoel je met ruimte voor de Heilige Geest.


Wat ik er zelf van heb gehoord en meegemaakt: dat mensen dingen over je kunnen zeggen die ze van God gehoord hebben, de zgnmde profetieën, dat je kan vallen, lachen in de geest, gek doen in de geest, masaal in tongen spreken en zingen...en dat noemen ze dat ze de heilige Geest de ruimte geven....

Een gastspreker in die gemeente had wel dat effect op sommige mensen in een bepaalde dienst. Ook dat is niet nieuw, daarover kan je in de bijbel lezen bijvoorbeeld over de uitstorting van de Heilige Geest in die tijd.
Het vallen in de geest heb ik opgevat als (voorzover ik daarover hoorde en op tv heb gezien) onmachtig worden na verkramptheid, frustatie en woede door de overweldigende warmte en liefde van de Heilige Geest.
Het lachen heb ik meegemaakt door een jonge vrouw uit een andere cultuur; ik vatte het op als een reactie op het wegvallen van angst en bezorgdheid door de overweldigende energie van Liefde en ontferming door de Heilige Geest. Gek doen in de Geest komt voort uit een overweldigend gevoel van bevrijding na niet gezien te zijn, niet gehoord te zijn.


Ik bedoel, misschien bedoel je wat anders: wat is het verschil tussen ruimte voor de Heilige Geest, in bijvoorbeeld een traditioneel PKN kerkje, en zo'n grote kerk die jij beschrijft?


[u] Ik bedoel wat anders, ja. Vóór de dienst wordt gebeden door de voorgangers, de bandleden en het koor, dus allen die invloed uitoefenen op de gemeente. Er wordt uit de bijbel gelezen en de teksten worden toegelicht. Ik kon er niets verkeerds in ontdekken. Er wordt vurig gebeden met de gemeenten. De teksten van de songs - veelal in het Engels - zijn vol van toewijding aan God, de Zoon en de Heilige Geest. Het als het ware reciteren van die teksten brengen de mensen enigszins in vervoering. Het is een oase van Liefde, vergevingsgezindheid en bemoediging. Hen wordt verteld dat ze mogen zijn wie ze zijn, allen kinderen van een liefdevolle Vader. Als je daar niet blij van wordt.

Het verschil is dat in de meeste PKN-gemeenten toch wel heel ernstig met het geloof wordt omgegaan. Er is minder aandacht voor het uiten van jezelf, emoties en gevoelens; daar heb je het niet over. Er heerst een wat beklemmende sfeer, je hebt minder het gevoel dat je mag zijn zoals je bent (natuurlijk binnen de geschreven en ongeschreven sociale omgangsvormen!) dan wel dat je wordt voorgeschreven hoe je je dient te gedragen.

In die zin bedoel ik dat er meer ruimte is om de Heilige Geest te ontvangen in de nieuwe gemeenten.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 29 april 2013, 14:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 21:21
 
SHANITA130 schreef:
Mieke, ik begrijp alles, een ding,



Wat bedoel je met ruimte voor de Heilige Geest.

Wat ik er zelf van heb gehoord en meegemaakt: dat mensen dingen over je kunnen zeggen die ze van God gehoord hebben, de zgnmde profetieën, dat je kan vallen, lachen in de geest, gek doen in de geest, masaal in tongen spreken en zingen...en dat noemen ze dat ze de heilige Geest de ruimte geven....

Ik bedoel, misschien bedoel je wat anders: wat is het verschil tussen ruimte voor de Heilige Geest, in bijvoorbeeld een traditioneel PKN kerkje, en zo'n grote kerk die jij beschrijft?


Tja, de Heilige Geest de ruimte geven......ik spreek dan altijd -vergeef mij de term- van een geestelijk orgasme wat mensen blijkbaar ervaren....

Ik zelf ervaar Gods Geest in ons midden als ik in een kerkdienst ben. Al dat praten in tongen of vallen in de Geest is mij veel te onrustig, ik zoek meer de stilte op...
Dus ook de ervaringen van de Geest zijn heel persoonlijk en divers.....en een ieder ervaart blijkbaar waar hij/zij zich aan over kan geven....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 21:27
 
WILLEMIJN232 schreef:
Tja, de Heilige Geest de ruimte geven......ik spreek dan altijd -vergeef mij de term- van een geestelijk orgasme wat mensen blijkbaar ervaren....

Ik zelf ervaar Gods Geest in ons midden als ik in een kerkdienst ben. Al dat praten in tongen of vallen in de Geest is mij veel te onrustig, ik zoek meer de stilte op...
Dus ook de ervaringen van de Geest zijn heel persoonlijk en divers.....en een ieder ervaart blijkbaar waar hij/zij zich aan over kan geven....



Ik zoek meer de stilte op..mooi Willemijn!


Waar 2 of drie in MIJN naam bij een zijn,daar ben IK in het midden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 22:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Tja, de Heilige Geest de ruimte geven......ik spreek dan altijd -vergeef mij de term- van een geestelijk orgasme wat mensen blijkbaar ervaren....

Ik zelf ervaar Gods Geest in ons midden als ik in een kerkdienst ben. Al dat praten in tongen of vallen in de Geest is mij veel te onrustig, ik zoek meer de stilte op...
Dus ook de ervaringen van de Geest zijn heel persoonlijk en divers.....en een ieder ervaart blijkbaar waar hij/zij zich aan over kan geven....


Hier geef je precies de essentie aan, denk ik. Het heeft kennelijk ook met het eigen karakter te maken. Wie bepaalt waar de Geest echt is he, het is toch van binnen al uit het zich verschillend. Toch herken ik ook heel veel wat Mieke zegt. Vaak is de fut er wat uit, helaas. Ter illustratie heb ik een wat oudere opname uit de Bethel van een lied dat we allemaal wel kennen en je ziet toch dat traditie en enthousiasme - dan wel de Geest - wel degelijk samen kunnen gaan:

http://www.youtube.com/watch?v=w9LophD9VZ8

Bottenbley zelf zie je vanaf 0.21.

Let op de jonge mensen en ook wat het doet met de wat zwakbegaafde jongen waar de ratio of een discussie als deze geen invloed kan hebben.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 30 april 2013, 00:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 april 2013, 17:12
 
Ik denk dat de Geest van God daar aanwezig is, waar mensen op zoek zijn naar God, op God gericht zijn en daar waar je God ervaart. En dat hoeft niet alleen op zondag tijdens een kerkdienst te zijn. Ook is het niet zo dat de Geest alleen daar is waar in tongen gesproken wordt en waar mensen in de geest vallen of uitbundig de Heer prijzen.
God en de Geest kun je niet loskoppelen. God is zichtbaar in de Zoon en inspireert mensen door zijn Geest. De Geest is de tegenwoordigheid van God en zet mensen aan om elkaar lief te hebben, om compassie tonen, om een luisterend oor en een geopend hart te hebben voor hen die dat nodig hebben. Ondanks de vele tekortkomingen van de kerk kunnen we in de kerk wel de werking van Gods Geest herkennen.

Zelf hou ik ook meer van rust en stilte in de diensten. Dat is dus inderdaad iets heel persoonlijks. Het met elkaar hardop bidden van het Onze Vader, het samen zingen geeft ook weer een gevoel van verbondenheid met medegelovigen. En juist op zondag is daar ruimte voor.
Overigens ben ik wel van mening dat het christen-zijn niet in de eerste plaats bepaald wordt door de frequentie van je kerkbezoeken. Natuurlijk is het goed met andere christenen samen te komen, de bijbel te lezen en daarover na te denken. Maar christen-zijn is meer en wordt als het goed is ook zichtbaar in je leven van alle dag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 april 2013, 23:05
 
ROELANDE345 schreef:
In onze evangelie gemeente hoeft niemand iets te betalen. Het is geheel vrijwillig. Men heeft het er nooit over je wordt er ook niet op aan gesproken ofzo. Elk kwartaal wordt er financiele verantwoording afgelegd aan de leden. Dan kun je dus zien hoe het ervoor staat. De meeste mensen geven toch min 10% van hun inkomen, omdat ze geloven dat dat bijbels is. Ik doe dit zelf overigens niet

In onze gemeente mag je uiteraard ook blijven als je niet kunt of wilt betalen maar je krijgt wel elk jaar een brief met de vraag hoeveel je wilt betalen en moet het melden als je niet kunt of wilt betalen.
Het is ook logisch,een kerk moet ergens van betaald worden maar de brief was nogal rottig opgesteld.........

Jaren geleden kregen we financiele richtlijnen en daar dienden wij ons aan te houden,tegenwoordig wordt het aan de leden zelf overgelaten wat ze willen betalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 april 2013, 23:08
 
THOMAS968 schreef:
Hier geef je precies de essentie aan, denk ik. Het heeft kennelijk ook met het eigen karakter te maken. Wie bepaalt waar de Geest echt is he, het is toch van binnen al uit het zich verschillend. Toch herken ik ook heel veel wat Mieke zegt. Vaak is de fut er wat uit, helaas. Ter illustratie heb ik een wat oudere opname uit de Bethel van een lied dat we allemaal wel kennen en je ziet toch dat traditie en enthousiasme - dan wel de Geest - wel degelijk samen kunnen gaan:

http://www.youtube.com/watch?v=w9LophD9VZ8

Bottenbley zelf zie je vanaf 0.21.

Let op de jonge mensen en ook wat het doet met de wat zwakbegaafde jongen waar de ratio of een discussie als deze geen invloed kan hebben.

Thomas

In onze kerk komen alle soorten diensten voorbij.Aanbiddingsdiensten waarbij niemand blijft zitten,meedanst en zingt etc. en de meer stille diensten volgens de liturgie,voor elk wat wils.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 5 mei 2013, 23:41
 
JANS221 schreef:
Ik denk dat de Geest van God daar aanwezig is, waar mensen op zoek zijn naar God, op God gericht zijn en daar waar je God ervaart. En dat hoeft niet alleen op zondag tijdens een kerkdienst te zijn. Ook is het niet zo dat de Geest alleen daar is waar in tongen gesproken wordt en waar mensen in de geest vallen of uitbundig de Heer prijzen.
God en de Geest kun je niet loskoppelen. God is zichtbaar in de Zoon en inspireert mensen door zijn Geest. De Geest is de tegenwoordigheid van God en zet mensen aan om elkaar lief te hebben, om compassie tonen, om een luisterend oor en een geopend hart te hebben voor hen die dat nodig hebben. Ondanks de vele tekortkomingen van de kerk kunnen we in de kerk wel de werking van Gods Geest herkennen.

Zelf hou ik ook meer van rust en stilte in de diensten. Dat is dus inderdaad iets heel persoonlijks. Het met elkaar hardop bidden van het Onze Vader, het samen zingen geeft ook weer een gevoel van verbondenheid met medegelovigen. En juist op zondag is daar ruimte voor.
Overigens ben ik wel van mening dat het christen-zijn niet in de eerste plaats bepaald wordt door de frequentie van je kerkbezoeken. Natuurlijk is het goed met andere christenen samen te komen, de bijbel te lezen en daarover na te denken. Maar christen-zijn is meer en wordt als het goed is ook zichtbaar in je leven van alle dag.


Mooi!...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 6 mei 2013, 17:34
 
LEANNE226 schreef:
In onze kerk komen alle soorten diensten voorbij.Aanbiddingsdiensten waarbij niemand blijft zitten,meedanst en zingt etc. en de meer stille diensten volgens de liturgie,voor elk wat wils.


Om nog even te reageren op je eerdere bericht waarbij je aangaf hoe boers men soms omgaat met randkerkelijken of wat minder betrokkenen, het geeft aan dat modern denkende managers niet altijd snappen wat onder de mensen leeft. De PKN-fusie in Leeuwarden waarbij de gereformeerde kerken gesloten en verkocht werden naast het idee dat de Koepelkerk maar aan de Islam opgeofferd moest worden om maar een sluitende begroting te krijgen was er ook zo een. Rationeel denken en wat wijsheid als het om kerkleden gaat is beide nodig.

Zit je nu in Drachten of is dit in je eigen kerk?

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 6 mei 2013, 17:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2